Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Epic Games pratar om utvecklingskostnader för Gears of War

I början av 2014 avslöjade Microsoft att de köpt rättigheterna till Gears of War från Epic Games.


I en ny intervju har Tim Sweeney (Epic Games) pratat om utvecklingskostnaderna de hade för spelserien och hur de såg att utgifterna bara ökade.


"Det hände något på konsolmarknaden, budgeten för spel bara ökade", säger Sweeney.


"Det första Gears of War kostade oss tolv miljoner dollar att göra, och det gav oss en vinst på runt 100 miljoner dollar. Det var naturligtvis fantastiskt."


"När vi kommit fram till Gears of War: Judgment kunde vi se att det kostade oss runt 60 miljoner dollar att utveckla. Det spelet genererade också runt 100 miljoner dollar."


"Vi såg att den nya konsolgenerationen med PS4 och Xbox One gjorde att vi kunde förvänta oss  att våra omkostnader skulle bli de dubbla. Men användarbasen skulle inte göra det, den skulle vara tillbaka på noll och vara tvungen att byggas upp igen."


"Vi kände att det var svårt att motivera att arbeta som en tredjepartsutvecklare i AAA-industrin."

Oskar Skog 9 jan 2017Visningar: 786 

Taggar: Gears of War, Epic Games, Microsoft, The Coalition

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

VictorK 9 jan 2017q

Wow. Det är ju crazy frog vilken stor skillnad.
Hur kan ett nästan likadant spel med mer eller mindre samma grafikmotor kosta fem gånger så mycket att tillverka sex år senare?

Daniel Eyre 9 jan 2017q

VictorK:

Hur kan ett nästan likadant spel med mer eller mindre samma grafikmotor kosta fem gånger så mycket att tillverka sex år senare?


Jättemånga faktorer, förstås. Jag kan också bli helt förbluffad över dessa siffror. Men bryter man ner det hela är det inte helt främmande trots allt. Även på den tid som gått sedan det förra generationsskiftet har spelen (vare sig man märker det eller ej) blivit betydligt mer avancerade grafiskt, vilket sätter större press på att anställa grafiker i alla led, samt erbjuda dem riktigt schyssta löner. Det börjar dyka upp mer automatiserade lösningar för att till exempel konstruera stora vidöppna spelvärldar idag, men till allra största del är allt fortfarande handgjort. Idag fokustestas och marknadsförs spel också rimligen på helt nya nivåer, vilket vi till exempel ser i PR-kostnaderna för ett spel som Destiny. Allt duktigare vo- och mo-cap-skådisar ska ha fetare löner och den teknologin ska i sig investeras i. Många bäckar små. Eller stora.

YohanBlomquist 9 jan 2017q

Utvecklingskostnaderna kommer ju bara att fortsätta att skena iväg. Ohållbart i längden. Lär ju inte bli billigare precis när spel ska hoppa in i 4K-eran.

YohanBlomquist 9 jan 2017q

Följden av denna utveckling blir ju såklart att utvecklarna måste börja ta allt färre/mindre risker för att känna sig trygga i att få utdelning på sin investering. Fler 'säkra kort', fler spel som ska 'passa alla', ännu fler uppföljare på 'storspelen' och så vidare. Hoppas på en utveckling där man lägger mer fokus på innehåll och kanske lite mindre på yta framöver.

Oskar Skog 9 jan 2017q

Daniel Eyre:

gått sedan det förra generationsskiftet


PS3/360-tiden såg ju verkligen hur AAA-spelen skenade iväg i kostnader och hur lång tid det tog att få ut spelen på marknaden.

Det var ju också en del till att indiespelen mer eller mindre exploderade på konsol med Arcade-scenen till Xbox 360.

Sånt som var gratis nedladdningar på PC tidigare fick plötsligt en marknad.

Sedan upptäckte Nintendo den här problematiken, med ökade kostnader och längre utvecklingstider för spelen till Wii U.

Och samtidigt kom mobilspelen, med sina (relativt) låga utvecklingskostnader och stora vinster (för dom lyckliga få).

VictorK:

Hur kan ett nästan likadant spel


Det jätteenkla svaret är: det tar mycket längre tid att göra ett AAA-spel nu, jämfört med då.

Utgivare kan inte vänta så länge på att ett nytt spel kommer ut, så dom måste anställa många fler.

Se på Ubisofts spel, där tusentals arbetade för att få ut ett Assassin's Creed om året.

Rocksteady 9 jan 2017q

Sätt sedan detta i perspektiv med mobil spels marknaden. Hur mycket mindre kostnaden förmodligen är där, och vilken vinst dom kan få ut.

EmpaN10 jan 2017q

Ja dom måste vara väldigt desperata eftersom dom uppmuntrar folk att spendera pengar för att få skins lite för mycket.

FBT4210 jan 2017q

Det är ju inte konstigt att nästan alla storspel har mikrotransaktioner antingen det eller att dom börjar ta det dubbla för spelet från början
:(

lonian10 jan 2017q

Inte så konstigt att nästan varje Assassin's Creed spel känns likadant.

aspire10 jan 2017q

Kommer det här fortsätta eskalera och ruinera AAA? Eller kommer nya tekniker till slut klunna driva ned kostnaderna?

Pallar inte en framtid med bara mobilspel..

YohanBlomquist10 jan 2017q

Som tur är finns det ju spel som varken är AAA eller mobilspel. Mer av dessa tack :)

Tiny Elvis10 jan 2017q

Daniel Eyre:

vilket vi till exempel ser i PR-kostnaderna


Alla dessa "live action trailers" som skall produceras som ingen bryr sig om tex. Det är enorma kostnader.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.