Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Alla betyg till Hellblade: Senua's Sacrifice.

Ninja Theory har idag släppt Hellblade: Senua's Sacrifice och det går nu att ladda ner till digitala tjänster. Det kostar 269:- och har på förhand beskrivits som någonting så märkligt som en indietitel fast med AAA-budget. I spelet får vi följa Senuas resa ner i avgrunden efter att hon har förlorat sin älskade. Bortsett från Bloodborne-liknande strider, samt en sanslöst snygg grafik som för tankarna till Silent Hill (fast under vikingatiden), behandlar spelet även teman som psykisk ohälsa. Och man har lovat att man har tagit det här temat på stort allvar och inte bara gjort en ploj omkring det.


Utvecklarna har tidigare legat bakom spel som Heavenly Sword, Enslaved och nytolkningen av Devil May Cry. 


Nu har de första betygen kommit. Du kan se de här nedan. Vi på Loading har inte fått en recensionskod ännu, men om du är nyfiken på vad jag tycker så kommer jag att skriva om mina intryck i kommentatorsfältet i den här tråden. Jag ska bara ta en promenad och handla litet läskeblask först. 


Är det här spelet något som du är intresserad av?


Metro: 6/10


IGN: 9/10


EGM: 8,5/10


God is a Geek: 9/10 


PSLS: 9/10 


The sixth axis: 8/10


Push square: 8/10


Venturebeat: 96/100


Gamespot 8/10

Elin Ekberg 8 aug 2017Visningar: 2469 

Taggar: Hellblade: Senua's Sacrifice, betyg, Ninja Theory

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Jimquisition ger det 1/10. Han råkade slänga iväg en fackla som han behövde och kunde inte komma vidare efter det.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

10 minuter in. Spelet hänger sig efter den långa introsekvensen och konsolen kräver att jag bryter strömmen till den för att komma igång igen - men ... ehm, ja, snyggt och stämningsfullt. Får se om jag måste sitta och titta på introt en gång till då.

Hornball 8 aug 2017q

Kan det behövas en patch där kanske? :)

Elin Ekberg 8 aug 2017q

20 minuter in. Spelet har hängt sig för den andra gången. Först frös sig skärmen. Sedan blev det ett svartvitt schackbräde i några minuter. Sanslöst fint spel, stranden som jag har kommit till och ljuseffekterna är verkligen väldigt fina men det känns som att spelet i nuvarande stund inte är särskilt färdigt. Jag menar ... jag kommer ju inte ens vidare.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Det är inte så att det bara kraschar, det är ett nedrans arbete att få igång konsolen igen efteråt.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Jag ska prova en tredje gång. Kraschar det igen så får jag helt enkelt testa att radera det från hårddisken och sedan installera om det.

NikoLei 8 aug 2017q

Åhhh..hoppas på att detta åtgärdas snarast [sad] Verkligen sett fram emot detta spel!

NicolausCamp 8 aug 2017q

Hoppas innerligen att PC-versionen inte är såpass trasig. Verkligen sett fram emot det här. De flesta betygen verkar ju bra iaf.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

57 minuter in. Det har inte kraschat någon mer gång nu. Förutom det rent visuella, som försöker starkt att vara filmatiskt, så vill jag slå ett slag för rösterna. Spelet rekommenderar att man spelar med hörlurar och jag kan förstå varför (jag gör det inte och jag tycker att det är läbbigt ändå). Rösterna i huvudpersonens huvud gnabbas, skrattar åt mig, kommer med varningar i striderna och så vidare. Vissa känns nära. Andra ropar på mig från håll. En röst är starkare och fungerar som en sorts historieberättare, som beskriver huvudpersonens känslor och tankar. Hon som spelar den rösten gör verkligen ett bra jobb.

Jag har även varit med om strid. Det är inte riktigt lika ... smidigt som i Bloodborne, det här är ändå tänkt att kännas filmatiskt (jämförelsen håller med andra ord inte riktigt, det är lite för stelt för att komma i närheten). Men man har lite olika slag och får välja om man ska skydda sig eller hoppa undan. Det kan bli riktigt hektiskt när man blir anfallen av flera fiender samtidigt. Då måste man lyssna på rösterna som säger varifrån fienderna kommer. Ja, och dör du så får du börja om spelet från början. Spelet har varnat mig för att inte dö.

Det har någon sorts svårighetsgrad som anpassar sig efter spelarens nivå.

Efter en timme med spelet så känns det lite som en walking simulator. Man går och tittar på omgivningarna utan att göra så mycket med dem och efter att man har gått en stund så kommer man till en liten "arena" (ett område som är tillräckligt stort för strid) där man får slåss.

Nu blir det tid för lunch, men jag återkommer med fler intryck snart.

laban005 8 aug 2017q

Spelade drygt en timme i natt direkt vid release på ps4, inga krascher eller tekniska bekymmer, förutom i fotoläget där grafiken helt plötsligt levde sitt eget liv. Gameplaymässigt tycker jag tyvärr att det är ganska enformigt än så länge, jag hoppas det blir lite mer variation längre in.

laban005 8 aug 2017q

Håller med Elin om att rösterna är grymma, spelade med headset och de är en riktig stämningshöjare och till stor hjälp vid strid. Själva striderna är jag inte så förtjust i, skumma kontroller, fiender som plötsligt dyker upp, stressen att inte få dö för många gånger, passar inte riktigt i ett spel med sån filmisk approach tycker jag.

NicolausCamp 8 aug 2017q

Elin Ekberg:

Det har någon sorts svårighetsgrad som anpassar sig efter spelarens nivå.


Sånt gillar jag när det görs bra, om spelet verkligen maskerar det på ett sådant sätt att förändringen inte märks, och att spelet faktiskt bjuder på en lagom utmaning och aldrig blir för lätt eller svårt. [smile]

Elin Ekberg 8 aug 2017q

En timme och 7 minuter in. Spelet har kraschat för den tredje gången, den här gången briserade skärmen och allt blev bara ... svart.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Den här gången får jag en varning från konsolen att strömmen slogs av på ett inte särskilt bra sätt. Jag ska testa att radera spelet från hårddisken och sedan installera det igen.

Mitt internet är dock inte så himla fränt när det kommer till att ladda ner stora filer så det kommer nog ta en stund innan jag kan fortsätta.

Ni kan, med gott samvete, göra er en skinksmörgås medan ni väntar med andra ord.

NicolausCamp 8 aug 2017q

Jim Sterling skrev följande på Twitter.
After hours of arguing and thought, I'm displeased with how I've handled the Hellblade thing. Stand by.
Hans videorecension är nertagen.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Hittills får jag säga att jag tycker att det finns någonting här, det är dock svårt att göra en konkret bedömning av vad det är när spelet inte låter mig fortsätta - intrycken blir ju även något haltande av att jag bara får uppleva små sessioner åt gången. Jag vill ju vidare, upptäcka vad spelet har att erbjuda, men det går inte.

Jag hann leka med någon form av pusselinslag innan jag blev avbruten, inte världens mest avancerade saker och den resterande tiden får avgöra huruvida jag tycker att dessa tillför någonting - det beror på hur många fler sådana jag måste göra.

Bakgrunden med nordisk mytologi tycker jag också är intressant.

Lat_Spenat 8 aug 2017q

Elin:

Är du säker på att det inte är din konsol som gått sönder?

Exakt samma grej som du beskriver hände med bägge mina PS3:or.

Om ett spel hänger sig ska man ju kunna stänga spelet och gå tillbaka till konsolens hem-meny.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Lat_Spenat:

Är du säker på att det inte är din konsol som gått sönder?


Allting annat fungerar ju ypperligt att spela på den [cute]

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Om man googlar Hellblade och kraschar får man upp en hel del sidor (främst PC-versionen), så jag verkar inte vara ensam om problemet. Ska försöka hitta något om PS4-versionen. Sidorna på Google tar i alla fall upp exakt det som jag har råkat ut för hittills, men på konsol då.

NicolausCamp 8 aug 2017q

Daniel Eyre 8 aug 2017q

Väldigt sugen på detta. Det på förhand mest intressanta är ju helt klart permadeath-mekaniken som ska få spelaren att bli lika rädd för att misslyckas som Senua själv. Otroligt vågad och kuslig grej som många kommer att hata och andra hylla.

gadwin 8 aug 2017q

Måste köpa detta... efter sluttampen på Persona 5.

NicolausCamp:

After hours of arguing and thought, I'm displeased with how I've handled the Hellblade thing. Stand by.


Lite sent för det nu, han har redan fuckat upp metacritic-siffrorna (de ändrar inte betyg) för spelet.

NicolausCamp 8 aug 2017q

gadwin:

Lite sent för det nu, han har redan fuckat upp metacritic-siffrorna (de ändrar inte betyg) för spelet.


Han säger i videon att han tagit kontakt med Metcritic och att de ändrat till "review in progress"

NicolausCamp 8 aug 2017q

Daniel Eyre:

Otroligt vågad och kuslig grej som många kommer att hata och andra hylla.


Förstår inte riktigt varför folk skulle hata något de inte behöver använda. För det är väl bara ett val i spelet?

Skitspel 8 aug 2017q

Fan asså, hade spelet under radarn men tyckte det såg lite stelt och enformigt ut i fighterna. Och trist att det inte verkar vara färdigt ovanpå det.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Ungefär en timme kvar av nedladdningen, sedan ska jag fortsätta. Hoppas det gör någon skillnad. Har suttit och spelat lite på konsolen under tiden och som sagt ... det är inga problem för mig att spela andra spel. Undrar om det kan ha något med inställningarna att göra annars. Jag kanske ska stänga av PS4 Pro-funktionerna, liksom.

Daniel Eyre 8 aug 2017q

NicolausCamp:

Förstår inte riktigt varför folk skulle hata något de inte behöver använda.


Tror inte det...? Så vitt jag förstått det är det en tvingad feature. Om man dör tillräckligt många gånger raderas ens progress och man måste börja om hela spelet.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Daniel Eyre:

Om man dör tillräckligt många gånger raderas ens progress och man måste börja om hela spelet.


Det här är jag onekligen lite nyfiken på, huruvida det passar den filmiska framtoningen eller inte. Baserat på det lilla som jag hann spela så känns det som en ganska rättfram/linjär upplevelse. Man promenerar på enkelriktade stigar och ibland så avbryts promenaderna av strider. Kameran alltid väldigt nära huvudkaraktären. Så då är frågan hur väl det passar med permanent död, för jag är osäker på om det blir så kul att promenera på samma raksträckor en gång till. Jag menar, det verkar ju inte finnas så mycket mer att göra än att man kan gå framåt.

Nightswipe 8 aug 2017q

Åh jaså är det utvecklarna av Enslaved.
Kanske värt att testa på det här.

gadwin 8 aug 2017q

NicolausCamp:

Han säger i videon att han tagit kontakt med Metcritic och att de ändrat till "review in progress"


Ohfan. Bra det då, för Ninja Theory om inte annat.

Elin Ekberg:

Jag kanske ska stänga av PS4 Pro-funktionerna, liksom.


Det är väl inte möjligt? Boost-funktionen gör ingen skillnad om spelet stöjder Pro redan vilket Hellblade ska göra.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

gadwin:

Det är väl inte möjligt? Boost-funktionen gör ingen skillnad om spelet stöjder Pro redan vilket Hellblade ska göra.


Nej, man jag tänkte ju att man får välja om spelet antingen ska ha bättre upplösning eller om det ska se snyggare ut. Jag har PS4 Pro, men tänkte att man kanske skulle testa det andra alternativet om det nu inte blir bättre efter att ha laddat ner det en gång till.

NicolausCamp 8 aug 2017q

Daniel Eyre:

Om man dör tillräckligt många gånger raderas ens progress och man måste börja om hela spelet.


Var kan en se hur många gånger det är tillåtet att dö då? Låter mest korkat om jag ska vara ärlig. Som Elin säger, ett så filmiskt och linjärt spel, som ändå tar x antal timmar att spela igenom. Tycker inte riktigt det passar där.
Ett shmup där en runda från början till slut tar en timme max är ju en sak, men det här...

Aleksandar Buntic 8 aug 2017q

Jag har spelat en och en halv timme och inte stött på ett enda problem än så länge. Och jag älskar spelet än så länge. Oerhört tråkigt att vissa verkar ha tekniska problem med spelet :/. Hoppas det patchas bort snarast!

Aleksandar Buntic 8 aug 2017q

NicolausCamp:

Låter mest korkat om jag ska vara ärlig. Som Elin säger, ett så filmiskt och linjärt spel, som ändå tar x antal timmar att spela igenom.


Jag tycker det ger en väldigt unik känsla till varje strid och funkar utmärkt med hur spelets handling är utformad! Sen vet jag inte hur sur jag själv skulle bli när det väl händer, säkert jääävligt sur. Men nu gillar jag idén av att kunna förlora på riktigt.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Om fyra minuter testar jag igen.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Fem minuter och det hänger sig direkt. Alltså, det får hela maskinen att hänga sig. Nu tillbaka till rutorna, sedan bläcksvart, sedan rutorna igen. Nu blinkar det. Jag förstår inte, varför, varför får jag inte spela det [cry]

NicolausCamp 8 aug 2017q

Elin Ekberg:

Jag förstår inte, varför, varför får jag inte spela det


Elin Ekberg 8 aug 2017q

Jag provar då att stänga av PRO-inställningarna i menyn, om det inte fungerar så får jag väl ge upp på att spela det här.

Daniel Eyre 8 aug 2017q

NicolausCamp:

Var kan en se hur många gånger det är tillåtet att dö då?


Senua får tydligen någon slags infektion på armen, som kryper allt närmare huvudet. När den når dit, är det kört. Jag är inte säker på att det är en optimalt utförd grej, får se vad man tycker när man faktiskt spelar. Men konceptuellt är det fullständigt briljant och vågat.

NicolausCamp 8 aug 2017q

Daniel Eyre:

Men konceptuellt är det fullständigt briljant och vågat.


På ett sätt, ja, men på ett annat så... Liksom, om jag kommer till spelets sista område och dör, och får börja om från första början. Om något hade jag blivit förbannad och känt att det var flera timmar i sjön. Jag förstår att det kan tillföra en del till spelet, men det låter verkligen inte optimalt om så är fallet.

Schizo_Deluxe 8 aug 2017q

Skulle gissa på att USB försäljningen ökar i samband med Hellblade köpare.

Daniel Eyre 8 aug 2017q

NicolausCamp:

Om något hade jag blivit förbannad och känt att det var flera timmar i sjön.


Jag också, såklart.

NicolausCamp 8 aug 2017q

Loggade in på Steam, och högst upp ser jag Lawbreakers och Hellblade.
Det här är ju faktiskt riktigt coolt. Två spel med ett tydligt fokus. Det ena är en fokuserad singleplayer-upplevelse och den andra är en multiplayer-shooter. Spelen har ingenting mer utöver detta. Båda spelen är utvecklade av mindre team men med vad som kan liknas vid AAA-produktionsvärden, som ett perfekt äktenskap mellan indie och AAA, och båda kostar ungefär hälften styck av vad ett AAA-spel gör. Som ett gränsland, liksom.
Hoppas verkligen på att få se mer av den varan. Spelindustrin behöver mer av den där mångsidigheten, mer än bara antingen indie eller "All the money!" AAA. Blir nog ett köp av båda för att stödja den här affärsmodellen. [smile]

Simon Liljedahl 8 aug 2017q

Låter fett oskoj att många verkar drabbas av stora bekymmer. Jag är pepp som tusan på detta ändå men det känns ändå surt.

Inget ord från Ninja Theory om kommande patch?

Elin Ekberg 8 aug 2017q

2 timmar och 16 minuter in. Jag prövade att stänga av 60Hz och det har än så länge fungerat, det är lite synd eftersom det inte flyter på lika bra när man tittar sig omkring i omgivningarna (och man får lite lätt ont i ögonen), men hellre det än att inte få spela alls.

Jag har nu kommit förbi området med en massa pussel. Dold text: God of Illusion. Man ska Dold text: försöka få kråkor i en rät linje med varandra. Inte världens roligaste tidsfördriv, mest för att huvudpersonen inte rör sig så smidigt i miljöerna. Hon är lite som att styra en pansarvagn emellanåt. Eller en själv när man har varit och sprungit alldeles för länge och efteråt knappt bara klarar att gå i lodräta linjer.

Men första bossen var ... wow. Riktigt spännande och rolig, framför allt väldigt snyggt gjord. Med tanke på att man inte får dö så måste man ju lära sig bossens alla rörelser ganska så snabbt. Det är lite så det här spelet fungerar, det säger att dör du så raderar vi din sparfil men det hjälper dig annars inte så mycket. Du får klura ut saker själv. Rösterna ger ledtrådar. Säger de att du måste fokusera så måste du fokusera, det är inte bara pepptalk från sidan om. Jag har fått huvudpersonen att göra en massa saker i striderna som inte finns med i stridskombinationerna i pausmenyn vilket helt klart gjorde mötet med den första bossen (man får välja mellan två vägar, så min första boss behöver inte vara din första boss) helt klart intressant. Man kan väl säga att det var nu som det här spelet vann över mig på allvar. De vanliga fienderna har hittills varit rätt så långsamma, så den här bossen blev liksom den första som försökte att slå tillbaka. Riktigt svettig, emellanåt. Damn, jag ser fram emot mer. Jag vill hitta någon ny boss att slå på nu.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Tio minuter senare fick jag visst äta upp dem orden. I andra spel är man ju van vid att utvecklarna berättar för dig hur du ska göra när det introduceras någonting nytt. Inte här. Plötsligt befinner du dig bara öga mot öga med en riktig bjässe till heffaklump och utvecklarna bara "lycka till". Love it.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

När man förstår att fokusattackerna gör att man kan stanna tiden för fienderna. Den där känslan.

Anubis 8 aug 2017q

Är det värt att köpa? Låter som att spelet har både stora toppar och dalar.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

3 timmar och 30 minuter in. Man har väl gått och blivit lite sotig på armen, men det är nog från den första bossen. Tror jag, det kan också ha varit från den första striden. Är inne på boss nummer tvås område och ... ehm, "myser". Pusslen här består Dold text: av att man ska leta mönster i omgivningen, träd, lik, sådant som har samma form som kombinationerna på dörrarna. Efter att man har lyckats ta sig till små eldaltare så börjar hela sträckan att brinna. Då måste man springa. Väldigt fint, väldigt snyggt gjort. Även om jag fick leta efter bokstaven R bra länge, fastän att jag egentligen hade hittat den (men bara inte kommit på att man var tvungen att gå upp för en stege först för att titta på den. Efter att jag stängde av 60 Hz så har det inte kraschat någon gång alls.

Fienderna har börjat komma mer sporadiskt. Nu är det inte alltid som man är beredd på vilka omgivningar som är arenor. Jag gillar striderna, men det känns fuskigt att monstren bara dyker upp från ingenstans och ibland gör det bakom ryggen på en. Där man inte ser. Kameravinklarna passar inte riktigt för det, så emellanåt får man ett hugg i ryggen för att man inte har sett slaget komma. Det är inte alltid som rösterna varnar mig, heller.

Anubis:

Är det värt att köpa? Låter som att spelet har både stora toppar och dalar.


Det är förstås svårt att rekommendera någonting som till större delen har varit ospelbart för mig, men om du ska spela det på PS4 så verkar det inte som att det är en massa som har drabbats. Det har också fungerat utan problem efter att jag stängde av Pro-funktionen (jag spelar på en PS4 Pro, bör kanske nämnas).

När det fungerar så gillar jag det, men jag tror nog inte att det är ett spel för alla. Det är snyggt, presentationen av berättelsen är fantastisk och det har svettiga strider. Men det är också en smula stelt och det finns inte så mycket att göra i själva miljöerna annat än att lösa enklare pussel. Som man löser genom att ... ja, man "tittar" på saker. Man får inte röra vid någonting. Jag tror att när jag är klar med det så kommer själva presentationen av saker och ting vara vad jag tar med mig från upplevelsen.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Nu blir det ett avbrott för att göra middag. Jag kommer fortsätta litet senare (som ni märker är jag ensam hemma idag). Tveka inte att ställa frågor om ni vill.

Lindberg 8 aug 2017q

Min polare säger att om man dör för många gånger raderas sparfilen. Vad är detta? En äkta game over anno 2017?

kodek 8 aug 2017q

Lindberg:

Min polare säger att om man dör för många gånger raderas sparfilen. Vad är detta? En äkta game over anno 2017?


Nej, det är tydligen en bluff enligt https://www.pcgamesn.com/hellblade-senuas-sacrifice/hellblad...

Lindberg 8 aug 2017q

kodek:

Nej, det är tydligen en bluff


Synd.

kodek 8 aug 2017q

Lindberg:

Synd.


Ptja, är man sugen på sånt så finns väl iron mode i dishonored 2 t.ex.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Det verkar vara delade meningar huruvida det finns permanent död i spelet eller inte, vissa menar att man inte kan komma förbi vissa områden för att armen blivit för rutten, men jag har också läst artikeln som hävdar att det inte går att dö på det viset.

Nu blir det strax att spela litet till, men jag tror att jag kommer att spara en del till morgonkaffet i morgon bitti. Jag tror att jag börjar närma mig den andra bossen nu.

Simon Liljedahl 8 aug 2017q

Jag blir så jävla sugen på att uppleva spelet själv när jag läser folks intryck och tankar om det. Jag vete fanken om jag kommer kunna hålla mig ifrån att köpa detta efter jobbet.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

4 timmar in och andra bossen avklarad. Estetiskt tilltalande, otroligt läcker strid men ... över alldeles för fort. Kanske har jag börjat få kläm på det här, men första bossen var mycket kämpigare.

Designmässigt tycker jag att miljöerna får en att tänka på nästa God of War och hur det kommer att kännas när man spelar det. Senua skulle kunna vara en släkting till Kratos. Hon verkar också ha fått tycke för att gå runt och slakta mytologiska gudar, liksom. Miljöerna har hittills bestått av nordiska skogar, gigantiska berg och trevliga små vikingabyar. Med, förstås, en del groteska inslag som flådda människor lite här och var. Historien är lite diffus, men jag gillar att den är det. Man får tolka den här resan lite hur man vill.

Simon Liljedahl 8 aug 2017q

Elin Ekberg:

4 timmar in och andra bossen avklarad.


Glöm inte att spara en bit till morgonkaffet imorgon hehe...

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Simon Liljedahl:

Glöm inte att spara en bit till morgonkaffet imorgon hehe...


Bara liiite till, Simon [cute]

För nu blev det spännande!

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Först behövs en kopp te för att lugna nerverna, tror jag.

Simon Liljedahl 8 aug 2017q

Elin Ekberg:

Först behövs en kopp te för att lugna nerverna, tror jag.


Precis vad jag ska dricka efter jobbet om jag får ned spelet i resonlig tid. Jag har bestämt mig nu. Jag kan inte hålla mig borta. Jag måste testa det.

laban005 8 aug 2017q

@Elin Din boss två var eldbossen alltså?

Elin Ekberg 8 aug 2017q

Simon Liljedahl:

Jag kan inte hålla mig borta. Jag måste testa det.


Berätta vad du tycker sedan! Nu slutar jag spela för ikväll. 4 timmar och ungefär 30 minuter. Tredje bossen avklarad. Jag tror i alla fall att det var en boss. Han såg ut som en och tog väldigt lång tid att slå på innan han dukade under. Alla fiender med den filmsekvensen måste vara bossar också. Episka strider, så här mot slutet. De har verkligen lyckats få till de där ögonblicken precis innan att svärden möts.

Ett kort första intryck då. Jag gillar det, jag är inte lyrisk över alla delar av spelet, men på det stora hela så finns det mycket att bli förälskad i (jag tycker dock att det är tråkigt att jag inte får spela spelet med Pro-inställningarna utan att spelet kraschar för mig). Vyerna, miljöerna, ljussättningen, är vansinnigt snygga. Kanske inte lika förförande och haktappande som att traska ut på ängarna som i Horizon, men jag tycker ändå att man har lyckats väldigt bra med själva stämningen där. Som jag har nämnt tidigare så är presentationen i allra högsta grad förstklassig. Rösterna, berättelserna, bakgrundshistorien är helt förträfflig. Det här är bra historieberättande. Mörkt, rått och vuxet.

Senua är dock kanske något stel att styra och du utforskar miljöerna helt enkelt genom att du går på en utstakad stig igenom dem. Du integrerar inte med något. Kameravinkeln är dessutom väldigt nära din karaktär. Då och då kommer det fiender, eller pussel, som bryter upp promenaden. Jag gillar striderna, när det har hunnit bli litet fläng och utmaning i dem. Som sagt, känslan är bra. Även om det kanske hade kunnat få vara lite mer "köttigt" i slagen. Att det känns mer när man träffar. Men överlag är det striderna jag längtar tillbaka till när dem över. Mötena med spelets bossar. Designen är väldigt brutal. Bossarna hade kunnat vara som hämtade ur Silent Hill.

Jag är något osäker på hela den här aspekten kring armen. Det känns som att det ruttna på den växer mer på grund av filmsekvenserna än på grund av att jag skulle dö särskilt mycket. För det gör jag inte, jag har inte dött en enda gång där det skulle ha kunnat vara mitt fel. Så vi får se. Det kanske kommer en tvist eller så senare.

Elin Ekberg 8 aug 2017q

laban005:

Din boss två var eldbossen alltså?


Japp!

Väldigt snygg strid, men han hann aldrig göra särskilt mycket mot mig. Dold text: Någon enstaka gång försökte han att ladda upp inför något, men då gick jag bara fram och slog på honom.

Wihlborg 8 aug 2017q

Lider med er som haft tekniska problem, första gången jag lirade The Last of Us så råkade jag ut för autosave-glitchen, dvs autosave-ikonen när man pausar snurrar hela tiden och slutar aldrig snurra, alltså sparar aldrig. Så jag kom en bra bit, men blev så förbannad när jag insåg vad som hänt. Sen låg spelet i månader innan jag började om på nytt. Nu vet jag inte hur många gånger jag lirat igenom spelet på både PS3an och PS4an, sen multiplayern som jag lirade skiten ur~<3

Hade för övrigt helt missat detta lir, vilka som gjort det och vilka spel dem gjort. Ska införskaffas i framtiden.

NicolausCamp 8 aug 2017q

Sterling har uppdaterat sin recension

V5er 9 aug 2017q

300 kr för detta? Jag kanske köper pc-versionen.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

God morgon snyggingar [love]

Kaffet står på lagning, skinksmörgåsarna är gjorda och det är dags att fortsätta spela.

Wihlborg:

Hade för övrigt helt missat detta lir, vilka som gjort det och vilka spel dem gjort. Ska införskaffas i framtiden.


Ninja Theory är helt klar en av mina favoritutvecklare, jag gillar att deras spel känns så ... egna i brist på bättre ord. Man har sin nisch och kör på den.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

6 timmar in. Pussellösning i urläckra miljöer. Berättelsen och den här världen fortsätter att fascinera. Men jag tycker att det är lite för mycket fokus på pussellösning, gåtorna varierar sig inte tillräckligt mycket och det kommer kanske lite för många liknande uppgifter efter varandra. Efter en dörr med runor kommer ytterligare en dörr med runor och efter den ytterligare en. Och ytterligare en.

Armen är nu nästan helt täckt av det ruttna mörkret. Men det beror inte på mig, det har inte varit några strider alls nu under morgonen så ... jag hoppas inte att spelet tar slut när möglet hunnit upp till hjärnan på karaktären.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

Miljöerna är verkligen vansinnigt fina. Jag förstår att man har lagt till ett fotoläge, jag gissar att det kommer att läggas upp en rad väldigt stiliga bilder från spelare på internet inom den kommande framtiden. Det är nästan så att jag själv funderar på att ta ett varv genom spelet sedan bara för att ta bilder på saker och ting. Samt, förstås, en varvning på högre svårighetsgrad. Bara för att få litet svettigare strider. Första bossen satte en standard som jag vill nå upp till igen. Varken den andra eller den tredje har varit lika utmanande, även om striderna har varit väldigt stiliga.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

Nu ska jag pudra näsan. Jag är snart tillbaka.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

6 timmar och 25 minuter in. Nu kommer dödsfallen. Spelet vill att jag ska balansera på en bräda i total mörker, man ser inte ett jota samtidigt som kameran snurrar kring karaktären. Jag har ramlat ner flera gånger och ramlar man så dör man.

Inte vad jag hade räknat med att man skulle förlora på. Fortfarande kvar i pusselområdet, men tror att jag är på sista "utmaningen" nu innan jag får bege mig vidare i berättelsen. Jag behöver förmodligen bara komma över den där brädan.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

Jag kom förbi! Läbbigt område i övrigt. Plötsligt blev det ett skräckspel. Undrar om det var här som Jim inte lyckades plocka upp facklan innan ... hur man nu lyckas med någonting sådant.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

Nu blir det en kopp te. Vaniljsmak. Jag skulle rekommendera alla att köpa hem en ask vaniljte om man funderar på att spela det här spelet. Man behöver bli lite lugn i magen emellanåt.

Det var i alla fall inget tretimmarsspel som många påstod på förhand. Jag är uppe i mer än det dubbla nu och jag misstänker att jag har en liten bit kvar.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

7 timmar och 15 minuter. Man kan säga att jag fick min strid till slut och det med ... besked! Kändes som att fienderna aldrig skulle sluta att komma. Jag är helt trött i fingrarna! Tredje bossen var heller inte en boss utan en vanlig fiende, skulle det komma att visa sig.

Spelet har blivit mer ... Silent Hill nu.

Isabell Rydén 9 aug 2017q

Jag spelar inte det här själv utan ser på när Aleks spelar.

Men måste säga att det här spelet hade en av årets snyggaste scener.

Vi båda tappade hakan när den visades.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

Det ruttna på armen har nått hela vägen upp till axeln nu och jag är inne på mitt tredje dödsfall. Jag har kommit till ett nytt läskigt område där man dör i skuggorna. Man måste springa mellan ljusen. Jag var inte särskilt snabb första gången.

Isabell Rydén:

Vi båda tappade hakan när den visades.


Vilken scen då? Det finns många [blush]

Isabell Rydén 9 aug 2017q

Elin Ekberg:

Vilken scen då?


Den när hon står på en bro och rösten säger åt henne att stanna kvar och slåss. Dold text: Sedan kommer en stor titan- liknande figur fram ur skuggorna och hon faller ner från bron.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

8 timmar in. Nu har det blivit väldigt läskigt och spännande, så där att det-känns-i-magen-läskigt. Bra användning av rösterna i huvudpersonens huvud i det här området, deras repliker gjorde utforskandet av mörkret bra mycket läskigare än vad det hade varit annars. Och då var det lite stressande att gå runt med en fackla som det var. Man har bra många tankar kring historien vid det här laget. Symboliken i miljöerna. Kring mörkret och det som sker kring huvudkaraktären. Det hela är mycket läckert framfört. Bra röstskådespelare och jag tycker även att hon som spelar Senua gör ett väldigt bra jobb.

Haha, jag även upptäckt ett par nya moves under striderna. Om man springer emot monstren kan man inleda med helt andra attackkombinationer.

Nu blir det ett avbrott i spelandet. Jag måste fylla på kylskåpet innan familjen kommer hem. Och så. Men då sparar jag slutet (om jag är nära slutet, det vet jag faktiskt inte) till kvällen.

Isabell Rydén:

Den när hon står på en bro och rösten säger åt henne att stanna kvar och slåss.


Ja, det är favorit! Man sitter många gånger som på nålar med det här spelet.

Skitspel 9 aug 2017q

Kan man välja svårighetsnivå, och vilken spelar du på just nu?

Elin Ekberg 9 aug 2017q

Skitspel:

Kan man välja svårighetsnivå, och vilken spelar du på just nu?


Det kan man, när som helst. Jag spelar på "auto", det vill säga att spelet anpassar sig själv efter hur skickligt jag spelar. Man kan välja att spela på lättare eller svårare annars.

Skitspel 9 aug 2017q

Elin Ekberg:

Jag spelar på "auto", det vill säga att spelet anpassar sig själv efter hur skickligt jag spelar.


Coolt, tror jag aldrig sett en sådan svårighetsgrad innan som anpassar sig självt.

Elin Ekberg:

Man kan välja att spela på lättare eller svårare annars.


Nu kanske du inte haft behovet av att prova, men, hur ändras spelet/gameplayet kring svårare svårighetsgrader?

Scapula 9 aug 2017q

Elin Ekberg:

Jag spelar på "auto", det vill säga att spelet anpassar sig själv efter hur skickligt jag spelar. Man kan välja att spela på lättare eller svårare annars.


Det där har jag inte ens tänkt på att det kan finnas. Rätt nice med flytande svårighetsgrad som förhoppningsvis testar en ibland för att se om man är redo för större utmaningar.

Förutsatt att det fungerar okej då och inte att spelet tänker "du verkar inte klara hard, vi kör easy resten av spelet".

NicolausCamp 9 aug 2017q

Scapula:

Det där har jag inte ens tänkt på att det kan finnas. Rätt nice med flytande svårighetsgrad som förhoppningsvis testar en ibland för att se om man är redo för större utmaningar.


TygApan 9 aug 2017q

Jag gillar den här tråden och de konstanta uppdateringarna Elin. Jag ville veta precis vad det rör sig om för spel utan att sitta och titta på youtubeklipp så man vet _exakt_ vad det är. Bra balansgång mellan information och spoilers. Tack!

Elin Ekberg:

Det kan man, när som helst. Jag spelar på "auto", det vill säga att spelet anpassar sig själv efter hur skickligt jag spelar. Man kan välja att spela på lättare eller svårare annars.


Woah! Det här är nog första gången som det går att slå av och på i ett spel vad jag kan minnas. Pluspoäng bara där.

Skitspel:

Coolt, tror jag aldrig sett en sådan svårighetsgrad innan som anpassar sig självt.


Sett, nej. Jag tror inte det är så ovanligt bara att man själv inte vet om det.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

Skitspel:

Nu kanske du inte haft behovet av att prova, men, hur ändras spelet/gameplayet kring svårare svårighetsgrader?


Nej, det har jag inte hunnit prova. Men jag funderar på att spela om det på svåraste sedan när jag är klar, för att få känna av bossarnas ilska lite mer. Jag tror att den stora skillnaden är att fiender och bossar blir lite aggressivare, samt kanske tar lite mer träffar.

Scapula:

Förutsatt att det fungerar okej då och inte att spelet tänker "du verkar inte klara hard, vi kör easy resten av spelet".


Haha, jo. Jag gissar ju att skillnaden mellan bossarna beror på att jag tyckte att den första var svår, då blev nog den andra lättare vilket gjorde att jag plöjde igenom den utan några problem. Efter det höjdes nog svårighetsgraden igen, eftersom det märks att striderna har blivit svårare. Svårt att säga någonting konkret om förstås förrän man har testat att spela det här med en mer jämn svårighetsgrad. Nu under morgonen har det även varit ganska långa mellanrum mellan striderna, nästan ingen strid alls under två timmar och det kan säkert också påverka vad man känner av efter striderna.

TygApan:

Jag gillar den här tråden och de konstanta uppdateringarna Elin.


Tack så mycket [love]

Det gör mig glad att du gillar uppdateringarna. Jag tänkte att jag skulle testa någonting nytt nu när jag hade möjlighet att göra det. Haha, det hade blivit lite mer som jag hade tänkt om jag hade fått spelet att fungera från allra första början ... [wink]

Rooter 9 aug 2017q

Blir sugen på spelet när jag läser här.
Kommer nog plocka upp det vid löning, gillar settingen och rätt nice ändå med ett lite kortare och linjert spel.

Simon Liljedahl 9 aug 2017q

Jag hann aldrig spela igår. Jag hann somna i soffan till Aussie Gold Hunters innan spelet hade laddat ner.

Ikväll efter jobbet blir det andra bullar däremot. Då jävlar. Min största farhåga är att jag antagligen kommer bli alldeles för rädd.

Aleksandar Buntic 9 aug 2017q

Jag älskar spelet.Tycker att Ninja Theory lyckas att gör något väldigt unikt med hack & slash-genren. De lyckas få varje strid att känns mer personlig. Kameravinkeln gör också så att man ser på världen på ett annat sätt.

Fienderna är ganska lätta om de är själva, men när de befinner sig i grupp måste man ta det försiktigt och planera när man ska attackera.

Bossarna är än så länge väldigt roliga och explosiva även om Dold text: eldbossen var lite väl lätt enligt mig.

Presentationen håller en enormt hög standard. Det är ofta min haka är ligger på golvet. Det är bisarrt att det bara kostar 269kr. Det är ett väldigt kusligt spel. Många moment som verkligen är obehagliga.

Tycker de kunde dra ner lite på pusselsegmenten. De är inte dåliga, men det är på tok för mycket. De har ändå lyckats skapa pussel som känns rimliga för temat och den miljön man befinner sig i. Och några är riktigt intressanta.

Har inte stött på någon bugg och knappt någon frame rate drop. Det verkar vara främst på PS4 Pro och PC. Hoppas de patchar det inom en snar framtid för de tär verkligen ett bra spel.

Överlag är jag mycket glad i spelet. <3

TygApan 9 aug 2017q

NicolausCamp:

nothing's impossible


Jag skulle inte tittat på den där. Nu sjönk spelet som en sten i mina ögon. [tired]

Elin Ekberg 9 aug 2017q

Då står kaffet på lagning igen, snart så ska jag fortsätta. Det var väldigt spännande när jag slutade sist.

Robin Pettersson 9 aug 2017q

Tycker att allt med spelet är bra förutom striderna och pusslerna. Så länge man dodgar så kan man ju inte bli träffad, även om vapnet fysiskt rör vid Senua. Så man kan göra striderna så lätta man vill. Och att de använder perspektivspusslet med runerna för mycket, det var dötråkigt första gången liksom. Blir tokig när jag kommer till en ny dörr med nya runer.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

8 timmar och 16 minuter in. Hmm, dog på stället där jag är nu (fullkomligt fantastiskt område, man sitter på högspänn hela tiden) och armen som precis innan var helt täckt av mörkret blev litet ... renare? Nu täcker geggan inte mer än till armbågen. Jag förstår inte riktigt, undrar om det är meningen att man ska lägga märke till att färgen går åt andra hållet nu eller om det bara är jag som har missförstått någonting. Jag trodde det var meningen att mörkret skulle gå åt andra hållet.

Men, som sagt. Väldigt spännande område. Jag tycker att det hittills är bäst i hela spelet och, haha, det är nog här som man får vara lite noga med att plocka upp facklor och se till så att man hela tiden tänder bakom sig. Jag har inte märkt att man skulle kunna fastna här, i mörkret, på så vis att ett misstag skulle kunna leda till att man måste starta om hela spelet, men det kanske kommer snart.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

8 timmar och 36 minuter in. Tredje bossen [chocked] Wow, vilken strid. Jag är helt mållös. Fruktansvärt stämningsfull, snygg, spännande, läskig fight. Jag satt och skakade i hela kroppen efteråt. Spänningen fram till och med själva mötet, ljuset och så trampar den där saken in. Jag gick kanske vinnande från striden, men det var nedrans inte långt ifrån att jag förlorade.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

Jag får gå och ta och göra mig en milkshake med jordgubbssmak och tänka glada tankar innan jag fortsätter.

Elin Ekberg 9 aug 2017q

Nu är armen helt svart igen, fastän jag inte har dött på någonting sedan sist.

Magnus Virdeborn 9 aug 2017q

TygApan:

Jag skulle inte tittat på den där. Nu sjönk spelet som en sten i mina ögon. [tired]


Wat?

Jag tycker det är genialt med en svårighetsgrad som anpassar sig efter dina skills.

TygApan 9 aug 2017q

Magnus Virdeborn:

Wat?

Jag tycker det är genialt med en svårighetsgrad som anpassar sig efter dina skills.


Och jag njuter som mest av spel när mina skills anpassar sig efter svårighetsgraden. Ge mig en utmaning att ta mig an.

Jag tycker det är själva grundpoängen med spel. Inte minst i ett survival horror med resurshantering. Jag spelar ju inte Resident Evil för den fantastiska storyn. Jag vill se om jag överlever.

Om det finns som ett alternativ är ju kanon, absolut. Men att ha det påtvingat och kanske till och med mygla med det? Nej tack. Det känns så... meningslöst. Som att byta ut tärningarna till fusktärningar när det går dåligt i ett tärningsspel. Att någon gör det i smyg åt en utan att man vet, dessutom. Vilket svek!

Yay! Jag vann tillslut!... [rolleyes]

Elin Ekberg 9 aug 2017q

9 timmar och 38 minuter och eftertexterna rullar. Många tankar. Mycket som går att relatera till. På så vis tycker jag att spelet gör någonting som jag inte har upplevt i ett spel sedan Silent Hill 2, en form av berättande som bara kryper sig in under skinnet och vägrar släppa tag. Det vågar ta upp svåra ämnen, som sorg, skuld, övergrepp, psykisk ohälsa och gör det bra. Utan att det pekar mig på näsan. Min tolkning av historien är kanske inte ens rätt, men det är ändå min tolkning av historien. Baserat på mina egna känslor. Senuas resa har många likheter med James i Silent Hill 2. Svårt att förklara, men det är åtminstone det spelet som jag tänker på nu när jag har klarat Hellblade. Det är en mörk, våldsam och mycket brutal historia som spelet förmedlar och jag förstår varför man varnar känsliga som kanske tar med sig in egna erfarenheter in i den här upplevelsen. För mot slutet, under en av de kanske mest stämningsfullaste striderna och ilskan bara kokar inombords, så träffar berättelsen rakt i hjärtat på mig. Jag känner med själen och det finns så mycket symbolik och stora tankar kring det som sker att det för mig är helt omöjligt att vara oberörd.

Jag har också haft monster i mitt liv.

I slutscenerna kolliderar mina egna erfarenheter med spelet.

Det är så bra gjort att jag knappt vet vad jag ska säga. Hellblade är en resa som jag aldrig kommer att glömma. Berättelsen, men framför allt presentationen av den, är helt fantastisk. Rakt igenom fantastisk.

Men det märks även att det är det här som Ninja Theory har varit mest intresserade av, historien. Världen. Karaktärerna. Sjukdomen. Inte så mycket av det där andra. Det känns nästan som att man har suttit på väldigt många möten, haft fantastiska diskussioner om hur man ska porträttera mental sjukdom och sedan, kanske någonstans in på det sista mötet, kommit ihåg att man ska göra ett spel av det också. Allt det spelmekaniska kommer liksom i andra hand.

Min rekommendation? Det beror helt enkelt på vad du vill ha. För med Hellblade kvalificerar sig Ninja Theory sig som en av den här generationens främsta historieberättare. Och Silent Hill 2 är inte längre ensamt av sitt slag. Men rent spelmässigt gör det kanske inte så mycket intressant.

Skitspel 9 aug 2017q

Elin Ekberg:

Min rekommendation?


Summera hela tråden så har du en recension, bra tråd Elin.

Kalle Andersson 9 aug 2017q

Fantastisk genomgång, Elin. Som jag sagt i nyhetstrådar om spelet så jag att köpa det för temat allena. Att det sen verkar ganska så soft att spela är bara en bonus.

Zamorano16 9 aug 2017q

Väldigt intressant och spännande att läsa din genomgång Elin. Du ska en stor eloge för detta sätt att skriva!!

Elin Ekberg10 aug 2017q

Tack snälla [love] Det var väldigt roligt att skriva om mina egna intryck på det här sättet, jag hoppas att ni tycker att det gav er någonting. Det blir ju lite mer rakt på sak när man skriver om sina upplevelser i ungefär samma takt som man upplever dem. Det blir lite mer som att skriva dagbok.

Om man köper Hellblade rekommenderar jag verkligen att man tittar på filmen som man får till. Den är inte så lång, men säger ändå ett och annat om hur man har tänkt kring den här resan. Utvecklarna har samarbetat både med psykologer och med människor med egna erfarenheter kring psykisk ohälsa - särskilt kring hela den här biten av att man känner skuld. Det är ju sådana saker som gör att spelet kommer så nära, på sätt och visa.

Jag kommer att spela om det i framtiden, det finns kanske inte något stort omspelningsvärde men jag har funderat på om det inte finns fler än ett slut. Eftersom jag Dold text: förlorade under slutstriden, den allra sista, det kom en filmsekvens och efter det så raderades sparfilen.

Simon Liljedahl10 aug 2017q

Själv kunde jag inte spela igår som jag planerat.

Att följa din resa Elin har varit superbt och påminner lite om när man läser Robert Larssons inlägg när han spelar något rätt hårt.

Jag fick lov att jobba morgonpasset idag. Något jag inte ska göra egentligen men det blev så pga anledningar.

Min sambos syster skulle titta förbi ikväll och ville vara med och spela också.

W0lfen10 aug 2017q

Elin Ekberg:

9 timmar och 38 minuter och eftertexterna rullar.


En fråga bara: hur har du tid att gibba så mycket när du har barn? Tips plz, så att jag också kan.

Elin Ekberg10 aug 2017q

W0lfen:

En fråga bara: hur har du tid att gibba så mycket när du har barn? Tips plz, så att jag också kan.


Man får passa på när man är ensam hemma, den här veckan har varit lyx när familjen varit iväg. Jag klarar inte att åka båt pga min sjukdom så det fick bli att jag stannade hemma.

Annars blir det aldrig att spela under dagarna, utan det får bli när hon har somnat. Man lär sig och vi är också båda väldigt duktiga på att ge varandra egentid. Det är mitt tips, för man behöver det.

W0lfen10 aug 2017q

Elin Ekberg:

Man får passa på


Vill tacka för en fin genomgång av spelet. Du fick mig att köpa det precis. Ser fram emot att spela lite ikväll.

gadwin10 aug 2017q

Jämförelser med Silent Hill 2? Jävlar, stora ord, man blir ju inte mindre peppad direkt!

Simon Liljedahl10 aug 2017q

Jag har påbörjat min resa.

Fy fan. Det är sådär tryckande tycker jag. Mina arma nerver...

Jag är i början och det är inte läskigt men fan jag pallar inte sånt här. Konstigt det där. Jag är ingen fegis i verkliga livet (annat än de vanliga grejerna) men spel är min svaghet.

Just nu är jag fascinerad och orolig bara. Vilken värld!

Jag trodde jag skulle känna mig beredd efter att ha följt med i Ekbergs intryck. Jag är inte beredd.

Skitspel10 aug 2017q

Simon Liljedahl:

Jag är inte beredd.


“Death twitches my ear;
'Live,' he says...




'I'm coming.”

Simon Liljedahl10 aug 2017q

Skitspel:

“Death twitches my ear;


Jag kan inte alls placera det där men det kändes bekant på något vis. (Och jag gillar Arnold-giffarna, får mig att känna mig säkrare)

Tog en rökpaus. Gick ut i hallen samtidigt som ena katten hoppade upp på fönsterblecket utanför. Jag tappade både mobil och (oöppnad) ölburk.

Skitspel10 aug 2017q

Simon Liljedahl:

Jag kan inte alls placera det där men det kändes bekant på något vis. (Och jag gillar Arnold-giffarna, får mig att känna mig säkrare)


Virgil, en bortglömd poet men orden lever kvar.

Hehe, jag med.
De passar så bra på någe sätt.

Simon Liljedahl:

Tog en rökpaus. Gick ut i hallen samtidigt som ena katten hoppade upp på fönsterblecket utanför. Jag tappade både mobil och (oöppnad) ölburk.


Naw, sicken scaredy-cat.. haha.
Hur ska det då gå med spelet när det börjar läska till sig?

Simon Liljedahl10 aug 2017q

Skitspel:

Hur ska det då gå med spelet när det börjar läska till sig?


Det kommer gå åt skogen!

Eller inte. Det går bra hittills. Ändå spelat en bra bit nu, för att vara jag. Det är en väldigt tryckande stämning och jag finner det extremt jäkla bra!
Inte råkat ut för något strul alls heller trots att jag spelar på en Pro.

Det finns något här. Det finns något i spelet som verkligen slår an en sträng inom mig. Det är verkligen bra (mycket tack vare skådespelarna) men det hänger liksom kvar inombords.

Det är inget spel för de personer som vill att det ska hända saker hela tiden.

Jag förstår verkligen inte, efter all eftertanke som getts spelet, att de valt denna titel. Den må vara talande men ack så urbota tråkig.

Skitspel10 aug 2017q

Simon Liljedahl:

Jag förstår verkligen inte, efter all eftertanke som getts spelet, att de valt denna titel. Den må vara talande men ack så urbota tråkig.


Håller med. Titeln är verkligen urusel, nästan lika illa som Valerian and the City of a Thousand Planets.

Simon Liljedahl10 aug 2017q

Skitspel:

Valerian and the City of a Thousand Planets


Ja det är verkligen också en knäpp titel. Jag lär se filmen. Någon gång. Antagligen bakfull.

Hoppandes på en överraskning.

Skitspel10 aug 2017q

Simon Liljedahl:

Ja det är verkligen också en knäpp titel. Jag lär se filmen. Någon gång. Antagligen bakfull.


Haha, jo jag med.
På tal om bakfyllefilmer, måste bara dela med mig om det faktum att Den 13:e krigaren kanske är en av världens bästa bakfyllefilmer. Av någon anledning har en rad med random människor jag stött på under mitt liv, som också sett den under en bakfylla, samma inställning.

Kanske är det tempot, kanske är det stämningen, världen, estetiken, eller bara kompositionen av det hela som gör den så vaggande när man är helt trasig.

Simon Liljedahl:

Hoppandes på en överraskning.


Mmm, bästa sättet att uppleva film.

Simon Liljedahl10 aug 2017q

Skitspel:

Mmm, bästa sättet att uppleva film.


Ja det är det. Med blandade känslor ibland. Emellanåt startar jag upp Die Hard eller liknande för att slumra till. Det är liksom perfekt och jag kan somna utan att missa något för jag har sett allt förut och öppnar jag ett ögonlock får jag bara nostalgi och varma känslor.

Om en ny film visar sig vara bra så kan jag inte slumra. Jag ser hela och njuter men senare på eftermiddagen saknar jag kändlan av att vara utvilad.

Om jag nu har en sådan dagen efter.

Ibland är jag speedad istället och städar huset och tar en powernap till lite musik istället.

Det är det sista jag nämner om detta. Framtida inlägg kommer handla om spelet. Det blev lite för mycket BSL nu.

Elin Ekberg11 aug 2017q

W0lfen:

Vill tacka för en fin genomgång av spelet. Du fick mig att köpa det precis. Ser fram emot att spela lite ikväll.


Du får berätta vad du tyckte sedan [smile]

gadwin:

Jämförelser med Silent Hill 2? Jävlar, stora ord, man blir ju inte mindre peppad direkt!


Med tanke på min stora kärlek till Silent Hill 2, inte ord som jag skulle kläcka ur mig hur som helst. Jag menar, jag älskar Silent Hill men jag tycker ju att inte ens uppföljaren nådde hela vägen till det som Silent Hill 2 gjorde så bra. Vad gäller den genomtänkta berättelsen. Jag känner att Hellblade kommer att bli ett sådant där spel som folk kommer att använda som en måttstock i fortsättningen. Folk beskriver det redan nu som ett av de viktigaste spelen under den här konsolgenerationen. Jag vet inte om jag tänker gå riktigt så långt, men ett bra spel är det onekligen. Så här efter några dagar efter att jag klarade det har jag fortfarande kvar spelet i tankarna.

Simon Liljedahl:

Jag har påbörjat min resa.

Fy fan. Det är sådär tryckande tycker jag. Mina arma nerver...


Haha, just you wait! [cute]

melander12 aug 2017q

Detta måste man ju köpa. Verkar väldigt intressant!
Och för den pengen?

Rooter12 aug 2017q

Kunde inte hålla mig så slog till imorse och lirade lite.
Har Dold text: dödat första två bossarna och ramlat ner från bron.

Tycker än så länge att det är riktigt riktigt bra, stämningen är fantastisk. Älskar att man inte har något UI och att det inte kommer prompts när man kan använda saker.

Och hörlurar är fan nästan ett måste känns det som, gör så otroligt mycket för stämningen. Ska fortsätta imorgon och ser fram emot det.

JokerM615 aug 2017q

Så klarat ut spelet.
En fråga.
Dold text: Någon mer som har provat att gå tillbaka in spegeln istället för att springa mot Hella i slutet.
Fick en cutscene och den blev det vitt och jag tror loaden hängde sig...för inget mer hände, men kunde starta om till huvudmenyn och sen fortsätta mot Hella...

tratt18 aug 2017q

Har spelat en stund nu. Gillar ljuddesignen och storyn. Men så tråkigt att det är sånt fokus på pussel, tycker det är så tråkigt när det är mycket pussel i spel

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.