Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Alwa's Awakening

ALWA'S AWAKENING
(Mac OS (testat), Windows, Linux)
Linus Lekander


Jag vill slå ett slag för ordet lagom. Be någon att nämna ett ord som är unikt för svenskan och jag är övertygad om att lagom skulle vara det första personen kom att tänka på. Ändå verkar spelrecensenter ofta ignorera lagom till förmån för de mer välklingande superlativen.


Som om vi hade behövt tävla med varandra om vilket spel som egentligen är störst, bäst och vackrast.


Vi kan lägga det bakom oss nu. Lagom är ett bra ord.


Jag tänker till exempel på stunder då det verkar ligga nära till hands att använda ett ord som välavvägt. Det är, i ärlighetens namn, som om vi vid de tillfällena helt har glömt att lagom finns.


Lagom behöver inte betyda medelmåttigt. Lagom är tvärtom precis tillräckligt mycket och precis tillräckligt lite. Välavvägt är bara ett krångligare sätt att uttrycka samma sak på.


Som när jag nu vill beskriva huvudkaraktären Zoes rörelseutrymme i luften, eller hennes stoppsträcka när hon landar. Det är detaljer som inte alltid ägnas någon djupare eftertanke, men som, för att de alls ska bli möjliga att missa, behöver ha utformats med precis rätt avvägningar.


Lagom är det som bara ”känns rätt”. Det som vi inte vet hur vi ska förklara.


Och så hade det kanske inte behövt vara om vi inte hade bestämt oss för att mobba ut ordet lagom.


Zoe är din avatar i Alwa's Awakening. Hon är en väldesignad liten magiker i sin stora, lila kåpa och som gradvis lär sig nya magier för att göra tidigare otillgängliga partier av banorna tillgängliga.


Man skulle nästan kunna säga att det är som en blandning mellan Metroid och Castlevania.


Spelvärlden Alwa är ett enda sammanlänkat tvådeplan som växer sig större i takt med att spelaren tar sig fram, både på bredden och på höjden. De huvudsakliga hindrarna är tidigt utmärkta på världskartan och vägen till dem kan ta flera omvägar genom grottsegment och lönngångar. I det här avseendet har spelet lagom många utstakade mål och lagom många möjligheter att hamna ur kurs – antingen frivilligt eller ofrivilligt.


Vägen till nästa sparrum eller från det senaste känns alltid sådär lagom lång.


Just detta lagom kan händelsevis vara lite laddat med sarkasm. För en viktig del av Alwa's Awakening är svårighetsgraden, och i det fallet innebär lagom precis lite för svårt. Det finns flera anledningar till att den balansgången fungerar så bra:


Mina misslyckanden är många, men jag får behålla en precis lagom mängd progress efteråt för att det ska kännas mödan värd att försöka igen. Tempot håller en behaglig lunk, men uppgifterna är tillräckligt svåra för att inget ska behöva uppfattas som sävligt. De olika magierna hjälper också till att hålla plattformandet intressant, magier som till exempel låter en trolla fram ett extra block att stå på eller en bubbla att sväva uppåt med. Saker som dessa gör det dessutom roligt att backtracka, till den precis lagoma mängden saker som inte kan nås till en början men sen.


Ni hör ju.


Alwa's Awakening är lagom på så många plan att de senaste årens många nyretrospel har svårt att mäta sig med all denna lagomhet.


Jag skulle nästan vilja sträcka mig till att säga att Alwa's Awakening är något av det lagomaste.


JA | NEJ
VARFÖR: Ett lagom nostalgiskt spel – komplett med alla de fina retrobitarna, befriat från all gammal barlast som vissa tror måste finnas där.
PLUS: Melodislingorna är precis lagom korta för att vara trogna sin dåtidsenliga estetik och precis lagom långa för att inte börja upprepa sig för fort.
MINUS: Handkontroll rekommenderas starkt; tangentbordet ger ingen särskilt bekväm spelställning.

Relaterade bilder

Oskar Skog11 feb 2017Visningar: 1339 

Taggar: Alwa's Awakening, Castlevania, Metroid, Lagom

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

ZidaneIX11 feb 2017q

Ser mysigt ut! Blir nog ett köp vid någon Steam rea.

Amanaman11 feb 2017q

Är detta upprepade användande av ordet lagom möjligtvis en hint om att spelet kanske håller sig lite väl mycket inom ett kanske lite uttjatat koncept, och inte kammar hem så många poäng för sin innovation?

Tack för introduktionen av ett nygammalt och två helt nya påhittade Svenska ord förresten, där saknas inte innovation iaf :).

Linus Lekander11 feb 2017q

Amanaman:

Är detta upprepade användande av ordet lagom möjligtvis en hint om att spelet kanske håller sig lite väl mycket inom ett kanske lite uttjatat koncept


Nja, upprepningen kommer sig mest av argumentationen för mitt ordval. Jag vill framförallt betona hur välavvägt allting i det här spelet är, beprövat eller ej.

Det märks att det är nostalgiker som vet vad de vill ha som ligger bakom detta. Som fortfarande spelar den här sortens spel och utgår från något mer än bara fina minnen.

Det senaste exemplet på liknande förståelse för vad som gör nyretro bra skulle nog vara Shovel Knight.

Amanaman:

där saknas inte innovation iaf :).


Kul att du tycker det :)

Amanaman11 feb 2017q

Tack för svar! En jämförelse med Shovel Knight gör en ju såklart lite mer hypad på spelet.

Larssii11 feb 2017q

Lirat ett par timmar nu å de är riktigt bra. Musiken är helt galet bra!

demolam12 feb 2017q

Kul med en recension av det här spelet! Jag tittade på det för någon vecka sen, men tyckte det såg lite mediokert ut. Vet inte om recensionen övertygade mig helt om att så inte var fallet, men jag blev lite mer sugen på att köpa det iaf.

Linus Lekander12 feb 2017q

demolam:

men tyckte det såg lite mediokert ut. Vet inte om recensionen övertygade mig helt om att så inte var fallet


Det är långt ifrån mediokert.

Nintendooh13 feb 2017q

Kul att läsa om Alwa's Awakening på Loading. Jag är en av utvecklarna av spelet så det känns gött att äntligen vara klar :)

Tobias Berg14 feb 2017q

Jag har köpt spelet och jag har startat det. Men hittills har jag mest stått still och grinat irl till helt sjukt bra musik.

Kleti29 aug 2017q

25% på Steam nu. Ett måste! (Hoppas det släpps till PS4 någon gång så jag kan få ta trophies ordentligt som försvann då jag startade spelet utanför Steam.)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.