Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Sonic Forces kommer vara 720p och 30 bilder per sekund till Switch

Sega har berättat mer om arbetet med det kommande spelet Sonic Forces.


Här får vi reda på att spelet kommer att visas i 720p till Switch, oavsett om du spelar konsolen i det bärbara läget eller kopplat till tvn. Det kommer också går 30 bilder per sekund, men kontrollen kommer att registreras i 60 bilder per sekund. 


Till PS4 och Xbox One går Sonic Forces i 60 bilder per sekund.


Sonic Forces kommer att släppas till PS4, Switch, Xbox One och PC den 7 november här i Europa.

Oskar Skog 9 okt 2017Visningar: 1025 

Taggar: Sonic Forces, Sega, Sonic Mania, Sonic the Hedgehog, Project Sonic

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Magnus Virdeborn 9 okt 2017q

Ändå körs Sonic-spel till Wii U i 1080p30?

Tobias Söderlund 9 okt 2017q

Lost World går väldigt mycket i 60 bilder i sekunden.

Fröken Keke 9 okt 2017q

Tur att jag inte märker av sådant här.

YohanBlomquist 9 okt 2017q

Lata som inte utnyttjar den extra kraften i dockat läge?

Magnus Virdeborn 9 okt 2017q

Tobias Söderlund:

Lost World går väldigt mycket i 60 bilder i sekunden.


Se där.

Det här känns som ren lathet. Men det är på tok för vanligt med konsolversioner numera.

Jag hatar hur alla företag verkar sikta för högt via superdatorer för att sen porta ner till konsoler och göra stora uppoffringar... och detta trots att PC-versionen inte kommer sälja bäst eller ses som den primära versionen ändå. [rolleyes]

chipskille 9 okt 2017q

Vad innebär det att kontrollen registrerar i 60 fps? Märks det ens när spelet visas i 30? Förstår någon, något, av sånt här?

Aggesan 9 okt 2017q

Att skylla det här på lathet är dumheter. Tror ni inte utvecklarna hade jobbat mer på optimering om de fått betalt för det? Antagligen har de gjort en analys på förväntad försäljning på Switch och därefter bedömt hur mycket det är värt att investera i anpassningar för den versionen. Det här är företag vars främsta uppgift är att generera pengar, inget annat.

gameness 9 okt 2017q

Aggesan:

Det här är företag vars främsta uppgift är att generera pengar, inget annat.


Och göra roliga spel, inte att förglömmas!

Många tycker det är roligare att spela i 60fps än i 30, särskilt i spel som just Sonic.

fluffet 9 okt 2017q

Hoppas det blir bra och sega får en comeback så vi kan se nytt Panzer dragoon, Skies of arcadia och Phantasy star 5. Saknar gamla Sega,

NicolausCamp 9 okt 2017q

Jag tar Switch-versionen iaf. Portable for life! (i de flesta fallen [crazy])

Nostalgionaut 9 okt 2017q

Hahaha är det år 2006 eller?

RetroFanatic 9 okt 2017q

Hm. Spelet intresserar mig inte så det kan kvitta för min del.

fluffet 9 okt 2017q

Passa på att köpa grabbar. så vi kan se andra segas gamla ips i framtiden,

Magnus Virdeborn 9 okt 2017q

fluffet:

Passa på att köpa grabbar. så vi kan se andra segas gamla ips i framtiden,


Lär komma till PS4 oavsett [crazy]

Dobbels 9 okt 2017q

chipskille:

Vad innebär det att kontrollen registrerar i 60 fps?


I teorin så skulle det kunna innebära att spelet blir lite mer förlåtande för svåra hopp och dylikt, just eftersom precisionen blir annorlunda. Till följd kan jag också tänka mig att animationer kommer att te sig lite olika från fall till fall.

Ett Sonic-spel i 30b/s låter rentav smärtsamt. T.o.m. Mega Drive-spelen gick i 60b/s.

Tobias Söderlund 9 okt 2017q

(Asså, ärligt... spelet hade kunnat gå i 20 fps och typ 99% av spelarna hade inte reagerat... tyvärr... att det sedan finns en minimal högljudd skara som bland annat jag tillhör förändrar nog inte nämnvärt mycket...)

Magnus Virdeborn 9 okt 2017q

Det är ju inte bara FPS. 720p och 30 fps är inte acceptabelt i ett current gen-spel via TV.

NicolausCamp 9 okt 2017q

Magnus Virdeborn:

720p och 30 fps är inte acceptabelt i ett current gen-spel via TV.


Har personligen inga problem med det själv, om det inte rör sig om ett spel av twitch-naturen där det verkligen är en nödvändighet. Problematiken för mig är när det sjunker under 720p och 30FPS. DÄR är det oacepptabelt idag.
Du kan verkligen inte spela mycket på konsol idag om du inte accepterar 720p och 30FPS...

gameness 9 okt 2017q


30fps till vänster.

Magnus Virdeborn 9 okt 2017q

Det mesta till konsol idag är 1080p30 eller (1080p60 om man har tur).

Fröken Keke 9 okt 2017q

gameness:

30fps till vänster.


Ser skillnaden sida vid sida, men blir samtidigt inte berörd alls när jag håller för en sida i taget.

chipskille 9 okt 2017q

gameness:

30fps till vänster.


Ser inte så tokigt ut om man bara tittar på den vänstra.

NicolausCamp 9 okt 2017q

Magnus Virdeborn:

Det mesta till konsol idag är 1080p30


Att se skillnad mellan 30 och 60FPS gör jag omedelbart, men mellan 720p och 1080p? Där får jag verkligen ta mig en närmare titt och den skillnaden har verkligen ALDRIG påverkat spelupplevelsen nämnvärt för min del.
När jag ser jämförelsevideos mellan Xbox One och PS4 tex där enda skillnaden är upplösninge brukar jag väldigt sällan kunna se någon skillnad alls, och det har ju även gjorts flertalet statistiska undersökningar där folk inte ser skillnad alls vid sida-vid-sida-jämförelser mellan "HD Ready" och "Full HD" som det ju också kallas.
EDIT: Och att sedan förvänta sig 1080p60FPS av Switch i spel som körs i de upplösningarna på PS4 känns otroligt orättvist med tanke på de olika förutsättningarna konsolerna har.
Sonic Forces hade verkligen behövts bantas ned ytterligare för att kunna köras i 60FPS skulle jag tro. Mario Odyssey är en sak att det går i 60, men Sonic Forces behöver strömma data mycket snabbare till följd av hastigheten spelet rör sig i. Att de ens fått Switch-versionen att se såpass bra ut, samma sak med Doom, med Switchens förutsättningar finner iaf jag imponerande.

lonian 9 okt 2017q

Dom har blivit så sega.

gameness 9 okt 2017q

Fröken Keke:

Ser skillnaden sida vid sida, men blir samtidigt inte berörd alls när jag håller för en sida i taget.


chipskille:

Ser inte så tokigt ut om man bara tittar på den vänstra.


Nej jag stör mig inte nämnvärt heller på den vänstra bilden, men det kanske var en dålig bild att ta som jämförelse då det var Resident Evil.



Här tycker jag det är tydligare hur 60fps gör sig bättre.

chipskille 9 okt 2017q

NicolausCamp:

Xbox One och PS4


Den enda skillnaden jag brukar se i såna videos är mellan svärta, kontraster och variationer i färgton (vitbalans) mellan versionerna, men samtidigt skulle jag inte kunna peka ut vilken version som är vilken. Förstår inte riktigt poängen med såna videos, huvudsaken är väl att alla versioner flyter på och inte har problem o.s.v.

Bleatlessness 9 okt 2017q

chipskille:

Vad innebär det att kontrollen registrerar i 60 fps? Märks det ens när spelet visas i 30? Förstår någon, något, av sånt här?


Spelet reagerar inom ~17ms (1/60s), även om det kan dröja ytterligare lika länge till innan grafiken visas (plus din TV). Det ger dig bättre respons och längre fönster att reagera på.

I praktiken? Låt oss vara givmilda och säga att din hand-öga-koordination är 300ms (lite över medel) och att 1/60 ~= 15. Det ger 5% förbättring, eller att du klarar 20 av 20 reaktioner istället för 19 av 20. Multiplicera med hur många gånger du reagerar under ett spel. Det gör märkbar skillnad i slutändan.

Dobbels:

Ett Sonic-spel i 30b/s låter rentav smärtsamt. T.o.m. Mega Drive-spelen gick i 60b/s.


Panoreringar, alltså sidoscrollande, är mer tydligt än inåt i skärmen. Större skillnad mellan varje frame. Vi har också fått Sonic i 30 FPS tidigare, också på Nintendos plattform: Sonic Colours till Wii. (Du spelade antagligen också Sonic i 50 Hz som liten. PAL </3.)

gameness:

30fps till vänster.


gameness:

Här tycker jag det är tydligare hur 60fps gör sig bättre.


Båda visar tumnaglar. Det blir mycket tydligare i fullskärm. Än mer ju större TV du har.

Alla som säger att ni inte ser skillnad eller bryr er, grattis. Jag tillhör skaran som är känslig för framerate, framepacing, ghosting, tearing, banding, kompressionsartefakter, jaggies, you name it. Det är i sanning en större förbannelse än en gåva.

Dobbels 9 okt 2017q

gameness:

Nej jag stör mig inte nämnvärt heller på den vänstra bilden, men det kanske var en dålig bild att ta som jämförelse då det var Resident Evil.


Just Resident Evil 4 rullar på fantastiskt bra i 60b/s på PC likväl som Ps4 och Xbox One, faktiskt är skillnaden enorm gentemot äldre portningar av spelet (för att inte tala om originalet på GameCube). På PC går det att låsa bilduppdateringsfrekvensen till 30b/s dessutom och vid direkt jämförelse i samband med att man spelar spelet blir skillnaden mycket påtaglig.

https://www.youtube.com/watch?v=RRLQtgdG8Zs

Fast att försöka påvisa skillnaden mellan 30b/s och 60b/s i en lågupplöst .gif-fil är inte så övertygande...

chipskille:

Den enda skillnaden jag brukar se i såna videos är mellan svärta, kontraster och variationer i färgton (vitbalans) mellan versionerna, men samtidigt skulle jag inte kunna peka ut vilken version som är vilken.


Xbox One har haft flertalet problem när det gäller utsignalen utifrån vad jag har hört. B.la. ska den ha felaktigt konverterat fullnivå till videonivå (där hög- respektive lågdagrar hamnade i WTW/BTB) när YCbCr var valt. Jag har inte kvar min Xbox One S och kan således inte testa, men det kan ha blivit fixat det senaste året eller så. Xbox 360 vet jag däremot fick någon uppdatering som sabbade utsignalen fullständigt och aldrig riktigt blev återställd igen.

NicolausCamp 9 okt 2017q

Dobbels:

Xbox One har haft flertalet problem när det gäller utsignalen utifrån vad jag har hört. B.la. ska den ha felaktigt konverterat fullnivå till videonivå (där hög- respektive lågdagrar hamnade i WTW/BTB) när YCbCr var valt.


Det är i såna här fall som jag glädjs över att knappt ha en aning om vad som sägs här. [crazy]

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.