Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Jimmy Seppälä recenserar Halo Wars 2

HALO WARS 2
(Xbox One (testat), Windows 10)
Jimmy Seppälä


Om man kan klara ett spel utan att använda våld så brukar jag oftast försöka hålla mig till den principen. Alldeles för många av de större spelen baseras på konflikter, på att skjuta, på att döda. Spel som inte ens skulle behöva ha vapen har de ändå. Kanske för att någon man i kostym har bestämt att det måste vara så. Eller någon fokusgrupp som förlorar intresset så fort man hör de välkända popcornljuden av ett maskingevär som avlossas.


För mig är strategispel något helt annorlunda. Ingen annan genre väcker blodslustan inom mig som att bygga upp en stor armé och totalt köra över motståndet. Spelar jag Civilization är det världsdominans som gäller, inget annat. Tillfredsställelsen när man står där på toppen av berget är näst intill obeskrivlig.


Man kan säga att jag drabbas av storhetsvansinne och då är det inte svårt att se hur alla som försökt på vår egen planet någon gång har misslyckats.


Även om Halo Wars 2 inte handlar om någon form av världsdominans så handlar det om att vinna krig. Uppföljaren till Ensemble Studios spel från 2009 känns som en naturlig utveckling av konceptet snarare än att man försökt göra något nytt.


Halo Wars 2 utspelar sig decennier efter det första spelet efter att hela besättningen på Spirit of Fire försatt sig själva i kryosömn. De vaknar upp nära en Halo-ring och The Ark (känd från Halo 3) där ett nytt hot har uppstått. The Ark är nämligen övertagen av en avstickargrupp från The Covenant ledd av Bruten Atriox som är så pass farlig att The Covenant inte ville ha något att göra med honom.


Alla medlemmar på Spirit of Fire gör det enda de känner till och måste givetvis stoppa honom. En Halo-ring i händerna på fel sorts varelser kan bara sluta i katastrof.


På vanlig Halo-manér är berättelsen nästan rent nonsen. Mycket av det som hände i det första Halo Wars, som utspelades innan det första Halo-spelet, kastas ut genom fönstret. Karaktärerna har kännedom om saker de rimligtvis inte borde ha. Ingen ställer heller rätt frågor utan använder mer eller mindre resonemanget: ”Slåss är det enda vi vet så vi fortsätter göra det”.


Spelmässigt är själva kampanjen helt okej. Uppdragen fungerar mer eller mindre som en uppvärmning inför multiplayern. De tolv uppdragen som finns introducerar nya element ju längre kampanjen fortgår för att du som spelare ska lära dig de olika funktionerna som finns. Kreativiteten på uppdragen är inte särskilt hög och de som går ut på att du styr en enhet för att utforska kartan blir långtråkigt rätt så fort. Det roligaste i strategispelen är att bygga.


Kampanjen är dessutom enbart fokuserad på UNSC-enheterna och inte The Covenant-trupperna vilket gör att man måste lära sig den ena faktionen via multiplayern vilket kan svida rejält när man förlorar för att man inte riktigt har någon som helst koll på vad man gör. Förvisso kan man såklart träna mot spelets AI om man så vill men det finner inte jag någon större glädje i.


(Det ska också tilläggas att jag åkte på råpisk när jag försökte.)


Multiplayern är där spelets kärna ligger och det är riktigt bra. Som jag nämnde tidigare är Halo Wars 2 snarare än en utveckling av det första spelet än någon form av nyskapande. Istället för en valuta har man numera två att hålla reda på. Man har de vanliga förnödenheterna och numera genererar generatorerna el som också fungerar som valuta till skillnad från första spelet där man bara behövde bygga ett antal stycken för att kunna använda de tyngsta uppgraderingarna. De enklare enheterna använder enbart förnödenheter när de byggs medan de lite bättre använder el också. Detta gör att man måste helt tänka om i sitt sätt att bygga och det är en fin balansgång med vad man ska prioritera.


Något annat som också ändrats i Halo Wars 2 är att uppgraderingar till de olika enheterna är mycket mindre än i det första spelet. Det är mycket större fokus på vilken av ledarna du väljer och deras egna krafter. När du bygger nya baser, vinner slag och utvecklar dina enheter får du poäng att fördela till din ledare. Det kan vara allt från aktiva krafter som att skicka ner ODST-soldater på slagfältet till att hela dina trupper, eller passiva krafter som gör att vissa enheter får mer liv eller att det går snabbare att bygga enheter. Ett större fokus på att faktiskt vara aktiv i striderna som ledaren.


Halo Wars 2 är mer nyanserat än det första spelet och det är lite mer att tänka på än tidigare. Men det är inte helt perfekt i sin balansering än. Många gånger när man spelar de lagbaserade lägena så väntar den ena spelaren på att bygga sin ultimata enhet, som förvisso kostar massvis med resurser, men är otroligt stark. Är man då i ett lag där ena spelaren har byggt upp en större armé kan man hålla motståndarna stången innan ens kompis kommer och mosar allt.


Det är värt att poängtera att spelet är nytt och strategier kommer att utvecklas i takt med att spelet blir äldre. Det som är fungerar idag kommer att få taktiker emot sig. Det är det som är det absolut roligaste med strategispel, att lära sig bli bättre, bygga effektivare och kunna applicera olika strategier beroende på vad man möter. Att kunna vara flexibel. Det finns inget så skräckinjagande som att se en stor armé komma och känna hopplösheten i att man byggt fel eller ligger efter i planen. Samtidigt är det otroligt tillfredsställande att vara på den sidan som faktiskt kör över motståndet.


Bland de spellägen som finns är det ett som sticker ut. Bland de vanliga dödsmatcherna och domination-lägena finns något som heter Blitz. Istället för att man bygger upp en bas så har man en kortlek. Varje kort är en enhet eller en ledarkraft. Varje kort kostar en viss mängd energi som tickar upp hela tiden. Dessa matcher är mycket snabbare än de vanliga dödsmatcherna. Blitz kan vara roligt men mycket beror också på tur, vilka kort du får i handen vid rätt tillfälle. Nog för att man kan sitta och pilla i sin lek och justera den innan matcherna kan säkert många tycka om. Speciellt om det är något man gillar i spel som Hearthstone eller Magic: the Gathering.


Halo Wars 2 utvecklar det konceptet med Halo Wars. Istället för att försöka rita om slagfältet från början har man byggt på en stadig grund och skapat ett spel som är mer mångsidigt och mer balanserat än tidigare. Kampanjen må inte vara lika bra som tidigare och saknar den kreativitet som fanns i det första spelet. Men det är i multiplayern som spelet skiner som starkast och gillar man strategispel kommer man ha stor glädje med detta.


JA | NEJ
VARFÖR: Strategispel på konsol är en sällsynt vara. Gillar man denna typen av spel ska man inte låta detta gå förbi.
PLUS: Mellansekvenserna från Blur är fantastiska.
MINUS: Men att höra berättelsen i form av ljudloggar mellan uppdragen är inte det.

Relaterade bilder

Oskar Skog20 feb 2017Visningar: 1060 

Taggar: Halo Wars 2, Creative Assembly, 343 Industries, Microsoft

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.