Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Mattias och Eric testar Switch

Nintendo hade nyligen ett event för Switch.


Vi skickade dit Mattias och Eric för att testa den nya konsolen. Det kommer även intervjuer från eventet när vi närmar oss lanseringen av konsolen.


Switch släpps den 3 mars.


SWITCH
(Första intryck)
Mattias Sörbom


När Bergsala meddelade att de skulle ha öppet hus och visa upp den kommande konsolen Switch, så blev jag oerhört peppad. Inte bara för att Bergsala ligger sju mil från mitt hem (och att det äntligen är ett spelevent jag kan täcka) utan för jag är väldigt hoppfull inför Switch.
Jag har alltid gillat bärbart spelande och för egen del så ser jag mig själv mest spelandes på den i just det formatet.


4


Glad i hågen (och lite nervös) begav jag mig till Kungsbacka och Bergsala, i en bitande kyla som gjorde mina händer stelare än vanligt. Därför hade jag först svårt att känna mig bekväm när jag spelade mitt första spel, Mario Kart 8 Deluxe, i bärbart läge med Joycon-kontrollerna fastsatta vid sidorna av skärmenheten. Fick lite krabbig känsla i greppet, men jag skyller mer på frusna händer, ovan kontroll och det faktum att den var fjättrad till bordet mer än dålig ergonomi. Spelet flöt på fantastiskt bra och skärmen kändes oerhört lovande. Och trots stela händer och inte så många timmar Mario Kart 8 bakom mig, så placerade jag mig på en hedrande andra plats.


Nästa spel till rakning var en match i lanseringsspelet Super Bomberman R. Spelet i sig var inte så upphetsande – klassisk Bomberman med fyra spelare i oinspirerad 3d-grafik – så mitt fokus låg mer på styrmetoden, som i detta läget spelades med varsin Joycon som man höll horisontellt. Trots sin ringa storlek så kändes den stabil och välbyggd, långt ifrån plastigheten vi känner från Wii och Wii U. Dock är detta horisontella läget knepigt, för den ena hade styrspaken mer i mitten av kontrollen vilket kändes rätt fel, medan den andra hade styrspaken på rätt plats men istället så skavde dess trigger-knappar mig i handflatan och jag kunde inte få till något riktigt angenämt sätt att hålla den på.


I casualspel, multiplayer-häng med vänner och dylikt, så är ju denna kontrollmetod helt acceptabel, men kommer den användas till mer krävande upplevelser så vill jag verkligen inte behöva skylla på kontrollen för att det går dåligt för mig.


Vid det här laget började bli lite varm i kläderna och började snegla åt Zelda-båset men redan nu kan jag meddela att det under hela mitt besök var lång kö (läs: flera timmar) och jag hann inte testa det. Men det såg fint ut, och det är ju alltid något.


4


Splatoon 2 däremot, det fick en ordentlig omgång av undertecknad. Och även om mitt otränade öga inte såg några revolutionerande nyheter så var det två intensiva och härliga matcher jag fick uppleva. Fortsatte mitt utforskande av de olika kontrollmetoderna och här fick jag äntligen testa på Pro Controllern. Som jag förväntade mig, stabil och väldigt skön att spela med. Dock så var gyron påslagen vilket blev väldigt förvirrande, inte visste jag att jag rör handkontrollen så mycket när jag spelar! Gyron i kontrollen styrde kameran (på samma vis som den styrdes i Splatoon till Wii U-plattan) vilket ställde det till för mig i det färgglada kaoset. Blev informerad att funktionen kommer gå att stänga av, dock inte i denna demoversion.


Mycket tid lades på att testa på releasetiteln 1-2-Switch, som hade tre körbara minispel utplacerat på tre stationer. I den ena fick vi känna på den här omtalade vibrationstekniken i kontrollen, där ”spelet” gick ut på att känna hur många kulor det fanns i en trälåda. När man vred på handkontrollen skulle man känna/räkna vibrationerna för att sedan gissa på hur många kulor det fanns. Tekniken och känslan var faktiskt riktigt imponerande, men samtidigt så kändes det bara som en gimmick. Den kan absolut förhöja spelupplevelse och inlevelsen, men kanske inte så mycket mer än så.


Det blev också duell i revolverskjutning och ko-mjölkning, vilket var underhållande och kommer roa en kungligt på hemmafester och dylikt. Dock hoppas jag på åtminstone på en 15-20 minispel allt som allt i 1-2-Switch samt olika spellägen för turneringar och dylikt. Annars är fullpris-etiketten allt för dyr (vi har nu fått veta att 1-2-Switch innehåller 28 minispel - red).


Den bästa spelupplevelsen spar jag till sist och den är, förvånande även för mig, faktiskt Arms. När jag först såg Arms så kändes det inte så lockande, men när jag fick två Jogcons i nävarna mina och fick puckla på skribentkollegan Aaron så infann sig en pur spelglädje omedelbart. Enkelt förklarat så kändes det som boxningsspelet från Wii Sports, förutom att Arms var mer välgjort, putsat och djupt. Men samtidigt så lätt att komma in och bli våldsamt engagerad i. Den lilla knycken med handleden för att skruva till ett långt slag, det var oerhört tillfredställande. Och någonstans kändes det som ett regelrätt fightingspel och hoppet att jag någonsin skulle kunna bli bra på ett enda fightingspel någonsin, ja det tändes lite smått.


Dagen förgylldes av att träffa folk jag bara konverserat digitalt med, samt att jag fick träffa nya redaktionskollegor (Hej Eric!) och jag lämnade Bergsala med glädje och en betryggande känsla av att min förbeställning av Switch-konsolen känns berättigad.


För mig var Wii U en förvirrande produkt, både på förhand och när jag väl ägde den. Men Switch går till klarhet till klarhet för mig, och denna oheliga allians mellan stationärt och bärbart känns som en perfekt och logisk väg för Nintendo att gå. För inte att tala om hur man kommer kunna spela tv-spel utomhus, tillsammans med andra, på ett helt nytt sätt.


Det får mig verkligen att längta efter våren.


4


SWITCH
(Första intryck)
Eric Lindholm


Jag vill inleda med att säga att Nintendo alltid kommer att ha en särskild plats i mitt hjärta. Det är i princip Nintendos konsoler som, med få undantag, på egen hand utgjort en stor del av mitt liv som spelare. Att det är på Nintendos konsoler jag har upplevt Mario, Zelda och Metroid säger ju sig självt. Men det var även på en Nindendo-konsol som jag upplevde Final Fantasy VI, Chrono Trigger och Eternal Darkness.


MEN!


Någonstans på vägen hände något. Jag ska inte säga att kärleken dog, men den förändrades. Från att ha skapat ett kompromisslöst ha-begär i mig, blev axelryckningen större i och med varje ny konsol. När Wii U släpptes brydde jag mig knappt. Att Nintendos onlinetjänster dessutom, i bästa fall, är omständliga och otidsenliga och att de har uppenbara problem med att få intressanta tredjepartstillverkare att vilja göra spel till deras konsoler gör ju inte saken bättre.


Men jag älskar ändå Nintendo.


Därför hade jag nog egentligen mer förhoppningar än förväntningar när jag anlände till, den på utsidan ganska oansenliga, lagerlokal som Bergsala huserar i, lägligt nog placerat mitt ute i ingenstans på ett industriområde i Kungsbacka. Jag har varken haft möjlighet eller tid att bry mig speciellt mycket om PR-kampanjerna kring Switch, bortsett från den första trailern. Det var alltså med ett öppet sinne som jag anmälde mig i receptionen och tog emot min besöksbricka. Spelen som vi skulle få se och känna på var The Legend of Zelda: Breath of the WIld, Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2, Arms, Bomber Man, Lets Dance och 1-2-Switch.


4


Väl inne på eventområdet kan jag direkt konstatera att är det något som vid release kommer att sälja Nintendo Switch, så är det Zelda. Kön för att få provspela var lång, och under de timmar jag tillbringade där blev den bara längre och längre. Kalla det dumdristighet eller övermod, men i ett svagt ögonblick tänkte jag ”hur illa kan det vara”, och ställde mig längst bak i kön. Efter tio minuter på exakt samma ställe och efter en snabb överslagsräkning insåg jag precis hur illa det var, erkände mig besegrad och lämnade kön. Av det jag såg när andra spelade, så verkade det dock som att Links senaste äventyr håller seriens fana högt, och övergången mellan stationärt och bärbart (det vill säga när du helt enkelt sliter loss enheten ur dockan) verkade fungera utan problem.


Jag fick möjlighet att testa Mario Kart i bärbart läge. Om själva spelet finns det inte så mycket att säga, Mario Kart är Mario Kart. Been there, done that, typ. Har man spelat ett spel i serien under de senaste 20 åren så vet man precis vad man får, och trots att det var många år sedan jag spelade, så satt kontrollen i ryggmärgen. Mer av det goda för den som inte ställer några större krav på nyskapande, helt enkelt. Här kanske någon protesterar och säger att spelet visst innehåller nya inslag. Och så är det säkert, men i grund och botten känns spelupplevelsen väldigt bekant, på gott och ont.


Första intrycket av konsolen är att den känns förvånansvärt robust och inte ett dugg plastig. Eftersom jag aldrig någonsin har hållit i en Wii-U, så kan jag inte jämföra om det blivit bättre eller sämre, men känslan var helt klart positiv. Storleksmässigt upplevde jag skärmen som liten nog för att kunna fungera som en portabel enhet och samtidigt stor nog för att det inte ska bli plottrigt eller svårspelat. Om det är bekvämt för händerna efter ett antal timmars spelande återstår att se, och är givetvis svårt att bedöma utifrån mitt enda lopp i Mario Kart (jag kom trea, för den som undrar). Varken Nintendo DS eller 2DS har i mitt tycke varit speciellt bekväma att använda under längre perioder, och risken finns att även Switch hamnar i samma fälla, givetvis beroende på hur och vilken kontroll man använder. Personer som jag pratade med berättade dock att de upplevt kontrollerna som för små när de använt en Joycon med båda händerna.


Nästa spel jag provade var 1-2-Switch, vilket verkar gå ut på att man med hjälp av att använda Joycons på olika sätt ska tävla mot varandra. Genom att vrida och vända på en Joycon skulle jag och min motståndare avgöra hur många kulor som fanns i lådan vi såg på skärmen framför oss. Jag måste faktiskt erkänna att jag blev imponerad av hur kontrollen faktiskt gav mig känslan av att hålla i en låda med kulor och när jag rörde på kontrollen kände jag faktiskt kulorna rulla omkring därinne. Eftersom jag kände att min gimmick-smärtgräns var nådd redan efter kulor i lådan-spelet (jag ska villigt erkänna att min tolerans är näst intill obefintlig och att allt som påminner om Wii kunde ha fått bli kvar i 2006) kan jag tyvärr inte rapportera på vilket sätt eller hur mycket kontrollerna påverkade känslan av att mjölka kossor eller duellera med pistoler, ni vet sådär som cowboys gör.


4


Utan att egentligen veta vad jag ställde mig i för kö, hamnade jag därefter framför, vad jag antar är, Switch motsvarighet till Wiis boxningsspel. Upplägget är enkelt; en Joycon i varje hand (glöm inte att använda säkerhetsbandet kring handleden), välj en kämpe och sätt igång. Den som skuggboxas bäst vinner. Småtrevligt, men tyvärr kände jag mig ganska nöjd redan efter en match.


Tyvärr var det allt jag hann med innan jag var tvungen att återigen bege mig mot Göteborg och den jättehög med arbete som väntade på mig.


Under resan tillbaka till civilisationen funderade jag på om upplägget på själva eventet är representativt för Nintendos syn på Switch (och hela företagets, för den delen) framtid. Missförstå mig rätt, Nintendo anordnar väldigt bra events. Det är gott om personal, som ser till att man får information om både produkterna och om det praktiska kring själva eventet, och fri tillgång på kaffe (viktigast av allt, om du frågar mig). Detta event var inget undantag och allt höll hög klass. Men av de spel som vi fick prova under dagen, var det oroväckande många som kändes mer som en gimmick och mindre som ett riktigt spel. Att ha en revolverduell, mjölka en kossa eller luftboxas är spelformer som åtminstone jag tröttnar på snabbare på än vad jag hinner på upp promillehalten till den nivå att det är roligt att spela under förfesten. Jag hoppas att jag har fel. Jag hoppas att spelen som visades idag var utvalda för att visa bredden och möjligheterna med konsolen och att Nintendos bild av framtiden för Switch inte bara är låtsasblomplockning, låtsasfiske, låtsasmjölkning och vad man nu mer kan tänkas göra på låtsas genom att vifta med kontrollerna. Jag hoppas att Nintendo har ansträngt sig för att få många tredjepartstillverkare att vilja göra spel till Switch. För jag tror att de verkligen är något bra på spåren.


Jag såg senare på sociala medier att Lasse Kronér varit där. Jag missade honom. Ibland är spelar livet en verkligt grymma spratt.

Oskar Skog 9 feb 2017Visningar: 2427 

Taggar: switch, NX, wii u, Nintendo, Miitomo Youtube, Nintendo 3DS, Amiibo, Satoru Iwata, Shigeru Miyamoto, Dena, iOS, Android

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

hiawata 9 feb 2017q

Det vore såklart intressant att veta hur mario kart skiljer sig från WiiU versionen iom att det är i princip samma del i serien. Inte att det är "same same, man vet vad man får etc".

Det Lilla Svinet 9 feb 2017q

Lol på sista personen. Börjar med "Nintendo har i princip alltid dominerat konsolspelandet för mig. Spelat dess mario, metroid och zeldas ni vet ;)"

Sen när spelen testas så bemötts dom av en väldigt nonchalant och trångsynt spelare. MK8 samma som sak som tidigare. En sanning med modifikation.

1-2 switch o arms börjar med jämförelser och inget hopp alls att försöka tänka större eller ge det någon chans. Känns bara som en slapp attityd. "imponerand av rumble hd men bryr mig inte det är en gimmick, derp"

Eller så kan man tänka längre och bara se hur det kan förbättra känslan för alla spel, precis som rumble packet gjorde iom N64n.

"Arms slår bara lite i luften och ser det som ett nytt gimmick wii sports, palla det liksom. "
Visst, det kan mycket väl vara så, men ifrån alla jag läst och hört spela det har snarare talat om hur intuitivt det är att spela, att det faktiskt finns djup om man letar efter det. Men nu var det bara värt en match och en jämförelse med 2006. Nej, blir bara trött av att läsa ifrån den typen av personer.

Sen kan det han säger om spelen stämma, men det är inställningen som man är så förbannat less på att höra
/End of rant

Daniel Eyre 9 feb 2017q

Det Lilla Svinet:

MK8 samma som sak som tidigare.


Fast det är ju så.

Det Lilla Svinet:

Men nu var det bara värt en match och en jämförelse med 2006. Nej, blir bara trött av att läsa ifrån den typen av personer.


Jag har inte själv spelat Switch och kan inte uttala mig om spelen i fråga. Men du bör ändå ta i beaktning att man under denna typ av preview-events ofta har väldigt ont om tid, särskilt när det handlar om att försöka täcka flertalet spel på samma gång. Det man kan få ut av sådana sessioner är just ett förstaintryck, en instinktiv reaktion. Håller absolut med dig om att Erics omdöme av Arms är ytterst skralt – men samtidigt kan det vara intressant att höra vad personer tycker som inte har några som helst förutfattade meningar eller för den delen förväntningar. Men självklart är djupare och mer pålästa analyser oftast att föredra.

Tobias Söderlund 9 feb 2017q

Man kan väl se på det på lite olika sätt.

Personligen uppskattar jag att olika typer av spelare med olika preferenser delar med sig av sina spontana intryck, och där måste det få finnas utrymme för någon med Erics inställning till det hela. Dessutom har jag en känsla av att jag skulle ha upplevt det hela ungefär likadant, då det faktiskt är lätt att se varifrån hans resonemang kommer. Vad som kan ha format dito över åren.

Vurmar man för Mario Kart så spelar dess nyanser klart större roll än dess innovationer som den breda massan kan lägga märke till. Men så är det ju med allt.

Dock känns det absolut som att det är klart mer tillåtet att gå axelryckning i Nintendo-sammanhang än i AAA-sammanhang, för hade någon avfärdat The Last of Us som ett snyggt men repriserat spel hade såklart en skitstorm anlänt.

Tycker båda rapportörer ger ris och ros, för övrigt, och det känns som att de tillsammans bildar en rimlig bild över vad som på ett ungefär är att vänta.

Spontant tänker jag mig Wii all over, fast med sämre tredjepartsstöd. Möjligen en aningen mindre upprörd skara kärnspelare då konsolen trots allt är bärbar varpå den avskalade prestandan är lättare att motivera.

YohanBlomquist 9 feb 2017q

Ni borde åkt dit på söndagen. Mycket lugnare och knappt någon kö till Zelda [smile]

eightbits 9 feb 2017q

För mig, till skillnad från skribenterna, så är WiiU by far den bästa konsolen sedan Super Nintendo. Jag tror också Nintendo är något på spåret och kan man ta minispelen för vad de är och lyfta över den känslan till tyngre spelupplevelser infinner sig stor förhoppning. Det måste till starkare titlar och mindre gimmickspel. Då är Nintendo i hamn. Väntar med stor tillit tills jag har konsolen i handen <3

lonian 9 feb 2017q

Hur upplevdes det att styra spel utan en D-pad som i stället är 4 knappar?

YohanBlomquist 9 feb 2017q

lonian:

Hur upplevdes det att styra spel utan en D-pad som i stället är 4 knappar?


De är ganska små så det känns nästan lite som en d-pad om man använder dem på det viset tycker jag. Eller kanske lite åt Dual Shock-hållet. Helt ok.

Eric Lindholm 9 feb 2017q

Som någon redan har konstaterat i tråden så är mina intryck baserat på väldig kort tid med varje spel. Utifrån förutsättningarna är det ju i princip omöjligt att göra några djupare analyser, även om det givetvis är att föredra. Men att hitta eventuella djup i de spel som jag hann prova får jag lämna till en framtida recensent. Och den runda Mario Kart jag fick möjlighet att prova, kändes som Mario Kart, vilket ju är nåt bra om man gillar det (vilket jag gör), men mindre bra om man inte gillar det.

Nu är det dock mina tankar och intryck som jag har återgivit och de är helt och hållet subjektiva. Givetvis kan Switch i vissa delar innebära förbättringar och en extra dimension till spelen, men det ändrar ju inte på faktumet att vi vet väldigt lite om vilka tredjepartsspel som kommer och hur de kommer att använda de möligheter som Switch erbjuder. Och det både oroar mig och gör mig mer skeptisk.

Att jag har vuxit upp med Nintendo, och att jag vill att Switch ska bli en succé, innebär dock inte att jag inte okritiskt måste (eller ska) bedöma Switch utifrån en icke definierad potential. Jag tycker inte att det gör mig speciellt trångsynt. Jag får även samtidigt medge att jag hoppas att mina farhågor inte är just mer än det, och ingen blir gladare än jag om det visar sig att jag har fel.

yokisuci 9 feb 2017q

"Men av de spel som vi fick prova under dagen, var det oroväckande många som kändes mer som en gimmick och mindre som ett riktigt spel."

Tack och lov tror jag att rörelsefunktionen är något som vi inte kommer se speciellt mycket av, och finns den kommer den vara valfri. Nintendo har trots allt i första hand marknadsfört Switch som en konsol man kan ta med sig, och det är lite svårt att spela rörelsebaserade spel när kontrollerna sitter fast i maskinen (för vem vill spela rörelsebaserade spel på en buss liksom?).

Mitt största orosmoln är 3:e part. Att vi inte kommer få se t.ex. Battlefield, Mass Effect m.fl kan vi nog räkna med redan nu (bl.a. p.g.a klen hårdvara), men kommer vi få se andra exklusiva titlar istället? Om så är fallet, så kan nog Switch gå bra även efter E3. Om inte, så kan det bli problem.

Det Lilla Svinet 9 feb 2017q

För att förtydliga vad jag själv menade. Jag förstår såklart att det finns begränsat med tid, det var snarare hur det var uttryckt som jag störde mig på.

Angående mk så ja, det är ju inte nyskapande. Men det har hänt mycket i hur det utformats. Men var lite hård där, (särskilt då det handlade om en match) tog upp det mer för att styrka det jag ville säga.

Oskar Skog 9 feb 2017q

yokisuci:

trots allt i första hand marknadsfört Switch som en konsol man kan ta med sig


Fast nästan varje gång dom gjort det har det samtidigt varit "hej, ta av kontrollerna, ställ skärmen på bordet och ge den ena till en kompis".

Jag får känslan av att Nintendos syn på multiplayer för Switch på många sätt är den lokala.

Bara det att vi kan sitta tillsammans och spela var som helst, nu.

yokisuci:

kommer vi få se andra exklusiva titlar istället?


Bara jag får en ny version av Rockstar presents Table Tennis kommer det här bli den bästa konsolen någonsin :)

YohanBlomquist:

Eller kanske lite åt Dual Shock-hållet. Helt ok.


Fast Dual Shock har fortfarande en platta under dom separata upphöjningarna.

På Switch är det fyra separata knappar, så för "upp-höger-samtidigt" måste man se till att båda är nedtryckta ordentligt.

Twiggy10 feb 2017q

Oskar Skog:

Fast nästan varje gång dom gjort det har det samtidigt varit "hej, ta av kontrollerna, ställ skärmen på bordet och ge den ena till en kompis".

Jag får känslan av att Nintendos syn på multiplayer för Switch på många sätt är den lokala.


Hoppas verkligen tack vare detta att det kommer en uppsjö local-coop spel. Det är då spel är som roligast. :D Finns alldeles för lite sånt på de andra konsolerna.

|Berra|10 feb 2017q

Jag känner bara att Switch är en ny konsol med ny hårdvara, men spelen är samma som på Wii U, iaf nu i början.

Jag blir iaf inte klok på vilka Nintendo ska locka med att köpa en Switch, gamla WIi U ägare som redan spelat många av spelen ?

Eller dom bärbara spelarna som jag inte tror kommer anamma denna konsol som en bärbar konsol, eller dom som hoppade över Wii U ?

Vilken målgrupp fokuserar Nintendo på, i reklamen är det iaf 25-30 åriga killar och kvinnor vilket jag tror är fel målgrupp om man vill nå framgång, dessa spelar ju på sina Iphones eller Ipads idag.

Tror ändå hypen kommer vara stor i början för att sedan plana ut ända fram till Mario releasen, men känner man Nintendo rätt så kommer nog inte Mario hinna bli klart till jul.

Hur som helst är det bara knappt 3 veckor kvar tills Wii U 2.0 anländer, förlåt jag menar Switch så klart och hypen är så där lagom, Zelda är ju trots allt alltid Zelda men har ändå farhågor om att det kunde bli ännu bättre om det var utvecklat för Switch i grunden och inte Wii U.

V5er10 feb 2017q

Man köper ju Nintendohårdvara för Nintendos egna spel, knappast för tredjepartsspel.

Jag tror att många som köper Switch redan har en konsol eller två och vill komplettera med något annorlunda.

Jag är inte så säker på att 3DS-publiken är med på tåget från början. Där har Nintendo mycket att bevisa varför de skulle byta sina små bärbara enheter mot Switch som storleksmässigt är betydligt större och har sämre batteritid och lanseras med spel som gör sig bäst på en TV.

Notorius10 feb 2017q

V5er:

Jag tror att många som köper Switch redan har en konsol eller två och vill komplettera med något annorlunda


*räcker upp handen*

Japp. Håller med fullständigt. Kommer (förhoppningsvis) ha en Switch 3 mars som sällskap till min nya PS4 Pro. Har fram till idag haft PS3/vanlig PS4 som sällskap till Wii U.

Mithos11 feb 2017q

V5er:

Man köper ju Nintendohårdvara för Nintendos egna spel, knappast för tredjepartsspel.


Tycker det är lite orättvist att säga så, för folk väljer ju på samma sätt Xbox eller Playstation för de exklusiva spelen med som är från Microsoft eller Sony.

Kollade lite snabbt, NES, N64 de enda Nintendo konsolerna där jag ägde mer NINTENDO spel när jag slutade köpa spel till dem och gick vidare, allt annat, SNES, Gamecube, Wii, Wii U, Gameboy, GBA, DS ägdes det mer tredjepart än förstapart (Nintendo) spel.

När det gäller Switch dock är jag extremt besviken hur okey alla verkar vara med 3700kr som prislapp [sad]

V5er11 feb 2017q

Mithos:

Man köper en PS4 för tredjepartsspelen eftersom den är starkast just nu.

Nintendo har inte på mycket länge levererat starkast hårdvara och därför köper man den inte för tredjepartsspelen utan för förstapartsspelen som är erkänt väldigt bra.

Twiggy11 feb 2017q

Jag ser ett större värde i att ha en version till min switch än min ps4. Kassetter är så mycket sexigare + ta med spelet dit jag känner för att spela det [love]

Sen är det ju inte så dumt att slippa oljudet från ps4 heller [wink]

yokisuci11 feb 2017q

Twiggy:

Kassetter är så mycket sexigare + ta med spelet dit jag känner för att spela det [love]


Tråkigt nog har jag en känsla av att många mindre spel (precis som till de andra formaten) inte kommer komma i fysiskt format till Switch. :(
Annars känns det ju som att Switch hade passat väldigt bra för även mindre spel i fysiskt format, för de som känner för det.

Lite beroende på storleken på spelet, så hade jag iaf valt indie titlar till Switch framför PS4. Främst för att man kan ta med sig och spela det i sängen. Större AAA titlar hade jag dock köpt till PS4.

Twiggy11 feb 2017q

yokisuci:

Tråkigt nog har jag en känsla av att många mindre spel (precis som till de andra formaten) inte kommer komma i fysiskt format till Switch. :(
Annars känns det ju som att Switch hade passat väldigt bra för även mindre spel i fysiskt format, för de som känner för det.


Jo tyvärr är det ju så nu för tiden, jag köper extremt sällan digitalt då jag inte gillar känslan att jag köper något som inte fysiskt existerar. Så vill dom ha mina pengar får dom fan se till att släppa det fysiskt [cool]

V5er11 feb 2017q

Skivor, kassetter... vem bryr sig i dagens digitala tidsålder? Är ju fruktansvärt osexigt att fysiskt behöva byta skiva/kassett när man ska spela nåt annat.

Twiggy11 feb 2017q

V5er:

Skivor, kassetter... vem bryr sig i dagens digitala tidsålder? Är ju fruktansvärt osexigt att fysiskt behöva byta skiva/kassett när man ska spela nåt annat.


De största problemen med skivor enligt mig är att de låter illa (mitt första wii låter som en motorsåg efter många års användning!), lasern kommer ge upp, laddningstider och skivor är ömtåligare.
Digitalt ger mig bara superångest då tjänsten någon gång kommer stängas ner och då är tillgången till det du ''köpt'' borta.

V5er11 feb 2017q

Om du köper digitalt till Nintendo förstår jag då mjukvaran låses till en specifik enhet. Om du köper via Steam, PSN eller Xbox live så låses dina spel till ett konto som du alltid kommer ha tillgång till - även om du byter hårdvara.

Twiggy11 feb 2017q

V5er:

Om du köper digitalt till Nintendo förstår jag då mjukvaran låses till en specifik enhet. Om du köper via Steam, PSN eller Xbox live så låses dina spel till ett konto som du alltid kommer ha tillgång till - även om du byter hårdvara.


Men psn kommer ju stängas för ps3 när sony känner att det är dags att pensionera det? [crazy]

V5er11 feb 2017q

Vad har du fått det ifrån?

Twiggy11 feb 2017q

V5er:

Vad har du fått det ifrån?


En otrevlig känsla jag har bara :| Så du tror att de kommer hålla det uppe så länge som företaget existerar?

V5er11 feb 2017q

Ja, du kommer alltid kunna ladda hem spel du köpt via tjänsten.

Hur är det med Switch? Kommer det vara som tidigare eller är spelinköpen kopplade till ett konto?

Twiggy11 feb 2017q

V5er:

Ja, du kommer alltid kunna ladda hem spel du köpt via tjänsten.


Är det något Sony officiellt lovat? [smile]

V5er11 feb 2017q

Ja, så vitt jag vet.

Du verkar överdrivet misstänksam.

Twiggy11 feb 2017q

V5er:

Du verkar överdrivet misstänksam.


Haha ja jag vet. Jag hoppas det är som du säger för lite har man ju handlat endå [cute]

Opivy11 feb 2017q

Jag tycker inte den oron låter helt obefogad. Om jag hittar ett begagnat PS3 om 30 år och loggar in på min då gamla inloggning så ska jag förvänta mig att jag kan ladda ner Darksiders som jag skaffade 2013? Det hinner släppas en hel del under alla de åren. Kan man verkligen lite på att de fortfarande har den supporten till PS3?

V5er11 feb 2017q

Men snälla, om 30 år! Då tvivlar jag på att du kommer kunna koppla in din ps3 till holodeck till att börja med.

Twiggy11 feb 2017q

Jag har 3st ps3 så jag hoppas kunna spela på någon av dom om 30år! Köra lite coop i dragon's crown lagom till 55års firandet [wink]

Opivy11 feb 2017q

V5er:

Men snälla, om 30 år! Då tvivlar jag på att du kommer kunna koppla in din ps3 till holodeck till att börja med.


Jag drog till lite. Om ett eller två år kommer det nog fortfarande gå, men om fem, tio år? Jag har ju ändå betalt för en hel del spel genom åren. Mina kassetter till mitt Nes fungerar fortfarande 30 år senare. Gör mina digitala licenser det?

V5er11 feb 2017q

Det återstår att se men jag skulle inte oroa mig om jag vore du. Det lär dock bli svårt att koppla in en ps3 till en tv om tio iaf.

Opivy11 feb 2017q

Jag är inte direkt orolig för min egen skull, kommer nog aldrig koppla in mitt PS3 igen. Mer principen. Dock tror jag inte det är så svårt att hitta en tv om tio år med hdmi. Det finns fortfarande möjlighet att koppla in rgb-kablar i min tv från 2016.

Twiggy11 feb 2017q

V5er:

Det återstår att se men jag skulle inte oroa mig om jag vore du. Det lär dock bli svårt att koppla in en ps3 till en tv om tio iaf.


HDMI uppdateras ju dock ofta och är bakåtkompatibel med äldre versioner så varför tror du det? Det släpps fortfarande modeller med analoga scart/component/composit portar, så det är knappast någon fara. För de modeller (finns det några förutom pc-skärmar?) utan sånt finns ju framemeister och andra konverterare som fixar det.

V5er11 feb 2017q

Om tio år spelar vi ps7 och det är inte säkert att spelkoderna körs på våran egen enhet längre utan spelen streamas till din enhet.

Twiggy11 feb 2017q

V5er:

Om tio år spelar vi ps7 och det är inte säkert att spelkoderna körs på våran egen enhet längre utan spelen streamas till din enhet.


PS5 Pro menar du [wink]
Kanske att dom kommer försöka med streamade PS5-spel men tror inte dom vågar med stream-only med tanke på hur det gick för microsofts online-tvång.

V5er11 feb 2017q

Jag säger bara att tiderna förändras. Fysiska format är på väg ut och digitalt ökar hela tiden.

Vi streamar redan musik, film och tv-program. Bara en tidsfråga innan spelen hinner ikapp.

Tobias Söderlund11 feb 2017q

Istället för att skriva en avhandling i ämnet Digitalt vs. Fysiskt på fronten nackdelar och fördelar konstaterar jag lite krasst att det finns nackdelar och fördelar på båda fronter.

Ingen skall dock påstå annat än att licenser i spelsammanhang för konsumenten 1. nästan alltid handlar om utgifter men extremt sällan om investeringar, 2. är tidsbegränsade tillgänglighetsmässigt på ett helt annat vis än fysisk media samt 3. är till låns med villkor för detta dikterade av utgivaren och ej något man äger.

V5er11 feb 2017q

Nej, man äger bara licenserna, inte spelen. Det är sant.

Mithos11 feb 2017q

V5er:

Man köper en PS4 för tredjepartsspelen eftersom den är starkast just nu.


Då vill jag ha en förklaring till varför Xbox One har sålt ett enda exemplar, 26+ miljoner, kan det vara för de exklusiva spelen kanske, och inte att maskinen kan spela tredjepartspel bäst?

Rocksteady11 feb 2017q

|Berra|:

Eller dom bärbara spelarna som jag inte tror kommer anamma denna konsol som en bärbar konsol, eller dom som hoppade över Wii U ?

Vilken målgrupp fokuserar Nintendo på, i reklamen är det iaf 25-30 åriga killar


Detta är jag.
Primärt bärbart spelande, 3DS.
Skippade Wiiu.
29år
Kommer inte ens koppla in dockan, skall bara spela bärbart. Extremt hypad för hoppet det innebär för mig att gå från 3ds grafiskt till Switch!

Kennydroid12 feb 2017q

Måste säga att diskussionen fysiskt vs digitalt får mig att glädjas över Nintendo´s återgång till kassetter och deras skrala inbyggda minne i switch.
Må nu alla spel fungera offline samt låt oss spara våra digitala köp på minneskort. Å fan ta piratkopieringen som gör företagen rädda för att låta oss skapa kopior i privat bruk.

För när jag sitter där på ålderdomshemmet och vill spela super monkey ball till gamecube så kommer sannolikt mina kassetbaserade konsoler fungera, men kanske inte de med skivor.
Och de nya spelen säger ni... nja, jag vill ju minnas en svunnen tid, få tillbaks de gamla känslorna, å de nya spelen förstår jag nog inte, å jag har nog inte råd heller....

yokisuci14 feb 2017q

Kennydroid:

och deras skrala inbyggda minne i switch.


Det är denna delen som gjorde att jag hoppades på att fler spel faktiskt skulle komma fysiskt till Switch. Tyvärr verkar så inte bli fallet. :(

Twiggy:

Haha ja jag vet. Jag hoppas det är som du säger för lite har man ju handlat endå


Hur man än vrider och vänder så kvarstår ju dessutom det faktum att spelen du köpt digitalt har ett värde av 0 kronor, då de helt är kopplade till ditt PSN konto. Får du för dig att av någon anledning t.ex. sälja dina maskiner, så kommer dina digitala spel inte ha något värde alls för eventuell köpare.

Anser även att din oro för att eventuellt inte kunna dra hem spelen på nytt om din maskin pajjar är högst befogad. Det skulle förvåna mig om man ens kan dra hem de köpta spelen på PS3 om sådär 10år.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.