Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Ny film och ett datum för Xenoblade Chronicles 2

Nintendo har bekräftat ett datum för lanseringen av Xenoblade Chronicles 2 till Switch.


Spelet kommer att släppas över hela världen den 1 december.


Nintendo kommer också att släppa en ny modell av Switch Pro Controller med Xenoblade-tema i samband med det här.


Här är en ny film från spelet.


Oskar Skog14 sep 2017Visningar: 590 

Taggar: Xenblade Chronicles, Monolith Soft

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Elin Ekberg14 sep 2017q

Om vi bortser från den tråkiga vad-hände-egentligen-efter-det-första-Xenoblade-Chonicles-designen på karaktärerna så ser det här väldigt lovande ut. Kanske inte ett spel där berättelsen kommer att dra in en, men en hel del annat lovar gott. Det kan nog vara mysigt att bara utforska och springa runt i den där världen.

Micke Johansson14 sep 2017q

Ser så sjukt mycket fram emot detta!
Funderar på om man ska ta ut en ledig dag den 1 december.

n e o v i o l e n c e14 sep 2017q

Ibl är man såpass naiv att man inbillar man sig att japanska spel ändå har kommit en liten bit på vägen när det gäller sexualisering och objektifiering av kvinnliga karaktärer. Sedan ser man spel som det här och kastas abrupt tillbaka till ruta ett igen.

The Sign Painter14 sep 2017q

Kul att det släpps i år, det trodde jag faktiskt inte. [smile]

Gameguardian14 sep 2017q

Jag ser också helt sjukt mycket fram emot detta och trodde inte heller det skulle komma i år!

Jag håller med om att den mer udda karaktärsdesignen jämfört med de andra Xenoblade-spelen inte riktigt gör gott för spelet, men för min del gör det ingenting om det är lättklädda tjejer så länge de har en lika viktig del i berättelsen som alla andra huvudkaraktärer med djup och bra roll i upplevelsen och inte bara är dockor som ska räddas eller dylikt.

Seb14 sep 2017q

Hoppades lite på en kontroll eftersom första spelet fick en, men kändes jävligt otippat, så blev skitglad när de visade. Blir ett köp av både den och special edition av spelet, förstås.

Nu ber jag bara till Bionis att vi kan spela japanese dub/english sub, men det vore ju fruktansvärt jävla korkat av dem att inte ha den funktionen. Ettan hade ju. X hade inte men det var väl p.g.a. platsbrist på skivan. Finns ingen ursäkt på Switch.

Batsugun14 sep 2017q

Ge mig nu!!

Siskan14 sep 2017q

Elin Ekberg:

Om vi bortser från den tråkiga vad-hände-egentligen-efter-det-första-Xenoblade-Chonicles-designen på karaktärerna så ser det här väldigt lovande ut.


Verkligen! Men jag har dessvärre väldigt svårt att bortse från det. Speciellt huvudkaraktärerna är illa.

NicolausCamp14 sep 2017q

Seb:

Finns ingen ursäkt på Switch.


Höga kassettkostnader. [wink]

Seb14 sep 2017q

NicolausCamp:

Höga kassettkostnader. [wink]


Det vore ju något, det. Men som tur är regionsfri, så japanska spåret finns inkluderat på dem alla - därav inga ursäkter. [wink]

Siskan14 sep 2017q

NicolausCamp:

Höga kassettkostnader.


Just i fallet japanska röster skulle jag ha överseende med att man skulle behöva ladda ned dem separat (dock utan extra kostnad!)

Edit: Just det ja, så som Switch fungerar så är alla regioners röster med oavsett. Det handlar bara om de är valbara eller ej när man valt ett annat språk på kontot/konsolen.
Zelda hade tekniskt sett japanska röster även innan den där uppdateringen, men det gick inte att välja dem.

Redfoxe14 sep 2017q

Jag vill vara pepp, men satan vad sunkig karaktärsdesignen är.

Siskan14 sep 2017q

Redfoxe:

Jag vill vara pepp, men satan vad sunkig karaktärsdesignen är.


Kan bli det som skiljer spelet från ett mästerverk i slutändan.

NicolausCamp14 sep 2017q

Seb:

Men som tur är regionsfri, så japanska spåret finns inkluderat på dem alla - därav inga ursäkter.


Inte riktigt så det fungerar. De är regionfria, ja, men det betyder inte att allt måste vara inkluderat på samma kassett, bara att en europeisk utgåva fungerar på alla regioner och så även en japansk.
Fire Emblem Warriors som släpps snart kommer ju tex bara ha engelskt tal på den västerländska versionen.

Siskan14 sep 2017q

NicolausCamp:

Inte riktigt så det fungerar.


Jo, som jag skrev ovan så är rösterna med rent tekniskt men är inte valbara. Det enda undantaget är Splatoon eftersom det är multiplayer online och de valde att dela upp regionerna och därmed är olika spel. Du kan ha både japanska och europeiska Splatoon som två olika spel på startskärmen till exempel. Men köper du Zelda så gör konsolen ingen skillnad på vilken region kassetten är från.

Vidare så finns spel som släpptes i Japan först och lokaliserades för väst först vid ett senare tillfälle. Även då uppdateras de japanska versionerna till att bli identiska och inkludera engelska röster, dock inte nödvändigtvis valbara.

I slutändan handlar det bara om utvecklarna vill inkludera några rader kod som låter spelaren välja ett annat språk på talet än på texten (vilken väljs automatiskt efter systeminställningar)

När Zelda uppdaterades till att ha valbara röster så var det den koden som tillkom, de japanska rösterna fanns redan i första versionen.

Alltså, till i skillnad från andra regionsfria konsoler och undantag som Splatoon så är koden i alla spel 100% identisk oavsett inköpsregion.

NicolausCamp14 sep 2017q

Siskan:

Jo, som jag skrev ovan så är rösterna med rent tekniskt men är inte valbara.


Är detta bekräftat för Xenoblade?
EDIT: Jag menar, det finns några spel där det finns både västerländsk och japansk version där de skiljer sig åt. Puyo Puyo Tetris hade tex bara japansk text och tal i den japanska versionen, och inte i den västerländska. Nights of Azure 2 har bara japanska språkmöjligheter i den japanska versionen, men kommer ju ha engelsk text i den västerländska.
Utvecklarna har valet att släppa en version för hela världen som ställer in sig efter konsolens inställningar, såsom just Zelda osv, men alla gör det inte, och i fallet med Xenoblade kan jag mycket väl tänka mig att vi kanske endast får en dubb till följd av just utrymmesbrist på kassetten.

Siskan14 sep 2017q

NicolausCamp:

Är detta bekräftat för Xenoblade?


Nej men det är standard.

NicolausCamp:

Puyo Puyo Tetris hade tex bara japansk text och tal i den japanska versionen


Det hade jag missat. Men det spelet har väl också onlinespel? Säkert därför. Men det kan vara så att Sega vill göra på detta sätt också. För det är ju tillåtet som du säger.

NicolausCamp:

Nights of Azure 2 har bara japanska språkmöjligheter i den japanska versionen, men kommer ju ha engelsk text i den västerländska.


Det betyder ingenting. Det normala förfarandet hittills har varit att spel som släpps i Japan först får en uppdatering samma dag som spelet släpps i väst.

Monolith Soft är så nära knutet till Nintendo att de lär gå på Nintendos linje. Det är i alla fall vad jag tror. Splatoon 2 är undantaget, men av uppenbara skäl (hålla nere svarstiden genom att dela upp regionerna).

Utrymmet tror jag inte kommer att vara ett problem här heller. För som med med andra spel som släppts i Japan först så har uppdateringen med andra språk hämtats ned som en uppdatering och installeras inte på spelkortet.

NicolausCamp14 sep 2017q

Siskan:

Monolith Soft är så nära knutet till Nintendo att de lär gå på Nintendos linje. Det är i alla fall vad jag tror.


Det är förståeligt att alla rösterna ligger med i Zelda, för det spelet har ju relativt lite tal. Det inträffar ju egentligen bara i mellansekvenserna, vilka det finns ett tjugotal av? Det är ju allt, typ.
Xenoblade Chronicles 2 lär ha bra mycket mer tal än så, och spelet kan redan vara stort som det är. För att inte tala om soundtracket som troligtvis kommer käka upp massor av utrymme. Xenoblade Chronicles X låg ju på... 22GB?, så det skulle inte alls vara överraskande om det här visar sig ta upp ännu mer.
Talet lär sedan ta upp bra mycket mer plats än Zelda, så i värsta fall kanske spelet inte ens skulle få plats på en 32GB-kassett med röster på alla språk. Det återstår ju att se. Och som sagt, Fire Emblem Warriors ser ju ut att bara få japanska på den japanska kassetten och engelska på den engelska kassetten, och då troligtvis att det förblir så även om du byter region på maskinen.

Siskan14 sep 2017q

Du kan mycket väl ha rätt, men som sagt finns det ingenting som säger att rösterna måste ligga på kortet. Det kan komma med en uppdatering.

NicolausCamp14 sep 2017q

Siskan:

Du kan mycket väl ha rätt, men som sagt finns det ingenting som säger att rösterna måste ligga på kortet. Det kan komma med en uppdatering.


Visst kan det vara så, och visst kan det även vara så att OM rösterna får plats på kassetten så kan jag mycket väl se dem göra en universell kassett som är identiskt över hela världen.

Micke Johansson14 sep 2017q

Även om jag hade hoppats på lite mer i boxen, så är det ändå en helt okej Collectors Edition. Japanska och Eu versionen är tydligen identiska enligt folk.
Står fortfarande i valet och kvalet om jag ska lägga på extra summan för att ha detta. Vill ju gärna stödja Xeno-serien...

NicolausCamp14 sep 2017q

Bild på japanska boxen.

Micke Johansson14 sep 2017q

Fasen vad jag gillar den artworken!
Blev lite smått sugen på pro kontrollen också, men det har man redan en så det får vara. Kom igen Monolith Soft, släpp första Xenoblade lite uppiffat till Switch också. Det förtjänar bättre än en nedbantad 3DS port.

NicolausCamp14 sep 2017q

Bättre bild på europeiska boxen

Micke Johansson14 sep 2017q

Den är också snygg som fasen. Lite kluven till vilken jag gillar mest.

NicolausCamp14 sep 2017q

Micke Johansson:

Den är också snygg som fasen. Lite kluven till vilken jag gillar mest.


Jag ser det som såhär, att steelbooken som ingår i den europeiska har samma artwork som den japanska, så du behöver inte välja motiv, då du på sätt och vis får båda... typ. [crazy]

Micke Johansson14 sep 2017q

NicolausCamp:

så du behöver inte välja motiv, då du på sätt och vis får båda... typ. [crazy]


Det är ju dock jäkligt trist att få den grymma artworken på en steelbook. [crazy]
Gillar inte steelbooks.[crazy]
Men visst. Bättre än inget.

Siskan15 sep 2017q

Vi drog vinstlotten här igen. Min åsikt.

RetroFanatic15 sep 2017q

Micke Johansson:

Står fortfarande i valet och kvalet om jag ska lägga på extra summan för att ha detta. Vill ju gärna stödja Xeno-serien...


Att man inte får handkontrollen med det paketet också.

Elin Ekberg15 sep 2017q

Siskan:

Verkligen! Men jag har dessvärre väldigt svårt att bortse från det. Speciellt huvudkaraktärerna är illa.


Absolut, nu blir jag gärna motbevisad, men jag misstänker ju att karaktärsdesignen kommer att bli det som kommer att dra ner helhetsintrycket. Åtminstone vad gäller historien. För man tänker ju gärna att om det har slarvats med någonting sådant viktigt, vad har man då mer tummat på? Man hoppas ju att det här spelet inte har stressats fram för att kunna få vara med i maskinens line up för det första året. Med både Tales of Berseria och Final Fantasy XII i år har man ju fått smak för bra rollspelshistorier, liksom.

Gameguardian15 sep 2017q

För min del är det nog huvudkaraktärens design som är mest upprörande. Tjejerna är söta och har coola outfits och även de andra typ antagonisterna etc.

Men eftersom huvudkaraktären är i centrum så får han ha i princip världens mest intressanta bakgrundshistoria och roll i spelet för att väga upp det designvalet.

Kan bli hit (oftast hit faktiskt) or miss för Takahashi-san, eftersom ibland lyckas han så otroligt bra, som Shulk i Xenoblade Chronicles och typ alla karaktärerna i Xenosaga-serien och ibland blir det inte lika intressant, som karaktärerna i Xenoblade Chronicles X. Men jag håller tummarna och litar på Tetsuya Takahashi och Monolith Soft.

Xeno115 sep 2017q

Trodde aldrig på 2017. Zelda, Mario och Xenoblade samma år. Intressant inledning.

Anders Eklöf15 sep 2017q

Jag spelade ganska mycket av Xenoblade Chronicles X när det kom och gillade det. Berättelsen var bristfällig, men utforskandet var magiskt. Hoppas på att samma känsla återfinns i det här.

KlisterMaya9615 sep 2017q

Otroligt mycket kudos till Monolith för att vila sina spel på en så rättfram och begriplig premiss och narrativ. Fattar direkt vad det handlar om. Kommer alltid fatta det genom spelens gång. Så var det med Bionis och Mechonis, samt att mänskligheten måste överleva på Mira, i de tidigare spelen.

Få RPG's jag vet I modern tid som låter bli att knasa bort berättelsen för mycket [cute] [love]

EDIT: det ä lät som en pik, förlåt. Menar att jag uppskattar xenoblades simpla, raka berättelser.

Siskan15 sep 2017q

Elin Ekberg:

Absolut, nu blir jag gärna motbevisad, men jag misstänker ju att karaktärsdesignen kommer att bli det som kommer att dra ner helhetsintrycket


Så kommer det garanterat att bli för min del. Den är inte bra ut helt enkelt. Är resten lika bra dom i första spelet så finns det ju mycket som kan väga upp för det dock.

Men som jag skrev i ett annat inlägg så kan det vara detta som skiljer det från ett mästerverk sedan.

Elin Ekberg:

För man tänker ju gärna att om det har slarvats med någonting sådant viktigt, vad har man då mer tummat på?


Jag tror nog inte att det är slarv utan mer ett sätt att tilltala en japansk mainstreampublik eller en yngre sådan för att det första spelet sålde ganska dåligt. Någonting som flera andra spelserier gått igenom av samma anledning. Därför vågar jag nog hoppas på att det stannar där.

Elin Ekberg15 sep 2017q

Siskan:

Jag tror nog inte att det är slarv utan mer ett sätt att tilltala en japansk mainstreampublik eller en yngre sådan för att det första spelet sålde ganska dåligt


Frågan är då varför man gör en direkt uppföljare till det första spelet, om det var så att det sålde dåligt? Xenoblade Chronicles X sålde väl helt okej, så i sådana fall skulle man väl ha gjort en uppföljare till det spelet? Om det handlar om försäljningssiffror. Eller tänker jag tokigt nu? Jag är litet trött i huvudet. Men du kan nog ha rätt i det du säger. Även om det känns som att dumförklara en publik genom att välja en mer generisk design för att det ska passa ... dem. Vet vi något om rösterna? Jag gillade dialekten som man körde med i föregångaren, det gav lite karaktär liksom.

CBrown16 sep 2017q

Karaktärsdesignen stör mig inte nämnvärt, knappast första Japanska rollspelet där jag avskyr designen. Det som upprör mig mest än så länge är rösterna. Herrejävlar vad dåliga de är. Hur japanska företag än idag inte kan fixa bra engelska röster är rätt så förbluffande. Om japanska med subs inte är inkluderat kan det väldigt lätt bli att jag skippar det.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.