Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Monument Valley 2

MONUMENT VALLEY 2
(Iphone (testat), Ipad)
Linus Lekander


Vid en första anblick är Monument Valley 2 väldigt likt sin föregångare. Det isometriska perspektivet, den avskalade grafiken med sina pastellfärger, den arabiskinfluerade arkitekturen, de omöjliga formerna, till och med den förvånansvärt personliga totempålen är alla kvar där vi senast lämnade dem. Det är i de små detaljerna förändringarna finns, och efter att ha välkomnats in i den mysigaste av appvärldar börjar de så småningom att framträda.


Den tidigare nästan ambienta musiken har nu försetts med desto mer utmärkande elektroniska slingor och M.C. Escher verkar inte ha stått som riktigt lika ensam inspirationskälla från konstvärlden. Karaktärerna ses oftare vandra omkring på Oscar Reutersvärds isolerade, omöjliga figurer och även om jag säkert är färgad av mina svenska referensramar påminner bildspråket ibland rentav om Karl Momens fullt möjliga (men inte mindre fascinerande) geometri.


Det visuella har på det hela taget gått i en (ännu) mer stilren riktning, medan ljuden istället poppar och brummar desto mer. På sina ställen hörs nästan sci-fi-aktiga ljudeffekter när vreden och plattformarna snurras på. Små förändringar som dessa tillför förvånansvärt mycket till ett redan fulländat spelkoncept. Spelat som munsbitar om bara några minuter vardera är det lätt att föreställa sig hur banorna skulle kunna upprepa sig, men genom att försiktigt utforska lite olika stilar fortsätter det att överraska. För det ändamålet hjälper det också att några nya charmiga pusselidéer introduceras, som till exempel manipulerande av solljus för att få blockiga bonsaier att växa och användas som plattformar.


Berättelsen kretsar denna gång kring en mor och en dotter och behandlar, förutom upptäckandet av de magiska monumenten, förhållandet mellan förälder och barn, närhet och separation, på ett rakt igenom sparsmakat vis. Ustwo Games har alltså inte bara förlitat sig på att fascinationen över miljöerna ska vara tillräcklig den här gången, utan har också klokt nog försett spelet med en lite mänskligare och mer relaterbar historia.


Och det är tur att den finns där, för spelsekvenserna är inte mycket mer än just en estetisk uppvisning. Här återfinns inga lika intrikat designade banor som skrinet och observatoriet i det första spelet, eller för den delen något lika klurigt som i expansionen Forgotten Shores. Även om den rena uppvisningen är nog så njutningsfull saknar jag den där utmaningen. Samtidigt kan jag tänka mig att nivån är desto mer välavvägd för yngre spelare.


På ett sätt föreställer jag mig detta som perfekt för förälder-barn-spelande: en petbok som ger en ständigt lika fascinerande respons på interaktionen, för blickar som ser olika saker. Jag har sett Tove Janssons Mumin-böcker refereras till som över-axeln-litteratur, eftersom de till synes barnanpassade berättelserna har ytterligare lager som även en vuxen läsare har stor behållning av.


Kanske är över-axeln-spel därför ingen dum beskrivning av det som Monument Valley 2 är.


JA | NEJ
VARFÖR: Det finaste du kan spela på en pekskärm.
PLUS: Med en banlängd som kan räknas i minuter lyckas det både vara roingivande och perfekt anpassat för korta spelsessioner. Omedelbar avkoppling, nästan som en powernap – och på samma sätt är det aldrig fel med några minuter till.
MINUS: Svårighetsgraden får den här gången stå tillbaka. Det gör också att spelet tar slut lite väl fort.

Relaterade bilder

Oskar Skog29 jun 2017Visningar: 862 

Taggar: Monument Valley 2

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Woosley29 jun 2017q

MINUS: Finns inte i Google Play.

Nightswipe29 jun 2017q

Woosley:

MINUS: Finns inte i Google Play.


Indeed. Läste att det tog ett tag innan första infann sig där också.

Linus Lekander29 jun 2017q

Det är alltid tråkigt med begränsningar, håller med.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.