Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

EA tar tillfälligt bort mikrotransaktionerna från Star Wars Battlefront 2

Electronic Arts och Dice har fått en hel del kritik den senaste tiden för hur mikrotransaktionerna i Star Wars Battlefront 2 fungerar.


De har gjort en del förändringar i systemet, men det har trots det mer liknat ett pay-to-win-koncept för ett free-to-play-spel.


Nu meddelar EA att mikrotransanktionerna i Star Wars Battlefront 2 inte kommer att finnas där vid lanseringen av spelet.


Det här är en tillfällig lösning under tiden som EA och Dice försöker hitta rätt balans i det här systemet. 


De har ju haft ett par år på sig, men ändå.


Vi får se hur mikrotransaktionerna ser ut i Star Wars Battlefront 2 när de kommer tillbaka.

Oskar Skog17 nov 2017Visningar: 839 

Taggar: Star Wars Battlefront 2, EA, Dice

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

NicolausCamp17 nov 2017q

Inte för att jag vanligtvis gillar att vara skadeglad, men...
HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!! [love]

Kadaverdoris17 nov 2017q

Inte på något sätt ett lugnande besked, snarare tvärt om. Vad ska de koka ihop för skit istället?

Innan dess att de meddelar att microtransaktioner endast berör kosmetiska aspekter så kan Dice och EA ta sig så långt upp i röven det går.

Nextendo17 nov 2017q

Måste nog ändå tycka att detta är väldigt positivt. Att skitstormen faktiskt verkar ha påverkat och förändrat EAs ursprungsplan. Usch för ptw.

hansolo17 nov 2017q

Dom är redan körda. Visst, bra att dom tar åt sig och agerar. Men dom visste EXAKT vad dom gjorde när dom skapade ett spel där det tar 4000+ timmar att låsa upp allt eller 2500$ för den med tung plånbok.

|Berra|17 nov 2017q

När spelet är lanserat så inför dom skiten igen för att grundlura kunderna ännu en gång.

Voxbrallan17 nov 2017q

Så då är vi bara fast med problemet att det tar tusentals timmars grind att låsa upp allt i spelet...

Ge tillbaks mikrotransaktioner plz [rolleyes]

Lummeldolf17 nov 2017q

|Berra|:

är spelet är lanserat så inför dom skiten igen för att grundlura kunderna ännu en gång.


Ja, det låter inte så bra.

lonian17 nov 2017q

Lär nog ändå inte köpa det idag.

Aleksandar Buntic17 nov 2017q

Det dom säger enligt mig är: "Vi tar bort denna biten vid release för att sälja flera exemplar av spelet. Sen kommer det tillbaka, möjligtvis i en annan skepnad. Who knows? Men en sak är säker, det kommer komma tillbaka!".

Problemet är egentligen inte fixat, bara lite bättre för tillfället. Jag hoppas att de fixar spelet på riktigt, för jag tvekae inte på att det finns något bra där under alla hemskheter.

Men det blir inget köp förrän jag vet att det kommer innehålla ett värdigg progressionsystem utan pay-to-win grund.

Nom Anor17 nov 2017q

Någon som inte vill ha sin pre-order bonus (den med Rey och Kylo Ren skins), och känner att de vill ge bort den till bättre behövande? [smile]

Redfoxe17 nov 2017q

Aleksandar Buntic:

Men det blir inget köp förrän jag vet att det kommer innehålla ett värdigg progressionsystem utan pay-to-win grund.


Tyvärr är det bara att drömma där tror jag.
Sicket clusterfuck detta har blivit.
Som kunde varit ett riktigt roligt MP spel.

Men så kan vi inte ha det idag :( (Gällande AAA industrin dvs)

Albin Mobäck17 nov 2017q

Har inte helt koll på exakt hur mikrotransaktionerna fungerat eller vad de här upplåsningsgränserna handlat om, men det är sjukt vilket drev det blivit mot spelet. Är det verkligen så mycket värre än konkurrenterna?

Aja, bra att folk reagerar på konstigheter, men vi ska nog akta oss för att inte bli för mycket pöbel och blunda för att de faktiskt ändrar på saker och ting.

Skulle vara intressant att veta varifrån direktiven kring mikrotransaktioner och allt kommer ifrån och hur diskussionerna internt sett ut. Misstänker att det sitter en hel del frustrerade utvecklare hos DICE...lider faktiskt med dem.

Daniel John Johnsson17 nov 2017q

Albin Mobäck:

Misstänker att det sitter en hel del frustrerade utvecklare hos DICE...lider faktiskt med dem.


Dice är ju inget offer i det här scenariot. De vet vad de gör, precis som vilket företag som helst, och de lever också rika liv baserat på vad de gör. Det är inte personer du behöver lida för. Sedan är förstås internethatet vi ser av bra mycket värre än något obalanserat pay-to-win system, alla dagar i veckan.

Albin Mobäck17 nov 2017q

Daniel: tänker på individerna. En level-designer eller en animatör har ju inte speciellt mycket att ssäga till om liksom

Daniel John Johnsson17 nov 2017q

Albin Mobäck:

tänker på individerna. En level-designer eller en animatör har ju inte speciellt mycket att ssäga till om liksom


I fallet av Dice vet jag att de tar in hjälp av mindre studios runt om i landet för mycket av arbetsbördan. De får betalt för jobbet och sen är de tillbaka med att utveckla mobilspel i Västernorrland.

Dessa är inte direkt individer som möter den här kritiken och hatet (om de inte själva söker sig till uppmärksamheten).

Dice i sig självt har det inte särskilt svårt.

Overdub17 nov 2017q

Albin Mobäck:

Är det verkligen så mycket värre än konkurrenterna?


Det handlar nog mest om att dett var droppen som fick bägaren att rinna över. Och kan det här få fler utgivare/utvecklare att tänka till kring hela det systemet så är det bra. Ringar på vattnet och så vidare.

Sen tror jag att DICE inte är helt oskyldiga, men det är svårt att sitta i knät på en utgivare med fet plånbok och jag tror inte att DICE hade kunnat totalvägra detta även om de ville.

Overdub17 nov 2017q

Daniel John Johnsson:

Dessa är inte direkt individer som möter den här kritiken


Problemet är väl att det är just det som hänt. Om man får tro Jim Sterling, som riktade kritik mot just rövhattar som hoppat på folk långt ner i kedjan bara för att de råkar vara öppna med var de jobbar, på sociala medier.

Albin Mobäck17 nov 2017q

Daniel: visst visst, men kolla på BF2 (och alla Dice spel) ,det är uppenbart att det också är gjort med väldigt mycket kärlek, av folk som älskar mediet och spelen de skapar och säkert själva hatar allt tjaffs om mts. Förstår inte varför det skulle vara konstigt att sympatisera med dem. Inte som att jag ligger sömnlös o gråter blod eller att vill försvara marknadsmodellerna de försökt med, men iom att det är en studio jag följt länge och vars spel jag älskat är det svårt att inte sympatisera iaf lite med individerna

Aleksandar Buntic17 nov 2017q

Att ogilla ett företags affärsmodeller och implementering av vissa typer av vidriga system är ju inte samma sak som att hata och hota folk i dessa företag.

Hot och hat är vidrigt. Jag kommer aldrig acceptera den typen av beteende. Det är rent ut sagt värre.

Jag tror dock det är en väldigt liten skara av dem som faktiskt säger ifrån som faktiskt beter sig som idioter. Att vara kritisk och säga ifrån tycker jag är befogat i detta sammanhang. Att hota och bete sig som en idiot är aldrig det.

Daniel John Johnsson17 nov 2017q

Albin Mobäck:

Förstår inte varför det skulle vara konstigt att sympatisera med dem


Det är det ju inte, och självklart finns det säkert direkt Dice anställda som ogillar vart vindarna drar ... även om man kanske inte ska överdriva heller.

Det är ett jobb som vilket som helst och det står ju sen länge klart att det finns den högljudda skara spelare som har betydligt större känslor kring spel än utvecklarna själva har. Liksom, de senaste dagarna har varit tårta och fest på Dice.

Jag har framförallt sett av det här "EA mot Dice" argumentet en hel del i dagarna, som nån slags David mot Goliath, och det är ju inte riktigt så det fungerar i praktiken, menar jag.

Redfoxe17 nov 2017q

Fäjgår17 nov 2017q

Bra att det tas bort. Fördärvligt att det ska tas tillbaka för eller senare. Respekten för EA minskar ännu mer.

Patron17 nov 2017q

Albin Mobäck:

Daniel: visst visst, men kolla på BF2 (och alla Dice spel) ,det är uppenbart att det också är gjort med väldigt mycket kärlek, av folk som älskar mediet och spelen de skapar och säkert själva hatar allt tjaffs om mts. Förstår inte varför det skulle vara konstigt att sympatisera med dem.


Att det just är Battlefront som råkar ut för detta mestadels timing och hype inför spelet. Diskussionen kring mts har eskalerat för varje nytt AAA-spel som släppts och mer och mer ilska har byggts upp, det är EA som är inblandade (automatiskt lite mer hat) och det är ett väldigt hypeat spel som många ser fram emot.

Det är helt rätt spel att råka ut för allt detta, även om det är tråkigt att det i detta fall verkar vara ett väldigt bra spel i grunden. Det är i princip den värsta formen av mts vi sett hittils i AAA-spel plus att det är tillräckligt casual för att uppståndelsen ska nå ut längre än gaming-communityt. Det enda som saknas är att spelet säljer förhållandevis dåligt (för det kommer självklart sälja bra ändå) så att EA och många andra utgivare inser att de inte kan trycka in vad som helst och tro att det inte kommer bli konsekvenser.

Och jag hoppas även att fler folk inser att för att kunna göra rikitig skillnad så måste man även rösta med plånboken och inte bara vara högljud på internet i några dagar men sen ändå ger utgivarna pengar.

Bonejamin17 nov 2017q

Såg nån post nånstans med nån som kommit fram till att för att låsa upp allt behöver man grinda credits i spelet i över 4000h eller spendera 1500 dolllar på loot boxes. Om man t.ex. Vill låsa upp en karaktär t.ex. Darth Vader innebär 50h grindande och sen vill man lägga 50h till för att låsa upp star cards för just den karaktären och det är bara en karaktär. Låter ju vansinnigt.

judge death17 nov 2017q

Bonejamin:

1500 dolllar på loot boxes.


Bonejamin:

Låter ju vansinnigt.



Är nog sanningen bakom de besluten. [wink]

Redfoxe17 nov 2017q

På tal om Simpsons då!

NicolausCamp18 nov 2017q

LOL! Låter inte ens som om EA ändrade sig för att så många konsumenter gjorde sin röst hörda, eller visst, på sätt ioch vis var det det, men det var inte EA som fattade beslutet, utan snarare Disney.
http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2017/11/17/report...
Fyfan. Kan lova att EA inte hade gjort någonting om de inte fått det trycket på sig från dem. [crazy]

Robert Larsson18 nov 2017q

Om Disney sätter ned foten för EA då är det fan illa. Negativ SW-press nära The Last Jedi går inte hem hos de högt uppsatta cheferna. Om EA fortsätter smutsa ned varumärket lär de så småningom tappa licensen.

H3thero18 nov 2017q

Jag tänkte då faaaaan inte stödja denna skiten trots att jag älskar! Star Wars!

Kom precis hem med spelet från Elgiganten, så svag, klarade mig en jävla dag :/

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.