Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander testar Yooka-Laylee Toybox

YOOKA-LAYLEE TOYBOX
(PS4 (testat), Xbox One, PC)
Linus Lekander


Yooka-Laylee borde ha ”See what we did there?” som undertitel.


Namn Som Låter Som Instrument™ är nämligen bara den första fingervisningen om hur oblygt Playtonic skyltar med avsikten att kopiera Banjo Kazooie i minsta detalj. Som om vi hade kunnat undgå att märka det på de två djuren som är fästa vid varandra, på att även sakerna har ögon, på NPC:erna som kraxar fram sina repliker eller på det faktum att delar av det ursprungliga Banjo-teamet är inblandade i utvecklingen.


Mycket av detta är bara yta, och det kan vara ett dåligt tecken att så mycket krut har lagts på just det. Den särskilda stämningen i de första Banjo-spelen blir antagligen svår att återskapa med ett nytt varumärke, och för att det fåfänga i det försöket inte ska bli alltför tydligt krävs att det finns ett roligt spel i botten också.


Om Yooka-Laylee kommer att vara ett roligt spel eller inte är i dagsläget omöjligt att svara på. Det finns saker som tyder på det i det alpha/beta/demoläge jag har fått testa, men också sånt som talar för motsatsen.


Musiken att testhoppa till har till exempel det rätta blåsgunget och marimbaplinkandet för att garanterat hitta hem hos Rare-nostalgiker. Kontrollen av karaktärerna är en annan av sakerna som instinktivt känns bra, åtminstone till en början och på plan mark. Uppsättningen grundförmågor är rimlig och talar sitt tydliga språk om vad som kommer behöva utföras med dem. Däremot verkar de inte helt problemfria i sammanhang då man väl får användning för dem. Och då syftar jag inte på buggar eller på spelets överhuvudtagliga ofärdighet, utan på besluten om vilken fysik som ska råda.


Jag märker till exempel att avsatser ibland är för smala för att rulla snabbt på där det behövs, att vippbrädor har för mycket luft mellan sina fästpunkter och väggen så att man ramlar av vid sidan om istället och att knapparna man behöver markdunka för att aktivera ofta är för små sett till hur luftiga Yooka och Laylee känns att kontrollera – en flaxighet som klär deras personlighet men inte deras bromssträcka.


Även om Yooka-Laylees så kallade Toybox inte är representativ för det färdiga spelet är det just såna delar (och inte att det saknas buskage på platåerna) som kan vara en anledning att vänta på slutresultatet med viss vaksamhet.


Frågar du mig så sätter jag en större tilltro till A Hat in Time som nästa trivsamma tredeplattformare.


Yooka-Laylee är under utveckling till PS4, Xbox One och PC. Det ska släppas den 11 april.


Det ska också komma till Switch. 

Relaterade bilder

Oskar Skog28 jan 2017Visningar: 1320 

Taggar: Yooka-Laylee, Playtonic, Rare, Banjo Kazooie, Nintendo, David Wise

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Joakim Kilman28 jan 2017q

Böjd att hålla med. Inte imponerad alls av demot. Förhoppningsvis är designen i det färdiga spelet mycket bättre, men jag blir mer orolig än peppad av demot.

Gottfrid28 jan 2017q

Hur kan jag pröva demon?

Coldron28 jan 2017q

Gottfrid Jansson:

Hur kan jag pröva demon?


Den var en tier-reward för backers

Joakim Kilman28 jan 2017q

Gottfrid Jansson:

Hur kan jag pröva demon?


Förutom backare har de också skickat ut preview-koder till pressen. Men resten får vänta.

Mr Orange28 jan 2017q

Tror också mer på A hat in time. Blir mindre intresserad av Yooka-Laylee ju mer jag ser.

Amanaman28 jan 2017q

"Synd på så rara ärter" som det gamla ordspråket lyder. De här gamla Rare farbröderna borde ju kunna snickra ihop en 3D plattformare av god kaliber kan jag tycka (vet att det inte bara är gammalt Rare folk). Nu hade jag inte så högt ställda förväntningar iofs, men trodde nog att det skulle kunna hamna på en 7a eller kanske till och med en svag 8a. Men men, får väl vänta tills det har släppts och hoppas på det bästa.

littlejay28 jan 2017q

Knappstorlekar och avsatsbredder känns väl dock som en relativt enkel grej att åtgärda. Får intrycket av texten att det är partier som kräver lite met finlir som är för snålt tilltagna, men att det funkar bra på banorna i övrigt?

Linus Lekander28 jan 2017q

littlejay:

Knappstorlekar och avsatsbredder känns väl dock som en relativt enkel grej att åtgärda. Får intrycket av texten att det är partier som kräver lite met finlir som är för snålt tilltagna, men att det funkar bra på banorna i övrigt?


Absolut. Jag lyfter det för att poängtera att vissa detaljer är viktigare att de får till rätt än att efterlikna Banjo Kazooie så mycket som möjligt. Som t.ex. att de ser till att utforma banorna efter den kontroll de har bestämt sig för.

Problemet är att det egentligen varken går att säga bu eller bä om det här än, för den här testbanan ger verkligen inte mycket att gå på. Så se det mer som resonemang än omdömen, så länge.

littlejay28 jan 2017q

Gott så. Skriv det till dem så att de åtgärdar det. Vill att det här ska bli bra. [bigsmile]

Apelsinapelsin29 jan 2017q

Oskar Skog:

Frågar du mig så sätter jag en större tilltro till A Hat in Time som nästa trivsamma tredeplattformare.


... som bara släpps till PC, eller hur? Och jag har knappast en kraftfull dator (billig bärbar). Varför kan inte det släppas till konsoler för? Och nej jag vet att spelet inte lär kräva mycket, men jag har som sagt en billig bärbar, så funkar ändå inte.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.