Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Paranautical Activity

PARANAUTICAL ACTIVITY
(Wii U (testat), Mac OS, Linux, Windows)
Linus Lekander


Paranautical Activity har en smutsig historia. Schismen med Valve började när utvecklaren, Code Avarice, knöt till sig en utgivare samtidigt som de körde en Green Light-kampanj för spelet på Steam. Trots att Code Avarice hävdade att de bara hade glömt att plocka ner spelet från Greenlight hindrade Valve dem från att lansera det med hjälp av en utgivare.


Paranautical Activity lyckades däremot bli framröstat på tjänsten och släpptes så småningom i en Early Access-version. I oktober 2014 kom till sist det fullständiga spelet, men bara för en kort stund. Valve råkade nämligen marknadsföra den faktiska lanseringen som "Nu tillgängligt i Early Access!", varpå en av studions medlemmar, Mike Maulbeck, skrev på Twitter att han skulle döda Gabe Newell.


Valve drog än en gång tillbaka spelet från butiken och Maulbeck tillkännagav att han inte längre tänkte jobba med spel, i alla fall inte som någon frontfigur.


Idag går spelet att köpa på Steam, och nu har också en annan utgivare lanserat det på Wii U.


Efter att ha testat det ställer jag mig frågande till varför det skulle vara nödvändigt att släppa det till fler format.


För ett tag sen skrev jag en lista över fem fps för krigströtta. På den listan återfinns Heavy Bullets, ett skjutspel i rosa och ljusblått med fiender som faller isär i sina blockiga beståndsdelar när de besegras. Oförargligt, och med fps-mekaniken helt i centrum.


I Heavy Bullets är banorna procedurellt genererade (eller vad det ser ut som för spelaren: slumpmässiga). Så är det i Paranautical Activity också, men jag skriver hellre lite mer om Heavy Bullets.


Heavy Bullets känns nämligen genomtänkt på ett sätt som Paranautical Activity inte gör. Banorna i det sistnämnda består av några fyrkantiga rum med knappt någon variation sinsemellan, en serie gråa containrar som försluts bakom en tills varje fiende är besegrad.


Det är svårt att sätta fingret på vad Paranautical Activity ens är ett försök att vara. Bara titeln är obegripligt tillkrånglad, och till den kommer både Heavy Bullets blockiga 3D-grafik, diabolisk tematik, några enstaka havsdjur (borde som regel vara bra, är det inte här), vapen med skumma namn (som armborstet som är döpt efter David Bowie, jag är säker på att han hade varit smickrad) och fruktansvärt repetitiv dubstep. Det sistnämnda låter antagligen som en smakfråga, men oavsett ens egen relation till genren borde det inte gå att tycka att det här är något bra exempel på den.


Eller jo, jag såg en. Hen skrev att det var positivt att den är dålig eftersom det passar bra till spelet i övrigt.


Ett problem utöver haltande ljud och miljöer är att uppgraderingarna alltid är rena chansningen. Majoriteten är antingen helt onödiga eller ställer till det för en. Det finns en som gör att varje hopp istället blir ett gravitationsskifte, och det kan ju vara smidigt för att ta ut motståndet på marken. Problemet är att så snart man försöker att sikta där uppe vänds dessutom synfältet upp och ner. Som om karaktären sitter fast med huvudet i taket, medan kontrollen fortfarande är felvänd.


Ett annat föremål ändrar ljudet av att karaktären blir träffad.


Paranautical Activity kunde ha varit ett snyggt spel, om någon bara hade kunnat bestämma sig. Det hade också kunnat vara fritt från fördummande uppgraderingar och vara "slumpgenererat" på ett kreativt snarare än slätstruket sätt.


Men då hade det varit Heavy Bullets.


Och eftersom det finns tycker jag att du ska spela det istället.


JA | NEJ
VARFÖR: Mycket väsen för ingenting.
PLUS: Jag vet inte vad jag ska krysta fram här.
MINUS: Uppgraderingar är alldeles för dyra sett till hur lite pengar fienderna tappar.

Relaterade bilder

Oskar Skog21 apr 2016Visningar: 696 

Taggar: Paranautical Activity, Steam, wii u, Gabe Newell, Code Avarice, Mike Maulbeck

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.