Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Isabell Rydén recenserar Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration

RISE OF THE TOMB RAIDER: 20 YEAR CELEBRATION
(PS4 (testat), Xbox One, PC)
Isabell Rydén



 Rise of the Tomb Raider utspelar sig ett år efter händelserna i föregångaren Tomb Raider. Lara beger sig ut på ännu ett riskfyllt äventyr för att avsluta det hennes far en gång påbörjade. Den här gången är hennes mål att hitta ett mystiskt föremål som sägs vara nyckeln till evigt liv. Men Lara kämpar mot klockan, den religiösa sekten Trinity är henne ständigt i hälarna och föremålet får bara inte hamna i fel händer.


Man märker tydligt att Crystal Dynamics har ändrat fokus, till skillnad från föregångaren Tomb Raider som släpptes 2013, som var en ren actionrulle, ligger nu det största fokuset på att få utforska miljöerna runt omkring en.


Det finns många spännande platser att utforska, allt ifrån snötäckta glaciärer till dom djupaste skogarna och en och annan gravkammare att söka igenom.


Även om det blir mycket att utforska, blir det aldrig tråkigt. Miljöerna är helt fantastiskt detaljerade och när Lara tar sig upp för ett gigantiskt berg och tittar ut över horisonten går det en rysning längs ryggraden. Man har även möjligheten att återbesöka en plats så utforskandet kan man ta i sin egen takt.


I vår jakt efter The Divine Source – nyckeln till odödlighet, stöter vi på den religiösa sekten Trinity som utplånar allt i sin väg för att nå till skatten först. Även om det största fokuset ligger på utforskandet, har man lyckats få till en bra balans mellan striderna, samlandet och utforskandet.


Ingen strid är den andra lik, då det går att variera bland många vapen och olika taktiker. Pilbågen och rökbomber fungerar fint till den som vill göra sig osynlig och smyga sig fram till fienderna, medan ett automatvapen och explosionspilar är mer för den som inte har tillräckligt med tålamod för att lurka omkring i skuggorna.


Många saker i spelet kan man anpassa till sin unika spelstil, för ingen spelare är den andra lik. Vi har tre olika färdigheter som man kan uppgradera allt efter som. Det är Brawler (närstridskamper och läkningsförmåga), Hunter (jakt och samlarförmåga) samt Survivor (tillverkning och utforskningsförmåga).


Rise of the Tomb Raider är en detaljrik spelupplevelse med helt fantastiska miljöer som tar andan ur en och det finns en bra variation på olika pussel och utmaningar.


Det här är verkligen ett spel i rätt riktning för Lara Croft, därför ger jag spelet ett välförtjänt ...


JA | NEJ
VARFÖR: Att få springa runt med en pilbåge i högsta hand bland den makalöst fina miljön ger en rysning genom hela kroppen bara jag tänker på det. Det här är, helt klart, en av årets bästa äventyrsspel.
PLUS: Alla valmöjligheter till att anpassa Lara efter sin egen spelstil.
MINUS: Jag kom inte alltid överens med kameran som ibland kändes lite klumpig.  

Oskar Skog11 okt 2016Visningar: 1982 

Taggar: Rise of the Tomb Raider, Lara Croft

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

NicolausCamp11 okt 2016q

Karl Hungus11 okt 2016q

Jag började spela det i går. Känns fint så här långt, även om det grafiskt inte kan mäta sig med Uncharted 4 - framför allt ser karaktärerna plastiga ut jämfört med dem i Uncharted 4.

K8111 okt 2016q

Trevligt med videorecensioner. Tumme upp på det.
Kan vara värt att se över micken som upplevs som lite burkig.

Palaxih11 okt 2016q

Jag instämmer. Väldigt trevligt och fick mig nog att ta del utav den här recensionen.

För trots hur magiskt det låter att få springa runt med en pilpåge i en så atmosfärisk och vacker miljö, så ligger TR långt ner på den eviga listan.

Men en dag då lär en bundle dyka upp, även om första liret i stort sett reas ut hela tiden för småslantar.

Första videorecensionen som jag sett på Loading. Riktigt bra!

Isabell Rydén11 okt 2016q

Karl Hungus:

framför allt ser karaktärerna plastiga ut jämfört med dem i Uncharted 4.


Jag har inte spelat Uncharted 4 än men håller med. Tycker dom gjort ett bra jobb med Lara men vissa karaktärer är som du säger, plastiga.

Palaxih:

Första videorecensionen som jag sett på Loading. Riktigt bra!


Tack!

Micke Johansson11 okt 2016q

Bra recension. =)
Är det någon som vet om det bara släpps i den där artbok formen? Eller kan man få tag i spelet i ett vanligt fodral?

Isabell Rydén11 okt 2016q

Micke Johansson:

Bra recension. =)


Tack :)

På webhallen finns det, vad jag kan se, ett vanligt fodral men du får ju grejer till.

Micke Johansson11 okt 2016q

Isabell Rydén:

På webhallen


Är ändå lite osäker, de visar ju ett vanligt omslag det första man ser. Men den andra bilden visar var som ser ut som artbok versionen. Får väl maila dem och fråga.

Hans Li Engnell11 okt 2016q

Karl Hungus:

även om det grafiskt inte kan mäta sig med Uncharted 4 - framför allt ser karaktärerna plastiga ut jämfört med dem i Uncharted 4.


Uncharted 4 är, borträknat The Order: 1886, oöverträffat rent grafiskt så långt den här generationen. Men jag måste säga att Rise of the Tomb Raider har roligare gameplay, och då spelar det i slutändan rätt liten roll om karaktärerna inte ser lika snygga ut som i Uncharted 4.

Jag har återvänt till Nathan Drakes äventyr men flashbacksegmenten från barndomen och även en del andra kapitel gör att jag inte har någon lust att spela om det igen. Rise, däremot, är kul att spela nästan hela tiden. Vissa av striderna blir lite väl intensiva och enformiga, i synnerhet i spelets senare delar, men det är få saker som är så tillfredsställande som att sätta en pil i huvudet på en vakt på hundra meters håll.

Micke Johansson11 okt 2016q

Hans Li Engnell:

det är få saker som är så tillfredsställande som att sätta en pil i huvudet på en vakt på hundra meters håll.


Jag älskar att läsa detta. För pilbågen i första spelet var så jäkla skoj!
Fasen vad jag blir sugen nu.

Isabell Rydén11 okt 2016q

Hans Li Engnell:

så tillfredsställande som att sätta en pil i huvudet på en vakt på hundra meters håll.


This!

Micke Johansson:

För pilbågen i första spelet var så jäkla skoj!
Fasen vad jag blir sugen nu.


Det finns riktigt coola pilbågar också!

Gurramurra11 okt 2016q

Riktigt bra spel, jäkligt roligt att spela. Det har dock ingen chans mot Uncharted 4.

Skitspel11 okt 2016q

Ger samma tips till dig Isabell som jag gav till Aleksandar. Även om jag tycker du lät lite mer avslappnad och naturlig så saknar jag känsla. Men hey, alla måste börja någonstans.

Som K81 påpekade behöver ni bättre mickar, men överlags känns det som att ni har något bra på gång här. Det är på tiden att recensioner kommer ut i videoformat, har varit sugen länge.

Isabell Rydén11 okt 2016q

Skitspel:

så saknar jag känsla.


Jag hade många tagningar där ett tag xD men man vill inte att det ska låta för mycket teater av allt men tack för tipsen!

Tiny Elvis11 okt 2016q

Detta kommer införskaffas samma dag som Pro.

jimpa198611 okt 2016q

Kommer detta till steam?

Johan Lorentzon11 okt 2016q

jimpa1986:

Kommer detta till steam?


Det har väl funnits till PC och Steam sedan ett bra tag tillbaka om jag inte minns fel.

NicolausCamp11 okt 2016q

jimpa1986:

Kommer detta till steam?


Funnits på Steam sen slutet av januari

jimpa198611 okt 2016q

20 year anniversary-versionen? :O

NicolausCamp11 okt 2016q

jimpa1986:

20 year anniversary-versionen?


På sätt och vis. Köper du deluxe-utgåvan eller season pass får du allt innehåll från 20th Anniversary-utgåvan.

Aleksandar Buntic11 okt 2016q

NicolausCamp:

innehåll från 20th Anniversary-utgåvan.


ingår även old-school Lara och Laras Mansion då? Eller har PS4-versionen en liten tidsexklusivitet där?

Elin Ekberg11 okt 2016q

Helt klart mitt favoritspel till Xbox One. Ska ladda ner huset, och även det där med häxan, när jag har tid. Jag gillar både det här och föregångaren, men av olika anledningar.

NicolausCamp11 okt 2016q

Aleksandar Buntic:

ingår även old-school Lara och Laras Mansion då? Eller har PS4-versionen en liten tidsexklusivitet där?


Har för mig att den enda exklusiviteten till PS4 är VR-läget till Blood Ties, men jag kan ha fel.

InfiniteTias11 okt 2016q

Synd att det kommer ut så många bra spel i höst. Vill så gärna ha det nu men man har ju tyvärr inte tid eller pengar åt att köpa allt.

Elin Ekberg11 okt 2016q

NicolausCamp:

Har för mig att den enda exklusiviteten till PS4 är VR-läget till Blood Ties, men jag kan ha fel.


Endast VR-delen är specifik för PS4, allt annat finns till Xbox One också.

NicolausCamp11 okt 2016q

Elin Ekberg:

Endast VR-delen är specifik för PS4, allt annat finns till Xbox One också.


Tänkte väl att jag hade läst det. Har inte skaffat mig extramaterialet än. Blir väl att införskaffa season pass till Steams mellandagsrea eller nåt.

TygApan11 okt 2016q

Oskar Skog:

Man märker tydligt att Crystal Dynamics har ändrat fokus, till skillnad från föregångaren Tomb Raider som släpptes 2013, som var en ren actionrulle, ligger nu det största fokuset på att få utforska miljöerna runt omkring en.


Det här låter som det kan vara bra, eller dåligt, beroende på hur de gjort. Varför utforskar man? Är det små pickups utsprida överallt som man vill ha innan man går vidare till nästa område som i förra spelet eller är det kanske mer att man har mer yta att röra sig på och hur man "går vidare" inte är lika självklart i detta spelet?

Annars är det två saker jag tycker drog ner första spelet onödigt mycket:

1. Mitt vanliga problem med bristen på utmaning. *Suuuck*

2. Det var sönderklipp som tusan. Uncharted 3 nivå om inte värre. Man vågade knappt röra sig för man kunde trigga en serie med filmsekvenser och QTE och vips var man på andra sidan ön. Man fick inget känsla av att man själv utforskar och gör en resa. Det känns som man tittar på en film. Redig brist på längre sammanhängande spelsekvenser kan man väll säga.

Hur är denna uppföljare på dessa punkter om man jämför med föregångaren?

Magnus Virdeborn11 okt 2016q

Wow!

https://twitter.com/PlayStationUK/status/785759562603327489

Thanks to @SQUARE_ENIX_EU we're celebrating the launch of Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration on PS4 with an original PS throwback!

PlayStation UK:


Thanks to @SQUARE_ENIX_EU we're celebrating the launch of Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration on PS4 with an original PS throwback!



NicolausCamp11 okt 2016q

TygApan:

Hur är denna uppföljare på dessa punkter om man jämför med föregångaren?


Båda de problemen kvarstår i viss mån, men spelvärlden är lite mer öppen. Tycker egentligen att de är ganska lika och att fokuset på utforskande bara är marginellt större den här gången. Men så gillade jag ju upplägget i det förra spelet också så...

Hans Li Engnell11 okt 2016q

Virde:

Thanks to @SQUARE_ENIX_EU we're celebrating the launch of Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration on PS4 with an original PS throwback!


Detta är häftigt. [love]

Hans Li Engnell11 okt 2016q

TygApan:

Är det små pickups utsprida överallt som man vill ha innan man går vidare till nästa område som i förra spelet eller är det kanske mer att man har mer yta att röra sig på och hur man "går vidare" inte är lika självklart i detta spelet?


Eftersom spelet består av hubbområden med fast travel mellan lägereldarna kan man ta det mesta i sin egen takt. Gravar, grottor, skatter osv. När jag hade klarat spelet första gången fortsatte jag att klara små utmaningar och ta uppdrag.

TygApan:

Mitt vanliga problem med bristen på utmaning.


Jag kan tycka att Rise of the Tomb Raider hade kunnat vara lite mer utmanande, ja. Däremot inte sagt att spelet saknar innehåll, för det finns väldigt mycket att göra.

TygApan:

. Man vågade knappt röra sig för man kunde trigga en serie med filmsekvenser och QTE och vips var man på andra sidan ön.


Mycket mindre i Rise än i rebooten, skulle jag säga.

TygApan11 okt 2016q

NicolausCamp:

Båda de problemen kvarstår i viss mån


Hans Li Engnell:

Jag kan tycka att Rise of the Tomb Raider hade kunnat vara lite mer utmanande, ja.


Det här låter inte så bra. Nu blir jag osäker på om det är något för mig. Det tar ju uddden av nöjet med stealht kills och uppgraderingar när man inte är rädd för fienden från början. I sådana spel brukar jag känna att fan, nu blir det ju lättare när man levlar upp. [crazy]

Jag tycker det är så märkligt att brist på utmaning är så vanligt i spel. Hur lång tid tar det att göra en inställning till eller två där man bara tweakat lite siffror som hur mycket man tål och liknande? Fattar inte...

Hans Li Engnell:

Mycket mindre i Rise än i rebooten, skulle jag säga.


Detta däremot låter ju väldigt trevligt.

Bleatlessness11 okt 2016q

Roligt med videorecensioner!

Och så en recension av recensionen. Jag inser att följande kan låta hårt, men jag lovar att det är för att jag är engagerad och vill ge feedback. Personligen blir jag glad av ärlig och utvecklande feedback istället för ett tomt "det var bra". Det enda sättet att bli duktig på något är att göra mycket av det, och någonstans måste man börja. [smile]

Uppläsningen är stel. Jag låter Skitspel stå för detaljerade tips på den punkten.

Tempot i videon behöver upp. De relativt långa klippen på filmscener och gameplay kan jag hitta på annat håll. Jag är här för vad som gör videon unik: din åsikt. Det är Youtube. Korta filmer är vanligt. Spelklipp kan förstås användas som bakgrund, men också för att belysa och förstärka poänger man precis nämner. Dock förstår jag att det kräver jäkligt mycket tid att hitta och klippa det.

Video- och ljudkvalitet behöver förbättras.

Det är pirrigt att publicera sina verk, och ibland jobbigt med kritik. Hoppas den landar rätt, för återigen är det väldigt roligt att se videorecensioner och modigt av er som gör dem!

---

Och gällande själva spelet, är det sådär extrema slowdowns på PS4?

Bleatlessness11 okt 2016q

Virde:

Thanks to @SQUARE_ENIX_EU we're celebrating the launch of Rise of the Tomb Raider: 20 Year Celebration on PS4 with an original PS throwback!


Nice! Som någon påpekade hade originalet Saturn som lead platform och kom dit först, men det är Playstation som sträcker sig från då till nu och är den plattformen man lämpligast gör det här med.

NicolausCamp11 okt 2016q

TygApan:

Det här låter inte så bra. Nu blir jag osäker på om det är något för mig. Det tar ju uddden av nöjet med stealht kills och uppgraderingar när man inte är rädd för fienden från början. I sådana spel brukar jag känna att fan, nu blir det ju lättare när man levlar upp.


Spela på högsta svårighetsgraden från start? Jag körde på normal och där fanns ändå en hel del sektioner som jag tyckte bjöd på lite utmaning, men så är jag ju inte den bästa spelaren heller. [crazy]

Isabell Rydén11 okt 2016q

Bleatlessness:

Och så en recension av recensionen.


Vi valde att publicera texten också för det finns dom som kanske inte hör och föredrar den ena versionen framför den andra :)

Bleatlessness:

De relativt långa klippen på filmscener och gameplay kan jag hitta på annat håll.


Det här var en playthrough/videorecension, så ville ha med en del gameplay.

Men tack för era komplimanger och den konstruktiva kritiken. Allt uppskattas!

TygApan11 okt 2016q

NicolausCamp:

Spela på högsta svårighetsgraden från start? Jag körde på normal och där fanns ändå en hel del sektioner som jag tyckte bjöd på lite utmaning, men så är jag ju inte den bästa spelaren heller.


Jo, det tänker jag ju såklart. Men det gjorde jag i förra spelet också och det räckte knappt. Snopet sedan att man inte låser upp ytterligare en ens när man klarar spelet heller. Det brukar man ju alltid göra.

Hans Li Engnell12 okt 2016q

TygApan:

Det här låter inte så bra. Nu blir jag osäker på om det är något för mig.


Det ska nämnas att jag inte har spelat på den högsta svårighetsgraden, så märk väl att min kommentar gäller "normal" svårighetsgrad.

Dock hade de gärna fått göra det mer utmanande genom att minska på tillgången till ammunition eller vapen. I slutet av Rise har jag en hel arsenal av både vapen och ammunition, vilket gör att den där utsattheten som jag kände i början när Lara är mer eller mindre dumpad i Sibiriens iskalla vildmark helt är försvunnen en bit in i spelet. Crystal Dynamics föll nog lite i fällan här i tron att spelarna vill ha "större, bättre vapen!" när Rise faktiskt hade tjänat på det motsatta.

Med detta sagt är Rise of the Tomb Raider mitt GOTY till Xbox One 2015, så jag tycker nog att du borde testa det i alla fall. [smile]

Fridell12 okt 2016q

Kul med videorecension.

Sen kan jag, som professionell inom audio, tycka att det är lite "billigt" när ljudediteringen är obefintlig. Det hade behövt de-essing av speaker-rösten, dynamikjusteringar och EQ för att inte nämna gain-automatisering av densamma. Detta har inget med personen bakom speaker-rösten att göra, snarare Loading eller företaget bakom som inte satsar på en seriös approach när det kommer till ljudet. :(

WinterIsComing14 okt 2016q

Bra recension och kul med video! :)

Har sett fram emot detta spel i typ ett år nu, men jag har intalat mig själv att jag ska vänta ytterligare en månad nu för att spela det i 4K/HDR när PS4 Pro släpps. Får se om jag grejar att hålla mig :)

Kleti14 okt 2016q

Tycker det måste var sjukt jobbigt att både hinna spela spelet, skriva en recension, fixa filmer, spela in en text. Hade jag gjort detta så hade jag inte kunnat sluta editera filmen.
Hur orkar ni? Får ni betalt?
Ett alternativ är ju att typ be nån bra uppläsare som Jonas Gardell eller så att läsa upp texten.

Bra jobbat! =)

Isabell Rydén14 okt 2016q

WinterIsComing:

Bra recension och kul med video! :)


Kul att du gillade den :)

Kleti:

Tycker det måste var sjukt jobbigt att både hinna spela spelet, skriva en recension, fixa filmer, spela in en text. Hade jag gjort detta så hade jag inte kunnat sluta editera filmen.


Ja, det tar ju sin lilla tid att få ihop allt.

Kleti:

Bra jobbat! =)


Tack :)

Bleatlessness14 okt 2016q

Isabell Rydén:

Ja, det tar ju sin lilla tid att få ihop allt.


Jag har erfarenhet av filmklippning på amatörnivå. Det tar jäkligt lång tid. Så återigen kudos för satsningen!

KöREL18 okt 2016q

Varför har ingen nämnt spelets genomvidriga input lag? Hade jag vetat om att den var där hade jag aldrig köpt spelet!

Har spelat ca 1 timme men nu orkar jag inte mer. Lyckas de få ner responstiden till en acceptabel nivå via en patch i framtiden så kanske jag ger det en ny chans, men med tanke på att XB1-versionen som släpptes förra året fortfarande har samma problem känns det ju knappast troligt.

Bleatlessness18 okt 2016q

KöREL:

Varför har ingen nämnt spelets genomvidriga input lag? Hade jag vetat om att den var där hade jag aldrig köpt spelet!


Digital Foundry nämner det i både videon om Xbox One-versionen och PS4-versionen respektive. De nämner också att det är fixat i PC-versionen och faktiskt 360-versionen.

TygApan18 okt 2016q

Hans Li Engnell:

Det ska nämnas att jag inte har spelat på den högsta svårighetsgraden, så märk väl att min kommentar gäller "normal" svårighetsgrad.


Hans Li Engnell:

Med detta sagt är Rise of the Tomb Raider mitt GOTY till Xbox One 2015, så jag tycker nog att du borde testa det i alla fall.


All right! Jag ska ge det en ordentlig chans.

KöREL:

Varför har ingen nämnt spelets genomvidriga input lag? Hade jag vetat om att den var där hade jag aldrig köpt spelet!


Bleatlessness:

Digital Foundry nämner det i både videon om Xbox One-versionen och PS4-versionen respektive. De nämner också att det är fixat i PC-versionen och faktiskt 360-versionen.


Men suck... skjuter upp det här ett tag och ser om det kommer en fix. Låter riktigt kass.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.