Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Activision får patent på system som använder matchmaking till att sälja mikrotransaktioner

Activision registrerade en patentansökan under 2015 och nu har den godkänts.


Patentet heter "System and method for driving microtransactions in multiplayer video games" och här kan vi se hur multiplayermatcher arrangeras och hur spelare väljs ut för att möta varandra.


"Systemet kan innehålla en motor för mikrotransaktioner som arrangerar matcher i syfte att driva spelrelaterade köp", står det.


"Den här motorn kan matcha en avancerad spelare mot en nybörjare, för att på så vis uppmuntra nybörjaren att vilja ha de föremål som den mer avancerade spelaren har tillgängliga. Nybörjaren kan då försöka efterlikna den avancerade spelaren genom att försöka få tillgång till de vapen eller andra föremål som den har."


Det här systemet kan också placera spelare i matcher där de bäst kan utnyttja de vapen som de har köpt.


"Om en spelare köpt ett särskilt vapen kan motorn för mikrotransaktioner placera spelaren i match där just det vapnet är som mest effektivt. På det sättet kan spelaren uppleva att det var ett bra köp och det kan uppmuntra spelaren att göra fler köp i framtiden för att få lika goda resultat."


Enligt Activision har de inte använt det här systemet i något spel än så länge.


Du kan läsa mycket mer i länken ovan.

Oskar Skog18 okt 2017Visningar: 900 

Taggar: Call of Duty: WWII, Sledgehammer Games, Activision

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Karl Hungus18 okt 2017q

Ett riktigt cyniskt sätt att få spelare att göra av med mer pengar, alltså. Fult!

gameness18 okt 2017q

Klassiskt Activision med andra ord.

Littleboss18 okt 2017q

Jävlar vilket skitsystem. Låter nästan olagligt att manipulera människor på det viset.

Jag kommer aldrig att spela ett spel som har detta systemet, oavsett vilket spel det är.

Magnus Virdeborn18 okt 2017q

Vidrigt.

Anubis18 okt 2017q

Helt sjukt! Kommer ta död på multiplayer.

Det här kan mycket väl få mig att välja bort deras spel helt och hållet. I andra spel kan jag bara välja att inte betala för microtransaktioner men nu påverkas jag mer negativt än någonsin.

Sarato18 okt 2017q

"Den här motståndaren som nyss besegrade dig nådalöst har vapen på level 50 och har maxlevel på sin karaktär och på sina stats."
"Allt detta kan (eventuellt) bli ditt för det låga priset av en Diamond Loot Box på endast 99 dollar och ger dig då en ärlig chans till att lyckas du med!"
"Ring idag så bjuder vi också på en ultra lootbox, värde 10 dollar"

Skämt åsido så tycker jag att det låter som en fruktansvärd utveckling.

The Sign Painter18 okt 2017q

Så istället för att förbättra match-making systemen i sina spel så har de fokuserat på att göra dem sämre i syfte att få sina konsumenter att känna sig dåliga (eller sämre än vad de är i relation till andra spelare på samma nivå) och vilja köpa fler virtuella prylar..?

Otroligt kasst.

Det är definitivt märkbart att det har blivit på tok för dyrt att tillverka större spel. Nu ska spelen vara tjänster istället för produkter, DLC ska säljas till praktiskt taget samma pris som originalspelet kostade och mikrotransaktioner, loot-boxes, säsongspass eller små plastfigurer ska säljas i samband med vartenda spel för att det ska gå runt.

YohanBlomquist18 okt 2017q

Avsmak. 'Storspelen', främst det som spelas online och i tävlingssyfte, håller på att smutsa ner spelbranschen riktigt rejält.

Anubis18 okt 2017q

The Sign Painter:

vilja köpa fler virtuella prylar..?


Jag kommer aldrig betala för sånt skit för att det finns absolut inget värd i det i min mening. Jag kommer sluta spela fortare eller kanske hoppa över spelet helt och hållet.

The Sign Painter:

Det är definitivt märkbart att det har blivit på tok för dyrt att tillverka större spel


Har det verkligen det eller är det bara någon dålig myt som spelindustrin har lurat på oss?

Spelindustrin har gått om både musik och filmindustrin och spel kostar 600kr.

Jag tror mer på att det är cheferna som vill ha mer pengar. Varför skulle dom inte ha DLC, microtransaktioner, loot boxes om dom kan tjäna extra.

Ingen kommer säga "Nää vi struntar i det i vårat spel, varför skulle vi försöka maximera vinsten?"

Dom tar det här längre och längre och vi accepterar bara allt. Skulle vi alla bara strunta i att köpa nästa Call Of Duty spel kommer Activision skita på sig i brallan och göra som vi säger att dom ska göra.

Schizo_Deluxe18 okt 2017q

Med tanke på att de orkat ta patent på det så kommer dom ju att utnyttja det med.
Sånt här är ju orsaken därför man inte ska stödja Microtransaktioner, estetiska eller ej. Företagen ser bara snabba pengar och bryr sig inte om konsumenten.

YohanBlomquist18 okt 2017q

The Sign Painter:

Det är definitivt märkbart att det har blivit på tok för dyrt att tillverka större spel.


Anubis:

Har det verkligen det eller är det bara någon dålig myt som spelindustrin har lurat på oss?


Nja nog är det utan tvekan en osund utveckling vi ser vad det gäller utvecklingskostnader som skenar iväg (vilket gör att spelet måste generera pengar under en längre tid för att bli riktigt lönsamt). Vill inte ens tänka på hur det kommer se ut när hetsen kring att rendera spel i 4k (för att inte tala om 8k) växer sig ännu starkare. Dyra spel. Hej mikrotransaktioner och DLC i mängder, flera år efter att spelet har släppts.

YohanBlomquist18 okt 2017q

Schizo_Deluxe:

man inte ska stödja Microtransaktioner


Har faktiskt aldrig köpt en enda mikrotransaktion. Det enda som kan liknas vid detta som jag kan göra mig 'skyldig' till är DLC't till BotW [smile]

Tenkai Star18 okt 2017q

Hur mycket ska jag betala för att få möta bara noobs?

Sarato18 okt 2017q

Tenkai Star:

Hur mycket ska jag betala för att få möta bara noobs?


Då ska du köpa "Beginners only DLC". Det ingår om du förbokar spelet på Gamestop.

YohanBlomquist18 okt 2017q

Sarato:

"Beginners only DLC"


Som kostar 5 kronor per match vilket innebär att du aldrig tänker på hur galet mycket pengar du har spenderat i slutändan. Perfekt.

Tiny Elvis18 okt 2017q

YohanBlomquist:

(vilket gör att spelet måste generera pengar under en längre tid för att bli riktigt lönsamt).


Vilket utgör ett hot för kreativt synsätt på spelupplevelser. Variation är av godo. Alla spel behöver inte vara Destiny eller liknande.

YohanBlomquist18 okt 2017q

Tiny Elvis:

Vilket utgör ett hot för kreativt synsätt på spelupplevelser. Variation är av godo. Alla spel behöver inte vara Destiny eller liknande.


Helt klart. Precis som med storfilmer på bio. Ju mer de kostar att ta fram desto färre risker kan man ta. Fler uppföljare och fler väldigt 'säkra kort' helt enkelt.

Edit: Man skulle ju kunna räkna upp en hel mängd magiska spel som aldrig skulle ha fått se dagens ljus om de hade haft samma produktionskostnader som Destiny...

Tomato0618 okt 2017q

Har en känsla att detta kommer skjuta sig själv i foten när dom väl börjar använda det, nya spelare drop out like flies när dom konstant blir överlägsnad av en pay to win spelare som har 100 tals mer spel timmar...

Hearthstone hade ungefär samma effekt fram tills man hade mer kort, dens saving grace var just att man kunde få tag på kort gratis, men känner vi Activision rätt så kommer pengarna före spelaren.

Schizo_Deluxe18 okt 2017q

YohanBlomquist:

Har faktiskt aldrig köpt en enda mikrotransaktion. Det enda som kan liknas vid detta som jag kan göra mig 'skyldig' till är DLC't till BotW


Som jag då, aldrig sponsrat just Microtransaktioner.
Enda jag gjort mig skyldig till är Bloodborne DLC men det är ju en expansion som med BOTW [smile]

Tiny Elvis18 okt 2017q

YohanBlomquist:

Fler uppföljare och fler väldigt 'säkra kort' helt enkelt.


En tidsfråga innan Kevin Hart & The Rock har huvudrollen i 3 av 5 AAA-spel. ;)

Redfoxe18 okt 2017q

Spelkrasch 2.0 kan inte komma fort nog.
Fast det lär inte hända.

Alexander Rehnman18 okt 2017q

Det här är ganska jäkla vidrigt faktiskt. Något säger mig att framtida CoD eller Destiny kommer implementera detta och då blir vi alla förlorare.

Hoppas något kommer och ger en ordentlig känga till mikrotransaktioner och loot boxes snart. Antingen kraftigare lagstiftning i exempelvis USA eller en marknadskrasch.

Magnus Virdeborn18 okt 2017q

Får väl vara glad att man inte är intresserad av just EA:s titlar, men det lär väl sprida sig på något vis.

Alexander Rehnman18 okt 2017q

Magnus Virdeborn:

EA


Är Activision som har patentet [wink]

Finns dock en silverkant på eländet, kom jag på: Om det är Activision som har patentet kan de stämma skiten ur andra spelföretag som försöker detta.

Tobias Söderlund18 okt 2017q

Jag undrar om det verkligen kommer slå tillbaka en vacker dag. Med hänsyn till hur få som faktiskt verkar bry sig, bland de där det tycks spela någon roll ur en inkomstbringande aspekt, har jag lite svårt att tro att så blir fallet.

Det är inte det att spelutbudet i sig blir sämre och sämre. Aldrig någonsin har det känts lättare att hitta spelupplevelser som passar just mig. Men det är själva spelbranschen i sig som så aktivt jobbar på att ta död på mitt intresse i spelande att jag snart inte har något kvar på fronten "det nya och senaste". Det här är givetvis inget problem, egentligen, eftersom jag sedan länge har blivit ersatt av den skara som är uppvuxen med hur det ser ut idag och därför inte alls ställer sig lika kritiska till saker jag sedan länge tagit för givet... som att äga de produkter jag betalar för, att betala för färdiga produkter, att slippa konfronteras med produkter som är designade för att vara precis nog underhållande för att fånga folks intresse men aldrig tillfredställa nog för de som inte väljer att regelbundet betala för att nå den där högre nivån av tillfredsställelse, att slippa vända vända mig till tio olika inkapslade tjänster för licenshantering för att nå det utbud jag vill nå (precis likadant på filmfronten, numera, då det är ett helvete att hitta de tjänster som erbjuder just det jag vill åt) och så vidare.

Och det är väl där det liksom rasar samman.

Jag är inte längre relevant som konsument.

Istället slänger jag tiotusentals kronor på sådant som utgivare inte längre kan eller vill erbjuda mig, via kanaler där de inte ser skymten av mina pengar.

En vacker dag kommer de säkerligen lyckas sätta stopp även för den möjligheten (begagnatmarknaden).

Själ och hjärta slits liksom ut från branschen till förmån för beroendesimuleringar, lootboxes, prenumerationstjänster och liknande. Och jag hatar det. Blir så fruktansvärt jävla ledsen.

Magnus Virdeborn18 okt 2017q

Alexander Rehnman:

Är Activision som har patentet [wink]


Oj, my bad. [blush]

Skrotbert18 okt 2017q

Jag vet inte ens. Alltså.

opzimath18 okt 2017q

Kosmetika och vapen i form av mickrotransaktioner gör att kartpaket kan vara gratis, ser det mer som en lösning en ett problem för egen del.

Nobodywashere18 okt 2017q

Uach...

Aleksandar Buntic18 okt 2017q

opzimath:

Kosmetika och vapen i form av mickrotransaktioner gör att kartpaket kan vara gratis, ser det mer som en lösning en ett problem för egen del.


Lösningen för att erbjuda spelaren gratis kartpaket (och annat) har förändrats enormt med tiden. Från till exempel enbart kosmetiska produkter till produkter som faktiskt ger fördelar.

Nu har de pushat det till ett lootbox-system (inte enbart kosmetiska föremål längre) och försvarar det systemet med att säga att spelaren kommer få alla banor gratis.

Den här utvecklingen har gått otroligt fort och jag tror inte den stannar där (uppenbarligen med tanke på nyheten). Vad blir nästa steg?

De gamla mikrotransanktionerna, där man kunde köpa kosmetiska föremål, påverkade inte mig. Men nu påverkar dessa trender totalt mig eftersom de är en så sammansvetsat med spelupplevelsen och erbjuder fördelar. Spel byggs upp med dessa system som en grund (typ Star Wars: Battlefront 2)

Det bör finnas bättre lösningar på hur man kan generera intäkter.

Är det inte lite intressant att vi denna generation har fått The Witcher 3 + två enorma DLCs, men samtidigt där många storföretag (EA, Activision, Blizzard, Warner Bros) satsar på vidriga praxis?

Lyman18 okt 2017q

Låter som ett riktigt skitsystem ja. Men det är väl sånt här vi ogillat företag som Activision och EA för i årtionden. Vad de sysslar med är knappast representativt för hela spelmarkanden.

Vi köper idag i de flesta fallen betydligt billigare spel än för 10-20 år sedan, har ett enormt utbud av alla möjliga sorters fantastiska spel att välja på och marknaden bara växer sett till båda antal spelare och intäkter. Så jag väljer att se det positiva istället för att sån här skit ska få vara exempel på vart spelmarknaden är på väg.

Men väljer man att se allt som har med microtransaktioner, season pass och early acces som något vidrigt så kan det säkert vara jobbigt just nu. Men i många fall är de ju faktiskt inte så hemska.

Fäjgår18 okt 2017q

Tyvärr är jag inte ett dugg förvånad.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.