Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Jonatan Johansson recenserar Prey

PREY 
(PS4 (testat), Xbox One, PC)
Jonatan Johansson


UPPDATERING: När den här recensionen skrevs hade Prey till PS4 ett delay-problem med kontrollen, som i texten beskrivs som klumpig och oprecis. Sedan dess har en patch släppts som fixar detta. Du kan med andra ord bortse från den kritiken i recensionen nu.


ORIGINAL: Jag måste bekänna en sak. När jag började spela Prey var det i tron att spelet skulle hålla mig i handen, vänligt men bestämt guida mig från punkt A till punkt B och hålla mig vid liv med precis så stor marginal att illusionen av att jag faktiskt är en duktig spelare skulle hållas på plats.


Varför jag hade den här inställningen berodde nog på att jag nuförtiden har en fördom om den här typen av AAA-spel, nämligen att de är lätta och ganska likadana. Att, trots allt som spelet kastar emot dig, så vet du innerst inne att du kommer att klara dig. För det är du som är hjälten.


Men de första timmarna av Prey bröt ned mig mentalt. Jag gick som sagt in med ovan nämnda inställning, och spelet svarade med att vara helt obönhörligt svårt. På svårighetsgrad Normal. Det tar emot att erkänna. Inte sedan Bloodborne har jag känt mig så frustrerad och arg och ledsen på samma gång. Det var som att jag gick igenom de fem stadierna av sorg under min genomspelning av Prey:


1. Från förnekelse (”det måste vara något fel på senaste patchen”) till
2. ilska (”men dra åt helvete jävla SKITSPEL”) till
3. förhandling (”om jag sänker svårighetsgraden så kanske det blir lite bättre”) till
4. depression (”det här är ju meningslöst, precis som allt annat i livet”) för att slutligen komma fram till
5. acceptans. Jag tror att acceptans är nyckeln till att spela Prey. När jag väl accepterade att spelet inte var som jag hade tänkt mig, nämligen skitlätt, kunde jag äntligen gå vidare till att uppskatta det. För Prey är ett bra spel.


Spelet utspelar sig näst intill uteslutande på en rymdbas med namnet Talos 1, en forskningsstation som nu är hemsökt av slemmiga skuggmonster. Efter en kort och förvirrande introduktion till grundläggande kontroller och handling släpps du lös i huvudlobbyn med en skiftnyckel som enda vapen. Världen ligger bokstavligt talat för dina fötter, då du redan från början kan vandra runt och utforska ganska fritt. Friheten kommer dock med ett pris; du är på tok för svag de allra flesta områdena i början av spelet. Du möter snabbt mycket tufft motstånd och tvingas spela smart om du vill ge dig iväg någon annanstans än vart huvudquestet pekar.


Det finns ett par anledningar till att Prey är svårt i början, och fortsätter vara ganska svårt genom större delen av spelet. En anledning är att du tar mycket stryk av samtliga fiender i spelet, och tyvärr är första hjälpen-lådor och mat som du behöver för att få hälsan tillbaka ganska ganska svåra att hitta. Du har även en mätare som kallas ”suit integrity” som visar hur mycket skada din rymddräkt har tagit, och ju mer skadad din rymddräkt är desto mer hälsa förlorar du när du slåss. Så även din dräkt måste repareras, och dessa reparationskit är givetvis också väldigt svåra att hitta.


En annan anledning till svårighetsgraden är att varje område du kommer ligger lite över din karaktärs förmåga att hantera fiender. Speldesignen verkar vara omsorgsfullt utformad för att du ska behöva trippa på tårna under stora delar av spelet. Inte ens när du återkommer till områden du redan besökt är det säkert, eftersom spelet i samtliga av dessa fallen dumpar någon ny jävlig fiende i din väg som är starkare än du. Det kommer förstås en punkt i spelet då du är starkare än det mesta, men för mig var det inte förrän ungefär 20 timmar in som jag började känna mig säker på att jag kunde hantera de flesta situationer någorlunda smärtfritt.


För att lyckas bra i Prey behöver du alltså spela försiktigt. Det är viktigt att ta sin tid och utforska allt, så att du inte missar något viktigt. Dels nya vapen och hälsoprylar, men också saker du behöver för att själv kunna bygga saker. En stor del av att överleva i Prey handlar nämligen om resurshantering och crafting. Spelets crafitngsystem går ut på att du plockar upp en massa skräp, typ gamla cigarrfimpar och bananskal, som du sedan kan återvinna till råmaterial i en typ av återvinningsstation. Med detta material kan du sedan bygga nya grejer. Du måste förstås hitta ”recept” på dem, men en bit in i spelet kan du bygga dina egna medkits och ammo, vilket underlättar en smula. Det verkar dock vara så att när ett område väl är plundrat på resurser så kommer det att fortsätta vara så, du kan inte backtracka och plundra samma område igen, vilket i praktiken betyder att resurserna du har till ditt förfogande är ändliga. Bara för att du har sju medpacks och femtio skott till ditt shotgun betyder inte att du ska slösa. Tro mig, sju medpacks försvinner fort i Prey om du inte spelar försiktigt och planerar dina strider väl. Många gånger har jag gått runt med dålig hälsa och trasig rymddräkt för att jag varit slarvig. Det är inte kul.


Striderna är för övrigt Preys svagaste kort. Talos 1 är väldigt bra designad och musiken i spelet skildrar olika olika typer av situationer galant, men striderna är tyvärr inte särskilt kul. Kontrollen är ganska klumpig och oprecis, vilket gör det svårt att hantera pressade situationer. Alltför ofta har en ny stridssituation i spelet resulterat i att jag suttit som ett stort frågetecken, och ibland har det slutat med att jag efter ett tjugotal försök gett upp och stängt av. Detta i sig behöver ju inte vara en svaghet hos ett spel, men när det är svårt och kontroller gör att det bli ännu svårare, då är det absolut en brist hos spelet. Anledningen till att exempelvis Souls-serien är så populär är ju svårighetsgraden i relation till den tighta kontrollen. Om jag dör så är det mitt fel. Så känns det inte alltid i Prey. Ibland ställer den tröga kontrollen till det. Det ska tilläggas att jag spelade på Playstation 4, och att siktande på konsol utan någon form av aim assist med Preys lite trötta rörelsemönster antagligen gör spelet betydligt mer frustrerande än sin PC-utgåva.


Överlag är Prey ett bra spel, särskilt om du gillar utforskning och tufft motstånd. Handlingen är inget att hänga i julgranen precis, men det faktum att du kan avsluta spelet på en del olika sätt är imponerande och bjuder på en del omspelningsvärde. Progressionssystemet är också trevligt, då du kan levla upp förmågor som passar din spelstil. Kontrollen är som sagt inget vidare, men inte på några sätt så dålig att det inte är värt att spela. Den höga svårighetsgraden gör att det kanske inte är ett spel för alla, men om du gillar utmaningar så är det här definitivt ett spel för dig.


JA | NEJ
VARFÖR: En intensiv spelupplevelse som kräver mycket tålamod och planering, bitvis lite frustrerande med ack så givande.
PLUS: Känslan av progression och överlevnad är oslagbar.
MINUS: Den oprecisa kontrollen på PS4 gör att spelet ibland känns lite orättvist.

Relaterade bilder

Oskar Skog18 maj 2017Visningar: 1174 

Taggar: Prey, Arkane Studios, Bethesda Softworks

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Savior Katana16 maj 2017q

Det blir en helg i rymdskräckens tecken. Prey på tv:n och Alien:Covenant på stora duken. Älskar verkligen genren: rymdbas/skepp, något går fel, rymdmonster anfaller.

Tack för en bra recension. Jag gillar en hög svårighetsgrad, men att kontrollen är oprecis låter lite tråkigt, kommer lira det på ps4, hoppas det inte är för illa, för som du skriver kräver hög svårighetsgrad en bra kontroll.

Vad jag förstått så finns det ett rpg-system under huven på Prey. Du nämner att dräkten går att levla upp. Hur funkar det med grinding? Om fienderna i ett område är för svåra, kan jag då grinda upp min karaktär som i ett vanligt rpg?

Joakim Kilman16 maj 2017q

Jag tänker anta att det är Jonathan Johansson, popsångaren, som skrivit detta.

Jonatan Johansson16 maj 2017q

Savior Katana:

Tack för en bra recension. Jag gillar en hög svårighetsgrad, men att kontrollen är oprecis låter lite tråkigt, kommer lira det på ps4, hoppas det inte är för illa, för som du skriver kräver hög svårighetsgrad en bra kontroll.


Tack för det! Nej, det funkar, och precis som med allt annat så vänjer du dig vid styrningen efter ett par timmar. Se till att ställa in känsligheten på höger styrspak tidigt. Jag gjorde det efter ett antal spelade timmar och det underlättade en smula.

Savior Katana:

Vad jag förstått så finns det ett rpg-system under huven på Prey. Du nämner att dräkten går att levla upp. Hur funkar det med grinding?


Du har en uppsättning skill-träd som du sätter ut poäng i, och som ger dig både nya förmågor och uppgraderingar av dina redan existerande förmågor. Så i princip allt ifrån hävkraft som gör att du kan lyfta tyngre saker och på så sätt komma in i blockerade rum, till hacking (för att komma in i andra stänga rum osv), större inventory eller mer hp. Eller bättre stealth. Ja, du fattar.

Det finns även en del förmågor med utomjordiskt ursprung, som öppnas upp i egna skill-träd en bit in i spelet. Dessa är lite svårare att få tag på, eftersom du måste låsa upp dem genom att scanna fiender i spelet, men det är väl värt besväret. (Men det får konsekvenser att lära dig för mycket utomjordisk teknologi).

Grinding är dock inte en grej i Prey. Att folk säger att det finns ett rpg-system i bakgrunden är lite missvisande, för det existerar ingen typ av xp eller level på det sättet. Du levlar dina skill-träd genom att hitta "neuromods" som kan sägas vara valutan för de olika förmågorna/perkarna. Och ju högre upp du kommer i ett träd, desto dyrare blir förmågorna.
Om du utforskar mycket kommer du i och för sig att hitta mycket sidequests som ofta ger neuromods osh andra godsaker som belöning, men i grunden är Prey inte den typen av spel där du kan grinda ett par timmar för att levla och lättare komma vidare.

Joakim Kilman:

Jag tänker anta att det är Jonathan Johansson, popsångaren, som skrivit detta.


Vi kan låtsas att det är så, om du vill. Hej jag heter Jonathan Johansson, popsångaren.

Zamorano1616 maj 2017q

En hand i himlen.

Vilken fantastisk låt.

Savior Katana16 maj 2017q

Jonatan Johansson: Ok, skillträd är ju vanligt förekommande i fps-spel nuförtiden så att folk har beskrivit det som ett rpg på olika ställen på nätet är ju lite konstigt. Folk har väl olika definitioner på begreppet rpg antar jag. Hursomhelst, tack för infon, ser verkligen fram mot det här spelet.

Läste IGN's recension av PC versionen häromdagen och spelet hade tydligen kraschat helt en bit in och havererat totalt och dessutom förstört sparfilen. Istället för att vänta på en patch så bestämde sig recensenten för att såga spelet och satt ett väldigt lågt betyg. Han satt alltså betyg på den kraschade, buggiga versionen av spelet. Han visste mycket väl att spelet skulle komma att patchas, men valde att skicka ett statement till Arkane, Bethesda och därmed alla andra utgivare som släpper ofärdiga produkter. "Nu får det vara nog, hädanefter kommer vi recensera efter den kod vi får till oss som recensionsexemplar", typ. Kanske är det vad som krävs för den förändring som många tycker måste till.

Synd bara att just Arkane fick ta den smällen kan jag tycka, då de förut har låtit andra spel passera, från betydligt större spelhus. Hade hellre sett att de satt ner foten betydligt tidigare. Som Elin gjorde i fallet Mass Effect: Andromeda.

Jonatan Johansson16 maj 2017q

Savior Katana:

Han satt alltså betyg på den kraschade, buggiga versionen av spelet. Han visste mycket väl att spelet skulle komma att patchas, men valde att skicka ett statement till Arkane, Bethesda och därmed alla andra utgivare som släpper ofärdiga produkter.


Ja, jag såg det. Har dock för mig att de gjorde en reviderad version av recensionen när buggen patchades.

Savior Katana:

Synd bara att just Arkane fick ta den smällen kan jag tycka, då de förut har låtit andra spel passera, från betydligt större spelhus. Hade hellre sett att de satt ner foten betydligt tidigare. Som Elin gjorde i fallet Mass Effect: Andromeda.


Ja, i en rättvis värld bör ett spel recenseras i det skick det kommer. Sen att spelföretag ofta släpper ifrån sig recensionsexemplar ganska sent nu för tiden kan ju bero på just detta.

Å andra sidan bör just game breaking bugs vara fixade till släppdatum. Känns som att det blivit ett helt annat klimat nu när patchning är standard inför spelsläpp. Beta-testning var kanske mycket större och mer omfattande då, inte vet jag. Hur som helst är det altid tråkigt med korrupta sparfiler i ett "färdigt" spel.

Savior Katana16 maj 2017q

Får kolla upp den reviderade versionen, intressant att se var betyget landar nu.

Skitspel17 maj 2017q

Jonatan Johansson:

men dra åt helvete jävla SKITSPEL




Klonkiga kontroller på PS4 har fått mig att undvika det här, trots att det verkar vara ett riktigt bra spel. Speciellt när man spelar om det igen, och igen.

Joakim Kilman17 maj 2017q

Jonatan Johansson:

Vi kan låtsas att det är så, om du vill. Hej jag heter Jonathan Johansson, popsångaren.


Visst är det ett ganska vanligt namn, men det är ju sant om du bara sjunger lite pop i duschen ibland.

Jonatan Johansson17 maj 2017q

Skitspel:

Klonkiga kontroller på PS4 har fått mig att undvika det här, trots att det verkar vara ett riktigt bra spel.


Men som sagt, efter ett tag var jag van vid kontrollen och tänkte inte mycket på det. Sen finns det en fukken sweet slo-mo skill som gör det enklare att manövrera i striderna.

Din gif fick mig för övrigt att skratta alldeles för högt och länge i universitetsbibliotekets läsesal. Well played sir!

Joakim Kilman:

Visst är det ett ganska vanligt namn, men det är ju sant om du bara sjunger lite pop i duschen ibland.


Det gör jag [bigsmile] Men jag heter inte Jonathan. (OBS VIKTIGT)

Joakim Kilman18 maj 2017q

Jonatan Johansson:

Det gör jag Men jag heter inte Jonathan. (OBS VIKTIGT)


Det är faktiskt viktigt. Ber helt om ursäkt. Får skaffa nya glasögon.

limonass18 maj 2017q

Savior Katana:

Jag gillar en hög svårighetsgrad, men att kontrollen är oprecis låter lite tråkigt, kommer lira det på ps4, hoppas det inte är för illa, för som du skriver kräver hög svårighetsgrad en bra kontroll.


Kontrollen blev mycket bättre efter senaste patchen.

https://bethesda.net/community/topic/56000/prey-ps4-update-v...

PS4 ONLY] Adjustments to controls to improve latency

Jonatan Johansson18 maj 2017q

limonass:

PS4 ONLY] Adjustments to controls to improve latency


Goda nyheter! Har du testat spelet sedan uppdateringen?

limonass18 maj 2017q

Jonatan Johansson:

Goda nyheter! Har du testat spelet sedan uppdateringen?


Jag spelade igår kontrollen kändes som alla andra fps nu.

Savior Katana18 maj 2017q

Kontrollen är riktigt shysst nu, inget att klaga på tycker jag.

Jonatan Johansson18 maj 2017q

limonass:

Jag spelade igår kontrollen kändes som alla andra fps nu.


Savior Katana:

Kontrollen är riktigt shysst nu, inget att klaga på tycker jag.


Skitspel:

Klonkiga kontroller på PS4 har fått mig att undvika det här,


Testade med nu, och det känns betydligt bättre efter patchen. Jobbar på att få in en notering om det i texten.

Skitspel18 maj 2017q

limonass:

Kontrollen blev mycket bättre efter senaste patchen.


Jonatan Johansson:

Testade med nu, och det känns betydligt bättre efter patchen. Jobbar på att få in en notering om det i texten.


Fuckin aye, ska prova!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.