Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Lucasfilm kommenterar kontroversen runt mikrotransaktioner i Star Wars Battlefront 2

Förra veckan släpptes Star Wars Battlefront 2.


I samband med lanseringen tog Electronic Arts beslutet att tillfälligt ta bort de mikrotransaktioner som finns i spelet efter en lång tids kritik mot hur systemet fungerade.


Nu har Lucasfilm gjort en kommentar till den här händelsen.


"Star Wars har alltid handlat om fansen", säger Lucasfilm. "Oavsett om det är Battlefront eller någon annan Star Wars-upplevelse kommer fansen alltid först."


"Det är anledningen till att vi ger EA vårt stöd i att tillfälligt ta bort mikrotransaktionerna för att se över fansens oro över dem."


Vi får också uppgifter om att Jimmy Pitaro (Disney) ska ha tagit kontakt med EA per telefon några timmar innan beslutet om att stoppa mikrotransaktionerna kom.

Oskar Skog20 nov 2017Visningar: 933 

Taggar: Star Wars Battlefront 2, EA, Dice

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

NicolausCamp20 nov 2017q

Känns som om Disney/Lucasfilm försöker "save face" och svartmåla EA. Får det ju att framstå som om Lucasfilm/Disney inte hade någon aning alls om att BF2 skulle ha mikrotransaktioner. De visste, mer än väl. Det var först när feedbacken kom, med besked, som de insåg att de inte kunde komma undan med det och då kör en "alla för sig själv!"-attityd.

Oskar Skog:

"Star Wars har alltid handlat om fansen"


Så det var därför de vände sig till spelföretaget som flera gånger blivit framröstat till världens värsta företag? Riiiiiigggght...

Daniel John Johnsson20 nov 2017q

Oskar Skog:

vi ger EA vårt stöd i att tillfälligt ta bort mikrotransaktionerna


Det var ju också en formulering.

Bleatlessness20 nov 2017q

Star Wars handlade definitivt om fansen när George Lucas var in och petade i Special Edition. [rolleyes]

Man får dock ge dem att Episode VII och Rouge One var jäkligt mycket fanservice, på det bra sättet.

Redfoxe20 nov 2017q

Nädu Dissniss.
Litar icke på det.

NicolausCamp20 nov 2017q

Bleatlessness:

Man får dock ge dem att Episode VII och Rouge One var jäkligt mycket fanservice, på det bra sättet.


Och på det dåliga sättet för oss som vill se något nyskapande. [sad]

Joe E Tata20 nov 2017q

TFA och Rogue One är väl snarare fanservice för de konservativa fansen, som är i majoritet och/eller högljuddast.

Bleatlessness20 nov 2017q

NicolausCamp:

Och på det dåliga sättet för oss som vill se något nyskapande.


Joe E Tata:

TFA och Rogue One är väl snarare fanservice för de konservativa fansen, som är i majoritet och/eller högljuddast.


Efter episod I-III behövde de visa att de hade fingertoppskänslan för klassisk Star Wars. Att det var tillbaka. Det har de gjort och skapat sig tillit och utrymme att växa i. Jag skulle bli djupt besviken om VIII och IX också är rehash på originaltrilogin.

spanker20 nov 2017q

Mikrotransaktionerna är säkert tillbaka efter nyår. Dumt att riskera julklappsföräljningen så att säga..

Joe E Tata20 nov 2017q

Jag förstår vad du menar. Men för en del så är episod I-III klassisk Star Wars, bara att den vågar vara annorlunda. Något som mer konservativa fans inte uppskattade. Tyvärr, i mitt tycke, så är det inte många som ser det så.

Sedan får man inte glömma att nu börjar människor vars första kontakt med Star Wars var prequels växa upp. Och bland dem i många SW-communityn så är TFA allmänt bespottad.

NicolausCamp20 nov 2017q

Joe E Tata:

Jag förstår vad du menar. Men för en del så är episod I-III klassisk Star Wars, bara att den vågar vara annorlunda. Något som mer konservativa fans inte uppskattade. Tyvärr, i mitt tycke, så är det inte många som ser det så.


Håller med. Säga vad en vill om själva kvaliteten på prequel-trilogin, men ingen kan iaf anklaga Lucas för att inte pröva något nytt, och på det planet känns de filmerna klart mer minnesvärda än vad TFA någonsin kommer göra.

Joe E Tata20 nov 2017q

Som gigantisk Star Wars-fan vill jag verkligen älska TFA och tycka den är bäst någonsin. Men det går bara inte.

Batsugun20 nov 2017q

Enligt rykten så är Disney inte helt nöjda med EA och deras mikrotransaktioner och gick därför in och satte ner foten.

NicolausCamp20 nov 2017q

Joe E Tata:

Som gigantisk Star Wars-fan vill jag verkligen älska TFA och tycka den är bäst någonsin. Men det går bara inte.


Hear hear. Jag har varenda hittills släppt lösnummer av Star Wars sedan Disney köpte licensen och har min biljett till premiären av The Last Jedi, men det betyder inte att jag inte är besviken på JJ Abrams fanfrieriursäkt till film (med det säger jag inte att den är dålig, inte alls, men väldigt underväldigande), och jag hoppas verkligen att de tar lite risker nu framöver, för jag vill iaf bli överraskad och hänförd på samma sätt som de filmerna en gång i tiden gjorde.

Skitspel20 nov 2017q

I ärlighetens namn så tror jag de (Disney och Lucasfilm) är rädda för att gränsen mellan spel och gambling börjar bli grå. Och ingen utav de båda varumärkena är speciellt intresserade av att få sina produkter riktade mot barn att bli förknippade med gambling.

Det finns en dialog idag om vart gränsen går, mellan spel och gambling det vill säga. Och jag är rätt säker på att EA med flera är väldigt medvetna om att tills dess att den dialogen nått konsensus så är det fritt fram att pusha gränserna så grovt det går.

Jag skrev om Destiny som en ny subgenre när det begav sig, jag kallar den för casino-shooter. Jag säger inte att den inte kan samexistera med alla andra typer av spel eller att den nödvändigtvis behöver vara dålig, men om dessa spel de facto är gambling så måste de också följa de riktlinjer vad beträffar gambling (och givetvis ha 18-års gräns).

Att klä en enarmad bandit i en tv-spelsdräkt och ge spelaren en handkontroll istället för en spak att dra i betyder inte att det inte längre är en enarmad bandit, vi måste bara komma överens om när det är det. Jag välkomnar casino-shooters men jag vill också veta när det faktiskt är ett casino-shooter innan jag stoppar en peng i det. För mig räcker det med en 18-års gräns och en text som informerar mig att spelet innehåller gamling för riktiga pengar.

Det skulle dessutom göra livet lättare för föräldrar och livet svårare för giriga finansiärer som vill utnyttja föräldrars okunskap och barns oförstånd om värdet av pengar. Vilket gynnar oss alla i slutändan.

NicolausCamp20 nov 2017q

Skitspel:

I ärlighetens namn så tror jag de (Disney och Lucasfilm) är rädda för att gränsen mellan spel och gambling börjar bli grå. Och ingen utav de båda varumärkena är speciellt intresserade av att få sina produkter riktade mot barn att bli förknippade med gambling.


Det skulle ju förklara varför Disney precis stängde ner det där F2P-Marvelspelet till mobiler.

Aaron Vesterberg Ringhög20 nov 2017q

Batsugun:

Enligt rykten så är Disney inte helt nöjda med EA och deras mikrotransaktioner och gick därför in och satte ner foten.


Alla rykten förtjänar någon form av länk, så det inte hamnar i "vilda spekulationer-mappen" ... [wink]

Minns du var du läste/hörde det kanske?

Fröken Keke20 nov 2017q

Det är helt orimligt att tänka sig att Disney inte backade bara för att det blev en kontrovers. Som vetoledare hade de ju sagt nej från dag ett annars, hela deras affärsmodell går ut på mer pengar.

Cappachino20 nov 2017q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Minns du var du läste/hörde det kanske?


Flera sidor på nätet som rapporterar om det. Bland annat IGN.
Här en svensk sida, längst ner i artikeln..
https://www.nyteknik.se/digitalisering/disney-stoppar-kontro...

Bleatlessness20 nov 2017q

Joe E Tata:

Men för en del så är episod I-III klassisk Star Wars, bara att den vågar vara annorlunda.


NicolausCamp:

Säga vad en vill om själva kvaliteten på prequel-trilogin


Nu är vi väl rätt off-topic men... Kan bara tala för egen del och problemen med I-III är egentligen bara kvalitet. Att berätta en origin story för hur Anakin blir Darth Vader är en strålande idé, men den faller på utförandet i många aspekter. Deras egna visuella stil funkar också. Många saknade dock den smutsiga westernkänslan från IV-VI, vilket jag väl själv får skriva under på.

Sen måste jag faktiskt säga att när vi såg om hela hexalogin inför VII så märker man att även originalen är inte direkt 10/10 idag. Kanske leker med elden i en sån här tråd, men jag gillar mer världen och det audiovisuella än den ganska taffliga storyn. Man ska förstås inte glömma vad de gjorde där och då, som både tekniskt imponerande och en lättsinnt motpol mot de politiskt tunga filmerna av 70-talet.

BooliBoo20 nov 2017q

Klart Disney visste hur många miljarder de kunde tjäna på att ha microtransaktioner men efter mycket skrik så slänger de EA framför bussen för att ta smällen. Fult av Disney måste jag säga.

Aaron Vesterberg Ringhög20 nov 2017q

Cappachino:

Flera sidor på nätet som rapporterar om det. Bland annat IGN.
Här en svensk sida, längst ner i artikeln..


Det här är inget som bekräftar att "Enligt rykten så är Disney inte helt nöjda med EA", vilket var vad jag undrade om det fanns något som bekräftade det.

Artikeln du länkade visar mig samma sak som alla andra sidor skriver, dvs det som står här ovan t ex. [smile]

Patron21 nov 2017q

BooliBoo:

Fult av Disney måste jag säga.


Äsch då. Får det EA att ändra sitt implementerande att loot boxar och mikrotransaktioner så får Disney gärna kasta EA framför bussen flera gånger om. [smile]

lonian21 nov 2017q

Nästa år till nästa film lär det komma ett nytt starwars spel. Då kniper jag nog detta om det reas ut billigt.
Jag vill inte lämna över massa pengar på det här känner jag.

Redfoxe21 nov 2017q



[tired]

BooliBoo21 nov 2017q

Patron; frågan är vilket av företagen som faktiskt bestämde att det skulle vara loot boxes? Kan lika gärna varit Disney som gav EA i uppdrag att titta över hur fler miljoner kunde rulla in, de tog fram detta förslag och Disney godkände. Tror inte EA har så mycket mandat att göra som de vill med en star wars licens utan Disneys godkännande men kan ha fel eftersom det bara är spekulationer.

Patron22 nov 2017q

BooliBoo:

Patron; frågan är vilket av företagen som faktiskt bestämde att det skulle vara loot boxes? Kan lika gärna varit Disney som gav EA i uppdrag att titta över hur fler miljoner kunde rulla in, de tog fram detta förslag och Disney godkände.


Att det skulle vara lådor i spelet var nog ganska givet från början. Både Battlefield 4 och 1 har lådor i med slumpvalda items i sig, om första Bfront hade det låter jag vara osagt. Sen kan man spekulera kring vems idé det var att vara så aggressiv med hur mycket plats lådorna skulle ta för att kunna göra framsteg. Det ligger allt lite fulspel i Disneys agerande att skylla allt på EA, tjäna lite extra cred på att vara på den ljusa sidan i denna konflikt, så att säga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.