Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

No Man's Sky firar ett år med en ny uppdatering

Förra året släpptes Hello Games rymdutforskningsspel No Man's Sky till PS4 och PC och möttes av så väl ris som ros. En stor kontrovers uppstod när det visade sig att flera utlovade funktioner, så som multiplayr, inte fanns i spelet överhuvudtaget. Sedan dess har det släppts två stora uppdateringar till spelet: "The Foundation Update" som lade till saker som basbyggande, nya spellägen och stora fraktskepp till spelet och "Path Finder" som införde grafiska förbättringar och gav spelare möjligheten att göra saker så som att bygga fordon och besöka andra spelares baser..


I ett mail som skickades ut till moderatorer på No Man's Sky-communities bekräftar Sean Murray, No Man's Skys utvecklingsledare, att en tredje uppdatering släpps denna vecka, när spelet firar ett år. Under sommaren har Hello Games tillsammans med företaget Alice and Smith drivit ett ARG (Alternate Reality Game) vid namnet Waking Titan, där No Man's Sky-fans världen över har fått lösa olika pussel i verkligheten och på internet som ett sätt att bygga upp för denna uppdatering.


Uppdateringen, som fått namnet "Atlas Rises" kommer bland annat att bygga ut berättelsen i spelet och lägga till portaler (som tidigare funnits i spelet men inte gått att använda) som kan ta spelare mellan olika platser. Exakt hur detta fungerar och andra saker som ingår i uppdateringen kommer avslöjas snart. Två bilder från den nya uppdateringen har släppts och ni kan se dem nedan, förutsatt att ni läser detta i nyhetsläge.


Är detta något du är sugen på att testa?

Relaterade bilder

Alexander Rehnman 9 aug 2017Visningar: 1638 

Taggar: No Man's Sky, Sean Murray, Hello Games

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Daniel Eyre 9 aug 2017q

Tänk om detta spel hade släppts med alla dessa uppdateringar från början...

Skitspel 9 aug 2017q

Inte spelat de än, väntar fortfarande på att det blir "klart".

Gameguardian 9 aug 2017q

Oh yeah wow va nice kommer spela detta direkt igen när uppdateringen kommer. Spelade de båda tidigare uppdateringarna och älskar dem! Ska bli spännande att återvända :)

Foxxy 9 aug 2017q

Inte vågat köpa det här spelet pga det var ofärdigt.

Retrogubbe 9 aug 2017q

Hypen kring detta dog väldigt snabbt? Det är ju otroligt tyst om spelet dessa dagar. Var det inte herr Skog som var övertygad om att detta skulle bli ett PSVR spel? Det lär väl aldrig ske.

Savior Katana 9 aug 2017q

Minns när hypetåget gick, hoppade aldrig på det. En så pass oärlig releasekampanj som det ändå visade sig vara förtjänar all den kritik den fick. Sen var det märkligt tyst alldeles för länge.

Men jag vill ändå tro att intentionerna var i grunden goda, och att ambitionerna helt enkelt blev för stora lite för snabbt, men det känns ändå svårt att rättfärdiga det otroligt tomma och enkelspåriga (i förhållande till den bild av spelet som Hello Games själva målat upp i intervjuer och pressmeddelanden) spel som faktiskt släpptes.

Men, vem vet, om 5 år kanske detta är ett bra spel.

blisZ 9 aug 2017q

Lagt ner över 70 timmar på det här spelet. Det är ett bra spel som bara blir bättre.

Retrogubbe 9 aug 2017q

Kollat runt lite om alla lögner och sånt som omgav spelet. I allt detta upptäckte jag att IGN Sverige ändå gav spelet 9.9/10 i betyg. Hur är det ens möjligt om spelet hade/har så många brister? Låter verkligen som en så kallad köpt recension.

Alexander Rehnman 9 aug 2017q

Retrogubbe:

Hur är det ens möjligt om spelet hade/har så många brister? Låter verkligen som en så kallad köpt recension.


Recensenten som skrev den recensioner skriver för Loading nu. Tror han pratat om den tidigare, men minns inte när, så...

Aaron Vesterberg Ringhög:

...jag citerar dig så du ser denna tråd.

chips 9 aug 2017q

Alexander Rehnman:

Recensenten som skrev den recensioner skriver för Loading nu. Tror han pratat om den tidigare, men minns inte när, så...


Han har ju redan skrivit om detta iom detta blogginlägg:

http://loading.se/blogg.php?user_id=45739&blogg_id=33805

Retrogubbe:

Låter verkligen som en så kallad köpt recension.


Smaken är som röven, klöven.

Aaron Vesterberg Ringhög 9 aug 2017q

Retrogubbe:

Låter verkligen som en så kallad köpt recension.


Skrev om hur mycket jag fick för mina recensioner här:

http://nordic.ign.com/sve/industry/81796/opinion/kronika-en-...

För övrigt står det en del i recensionen för den som vill veta lite mer, fast läsning kanske är överskattad 2017? [wink]

Alexander Rehnman:

så...


Tack för headsup! [love]

moralpappan 9 aug 2017q

Hade man kallat det för "Early Access" så skulle ingen klagat :)

thezboson 9 aug 2017q

Har följt ARGet sedan början och det har varit helt fantastiskt.

Ser verkligen fram emot att mitt favoritspel nu ska bli ännu bättre.

Skitspel 9 aug 2017q

Själv älskar jag Battlefield 4, spelat långt över 1000 timmar och enligt min upplevelse den bästa shootern för mig där ute, men jag skulle absolut inte ge det 10/10 i en recension. Väldigt långt ifrån.

Att recensera utifrån smak utan att räkna in målgrupp förvirrar bara läsaren med att köpa vad recensenten säljer, än själva produkten de är där att lära om. Läser man inte recensionen utan går rakt på betyget så skall det återspegla vad man har att vänta av produkten, inte hur roligt recensenten hade det eller hur många speltimmar hen fick ut av pengarna.

Tycker man detta är svårt att särskilja, ja då är det för att det är exakt vad det är, svårt alltså. Och också anledningen varför vissa recensenter resonerar bättre med den större massan än andra i sin kategori alt underkategori. Vissa har helt enkelt en bättre relation till sin smak och kan kritisera saker man själv tycker om för att de ser hur andra inte skulle kunna göra det.

Satterfield's chef hade en poäng, om att förstå sin publik. Kan inte Satterfield separera eller kombinera sina upplevelser med vad han tror att andra, sin publik, kommer att tycka och förvänta sig utav produkten de är där för att lära sig mer om så gör han inte sitt jobb.

Callopski 9 aug 2017q

Skitspel:

så skall det återspegla vad man har att vänta av produkten,


=

Skitspel:

nte hur roligt recensenten hade det eller hur många speltimmar hen fick ut av pengarna.


??

Så märklig inställning. Recensenterna kan ju inte gissa vilket betyg spelet BORDE få?
Det du skriver hade ju bara varit ett problem om det bara fanns en recension. Nu finns det ju många.

Linus Lekander 9 aug 2017q

Daniel Eyre:

Tänk om detta spel hade släppts med alla dessa uppdateringar från början...


Eller utan både dessa och mer därtill.

Jag hade personligen älskat att bara få upptäcka detta matematiska, snygga, välljudande universum helt utan begränsningar. Utan att behöva samla resurser, uppgradera sig och hålla koll på hälsan.

Om jag fick göra om No Man's Sky som jag ville hade jag skalat av det till ett Proteus i ett massivt och även av utvecklarna själva så gott som outforskat universum.

Skitspel 9 aug 2017q

Callopski:

Recensenterna kan ju inte gissa vilket betyg spelet BORDE få?


Inte gissa, sätta.

Callopski:

Det du skriver hade ju bara varit ett problem om det bara fanns en recension. Nu finns det ju många.


Det är inget problem nu heller kan jag tycka med så många forum för recensioner och intryck. Många utav de bästa recensenterna enligt mig själv kör själva i eget format och gör ett väldigt bra jobb i att dissekera spel utifrån jaget och vad deras publik är ute efter.

Ta exempelvis Angry Joe, han är nästan alltid dead-on med sina betyg och intryck även när han är bias en titel eller genre. Trots att han älskade ett spel så ser han ändå bristerna i det och kan kritisera och sätta betyg därefter. Det är ju liksom varför många utav dessa egna recensenterna har en så stor grupp följare, de förstår sin publik och när känslor och "rätt" kommer i kläm.

Pichius 9 aug 2017q

Vem bryr sig om No Man's Sky? De har blåst folk. Varför ska vi ge dom en till chans?

Alexander Rehnman 9 aug 2017q

Pichius:

Vem bryr sig om No Man's Sky? De har blåst folk. Varför ska vi ge dom en till chans?


Hade de velat blåsa folk hade de tagit pengarna och stuckit efter releasen istället för att producera två stora uppdateringar (den i veckan är troligen stor också, men vet ej säkert) och driva ett flera månader långt ARG.

Sen så ska det ju inte nekas att missvisande marknadsföring användes, att spelet var för högt prissatt för sitt innehåll och att kommunikationen från Hello Games var usel. (Ett "Nej, vi var tvungna att stryka X för att Y" hade hjälpt en del)

Men jag tror att No Man's Sky, trots den katastrofala releasen och hanterandet av hype och marknadsföring, är ett spel med stor potential. De två uppdateringar som kommit hittills har bidragit med en hel del och fått spelet att kännas bättre och helare.

(I en optimal värld borde spelet ha varit ungefär i nuvarande skick vid release... och kanske en lite mer komplett lista över vad som finns i spelet med förklaringar varför saker från trailers inte finns med)

Aaron Vesterberg Ringhög 9 aug 2017q

Den dagen vi anser att spel är ett kulturuttryck som kan upplevas subjektivt i alla dess former, snarare än en konsumtionsprodukt tillgänglig endast för oss som vill vara delaktig i den återkommande zeitgeisten - den dagen tillåter vi de som uppenbarligen uppskattar vissa verk göra det, utan att känna oss tvungna att klanka ner på deras upplevelser. [love]

Eller så har jag fel och får acceptera att de med störst förväntningar fortfarande känner sig svikna av Hello Games och Sony.

No more, no less.

Daniel Eyre10 aug 2017q

Linus Lekander:

Om jag fick göra om No Man's Sky som jag ville hade jag skalat av det till ett Proteus i ett massivt och även av utvecklarna själva så gott som outforskat universum.


En intressant tanke. Kanske hade även jag föredragit något liknande.

blisZ10 aug 2017q

Linus Lekander:

Utan att behöva samla resurser, uppgradera sig och hålla koll på hälsan.


Det finns ett liknande mode nu dock efter Foundation uppdateringen: Creative mode [smile]
"This mode of play is a more relaxed version with the ability to "explore and create freely," and was added as part of the Foundation Update. The player is allowed to indulge their creativity and construction skills, with unlimited health and resources, and zero building costs. It is important to note that trophies will NOT unlock in Creative Mode. Story elements like the Atlas Path and Black Holes are not available in this mode."

Linus Lekander10 aug 2017q

blisZ:

explore and create freely,


Ja, jag testade creative mode när det kom. Var hoppfull över att det då var spelet jag ville ha. Men visst har även det begränsningar? Jag minns det som att man likväl behövde vissa resurser/delar för att färdas långa avstånd.

(Längesen jag spelade nu, så jag minns inte detaljer mer än att jag blev besviken till slut)

gorbatjov10 aug 2017q

Linus Lekander:

Jag hade personligen älskat att bara få upptäcka detta matematiska, snygga, välljudande universum helt utan begränsningar. Utan att behöva samla resurser, uppgradera sig och hålla koll på hälsan.


Det hade ju varit susen om det fanns ett sånt läge. Huvuddelen är väl ändå att utforska? Har varit sugen på det och hängde med på hypetåget i början men blev aldrig att jag köpte det när det väl släpptes.

blisZ10 aug 2017q

Linus Lekander:

Ja, jag testade creative mode när det kom. Var hoppfull över att det då var spelet jag ville ha. Men visst har även det begränsningar? Jag minns det som att man likväl behövde vissa resurser/delar för att färdas långa avstånd.


Inte hunnit prövat det tyvärr så vet inte riktigt men om du kände begränsningar så är det säkert så. Jag varit nära att börja med det men nu när jag kommit så långt så vill jag inte börja om på nytt.
Men ja det är ju tyvärr inte ett spel för alla.

Danneeeee10 aug 2017q

Spelet är skräp, variation mellan planeters flora och fauna är i princip obefintlig och merparten av spelandet går ut på att skjuta stenar i bitar för att samla material. Men tycker man om att göra extremt monotona uppgifter im absurdum så visst, då får man valuta för pengarna här.

maq77710 aug 2017q

Danneeeee:

Men tycker man om att göra extremt monotona uppgifter im absurdum så visst, då får man valuta för pengarna här.


Jag håller med dig. Det är som att gå till ett sketet jobb på fabrik på din fritid, fast utan betalt. Enbart sjuka människor kan tycka om detta...

thezboson11 aug 2017q

För oss sjuka människor som älskar detta spel: det har läckt en liten lista med features och lite screenshots.

Bland annat finns nu crashade freighters, något många av oss efterfrågat.
De verkar ha implementerat ett nytt sorts questsystem också.

Och en liten punkt "joint exploration". Vi får se vad det betyder...

blisZ12 aug 2017q

maq777:

Jag håller med dig. Det är som att gå till ett sketet jobb på fabrik på din fritid, fast utan betalt. Enbart sjuka människor kan tycka om detta...


Nja skulle jag inte säga. Spelet är som en lång ambient låt [smile]

maq77712 aug 2017q

blisZ:

Spelet är som en lång ambient låt


Nej, nej, nej blisZ. Jag vet allt om lång monoton ambient, det vet du. Ambient är som knark, du flyr verkligheten. NMS är som att som att arbeta på sommarlovet när snyggaste tjejen frågat om du vill hänga med på Rave i Italien och bo med henne i tält!!!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.