Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Kero Blaster

KERO BLASTER
(PS4 (testat), Windows, iOS)
Linus Lekander


Om dina arbetsuppgifter på företaget plötsligt innefattar att eliminera små levande, svarta tjärklumpar som brer ut sig över världen är det kanske dags att se sig om efter nya utmaningar. Speciellt när de som skickar iväg dig på uppdragen inte riktigt minns vad det egentligen är du jobbar med.


På Cat & Frog Inc. hälsas grodan varje dag med en utskällning av chefen och beordras (förmodligen, för det går inte att förstå vad katten säger) att sätta lite fart. En groda med ärtpistol och ryggraket som bara gör sitt jobb.


Var är facket när en amfibie behöver dem?


Berättelsen är långt ifrån lika vemodig som i Daisuke Amayas förra spel, den numera moderna indieklassikern Cave Story. Istället är den mer vardagsnära, och konstig. Amaya (denna gång hjälpt av bandesignern Kiyoko Kawanaka) verkar överhuvudtaget inte ha försökt överträffa sig själv och sitt Cave Story med detta. Istället för att göra penseldragen bredare tycks han snarare ha skissat lite av hjärtans lust, och resultatet är ett väldigt genuint och rättframt plattformsspel.


Rättframt, inte bara som i okonstlat, utan också linjärt.


Till skillnad från Cave Story är Kero Blaster nämligen inte det minsta Metroidt-likt. Banor följer på varandra utan några andra valmöjligheter än vilka uppgraderingar som ska köpas längs vägen. Uppgraderingar som även de ofta säger sig själva; det senaste vapnet kommer nästan alltid att vara effektivt mot nästa huvudhindrare. Är det något man kan hålla mot spelet är det detta. Det, och att nästan all utmaning i spelet har koncentrerats till det rörliga motståndet istället för plattformandet.


Linjäriteten i sig är däremot ingen nackdel. Snarare passar den väl in i berättelsen (som i vissa briljanta stunder, särskilt i svårläget, blir något av en liten övertidsthriller) om att ständigt skickas vidare på nytt jobb efter att det förra är avklarat. Ingen rast, ingen ro.


Jag sa ju att facket borde se över det här.


En spelskapare som kallar sig Studio Pixel har onekligen en viss förväntan på sig om att leverera just pixlar, och Kero Blaster är blockigt i ett grövre format än vad Cave Story var. Större pixlar i ett mindre spel. Enklare, även i det avseendet.


Och retrovurmen är påtaglig i mer än så.


Utöver sällsynt välkomponerade kassettmelodier duggar referenserna till andra spel i genren tätt. En viktig sak som särskiljer Kero Blaster från mängden är däremot att dessa referenser aldrig är sig själva nog. Precis som VVVVVV, Shovel Knight och nu senast Alwa's Awakening lånar det från en gammal stil och moderniserar det som behövs (för att nämna ett exempel har skjutmekaniken anpassats för mobilspelande genom att snabbeldgivningen då låses i en av tre riktningar med ett tumsvep).


Det är en snygg illusion: att inget egentligen är återuppväckt, utan att genren bara har fortlevt som förr, precis så bra som vi (ibland felaktigt) minns det. Det är bara den bästa nutron som lyckas med det.


Dit hör Amayas skapelser.


JA | NEJ
VARFÖR: Vi imponerades alla över ambitionen att bygga upp Cave Story helt på egen hand. Med Kero Blaster får Amaya och Kawanaka istället det att verka så lätt att göra såhär bra plattformsspel.
PLUS: Berättelsen fortsätter (och blir bara bättre) på den högre svårighetsgraden.
MINUS: Vapenuppgraderingar kunde nästan lika gärna ha hittats eller delats ut under resans gång.

Relaterade bilder

Oskar Skog15 apr 2017Visningar: 959 

Taggar: Kero Blaster, Daisuke Amaya, Cave Story

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Tobias Söderlund15 apr 2017q

Spelade detta på iPhone när det var nytt.

Grät en skvätt över hur alla smartphoneogillare så enkelt skulle avfärda det som skit, samtidigt som jag satt och mös mig genom upplevelsen från början till slut.

Linus Lekander15 apr 2017q

Jag är inne på min tredje runda nu. Jag vill inte att det ska ta slut.

Det är så fint hur spelet gömmer nya saker i varje spelläge/på varje svårighetsgrad.

Klaatu15 apr 2017q

Ett mästerverk.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.