I början av 2014 avslöjade Microsoft att de köpt rättigheterna till Gears of War från Epic Games.
I en ny intervju har Tim Sweeney (Epic Games) pratat om utvecklingskostnaderna de hade för spelserien och hur de såg att utgifterna bara ökade.
"Det hände något på konsolmarknaden, budgeten för spel bara ökade", säger Sweeney.
"Det första Gears of War kostade oss tolv miljoner dollar att göra, och det gav oss en vinst på runt 100 miljoner dollar. Det var naturligtvis fantastiskt."
"När vi kommit fram till Gears of War: Judgment kunde vi se att det kostade oss runt 60 miljoner dollar att utveckla. Det spelet genererade också runt 100 miljoner dollar."
"Vi såg att den nya konsolgenerationen med PS4 och Xbox One gjorde att vi kunde förvänta oss att våra omkostnader skulle bli de dubbla. Men användarbasen skulle inte göra det, den skulle vara tillbaka på noll och vara tvungen att byggas upp igen."
"Vi kände att det var svårt att motivera att arbeta som en tredjepartsutvecklare i AAA-industrin."
VictorK • 9 jan 2017 0q
Hur kan ett nästan likadant spel med mer eller mindre samma grafikmotor kosta fem gånger så mycket att tillverka sex år senare?