Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Super Mario Run

SUPER MARIO RUN
(iOS)
Linus Lekander


Mario har inte förändrats ett dugg och Mario har förändrats en hel del.


Han ska fortfarande rädda sin prinsessa från draken och hans spel ser fortfarande ut som reklambilder för plastleksaker av honom själv.


Men han debuterar också på det mobila formatet och spelas nu med bara ett tumtryck.


Det låter inte så innovativt på papper, särskilt inte jämfört med det mobila utbudet i övrigt, men för Mario, som stått still på samma plats i tvåde rätt länge nu, är det goda nyheter.


För trots begränsningarna som petkontrollen för med sig är han mer akrobatisk än någonsin i sidovy. Ett tryck på skärmen kan inte bara få honom att hoppa helt vanligt utan också att slå handvolter, vägghoppa, långhoppa, slungas bakåt, duckrulla och, förstås, studsa på fiender.


Mario springer framåt hela tiden, men tack vare smart bandesign är det vissa block som skjuter honom upp i luften eller som för en kort stund ändrar hans riktning.


Särskilt de flygande hindren på banorna är klurigt utplacerade både för att undvikas och utnyttjas. Över de mindre fienderna är Mario själv boss, och han visar det genom att hoppa över dem per automatik om de befinner sig på marken.


Detta bockhopp kan vid en första anblick verka som ett steg i en lättare riktning, men så är inte fallet om du spelar Mario Run för den verkliga tjusningen: myntsamlandet. På varje bana tänds en uppsättning färgade mynt i tre omgångar, vilket ger var och en tre olika rutter att klara. Med detta för ögonen stegrar svårighetsgraden snabbare än i något Mario-spel på länge.


Också det en förändring i rätt riktning för den här serien.


Nintendo har ockå löst problemet med skrymmande tummar genom att vända sitt plattformsspel på högkant istället för liggande, för att frigöra en petyta i botten av skärmen.


Så långt spelas allt väldigt väl.


Att bara ta Mario från start till mål blir däremot aldrig någon särskilt svår uppgift. Det är väldigt få segment som utmanar reaktionsförmågan bara för att avancera, och för världens mest anrika plattformare är det anmärkningsvärt. Det fåtal bossmöten som har lagts in i spelet drar också ner helhetsintrycket, eftersom de inte gör något annorlunda av den nya kontrollmetod som hela spelet är uppbyggt kring. Det finns en boss som spelas mer som en bana, men den är tyvärr bara ett kul undantag.


I spelläget Toad Rally går det att tävla mot andra spelares spökrundor för att locka till sig en så stor publik av Toads som möjligt. Här hamnar både myntsamlandet och akrobatiken i centrum, och små misstag leder till snabba förändringar på prispallen. Seger belönas med ett antal Toads av en viss färg som sedan används för att handla saker i läget Kingdom Builder, till exempel nya karaktärer att spela som.


Det är en lättnad att Nintendo har motstått frestelsen att lägga in några mikrotransaktioner i det här sammanhanget. Det är lätt att se var många andra utvecklare hade kunnat locka oss att skynda på processen genom att köpa de rätta Toads:en för (många) småsummor. Istället är det möjligt att prova spelets första tre banor, för att sedan låsa upp hela spelet med en engångskostnad


På det sättet är Nintendos inträde på mobilscenen snyggt skött. Desto sämre är kravet på konstant uppkoppling, som förstås inte fyller någon annan funktion än att tillse att ingen piratar spelet. Det är inte utan att den här påstådda säkerhetsåtgärden problematiserar innebörden av mobilt spelande, med sin potentiella inverkan på var och när det kan ske.


Lanseringen har alltså både sina fram- och baksidor, men spelet i sig lyckas göra ett övervägande positivt intryck. För även om det till stilen rör sig om ännu ett New-spel har det genomgått en välkommen renovering. 


Mario Run visar att det kanske inte är en så dum idé för Nintendo att tvingas anpassa sina spel till andra format trots allt.


JA | NEJ
VARFÖR: Välgjort för ett mobilspel och nytänkt för att vara Mario.
PLUS: Upplåsningen av olika karaktärer och sätten som det görs på.
MINUS: Samma gamla New-estetik.

Relaterade bilder

Linus Lekander22 dec 2016Visningar: 2438 

Taggar: Super Mario Run, mario, Nintendo, apple, iOS

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Notorious Gamer22 dec 2016q

Sjukt kul kan jag säga.

Men vägrar betala 109 kr för det.

Kleti22 dec 2016q

Notorious Gamer:

Men vägrar betala 109 kr för det.


Varför? Har själv inte köpt det men inser att jag förmodligen skulle spendera mer tid på det än på alla pengar jag lägger på "riktiga" spel.

Det händer ju dock att appar försvinner/blir inkompatibla med ens telefon så det är nog ett skäl till att jag avvaktar. Förutom att jag är dumsnål.

EmpaN22 dec 2016q

Notorious Gamer:

Men vägrar betala 109 kr för det.


Då kan du ju inte tycka att det är speciellt kul.

Notorious Gamer22 dec 2016q

1. Som den fattiga personen jag är så vill jag inte betala 109 spänn för ett mobil spel.

2. Testat gratisversionen och kan säga att det är kul men vill ändå inte köpa... Än.

sanojas7522 dec 2016q

Notorious Gamer:

Sjukt kul


Notorious Gamer:

vägrar betala


Märkligt.

tommi8722 dec 2016q

varför inte till android

Albin Mobäck22 dec 2016q

Bara spelat kort på en väns mobil, men det känns som ett solklart köp när det kommer till android.

Och ang. att betala för mobilspel och folks ovilja att göra det, så känns det som en självuppfyllande profetia. Är vi aldrig villiga att betala för mobilspel så kommer vi bara få spel som inte är värda att betala för. Det är lite så vi fick mikrotransaktioner.

Nu ska jag erkänna att jag är dåligt insatt, men känns som att spelen till mobiler absolut inte nått sin fulla potential och jag betalar gärna för bra spel som inte är besudlade med mikrotransaktioner och annat otyg.

VodkaCitron22 dec 2016q

Nä man bör inte betala 109kr för en digital vara. Mikrotransaktioner är i många fallen t.o.m bättre, som i Pokémon Go. Så får dom som vill ha litet övertag betala och resterande får spela på. Enda sättet att få med mig på tåget. Men jag har köpt fysiska Pokémon prylar pga spelet, så de tjänar ju pengar på mig ändå, även om jag ej köper digitala Pokebollar.

Schizo_Deluxe22 dec 2016q

"Välgjort för ett mobilspel" på plussidan är väl samma sak som "bra för att vara svensk" när man pratar om film.
Därför jag inte kommer köpa det efter att ha testat demot.

Martin Barreby22 dec 2016q

Schizo_Deluxe:

"Välgjort för ett mobilspel"


Tycker det säger väldigt mycket faktiskt. Mobilspel generellt sett är skräp, sett till antal titlar som finns och hur många av dom som är välgjorda.

Så som jag förstår det så är spelet är välgjort, antagligen inte lika välgjort som New Super Mario Bros U eller Mario 3D World, men att det ändå håller en hög kvalité.

Sen om det inte är så att den kommentaren räcker för att du ska få en tydligare bild av Linus åsikt så kan jag tipsa om att läsa hela texten. [wink]

Littleboss22 dec 2016q

Notorious Gamer:

1. Som den fattiga personen jag är så vill jag inte betala 109 spänn för ett mobil spel


Ändå har du råd med en telefon som kan köra spelet? :)

Du kan inte prioritera? Skippa 1,5 öl på krogen, skippa en lunch på stan?

Kan du inte reda ut det så befinner du dig på en fattigdomsgräns som inte existerar i norra Europa, vilket jag inte tror stämmer.

Så, motivera gärna hur en svensk medborgare 2016 inte har råd med ett spel för 100kr. För jag tror inte på det :)

Littleboss22 dec 2016q

Notorious Gamer:

1. Som den fattiga personen jag är så vill jag inte betala 109 spänn för ett mobil spel


Ändå har du råd med en telefon som kan köra spelet? :)

Du kan inte prioritera? Skippa 1,5 öl på krogen, skippa en lunch på stan?

Kan du inte reda ut det så befinner du dig på en fattigdomsgräns som inte existerar i norra Europa, vilket jag inte tror stämmer.

Så, motivera gärna hur en svensk medborgare 2016 inte har råd med ett spel för 100kr. För jag tror inte på det :)

Notorious Gamer22 dec 2016q

Littleboss:

Ändå har du råd med en telefon som kan köra spelet? :)


Haha, det är ju därför jag är pank!

Littleboss:

Skippa 1,5 öl på krogen, skippa en lunch på stan?


Drar sällan på det, när jag finner möjligheten så tar jag det.

Ja alltså, jag har råd som tur nu (Då jag har 134 spänn) så vill jag spara mina pengar.

Inte behöver vi göra en grej till att jag inte vill betala 109 kr för ett mobilspel! xD

Niklas_Sod22 dec 2016q

- Jag kan lätt förstå en bojkott pga priset.
- Jag kommer köpa det.

Tarzan22 dec 2016q

Hade du kunnat betala 109 kr för ett 3DS-spel?

Niklas_Sod22 dec 2016q

Monopol på ps4 är sjukt kul och jag köpte det för typ 300.-
Jag ångrar inte det men det är ett idiotiskt pris. Detta Mariospel är rätt dum-dyrt det med. Tänjer på gränserna, snart sitter ni där och skriver "du kan inte betala 200.- för ett mobilspel som håller 20 timmar men du kan betala 200.- för att gå på bio?"

Lando22 dec 2016q

Det här är det billigaste Mario-spelet som någonsin släppts. By FAR. Plattformen spelar verkligen -ingen- roll. Det här är ett genuint hantverk sett till plattformen på samma sätt som mario land en gång var det för Gamer Boy. Jag fattar, verkligen, inte hur folk kan leva med att vara så snåla att gnälla över 109 spänn.

Man blir ju bra jävla trött, skicka tillbaka dem till 1992 säger jag bara, då man fick pröjsa 899:- för spel som var betydligt sämre än detta :D

Linus Lekander22 dec 2016q

Schizo_Deluxe:

"Välgjort för ett mobilspel" på plussidan är väl samma sak som


Det jag syftar på med den formuleringen är att alltför många mobilspel är direkt oinspirerade och F2P. Mario Run, som är byggt för att vara bra och inte för att slå mynt av någons beroende, sticker ut från den mängden.

Så jag hör till dem som hellre betalar en högre engångsavgift för att jag vill se fler välgjorda titlar som Mario Run till formatet. Spel som The Silent Age, Monument Valley, Prune, Framed, Layton Brothers, Fotonica och allt som kommit ur Simogo, till exempel.

TRUCKSTONE23 dec 2016q

Lando:

Det här är det billigaste Mario-spelet som någonsin släppts. By FAR.


Nja, det finns ju ett på WiiU som är gratis. Typ*

Dold text: Förutsatt att man har en amiboo.

Lando23 dec 2016q

TRUCKSTONE:

Förutsatt att man har en amiboo.


Som, i sin tur, kostar mer än Mario Run :P Rätt mycket mer, tom. Och man får ju en del gratis i Mario Run också.

littlejay23 dec 2016q

Tvåde, petskärm, duckrulla. Du är en sådan ordkonstnär Linus :)

Linus Lekander23 dec 2016q

littlejay:

Tvåde, petskärm, duckrulla. Du är en sådan ordkonstnär Linus :)


[love]

TRUCKSTONE23 dec 2016q

Lando:

Som, i sin tur, kostar mer än Mario Run :P Rätt mycket mer, tom.


Om man har en som sagt. En iPone är ju inte heller en ringa kostnad direkt, om man räknar så.

Och så finns det ju en del amiboosar som knappt kostar något alls.

Lando:

Och man får ju en del gratis i Mario Run också.


Inget är gratis. [badgrin]

Men en demo för Mario på OS finns också.

Linus Lekander:

[love]


Lura på ett bättre ord för "boss" också för ett steg närmare en fullkomlig sanering av den utbredande svengelskan. [surprised]

nmhbm23 dec 2016q

Hörde att det inte släppts till android än pga säkerhetsköl (läs: piratkopiering), mne förstår inte hur detta är ett problem iochmed uppkopplingskravet?

Finns det datum för android än?

Woosley24 dec 2016q

Priset ställer till det för mig med. Det tillsammans med bristen på originalitet.

Visst är det måhända det billigaste Mariospelet någonsin, visst ska plattformen inte spela någon roll osv. Men sedan finns faktumet att det är en typ av spel jag spelat mig rejält trött på till mobilen redan och då vill ett pris som varit en bråkdel av hundringen det här kostar, eller gratis. Jag hade kunnat gett det en chans för en tia eller två, eller om det var gratis, men inte nu.

Det kommer väl på reor framöver, då kanske jag kniper det. :)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.