Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Kamiya kommenterar nedläggningen av Scalebound

Microsoft började det här nya året med att meddela att arbetet med Scalebound avslutats och att spelet var nerlagt.


Nu har Hideki Kamiya (Platinum Games) kommenterat det här beskedet.


"Som ni kanske känner till har Scalebound tyvärr lagts ner. Jag ber om ursäkt till alla som sett fram emot det här spelet."


"Jag är ledsen att komma med så här dåliga nyheter i början av året. Allt jag kan göra är att lova att jag kommer fortsätta göra roliga spel."


Platinum Games har också gjort ett kort uttalande, där de uttrycker en besvikelse över att arbetet med Scalebound slutade på det här sättet.

Oskar Skog11 jan 2017Visningar: 931 

Taggar: Scalebound, Xbox One, Platinum Games

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Daniel Eyre11 jan 2017q

Det är jättetråkigt. Men jag tror helt klart att spelet VERKLIGEN inte levde upp till förväntningarna, för att Microsoft ska pull the plug så här pass långt in i utvecklingen. Nåväl, Nier: Automata är på väg och ärligt talat ser deras Granblue-spel smått fantastiskt ut, det också. Hoppas innerligt på en västerländsk release. Vi lever i en märklig tid då denna typ av urjapanska spel plötsligt kan kännas riktigt heta igen.

Joakim Kilman11 jan 2017q

De ville väl inte ha ett till Recore, och Scalebound var alltid ett hit or miss-scenario. Inte jätteförvånad, ärligt talat. Nu får vi dock aldrig veta om spelet hade något vettigt att bjuda på eller inte.

FarbrorMartin11 jan 2017q

Det levde inte säkert upp kvalitetsmässigt så det var säkert därför det blev nedlagd.

MEN man måste fundera hur kvalitetssäkringen fungerar på MS?
Fable Legends, nedlagd.
Scalebound, nedlagt.
Phantom Dust, nedlagt?
Recore, mediokert...

De har verkligen kastat pengar i sjön på slutet...

Tiny Elvis11 jan 2017q

FarbrorMartin:

Phantom Dust, nedlagt?


Tydligen var det så att MS beställde ett spel för 5 miljoner dollar. Och redan första månaden in i produktionen ville ha en singelkampanj samt andra tillägg. Men vägrade betala mer pengar.

Så även om Scalebound såg ut som skit. Så verkar ju MS inte vara världens fräschaste företag att ha att göra med.

Mycket information som bubblar upp nu. Får väl se om någon journalist gör ett rejält gräv i varför det har blivit som det har blivit.

FarbrorMartin:

De har verkligen kastat pengar i sjön på slutet...


Minst sagt.

Otter1111 jan 2017q

Av Platinums CEO's uttalande att döma så låter det ju som att det är fullkomligt osannolikt att Platinum kommer vilja ha med MS att göra igen.

Det känns som att Microsoft kommer lämna konsolmarknaden inom några år. De grävde sin egen grav för djupt när de avtäckte One. Scorpio kommer att bli nåt helt annat. En dator, förmodligen.

Tiny Elvis11 jan 2017q

Är det bara jag som tyckte det var rätt cold av MS att plugga sina kommande spel i samband med beskedet att Scalebound skulle läggas ned?

Vänta tills kroppen har kallnat innan du spottar på den liksom.

Foxxy11 jan 2017q

Som med alla andra företag så är MS ett vinstdrivande företag. Att släppa ett spel som inte håller en tillräckligt hög kvalité genererar bara dålig PR och ännu mer förlust.
Skulle nog vilja ge cred till MS som vill hålla en sån hög ambition.

CBrown11 jan 2017q

Microsoft har ju aldrig haft problem med att släppa dåliga/mediokra spel så förstår inte varför de skulle börja nu. :P

monsun11 jan 2017q

Tiny Elvis:

Så verkar ju MS inte vara världens fräschaste företag att ha att göra med.


Lindberg11 jan 2017q

Tiny Elvis11 jan 2017q

Foxxy:

Att släppa ett spel som inte håller en tillräckligt hög kvalité


Som Recore?

Lindberg11 jan 2017q

Tiny Elvis:

Är det bara jag som tyckte det var rätt cold av MS att plugga sina kommande spel i samband med beskedet att Scalebound skulle läggas ned?


Släpper en bomb och avsluta med bra PR. Tyvärr är det så det går till. Phill Spencer gjorde det samma på twitter. Typ "Tråkigt att vi fick lägga ned spelet, men jag är säker på att vårat 2017 kommer bli bra"

Hvdvrk11 jan 2017q

Foxxy:

Som med alla andra företag så är MS ett vinstdrivande företag. Att släppa ett spel som inte håller en tillräckligt hög kvalité genererar bara dålig PR och ännu mer förlust.


Det genererar ganska dålig PR att skryta om diverse kommande spel i flera år och sedan skrota dem.

Tiny Elvis11 jan 2017q

Lindberg:

Släpper en bomb och avsluta med bra PR. Tyvärr är det så det går till. Phill Spencer gjorde det samma på twitter. Typ "Tråkigt att vi fick lägga ned spelet, men jag är säker på att vårat 2017 kommer bli bra"


Jag jobbar med PR och vi är rätt många som är kluvna till att göra exakt så. Men, det kan vara US vs EU-tänk som spökar. Skapligt skilda sätt hur man tycker att PR funkar. Ingen har rätt eller fel egentligen. Tycke, smak och traditioner. Ungefär.

Jag kan förstå hur de tänker. Men samtidigt kan jag tycka att det finns smidigare sätt att prata om kommande spel.

Och med handen på hjärtat: Halo Wars 2, Crackdown 3, State of Decay 2, Sea of Thieves är väl kanske inte så mycket att skryta med egentligen. Är det lineup för Scorpio kan jag personligen känna att jag kan vänta med ett köp tills utbudet är lite mer spännande.

Fridell11 jan 2017q

Foxxy:

Som med alla andra företag så är MS ett vinstdrivande företag. Att släppa ett spel som inte håller en tillräckligt hög kvalité genererar bara dålig PR och ännu mer förlust.
Skulle nog vilja ge cred till MS som vill hålla en sån hög ambition.


Det här är ju helt galet, du vet ju inte grundförutsättningarna.

Daniel John Johnsson11 jan 2017q

Det är lite intressant att tänka kring de ramaskrin som händer när t ex trailers visar sådant som inte finns med i själva spelen, eller filmen för den delen, där vi till och med sett fall hamna i rättegångssalar. Men när man visar upp spel, som man sedan väljer att lägga ned, är inte också det falsk marknadsföring?

Förstås inte applicerbart i alla fall, men som här när det är ett förstapartsspel som Microsoft också använt i sin reklam för att sälja Xbox One enheter, tänker jag. Det är ju ett sorts löfte om vad konsolen har att erbjuda.

Augustus11 jan 2017q

Gamers blir aldrig nöjda.

Hade de släppt spelet och det var skit blir de arga.

Lägger de ner spelet för att det inte håller måttet blir de arga.

Alla väljer vinkeln beroende på hur mycket de älskar eller hatar Microsoft och Sony.

Jag finner ingen bra finish på inlägget.

Tiny Elvis11 jan 2017q

Daniel John Johnsson:

Men när man visar upp spel, som man sedan väljer att lägga ned, är inte också det falsk marknadsföring?


Nja. Tror det finns någon grej mellan färdig produkt och trailer som gör att man kan ta sig ur den situationen. Men i teorin är jag faktiskt helt med på ditt resonemang. Du säljer produkt X med löftet om produkt Y.

Augustus:

Gamers blir aldrig nöjda.


Nope. Haha.

NicolausCamp11 jan 2017q

Tiny Elvis:

Som Recore?


Skiter i vad andra tycker. Visst kunde det varit bättre, men jag gillade verkligen ReCore! [smile]

NicolausCamp11 jan 2017q

Borde väl iofs vara dags för Forza 7 i höst och iaf ett utannonserande av Halo 6, men som jag sa i den andra tråden, det hade varit väldigt trevligt med lite nya IP:n också, hur bra de två tidigare nämnda serierna än är (och det ÄR de)

Daniel John Johnsson11 jan 2017q

NicolausCamp:

Borde väl iofs vara dags för Forza 7 i höst och iaf ett utannonserande av Halo 6,


Det är ju just det här som är problemet med spelutbudet. I förstapartsväg är det nästan bara det här. Om och om igen.

NicolausCamp11 jan 2017q

Daniel John Johnsson:

Det är ju just det här som är problemet med spelutbudet. I förstapartsväg är det nästan bara det här. Om och om igen.


Personligen är det inget större problem, för jag köpte min Xbox One primärt som UHD Blu-ray-spelare, och att jag ju har tillgång till PC och Nintendo-konsoler att spela på också, så för min del råder det ingen brist på variation i spelväg.
Problemet är ju snarare för de som endast äger Xbox. Visst, de har en uppsjö av kvalitativa tredjepartsspel, men förstapart lämnar verkligen mycket att önska.

CBrown11 jan 2017q

Augustus:

Gamers blir aldrig nöjda.


Varför skulle gamers bli nöjda för att ett företag lägger ner utvecklingen av ett spel? Orsaker är väl ganska ointressant, många såg fram emot spelet och bara för att Microsoft (kungen av hög standard, liksom) säger att spelet inte höll måttet så betyder det inte att folk plötsligt säger "Jaha, jaja, men då så!" De har pimpat det i... hur många år? Klart det finns folk som är besvikna och ser noll anledning att beklaga "gamers" för det. Microsoft får väl ta hand om sin egen PR, behöver inte ha folk som springer runt och klankar ner på gamers i deras försvar.

Schizo_Deluxe11 jan 2017q

Dom hade ju alltid kunnat göra som med Recore.
Göra klart det men släppa det till reducerat pris då de vet att det inte håller måttet.
M$ framstår de senaste åren tyvärr som tvspelens riktiga exkrement högar.

Foxxy11 jan 2017q

Augustus:

Gamers blir aldrig nöjda.


Haha eller hur. Gnäll hit och gnäll dit. Problemet med väldigt många gamers är att väldigt många har svårt att se att det finns alltid två sidor av myntet.

NicolausCamp:

Skiter i vad andra tycker. Visst kunde det varit bättre, men jag gillade verkligen ReCore!


Jag tyckte Recore var ett helt ok spel jag med! Absolut inte ett spel jag hade önskat skulle läggas ner med facit i hand.
Scalebound har dock väldigt få.. varit imponerad av redan under E3-stadiet. Det har sett ganska trasigt ut i flera klipp.


Hvdvrk:

Det genererar ganska dålig PR att skryta om diverse kommande spel i flera år och sedan skrota dem.


Som utgivare av ett spel har du ett ansvar att hålla en viss kvalité på dina spel. Du vill absolut inte ha kunder som har köpt en produkt av dig och känner sig lurade. Tror du dessa kunder kommer tillbaka?
Där snackar vi falsk marknadsföring som redan ett annat företag har figurerat i.
Sony har redan fällts för falsk marknadsföring tidigare
https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2015/03/ftc-a...
Eller No Mans Sky (dock ej fälld men soppan efter No Mans Sky är inget företag skulle önska)
http://m3.idg.se/2.1022/1.666494/uppgifter-no-mans-sky-utred...

CBrown11 jan 2017q

Foxxy:

Problemet med väldigt många gamers är att väldigt många har svårt att se att det finns alltid två sidor av myntet.


Ser inte hur det finns två sidor av detta myntet. Folk var hypade för Scalebound. Nu blir det inget spel. Var är den andra sidan av myntet? Förstår inte alls varför folk försöker skydda Microsoft här, de är fullt kapabla att göra det själva och behöver inte en massa nissar som springer på forum och gör jobbet åt dem gratis. Låt folk vara besvikna på Microsoft, båda parter överlever i slutänden.

Foxxy11 jan 2017q

CBrown:

Ser inte hur det finns två sidor av detta myntet. Folk var hypade för Scalebound. Nu blir det inget spel. Var är den andra sidan av myntet?


Enkelt: Konsekvenstänk. Anledning till att man lägger ner ett projekt skrev jag om ovan:

Foxxy:

Som utgivare av ett spel har du ett ansvar att hålla en viss kvalité på dina spel. Du vill absolut inte ha kunder som har köpt en produkt av dig och känner sig lurade. Tror du dessa kunder kommer tillbaka?
Där snackar vi falsk marknadsföring som redan ett annat företag har figurerat i.


CBrown:

Förstår inte alls varför folk försöker skydda Microsoft här


Jag m.fl. har verkligen inte lust att betala 600kr för ett spel som inte har en tillräckligt hög kvalité. Har du?

Hvdvrk11 jan 2017q

Foxxy:

Där snackar vi falsk marknadsföring som redan ett annat företag har figurerat i.


Är det inte falsk marknadsföring att visa upp spel som Scalebound, Fable Legends och Phantom Dust vid upprepade tillfällen och sedan kommer de inte ens ut?

Johan Lorentzon11 jan 2017q

Foxxy:

Där snackar vi falsk marknadsföring som redan ett annat företag har figurerat i.


Jag funderar om inte NMS blivit ett exempel som man blivit rädd för nu.

Kanske är det så att MS upptäckte att trailerna till Scalebound inte alls reflekterade produkten och att man då fick kalla fötter.

Egentligen är det svårt att veta vad som pågått bakom dörrarna men jag tror inte att spelet lagts ned om de hållit måttet. Det som man kan kritisera MS för är väl att de valde att annonsera och visa upp det så pass tidigt.

Kanske är det dags att vänta med att visa trailers tills man faktiskt kan visa en som reflekterar den färdiga produkten, snarare än vad utvecklarnas dröm är att spelet ska bli.

CBrown11 jan 2017q

Foxxy:

Enkelt: Konsekvenstänk. Anledning till att man lägger ner ett projekt skrev jag om ovan:


Kommer aldrig veta varför de la ner det. Att det "inte höll standard" är lika mycket ett svepskäl som ursäkt.

Sen är det väl ganska ointressant varför de la ner det, folk ville ha det, tyckte det såg intressant ut, nu blir det inget. Och det är tråkigt. Att spelet kanske hade blivit skit har inte med saken att göra för den risken finns alltid.

Foxxy:

Jag m.fl. har verkligen inte lust att betala 600kr för ett spel som inte har en tillräckligt hög kvalité. Har du?


Nej, men tar det beslutet själv baserat på recensioner, andras folk uppfattning och tidigare erfarenhet av företaget. Inte för att ett företag säger dittan eller dattan. Kommer aldrig i hela mitt liv "tacka" ett företag för att jag får köpa något eller inte. Jag tror ju verkligen inte för en sekund att Microsoft la ner det här för deras kunders skull.

Foxxy11 jan 2017q

Hvdvrk:

Är det inte falsk marknadsföring att visa upp spel som Scalebound, Fable Legends och Phantom Dust vid upprepade tillfällen och sedan kommer de inte ens ut?


Har du insikt i att MS tänkte lägga ner dessa spel när dessa trailers släpptes? Ingen annan sitter på denna information nämligen men berätta gärna mer ;)

Johan Lorentzon:

Kanske är det dags att vänta med att visa trailers tills man faktiskt kan visa en som reflekterar den färdiga produkten


Egentligen är det ganska sjukt att man kan visa upp en trailer på en produkt som ska släppas 2-3år senare. Rimligt borde vara några månader bort. Spel som släpps Q3-Q4 borde visas på E3 samma år.

Samma diskussion pågår alltid när nya konsoler ska släppas och man visar upp PC-trailers som låtsas vara på just den nya konsolen. Ganska hög hit rate på spel som läggs ner.

CBrown:

Att det "inte höll standard" är lika mycket ett svepskäl som ursäkt.


Vad grundar det detta på?
Edit: Missade det sista du skrev:
CBrown:

Nej, men tar det beslutet själv baserat på recensioner, andras folk uppfattning och tidigare erfarenhet av företaget. Inte för att ett företag säger dittan eller dattan.


Ptja. Jag har mer förtroende för ett företag som har faktiskt testat spelet i fråga än folk som har tittat på en trailer och anser att det är en 10/10.

NicolausCamp11 jan 2017q

Johan Lorentzon:

Egentligen är det svårt att veta vad som pågått bakom dörrarna men jag tror inte att spelet lagts ned om de hållit måttet. Det som man kan kritisera MS för är väl att de valde att annonsera och visa upp det så pass tidigt.


Johan Lorentzon:

Kanske är det dags att vänta med att visa trailers tills man faktiskt kan visa en som reflekterar den färdiga produkten, snarare än vad utvecklarnas dröm är att spelet ska bli.


Skriver verkligen under på det här! Så mycket som kan förändras och gå snett under ett spels utveckling. Flera spel som visats upp i ett visst skick och sedan inte alls reflekterat detsamma när det släpptes, och då oftast till det sämre.
Aliens: Colonial Marines någon? Too Human?

CBrown11 jan 2017q

Foxxy:

Ptja. Jag har mer förtroende för ett företag som har faktiskt testat spelet i fråga än folk som har tittat på en trailer och anser att det är en 10/10.


Har inte förtroende för någon av dem, om jag ska vara ärlig. Och jag är rätt säker på att om spelet var skit och de hade fortsatt visa upp det så hade det visat sig rätt så snart.

Gör mig inte mindre besviken för det.

Gurramurra11 jan 2017q

Efter att Microsoft gjorde sina redan klassiska 180-graders svängar med DRM i början av generationen frågade jag mig själv om Microsoft faktiskt har någon klar vision för deras maskin och vad jag som konsument kan förvänta mig av den och dess tjänster. Hittils har spelen lyst med sin frånvaro, de spel som faktiskt blir färdiga är oftast undermåliga och uppföljare på befintliga serier (även om tex Forza är ett väldigt bra spel och Ori är det gyllene undantaget inom nya titlar) och funktioner som det heliga molnet som skulle boosta våra maskiner tiotals gånger i prestanda har inte synts till mer än i något enstaka spel, och slutligen; storspel som läggs ner efter att de visats upp ett antal gånger på stora mässor, allt florerat i rykten från nu nedlagda studios om att Microsoft ändrar i redan påbörjade produktioner vilket har lett till nedläggning.

Hur skall jag som Xbox-ägare veta vilka spännande spel som visas på mässorna, faktiskt kommer att släppas? Hur skall jag kunna tro på deras prat om spel och funktioner i framtiden? Vad är den egentliga visionen?

Jag kan förstå att man inte fortsätter med projekt som står stilla för länge, pengavinst handlar det ju i slutändan om. Men snälla, visa inte exklusiva spel eller stora funktioner på stora mässor flertalet gånger innan ni faktiskt vet att projektet faktiskt någon gång kommer i land. Det räcker nu.

Johan Lorentzon11 jan 2017q

NicolausCamp:

Flera spel som visats upp i ett visst skick och sedan inte alls reflekterat detsamma när det släpptes, och då oftast till det sämre.Aliens: Colonial Marines någon? Too Human?


Satt och funderade när just detta började och det jag kommer på spontant var väl när Sony visade upp Killzone 2 för första gången. För att det sen visade sig att hela den trailern var förrenederad. Det positiva där var väl att spelet ändå i slutändan såg rätt så likt ut, i många fall till och med bättre än trailern.

Men tar vi då Colonial Marines och Too Human, två spel som faktiskt nog borde ha lagts ned.

Det är ju en svår balansgång. Släpper man ett spel som är skit och får skit för det, eller lägger man ned spelet och får skit för att man lagt ned det?

Tänker Blizzard som har lagt ned projekt sent i utvecklingen för att de inte är nöjda med dem och det tror jag nog har varit helt rätt.

Men det kanske inte är helt rättvist att jämföra det här fallet med dem då Blizzard har varit sina egna chefer. I Scalebounds fall verkar det ju vara MS som inte är helt nöjd över Platinums jobb. Kanske behövdes det både mer pengar och tid som inte MS var villig att trycka in i projektet?

Personligen är jag lite kluven och tycker det är tråkigt att ännu ett nytt IP inte ens får se ljuset.

Samtidigt så är det ju inte ett spel jag egentligen kommer sakna när det väl kommer till kritan. Menar jag vet ju inte ens om spelet skulle ha varit bra.

maq77711 jan 2017q

Jag är glad över att folk visar känslor när ett Xbox exklusivt & Platinum-utvecklat spel blir nerlagt... Det verkar iallafall som båda dessa aktörer slipper genomlida ett förfall likt Vitan. Jag menar, vem brydde sig t.ex. någonsin något om Warrior's Lair?

Hvdvrk11 jan 2017q

Foxxy:

Har du insikt i att MS tänkte lägga ner dessa spel när dessa trailers släpptes? Ingen annan sitter på denna information nämligen men berätta gärna mer ;)


MS verkar ju de senaste åren visa upp fler spel som de inte släpper än andra utgivare. Är inte det falsk marknadsföring?

Vad krävs för att du inte ska försvara MS i ett fall som detta?

Foxxy11 jan 2017q

Hvdvrk:

MS verkar ju de senaste åren visa upp fler spel som de inte släpper än andra utgivare. Är inte det falsk marknadsföring?


Fast om syftet var just då vid det tillfället att släppa spelen och inte lägga ner, hur får du det till falsk marknadsföring? Att flagga falsk marknadsföring kräver lite mer grund än så...

Hvdvrk:

Vad krävs för att du inte ska försvara MS i ett fall som detta?


Jag skulle snarare vilja kalla det att utvecklare inte gör sitt jobb. Hade utvecklare alltid gjort sitt jobb så hade inga spel lagts ner.

NicolausCamp11 jan 2017q

Johan Lorentzon:

Tänker Blizzard som har lagt ned projekt sent i utvecklingen för att de inte är nöjda med dem och det tror jag nog har varit helt rätt.


Mmm, Starcraft Ghost och Warcraft Adventures. Just Ghost gick ju igenom ett antal förändringar genom åren. Men Blizzard släppte ju faktiskt ett "Nova"-pack till Starcraft 2. Kan det ha varit som ett slags plåster på såren där? [crazy]

Johan Lorentzon:

I Scalebounds fall verkar det ju vara MS som inte är helt nöjd över Platinums jobb. Kanske behövdes det både mer pengar och tid som inte MS var villig att trycka in i projektet?


I April förra året så slutade ju chefen, Tatsuya Minami, på Platinum.och blev ersatt av Kenichi Sato. Jag tänker att Platinum ju faktiskt har haft en ganska ojämn kvalitet på sin output det senaste, och vem vet om Scalebound drabbades av detta även det.
Nu har jag ännu inte spelat igenom hela spelet, men jag tänker ändå att i retrospekt borde ju Star Fox Zero aldrig ha släppts i sitt befintliga skick, och det hade redan skjutits upp. Turtles kan vi ju säga samma sak om, Nu kommer säkert någon hoppa in och försvara dessa, precis som jag försvarade ReCore tidigare, men sett till det generella mottagandet så har det inte sett något vidare bra ut. Platinum har en hel del goodwill av sina tidigare titlar, men frågan är om inte den börjar ta slut, och att Microsoft kanske såg detta, och därmed hoppade av skeppet innan skadan verkligen var skedd.
Det är fortfarande oturligt, för jag var grymt sugen på att spela det här, och det är som sagt trist att ytterligare ett nytt IP får stryka med. Men det är bara att gå vidare antar jag, hoppas på att Nier är så bra som alla demotestare får det att låta som, och att Platinum vänder skeppet efter detta... eller att Minami öppnar ytterligare en ny studio och börjar om från ruta ett igen. [wink]

Hvdvrk11 jan 2017q

Foxxy:

Fast om syftet var just då vid det tillfället att släppa spelen och inte lägga ner, hur får du det till falsk marknadsföring? Att flagga falsk marknadsföring kräver lite mer grund än så...


Varför hävdar du att diverse trailers och uttalanden om No Man's Sky är falsk marknadsföring då? De menade väl att spelet skulle bli så vid det tillfället med samma logik?

Att visa upp en massa spel som sedan inte släpps alls måste väl vara värre?

maq77711 jan 2017q

Hvdvrk:

Att visa upp en massa spel som sedan inte släpps alls måste väl vara värre?


Nej! Av enkla anledningen att produkten som marknadsfördes, i.e. spelet, inte gått att köpa. Dvs har de inte lurat pengar av någon ännu.

NicolausCamp11 jan 2017q

maq777:

Dvs har de inte lurat pengar av någon ännu.


Fast det är ju nu flera som säger att de köpte en Xbox One för att kunna spela just Scalebound. Jag vet att det inte är riktigt samma sak, men Microsoft pushade ju spelet ganska hårt ändå och visade upp det i fullt spelbart skick, bara för att sedan dra ur proppen helt. Skulle vilja säga att båda scenariona är riktigt ruttna, om än på olika premisser.

Hvdvrk11 jan 2017q

maq777:

Nej! Av enkla anledningen att produkten som marknadsfördes, i.e. spelet, inte gått att köpa. Dvs har de inte lurat pengar av någon ännu.


Om någon förhandsbokat No Man's Sky har de fått ett spel som antingen lever upp till förväntningarna eller inte.

Om någon skaffat en Xbox One för att de sett fram mot Scalebound, Fable Legends eller Phantom Dust får de ingenting.

MS har marknadsfört dessa spel som anledningar att skaffa deras konsol.

maq77711 jan 2017q

NicolausCamp:

Fast det är ju nu flera som säger att de köpte en Xbox One för att kunna spela just Scalebound.


Vilka puckon!

Visst är hype är bara negativt för konsumenter. Men det är inte olagligt. Att bygga hype är, enligt konsumentlagar, inte alls värre än att scamma folk på pengar.

NicolausCamp11 jan 2017q

maq777:

Vilka puckon!


maq77711 jan 2017q

Hvdvrk:

MS har marknadsfört dessa spel som anledningar att skaffa deras konsol.


Ja, det suger. Som att spendera pengar på körkort efter att ha besökt Detroit Auto Show (hälften av modellerna kommer aldrig lansera på riktigt). Men, det är inte samma sak som att sälja en ferrari men leverera en fiat.

Roger Ling12 jan 2017q

Det kommer tillbaka som Scalebound Scorpio Edition. ;)

gadwin12 jan 2017q



http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1332312

För den som vill tro att publishers alltid är oskyldiga. [wink] [wink]

Tiny Elvis12 jan 2017q

Foxxy:

Jag skulle snarare vilja kalla det att utvecklare inte gör sitt jobb. Hade utvecklare alltid gjort sitt jobb så hade inga spel lagts ner.


Du saknar en detalj. Utgivare som ändrar sina krav under produktionens gång. Vilket gör det omöjligt för utvecklaren att göra sitt jobb.

Det är en symbios mellan utgivare och utvecklare.

Skitspel12 jan 2017q

Hade glömt bort det här spelet, likt de flesta andra innan nyheten kom om att det var nedlagt. Säger väl en del om att det inte var spelet i sig som är nyheten utan hur MS mer och mer tappat lite utav greppet de en gång hade med exklusiva spel som Halo och Gears of War, och att vara "hemkonsolen" åt Call of Duty.

Jag hoppas för spelarnas skull att de hittar tillbaka igen. Kan inte få nog med mer spel liksom.

ppr7412 jan 2017q

gadwin:

För den som vill tro att publishers alltid är oskyldiga.


Jag är dålig med twitter. Kan du eller någon annan hitta tweetsen och länka till dem.

rampjesus12 jan 2017q

CBrown:

Nu blir det inget spel. Var är den andra sidan av myntet?


Att det var ett bedrövligt spel som utgivaren inte ville spendera mer pengar på? Är det helt otänkbart att utvecklaren inte klarade av att skapa ett spel som var tilräckligt bra?

Klart det nästan alltid finns två sidor av myntet.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.