Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Eric, Linus och Johan recenserar No Man's Sky

NO MAN'S SKY
(PS4 (testat), PC)
Eric Lindholm


Jag skulle kunna skriva något om hur rymden sedan urminnes tider lockat och fascinerat oss. Om hur vi har skrivit böcker om det, gjort filmer om det och om hur spel inte är något undantag. Men det har ni redan läst i recensionerna för Elite, Privateer, EVE: Online, Noctis, Elite Dangerous, Freelancer samt en rad andra spel där du på ett eller annat sätt ska hanka dig fram i ett (oftast) ogästvänligt universum. I No Man´s Sky är upplägget detsamma.


Spelet börjar med att strandsätta dig på en slumpvis utvald planet där du steg för steg får lära dig grunderna i hur man samlar in resurser och tillverkar saker. Ditt första mål är givetvis att laga ditt rymdskepp. Därefter är det helt upp till en själv vad man vill göra. Utforska planeten grundligt eller dra vidare till nästa? Försöka komma överens med eller bli ovän med de utomjordingar man stöter på? Lära sig deras språk eller låta lasern sköta snacket? Valet är ditt. På samma sätt är det egentligen upp till dig att bestämma vad ditt mål är. Jag valde att utforska det första solsystemet, och då särskilt den första planeten, ganska grundligt. Jag är faktiskt inte färdig med det ännu, vilket har resulterat i att jag har både har fått en bra relation till rasen Gek och att jag lärt mig ganska många ord i deras språk (Gekiska?). Åtskilliga timmar in i spelet har jag dock inte stött på något som kan liknas vid ett huvuduppdrag. Man reser runt, samlar resurser och teknologi samt upptäcker den lokala floran och faunan, vilken man sedan i sann Carl von Linné-anda får möjlighet att namnge. När andra spelare sedan stöter på dina upptäckter kommer de att bära det namn du gav dem.


Möjligheten att själv namnge sina upptäckter är genialisk. Tillsammans med mina barn blev det nästan ett spel i spelet att försöka hitta på bra namn till de varelser och platser vi stötte på, och framtida besökare till Kattgalaxen har goda chanser att se både en Puss och en Kram ströva omkring, förutsatt att man besöker rätt planet. Jag kan inte låta bli att känna en viss tacksamhet över att mina barn ännu inte riktigt upptäckt glädjen i att döpa upptäckterna till mindre rumsrena saker.


Tyvärr finns det några saker som gör att No Man´s Sky inte är den upplevelse det skulle kunna vara. Jag förstår att man har velat ha med någon form av överlevnadsaspekt för att betona de ibland ogästvänliga miljöerna. Eftersom det dock sällan är problem att hitta material till sina sköldar och livshuppehållande system blir det dock mest irriterande att ständigt behöva fylla på dessa. Rent allmänt känns vissa delar av inventory-hanteringen ganska klumpig och omständlig, Innan man lyckas uppgradera sin dräkt är det dessutom ett ständigt pusslande för att få med sig de saker man hittar.


I ett spel av No Man´s Skys storlek är det dessutom svårt att förstå att man inte har lagt till möjligheten att kunna märka ut viktiga platser och hålla reda på var man varit. Eftersom planeterna man besöker till sin yta tenderar att bli ganska enformiga, utan några landmärken att orientera sig efter, blir det mest att man tar sig runt på måfå, utan något egentligt mål. För den som mest vill åka omkring och titta på de omgivningar som de 18 kvintiljoner världarna erbjuder är det kanske inte något större problem. För den som däremot vill gå in på djupet, som vill upptäcka och sätta sig in i de förunderliga världar som målas upp, så riskerar det att i längden göra upplevelsen inte fullt så hänförande. Jag kan inte skaka av mig känslan av att spelet i vissa delar känns ganska tomt, något som blir särskilt tydligt i kontakten med andra raser. vilka känns orimligt begränsade.


Jag kände inte till särskilt mycket om spelet sedan tidigare, vilket innebär att mina förväntningar varit i det närmaste obefintliga. Därmed var risken att bli besviken inte heller särskilt stor. Jag ska inte sticka under stol med att jag är kluven till vad jag egentligen tycker om No Man´s Sky. Å ena sidan har de timmar jag tillbringat med spelet på ett oförklarligt sätt gripit tag i mig och fått mig att vilja se och uppleva mer. Å andra sidan gör den slumpmässiga planlösheten och bristen på ett egentligt mål att spelet snabbt blir ganska enformigt. Att bara besöka ytterligare en planet för att bevittna ännu fler miljöer och varelser är i längden inget för mig. Därför är spelet som mest njutbart i små doser när upptäckarlusten gör sig påmind. Tyvärr finns det dock inget som motiverar till längre spelsessioner.


Om man tar No Man´s Sky för det spel med en hel del intressanta inslag som det faktiskt är, och om man inte har skruvat upp förväntningarna till orimliga proportioner så har man dock en intressant resa framför sig.


JA | NEJ
VARFÖR: Upptäckarglädjen. Att upptäcka saker kan vara riktigt kul.
PLUS: Att kunna namnge det man upptäcker.
MINUS: Incitamenten att ta sig vidare finns inte alltid där.


NO MAN'S SKY
(PS4 (testat), PC)
Linus Lekander


Förstår du storheten i ett speluniversum där det skulle ta fem miljarder år att besöka varje planet om du så bara stannade en sekund på var och en av dem? I att vara den första som kartlägger ett helt okänt och "framslumpat" solsystem bland otaliga andra? I att studera hur ekosystem som ingen har kunnat förutsäga har vuxit fram och fungerar? I hur faktorer som temperaturen och förekomsten av ämnen påverkar färgerna i atmosfären för att skapa världar så vackra att de är nog för att ge dig hakfall?


Då förstår du storheten i No Man's Sky.


Tyvärr grumlas den storheten något av en besvikande litenhet: Hello Games förvånansvärt snäva tänk när de får denna unika upplevelse att handla så mycket om typiskt spelpill som resurshantering och jakten på uppgraderingar.


Om du har tålamodet i behåll tills de bitarna blir reflexmässiga kommer du också att se storheten.


Men det om:et väger tungt, och kan ta tid.


Tid som kunde ha lagts på att komma åtminstone ett steg närmare det omöjliga men kittlande uppdraget att upptäcka hela detta osannolika universum.


JA | NEJ
VARFÖR: När det kommer till världsskapandet kan Hello Games beskrivas som riktiga visionärer – inte så mycket vad gäller övrigt innehåll.
PLUS: Njutbar generativ musik till generativa världar.
MINUS: Vad gör en massa Star Fox-karaktärer på mina avlägsna och oupptäckta planeter?


NO MAN'S SKY
(PS4 (testat), PC)
Johan Lorentzon


Universum är oändligt och det är något som nästan kan ge ett sug i magen när jag tänker på det. Att Hello Games lyckats förmedla samma hissnade känsla med No Man's Sky är i sig en milstolpe i spelhistorien.


Jag får börja min resa på en ogästvänlig planet. Det regnar syra och jag kan inte befinna mig utanför skeppet några längre stunder. Att laga skeppet för att kunna åka därifrån blir en överlevnadssituation som Bear Grylls skulle se som en utmaning (dock vet jag inte om han skulle våga smaka på alienmaskar). Jag får planera mina turer noga för att få ihop allt material och när skeppet äntligen startar vill jag bara lämna planeten till varje pris.


Hade jag en kul upplevelse?


Inte direkt, jag svor och var förbannad över orättvisan då jag samtidigt fått höra personer som fått fina varma planeter som liknar semesteröar. Själv får jag slåss för varje meter utanför skeppet och döden känns alltid närvarande.


Men det är här som No Man's Sky är unikt. När jag lämnar planeten har jag en känsla av lättnad och att jag uppnått något. Det jag just fått gå igenom är en upplevelse, något som blir en del av en historia som jag kan berätta.


Ni vet, som den där gången när ni fick punka på en skogsväg, det började spöregna och det tog fem timmar innan ni fick hjälp. Livet sög då, men i efterhand är det något som koms ihåg. Den där historian som plockas fram vid middagsbordet. Eller som man själv kan referera till som värre, när allt känns jävligt.


Att det sen känns som spelet kan bli lite enformigt och att det saknar en del innehåll. För mig spelar detta ingen roll då jag har otroligt svårt att släppa spelet.


No Man's Sky är inget spel i den bemärkelsen, det är som sagt en upplevelse.


JA | NEJ
VARFÖR: Aldrig har något spel känts så hissnade.
PLUS: Alla får en historia att berätta.
MINUS: Varför finns det inga större byar eller städer på planeterna?

Relaterade bilder

Oskar Skog18 aug 2016Visningar: 3176 

Taggar: No Man's Sky, Hello Games, PS4, Sony

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Simon Liljedahl18 aug 2016q

Det jag gillar är det oändliga i det hela. Spelade tre timmar igår. Tiden bara rann iväg. Jag kände nog bitvis att jag inte hade roligt men samtidigt så kändes det som naturligt. Jag kan inte säga än om jag kommer tröttna på detta och nog kan det vara roligast i kortare doser skulle jag tro men just nu vill jag bara dyka ned i universumet igen och få vara först med at upptäcka och se olika världar och hela det köret. Skulle tro att spelet fungerar ypperligt efter ett helrör i kroppen.

Simon Liljedahl18 aug 2016q

randomsomfan:

Jag menar, det är ju INGEN skillnad på om spelet har extrem hetta, kyla, giftig luft eller radioaktivitet. Det är bara att samla massa isotoper så är det lugnt.


Så sant så. Jag däremot känner efter tre timmars spelande att det var lite skitsamma. Att kunna upptäcka nya arter, namnge och spara det är ju världens grej. Jag har iofs bara namngett en art som var lite lik en av mina kaniner men bara det var guld värt. att vara ensam upptäckare. Det är ju så obegripligt stort så att bara av en slump upptäcka någon annans upptäckter vore roligt. Jag hoppas det görs mer med lite statistik och dylikt i framtiden. Som att kunna se en annan upptäckares stats för vad hen har gjort och lite sånt.
Fast jag håller ändå med i vad du skriver.

nmhbm18 aug 2016q

Jag inväntar God Mode edition då! :)

nmhbm18 aug 2016q

Ärdet förresten ingen skillnad beroende på väder och vind? Trodde det, som även nämns i en av ovan recensionerna, att just sådana faktorer bestämmer hur planetens växtlighet och djurliv ser ut? Bara en sådan sak <3

Simon Liljedahl18 aug 2016q

nmhbm:

Ärdet förresten ingen skillnad beroende på väder och vind?


Jag var på en kall planet. Den blev kallare på natten så jag inbillade mig att skyddsdräktens livsmätare sjönk marginellt snabbare. Och inget djurliv på den. Såg ut som en norrländsk granskog ungefär. Planeten innan kryllade det av djur på men då var det strålning som var farligt istället. Fast det var sämre med skog.

Arvid Schultz18 aug 2016q

randomsomfan:

Hade varit intressant att läsa ett nej här.


En åsikt är ju en åsikt men även jag tycker det sticker till lite att läsa tre JA till detta spel (bara för att jag nu känner närmast ett agg mot det), även om inget JA direkt låter som ett lyriskt JA! utan närmre ett NJA....

Jag håller med många av argumenten och känner igen mig i upplevelserna som målas upp i recensionerna men landar i en annan slutsats. Att spelet saknar en massa men ändå åstadkommer något ganska stort är till viss del sant. Men jag tror mer att det är ens förväntningar, ens slags "påhittande" av ett bra spel som finns nånstans i nästa solsystem, som gör No Man's Sky till en trevlig upplevelse. Men det är ju inte kvalitéer jag vill ge spelet kredd för.

No Man's Sky var ett sånt där spel vi alla köpte med hull och hår när charmige Sean Murray pratar om sina drömmars spel. Och det är väl typ allas drömmars spel egentligen? Åka runt i rymden och göra vad vi vill, utforska ett oändligt universum och aldrig få slut på fantastiska saker att upptäcka eller göra.

No Man's Sky i det skick som vi kan ta del av det nu är dock så, så långt ifrån det spel vi blivit utlovade. Med en prislapp på 600 kronor och när trailers som är mindre än en månad gamla visar upp element som inte finns med i slutgiltiga versionen så är det faktiskt så uselt att jag inte längre kan njuta av spelet ens lite.

NEJ

NEJ

NEJ

Simon Liljedahl18 aug 2016q

Arvid Schultz:

Med en prislapp på 600 kronor och när trailers som är mindre än en månad gamla visar upp element som inte finns med i slutgiltiga versionen så är det faktiskt så uselt att jag inte längre kan njuta av spelet ens lite.


Är det sant!?
Fy fan vad illa. Vad är det som visats upp och som inte finns med? Det är ngt jag helt har missat i sådana fall.

Tiny Elvis18 aug 2016q

Jag har kul med det. Det räcker för mig. Men visst är det ett (förvisso ambitiöst) indiespel förpackat i ett AAA-fodral.

Ribcage18 aug 2016q

Solmannen:

Vad är det som visats upp och som inte finns med? Det är ngt jag helt har missat i sådana fall.


Finns några grejer
https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4y4i3a/wh...

Jag tycker att spelet är skoj ibland, även om det är dåligt. Jag skulle inte för 600 kr ge det ett ja, inte en chans. Det märks att det är en liten studio som gjort spelet, ett litet pris hade passat. Spelmässigt är det rätt dåligt, men skalan av spelet är det inte många som slår.

Men spelet gör att jag ser sjukt mycket fram emot lanseringen av Star Citizen. Freelancer som är många många år gammalt spelar mycket bättre än detta.

Arvid Schultz18 aug 2016q

Solmannen:

Är det sant!?
Fy fan vad illa. Vad är det som visats upp och som inte finns med? Det är ngt jag helt har missat i sådana fall.


Väldigt, väldigt mycket.

https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4y4i3a/wh...

Men lite kort sammanfattat saker som sagts ska finnas i spelet (i väldigt många fall även visats i video) som inte finns med:

Landing on Asteroids - Nope!
Destroying Space Stations And Fleets - Nope!
Giant Fleets of Ships - Nope!
Large Freighters Actually Moving - Nope!
Faction Affiliations w/ Significance - Nope!
Trade Ships Docking w/ Freighters - Nope!
Large-Scale, Joinable Space Battles Between Factions - Nope!
NPC Ships Launching From The Ground - Nope!
In-Atmosphere Freighters w/ Battling - Nope!
Ringed Planets - Nope!
Sand Planets - Nope!
Planets Rotating and Orbiting Around a Sun - Nope!
The Technical Possibility of Flying Between Star Systems Manually - Nope!
Actual Ship Classes And Differentiation - Nope!
Naming Ships - Nope!
Resources Depending On Distance From Sun, Environmental Factors - Nope!
The Ability To Play The Game Solely As A Trade or Solely in Space - Nope!
Crafting That Has Complexity - Nope!
Find Elements By Checking Galactic Map - Nope!
Large Creatures Affecting the Landscape - Nope!
Rivers - Nope!
Large Structures - Nope!
Crashed Freighters - Nope!
Structures With Moving Parts - Nope!
Sentinels in Large Packs - Nope!
Maintaining Wanted Level Indoors - Nope!
Ambient Walker Sentinels- Nope!
Being Able To See and Play With Other Players - Nope!
Beacons Marking Points of Interest With Waypoints - Nope!
Useful Marking with Binoculars - Nope!
Hacking Reinforced Doors - Nope!

Och en liten sammanfattning om grundpelarna i spelet, hur de målats upp och hur de faktiskt är:

For all Sean said about how complex these systems were, how did they actually end up? They all fell well short of what was advertised.

Explore
Planets are less diverse than we'd been told, and with less features. They also don't seem to become appreciably more interesting as you move towards the center, if at all. The pool of resources is shallow, and they're spread more or less homogeneously among planets. There are no objects on planets that you will not have seen in an hour or two on your first planet, and no objects in space that can be found through exploration. Explore should be renamed Sightsee, as that's more or less what you're doing when exploring because you quickly run out of significant things to discover.

Fight
Ship combat was trivialized by the removal of classes and ship attributes. Large scale space battles were cut as well, and you cannot destroy space stations or freighters as we'd been told. You will fight sentinels and pirates alone, all of which fly ships which are functionally identical to your own. Ground combat occurs with only a few sentinels at a time, and poses no challenge. Fights are easily won, escaped from, or avoided entirely.

Trade
Trading offers few benefits outside of selling valuable items to upgrade to better equipment. There are few items you'd actually ever want to buy from a trader, and few things to sell that are worth using an inventory slot on instead of a gold/emeril stack. Grinding for elements/rare items to sell is as far as most will ever go, and money quickly becomes useless in the game. You probably can't play as a space trader exclusively, and trading between systems doesn't seem worth the hassle even if you can. Trading with factions is a non-consideration as you will max out in rep for everyone very quickly. There simply isn't enough elements in the game to support deep trade, as there's little to actually need, and little worth actually selling.

Survive
Everything you need for basic survival is bountiful on every planet. Sentinels pose no risk. The only thing that poses any particular risk is extreme planets, and there's zero incentive to even really visit those as they've got nothing you couldn't easily find elsewhere, not that the risk they pose isn't easily mitigated and/or dealt with.

Simon Liljedahl18 aug 2016q

Ribcage:

Finns några grejer


Tackar!
Grisigt att ljuga sådär.
Arvid Schultz:

Väldigt, väldigt mycket.


Tackar.

Robin Pettersson18 aug 2016q

Mina förväntningar av spelet var låga, även om det var det mest efterlängtade spelet någonsin för mig. Jag överraskades av riktigt bra story och bättre terräng än jag trodde. Mina 30-40+ timmar har varit rätt så underbara.

Men variationen på planeterna är helt usel. Det roliga med att utforska är att hitta något nytt och det var det väldigt längesen jag gjorde. Min motivation har varit de planeter vi sett i trailers så jag "visste" att variationen fanns där.

Efter det senaste skvallret som postats ovan så har motivationen dött. Det är så pass att jag hoppas de stäms för falsk marknadsföring. Vill bara ta mig till mitten och sluta spela nu. Kanske vänta på mer innehåll från framtida updates.

oPhoEniXo18 aug 2016q

Jag har varit pepp på det här, sen blev jag lite avvaktande med allt som verkar saknas från de tidigare demonstrationerna, men nu är jag lite pepp igen! Det enda är ju att jag inte har så mycket tid över för att spela... :)

oPhoEniXo18 aug 2016q

En fråga till redaktionen:

Visst är bilderna i artikeln pressbilder och inte egentagna bilder? Jag skulle uppskatta om ni visade bilder som recensenterna tagit själva i spelen. Det är ju så sjukt enkelt att screenshota själv medan man spela nu, så varför inte?

Tobias Söderlund18 aug 2016q

(I VÄRSTA FALL KAN MAN JU FOTA MED MOBILEN ELLER PADDAN!)

[blush]

Gått från fascinerande till rätt så ointressant, detta. Hypen blev för stor, det lovades på för mycket och nu med signaler om att en vacker yta gömmer ett tunnt och enformigt innehåll så föll det sista intresset bort.

Eller, sista och sista, det är väl ett spel jag skulle vilja testa... men inte köpa för vad jag förväntar mig få betala för ett nytt AAA-spel av idag.

dammskog18 aug 2016q

Tobias Söderlund:

(I VÄRSTA FALL KAN MAN JU FOTA MED MOBILEN ELLER PADDAN!)


Woosley18 aug 2016q

Arvid Schultz:

kort sammanfattat


Alltså wtf? Haha.

Och här gick jag runt under åren med förhandshype och var ordentligt skeptisk redan innan det visade sig att 99% av förhandssnacket var ljug. Nej, det här inte för mig. :P

Woosley18 aug 2016q

Är Sean Murray måhända en ny Peter Molyneux?

Arvid Schultz18 aug 2016q

Woosley:

Är Sean Murray måhända en ny Peter Molyneux?


Högst definitivt.

Han är så sympatisk, med spräcklig mysig röst. Man vill ju tro på allt han säger.

Fint med visioner, men han har ju uppenbart bara suttit och hittat på vad som finns i spelet och sen "glömt bort" att stoppa in det.

Karl Hungus18 aug 2016q

Brr. Jag ryser. Det här spelet har verkligen prickat in allt jag ogillar: stora världar, resurshantering, samlande, utforskande, ingen handling. Jag har nog aldrig varit så osugen på ett spel.

Johan Lorentzon18 aug 2016q

oPhoEniXo:

Visst är bilderna i artikeln pressbilder och inte egentagna bilder? Jag skulle uppskatta om ni visade bilder som recensenterna tagit själva i spelen. Det är ju så sjukt enkelt att screenshota själv medan man spela nu, så varför inte?


Vi använder oftast pressbilder eller från presskit som kommit till redaktionen. Men du har rätt i att det är lätt idag att ta egna bilder. Personligen ska jag ta detta i aktning när jag recenserar i framtiden.

Just i fallet NMS så hade det nog passat väldigt bra att ha personliga bilder faktiskt. Som jag skriver, så har alla sin resa att berätta.

Callopski18 aug 2016q

Johan Lorentzon:

Vi använder oftast pressbilder eller från presskit som kommit till redaktionen.


Vissa av sakerna på bilderna ni valt finns väl inte ens med i spelet?

Redfoxe18 aug 2016q



Stanna innan 15:25. Ifall ni inte vill se hur det ser ut när man når mitten av galaxen.
Även om det ändrats lite för komisk effekt, så ja. Tänkte mig inte för innan jag postade den

lonian18 aug 2016q

Tobias Söderlund:

det är väl ett spel jag skulle vilja testa...


Den som inte vill köpa No mans sky men ändå uppleva någonting i universum runt stjärnor planeter och galaxer kan ju dra hem Space engine.

lonian18 aug 2016q

Snacket var ju att det blev uppskjuten release pga rättigheter vid namnet No mans sky, men jag misstänker snarare ett trasigt spel.

Nåväl.
Jag kommer inte köpa det idag.
Kanske om nått år eller två och plockar upp det för en hundring.

TheBrainFreezed18 aug 2016q

Rätt tragiskt att Loading till viss del verkar ha gått samma väg här i kommentarsfältet som folk i NMS-subredditen. Berättigade och ignoranta för hur spel utvecklas.

Brendan Keogh sammanfattade folks uppfattning av "löften" bättre än jag själv skulle kunna: http://ungaming.tumblr.com/post/149102772520/i-tweeted-a-lin...

Johan Lorentzon18 aug 2016q

Callopski:

Vissa av sakerna på bilderna ni valt finns väl inte ens med i spelet?


Nu är det Oskar som sköter bildhanteringen när han publicerar (skyller ifrån mig lite). Men av just de bilderna är väl den där tvåbenta mechen det enda jag själv inte sett i spelet tror jag? Med det sagt kan jag inte svara på om den finns eller inte....Bilden med rymdflottan verkar också innehålla fler skepp än jag sett samtidigt på en plats, men annars så..

Tomiggo18 aug 2016q

Finns det forskningsstationer, laboratorium mm på alla planeter? I så fall så är man ju aldrig först till en planet, tråkigt!
Och varför är det Sentinels överallt? Var kommer de ifrån?

Ribcage18 aug 2016q

TheBrainFreezed:

Brendan Keogh sammanfattade folks uppfattning av "löften" bättre än jag själv skulle kunna


"“Unless the game is already available, literally nothing a dev says/shows about the game is a ‘promise’."

Jag håller inte med honom, eller dig, alls. Säger de att ett spel har en funktion och marknadsför med en viss funktion så är det ett löfte. Konstig värld vi skulle leva i ifall lögner och löften bara handlade om nutid eller dåtid.

NiceliBiceli18 aug 2016q

TheBrainFreezed:

Rätt tragiskt att Loading till viss del verkar ha gått samma väg här i kommentarsfältet som folk i NMS-subredditen. Berättigade och ignoranta för hur spel utvecklas.


Det är ju inte det som kontroversen handlar om. Jag tvivlar inte på att spelutveckling är en smidig process. Hello Games har säkert haft en skakig resa. Men det blir ju knasigt när Sean Murray suttit i en mängd olika intervjuer och uttalat sig om saker som inte alls stämmer, så nära inpå release. Eller att man marknadsför spelet med gameplay-trailers som inte alls stämmer överens med spelet som finns tillgängligt för konsumenter. Jag förstår att folk känner sig lurade.

Sen håller jag med om att NMS subreddit har spårat något med en massa dramatik. Men vad förväntar man sig av Reddit egentligen.

lonian19 aug 2016q

Zcooper:

vad dom visar upp ska fungera på ett visst sätt


Kanske finns en plats i hela No mans sky där det verkligen fungerar enligt vad som visats upp? Nåja.

TheBrainFreezed19 aug 2016q

Ribcage:

Jag håller inte med honom, eller dig, alls. Säger de att ett spel har en funktion och marknadsför med en viss funktion så är det ett löfte. Konstig värld vi skulle leva i ifall lögner och löften bara handlade om nutid eller dåtid.


Okej, kan erkänna att jag var nyvaken och reagerade lite för hastigt, tänkte mig inte för. Nu kommer ett sent inlägg istället, troligtvis lika slarvigt skrivet.

Kan hålla med om att Brendan drog det i en lite extrem riktning. Även om jag håller med honom att hype-attityden är på en rätt galen nivå just nu, vilket kan skada levande processer såsom spelutveckling (mer levande än film/litteratur etc.!).

Kan väl först och främst påpeka att kalla ett spels innehåll för "funktioner" känns lite väl gammalmodigt och regelsättande om du frågar mig, men kan visserligen vara det svenska språkets fel. Hör iallafall ekon från när folk skrek om att de behövde ett slut i Minecraft och diskussioner om vad "riktiga spel" är. För mig är iallafall NMS ett mindre traditionellt spel.

Känns som att det kanske är här problemet ligger hos vissa. Hade ni verkligen gillat spelat om det hade haft sakerna som anses saknas?

Något som tyder på något i det hållet är att en del av sakerna på redditlistan är misstolkningar, och saker som jag faktiskt skulle säga finns med, men kanske inte på det sättet som folk förväntade sig. Skulle kunna gå över listan och beskriva varje punkt om jag måste. Tycker visserligen det är lite problematiskt att folk förväntar sig att spelet ska kunna beskrivas med en lista med funktioner när det i grunden faktiskt är något mer av ett tvetydigt konstspel, där det inte tjänar något syfte.

Är främst trött på dessa återkommande hatnarrativ på internet. Redditlistan känns väldigt manipulerande och hyperbolisk. Fodrar illvilja istället för att vara informativ och konstruktiv. Skulle vilja se en mer analytisk approach.

Vad jag själv ser i No Man's Sky, utöver det jag redan sagt, är det spel som Murray och Hello Games troligtvis tyckte fungerade bäst gameplaymässigt. Vissa system har simplifierats över tid för att göra spelet enklare (tänker främst på craftingen och lite hur sentinels fungerar). Vilket gör att spelet kan framhäva den mer fria och konstnärliga kärnan som jag anser spelet innehar, på ett bättre sätt.

Kan väl avsluta med att jag själv tycker att vissa saker saknas (från ett speldesignsperspektiv). T.ex. att kunna återvända till tidigare besökta planeter på ett lätt sätt och kanske att kunna fylla på sina livsmätare med någon liten pop-up eller något istället för att spelaren ska behöva gå in i inventory't varje gång. Även fast det knappt behövs med senare uppgraderingar. Enda biten jag faktiskt är lite besviken på är stjärnskeppens variation, och att de inte går att namnge. Vapen skulle nog också vara kul att namnge. Behöver bara vara något som sparas lokalt känner jag och kan säkert komma att läggas till senare.

Ribcage19 aug 2016q

TheBrainFreezed:

Hör iallafall ekon från när folk skrek om att de behövde ett slut i Minecraft


För att göra en liknelse. Om Notch hade utlovat ett slut(utöver drakfighten) så hade nog folk blivit besvikna även där.

TheBrainFreezed:

är det spel som Murray och Hello Games troligtvis tyckte fungerade bäst gameplaymässigt.


Det är nog klart att de inte fick de mer avancerade funktionerna att fungera, så deras vision för spelet stämde inte riktigt med verkligheten. Men då kan man vara lite mer öppen med det kanske. Vad gäller PR och intervjuer.

TheBrainFreezed:

Enda biten jag faktiskt är lite besviken på är stjärnskeppens variation


Okej, det är personligen en grej jag inte stör mig på. Skeppen har väl samma variation som spelet överlag. Det är olika skins med olika stort inventory men i stort sett samma funktion. Inget djup men passar den övriga världen.

TheBrainFreezed:

Hade ni verkligen gillat spelat om det hade haft sakerna som anses saknas?


Jag tycker att spelet är halvdant nu och det hade blivit bättre ja ifall de funktionerna fanns. Men det kanske inte hade blivit roligt för det, det är sant.

ppr7419 aug 2016q

Ju mer jag spelar, desto mer övertygad blir jag om att det skulle släppts för 20 dollar som early access.

Daniel Eyre19 aug 2016q

Hade absolut varit intressant med en NEJ-vinkel här, tycker jag. Även om spelet är som gjort för mig – att resa runt fritt i rymden och upptäcka planeter i ett digitalt universum så enormt, konsekvent och bestående att det ärligt talat nästan kan klassificeras som en äkta parallellvärld är ju drömmen – är det något av det tråkigaste jag spelat på flera år. Spelet borde släppts utan hype, utan visioner om att bli ett bra actionspel, ett bra äventyrsspel, ett bra spel överhuvudtaget, utan istället fått leva mer på allt det som gör tekniken och visionen fantastisk. Förväntningarna har varit orimliga från start, för en studio på 13 pers.

Arvid Schultz19 aug 2016q

Daniel Eyre:

Förväntningarna har varit orimliga från start, för en studio på 13 pers.


Jupp.

Men de tackade ju uppenbarligen inte nej när Sony kom med en stor jävla säck pengar och ville starta igång världens jävla hypetåg och sälja detta som en fullprisupplevelse.

Och det är det som är riktigt synd. Tänker precis som du att detta hade varit perfekt om det bara släppts, om vi fått upptäcka vad det var och inte var själva. Det hade spelet förtjänat, för det har ju trots allt kvalitéer även om det inte är ett fantastiskt spel nånstans.

För mkt av kritiken hade kunnat appliceras på många andra indiespel. Hade The Binding of Isaac varit ett 600-kronorsspel hade det nog inte varit mitt favvospel idag. Konstigt när man tänker på det, men självklart spelar utvecklares löften, prislapp och förväntningar in.

Daniel Eyre19 aug 2016q

Arvid Schultz:

Men de tackade ju uppenbarligen inte nej när Sony kom med en stor jävla säck pengar och ville starta igång världens jävla hypetåg och sälja detta som en fullprisupplevelse.


Det är klart att de inte gjorde. Det kan man knappast klandra dem för. Seriöst, produktionen av detta spel är kantad av så mycket jobbigheter (FLERA översvämningar av Hello Games kontor, etc) att man verkligen förstår att de tagit all hjälp de kan få. Men ja, det visade sig vara synd för spelet i sig.

Eric Lindholm19 aug 2016q

Daniel Eyre:

Spelet borde släppts utan hype,


Jag har ju lite utgått från ett sådant läge eftersom jag kände till väldigt lite i förväg och i princip helt har missat all hype. Hade jag gått och suktat efter detta under de år (antar jag) som det varit produktion hade nog NEJ kunnat vara en ganska rimlig slutsats.

TheBrainFreezed19 aug 2016q

Denna gång länkar jag en bättre artikel med en mer neutral syn på "lögner" och No Man's Sky, från en av Frozen Synapse-utvecklarna:

https://blog.mode7games.com/promising-the-earth-no-mans-sky-...

Oregondanne20 aug 2016q

Väldigt mycket hat i den här tråden. Bör man inte höra alla sidor innan man kallar folk för djävulska lögnare, etc.? Men tyvärr är det ju i ett sådant samhälle vi lever i dag. Man kan ju bara hoppas att alla som sitter och dömer själva är perfekta och oklanderliga...

(Min kommentar syftar inte enbart på den här diskussionen utan en generell trend på nätet att väldigt snabbt hoppa till kritiska och attackerande slutsatser.)

dammskog20 aug 2016q

Jag har spelat det här spelet mer än vad jag spelat Destiny.
Det är ett bättre spel än Destiny för mig, vilket var en rejäl besvikelse i jämförelse.

Dock tycker jag nog att de borde spenderat ett halvår till på att lägga till INNEHÅLL i detta spel som det tyvärr inte finns så mycket av.

Linus Lekander20 aug 2016q

Oregondanne:

Väldigt mycket hat i den här tråden. Bör man inte höra alla sidor innan man kallar folk för djävulska lögnare, etc.?


Instämmer. Även om det inte ens är jämförbart med det ännu dystrare drevet mot utvecklarna på andra håll.

Arvid Schultz21 aug 2016q

Oregondanne:

Väldigt mycket hat i den här tråden. Bör man inte höra alla sidor innan man kallar folk för djävulska lögnare, etc.? Men tyvärr är det ju i ett sådant samhälle vi lever i dag. Man kan ju bara hoppas att alla som sitter och dömer själva är perfekta och oklanderliga...


"Hat" var ju ett ju ytterst starkt ord att applicera/projicera på den kritik som framförts mot Sean Murray/Hello Games här. Kan inte svara för alla andra men jag tycker inte att jag har uttryckt ett "hat" mot Sean Murray eller Hello Games. Jag säger bara att det är kasst av dem att ljuga om innehållet i spelet och marknadsföra det med trailers som visar upp innehåll som sedan inte finns med i versionen som säljs till konsumenter.

Det betyder inte att jag hatar dem eller vill dem illa. Men alla pusselbitar jag kan hitta tyder på att de faktiskt ljugit om innehållet i spelet och det tycker jag helt enkelt är dåligt gjort av dem. Inget som rättfärdigar ett hat, men de förtjänar definitivt kritik - sansad sådan, som alltid.

Känns lite ofräscht det här med att stämpla de som framför kritik som "hatiska". Självklart finns det hatiska personer över internet och säkerligen har en del kritik mot No Man's Sky framförts på ett hatiskt sätt, nånstans. Men jag har inte sett mycket av det i den här tråden. Om man inte får vara besviken eller kritisk utan att bli stämplad som hatisk så har vi ju hamnat på en konstig plats.

Linus Lekander21 aug 2016q

Arvid Schultz:

Om man inte får vara besviken eller kritisk utan att bli stämplad som hatisk


Besviken och kritisk är det klart man får vara. Både jag och Oregondanne (vågar jag hävda) syftar väl snarare på hur det uttrycks.

Arvid Schultz:

känner närmast ett agg mot det


Arvid Schultz:

Men de tackade ju uppenbarligen inte nej när Sony kom med en stor jävla säck pengar och ville starta igång världens jävla hypetåg och sälja detta som en fullprisupplevelse.

Arvid Schultz21 aug 2016q

Linus Lekander:

syftar väl snarare på hur det uttrycks.


Grattis, två lösryckta citat (ett exempel på något som jag tycker är väldigt tråkigt i diskussioner om spel!) som ska bevisa att jag hatar Hello Games eller något. Eftersom jag råkar veta att jag inte hatar dem blir det svårt för mig att känna mig träffad.

Jag har starka känslor mot No Man's Sky som projekt/slutgiltig produkt (det får man väl ha, eller?) men nej, jag kan inte tycka att jag kastar hat runt omkring mig här. Sean Murray och Hello Games har gjort bort sig, absolut, men förhoppningsvis får de chansen att förklara detta och förhoppningsvis kan de både förbättra No Man's Sky samt ta till sig kritiken till framtida spelprojekt.

Vill du verkligen sätta dit någon för hat så tycker jag att du ska ha lite mer att komma med. Annars känns det bara som att vi går ifrån diskussionen som den här tråden borde kretsa kring och hamnar i en massa tramsigt tjafs.

Albin Mobäck21 aug 2016q

Hat eller inte, kan rekommendera dig att läsa artikeln i Level 17, Arvid.

Arvid Schultz:

Men de tackade ju uppenbarligen inte nej när Sony kom med en stor jävla säck pengar och ville starta igång världens jävla hypetåg och sälja detta som en fullprisupplevelse.


I Level-artikeln pratar Murray om hur de INTE tog emot några utvecklingspengar från Sony för att kunna köra sitt eget race. Dealen var att Sony skulle sköta marknadsföringen och HG skulle i gengäld utveckla till PS4.

Murray beklagar sig också över spelares förväntningar på spelet. Att de tror att spelet är något det aldrig varit. Och det har han ju rätt i. Kolla bara på kommentarerna kring "Trade, Explore, Survive" i reddit-inlägget.

JenNova21 aug 2016q

Albin Mobäck:

Murray beklagar sig också över spelares förväntningar på spelet.


Fast där har han väl bara sig själv att skylla när han inte skjutit ner orealistiska förväntningar som folk har haft, utan istället valt att vara så vag om vad spelet är att folk försökt fylla igen luckorna själva?

Callopski22 aug 2016q

Hat? Herregud.

Oregondanne22 aug 2016q

Arvid Schultz:

Om man inte får vara besviken eller kritisk utan att bli stämplad som hatisk så har vi ju hamnat på en konstig plats.


Självfallet, men det pratades om grisiga lögnare och annat vilket fick mig att reagera och skriva en kommentar som (vilket jag även anmärkte inom parentes) spann över större områden än enbart den här diskussionen. "Hatisk" var ett dåligt ordval, men min poäng är att man på nätet väldigt ofta hastar sig fram till slutsatser och dömer folk, och att många liksom bara hoppar på tåget utan att själva sätta sig in i fallet. Finns till exempel hela trådar (lyckligtvis inte här på Loading) och YouTube-videos om vilket "svin" och "bluffmakare" Tim Schafer är som "lurar alla på sina pengar", anklagelser baserade på okunskap men som i mun och tangentbord på demagoger drar med sig skaror av gallaspyende följeslagare.

Skitspel22 aug 2016q

randomsomfan:

Har någon btw testat att flyga mellan solsystem utan att använda warp drive? Det vore intressant i och med att warpanimationen är en laddningsskärm.


Oh, det lät som ett superintressant test!
Hade lätt provat detta experiment om jag hade spelet, någon som känner sig manad att ta sig an uppdraget?

hs01krer22 aug 2016q

randomsomfan:

Har någon btw testat att flyga mellan solsystem utan att använda warp drive?


Det går icke, spelet typ buggar ur för en polare om han försöker göra det.

Arvid Schultz22 aug 2016q

Oregondanne:

"Hatisk" var ett dåligt ordval, men min poäng är att man på nätet väldigt ofta hastar sig fram till slutsatser och dömer folk, och att många liksom bara hoppar på tåget utan att själva sätta sig in i fallet.


Ja, lite starkt ordval men jag förstår vad du menar. Om inte jag vill bli citerad ur kontext (a la Linus) så tänker inte jag göra en stor grej av någon annans enstaka ordval heller. Förstår att du tycker att debatten kan bli lite hetsk, men jag tycker det är viktigt att sån här kritik ska få komma fram också utan att den blir stämplad som något slags "extremhat". För jag känner mig inte hatisk och jag har inte sett att någon annan här varit det heller. Bara besviken och kritisk, vilket man ju måste få lov att vara.

Jag tycker inte det här är svart och vitt och självklart ska Murray ha en chans att förklara sig. Men det är ju faktiskt fakta att han suttit och sagt att saker ska finnas med i spelet som vi till 100% kan konstatera inte finns med i spelet. Så oavsett vad han säger kommer vi inte ifrån det. Men absolut, jag lyssnar gärna till hans förklaring på varför det blev såhär.

Murray verkar vara en trevlig snubbe och jag tror absolut inte att han har haft något som helst ont uppsåt. Oavsett blev det dock ganska fel här och jag tycker det är bra att det kommer upp till ytan. Ska bli intressant att höra en analys från Murray, framförallt om något tag när vi är några månader bort från releasen.

randomsomfan:

Att Murray beklagar sig över vilka förväntningar vi haft och hänvisar trade, Explore och survive är löjligt så survive är en premiss som inte existerar i spelet, det är omöjligt att dö om det inte kommer rymdpirater.


Ja oavsett vad Murray säger kommer vi ju faktiskt inte ifrån att de på förhand målat upp ett betydligt mer varierat, dynamiskt och djupt spel än vad slutupplevelsen är. Självklart kan jag också ta argument som när han säger att spelare har hypeat upp upplevelsen och skruvat upp förväntningarna överdrivet - men han har ju verkligen sagt att så mycket ska finnas med i spelet, som inte finns med, att man måste kunna påstå att han är ytterst delaktig i det överdrivna hypetåget.

Skitspel22 aug 2016q

Oregondanne:

Väldigt mycket hat i den här tråden. Bör man inte höra alla sidor innan man kallar folk för djävulska lögnare, etc.? Men tyvärr är det ju i ett sådant samhälle vi lever i dag.


Håller med.

Finner det även trist att många utav de som kritiserar spelet för att inte leva upp till hypen är samma som var med att bygga den. Tror inte att Murray bjöd in sig själv till alla intervjuer de fick eller till alla tillfällen de gavs för att visa upp sitt spel om och om igen. Känns lite som The Last Guardian hypen som kördes ner i halsen på läsarna om och om igen för att sedan vända trenden och kasta skit på det för att det aldrig tycktes komma ut istället. Varför kan man inte bara låta saker vara och ta sin tid istället för att placera det i ett "bra eller dåligt"-fack så snabbt som möjligt?

Låga förväntningar och inse att alla spel inte är för alla är nog bra insikt att ha. Själv känner jag både de som inte alls tycker att No Man's Sky är något vidare av olika anledningar, och de som älskar det för vad det där och har skitroligt med det. Det jag uppskattar mest hos de i mitt umgänge som inte gillar spelet är att de inte hyser agg mot de som gjort spelet då de förstår det här simpla med smak och förväntan, det är tacksamt.

Callopski22 aug 2016q

Patron22 aug 2016q

randomsomfan:

Har någon btw testat att flyga mellan solsystem utan att använda warp drive? Det vore intressant i och med att warpanimationen är en laddningsskärm.


Skitspel:

Hade lätt provat detta experiment om jag hade spelet, någon som känner sig manad att ta sig an uppdraget?


Det funkar väldigt dåligt. En bit ut började min cockpit försvinna, efter ytterligare en bit började asteroider bugga ur, sen började spelet gå väldigt långsamt i ca 14 fps. Längre än så testade jag inte men misstänker väl att spelet hade kraschat tillslut

Men jag kom ända en rätt imponerande bit ut, hade väl ca 2-3 veckor fram till systemets rymdstation i skeppets maxfart utan pulse drive.

Linus Lekander22 aug 2016q

Arvid Schultz:

bevis, sätta dit, citerad ur kontext a la Linus


Jag har inte försökt att sätta dit dig Arvid. Jag citerade bara delar som jag tycker sätter tonen på dina inlägg, som gör att de uppfattas som ilskna (eftersom du faktiskt undrade).

Vi gör som du vill och lämnar det därhän.

Linus Lekander22 aug 2016q

Angående den egentliga diskussionen:

Jag är imponerad av att Hello Games har lyckats bevara ens ett uns av mystiken och hänförelsen som ett spel som detta förlitar sig på, med tanke på den uppståndelse som varit runt det. Ända sedan det först visades upp verkar så mycket av PR:en ha gått ut på att besvara frågor om "vad man faktiskt gör" i spelet, och jag kan förstå att man ser en anledning att vara kryptisk och tvetydig för att försöka bevara den mystiken intakt då.

Det här finns t.ex. att läsa i ett tidigare opublicerat utdrag ur en intervju med Sean Murray av Rock Paper Shotguns Philippa Warr:

I guess the thing that’s maybe obvious or maybe not is that this is a big canvas. The reason people ask [these things] is you can look at it and go ‘Yes, that would work'”. It would be so easy to imagine as you were walking around that you could plant some plants – wouldn’t that be nice? It’s almost an obvious question to ask why can’t I do that. It kills me a little bit because we’ve had to cut a lot of those ideas but they’re not gone, they’re kind of in a box and I would like the opportunity after the game comes out, if it was popular and it was successful and people were enjoying it, I guess we could then have a sensible conversation?

Jag kan till viss del förstå Brendan Caldwells ståndpunkt att utvecklare
behöver bli bättre på att uppdatera spelarna om förändringar i utvecklingsprocessen, men för ett spel som detta hade den tydligheten också varit ett effektivt sätt att ta död på den magi som omgärdat det, alla spelarnas "tänk om".

Caldwell lyfter även Early Access som ett möjligt alternativ för något som No Man's Sky, men även det hade inneburit att centrala delar av spelets tilltal hade gått förlorade, med den graden av transparens.

Tyvärr är vissa också väldigt snabba med att dementera sina förhoppningar som sånt som inte finns i spelet, men som i vissa fall faktiskt gör det. No Man's Sky är inte ett spel där man kan dra på för stora växlar utifrån sin egen "slumpmässiga" upplevelse och förutsätta en sån generaliserbarhet.

Jag tycker det är märkligt hur vi så ihärdigt kräver spelutvecklare på en fullständig innehållsdeklaration som om det vore dammsugare istället för underhållningsprodukter, med förmågan att överraska och entusiasmera på ett sätt som inte nödvändigtvis är avhängigt sina specifikationer.

Vi kan inte förvänta oss att ha fullständig kontroll över en underhållningsform, sedan förhandsboka denna, för att sedan mötas av exakt det som motsvarar våra förväntningar på releasedagen. Underhållning, kultur, funkar inte så, och det är det många arga spelare som skulle behöva inse.

Det innebär inte att vi inte ska kunna kritisera ett spel för att det inte blev vad vi hoppades på, men kritik är inte detsamma som konsumenträtt.

W0lfen22 aug 2016q

Länge sen jag såg Angry Joe käka upp ett spel som detta. Han sågar det totalt.

Callopski22 aug 2016q

Linus Lekander:

Det innebär inte att vi inte ska kunna kritisera ett spel för att det inte blev vad vi hoppades på, men kritik är inte detsamma som konsumenträtt.


Köper helt att det svårt att göra spel. Och det är ofta omöjligt att visa/förklara vad spelet egentligen gått ut på.

Men nu är det ju så att utvecklarna själv SAGT massor av saker som ska vara i spelet som inte finns där. Då kan det ju inte vara konsumentens fel.

Kolla på trailern från E3 2014, den kommer fortfarande upp om man googlar No Man Sky. Det är inte samma spel.

Skitspel23 aug 2016q

Patron:

Det funkar väldigt dåligt. En bit ut började min cockpit försvinna, efter ytterligare en bit började asteroider bugga ur, sen började spelet gå väldigt långsamt i ca 14 fps. Längre än så testade jag inte men misstänker väl att spelet hade kraschat tillslut


Hmm, undrar om tanken från början var att det skulle vara möjligt eller om de kanske helt enkelt förmodade att alla skulle skaffa en warp (eller vad det nu heter) och hoppa mellan planeterna per automatik.

W0lfen:

Länge sen jag såg Angry Joe käka upp ett spel som detta. Han sågar det totalt.


Han är amazing, klart en av mina favoriter. Hyllar det som är bra och sågar det som är dåligt med kreativ kritik i rollen som Angry Joe, dvs doppat i massa RAGE! Hehe, han är fan bäst på att rage'a.

Personligen håller jag inte med om allting han säger även om mycket av det är riktigt bra, jag är inte helt 100 på att allting som inte kom med i den slutgiltiga produkten var lögner, vore intressant att veta orsakerna istället. Nu har jag hört allt från att de ljuger, att de är pengarkåta, att de fått betalt för att skapa hype och så vidare men ingenting av vad som har skett. Nu återstår väl att någon i Hello Games teamet like'at något på Facebook som kan förknippas med rasism så vi kan höja högafflarna kalla No Man's Sky för ett rasistspel med dolda nazistbudskap med. Skämt åsido, Sean Murray verkar ändå vad jag förstår hålla en skaplig dialog med fansen via twitter där de förklarar hur många fler spelare där är än vad de hade förväntat, att patchar är på väg och hur mer innehåll planeras. Vore skoj att få till en dialog med teamet om vad som "gick snett" och varför en del saker inte tycktes komma med i finalprodukten.

Och som Joe påpekar, dvs att spelet inte är värt de 60 dollar som spelet kostar säger ju mer om konsumenten än om produkten. De kan ju ta vilket pris de vill egentligen, det är upp till oss själva och sunt förnuft att värdera produkten innan vi köper. Har en vän som spelar No Man's Sky just nu, han finner det riktigt roligt då tempot och atmosfären (no pun intended) passar honom perfekt, köpa FIFA för 60 dollar skulle han aldrig göra medan No Man's Sky var "lätt värt pengarna" som han själv uttryckte det.

Så vilket utav dem är ett 60 dollar spel egentligen då kan man fråga, svaret på det är: för den som villig att betala det såklart.

Arvid Schultz23 aug 2016q

Callopski:

Men nu är det ju så att utvecklarna själv SAGT massor av saker som ska vara i spelet som inte finns där. Då kan det ju inte vara konsumentens fel.


Ja och det är det här som börjar bli lite tröttsamt.

Det är väl ingen (här i alla fall) som inte har förståelse för att utvecklare överdriver ett och annat och har en stor vision med ett spel som kanske inte alltid kan infrias fullt ut. Jag tror att de flesta som tar sin TV-spelshobby seriöst accepterar det.

Men nu snackar vi ju inte om 1-2 små saker som Murray har sagt ska finnas med som sedan inte finns i spelet. Vi pratar om mängder av saker, många stora inslag som jag och många andra dels såg fram emot och dels är rätt övertygade om hade varit viktiga för spelupplevelsen som helhet.

Som att kunna välja faktion, verkligen känna sig delaktig i världen, spela mer som man själv vill, uppleva planeter med i sanning olika förhållanden och resurer. No Man's Sky är inte det spelet.

Det betyder inte att det är kasst men att vifta undan den här kritiken och kalla den hatisk samt ryggdunka Murray och skriva kilometerlånga försvarstal och påpeka hur synd det är om honom nu när spelet får kritik... Samt kalla oss gnälliga och hatiska för att vi undrar var alla utlovade inslag är nånstans...

Det är skitkul om det finns folk som fortfarande verkligen gillar No Man's Sky för vad det är. Jag har absolut inget emot det och tycker att det är bra att de rösterna hörs också, såklart. Men att kalla kritiken för överdriven och hatisk. Det är en så tråkig syn på diskussioner om spel tycker jag.

Oregondanne23 aug 2016q

Arvid Schultz:

Men att kalla kritiken för överdriven och hatisk. Det är en så tråkig syn på diskussioner om spel tycker jag.


Det var faktiskt inte ens dig jag syftade på i min första kommentar, ifall du nu trodde det (snarare två andra personer i tråden). Det är skillnad på att kritiskt granska och göra personliga påhopp. Även om jag tycker att även du verkade dra väldigt snabba slutsatser (vilket alltså såklart inte är samma sak som att vara hatisk). Problemet som jag ser det - och som jag redan redogjort för tidigare - är att det ofta kommer en massa andra som utan att göra några egna efterforskningar hoppar på tåget och tar det till en hatisk och mer personlig nivå.

Oskar Skog23 aug 2016q

Jag har inte köpt No Man's Sky än.

Och det beror bara på att löften som gavs inte finns där i spelet nu.

Nu blev det så här av en slump. Om spelet släppts i juni, som det först var tänkt, hade jag köpt det med en gång. Då hade jag gott om tid att spela det.

Nu släpptes det i samband med att jag kom hem från en semester, med mycket att försöka att komma ikapp till och när jag läste om spelet dröjde jag mitt köp.

No Man's Sky skulle ju handla om att spela som man ville. Om man vill utforska, resurshantering eller ägna sig åt rymdstrider, gå med i faktioner eller bli pirat.

Jag såg ett universum framför mig där jag kunde utforska världar ingen varit på förut. Bara åka omkring och upptäcka, i min egen takt.

Inte trycka på R2 för att samla X för att uppgradera Y om och om igen.

Och av det jag sett är världarna fulla av liv. Både det som finns där, när man landar och alla som redan varit där (inte spelare) med byggnader och liknande.

Och så ska jag ge namn till det någon annan redan sett?

Det var det här jag älskade med Noctis. Att en liten ful grej på en övergiven planet blev världens största grej som jag jagade efter bara för att kunna fotografera.

I No Man's Sky verkar det finnas liv överallt.

Och varje solsystem är bara en ny level.

Så jag väntar med mitt köp tills Hello Games har sagt något om den här situationen som har uppstått. Om var allt det dom lovade tog vägen och vilka planer dom har på att uppdatera spelet med löftena som inte finns där.

Hello Games förtjänar inte hat, men dom behöver svara på frågor.

Och det gäller Sony också, dom har haft hand om marknadsföringen för det här spelet.

NiceliBiceli23 aug 2016q

Oskar Skog:

Hello Games förtjänar inte hat, men dom behöver svara på frågor.


Verkligen! Man kan tycka vad man vill om spelet, men en sak som är klar är att Hello Games måste bli bättre på att kommunicera med spelarna, speciellt i situationen som uppstått.

Roger Ling23 aug 2016q

Sean Murray måste ställas till svars för alla lögner han har dragit. Var är de s.k speljournalisterna?

Oskar Skog23 aug 2016q

V5er:

Var är de s.k speljournalisterna?


Om en person inte vill svara på frågor spelar det ingen roll hur många journalister som står i kö.

Roger Ling23 aug 2016q

Oskar, har ni försökt intervjua honom om det här?

Oskar Skog23 aug 2016q

V5er:

har ni försökt intervjua honom om det här?


Jag har skickat ett mail till Hello Games, men har inte fått något svar.

Det räknade jag inte med.

När dom väl säger något om situationen lär det inte vara till en liten svensk spelsajt, men ändå.

Och jag gissar att det är samma som för alla spelsajter över hela världen just nu.

Roger Ling23 aug 2016q

Hello Games har ju lurat alla. Spelet som släpptes är ju inte alls som det utlovades. Det är en stor skandal och jag väntar mig att IGN och Eurogamer gör nåt utav det här.

Det är många med mig som känner sig lurade på 600 spänn. Vi talar inte om några få features som saknas utan en hel massa saker.

Edit: Här är en artikel om Sonys returpolicy från Eurogamer

http://www.eurogamer.net/articles/2016-08-19-no-mans-sky-ref...

Edit2: tänk er om nästa cod skulle sakna multiplayer fastän det var utlovat. Det skulle sågats jämnt med fotknölarna.

Alexander Rehnman23 aug 2016q

V5er:

600 hundra spänn.


60 000 kr? [surprised]

Dold text: Förlåt

Skitspel25 aug 2016q

Här är ny rykande färsk No Man's Sky recension av Sean Murray. Fann den rätt underhållande.

Ribcage25 aug 2016q

Skitspel:

Här är ny rykande färsk No Man's Sky recension av Sean Murray


Fantastiskt recension. Uppfriskande ärligt av Sean Murray :)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.