Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Sebastian Hansson recenserar Metroid: Samus Returns

METROID: SAMUS RETURNS
(Nintendo 3DS)
Sebastian Hansson


I september 2016 släpptes den inofficiella remaken av Metroid II: The Return of Samus kallad AM2R, en fyndig förkortning för Another Metroid 2 Remake, gratis till PC. Den var gjord av ett fan i samma anda som Metroid: Zero Mission till GBA, med andra ord en rejäl upphottning av ett (ärligt talat) ganska sunkig svartvitt Game Boy-spel från tidigt 90-tal.


För oss som inte sett röken av ett 2D-Metroid sen 2004 var denna fanremake som en skänk från ovan. Nintendo var dock snabbt där med sitt storebrorsfinger och drog tillbaka projektet. Tänk om vi bara hade vetat vad de själva höll på med.


AM2R var ett svältfött rop på hjälp. Nintendos stundtals lite styvmoderligt behandlade sci-fi-serie var saknad. Men bakom kulisserna smidde företaget planer. De var nämligen redan halvvägs igenom sin egna remake av Metroid II som nu är här. Inte till Switch utan till deras gamla trotjänare 3DS. Och den har fått ett nytt namn - Metroid: Samus Returns


Detta är en återkomst. Det här är nämligen så metroidigt ett Metroid kan vara. Om Breath of the Wild var en helt ny skrud för Zelda-serien så är Samus Returns snarare den mysigaste sortens favoritplagg. Samus utforskar än en gång ett stort grottsystem i 2D (fast med snygg 3D-grafik) där hon samlar på sig nya förmågor och vapen för att avancera framåt. Stämningen är tät. Utvecklarna Mercury Steam och Nintendo EPD har sett till att spelet är sina föregångare trogen. Det bjuds därmed på en hel del av backtracking. Det kryllar av låsta dörrar och hinder av olika slag som måste återvändas till när du erhållit ett nytt vapen. I ett genidrag har spelet belönats med ett nytt teleporteringssystem som gör att du kan teleportera dig till flera punkter på kartan. Tillsammans med en finfin bandesign som både utmanar och uppmuntrar till utforskande har Samus Returns ett sällsamt driv där jag bara vill fortsätta spela.


Jag skulle säga att Samus Returns har mer gemensamt med Metroid Fusion än exempelvis Super Metroid på det sätt att du alltid tacklar ett enskilt område åt gången. På så sätt elimineras den frustration som annars kan uppstå när du måste rusa runt kors och tvärs över kartan för att hitta nästa vägg att bomba eller dörr att låsa upp. Lika linjärt som i Fusion är det dock inte utan spelet har en bra balansgång mellan subtil handhållning och eget utforskande. Personligen är jag ett större fan av detta upplägg jämfört med Super Metroids spretigare äventyrande.


Oavsett om du spelade Metroid II eller inte är chansen inte särskild stor att du känner igen dig. I det här fallet är ordet remake nästan felaktigt. Ja, ditt uppdrag är fortfarande att eliminera alla metroider på planeten SR388 som i originalet, men där slutar i princip likheterna. Samus har bland annat utrustats med förmågor och vapen plockade från senare delar. Hon har dessutom lärt sig en närsstridsattack som aktiveras genom att tajma fiendernas attacker. Det är en otroligt välintegrerad del av spelet och något du måste lära dig. Samus fiender är ovanligt hårdhudade jämfört med tidigare spel och är rejält förbannade och aggressiva mot dig. Genom att knocka omkull dem med närsstridsattacken kan hon ta kol på dem med bara några få skott. Förhoppningsvis är denna attack något som blir standard i serien.


Mitt absolut största problem med Samus Returns är variationen. Eller snarare, stundtals bristen på den. Grottsystemet som Samus utforskar är stort. Jäkligt stort (betydligt större än det i Super Metroid)! Nånstans halvvägs genom spelets åtta-tio timmar känner jag att en liten tristess börja kicka in. Miljöerna är överlag ganska lika och även om utvecklarna har gjort ett tappert försök (hur många varianter på temat ”grotta ” kan man göra?) saknar jag verkligen den variation som Prime-serien hade. Måste ett Metroid alltid vara satt under jord till exempel? Tack och lov är själva bandesignen så pass stark att det inte blir ett enormt hinder, men till nästa gång ser jag gärna mer variation på det visuella planet.


Det fanns en tid då Prime-serien gav oss ett nytt spel i serien på regelbunden basis men efter det mediokra Other M försvann Samus. Frågan handlade aldrig riktigt OM hon skulle återvända utan snarare NÄR. I mina ögon är det ändå otroligt att Samus Returns var totalt okänt för tre månader sen, och att det nu är här. Nintendo slutar aldrig att överraska. Samus återkomst är ytterst trevlig sådan och ger hopp om en framtid som åter igen kryllar av Metroider.


JA | NEJ
VARFÖR: Alla som någon gång älskat ett Metroid eller liknande spel har många timmar att hämta här.
PLUS: Trimmad bandesign som ständigt belönar dig.
MINUS: Hade mått bra av mer varierande miljöer och minibossar.

Relaterade bilder

Oskar Skog25 sep 2017Visningar: 1352 

Taggar: Metroid: Samus Returns, Nintendo 3DS

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Fridell25 sep 2017q

Bristen på variation tycker jag beror mycket på att det är så lite backtracking i detta spelet jämfört med säg Super Metroid. Det mesta är ju helt linjärt.

Ett bra spel överlag men den autentiska Metroid-känslan dyker för sällan upp och när den väl greppar en så försvinner den igen.

Estetiskt inte helt klanderfritt.

AM2R är bättre.

Redfoxe25 sep 2017q

Ca 4 timmar in. Har väldigt trevligt. Även om jag inte gillar designen.
Sen hade jag önskat mig som nämnt lite mer minibossar. Blir väääldigt tjatigt att möta samma Metroids.
Men så var väl originalet?
Hursom väldigt glad ändå att lira ett 2D Metroid igen. Gjorde mig sugen att lira om gamla lir, och kanske t.o.m föröska mig på prime serien igen.

Fridell25 sep 2017q

Redfoxe:

föröska mig på prime serien igen.


De första två är guld! Du bör absolut prova igen

lonian25 sep 2017q

"Hon har dessutom lärt sig en närsstridsattack som aktiveras genom att tajma fiendernas attacker. Det är en otroligt välintegrerad del av spelet och något du måste lära dig. Samus fiender är ovanligt hårdhudade jämfört med tidigare spel och är rejält förbannade och aggressiva mot dig. Genom att knocka omkull dem med närsstridsattacken kan hon ta kol på dem med bara några få skott. Förhoppningsvis är denna attack något som blir standard i serien."

Jag failar alltid med denna attack. Kör aldrig med den och finner den mest irriterande. Hoppas det plockas bort till nästa spel. Jag har inget problem med något annat i spelet förutom att det är så svårt att sluta spela. =)

lonian25 sep 2017q

För övrigt tycker jag Samus returns är grymt snyggt för att vara ett 3ds spel. Gillar hur man känner igen sig från Prime serien. Musiken hade kunnat vara hetare. Nu är det bara i de varma lava zonerna jag trallar med eftersom det är samma melodi som i prime.

deniva25 sep 2017q

Måtte detta och Metroid Prime 4 sälja bra så man får mer Metroid. Har förbannat skoj med detta.

deniva25 sep 2017q

lonian:

Nu är det bara i de varma lava zonerna jag trallar med eftersom det är samma melodi som i prime.


Som i sin tur är samma melodi som i Super Metroid.

Cappachino25 sep 2017q

När kan vi förvänta oss försäljnings siffror?

Johan Lorentzon25 sep 2017q

deniva:

Måtte detta och Metroid Prime 4 sälja bra så man får mer Metroid.


Hoppas också det, om dessa två inte säljer lär vi inte få se Metroid på ett vääääldigt långt tag. Menar nu när de ger fansen vad de vill ha. Ett Metroid i 2D-stil och ett nytt Prime...

Fridell25 sep 2017q

3D-jobbet i detta spelet är mycket bra. Det enda 3DS-spel jag orkade ha 3D aktivt hela tiden

Sebastian Hansson25 sep 2017q

Fridell:

3D-jobbet i detta spelet är mycket bra. Det enda 3DS-spel jag orkade ha 3D aktivt hela tiden


Håller med! Skulle dock säga att Mario 3D Land och A Link Between Worlds har snäppet vassare 3D-effekt.

gabbay 4 okt 2017q

Ett typiskt 8/10 spel som helt klart bjuder på en hel del underhållning men något mästerverk som man begär av Metroid-serien är det definitivt inte.

Fiende variationen är på tok för liten nivå designen likaså. Ingen speciellt minnesvärd skriptad sekvens som både Fusion(MYCKET UNDERSKATTAT) och Super metroid bjuder på.Musiken var väldigt anonym och tillförde inte så mycket. 2D-metroid skall vara stämningsfulla melodier och ej ambient, det funkar bättre i prime-serien.

Skjutandet och närstridsattacken funkade över förväntan även om spelet innehåller på tok för mycket skjutande, men helt klart Underhållande!

Är det bara jag som tycker att användandet av Morpball är på tok för omfattande? Nästan varje rum innehåller ett Morphballparti blir tröttsamt efter ett tag!

Men Underbart att spela Metroid igen och jag gillade verkligen spelet. Längsta i 2d-serien? Intressant att AM2R och Samus returns har helt olika styrkor. Stämning och musik till AM2R och gameplay för samus returns.

Johan Lorentzon 5 okt 2017q

gabbay:

Ett typiskt 8/10 spel som helt klart bjuder på en hel del underhållning men något mästerverk som man begär av Metroid-serien är det definitivt inte.


Å andra sidan var egentligen inte 2an det heller.

Däremot var denna remake behövligt då originalet står sig rätt dåligt idag och är viktig för storyn i 3an. Och med tanke på originalmaterialet så har de använt grunderna och gjort en bra remake.

Är det bästa 2D Metroid-spelet. Nej

Men det är jäkligt bra ändå och med tanke på hur serien sett ut de senaste åren har jag svårt att förvänta mig ett "mästerverk".

Egentligen nu när jag tänker efter så tycker jag nog bara Metriod 3 och Prime 1 är riktiga mästerverk.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.