Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Wonder Boy: The Dragon's Trap säljer mest på Switch

Tidigare i år släpptes spelet Wonder Boy: The Dragon's Trap till PS4, Switch, Xbox One och PC.


Du kan läsa vår recension av spelet här.


Nu har Omar Cornut (Lizardcube) berättat mer om försäljningen av Wonder Boy i en intervju där olika indieutvecklare pratar om sina upplevelser med att utveckla spel till Switch.


Här får vi veta att Wonder Boy: The Dragon's Trap har sålt fler exemplar till Switch än vad spelet gjort till PS4, Xbox One och PC sammanlagt.

Oskar Skog11 sep 2017Visningar: 790 

Taggar: Wonder Boy 3, The Dragon's Trap, DotEmu

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

FoxDie11 sep 2017q

Detta för tankarna till det nyligen utannonserade Secret of Mana Remake. Att ingen Switch version produceras är en skam. Tror nämligen att det skulle sälja bättre på Switch.

Tobias Söderlund11 sep 2017q

Man kan undra om liknande har någon som helst inverkan på bilka beslut som fattas av utgivare framöver.

Det är inte första gången det händer, liksom, men överlag verkar multi till Nintendos konsoler inte vara det heta direkt.

Fröken Keke11 sep 2017q

Har spelet sålt bra? Känns lite oroväckande då spelet kom när Switch var helt ny, och därav inte hade en särskilt stor användarbas.

Daniel Eyre11 sep 2017q

Även om man räknar med faktumet att det inte finns några spel till Switch måste man ju erkänna att detta är extremt... imponerande...? Kanske fel ord. Men spännande!

Oskar Skog11 sep 2017q

Jag gissar att Switch (och Nintendo-konsoler, rent generellt) har en större andel av retropubliken än vad som finns till dom övriga formaten.

skewie11 sep 2017q

Personligen tycker jag att indiespel av retrokaraktär har blivit mycket mer intressanta för min del i och med Switchen.

För mig är inte dessa typer av spel någonting jag har tid att sätta mig ner och dedikera tid till på kvällarna när det finns så mycket annat av intresse att göra/spela.

De känns däremot perfekta att spela på tåget till och från jobb eller i sängen en stund innan det är dags att sova.

Batsugun11 sep 2017q

Daniel Eyre:

Även om man räknar med faktumet att det inte finns några spel till Switch


Hur tänker du nu?

Notorious Gamer11 sep 2017q

Lol, jag köpte det endast för jag ville spela nåt nytt till Switch. Inget annat. Knappt kört 1h

Lillejan11 sep 2017q

FoxDie:

nyligen utannonserade Secret of Mana Remake


och squareenix skjuter återigen sig själv i foten.

Anders Eklöf11 sep 2017q

Det här spelet är mest ett otroligt förlegat plattformsspel som döljer det faktumet med ert väldigt vackert yttre. Det är trevligt att titta på, men inte särskilt kul att spela...

Joe E Tata11 sep 2017q

Kul måste jag säga!

Anders Eklöf:

Det här spelet är mest ett otroligt förlegat plattformsspel som döljer det faktumet med ert väldigt vackert yttre. Det är trevligt att titta på, men inte särskilt kul att spela...


Hädelse! Det är fantastiskt!

Niklas B11 sep 2017q

Batsugun:
Han har väl inte kommenterat en enda artikel om Switch utan att nämna bristen på spel. Kanske spelar han väldigt fort, eller väldigt kort av varje spel.

AiD11 sep 2017q

Inte kul att spela? Detta spelet håller väldigt bra än idag enligt mig. Men då pratar jag om originalet. Har inte spelat denna remake än, men har det på min watchlist till Switchen.

Drakkir11 sep 2017q

Finns hela intervjun att läsa någonstans?

Edit: Hittade

Delacroix11 sep 2017q

FoxDie:

Detta för tankarna till det nyligen utannonserade Secret of Mana Remake. Att ingen Switch version produceras är en skam. Tror nämligen att det skulle sälja bättre på Switch.


Kanske blev utrymmesproblem och för dyrt [rolleyes]

Daniel Eyre11 sep 2017q

Batsugun:

Hur tänker du nu?


Jag tänker att konkurrensen för nya spelsläpp är så brutalt mycket mindre på Switch jämfört med tex. PS4. Alla någorlunda högprofil-spelsläpp på Switch får ju enormt mycket högre potentiell köpfrekvens. Dock bara i förhållande till hur många som faktiskt köpt konsolen, vilket ju gör denna nyhet rätt sjuk oavsett. Att spelet sålt bättre till Switch än till alla andra format TILLSAMMANS är verkligen uppseendeväckande. Och rätt kul, på något vis.

Användarnam11 sep 2017q

"intervju där olika indieutvecklare pratar om sina upplevelser med att utveckla spel till Switch."
Länk till intervjun tack

Oskar Skog11 sep 2017q

Användarnam:

Länk till intervjun tack


Här:

https://www.gamasutra.com/view/news/305284/Rise_of_the_Nindi...

Jag trodde den var med.

NicolausCamp11 sep 2017q

Delacroix:

Kanske blev utrymmesproblem och för dyrt



Fast det släpps på Vita? Hur var nu minnessituationen på den enheten? [wink]

Robert Larsson11 sep 2017q

Det säljer bättre för att det är mindre konkurrens på Switchen. Det är helt enkelt ett mindre utbud till den konsolen än till övriga plattformar, och som följd av det hamnar spelet på topplistan istället för skymundan. Mina två cent.

tobbAddol11 sep 2017q

Indiespel säljer nog extra bra på Switch då det inte finns så mycket annat att spela på den förutom Nintendos spel. Vilket egentligen är bra. Det betyder ju att det finns ett sug efter spel på konsolen vilket fler utvecklare kan lockas att dra nytta av.

FoxDie:

Detta för tankarna till det nyligen utannonserade Secret of Mana Remake. Att ingen Switch version produceras är en skam. Tror nämligen att det skulle sälja bättre på Switch.


Men detta är väl mest Sony som betalar för exklusivitet för att få trolla Nintendo.

Lite samma grej med Monster Hunter World, skulle jag tro.

Känns ju logiskt att Sony (och MS I guess) ändå har lite koll på Switch och vill försäkra sig om att det inte går bra för den genom att hogga exklusiviteter där de kan.

Magnus Virdeborn11 sep 2017q

Åh, mer port begging för Switch! Av ett spel som folk tydligen tycker är gräsligt fult dessutom. Nej, allt behöver inte komma till Switch.

tobbAddol:

Men detta är väl mest Sony som betalar för exklusivitet för att få trolla Nintendo.


Struntprat. Det kommer till Steam också.

Men visst, får Switch det här så kanske vi som har PS4 kan få den fina Switch-exklusiva Mana-samlingen?

Delacroix11 sep 2017q

NicolausCamp:

Fast det släpps på Vita? Hur var nu minnessituationen på den enheten?


Ingen aning, Vitan var/är väl ett haveri av rang?

Magnus Virdeborn11 sep 2017q

Vita är underbar.

NicolausCamp11 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Men visst, får Switch det här så kanske vi som har PS4 kan få den fina Switch-exklusiva Mana-samlingen?


Fair trade, tycker jag.

Magnus Virdeborn11 sep 2017q

[bigsmile]

tobbAddol11 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Struntprat. Det kommer till Steam också.


Ja, men jag tror inte Sony ser PC som en konkurrent på samma sätt som Nintendo. De har antagligen bara sett till att få exklusivitet på konsolmarknaden.

NicolausCamp11 sep 2017q

tobbAddol:

Ja, men jag tror inte Sony ser PC som en konkurrent på samma sätt som Nintendo. De har antagligen bara sett till att få exklusivitet på konsolmarknaden.


Precis. Samma sak med tex Street Fighter V.

NicolausCamp11 sep 2017q

På tal om detta. Spelet ska tydligen få en fysisk release till Switch i Asien, med stöd för engelsk text, för de som vill "äga" ett exemplar.

Fröken Keke11 sep 2017q

NicolausCamp:

På tal om detta. Spelet ska tydligen få en fysisk release till Switch i Asien, med stöd för engelsk text, för de som vill "äga" ett exemplar.


Lite spekulant, känns som en kul grej att ha, har inte hunnit skaffa spelet än.

Magnus Virdeborn11 sep 2017q

tobbAddol:

Ja, men jag tror inte Sony ser PC som en konkurrent på samma sätt som Nintendo. De har antagligen bara sett till att få exklusivitet på konsolmarknaden.


Nej, men att hävda att Sony skulle ha betalt Square Enix för exklusivitet gällande Secret of Mana är ju bara befängt.

Såvida du inte tror att Nintendo betalade Square för att få exklusivitet för Mana-samlingen. [confused]

tobbAddol11 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Nej, men att hävda att Sony skulle ha betalt Square Enix för exklusivitet gällande Secret of Mana är ju bara befängt.


Kanske, kanske inte. Har ingen aning om vad dealen är, så kan ju bara spekulera :)

NicolausCamp11 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Nej, men att hävda att Sony skulle ha betalt Square Enix för exklusivitet gällande Secret of Mana är ju bara befängt.


Kanske. På tal om något annat skulle det inte förvåna mig ett dugg om FFXII Zodiac Age släpps till PC i juli nästa år, och om så är fallet står de ju ganska klart att Sony betalat för ett års exklusivitet där. Det var ju det som hände med FFX/X-2 tex.

Magnus Virdeborn11 sep 2017q

tobbAddol:

Kanske, kanske inte. Har ingen aning om vad dealen är, så kan ju bara spekulera :)


Poängen att det inte finns anledning att tro att Sony betalt om man inte tror att Nintendo gjort det heller. För det är inte så att Sony är stora stygga vargen och Nintendo inte spelar samma spel som sina konkurrenter.

NicolausCamp:

På tal om något annat skulle det inte förvåna mig ett dugg om FFXII Zodiac Age släpps till PC i juli nästa år, och om så är fallet står de ju ganska klart att Sony betalat för ett års exklusivitet där. Det var ju det som hände med FFX/X-2 tex.


Kanske. Eller så tar det bara längre tid för Square Enix att porta. Som med FFXV. De är väl inte kända för att vara bra med PC-portar? [bigsmile]

NicolausCamp11 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Som med FFXV. De är väl inte kända för att vara bra med PC-portar?


Tja, FFXIV släpptes väl samtidigt och fungerar riktigt fint, men överlag, njäe. Lightning Returns hade ju tex detta i PC-versionen. [crazy]

Tror dock inte portningen är ett problem iom att PS4/Xbox One basically är en PC sett till programmeringsmiljö och systemarkitektur.

tobbAddol11 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Poängen att det inte finns anledning att tro att Sony betalt om man inte tror att Nintendo gjort det heller. För det är inte så att Sony är stora stygga vargen och Nintendo inte spelar samma spel som sina konkurrenter.


Jag är inte så bekant med samlingen du nämner så kan inte riktigt kommentera där. Vad som talar emot att Sony skulle ha betalat för exklusivitet är väl att det på det stora hela är ett ganska lågbudget och betydelselöst spel, så därför är det väl lite skumt för Sony att göra en sån sak. Men det låter ju inte så värst osannolikt heller, särskilt inte när PS4 och Vita är två av konsolerna det släpps till. Och det egentligen inte finns någon rimlig anledning till varför det inte skulle kunna släppas till Switch då det känns som ett ganska passande spel för konsolen.

Och ang. Monster Hunter som jag också nämnde så känns det som en spelserie Sony velat lägga vantarna på länge. Att Monster Hunter World annonserades under deras E3-konferens, trots att det även släpps till PC och XB, borde ju ändå säga något. Redan innan utannonseringen så läckte det ju rykten om att Sony hade beställt ett "open world"-Monster Hunter från Capcom som inte skulle få vara tillgängligt på Nintendo-konsoler.

Och jag tycker faktiskt det är lite fulspel från deras sida. Som konsument vill jag hellre se fler spel till fler konsoler än färre.

NicolausCamp11 sep 2017q

tobbAddol:

Och jag tycker faktiskt det är lite fulspel från deras sida. Som konsument vill jag hellre se fler spel till fler konsoler än färre.


Borde inte samtidigt Monster Hunter XX släppas till övriga format i så fall? Tror faktiskt mycket av det handlar om att Switch kanske helt enkelt inte riktigt klarar World utan lite väl mycket kompromisser, alternativt att det varit under utveckling långt innan Switch-specifikationerna var färdigställda.

Magnus Virdeborn11 sep 2017q

NicolausCamp:

Tja, FFXIV släpptes väl samtidigt och fungerar riktigt fint, men överlag, njäe


I det fallet så är det väl snarare PS3-versionen som var porten? [wink]

tobbAddol:

Jag är inte så bekant med samlingen du nämner så kan inte riktigt kommentera där.


I Japan fick Switch en fysisk samling med Mana 1-3 på samma spelkort.



Om du frågar dig varför remaken av Secret of Mana inte kommer till Switch kan du ju liksom också fråga dig varför den här samlingen inte kommer till PS4, Vita, Steam eller ens Xbox One.

Sanningen är nog bara den att Square Enix inte längre satsar lika hårt digitalt som de brukade. DS och PSP hade deras fulla stöd. 3DS och Vita fick kanske hälften så många titlar, varav många var exklusiva för Japan. Och nu känns det som att mobiltelefoner tagit över.

Men jag håller med dig, vill ju se fler tredjepartsspel till så många format som möjligt. Mana behöver få ny vind under vingarna!

NicolausCamp11 sep 2017q

NicolausCamp11 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

I det fallet så är det väl snarare PS3-versionen som var porten?


Nu syftar jag på A Realm Reborn som är väldigt väloptimerat och ser bättre ut på PC med högsta inställningarna än det gör på PS4

Magnus Virdeborn11 sep 2017q

NicolausCamp:

Nu syftar jag på A Realm Reborn som är väldigt väloptimerat och ser bättre ut på PC med högsta inställningarna än det gör på PS4


Ja? Poängen var att spelet är utvecklat för PC i första hand, så det förhåller ju inte sig till samma kriterier som de konsolspel som företaget portat till PC gör.

Spelet är dock väldigt fint till PS4 och i synnerhet till Pro. Till den grad att det inte är så stor skillnad mellan PC-versionen som den kommer se ut för majoriteten av de som spelar (såvida du inte tror att de flesta sitter med monsterdatorer!) [bigsmile]

De är ju alltså mycket bättre på att porta från PC till konsol än tvärtom!

Lizzie Birdsworth11 sep 2017q

Om jag utgår från mig själv är det här ett spel som jag definitivt hade köpt om jag hade en Switch.
Jag älskade originalet, men av någon anledning har det inte blivit av att jag har köpt det.
Känns på något märkligt sätt som ett spel som passar perfekt att spela bärbart. Även om man inte gjorde det med originalet. Hade det släppts till Vita hade jag köpt det. Men till PC eller PS4. Näh då tvekar jag.

Magnus Virdeborn11 sep 2017q

Lizzie Birdsworth:

Men till PC eller PS4. Näh då tvekar jag.


Varför? Om du har tillgång till formaten? Det är inte så att Wonder Boy hör mer hemma hos Nintendo än någon annan. [wink]

Lizzie Birdsworth11 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Det är inte så att Wonder Boy hör mer hemma hos Nintendo än någon annan


Har jag redan skrivit...
Och det har knappast något med Nintendo att göra

Lizzie Birdsworth:

Hade det släppts till Vita hade jag köpt det.


Lizzie Birdsworth:

passar perfekt att spela bärbart.

NicolausCamp12 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Ja? Poängen var att spelet är utvecklat för PC i första hand, så det förhåller ju inte sig till samma kriterier som de konsolspel som företaget portat till PC gör.


Måste ha läst ditt förra inlägg i någon form av förvirrat sinnestillstånd. My bad. [crazy]

Magnus Virdeborn12 sep 2017q

Du är uppenbarligen inte den enda som läst fel [wink] Blir så ibland. Man läser fort och skippar en mening. En mening som kanske råkar vara kort men viktig nog att man inte ens skrivit samma inlägg om man faktiskt uppfattat den [crazy]

tobbAddol12 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Om du frågar dig varför remaken av Secret of Mana inte kommer till Switch kan du ju liksom också fråga dig varför den här samlingen inte kommer till PS4, Vita, Steam eller ens Xbox One.


Fast det känns mindre konstigt att en sådan samling bara kommer till Switch imo. Det är ju ändå ett gäng gamla SNES-spel.

NicolausCamp:

Borde inte samtidigt Monster Hunter XX släppas till övriga format i så fall?


Fast det är väl det som är kompromissen, Capcom fortsätter släppa det "gamla" Monster Hunter till Nintendos konsoler medan Sony får det nya och flashiga.

Och jaa. Det är klart att prestandakrav kan ha nåt med saken att göra. Men det beror ju lite på om målet varit att släppa det till flera format eller inte från början. Går som sagt bara på ryktet som verkade ha stämt ang. det mesta annat kring spelet.

Magnus Virdeborn12 sep 2017q

tobbAddol:

Fast det känns mindre konstigt att en sådan samling bara kommer till Switch imo. Det är ju ändå ett gäng gamla SNES-spel.


Känns mer som en dålig ursäkt för att direkt eller indirekt påstå att Sony (och antagligen Microsoft också) sysslar med mutor medan oskyldiga lilla Nintendo som spelar rent aldrig får något. Vilket vore bullshit. [wink] Säger inte nödvändigtvis att det är vad du menar, men det är känslan jag får av många inlägg här på Loading överlag.

Chansen att Sony skulle ha betalt för att få exklusivitet på en relativt low key remake av ett så pass gammalt spel är riktigt liten.

Då är det mer sannolikt att Nintendo betalat dem för att få exklusivitet för Octopath Traveler. [wink]

tobbAddol12 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Känns mer som en dålig ursäkt för att direkt eller indirekt påstå att Sony (och antagligen Microsoft också) sysslar med mutor medan oskyldiga lilla Nintendo som spelar rent aldrig får något.


Mutor schmutor. Det är väl inte direkt som om den typen av avtal aldrig händer inom spelbranschen. Det är väl snarare rätt vanligt. Och jag har väl aldrig påstått att Nintendo skulle vara oskuldsfulla, men i just detta fallet tycker jag ändå de verkar vara det. Och nu är det ju inte Nintendo som för tillfället redan har det väldigt bra ställt med tredjepartsutbudet förhållandevis heller.

Magnus Virdeborn12 sep 2017q

tobbAddol:

Och jag har väl aldrig påstått att Nintendo skulle vara oskuldsfulla, men i just detta fallet tycker jag ändå de verkar vara det.


Och det tror jag även att Sony är. För Secret of Mana-remaken är inget som de kommer tjäna på att ha som exklusivitet. Det är snarare en produkt av att Square Enix har bäst relation med just Sony. World of Final Fantasy kom ju inte till Xbox One, men inte var det för att Sony hindrade Square Enix från att släppa det där.

tobbAddol:

Och nu är det ju inte Nintendo som för tillfället har det väldigt bra ställt med tredjepartsutbudet.


Men sen kan man ju titta på trenden. Det är massvis med spel som kommer till PS4/One som faktiskt hade kunnat komma till Switch också rent tekniskt men inte gör det. Det är inte så att Sony och Microsoft gaddat ihop sig [crazy]

Är nog bara så att många utvecklare har ett ganska svalt förhållande med Nintendo vilket suttit i under flera konsolgenerationer nu och är tveksamma till hur mycket de vill satsa på Switch. Sen hjälper nog inte kostnaderna för spelkorten.

NicolausCamp12 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Känns mer som en dålig ursäkt för att direkt eller indirekt påstå att Sony (och antagligen Microsoft också) sysslar med mutor medan oskyldiga lilla Nintendo som spelar rent aldrig får något. Vilket vore bullshit.


Fast hur ofta brukar Nintendo stoltsera med tredjepartsexklusiviteter? Det är ju verkligen Sony och Microsoft som slåss mest om det. Nintendo verkar mer glada att folk faktiskt vill utveckla till deras konsoler. [crazy]
När det gäller tredjepartsexklusiviteter till Nintendos maskiner verkar det ju ligga någon genuin passion bakom. Som när utvecklarna av Rayman Legends blev sura för att Ubisoft sköt upp spelet för att kunna göra det till multiformat, eller när Nintendo hoppade in och räddade Bayonetta 2 när ingen annan ville göra det.
Säger inte att Nintendo inte kör med mutor heller, men att de inte verkar lika extrema när det handlar om att punga fram pengar som de två andra.

Magnus Virdeborn12 sep 2017q

Fast grejen är att även om jag tror att mutor absolut förekommer lite då och då, så behöver nog varken Sony eller Microsoft övertyga vissa utvecklare om vissa spel.

NicolausCamp12 sep 2017q

Magnus Virdeborn:

Fast grejen är att även om jag tror att mutor absolut förekommer lite då och då, så behöver nog varken Sony eller Microsoft övertyga vissa utvecklare om vissa spel.


Nej, nej, det tror inte jag heller. Säger mest att när det väl förekommer så kan jag nästan sätta pengar på att det är Microsoft och Sony som drar det största lasset och att Nintendo knappt ens kommer i närheten.

Elin Ekberg12 sep 2017q

Jag är inte förvånad. Switch är alldeles fantastisk mysig att spela gamla spel på (eller nya spel som vill vara gamla). Jag föredrar att spela sådant bärbart, i soffan. Så jag ser också väldigt gärna den nya versionen av Secret of Mana till Nintendo Switch.

Tobias Söderlund13 sep 2017q

NicolausCamp:

Som när utvecklarna av Rayman Legends blev sura för att Ubisoft sköt upp spelet för att kunna göra det till multiformat


Fast vem skulle inte bli sur om ens kärleksbarn blev stoppat från att gå publikt? Det hade nog inte mycket alls med hårdvaran att göra. Och om det inte var det du syftade på är jag lite osäker på exakt vad du menade och hur det är relevant för den tes du för.

Men, ja, jag håller dock med om att det sällan känns som att Nintendo hostar upp feta pengar för exklusiviteteter på samma vis som Sony och Microsoft... sedan vet vi ju att de flesta gånger de gör det (även om det sker på ett sådant vis som fick Bayonetta 2 att överhuvudtaget bli en realitet) så brakar rena rama helvetet lös på nätet när folk inser att de måste köpa en Nintendokonsol för annat än Nintendos egna spel.

NicolausCamp13 sep 2017q

Tobias Söderlund:

Fast vem skulle inte bli sur om ens kärleksbarn blev stoppat från att gå publikt?


Just att spelet verkligen var utvecklat med Wii U i åtanke, sett till Murphy-integrationen osv, vilken blev ändrad i de andra versionerna som kom senare.
Ancel och co verkade ju verkligen vilja göra det hela Nintendo-exklusivt och han slår mig som någon som har en god relation till Nintendo. Han gjorde ju en Mario Maker-bana tex. [crazy]
Spelet var ju klart, men sköts upp för att kunna släppas på andra format också, och detta hade antagligen med Sony och Microsofts krav att göra, att de absolut inte ska få spelen senare osv. Kan liksom tänka mig att de har någon form av krav som säger att "om vi inte får det samtidigt så ska vi inte ha det alls!" osv.

Tobias Söderlund13 sep 2017q

NicolausCamp:

och detta hade antagligen med Sony och Microsofts krav att göra, att de absolut inte ska få spelen senare osv


...jag tänker mig mer att det är Ubisofts slips- och kostymherrar som gått in och menat på att man inte skall marknadsföra spelet två gånger och reducera den potentiella försäljningen av det till de kommersiellt gångbara hd-konsolerna till förmån för en mindre försäljning till en floppande konsol från Nintendo.

NicolausCamp13 sep 2017q

Kan säkert vara så, var just att det lät på Ancel och hans team som om de verkligen ville släppa spelet då. Sedan om samma sak hade hänt om spelet var tidigare exklusivt till en annan maskin istället kan jag ju bara spekulera i. [crazy]

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.