Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Abzû

ABZÛ
(PS4 (testat), PC)
Linus Lekander


Det är något visst med vatten om nätterna. Ett obehag, men också en märklig lockelse vilar över det. Det handlar inte bara om ovissheten för vad som finns inunder en. Effekten är densamma också i den mest bekanta av sjöar. En vi simmat i om dagen ger upphov till en annan sorts svindel av svärtan.


I Abzû går det att sväva över sånt nermörkt vatten. Effekten det får är precis densamma då. Samma guppande, svarta sinnesro.


Det säger en del saker om Abzû att jag dröjer mig kvar så länge bara vid dess hubbvärld, både positiva och negativa.


Positiva, för att redan så små detaljer som vattnets egenskaper har en så indragande effekt när de rätta personerna har fått förfoga över dem.


Negativa, för att samma personer inte verkar ha haft riktigt samma tilltro till dessa detaljer som tidigare.


Personerna det gäller kallar sig Giant Squid. De är en avknoppning av That Game Company, studion bakom de erkänt meditativa upplevelserna Flower och Journey.


Journey vann mycket av sin popularitet på möjligheten att möta och slå följe med andra spelare.


Abzûs starkaste kort är förundran.


Någon svårighetsgrad är inte att tala om. Du kan ha som bisyssla att samla snäckor och att upptäcka så många arter som möjligt, men till syvende och sist handlar spelet om att insupa miljöerna.


Havsbottnar som myllrar av liv eller kuslar i avsaknaden av detsamma.


Undervattensruiner prydda av vackra ornament.


Abzû är fullt av stimulerande detaljer, men det kan ibland vara nödvändigt att aktivt stanna upp för att ta in dem. Om du avancerar i den takt som erbjuds dig blir banorna mer snarlika åkattraktioner, där du än sveps fram i en färgglad ström och än simmar med magnifika blåvalar. Mantor blir avlösta av valhajar som avlöses av jättebläckfiskar – excesser på excesser. Ibland lite för mycket.


Därmed inte sagt att jag har något emot att hänföras av havens under, tvärtom, men frekvensen med vilken de förekommer gör att de små detaljerna kommer på undantag.


Jämför med Flower, där blott och bart nya färgkompositioner i kronbladens dans var nog för att bära ett helt spel.


Jag kommer flera gånger på mig själv med att önska ett alldeles fritt spelläge, som kunde låta en insupa allt det som Abzû är helt i ens egen takt. Tyvärr är det så att den mer korridorliknande bandesignen hindrar spelet från att vara fullt så rofyllt som det skulle ha kunnat vara.


Svårighetsgraden, eller avsaknaden av densamma, kan däremot kvitta.


Om du vet att uppskatta rent själaberikande spelupplevelser och är svag för havets mystik är Abû ändå ett underbart spel.


JA | NEJ
VARFÖR: Ett kärleksbarn mellan Flower och Journey.
PLUS: Du kan åka snålskjuts på alla djur som är större än du.
MINUS: Lite för instängt och stundtals för raskt marscherat med de stora anslagen.

Relaterade bilder

Oskar Skog 6 nov 2016Visningar: 1116 

Taggar: Abzú, PS4, Giant Squid

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Bleatlessness 6 nov 2016q

Finns även till Steam, vilket är där jag tänkt spela det någon gång i framtiden. Kalla mig snål, men €20 känns lite mycket för 2-3h förundran. Älskar undervattensspel, så en rea kan inte komma tidigare!

FormableAxe 6 nov 2016q

Själv hoppas jag på att detta spel får stöd för Playstation VR.

lonian 6 nov 2016q

Jag tycker personligen att spelet är rätt tråkigt. Spel som inte har någon svårighetsgrad och går att köra ut på nån timme är nog inget för mig. Hade det varit ett VR spel däremot så hade jag nog gillat det. Journey var ju småkul första gången, men mest för att man kunde vara två. Här känns det ensamt.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.