Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Alexander Rehnman recenserar Gundam Versus

GUNDAM VERSUS
(PS4)
Alexander Rehnman


1977 gick Star Wars upp på bio för första gången och lade grunden till en kassako utan dess like. Det var bara en del av allt som skulle göra 1970-talets slut till en enormt viktig period för science fiction-genren. Två år senare tog Star Trek steget från TV-rutan till bioduken, James Bond besökte rymden i Moonraker och Ridley Scotts Alien skulle komma att lägga grunden för miljontals mardrömmar världen över. Samtidigt i Japan hände något som förändrade landets populärkultur för alltid.


Våren 1979 lanserades Gundam-serien i form av animen Mobile Suit Gundam. För den som inte vet vad en Gundam är så är det en stor stridsrobot med en mänsklig pilot. Lite som Jaegers i Pacific Rim (som högst troligen inspirerats av Gundam), fast med bara en pilot. Trots ett inledningsvis svalt mottagande skulle Mobile Suit Gundam komma att bli en kultklassiker som följdes av mängder av uppföljare och sidospår.


Gundam skulle komma att växa sig till något fullständigt kolossalt inom Japan. Till exempel så har politiker och forskare uttalat sig om att bygga riktiga Gundam-robotar (även om det aldrig blivit av annat än i statyform), biltillverkare har byggt Gundam-inspirerade bilmodeller, postverket har gett ut Gundam-frimärken och så vidare.


I västvärlden har serien inte riktigt åtnjutit samma popularitet och för mig personligen har mitt enda tidigare möte med den varit att jag sett bilder på plastmodeller entusiaster byggt av de olika robotarna som förekommer i serien. Samt att min favoritkaraktär i Danganronpa 2 är Gundham Tanaka, förstås. Dock är det något jag alltid varit lite nyfiken på och därför tog jag mig an detta uppdrag.


Jag borde nog ha börjat någon annanstans. När jag startar Gundam Versus för första gången känner jag mig snabbt överväldigad. Det finns nämligen hur många Gundams som helst att välja mellan och var och en av dessa går dessutom att skräddarsy till viss grad. Den som är Gundam-frälst sedan tidigare kommer nog vara lycklig över att deras favoritrobot finns med (eller bitter över att den bara finns som betalt DLC, om ens alls) medan en nybörjare kommer ha beslutsångest deluxe.


Ibland är det kanske bäst att fega ur lite, så jag väljer RX-78 från originalserien, som jag också spelade som i spelets tutorial. Rent spelmekaniskt är Gundam Versus tacksamt nog inte särskilt komplicerat, utan ett ganska enkelt 3D-fightingspel. Du har en knapp för närstridsattacker, en för avståndsattacker och så ett par specialattacker på axelknapparna. Kontrollerna är enkla, men ett irriterande faktum gör sig snabbt klart: Det går inte att justera kameran.


Ja, du läste rätt. Ett tredimensionellt actionspel år 2017 där det inte går att justera kameran. Höger styrspak används nämligen för att styra din Gundam i luften medan vänster styrspak och styrkorset bägge styr roboten på marken. Istället är kameran alltid fixerad på ditt nuvarande mål, vilket ibland kan bli irriterande.


Utöver beslutsångest och kameraproblem har jag det rätt roligt med Gundam Versus. Det är inget superfantastiskt spel jag kommer lägga många timmar på, men inte heller något skräp jag vill slänga i soptunnan. Det finns flera olika spellägen att välja mellan, exempelvis ett “horde mode” där du tillsammans med en annan Gundam-pilot ska slåss mot vågor av fiender, ett äventyrsläge med olika kampanjer bestående av sammanhängande uppdrag (utan någon egentlig handling) och givetvis mer traditionella fightinglägen där två eller flera robotar smockar på varandra tills den ene är en hög med skrot. Spelet ger inte riktigt samma “en gång till”-känsla som exempelvis Rocket League eller Overwatch, men det är ändå något tillfredsställande med att se stora robotar tampas med varandra och hur byggnader som har oturen att befinna sig i närheten smulas sönder till damm.


Även om det är häftigt att förstöra miljöerna så känner jag mig ändå lite besviken på att de ser ut att vara minst en generation gamla grafiskt. Stridsrobotarna ser ganska plastiga ut, vilket för mig inte spelar så stor roll, då de ser ut som bra digitaliseringar av plastmodellerna och får striderna att kännas lite som ett diorama byggt av en figurmålare. Spelets soundtrack är också bra och att Gundam RX-78 har signaturmelodin till originalserien som standardstridsmusik är underbart, trots att det kan bli lite tjatigt efter ett tag.


Gundam Versus är ett helt okej tredimensionellt fightingspel som först och främst är till för den som är Gundam-fan sedan tidigare. Den som är ny till serien bör nog börja någon annanstans. Det finns enorma mängder innehåll då var och en av spelets Gundams har flertalet saker som kan låsas upp, samt ett antal DLC-paket för den som vill ha mer av det goda. Spelet är inget kioskvältande mästerverk, men är absolut inte dåligt och jag kan tänka mig att entusiasterna har många roliga timmar med detta, då det i mitt tycke är just Gundam-temat som är det lockande. I övrigt är det mest ett hyfsat spel i mängden.

Relaterade bilder

Oskar Skog19 okt 2017Visningar: 684 

Taggar: Gundam Versus, PS4, Bandai Namco

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Anders Eklöf19 okt 2017q

Jag har inte sett en enda episod av Gundam, men jag älskar det rent teoretiskt. Stora robotar som slåss i rymden är alltid bra liksom.

Danneeeee19 okt 2017q

Jag har fortfarande svårt att förstå varför de skrotade splitscreen läget från tidigare versioner. Det är som att släppa ett Street Fighter utan offline multiplayer.
Bra spel dock men jag skulle aldrig betalat mer än de 20 dollar jag gav för det.

Alexander Rehnman19 okt 2017q

Det här är signaturmelodin jag pratade om, för övrigt:

_mfm_19 okt 2017q

Inte för att vara negativ men hur skulle en recension av Star Wars Battlefront 2 tas emot om recensenten skrev att han eller hon aldrig sett en enda Star Wars-film?

Alexander Rehnman19 okt 2017q

_mfm_:

Inte för att vara negativ men hur skulle en recension av Star Wars Battlefront 2 tas emot om recensenten skrev att han eller hon aldrig sett en enda Star Wars-film?


Med stor förvåning, troligtvis, men det hade varit intressant att läsa det perspektivet [crazy]

Det var ingen annan i redaktionen som var intresserad av detta, tror inte vi har några Gundam-fans, tyvärr.

Gottfrid19 okt 2017q

_mfm_:

Inte för att vara negativ men hur skulle en recension av Star Wars Battlefront 2 tas emot om recensenten skrev att han eller hon aldrig sett en enda Star Wars-film?


Jag hade uppskattat en sådan recension. Helt enkelt för att få veta om spelet har några bestående värden utöver fan service (som jag inte har något intresse av).

Thomas_8719 okt 2017q

_mfm_:

Inte för att vara negativ men hur skulle en recension av Star Wars Battlefront 2 tas emot om recensenten skrev att han eller hon aldrig sett en enda Star Wars-film?


Tycker inte det är något som ska krävas för att recensera ett spel. Ett spel ska kunna stå på sina egna meriter. Faktum är att jag nästan skulle föredra en sån recension.

Sen är ju Star Wars ett mycket större fenomen än Gundam är, åtminstone i väst.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.