Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Avalanche Studios börjar arbeta för nästa generation

Avalanche Studios söker nya medarbetare.


Här kan vi se att de söker en technical director som ska leda företagets utveckling av deras nästa spelmotor för öppna världar och multiplayer.


"Det här är en fantastisk möjlighet att arbeta med några av de mest komplexa och belönande utmaningarna i dagens spelutveckling: öppna världar, sandlådedesign med förstörbara miljöer i multiplayer."


Här kan vi också läsa att Avalanche Studios nu utvecklar för både de nuvarande konsolerna och den nästa generationen.


Det kan vara lätt att glömma bort ibland, men det har gått fyra år sedan lanseringen av PS4 och Xbox One. En ny konsolgeneration börjar närma sig.

Oskar Skog25 sep 2017Visningar: 744 

Taggar: Just Cause, Mad Max, Avalanche Studios

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Foxxy25 sep 2017q

Tror PS kommer först 2019-2020. Och andra sidan har Sony inte säkert bråttom. De säljer ju fortfarande bra. Så 2020.
MS föredrar att hålla samma tidsplan som jag är mest bekväm i, fyra år mellan og Xbox och Xbox one X så 2021. Då hinner det hända lite saker med. Xbox Two med bakåtstöd.
Men jag tror på att Ms vill vara ett år senare än Playstation och på så sätt få ut en starkare konsol.

Sedan är frågan vad man kan tyckas vara garanterad nästa generation... 60fps kan vi nog glömma... Men garanterad 4k känns genomförbart.

Ribcage25 sep 2017q

Foxxy:

. Men garanterad 4k känns genomförbart.


Hoppas att de inte låser utvecklarna vid en upplösning. Tycker att de kan ställa krav på kvalitet annars, men upplösning och FPS bör de få välja själva.

BooliBoo25 sep 2017q

Känns som generationer inte finns längre och så länge de inte kommer ändra plattform så lär ju bakåtstöd finnas. Frågan är hur länge det dröjer innan GPUn i konsolen inte följer med utan man får välja själv vilken GPU man vill ha?

Foxxy:

Men jag tror på att Ms vill vara ett år senare än Playstation och på så sätt få ut en starkare konsol.


Detta känns lite givet då de inte har några andra trumfkort gentemot Sony.

Ribcage:

men upplösning och FPS bör de få välja själva.


Detta vore faktiskt kanon om de gjorde (redan börjat gjort i vissa titlar) detta fullt ut. Då har de tagit de bästa delarna av att spela på PC till konsol.

Anders Eklöf25 sep 2017q

När PS5 och Xbox Two (?) kommer lär ju Nintendo hamna extremt efter igen. "Grafik är inte allt" och så vidare, men många utvecklare är helt enkelt inte lika intresserade av att utveckla sina spel till en konsol som inte är tekniskt bäst.

Ribcage25 sep 2017q

BooliBoo:

Detta vore faktiskt kanon om de gjorde (redan börjat gjort i vissa titlar) detta fullt ut. Då har de tagit de bästa delarna av att spela på PC till konsol.


Jag tänkte mer på att utvecklarna bör få bestämma. Men jag håller med. Som med Tomb Raider bör det finnas kanske tre olika lägen för olika grafikinställningar efter ens personliga preferenser.

Kleti25 sep 2017q

Hur länge tror ni man kommer kunna ladda ned PS3-spel på PSN?
Jag hoppas det kommer vara möjligt fram till år 2070 tack.

ppr7425 sep 2017q

BooliBoo:

Frågan är hur länge det dröjer innan GPUn i konsolen inte följer med utan man får välja själv vilken GPU man vill ha?


Jag tyckte det här lät bra förr men jag har backat på den punkten. Anledningen till att konsolspel kan se så pass bra ut som de gör att det finns låsta specs att optimera mot.

När det gäller generationer så vet jag inte. Är det inte så att vi har kommit till ett läge där man inte behöver uppfinna hjulet igen? En bättre APU och mer minne som är bakåtkompatibla är väl allt som krävs nu när det finns en bra plattform i x64.

Om jag fick bestämma så skulle det alltid finnas två SKUs var på marknaden från Sony och Microsoft. Och spel som kommer ut går att spela på båda SKUs.

Eleton25 sep 2017q

Anders Eklöf:

När PS5 och Xbox Two (?) kommer lär ju Nintendo hamna extremt efter igen. "Grafik är inte allt" och så vidare, men många utvecklare är helt enkelt inte lika intresserade av att utveckla sina spel till en konsol som inte är tekniskt bäst.


Jo så är det ju och det finns ju ett par företag som redan uttalat sig om att dom tycker Switch är för klen för deras spel. Men det blir ju färre och färre såna spelföretag för varje generation som går, och ett mindre och mindre problem.

Tobias Söderlund25 sep 2017q

Så hur skall man tolka detta?

Att det kommer en nästa generation istället för uppgraderingar av den nuvarande hårdvaran? Är inte Microsoft och Sony lite avslöjde isåfall, eller är det här vad Avalanche tror snarare än vet? Eller är det så stor diskrepans mellan vad utvecklare vill och vad hårdvaruutvecklarna vill?

chips25 sep 2017q

Är inte "Next Generation" lite av ett slagord i dessa sammanhang. Att man vill vara på framkanten av utvecklingen.

Att det kommer komma nya generationer/maskiner från MS/Sony/Nintendo är ju en lågoddsare.

Att utvecklare vill utveckla nya kraftiga verktyg för dessa maskiner innan de når marknaden är ju också en lågoddsare. Speciellt de som har större motorer som används av flera studios.

Som Avalanche med sitt Snowdrop.

Tiny Elvis25 sep 2017q

De flesta analytiker spår ju en PS5 hösten 2019-2020. Så det känns väl logiskt.

n e o v i o l e n c e25 sep 2017q

Har personligen så otroligt svårt att se PS5 förrens tidigast hösten/vintern 2020.

Dels så säljer PS4 så fruktansvärt bra och visar inga tecken på att stanna av i försäljningen, det finns spelsläpp så att det räcker och blir över för hela 2018 samtidigt som potentiella storsäljare som The Last Of Us 2, Kingdom Hearts 3 och Death Stranding inte ens har några officiella datum, ännu.

Majoriteten av konsumenterna bryr sig nog inte så mycket om ny teknik utan vill främst ha bra spel att spela vilket PS4 har i väldigt många år framöver.

Det Lilla Svinet25 sep 2017q

Känns väldigt konstigt att det redan ska vara påväg. Känns som att det precis har börjat, PS4an har ju inte heller direkt tappat mycket i sin försäljning och Microsoft lanserar Xbox One X om en dryg månad.

2019-2020 tror jag också låter rimligt. Sen att de börjar söka efter personer nu till det är ju inte allt för konstigt. Tar ju några år att utveckla ett spel så.

Schizo_Deluxe25 sep 2017q

Hoppas det kommer en PS5 så snart som möjligt.

Xbox 2 lär ju dröja ett tag när de just släppt xox. Men den kan ju nästan räknas som Xbox 2 ändå. Prestandan stämmer ju, dom har bara skippat ny design och handkontroller.

Daniel John Johnsson25 sep 2017q

Tobias Söderlund:

Att det kommer en nästa generation istället för uppgraderingar av den nuvarande hårdvaran? Är inte Microsoft och Sony lite avslöjde isåfall


Att Microsoft och Sony släppt uppdaterade modeller av sina konsoler utesluter ju inte att de fortfarande är kvar i generationstänket också.

(Vilket förstås inte utesluter ett större bakåtkompatibilitet-tänk heller)

Nom Anor25 sep 2017q

Oj. Jag är inte alls redo för en ny generation. Det finns inget sug över huvud taget. Inte ens om de nya konsolerna är ett par år bort.

gadwin25 sep 2017q

Tobias Söderlund:

Att det kommer en nästa generation istället för uppgraderingar av den nuvarande hårdvaran?


Där MS, om jag inte missminner mig, har hävdat att i och med Xbox1X så slutar de med generationshopp så jag hört i intervjuer med bland annat Yoshida att Sony även fortsättningsvis kommer att köra på i gamla hjulspår. Och i och med det så lär även MS ändra sina ord framöver, det skulle inte hjälpa dem att begränsas av gamla generationer.

Foxxy25 sep 2017q

gadwin:

gamla generationer


Har ju fungerat bra på PC i flera decennium. Bara dra ner upplösningen på versionen till X1 till 720p i 30fps så har du inga begränsningar när du utevcklar huvudversionen till låt oss säga Xbox Two. Svårt att se att spel kommer att lida av detta...

raz86825 sep 2017q

Kan inte föreställa mig en ny generation förrän om åtminstone några år. För mig känns ps4 fortfarande ganska nytt och fräscht iom att jag köpte konsolen för bara 1,5 år sedan.

Men sedan köper jag ju aldrig konsoler på release heller, så kan tänka mig att jag skaffar en ny konsol från nästa generation om ca 4-5 år. Köpte ps3 2011 minns jag.

gadwin25 sep 2017q

Foxxy:

Bara dra ner upplösningen på versionen till X1 till 720p i 30fps så har du inga begränsningar när du utevcklar huvudversionen till låt oss säga Xbox Two.


Fast att dra ned på upplösningen fixar ju verkligen inte allt. Cross-gen skapar begränsningar på många sätt och gör upplevelsen potentiellt sämre, om man nu inte ska tänka rent ekonomiskt förstås.

Foxxy25 sep 2017q

Gadwin: Vad är det för begränsningar du pratar om?

yokisuci25 sep 2017q

Jag tror inte att nästa generation kommer förrän sent 2020-2021. Tänk på att spel idag tar år att utveckla. Att de anställer för nästa generations spelmotor, betyder inte att de är ens inärheten av färdiga med den.

Jag sa när denna generationen kom, att den antagligen kommer vara lika lång som den förra.Och det står jag fortfarande fast vid. Tänk även på att när Xbox One X kommer, så klarar den iofs 4K, men inte någon större grafisk bump iövrigt. Dessutom är den dyr.

Jag tror inte intresset för 4K är tillräckligt stort, för att de ska kunna släppa en konsolgeneration vars största skillnad är upplösningen.

Bleatlessness25 sep 2017q

Foxxy:

Vad är det för begränsningar du pratar om?


Grafik kan du ofta skala väldigt mycket, men tänker du simuleringar som AI, fysik eller samhällen sätter det faktiska gränser på vad spel kan innehålla och vara. Tänk ett spel baserat på vätskefysik som inte går att göra denna generation, ens nedtonat. Eller AI som är helt avgörande för hur du interagerar med spelet.

ibk_ille25 sep 2017q

Jag tror att det dröjer ett par - några år innan nästa generations konsoler kommer. Något jag även hoppas på. Jag är nöjd med min Ps4 i dagsläget och känner varken något behov eller sug efter nya konsoler. Givetvis är ny hårdvara som innebär nya möjligheter för utvecklare intressant men som sagt inget jag direkt längtar efter i dagsläget.

Känns ju dock vettigt att utvecklarna redan nu börjar förbereda och rusta för nästa generation genom att anställa folk.

yokisuci26 sep 2017q

ibk_ille:

Givetvis är ny hårdvara som innebär nya möjligheter för utvecklare intressant men som sagt inget jag direkt längtar efter i dagsläget.


Grejen är ju dock, att redan vid övergången till denna generationen var endel utvecklare ganska mycket "neeeej" till ett ny generation. Varför? För att en ny generation betyder mer arbete, dyrare kostnader osv. Det är idag långt ifrån alla spel som är beroende av den kraftfulla hårdvara vi har idag, för att idén i sig ska kunna genomföras.

Av den anledningen behöver inte heller en konsol som Switch gå i graven bara för att en ny generation kommer. Även om AAA titlarna inte kommer dit (vid ett generationsbyte), så tvivlar jag på att många av indie-titlarna skulle vara ett problem.

chips26 sep 2017q

yokisuci:

Grejen är ju dock, att redan vid övergången till denna generationen var endel utvecklare ganska mycket "neeeej" till ett ny generation. Varför?


Var även inte förra generation en tid då alla ville göra sin egna spel-motor.

Det känns som att denna generation så är det fler som har droppat sina motorer och betalat licenser för andra större motorer.

Johan Lorentzon26 sep 2017q

yokisuci:

Av den anledningen behöver inte heller en konsol som Switch gå i graven bara för att en ny generation kommer


Nintendo har ju på något vis också skapat sig en egen fil på motorvägen som de inte direkt delar med Sony och Microsoft.

Jag tror Switch kommer ticka vidare som 3DS gjort under dessa två generationer även om vi nu relativt snart skulle få se en Xbox Two och PS5.

Daniel John Johnsson26 sep 2017q

Johan Lorentzon:

Jag tror Switch kommer ticka vidare som 3DS gjort under dessa två generationer även om vi nu relativt snart skulle få se en Xbox Two och PS5.


Vi ska inte glömma att även Nintendo pratat om framtiden, där de inte riktigt verkar se Switch på samma sätt som många konsumenter vill. Nintendo menar ju att Switch inte är efterföljaren till 3DS - och att det kan finnas en ny bärbar i görningen.

gameness26 sep 2017q

Daniel John Johnsson:

Nintendo menar ju att Switch inte är efterföljaren till 3DS - och att det kan finnas en ny bärbar i görningen.


Nintendo Hotpocket, en maskin som inte behöver batterier utan som drivs via värmen i dina händer? [crazy]

Tobias Söderlund27 sep 2017q

Daniel John Johnsson:

Att Microsoft och Sony släppt uppdaterade modeller av sina konsoler utesluter ju inte att de fortfarande är kvar i generationstänket också.


Nej, det har du helt rätt i. Dock var intrycket jag fick under perioden som detta med konsoler som släpps i nya fetare versioner att man ville understryka slutet för generationshoppandet till förmån för en mer uppgraderingsbar modell.

gadwin:

Där MS, om jag inte missminner mig, har hävdat att i och med Xbox1X så slutar de med generationshopp så jag hört i intervjuer med bland annat Yoshida att Sony även fortsättningsvis kommer att köra på i gamla hjulspår.


Det du skriver här är vad jag också vill minnas att Microsoft varit inne på.

gadwin:

Och i och med det så lär även MS ändra sina ord framöver, det skulle inte hjälpa dem att begränsas av gamla generationer.


Och även detta är jag övertygad om.

Tobias Söderlund27 sep 2017q

Generationstänket rent allmänt är ju egentligen inte ett problem så länge som bakåtkompatibilitet finns så att man inte behöver börja om från början varenda jävla gång det kommer en ny spelkonsol.

Visst har xx antal spel slutat fungera på senare iPads (nästan uteslutande pga mjukvaruproblematik när det lanseras nya iOS), men det är ändå fruktansvärt tacksamt att kunna köpa fetare och fetare hårdvara utan att för den skull se det man lagt pengar på tidigare bli låst till den äldre hårdvaran.

Jag gillade verkligen hur Wii var bakåtkompatibel med Gamecube, och hur Wii U är bakåtkompatibel med Wii (och, egentligen, även Gamecube även om Nintendo nu ej låtit det bli en officiell del av Wii U som produkt). Det eliminerar extremt mycket stress i samband med ett generationshopp, man kan i lugn och ro uppgradera och lägga undan den äldre hårdvaran eller sälja den utan att tappa tillgången till det mjukvarubibliotek man byggt upp. Dessutom så har hårdvaran redan från start ett STORT utbud i samband med lanseringen. Hade PS4 varit bakåtkompatibel hade jag köpt den dag ett tack vare det feta PS3-utbudet, digitalt som fysiskt, men nu ligger det istället låst till gammal hårdvara.

Så, poängen här är väl egentligen ingen annan än att det är bakåtkompatibiliteten som känns som det avgörande, inte generationstänket överlag... för oavsett det finns tydliga generationer eller ej kommer den där dagen då man måste uppgradera hårdvaran för att få tillgång till de senaste spelen... men det känns sååå mycket mer lockande att uppgradera när det handlar om en uppgradering och ej en regelrätt ersättning.

ppr7427 sep 2017q

gadwin:

Och i och med det så lär även MS ändra sina ord framöver, det skulle inte hjälpa dem att begränsas av gamla generationer.


Tobias Söderlund:

Och även detta är jag övertygad om.


Jag vet inte jag. Microsoft har ju nu visat att de är riktigt vassa på både mjukvara och hårdvara. Så är det några som kan fixa framåtkompabilitet på ett smidigt sätt så tror jag det är dem.

Det finns ju andra som på drygt 10 år inte lyckats lösa hur man ska byta användarnamn. [cool]

Foxxy27 sep 2017q

Mja vi får se. Stor skillnad mellan Gamecube och denna generationen dock. Kommer inte vara så stor skillnad om 10år. De närmaste åren 10år framåt kommer handla om upplösning 4K eller inte 4K och 60fps eller 30fps. Kanske något spel vill smutta på 8K-kakan i slutet. Inte om något megamonster AI-beteende som kräver vad vet jag eller något vattenfysik som skapar tsunamis och grejer.

Annars, hur lätt som helst för MS att ge utvecklarna valfriheten att välja om det ska fungera på Xb1 och Xb2. Kanske det införs något likt Play Anywhere.
Men sedan berör inte detta mig egentligen... jag tycker om att uppgradera till det bättre så att ligga kvar på gammal hårdvara händer inte [cool]

Tobias Söderlund27 sep 2017q

Foxxy:

De närmaste åren 10år framåt kommer handla om upplösning 4K eller inte 4K och 60fps eller 30fps


Det är ju dock sådant som fetare cpu + fetare gpu (eller liknande lösning) kan se till bli en realitet, och man behöver inte nödvändigtvis byta hårdvaruarkitektur för det och/eller bryta bakåtkompatibiliteten.

30 eller 60 har nog varit aktuellt så länge jag kan minnas sedan 3D-eran bröt sig loss från de mesta tekniska hindren. Det började ju rätt bra (Dreamcast), men därefter gick det väl rätt så käpprätt åt 30 fps på ett övergripande plan.

yokisuci28 sep 2017q

Daniel John Johnsson:

Nintendo menar ju att Switch inte är efterföljaren till 3DS - och att det kan finnas en ny bärbar i görningen.


När var det som de sa så? Vet det sagt så, men har för mig det var innan Switch kom (eller när den var ny).

Iom att 3DS säljer, så är det ju dum att säga att Switch ska ersätta den. Det är ju i princip att döda 3DS i förtid. Att de även haft kortet öppet för en ersättare till 3DS tror jag beror på att de vet att deras bärbara konsoller säljer bra.

Skulle Switch floppa - kom ju information för ett tag sedan som pekade på att de sjäva inte ens trodde på Switch riktigt (än mindre gjorde Game Freak det) - så hade de då haft något att gå tillbaka till. Nu verkar ju dock inte Switch floppa, utan säjer som bra. Så tvivar starkt på att de kommer ersätta 3DS med något annat än Switch. De har verkligen bara att förlora på det.

Det som de troligen kommer göra, är att de släpper en Switch Mini. Men att de skulle släppa en ersättare till 3DS, som kör andra spel än Switch, finns som jag ser det inte på kartan. Varför skulle de göra det? Det enda det resulterar i för Nintendos del, är dyrare utvecklingskostnader då de måste fortsätta utveckla til två format samtidgt.

Tobias Söderlund:

Dock var intrycket jag fick under perioden som detta med konsoler som släpps i nya fetare versioner att man ville understryka slutet för generationshoppandet till förmån för en mer uppgraderingsbar modell.


Det fanns en tanke att konsolgenerationerna som vi sett de tidigare, skulle försvinna. Nu blev det ju dock så att PS4 Pro sålde sådär. Och jag tvivlar på att Xbox One X kommer säja speciellt bra. Därför kan vi nog räkna med att generationshoppandet fortsätter.

chips:

Var även inte förra generation en tid då alla ville göra sin egna spel-motor.

Det känns som att denna generation så är det fler som har droppat sina motorer och betalat licenser för andra större motorer.


Fram till denna generationen, så har japanska utvecklare helst haft sin egen spelmotor. Nu verkar ju dock den saken ha ändrats, och många utvecklare verkar använda ett fåtal spelmotorer.

Foxxy:

Mja vi får se. Stor skillnad mellan Gamecube och denna generationen dock. Kommer inte vara så stor skillnad om 10år. De närmaste åren 10år framåt kommer handla om upplösning 4K eller inte 4K och 60fps eller 30fps. Kanske något spel vill smutta på 8K-kakan i slutet.


Jag minns när 360 kom. Minns inte om Loading hette GON på den tiden, men tror det. Iaf, när de första bilderna kom så gick diskussionen att skillnaden på den nya generationen kommer inte vara så stor. Man får titta på skuggorna och texturerna för att se någon skillnad hette det. Det var även precis samma diskussion när denna generation kom. Dessutom skulle alla spel denna generationen köra i 1080p.

Man kan la säga såhär - utveckare förstod att många inte bryr sig om 900p eller 1080p, och satsade i vissa fal på att dra upp grafiken istället för upplösningen.

Om alla spel nästa generation kommer vara 4k eller inte låter jag vara osagt, men är det så att de måste göra prioritering mellan grafik och upplösning, så kommer förmodligen det förstnämnda prioriteras.

yokisuci28 sep 2017q

Tobias Söderlund:

30 eller 60 har nog varit aktuellt så länge jag kan minnas sedan 3D-eran bröt sig loss från de mesta tekniska hindren. Det började ju rätt bra (Dreamcast), men därefter gick det väl rätt så käpprätt åt 30 fps på ett övergripande plan.


Det var inte så många Dreamcast spel, vad jag minns, som hade 60 fps. Eller var det kanske det...
Vet iaf att väldigt många PS2 spel körde i 60. Även GameCube har ganska många 60 fps titlar. Super Mario Sunshine är dock inte ett av de.

Varför 60 fps blev mindre vanligt går ju bara att spekulera i. Har dock en teori om att spelen på konsol på den tiden inte jämfördes med speen på PC i samma utsträckning. Spelen skiljde sig ju då åt, tillskillnad från idag där många spel kommer till både konsol och PC/Mac. Därmed jämfördes inte heller spelen lika mycket med de som fanns på datorn.

Annan teori är att kravet på högre upplösning i kombination med det ovan, helt enket gjorde att antingen hade man fått sänka upplösningen eller dra ner grafiken ordentligt.

Men ärligt talat är det rena teorier från min sida. En annan grej kan vara att många av de som växt upp med PS3, helt enkelt vant sig vid 30 fps. För egen del har jag absolut vant mig. Men störde mig på förra generationen i början, iom att man var så van vid 60.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.