Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Aleksandar Buntic recenserar Rain World

RAIN WORLD
(PS4 (testat), PC)
Aleksandar Buntic


Rain World är ett spel vars grundprincip är att karaktären du styr är underlägsen allt annat i denna världen. Allt i den här världen är ute efter att skada och äta upp dig. Det är ett spel som kommer testa dina nerver. Hur länge orkar du spela innan din inre ilska sipprar ur dig och något i den verkliga världen far illa (förmodligen din kontroll). Svårigheten bidrar till att världen och dess varelser faktiskt blir kusliga, men också vackrare. Det känns som att spelskaparna lyckats avbilda djurriket i en vackert pixelerad värld. Estetiken är väl ingrodd i spelets design och det är aldrig att det känns felplacerat. I grunden är det ett Metroidvania där fokus ligger på att överleva.


I Rain World tar du kontrollen över en vit och fluffig liten varelse - hälften snigel och till hälften katt - som under en kraftig nederbörd blivit bortspolad från sin familj. Det är nu upp till dig att hitta vägen tillbaka.


Namnet på spelet avslöjar också den största faran för vår lilla lurviga krabat - nämligen regnet som kommer i cykler. Medan du utforskar de vackra miljöerna så tickar klockan på. När den når en viss punkt börjar regnet falla ner och tillslut så dränks vår vän. Det börjar ganska lugnt - några droppar som faller och svaga vibrationer i kontrollen du håller - men eftersom att tiden rinner närmare sitt slut börjar skärmen täckas över av regnpartiklar, din kontroll ger ifrån sig starka kontinuerliga vibrationer och det blir svårt att fortsätta utforska.


Det är här spelets små regnsäkra rum kommer till hands. För att kunna använda sig av ett sånt här rum krävs det att du har ätit en del föda. De här rummen har flera funktioner. De fungerar som ett tillfälle att spara dina framsteg och som ett skydd för regnet, men genom att vila här en längre stund hamnar kattsnigeln i en ny cykel. Det senare fungerar som nycklar till andra delar av världen och ibland behöver du vila flera gånger innan du kan låsa upp en ny del.


Hur får du tag på föda då? Ganska simpelt. Du tar och utforskar din omgivning efter fladdermöss och bär. Problemet är att vägen mellan ett av dessa säkra rum och födan oftast är svårmanövrerad och farlig.


Och det är här jag börjar upptäcka problem i spelets design.


Varje ny spelyta erbjuder flera förvirrande tunnlar som vår vän kan använda sig för att komma till nya platser. Ibland leder dem ingenstans, ibland rakt i gapet på en fiende som äter upp dig. Sen finns det växtligheter, som till exempel lianer, som man kan klättra upp på för att nå nya höjder, men väldigt ofta greppar den fluffiga filuren dessa trots att det inte var det som var meningen. Och det är svårt att släppa taget, vilket leder till att panikfyllda situationer oftast leder till döden. När man dör börjar man om vid senaste regnskyddet och går tillbaka till tidigare cykel (det vill säga man förlorar sin nyckel till nya områden), om du inte då haft turen att hitta en särskild växt som skyddar mot detta.


Spelets svårighetsgrad bygger inte på att fiende- och bandesignen är svår, utan på att kontrollen inte alltid är intuitiv och överraskningsmoment som direkt innebär döden. Detta leder till att det sakta men säkert byggs upp en irriteration inom en. Jag stängde faktiskt av spelet några gånger eftersom jag blev allt för arg och det händer sällan. Rain World är ett fruktansvärt vackert spel med en god tanke, men tyvärr så når inte spelet upp till sin potential.


Jag kan dock se att de största spelmasochisterna skulle kunna uppskatta detta spelet.


JA | NEJ
VARFÖR: Rain World har en bra grund, men lyckas inte väva samman kontrollen med dess idé om en farlig och vacker värld.
PLUS: Kattsnigelns procedurellt genererade animationer är helt fantastiska och bidrar till att karaktären får just karaktär.
MINUS: Den lilla krabaten må vara hur gullig som helst, men hen får ge fan i att klibba fast sig på alla växtligheter.

Relaterade bilder

Oskar Skog17 apr 2017Visningar: 867 

Taggar: Rain World, Joar Jakobsson, James Primate, snigelkatt

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Tobias Söderlund17 apr 2017q

Hade glömt bort detta. Känns som en evighet sedan jag blev fascinerad över vad detta tycktes komma att bli. Det har varit tyst så länge, tänker jag. Fanns kanske en anledning. Eller så har det inte varit tyst, och jag bara missat informationen som löpande dykt upp.

Oavsett, synd på resultatet.

Ändå liiite nyfiken på att pröva.

Mekkuman17 apr 2017q

https://youtu.be/X0NHgsIQdzY

Jag är en let's player och har fått spelet av företaget!
Spelat in lite i dagarna, kan vara värt att se lite hur de ter sig! :)

Jag gillar de, men klarar inte att spela de i sträck, längre perioder!
Blir galen på den lilla katt vesslan! :p

Men eftersom jag älskar fysik i spel och denna har random genererade grejjer och den roliga fysiken så gillar jag de skarpt!

Marow17 apr 2017q

Av det jag läst verkar de som verkligen tar sig tid och ger sig i kast med världen uppskatta spelet mest. Ska bli spännande att spela det till sommaren.

Klaatu17 apr 2017q

Jag tycker oxå det ser grymt mysigt och snyggt ut i sin design.

Tydligen ska det även vara frustrerande att behöva göra om långa parti i spelet eftersom det är få savepoints. Fast sådant kan ju vara en smaksak iofs..

Kleti10 maj 2017q

Kan det här måhända vara inspirerat av Sun Softs "Trip World"?

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.