Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Robert Larsson recenserar Wonder Boy: The Dragon's Trap

WONDER BOY: THE DRAGON'S TRAP
(PS4 (testat), Switch, Xbox One, Windows)
Robert Larsson


Min relation till Wonder Boy är i det närmaste obefintlig. Mitt förhållande med honom sträcker sig till när jag som liten parvel stod i den lokala leksaksbutiken i början på 90-talet och höll i fodralet till Wonder Boy in Monster World. Jag hade sparat ihop min veckopeng som en galning och köpt en Mega Drive och nu behövde jag ett spel som kunde demonstrera den ursinniga råstyrkan i konsolen. Jag behövde ett spel som kunde visa mig innebörden i BLAST PROCESSING och vad det kunde tillföra den nya generationens spel.


Nintendo och deras NES var gårdagens nyheter, nu var det Sega som hade brottat sig in i mitt medvetande med Sonic the Hedgehog och tuffa slogans som ”Genesis does what Nintendon´t”. På skolgården utkämpades det ett blodigt krig där Segaboysen och Nintendofansen spetsade varandra med treuddar och slog in ansiktet på alla som inte föll in i ledet med trubbiga morgonstjärnor.


Shit was real.


Därför gällde det att välja spel med omsorg. Det gällde att visa upp det häftigaste som fanns till sin konsol. När jag stod där i leksaksbutiken och fingrade på alla spel som fanns till Mega Drive så fastnade mitt öga för just Wonder Boy in Monsterland. Det var ett actionäventyr och det var en genre jag gillade redan då. Jag tänkte på Zelda. På Faxanadu. På storslagna och grandiosa världar där man fick dräpa groteska bestar som kunde döda en med ett slag, där man kunde grinda pengar i fyra månader för att kunna köpa ett par stövlar som ger +1 mer i skydd, och på fagra prinsessor som alltid fanns i ett annat slott. Precis som i verkliga livet.


Det fanns bara ett problem. Det såg för töntigt ut. Det var för färgglatt och barnvänligt och passade inte in i den nya och coola imagen som jag tyckte Sega målade upp. Jag dömde boken efter omslaget helt enkelt. Så jag ställde tillbaka spelet i hyllan och tänkte inte mer på det. Wonder Boy var bortglömd och begraven redan innan han fått en chans.


Som tur är lever vi i en tid där gamla spel från världens alla hörn får en chans att göra comeback och hitta en ny publik. I dagens digitala era är det lättare än någonsin att släppa gamla klassiker i en eller annan uppiffad version. Köpkraften hos nostalgikerna går inte att underskatta och nu har turen kommit till Wonder Boy, som fått äran att charma oss med en helrenoverad version av Wonder Boy 3: The Dragon´s Trap. Och jag har äntligen fått en anledning att ta igen för min fördomsfulla inställning jag hade för två årtionden sen. 


The Dragon´s Trap rivstartar utan krusiduller med en introsekvens som i korta drag förklarar den knapphändiga handlingen. Tydligen tar The Dragon´s Trap vid direkt där Monster Land slutar och Wonder Boy ger sig av till ett gammalt slott för att dräpa en drake. Vad han inte vet är att draken har förmågan att kasta en förbannelse på sina offer som förvandlar dem till olika djur. I rollen som Wonder Boy ger jag mig huvudstupa in i äventyret, rustad till tänderna med de senaste utgåvorna av legendariska vapen och rustningar och tar mig an spelets första nivå. Det är lite kittlande att få prova ett spel i Wonder Boy-serien efter så många år och med tanke på alla lovord som getts karaktären genom åren förväntade jag mig en riktigt trevlig stund med den här filuren.


Det första som slår mig är den vackra handritade visuella stilen som bara dryper av charm. Ännu vackrare blir det när man med ett lätt knapptryck växlar över till originalet från 1989 och upplever hur det INTE var bättre förr, åtminstone inte på det grafiska planet. Jag uppskattar ändå att utvecklarna har lagt till den här funktionen, för det är kul att jämföra de olika utgåvorna och hur de står sig mot varandra. Och för de fans som vill få ännu fler flashbacks från förr går det också utmärkt att växla över till originalmusikens retrodoftande alster. Själv föredrar jag den nya remixen och jag tycker att soundtracket är väldigt bra i nästan hela spelet igenom. Det är klämkäckt och melodiskt, och går hand i hand med den färgglada grafiken. Faktum är att hela den audiovisuella inramningen inte gör annat än att ge mig ett stort leende på läpparna.


Exakt 3 minuter och 40 sekunder från att jag fattat handkontrollen och gett mig av på det dödsföraktande drakdödar-uppdraget fäller jag första bossen med ett par välriktade hugg mot huvudet. ”Mecha Dragon”, som är namnet på denna djupt fruktade varelse, bet i gräset snabbare än sin egen skugga. Efter det landar den här ökända förbannelsen på mig och jag ser själv ut som en eldsprutande drake. Jag förstår ingenting. Jag vandrar ut i slottets ekande salar som nu brinner upp i ett eldhärjat inferno. Jag sprutar eld på troll och annat otyg och kämpar mig ut ur slottet med nöd och näppe innan hela byggnaden rasar ihop.


Välkommen till Wonder Boy: The Dragon´s Trap.


Jag landar i en pittoresk by och försöker fundera på hur jag ska förvandlas tillbaka till titelkaraktären. Min resa går igenom stekheta ökenmiljöer, livsfarliga lavalandskap och sjunkande skeppsvrak. Men Wonder Boy lyser med sin frånvaro. Istället får jag kontrollera hela Kolmårdens repertoar av välkända djurarter, alla med varsin egen spelstil. Musen kan till exempel klättra på rutmönstrade väggar, pirayan kan simma i vattnet och lejonet kan svinga sin sabel och ha sönder speciella väggar och golv som blockerar vägen. 


Spelupplägget håller sig varierat tack vare detta och för varje nytt djur jag förvandlas till ställs jag inför nya utmaningar. Nu är Wonder Boy 3: The Dragon´s Trap inte speciellt svårt, men det kan vara lite klurigt att lista ut vad man ska göra eller vart man ska gå då pekpinnarna är väldigt få. Jag uppskattar verkligen att handhållandet hålls till ett minimum och det verkar som att utvecklarna har försökt behålla själva designen så nära originalet som möjligt med förbättringar i endast grafik och ljud. Det var åtminstone så jag upplevde det då jag växlade mellan remaken och originalet ganska så frekvent. Jag har snappat upp att vissa spelmekaniker har ändrats om, men om detta är till spelets fördel eller inte kan jag tyvärr inte svara på.


Wonder Boy: The Dragon´s Trap är ett kort spel. Det tog cirka fem timmar att klara av. För min egen del upplevde jag inte detta som något negativt, utan det var uppfriskande med ett kort och koncist spel som inte drog ut på tiden mer än nödvändigt. Minuset är väl att det finns få anledningar att komma tillbaka. Det finns möjlighet att spela som Wonder Girl, men äventyret utspelar sig på samma sätt som hennes manliga motsvarighet, åtminstone så långt som jag själv hann spela med henne.


Det enda negativa jag kan komma på är att bossarna var lite underväldigande. De bjöd inte på någon direkt utmaning (körde på Normal) och deras attackmönster var löjligt förutsägbara och ensidiga. Designen på dem var också bara olika versioner på ”Mecha Dragon”, spelets första boss, och här tycker jag det borde funnits utrymme för mer kreativitet.


Gillar man lättsamma plattformsäventyr kan jag starkt rekommendera Wonder Boy: The Dragon´s Trap. Det visuella är väldigt behagligt att vila ögonen på och musiken är medryckande och svängig. Det är enkelt att plocka upp och spela och kräver ingen större finess att lära sig. Kontrollen kändes lite trög och seg i början, men efter ett tag sitter den väldigt bra. Det finns heller inga laddningstider att tala om utan allt flyter på friktionsfritt utan minsta lilla bekymmer. Man får se det som en kulturgärning att det finns eldsjälar som tar på sig uppgiften att föra fram gamla klassiker till rampljuset igen och dessutom inlindat i ett sådant stiligt yttre som här.


JA | NEJ
VARFÖR: Ett vackert äventyr i färgsprakande 2D slår aldrig fel. Wonder Boy: The Dragon´s Trap är underhållande och sorglöst, och tar en tillbaka till en mindre komplicerad tid där spel var spel och inget annat.
PLUS: Den nya grafiken är makalöst fin.
MINUS: Den gamla grafiken är makalöst ful.

Relaterade bilder

Oskar Skog26 apr 2017Visningar: 1202 

Taggar: Wonder Boy 3, The Dragon's Trap, DotEmu

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Joe E Tata26 apr 2017q

Oskar Skog:

Så jag ställde tillbaka spelet i hyllan och tänkte inte mer på det


Se till att köpa Wonderboy in Monster World nu. Lätt det bästa spelet i serien!

Bra recension. Är inne på andra varvet på det, snart klar, Blir nog tvungen att spela det igen sedan.

Tomas Engström26 apr 2017q

Jag röstar på att det här är det bästa spelet i serien. Men det ska bli roligt att spela om Monster World och se hur det står sig, för just det har jag inte spelat sedan barndomen.

Karmosin26 apr 2017q

Hör inte mycket om Monster World IV. Är det för att spelet inte släpptes i väst förränns några år sedan och folk därför inte har en nostalgisk relation till spelet, eller är det ansett som ett svart får i serien?

Är intresserad av att prova det själv nu efter jag spelat igenom, och uppskattat, Dragons Trap.

Anders Eklöf26 apr 2017q

Joe E Tata:

Se till att köpa Wonderboy in Monster World nu. Lätt det bästa spelet i serien!


Stilen tilltalar mig inte alls lika mycket som i det här.

Joe E Tata26 apr 2017q

Karmosin:

Hör inte mycket om Monster World IV. Är det för att spelet inte släpptes i väst förränns några år sedan och folk därför inte har en nostalgisk relation till spelet, eller är det ansett som ett svart får i serien?


Jag fastnade aldrig för det. Det är ok, inte mer än så.

Tomas Engström26 apr 2017q

Anders Eklöf:

Stilen tilltalar mig inte alls lika mycket som i det här.


Du föredrar Dragon's Traps nya moderna tecknade stil, eller? Jag tycker mer om det tecknade i Monster World än Dragon's Trap nymodernigheter. Visst är animationerna fantastiska men det är lite, lite för cartoony för min smak. Men det är åtminstone inte ett flashspel som det kommande Cursed Kingdom, den stilen är jag nog än mindre förtjust i.

Anders Eklöf26 apr 2017q

Tomas Engström:

Du föredrar Dragon's Traps nya moderna tecknade stil, eller?


Ah, det är nog Monster Boy and the Cursed Kingdom jag jämför med. Jag älskar dock stilen i Dragon's Trap, framförallt karaktärsdesignen.

Hittar verkligen inte bilder på Wonder Boy in Monsterland. Någon som kan länka något?

Tomas Engström26 apr 2017q

Anders Eklöf:

Ah, det är nog Monster Boy and the Cursed Kingdom jag jämför med.


Då förstår jag dig mycket bättre ^^

Anders Eklöf:

Hittar verkligen inte bilder på Wonder Boy in Monsterland. Någon som kan länka något?


Beroende på format (8- eller 16-bit) så såg det ut på ett av följande vis på den gamla fina tiden:



CBrown26 apr 2017q

Detta spelet var verkligen störtkul och ser framemot Cursed Kingdom som fan nu.

Magnus Virdeborn26 apr 2017q

Tänkte att det kan ju vara händigt med en snabb överblick på serien, som består av en huvudserie (Wonder Boy) och en underserie (Monster World). Det hjälper inte att spelets japanska och västerländska titlar skiljer sig åt och/eller bara är dåligt numrerade. De flesta spelen är med i bägge serier, medan några är exklusiva för en av dem.

WB1
WB2 / MW1 [Monster Land]
WB3 [Monster Lair]
WB4 / MW2 [Dragon's Trap]
WB5 / MW3 [Monster World]
MW4

Och därefter kommer det nya Monster Boy.

lonian26 apr 2017q

Jag är förmodligen värdelös men upplever inte spelet speciellt lätt. Dör konstant. Finns det någon anledning att köpa upgrades när man är en drake?

Delacroix26 apr 2017q

lonian:

Jag är förmodligen värdelös men upplever inte spelet speciellt lätt. Dör konstant.


Det blir mycket lättare när du slipper vara drake, håll ut.

Delacroix26 apr 2017q

Tomas Engström:

Beroende på format (8- eller 16-bit) så såg det ut på ett av följande vis på den gamla fina tiden:


Monster World och Monster Land är väl två helt olika spel?

Magnus Virdeborn26 apr 2017q

Delacroix:

Monster World och Monster Land är väl två helt olika spel?


Ja.

Monster Land är Wonder Boy 2.
Monster World är Wonder Boy 5

Dock heter alla spel i MW-underserien just MW i Japan. Tex Monster World II: The Dragon's Trap.

Magnus Virdeborn26 apr 2017q

Fast så portades en del av dem väldigt fritt mellan Master System, Mega Drive och PC Engine - med olika titlar.

Delacroix26 apr 2017q

Magnus Virdeborn:

Ja.


Monsterland är väl ett arkadspel från början som portades till bland annat Master System. Vet att det lokala haket hade det inne ett tag.

Körde igenom båda på PS3 för inte så länge sedan, bra grejer fortfarande. Är mer förtjust i Monsterland men det är nog bara nostalgitarmen som gnäller.

Magnus Virdeborn26 apr 2017q

Ja, de tre första spelen var arkadspel från början. Dvs Wonder Boy, Monster Land och Monster Lair.

Hudson ägde rättigheterna till spelmotorerna medan SEGA ägde IP:t. Därav att Adventure Island till NES av Hudson är en reskin av Wonder Boy.

Magnus Virdeborn26 apr 2017q

Min favorit är Monster Lair.



Typ en slags hybrid mellan plattform/run 'n gun/shmup.

Tobias Söderlund27 apr 2017q

Personligen anser jag Monster World 4 vara seriens svarta får. Irriterande linjärt, urusel slutspurt och allmänt oinspirerat. Dåligt? Nä, det är väl att dra det hela lite väl långt, men en besvikelse... definitivt.

ZidaneIX27 apr 2017q

Ett underbart spel som jag spelade hur mycket som helst på Game Gear när det begav sig.

Ska bli hur kul som helst att uppleva detta spel igen med uppdaterad grafik. Får hoppas att det kommer en fysisk utgåva också.

Doopliss 9 maj 2017q

lonian:

Finns det någon anledning att köpa upgrades när man är en drake?


Absolut. Det är ett 8-bitarsspel i grunden, så det faktum att Lizard-man inte har svärd, sköld eller armor på sig enligt spritesen är ovidkommande :P

lonian 9 maj 2017q

Har kommit längre. Fått fågel och lejondräkten.

Micke Johansson 9 maj 2017q

Köpte detta igår och körde igenom det idag. Ett trevligt spel, om något kort.
Men det var kul. Det var många år sedan jag spelade ett Wonder Boy spel.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.