Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Kajsa Lundquist testar Mass Effect Andromeda

MASS EFFECT ANDROMEDA
(PC (testat), PS4, Xbox One)
Kajsa Lundquist


Jag älskar Mass Effect. Det finns knappt någon annan spelserie som har betytt så mycket för mig, som har rört mig så mycket på djupet. Kombinationen av en episk rymdmiljö och välskrivna karaktärer är som gjord för mig.


Därmed kan ni gissa att jag varit extremt pepp på spelseriens kommande titel, Mass effect: Andromeda. Sedan den första trailern visades på E3 har jag gått runt och fantiserat om nya romanser och äventyr som sträcker sig över oupptäckta planeter.


För ungefär en vecka sedan började recensioner av spelets första timmar dyka upp lite överallt. Åsikterna har varit mixade, vilket så klart gör lite ont i hjärtat när jag tänker på hur länge jag väntat på detta spel. Jag vill ju att det ska vara perfekt.


Det är från det här perspektivet som min upplevelse kommer ifrån, ett ivrigt fan. Tro å andra sidan inte att jag är snäll mot spelet bara på grund av mina känslor för serien, tvärtom så gör varje snedsteg lite extra ont och sticker lite extra i ögonen.


Jag har spelat kring fyra timmar av spelets början. Nedan följer mina tankar och känslor kring dem.


Jag skulle ljuga om jag sa att jag var helt nöjd med karaktärsskaparen i spelet. När en upplevt de från Fallout 4 och Dragon Age: Inqusition kändes det lite snopet att en inte ens kunde ändra storlek och form på ögon eller näsa. Istället utgår den från förinställningar som går att ändra lite, mest med smink och tatueringar.


Varför de valt att göra så här, vet jag inte. En av utvecklarna svarade på Twitter att det var för att kunna använda face scans till alla huvudkaraktärer, inte bara till standard-Ryder. Men jag tror det är lite av ett misstag då Biowares fans sätter möjligheten att kunna rollspela högt, vilket blir mindre kul när en inte kan få karaktären att se ut som en verkligen vill.


Hur som helst blev min Ryder ändå ganska bra till slut, även om hon inte blev exakt så jag planerat i mitt huvud sedan förra året.


Grafiken gjorde mig stundtals förvirrad. Vissa delar fick mig att tappa andan över hur vackert det var, samtidigt som andra fick mig att undra om detta spel verkligen släpps det här året och inte för sju år sedan. Åsikterna har varit många och olika kring detta, särskilt kring några redan ökända animationer i spelet. Jag själv märkte inte av dessa särskilt mycket alls. Bara någon liten konstig grej här och där, men det är knappast något ovanligt för storspel och inte alls på den nivån som vissa vill få det att verka som.


En detalj gjorde mig lite illa till mods var dock de mänskliga ögonen. De kändes tyvärr helt livlösa, som att de stirrade på en punkt ungefär hundra meter bakom dig. Detta är mer märkbart på vissa karaktärer än andra, men sticker ut tillräckligt mycket för att störa upplevelsen av flera seriösa konversationer i spelet.


Däremot är alla aliens snyggare än någonsin, jag skrek av glädje inombords när en Salarian dök upp på skärmen för första gången. Jag kände verkligen storleksskillnaden på mig och dem, något som en inte riktigt gjort förut. Det var en känsla som jag inte visste att jag verkligen ville känna. Salarian-piloten Kallo Jath är min favoritkaraktär hittills och någon jag ser fram emot att lära känna när jag väl får uppleva hela spelet.


Fyra timmar var så klart inte tillräckligt för att få en riktig känsla av huruvida jag verkligen gillade karaktärerna eller inte, men det var ingen som jag kände att jag verkligen störde mig på. Förutom Kallo Jath gillade jag av ren magkänsla Liam bäst, dels för att hans röst var mysigast och dels för att han kändes mest sympatisk av de jag fick träffa.


Spelmekaniken kändes bättre än någonsin. Jag må ha älskat trilogin, men dess strider var alltid lite stela och okontrollerbara. Andromedas känns betydligt mer organiska och flyter på mycket bättre. Många av grundstenarna från serien finns kvar, men det finns också mycket nytt. Bland annat är klasserna ändrade drastiskt, där en numera kan välja mer fritt mellan alla förmågor istället för att vara begränsade till några få. Detta är en förändring jag trodde att jag inte skulle gilla, men som visade sig mycket friare och underhållande än vad jag trodde.


Min absoluta favoritdel i spelets gameplay var Ryders jetpack. Det låter som en lite töntig sak, men herregud vad kul det var. Det kändes som att jag spenderade halva speltiden med att bara flyga upp på saker och attackera från svävande position i striderna. Den gjorde dessutom upptäckandet betydligt mer givande.


Även möjligheten att kunna attackera fiender med omniblades gjorde att jag kände mig som världens kraftfullaste rymdfarare och fick mig att vilja gå i närstrid oftare. Nog för att jag dog av det några gånger i min hybris, men det var det värt.


Allt som allt var jag nöjd med det lilla jag fick spela. Är det perfekt? Nej. Såklart inte. Det finns det inget spel som är.


Men det har fått mig att vilja spela mer, att upptäcka både nya planeter och karaktärer. För mig spelar mindre problem som animationer inte så stor roll, utan för mig är hjärtat i spelet viktigast. Att det har en själ, att det märks att någon verkligen velat berätta en historia. Den känslan fick jag och den gör mig ivrig att snart få ta mig ut i den virtuella rymden i många, många timmar till.


Mass Effect Andromeda släpps den 23 mars till PS4, Xbox One och PC.

Relaterade bilder

Oskar Skog18 mar 2017Visningar: 1384 

Taggar: Mass Effect Andromeda, Bioware, EA

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

j bane18 mar 2017q

Det känns ganska betryggande att läsa detta. Jag älskar också Mass Effect. Det kryper liksom i fingrarna. 23 mars. Då jädrar.

Fast så har jag Dragon Age: Inquisition att klara av innan dess. 60 timmar in och känns som jag har 60 timmar kvar.

Jag disciplinerar mig hårt, inga nya spel innan jag klarat senast inköpta.

Nog med off-topic. Men fan vad jag ser fram emot Mass Effect Andromeda.

Daniel John Johnsson18 mar 2017q

Nästan så man vill plocka upp det innan framtida patchskörd så man kan få sig ett gott skratt.

indiehjaerta18 mar 2017q

Oskar Skog:

Är det perfekt? Nej. Såklart inte. Det finns det inget spel som är.


Säg det till Zelda-fanboysen [cute]

Daniel Eyre18 mar 2017q

indiehjaerta:

Säg det till alla fanboys någonsin


Fixat.

On topic blir jag glad av denna text, Kajsa. Jag är också ett så himla stort ME-fan och har blivit orolig av alla early access-intryck. Det får bara inte vara ett undermåligt spel. Det får inte.

Kalle Andersson18 mar 2017q

Fan, kan du inte bara säga att det är helkass och att jag inte bör skaffa något spel alls före Snake Pass i stället, va?

DalslandsTjuren18 mar 2017q

Detta kommer absolut inte leva upp till de tidigare spelen. Spelet är dessutom utvecklat utav ett nytt team, de som utvecklade multiplayerdelen i 3an. De gör nu hela spelet. Min magkänsla säger att det kommer bli en medelmåtta till spel fast att jag så hemskt gärna vill ha ett nytt grymt ME. :(

Wiuziq18 mar 2017q

j bane:

Jag disciplinerar mig hårt, inga nya spel innan jag klarat senast inköpta.


Tänk om man själv hade den disciplinen!
Min backlog är för lååång! Men har några spel som mål att klara av innan vissa speciella spelköp görs.

Älskade ME2 och ME3 (mest 2an) så om detta spel har lika bra karaktärer, story så är jag pepp! Men ska avvakta med köpet (hoppas jag!)

Ribcage19 mar 2017q

Daniel John Johnsson:

Nästan så man vill plocka upp det innan framtida patchskörd så man kan få sig ett gott skratt.


Det verkar tyvärr vara väldigt svårt att replikera animationsklippen där enligt många som testat.

Johan Lorentzon19 mar 2017q

Ribcage:

Det verkar tyvärr vara väldigt svårt att replikera animationsklippen där enligt många som testat.


Jag har spelat färdigt min 10 h EA Access-prövotid. Kan säga att just gånganimationerna ÄR hemska, även ansiktsanimationerna är nog värsta jag sett hela denna generation. Sen så är många av klippen lite överdrivna för att det är småglitchar som inte alla får, eller som dyker upp så hastigt att man inte märker dem (om man inte loopar animationen).

Men överlag är hela animationspaketet under all kritik i spelet. Fan ögonen är nog de mest otäcka jag sett sen typ Oblivion.

Ostinho19 mar 2017q

Har spelat ett par timmar nu och jag förstår inte den kritik spelet har fått förutom möjligtvis ansikts animationerna MEN, dom är inte så dåliga att det förstör min spelupplevelse, har absolut sett värre.

Grafiken var jag skeptisk till i början men när man väl landade på den första planeten så ändrade jag uppfattning kvickt, jävlar vad vackert! Jag har ett GTX 970 just nu och kan ha allt på ultra och det flyter på bra!

Och combat är kul, storyn verkar intressant jag har annars svårt o sugas in i storys i spel, men detta har väckt mitt intresse, ser fram emot mina timmar som är kvar och tills det släpps officiellt! :D

Ett minus dock att Character Cust. är lite tråkig finns inte så mycket att ändra, men jag blev ändå ganska nöjd med min karaktär & syster :P

Kan tillägga att detta är mitt första ME, inte spelat tidigare spelen så jag kanske har bättre förutsättningar att gilla det, men jag vet inte.

Johan Lorentzon19 mar 2017q

Ostinho:

Ett minus dock att Character


Det här var tråkigt och påminner mig (tyvärr) om Dragon Age 2. Men det är klart, när det handlar om en familj så måste ju karaktärerna se besläktade ut.

Marsipanen19 mar 2017q

Är ett stort ME-fan (om man nu kan vara det utan att ha kört exp till ME 2-3 [blush] ) Men ser fram emot spelet utan speciellt högt ställda förväntningar vilket känns skönt. Två saker som dock får mig hypad till skillnad mot resten av communityt av vad jag läst, är dels att det är teamet bakom multiplayern i 3.an som ligger bakom, och dels att character customization är begränsad. Multiplayern var för mig det bästa med 3:an och bland det bästa multiplayer jag spelat. Dessutom är det för mig en välsignelse att nu slippa sitta en halv dag med att customiza en karaktär [badgrin]

Ostinho19 mar 2017q

Marsipanen:

Dessutom är det för mig en välsignelse att nu slippa sitta en halv dag med att customiza en karaktär


Hehe, detta är iofs lite sant. :P

Vlaid19 mar 2017q

Men Kajsa! Vi måste ju få se din Ryder ju :D

Kajsa Lundquist19 mar 2017q

Vlaid:

Men Kajsa! Vi måste ju få se din Ryder ju :D


Hon finns i galleriet nedanför texten! :)

Vlaid19 mar 2017q

Ahh! Ja nu ser jag!

Amanaman19 mar 2017q

Gillade ettan jättemycket men sen blev det inte att jag körde de andra av någon anledning, kom ju (och kommer) så mycket spel man ville spela.

Men nu blev jag sugen och har hört så mycket gott om tvåan framför allt. Blir att klara 2an och 3an och sen ta tag i det här, men har ju tusen andra spel jag vill köra! Ahhhh!!! :) Mycket bra text som satt igång Mass Effect suget.

Johan Lorentzon19 mar 2017q

Amanaman:

Blir att klara 2an och 3an och sen ta tag i det här


Första trilogin håller helt klart klass, slutet må vara, men jag tycker inte det var så jävla illa som alla säger. För mig var det ändå resan dit som var viktigast.

Men fyran är ju en helt annan historia (nästan spin off), så du kan ju ta tag i den före 2 och 3 utan problem. Om du känner att tiden inte räcker till menar jag :)

Amanaman19 mar 2017q

Ok, låter bra! Var lite osäker på om man missade grejer man borde veta inför Andromeda om man inte kört hela trilogin. Men då blir det nog att jag hoppar på Andromeda tåget här i slutet på månaden så får jag ta resten av serien (tvåan iaf) nån gång när speltorka infinner sig (aldrig typ, ha ha).

Joe E Tata19 mar 2017q

Jag försöker hålla mina förväntningar nere men det är svårt. Är helt sjukt sugen på att få uppleva Mass Effect igen!

Johan Lorentzon19 mar 2017q

Amanaman:

Andromeda om man inte kört hela trilogin.


De refererar tillbaka lite till händelserna i förra spelen, men spelet utspelar sig i Andromeda som ju är en helt annan galax. Så det kommer inte ha några direkta kopplingar till Shepard och gänget. Tror inte ens de i spelet vet vad som hänt i 3an, för jag tror tidslinjen ligger så att de reste mot Andromeda där efter 2an.

TRUCKSTONE19 mar 2017q

Verkar som allt är som förväntat, på gott och ont.

Hoppas bara man inte fortfarande dimper ner på planet efter planet bara för att få springa runt i totalt identiskt designade aluminiumkorridorer med avfasade kanter beströdda med otaktiskt placerade framtidsflyttlådor..

Johan Lorentzon:

Men det är klart, när det handlar om en familj så måste ju karaktärerna se besläktade ut.


Det är ju ändå 2817 liksom, familjer kan se ut på olika sätt.


[cute]

Amanaman19 mar 2017q

Går inte att gilla med min mobil men 👍 iaf Johan Lorentzon för förklaringen av tidslinjen!

Ribcage20 mar 2017q

Johan Lorentzon:

Jag har spelat färdigt min 10 h EA Access-prövotid.


Då har du alltså redan fått dig ett gott skratt?
Du borde sparat ett klipp om du fick dem att gå som i klippen som spridits eller några skrattframkallande animationsmissar.

Johan Lorentzon20 mar 2017q

Ribcage:

Du borde sparat ett klipp om du fick dem att gå som i klippen som spridits eller några skrattframkallande animationsmissar.


De är inte riktigt så illa som vad som kablats ut, men alla går typ som om de har skitit ned sig, väldigt bredbent och med ank-häck :P Detta gäller dock bara människorna, aliensen ser fine ut :)

Jag tror typ alla människor har korta ben också, därför det ser lite latjo ut? :P

Ostinho20 mar 2017q

Alla aliens ser riktigt bra ut, men människorna sådär.

Magnus Virdeborn20 mar 2017q

Johan Lorentzon:

aliensen


Eherm!

"utomjordingarna"

Isabell Rydén20 mar 2017q

Johan Lorentzon:

aliensen


Johan Lorentzon20 mar 2017q

Magnus Virdeborn:

"utomjordingarna"


jag gillar aliensen! XD

Redfoxe20 mar 2017q

Världen och karaktärerna var det jag spelade ME 1 och 2 för, själva skjutandet var riktigt jävla uselt imo. Såpass att jag pallade inte med ett 3:e lir.

j bane20 mar 2017q

Wiuziq:

Tänk om man själv hade den disciplinen!
Min backlog är för lååång! Men har några spel som mål att klara av innan vissa speciella spelköp görs.


Jag tröttnade för ett par år sedan. Insåg att jag köpte på mig ångest så jag sålde helt sonika av alla spel och började om från början.

Det var skönt.

Aerie21 mar 2017q

Johan Lorentzon:

Första trilogin håller helt klart klass, slutet må vara, men jag tycker inte det var så jävla illa som alla säger. För mig var det ändå resan dit som var viktigast.


Läser man lite om en produktionen så blir det glasklart. Tyvärr

Det var en otroligt stressad produktion från start till slut och problemen började långt innan slutet. Antalet återanvända låtar och avsaknad av en lead composer gav rätt tidigt en fingervisning om hur det låg till.

Finns ju t ex en anledning till att vi fick en bana på Citadellet snarare än på palavens mark (återanvändbar hubvärld, switcha några mindre detaljer med samma assets kontra en helt ny engångskarta sparar tid om man säger så^^). Dock ska teamet ha cred för att det ändå blev så pass bra som det ändå blev

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.