Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Johan Lorentzon testar Conan Exiles

CONAN EXILES
(PC (Early Access), Xbox One (släpps senare i vår))
Johan Lorentzon


Age of Conan hamnade likt de flesta MMORPG, som inte är World of Warcraft, i det dammiga skåpet för (mer eller mindre) misslyckade projekt i genren. Funcom som köpte på sig Conan-licensen tänkte emellertid inte ge upp och har nu istället släppt ett survival-spel i Conan-världen. Det är kul att de utnyttjar sin licens. Men i ärlighetens namn tycker jag kanske inte att det behövs några fler spel i överlevnadsgenren då hela Steam kryllar av dem. 


Å andra sidan finns inget sådant spel i Conan-världen.


Spelet börjar med att jag sitter fastnaglad på ett kors och det är på korset jag också får konstruera min karaktär. Det finns många alternativ som ursprung, religion till mer klassiska alternativ som hår och ögonfärg. Men jag kan lika gärna presentera den stora elefanten i rummet.


Penis-reglaget.


Conan Exiles har alltså ett reglage som låter mig ändra storleken och längden på min penis. Bland alla spel som låtit mig ändra bröststorlek är nog detta första gången jag fått ändra männens "omfång". Jag vet dock inte vad jag ska tro, om det är ironi eller någon balans mot bröst-reglaget? Hur som helst känns båda onödiga, men det ger i alla fall den valmöjligheten för båda könen. Både jag och min fru höll i alla fall på att spotta ut kaffet i en skrattattack när vi upptäckte att det till och med finns fysik iblandad.


Dinglandes i vinden liksom. 


Till skillnad från Age of Conan är Exiles inte ett MMORPG utan istället är det ett serverbaserat spel. Detta påminns jag av då hela min första karaktär försvinner för att jag tappat bort namnet på servern jag spelade på. Det här är en nackdel då det inte står någonstans om jag faktiskt har en karaktär på servarna i listan. Jag är mer noggrann andra gången och skriver då faktiskt ner vad servern heter. Det finns en rad olika serveralternativ som ska passa alla spelare oavsett om man är en rollspelare eller en PvP-spelare. I det stora hela påminner det mig lite om när jag spelade Neverwinter Nights. Att hamna på en server man trivs med är a och o.


Spelet i sig är annars ett rätt klassiskt survival-spel där det handlar om att från ingenting skapa sig förutsättningar att överleva i en ogästvänlig miljö, i detta fall en stekande öken. Allt är viktigt och i ekvationen måste jag räkna in vatten, mat och skydd. Det finns dessutom en massa otäcka monster (och spelare om man är på en pvp-server) som vill ta död på mig och handhållande är minimalt. Jag får snällt fråga mig fram på servern eller testa mig fram om jag stöter på problem. 


Efter att ha dött några gånger kommer jag på att det går att bygga en stenyxa genom att samla lite sten och träbitar. När jag äntligen har något att försvara mig med upptäcker jag att min vattenmätare nästan är i botten efter allt samlande och byggande. Jakten på vatten i det karga ökenlandskapet blir en kamp mot klockan och jag börjar känna den där paniken när allt jag ser är sand och åter sand. Tack och lov hittar jag en oas i sista sekund som jag kan dricka ur och även tag mig ett dopp i. Då vatten är en viktig komponent i överlevnad bestämmer jag mig för att slå läger vid vattnet och bygger mig en lägereld. Nästa problem är mat, såg jag inte några antiloper på vägen hit? 


Det är så här jag fortsätter att jobba, genom att lösa ett problem efter det andra.


Det vore dock fel att påstå att jag inte har kul, men samtidigt känns allt också ganska meningslöst. Dessutom är spelet fullt av buggar och konstigheter som att man till exempel inte kan dela en lägereld med en kompis. Även serverlistan som jag nämnde ovan skulle behöva putsas. Nu kan ju detta givetvis fixas till då detta enbart är ett tidigt smakprov av hela spelet. men i nuläget känns allt väldigt opolerat. Jag ser också ett problem i hur alla byggnader är likadana och som inte riktigt passar in i terrängen och buggar igenom andra objekt eller "flyter" i luften. Världen blir snabbt estetiskt ful när några byggnader är placerade och det bryter hela känslan i spelet.


Det positiva i spelet är musiken. Den var redan fantastisk i Age of Conan och Exiles är inget undantag. Funcom har också lyckats riktigt bra med att hitta den rätta barbarkänslan som Hyboria ska ha. Nu har de ju haft en hel del övning med sitt tidigare MMORPG, men världen andas verkligen Conan. Sen tror jag att man kan ha riktigt roligt i spelet om man skapar en server och spelar med vänner. Dock krävs det att spelet får lite fler samarbetsverktyg och att man kan dela konstruktioner. Tänker att en kan ägna sig åt att jaga och fixa mat medan andra fixar och bygger. I nuläget måste alla göra allt vilket inte är optimalt.


Spelet har helt klart en potential, men det krävs en hel del jobb och det återstår att se vad Funcom kan göra åt saken. Sen är ju förstås den stora frågan om spelet inte drunknar i floden av liknande spel.


Conan Exiles finns i Early Access på Steam nu. Spelet ska släppas till Game Preview på Xbox One under våren.

Relaterade bilder

Oskar Skog17 feb 2017Visningar: 812 

Taggar: Conan Exiles, Funcom

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.