Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Daniel John Johnsson intervjuar Chris Payton om Sniper Elite 4

SNIPER ELITE 4
(Intervju med Chris Payton)
Daniel John Johnsson


För nästan exakt en månad sedan släppte Rebellion det tredje spelet i Sniper Elite-serien.


Det som efter en måhända illa vald titel för V2-uppdateringen av det första spelet nu heter Sniper Elite 4 istället för 3.


Aaron gav det då ett JA i vår recension av spelet.


Vi tog tillfället i akt att ställa några väl valda frågor till spelets Art Director Chris Payton för att få reda på mer om ambitionen med de större miljöerna och valet av det färgglada Italien som skådeplats för krigets fasor.


4


I och med det tredje spelet tog ni er an större kartor, med öppnare miljöer och en mindre linjär struktur. Hur ser det ut i fyran?
– Ja, banorna är till och med större nu i Sniper Elite 4. Den minsta kartan i spelet är tre gånger så stor som den största i Sniper Elite 3. Något som naturligtvis möjliggjort för mycket mer öppet spelande så väl som alla de där viktiga prickskytt-skotten på långt avstånd.


Vad som överraskade mig när jag spelade Sniper Elite var att det hade mer gemensamt med Hitman än spel som tar vid under världskrig. Med fokus på stealth istället för action. Är det något ni kunnat anpassa som ni velat när ni ändrat på strukturen?
– Att kunna behålla det smygande, försiktiga tillvägagångssättet i hur man spelar är absolut något som vi har arbetat med och förbättrat.


Kombinationen av de öppnare miljöerna och nya betydande tillägg, som sekundära vapenalternativ, ger spelaren en mycket större frihet vad gäller olika fällor och distraktioner att använda mot fienden. Och nu har vi för första gången även introducerat tystare underljuds-ammunition för att verkligen kunna bidra till fler stealth-strategier.


Är kartstorleken något ni kunnat använda er av för omspelningsvärde?
- Ja, de större kartorna tillåter fler sidouppdrag och även mer samlande. Hela enspelarkampanjen kan även spelas tillsammans med en vän, vilket är en fantastisk möjlighet och ger en helt annan dimension till spelet. Helt ärligt så har Sniper Elite 4 ett enormt omspelningsvärde. Mycket på grund av storleken på banorna och variationen vad gäller olika trupper, fordon, och så vidare. Allt med stöd av riktigt bra AI.


Att spela om spelet kan vara ett väldigt tillfredsställande tilltag, då du då kan ta dig an spelet annorlunda än tidigare och upptäcka delar av dessa massiva miljöer som du missade första gången.


Italien sticker ut något från hur andra världskriget-spel brukar se ut. Betydligt mer levande och färgglatt än vanligt. Vad gjorde att ni ville ta er an Italien just?
- Andra världskriget-spel har haft en tendens att se lite tråkiga ut i och med att utvecklarna har påverkats av det övervägande antalet av svartvita bilder och filmer som finns från den tiden.


Verkligheten är att våran omgivning i Italien har ljusa och grönskande platser. Och det var något som vi verkligen ville förmedla, krig är en ful förseelse som ibland tar vid på pittoreska platser ...


Finns det någon bana i spelet som du gillar särskilt mycket?
- Jag har alltid haft en förkärlek för det tredje uppdraget, Viaduct. Jag älskar banans vertikala karaktär och så klart banans själva mål, ett massivt vapen som sitter ovanpå en viadukt, och väntar på att förstöras.


Spänningen i att vara en ensam prickskytt som tar sig an ett så stort mål helt själv.


Jag tror även att tåget som syns på viadukten mellan två tunnlar inspirerades av en söndagseftermiddag då vi såg den klassiska filmen "Von Ryan's Express".


Vad har italien kunnat erbjuda vad gäller miljövariation?
- Italien erbjuder en enorm variation. Variation som spänner sig från kust till berg. Och det är inte heller bara rent visuellt vad gäller omfattning och innehåll, utan även vad gäller väder. Några av de tidiga banorna i spelet är väldigt ljusa och varma, men den slutliga banan tar vid högt upp på ett berg och i ett väldigt kallt klimat, och det har förstås också en stor betydelse visuellt.


Ett populärt inslag i serien är ju Kill Cams. Är det något ni bättrat på?
- Systemet för Kill Cams har ännu en gång sett stora förättringar. Den här gången omarbetade vi all artwork, det vill säga texturer och modeller. En process som hjälptes av hela spelet då vi använde oss av ett fysik-baserat renderingssystem.


Men det som spelare kommer märka mest den här gången är sannolikt att man nu även kan se Kill Cams efter splitterexplosioner, från närliggande explosioner, och så klart även i närstrid.


Vad av alla nya inslag är du själv mest nöjd med?
- Som Head of Art hos Rebellion, så är jag väl ganska partisk när jag säger att spelets artwork har kommit en lång väg sedan Sniper Elite 3. Med ett helt nytt renderingssystem och de fantastiska Italien-landskapen är Sniper Elite 4 ett otroligt fint spel och jag är så stolt över att få arbeta tillsammans med ett så dedikerat team av konstnärer, kodare och designers som gjort allt detta möjligt.


Vad var den största lärdom från de tidigare spelen som ni tog till er för utvecklingen av fyran
- Vi vill alltid bygga vidare på framgångarna från de tidigare spelen och det icke-linjära upplägget som kom för första gången i trean var väldigt väl mottaget. Så på många sätt var det nyckeln som Sniper Elite 4 sedan byggdes kring.


Serien har också blivit känd för sin DLC, inte minst de där ni låter en döda kända historiska figurer. Vad skulle du själv tycka vara ett kul DLC att göra antingen för fyran eller eventuellt framtida spel i serien?
- Våra spel har typiskt sett alltid haft kampanjer i fokus, så personligen skulle jag säga att det skulle vara kul att titta närmare på att ha några väldigt korta actionfokuserade RAID-liknande nivåer, så som räden i Dieppe, eller att spränga en tungvattenfabrik i Norge.


Vi har redan utannonserat att vi kommer ha ytterligare en trestegs-kampanj som är på väg till Sniper Elite 4 och det är något vi kommer ha mer information om mycket snart. Så håll ögonen öppna.


Oskar Skog18 mar 2017Visningar: 523 

Taggar: Sniper Elite 4, Rebellion

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.