Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Oskar Skog recenserar The Legend of Zelda: Breath of the Wild

THE LEGEND OF ZELDA: BREATH OF THE WILD
(Switch (testad), Wii U)
Oskar Skog


Det är sent på kvällen några dagar innan jag börjar spela The Legend of Zelda: Breath of the Wild som får jag ett sms från min son. Han har läst ut Pojken som fann en ny färg. Jag lovade att han skulle få göra det när han blev tretton år.


Han fyller fjorton i sommar.


”Jag har läst ut din bok!” skriver han. ”Döden är inget att vara rädd för! Du har inte förlorat någon!”


”Det är tur det”, skriver jag.


”Det är inte tur! Det är ditt fina hjärta som håller alla vid liv!”


Eftersom jag är som jag är börjar jag tänka på om det kan vara sant. Om det är jag som håller alla vid liv. Om jag kan bestämma det. Mina morföräldrar är nittiofem och nittiotvå, de har varit gifta i sjuttiofem år.


"Det är så bra som det kan vara", säger mormor när jag pratar med henne i telefon och frågar hur hon mår.


Jag vet att hon har ont. Jag tror att hon är rädd.


Om det är jag som bestämmer: hur ska jag någonsin kunna låta de människor jag älskar gå? Och hur självisk kan jag vara? När ska jag släppa taget?


Det här är frågor som dyker upp igen när jag sitter med The Legend of Zelda: Breath of the Wild.


En bit in i äventyret möter jag en gammal dam. Hon har väntat på mig i hundra år, för det är något som hon måste berätta för mig. Något jag måste veta. Som jag är den enda anledningen till att hon inte släppt taget och gått långt bort.


Ibland är spel en spegel av verkligheten. Men i den här världen har jag flera hjärtan. Jag har varit här förut.


Min första kontakt med The Legend of Zelda var till NES.


Det var i slutet av nittonhundraåttiosju och konsolen stod på golvet framför tvn i min lillasysters rum. Den guldblänkande kassetten satt alltid i maskinen.


Jag hade andra världar på mitt rum.


Det var så vi växte upp. Så nära varandra, samtidigt så långt ifrån.


Det har gått nästan trettio år sedan då, men när jag startar The Legend of Zelda: Breath of the Wild till Switch minns jag gångerna som jag smög in på min systers rum när hon inte var hemma för att spela det första spelet i den här serien.


Hon hade säkert en pojkvän. Jag var mer en sådan som trånade på håll.


Rätt lik Link.


Jag minns hur The Legend of Zelda såg ut på den lilla tjock-tvn, när jag satt där på hennes säng och följde de spår som hon ritat på kartorna som låg på golvet.


Det såg ut som det gör nu. Det är ingen nostalgisk känsla, det här är som att besöka helt ny värld. Men det ser ut som bilden jag har av det första spelet i mitt huvud.


Det är i alla fall så jag minns.


När jag tar mina första steg i The Legend of Zelda: Breath of the Wild blir jag också påmind om världarna från sagorna som min mamma läste för mig när jag var liten. Som äventyren jag var med om längst in i en garderob eller den där gången jag följde med på en resa dit och tillbaka igen.


Jag kommer ihåg löftet jag fick om att det ligger något bortom den här världen, det här livet, på den andra sidan stjärnorna.


En del saker glömmer en inte.


Det är våra resminnen från platser som bara finns inuti.


Breath of the Wild är en bok som innehåller en klassisk saga om gott och ont, men berättarrösten är din egen och du får själv bestämma vad du ska göra i den här världen.


Och när. Hur.


Det är som Nintendo skapat den öppna världen i Breath of the Wild utifrån en viktig fråga: minns du äventyren du hade som barn? De undrar om du kommer ihåg de där magiska dagarna i din barndom när varje sten kunde gömma en skatt och en pinne kunde bli vad som helst.


När ett sommarlov varade i en evighet.


Låt oss gå tillbaka dit. Till en plats du måste blunda för att kunna se.


När vi öppnar ögonen har vi sovit i hundra år. Där börjar en försiktig introduktion till spelet och Nintendo håller varsamt i våra händer medan de visar oss reglerna och lagarna som gäller i den här nya världen. Som en mor gör för att få en att känna sig trygg, trots att de gamla kvarteren rivits och parkerna där en lekte som barn bränts ner.


En tröst i förändringen som skett.


För all den som komma skall.


När du klarat uppdragen på den stora platån där den första delen av äventyret utspelar sig ger Nintendo dig ett par symboliska vingar och följer med dig fram till kanten av stupet till resten av världen.


Det är långt ner.


Flyg nu. Vi tror på dig. Bli allt du kan bli.


Och du håller andan i språnget.


Det är långt hem.


Från det här ögonblicket är du fri att göra vad du vill i den här världen och din upplevelse i Breath of the Wild kommer inte att vara min.


Den kommer inte vara någon annans.


Den kan bara vara din.


Efter nio dagar och nästan fyrtio timmar tillsammans med The Legend of Zelda: Breath of the Wild skriver jag det här.


Jag har inte klarat spelet än. Jag vet inte om jag vill. Om jag vågar. Jag älskar den här världen och allt den låter mig göra. Allt den låter mig vara.


Allt jag kan bli.


Jag har hjärtan kvar. Många fler än när jag började.

Det är som jag håller en bok i mina händer.

Den handlar om mig och mitt liv.

Och jag vill inte komma till slutet.


JA | NEJ
VARFÖR: Nintendo har i sitt första riktiga försök att utveckla en öppen värld skapat en upplevelse som hämtar det bästa från Rockstar (Grand Theft Auto 5), Hideo Kojima (Metal Gear Solid 5), CD Projekt Red (The Witcher 3) och Studio Ghibli (alla filmer någonsin) och blandat det med sin egen designfilosofi. Resultatet? Det bästa och vackraste spelet i The Legend of Zelda-serien någonsin. Någonstans sitter Ubisoft i ett hörn och gråter.
PLUS: Det här är ett spel för alla spelare som vågar glömma vad ett traditionellt Zelda-spel är och bara vill förlora sig själva i en helt ny värld. Det är ett spel som belönar nyfikenhet och upptäckarlust med magiska ögonblick. Som vill att du ska experimentera med alla föremål som du hittar och som låter dig göra det. Breath of the Wild är Nintendo som ger dig en hink och spade och sätter dig i en sandlåda. De viskar i ditt öra: kommer du ihåg vad du kunde bygga som barn, när du själv satte gränserna för vad som var möjligt? Vill du göra det igen? Om du är det minsta som jag säger du ja och ger dig hän till den bästa världen Nintendo har skapat.
MINUS: Det känns märkligt att se ett spel från Nintendo med en skärmuppdatering som då och då hamnar under 30 bilder per sekund på den nya konsolen. Menysystemet känns inte optimalt och kommer ofta i vägen för upplevelsen när jag måste trycka mig in i den var och varannan minut. Jag gissar att det är en konsekvens av att det här en gång i tiden var tänkt för skärmen på Wii U-kontrollen. Jag har lärt mig att hata vapen som går sönder. Jag förstår varför något som en pinne gör det, men metallföremål? Jag hade köpt att saker som svärd hade blivit slöare med tiden och därmed inte gav så mycket skada, men inte att de går sönder. Och låt mig också säga att idén med att fylla den här världen som Nintendo har skapat med Shrines och ”tvinga” ner spelarna i dem inte passar in i en speldesign som i övrigt låter oss göra vad vi vill.

Relaterade bilder

Oskar Skog14 mar 2017Visningar: 3267 

Taggar: The Legend of Zelda, Breath of the Wild, Nintendo, wii u, Switch Link

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

lajdan14 mar 2017q

Underbar recension.

KenRyushadouken14 mar 2017q

Oskar recenserar ett mainline Zelda och ger det världens bästa beröm.

Trodde jag aldrig skulle få se den här dagen [bigsmile]

Derwent14 mar 2017q

Fantastisk recension.
Tror att känslan av att man skapar sin egen unika saga och små äventyr gör att spelet hela tiden känns belönande.

Schizo_Deluxe14 mar 2017q

Håller med om vapnen. Ett stort minus för mig. Förtar glädjen av att hitta något bra när man vet att det bara pajar. Att ett prima svärd går sönder när man ska samla 30 träklumpar är frustrerande.
Grymt spel i övrigt. Främst för de vackra miljöerna.

Oskar Skog14 mar 2017q

KenRyushadouken:

Trodde jag aldrig skulle få se den här dagen


Det krävdes bara att Nintendo gjorde ett bra Zelda för att det skulle hända ;)

lajdan:

Underbar recension.


Derwent:

Fantastisk recension.


[love]

chips14 mar 2017q

Fin recension!

Börjar närma mig 30 timmar spelade. Har inte gjort nämnvärt mycket i spelet. Men haft kul ändå.

JenNova14 mar 2017q

Schizo_Deluxe:

Håller med om vapnen. Ett stort minus för mig. Förtar glädjen av att hitta något bra när man vet att det bara pajar. Att ett prima svärd går sönder när man ska samla 30 träklumpar är frustrerande.


Ett tips för att hugga ner träd Dold text: är bomber. Fungerar finfint. Tar lite tid, men du sparar på dina vapen. :)

Men ja, jag är lite delad kring att vapnen går sönder.

Mycket fin recension, Oskar. [love]

Schizo_Deluxe14 mar 2017q

JenNova:

Fungerar finfint. Tar lite tid, men du sparar på dina vapen. :)


Tack för tipset. Faktiskt aldrig testat [smile]

Amanaman14 mar 2017q

Blir bara mer och mer sugen på det här för varje recension jag läser, vill verkligen förlora mig i det här spelet nu. Men jag vägrar lägga nära 5000kr (pro-controller, Zelda, skärmskydd) på en konsol när bara det här spelet verkligen lockar mig.

Men det kommer en dag till vintern när Mario släppts och då slår jag till och kommer då ha tillgång till det här öppna Hyrule och vad nu Mario Odyssey bjuder på. Om inte annat kommer det bli en fin vinter.

SlimKrim14 mar 2017q

Fantastisk recension, Oskar. Jag måste verkligen börja spara till en Switch. Behöver bara det här spelet. Jag vet att jag kommer älska det lika mycket som du och alla andra.

Tobias Berg14 mar 2017q

JenNova:

Tar lite tid


Dold text: Byter man mellan bombsorter slipper man CD

Joakim Kilman14 mar 2017q

Usch. Oskar kritiserar spelet. Dags för en hackerattack på Loading.

Karl Hungus14 mar 2017q

Fin recension. Det som verkar så bra med det här spelet är att det precis som i GTA-spelen faktiskt finns saker att göra. Och då menar jag inte sidouppdrag utan redskap som gör att världen blir rolig att ta sig runt i. I GTA kan det vara en motorcykel eller en fallskärm, här går det att gldiflyga. I många andra världar kan man bara lufsa runt, t ex i Skyrim eller The Witcher 3. Ska en värld vara stor och öppen ska det även finnas roliga saker att göra i den. Som att utforska bergen i GTA V på en motorcykel.

Karl Hungus14 mar 2017q

Fin recension. Det som verkar så bra med det här spelet är att det precis som i GTA-spelen faktiskt finns saker att göra. Och då menar jag inte sidouppdrag utan redskap som gör att världen blir rolig att ta sig runt i. I GTA kan det vara en motorcykel eller en fallskärm, här går det att gldiflyga. I många andra världar kan man bara lufsa runt, t ex i Skyrim eller The Witcher 3. Ska en värld vara stor och öppen ska det även finnas roliga saker att göra i den. Som att utforska bergen i GTA V på en motorcykel.

Karl Hungus14 mar 2017q

SlimKrim:

Switch


Dina barn behöver en Switch, så ta av barnbidraget.

sanojas7514 mar 2017q

Grym recension!

V5er14 mar 2017q

Fin recension. Grymt bra skrivet.

Monotaku914 mar 2017q

Håller med om att det är lite märkligt att man tvingas ner i shrines i en sån öppen värld. Men samtidigt gillar jag dem, men hade hellre sett att man löste pussel i vissa områden. Lite så har de ju ibland också.

Att vapnen går sönder var något jag själv bara störde mig på en stund, sen vande jag mig. Hellre att de faktiskt går sönder än blir sämre, skönt bara förbruka att vapen och plocka upp nästa. Är inget som gjort min spelupplevelse långsam eller så.

Sen håller jag med om att det känns som en Studio Ghibli-film, det är helt sjukt hur det känns som man är i en av deras filmer ibland. Solnedgången, det gröna gräset, alla skogsljud. Underbart.

Dock saknar jag musikens plats i spelet, även om jag gillar tystnaden.

kodek14 mar 2017q

Schizo_Deluxe:

Att ett prima svärd går sönder när man ska samla 30 träklumpar är frustrerande.


Fast svärd är rent allmänt ganska suboptimala för vedhuggning. En yxa räcker bra mycket längre, till exempel, och när den är uttjänt kan man hämta en respawnad i närheten av där spelet började.

För egen del består största vapenvåndan i vilket tillhygge man ska kasta bort när man hittar ett nytt.

sir_mack8614 mar 2017q

Tackar för en mycket fin recension!

Ibland kommer jag på mig själv med att inte gör något. Eller rättare sagt: 2 timmar har gått och jag har mest luffsat runt. Men det är en egen, varm historia man skapar sig själv. Man tar sig dit man vill och upptäcker det som finns där. Och helt plötsligt har man fällt en stor best, hittat ett nytt shrine, plockat upp ett par Korok Seeds, hittat en glänta med tryfflar eller bara stått still och blickat ut över vidderna.

Och pratar vi nu om de fragila vapnen så tycker jag dels att det är kul att prova alla vapen och ständigt behöva fundera kring vilket vapen som passar striden bäst. Men vapnen går sönder alldeles för fort. De borde kunna hålla längre. Så lite för ofra sparar man på det bästa man har trots att man bara vill testa och njuta av sitt nya fynd.

Men all in all: älskar BotW!

TheBurk198914 mar 2017q

Det är detta spelet som får mig att verkligen vilja ha en Switch. Men som sagts ovan så är man inte så sugen att lägga ca 5000 på en maskin+Prokontroll för (i nuvarande) ett enda spel som intresserar mig. Blir nästan garanterat en sen i höst när Black Friday erbjudandena börjar rulla in, Mario släpps och förhoppningsvis så är många av barndomssjukdomarna med maskinen åtgärdade och bortglömda.

Zamorano1614 mar 2017q

Har spelat 10 timmar ungefär nu och ger det 7/10 än så länge. Jag tycker bara inte att det är så kul ännu. Men det kanske tar sig? Eller är det helt enkelt fel på mig...

raz86814 mar 2017q

TheBurk1989:

Blir nästan garanterat en sen i höst när Black Friday erbjudandena börjar rulla in, Mario släpps och förhoppningsvis så är många av barndomssjukdomarna med maskinen åtgärdade och bortglömda.


Yep, det här är ju den ultimata planen. Jag håller även tummarna för en Switch-version av DKC: Tropical Freeze tills dess. Men det är kanske inte sannolikt.

nmhbm14 mar 2017q

När ska någon våga nämna trädanimationerna (för övrigt samma animation för den gamla gubbens skögg i början).

Det känns s så dåligt att det får en komisk effekt.

KenRyushadouken14 mar 2017q

nmhbm:

När ska någon våga nämna trädanimationerna (för övrigt samma animation för den gamla gubbens skögg i början).


Jag tror det är medvetet gjort för att spara på minnet. Hacks så att spelet kunde bli så stort.

Lika som buskarna och molnen är samma i Super Mario Bros [surprised]

Eller det är kanske ett Nintendo signum [blush]

Jonathan Hedtjärn14 mar 2017q

Det enda "Zelda"-spel jag klarat är "Link's Awakening DX". Alla
mina kompisar spelare "Ocarina" och "Majora's" och "Wind Waker" medan jag spelade "Sonic Adventure" till Dreamcast eller något av "Tony Hawk"-spelen till PSX eller PS2. Jag har alltid tyckt att spelserien verkar helt fantastisk, men någonstans avfärdat att jag skulle tycka att spelen faktiskt är så bra som alla menar.

Men det är något med "Breath of the Wild" som får mig att förstå att det här är en upplevelse över det vanliga; en upplevelse som - som du, Oskar, skriver - är en upplevelse jag själv skapar. Jag tror verkligen att det nyaste "Zelda"-spelet är något alldeles speciellt - det var längesedan jag var så här peppad inför att spela ett spel.

Och ändå - trots all den här hajpen och de skyhöga förväntningarna - är jag inte säker på om spelet kommer vara i närheten lika berörande som det du skriver, Oskar. Den här känslomässigt utlämnande och otroligt vackra recensionen är ett bevis på att du är en av Sveriges absolut, absolut bästa textförfattare. Det är ett faktum.

Link i öppna världar i all ära - ändå är en ny text av dig större.

Du är så jävla bäst!

Kalle Andersson14 mar 2017q

Jonathan Hedtjärn:

Du är så jävla bäst!


Men typ så.

Oskar Skog14 mar 2017q

Jonathan Hedtjärn:

ändå är en ny text av dig större.

Du är så jävla bäst!


Det var snällt av dig :)

lonian14 mar 2017q

Kunde inte hålla mig längre.
Blev en beställning till WiiU.

Amanaman14 mar 2017q

Det jag är lite orolig över är att det inte ska kännas som det Hyrule som skapat bilden av landet i mitt huvud nämligen Hyrule från A Link To The Past.

Men det kanske är dumt av mig att hålla fast vid den nostalgiska bilden, det kanske är dags att skapa en ny bild av Hyrule. Med det sagt hoppas jag verkligen att häxans hus finns med, har alltid älskat den platsen och Lost Woods, men det är väl givet hoppas jag.

Schizo_Deluxe14 mar 2017q

Zamorano16:

Har spelat 10 timmar ungefär nu och ger det 7/10 än så länge. Jag tycker bara inte att det är så kul ännu. Men det kanske tar sig? Eller är det helt enkelt fel på mig...


Nja, tycker det är grymt skoj på sina ställen. Tycker även det lider av att det känns som ett påkostat indie spel litegrann. Lite som med assassins 1, det var bra men det behövde putsas. Vapnen, frame rate, pop ups, de områden som bara känns som döda transportsträckor.
Skulle ge det en svag åtta. Ibland är det underbart, andra gånger sitter man och undrar om det är något bra på TV istället [smile] Men betalade 5000papp för det så det måste ju vara bra [bigsmile]

Albin Mobäck14 mar 2017q

Underbar och träffsäker text.

De senaste 10 årens öppna världar destillerat ner till nödvändigheterna, blandat med en barnslig magi man sällan fått ta del av sedan dagen då pinnar slutade vara annat än grenar

Mustaine14 mar 2017q

En av dem bästa recensionerna jag läst, till ett av det bästa spel jag spelat 10/10

Oskar Skog14 mar 2017q

Bonuspoäng till er som kan identifiera dom tre böckerna ("Pojken" är inte en av dom) som det refereras till i texten.

Böckerna skulle mycket väl kunna vara inspirationskällor till det här spelet.

(Och bör ha varit till hela Zelda-serien, egentligen.)

Läs dom, om du inte redan har.

Det gömmer sig ... två låtar där också. Dom handlar mer om det jag skriver om i texten. Det som är, det som var. Det som kommer.

lajdan14 mar 2017q

Oskar Skog:

Bonuspoäng till er som kan identifiera dom tre böckerna ("Pojken" är inte en av dom) som det refereras till i texten


Vild gissning;
Narnia
Bilbo
Dr Seuss - Oh the places you'll go!

Oskar Skog14 mar 2017q

lajdan:

Narnia
Bilbo


Två rätt!

Retrogubbe14 mar 2017q

Har "bara" spelat 7-8 timmar än så länge men har lika roligt med detta som med Skyward Sword och Ocarina of Time exempelvis. Fortfarande står nog The Legend of Zelda som kungen av Zelda, men oj det är ju massor kvar att upptäcka i detta. Får avvakta och komma med slutbetyg när spelet är klarat vilket kommer dröja då jag bara spelar en timme om dagen kanske.

Horspel14 mar 2017q

Oskar Skog:

Det gömmer sig ... två låtar där också


Mannen i den vita hatten?

Tobias Berg14 mar 2017q

Ängeln i rummet?

Kalle Andersson15 mar 2017q

Oskar Skog:

Bonuspoäng till er som kan identifiera dom tre böckerna ("Pojken" är inte en av dom) som det refereras till i texten.


"Jag kommer ihåg löftet jag fick om att det ligger något bortom den här världen, det här livet, på den andra sidan stjärnorna."

Mio min Mio? [love]

Kalle Andersson15 mar 2017q

De tre sista raderna kan också anspela på Den oändliga historien

Eller det är ju verkligen så.

Men landet bortom stjärnorna är i alla fall Landet i Fjärran i Mio min Mio.

En bok Shigeru Miyamoto mycket väl kunnat inspireras av till Zelda-serien. Jag tänker på det där Kato säger när Mio konfronterar honom i borgen. "Det kommer att komma en ny Kato och en ny och en ny". "Men då kommer det att komma en ny prins och en ny och ny", ger Mio till svar. (Ur minnet.)

Jag har läst den här texten fem-sex gånger nu.
Den lyser inom mig.

Kalle Andersson15 mar 2017q





Nattmusik. Nu sover vi.

Jonathan Hedtjärn15 mar 2017q

Oskar Skog:

Det var snällt av dig :)


Det var inte helt osnällt av dig att skriva den här texten heller, måste jag säga. Hälsningar jag och resten av alla som läst den. :)

Oskar Skog:

Bonuspoäng till er som kan identifiera dom tre böckerna ("Pojken" är inte en av dom) som det refereras till i texten.


Precis det här jag menar. "Zelda" i all ära, men en text av dig är ju för fasiken en tidernas okarina i sig!

Jonathan Hedtjärn15 mar 2017q

Kalle Andersson:

Jag har läst den här texten fem-sex gånger nu.
Den lyser inom mig.


Skönt att veta att jag inte är den enda. :)

Oskar Skog15 mar 2017q

Horspel:

Mannen i den vita hatten?


Den är med!

Kalle Andersson:

Mio min Mio?


Astrid:

"Nangijala!, sa jag, "var ligger det?"
Då sa Jonatan att det visste han inte så noga. Men det var någonstans på andra sidan stjärnorna. Och han började berätta om Nangijala så att man nästan fick lust att flyga dit med detsamma.
"Där är det ännu lägereldarnas och sagornas tid", sa han, "och det kommer du att tycka om."
Det var från Nangijala som alla sagor kom, sa han, för det var just där som allting sånt hände, och kom man dit, så fick man vara med om äventyr från morgon till kväll och om nätterna också, sa Jonatan.

Tobias Berg15 mar 2017q

Nu såg jag. 999 väl?

Oskar Skog15 mar 2017q

Tobias Berg:

Nu såg jag. 999 väl?


Korrekt!

Tenga15 mar 2017q

Fantastisk text! Jag beställde "Pojken som fann en ny färg" på direkten. [smile]

Oskar, din recension skulle kunna användas i undervisningssammanhang (jag är svensklärare på högstadiet). Skulle det vara ok? [smile]

Oskar Skog15 mar 2017q

Tenga:

Skulle det vara ok?


Ja, naturligtvis.

Vi behöver lära ut vikten av radbrytningar till barn :)

Tenga15 mar 2017q

Oskar Skog:

Ja, naturligtvis.

Vi behöver lära ut vikten av radbrytningar till barn :)


Stort tack!

Ja, det håller jag med om. :)

demonseferot15 mar 2017q

klarade spelet igår kväll buhu så nu har man ju inte nått kul spel att spel. men måste säga att det här är det bästa zelda spelet jag spelat sen OoT och MM har inte haft den känslan för dom andra senare zelda spelen som man fick i detta :D så jag skulle kunna börja om igen på det :) men tänker nog klar det jag inte hittat å göra en 100% save :)

Kalle Andersson15 mar 2017q

Oskar Skog:

Astrid:
"Nangijala!, sa jag, "var ligger det?"


Passande båda! Jag tror du refererade till de andra undermedvetet.

Mycket fint i alla fall.

Oskar Skog15 mar 2017q

Kalle Andersson:

Jag tror du refererade till de andra undermedvetet.


Inte omöjligt, Astrid Lindgren har haft en stor påverkan på mig.

Mr Orange15 mar 2017q

Någonstans sitter Jimmie Åkesson i ett hörn och ler

Spacmec15 mar 2017q

Oskar Skog:

Det gömmer sig ... två låtar där också. Dom handlar mer om det jag skriver om i texten. Det som är, det som var. Det som kommer.


Imperiet - 19hundra80sju
Dock förklätt som nittonhundraåttiosju.

Det måste räknas.

Oskar Skog15 mar 2017q

Spacmec:

Det måste räknas.


För din skull, dårå.

Kadaverdoris15 mar 2017q

Alltså.. jag blev mer sugen på att läsa boken än att spela spelet.

Snygg produktplacering Oskar! [wink]

Tobias Söderlund15 mar 2017q

(Boken ÄR bättre än spelet, då den åstadkommer vad den eftersträvar inom begränsade ramar... Zelda må vara bra, men det är inte alls perfektion på samma vis (vilket man inte borde förvänta sig med tanke på produktinens omfattning)).

Kalle Andersson15 mar 2017q

Mr Orange:

Någonstans sitter Jimmie Åkesson i ett hörn och ler


Fattar ente?

Mr Orange16 mar 2017q

Kalle Andersson:

Fattar ente?


Oskar skrev: Någonstans sitter Ubisoft i ett hörn och gråter.

Det påminde mig om en rad från Auto Oskar tråden där det stod "Någonstans sitter Jimmie Åkesson i ett hörn och ler"

Windir8716 mar 2017q

För mig som kommer från PC svider den miserabla bilduppdateringsfrekvensen och den obefintliga kantutjämningen på Wii U-versionen ordentligt i ögonen.

I övrigt infann sig en omedelbar upptäckarlusta när jag först skådade den öppna världen. Impulsen att utforska närmaste ruin var om möjligt starkare än väntat. Tyvärr förtas en del av spelglädjen av att vapen går sönder alldeles för frekvent samt de tekniska tillkortakommanden jag nämnde ovan.

Oregondanne17 mar 2017q

Sjukt fin recension. Men för varje sådan jag läser blir jag mer och mer rädd att faktiskt testa spelet. (Men jag vill ju inte vara rädd - varför måste jag vara rädd? Nä, den satt inte...)

Stampe19 mar 2017q

Oskar. :)

Apelsinapelsin19 mar 2017q

Oskar Skog:

Och låt mig också säga att idén med att fylla den här världen som Nintendo har skapat med Shrines och ”tvinga” ner spelarna i dem inte passar in i en speldesign som i övrigt låter oss göra vad vi vill.


Förstår verkligen inte detta citat. Nintendo tvingar en inte att göra x-antal shrines för att klara spelet, du kan helt ignorera varenda shrine och klara spelet om du så önskar.

Oskar Skog19 mar 2017q

Apelsinapelsin:

Nintendo tvingar en inte att göra x-antal shrines för att klara spelet, du kan helt ignorera varenda shrine och klara spelet om du så önskar.


Det är därför det står "tvingar".

(Plötsligt känner jag mig som Trump.)

Visst kan man klara spelet, det första man gör efter platån, men för oss vill ha fler hjärtan och kunna klättra/simma/springa i världen för att upptäcka allt det den döljer blir det lite svårare.

Och eftersom recensionen slutar med att jag inte vill klara spelet (alltså komma till "mål"), förstår jag inte riktigt hur det här är konstigt.

Om man nu inte bara läser betyget, då.

Kalle Andersson19 mar 2017q

Oskar Skog:

Och eftersom recensionen slutar med att jag inte vill klara spelet (alltså komma till "mål"), förstår jag inte riktigt hur det här är konstigt.


Har du fortsatt att spela efter den här recensionen publicerades?

Apelsinapelsin19 mar 2017q

Oskar Skog:

Visst kan man klara spelet, det första man gör efter platån, men för oss vill ha fler hjärtan och kunna klättra/simma/springa i världen för att upptäcka allt det den döljer blir det lite svårare.


Ja jag kom precis att tänka på det, det hade varit bra om det hade gått att köpa nya hjärtan och stamina för rupees, typ för mellan 500 och 1000 rupees, som kanske höjs i pris ju fler gånger du köper.

Oskar Skog:

Och eftersom recensionen slutar med att jag inte vill klara spelet (alltså komma till "mål"), förstår jag inte riktigt hur det här är konstigt.


Det är internet och det är lätt med missförstånd vilket du borde vara väl införstådd med vid det här laget. Tvång utan citationstecken tolkar jag som att spelet bokstavligen tvingar dig att klara shrines för att klara spelet. Tvång med citationstecken tolkar jag som att spelet indirekt tvingar dig att klara shrines för att klara spelet. Det var ungefär min första tolkning, men glömde bort att det är ett krav för bättre permanent stamina och hjärtan.

Det går dock lätt att göra effektiva elixirer som förbättrar ens stamina rejält, så det finns ändå alternativ, även om permanent är mycket mer värt det.

Och bara för att du skrev i recensionen att du inte vill klara spelet, behöver det inte över huvud taget ha något att göra med kritiken i sig. Vi vet att du kommer att klara spelet förr eller senare, och som recensent borde det vara en negativ sak för ett open world-spel (eller "open air" som Nintendo gör gällande och gör anspråk på) att tvinga en att klara shrines för att klara det. Och rent instinktivt var det det första jag tänkte på när jag läste det (alltså klara ut spelet), och det borde inte vara så svårt att förstå kan jag tycka. Men sure jag missförstod dig.

Oskar Skog19 mar 2017q

Kalle Andersson:

Har du fortsatt att spela efter den här recensionen publicerades?


Ja, absolut.

Jag är ju förälskad i den här världen och allt Nintendo låter mig göra i den.

Jag övertygade pojken om att ge Zelda en chans. Han ville inte alls. Han sa att Zelda-spelen suger.

"Du har aldrig spelat något Zelda", sa jag.
"Jag har sett dom på Youtube."
"Det är inte samma sak."

Så vi spelade tillsammans. Han hittade en häst som han ville ha. En svart häst, med en vacker vit man.

Vi ägnade löjligt mycket tid åt att fånga den. Det var den svåraste häst jag någonsin försökt tämja. Det måste tagit åtta, nio, tio, försök att rida på hästen utan att den kastade av oss.

När vi väl hade den ville han inte lämna den ensam.

Så kommer vi till punkter när vi inte har något val. När vi står vid stup.

Den är naturligtvis sparad i ett stall, men det räknas tydligen inte. Om vi lämnat den på en omöjlig plats måste vi gå tillbaka tid och hämta den där.

Nu är han hos sin mamma och jag har lovat att inte spela medan han är där.

Han har ringt varje dag och frågat, för att vara säker på att få vara med på resten av äventyret.

Var det nu tar oss.

Oskar Skog19 mar 2017q

Apelsinapelsin:

det hade varit bra om det hade gått att köpa nya hjärtan


Ja, det hade varit ett alternativ.

Att bara ha Shrines som alternativ (särskilt i den ständiga repetition som dom innebär) är mitt stora problem med den här världen.

Apelsinapelsin:

Vi vet att du kommer att klara spelet förr eller senare


Jag vet inte, jag har inte klarat GTA5 än, trots alldeles för många timmar i det spelet. Världen är ju ofta bättre än "slutet" på den.

(Och, ja, världen finns kvar efter slutet. Men då försvinner också allt som gjorde att världen fanns där, från början.)

Tobias Söderlund19 mar 2017q

Dock, kräver spelet x antal hjärtan för sak y så räcker det inte med elixir som tillfälligt ger extra hjärtan.

Apelsinapelsin19 mar 2017q

Oskar Skog:

Jag vet inte, jag har inte klarat GTA5 än, trots alldeles för många timmar i det spelet. Världen är ju ofta bättre än "slutet" på den.


Vore dock en stor skam att spela spelet i hundratals timmar, och sedan skippa Hyrule Castle som är ett av spelets höjdpunkter (var det iaf för mig).

Tobias Söderlund:

Dock, kräver spelet x antal hjärtan för sak y så räcker det inte med elixir som tillfälligt ger extra hjärtan.


Tror jag vet vad du menar, och nej det hjälper inte (jag testade själv det). Tror dock att det ska gå att klara spelet helt utan det. Men som sagt, hade varit optimalt om det funnits fler än ett sätt att skaffa sig flera hjärtan och bättre stamina permanent.

Oskar Skog19 mar 2017q

Apelsinapelsin:

Vore dock en stor skam att spela spelet i hundratals timmar, och sedan skippa


Jag vet inte, det jag gillar med öppna världar är att dom låter mig hitta mitt eget värde i dom.

Och när dom är så fria som till exempel i GTA 5 eller Breath of the Wild vill jag inte tvingas in i design.

Det är väl en annan anledning till mitt minus för Shrines.

Jamin30 mar 2017q

Jag trodde först det var ett stilistiskt grepp du använde i början när du skrev att din pojke är 13. Att det var en inblick i en möjlig framtid där du ännu inte har släppt spelet och ska göra en rerun. Han borde väl vara i 7-årsåldern, tänkte jag.

Sedan räknade jag lite och fick ångest.

Vi har alla blivit gamla.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.