Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Switch har sålt tio miljoner exemplar

Det var den 3 mars i år som Nintendo släppte sin nya konsol.


Nio månader senare kan vi konstatera att Switch har blivit en succé för företaget. 


Nu har Nintendo meddelat att Switch har sålt mer än tio miljoner exemplar till konsument sedan lanseringen tidigare i år.


Det är inte så långt kvar innan den sålt mer än de 13,56 miljoner som Wii U gjorde under alla sina år på marknaden, alltså.

Oskar Skog12 dec 2017Visningar: 1451 

Taggar: switch, NX, wii u, Nintendo, Miitomo Youtube, Nintendo 3DS, Amiibo, Satoru Iwata, Shigeru Miyamoto, Dena, iOS, Android

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Otter1112 dec 2017q

Sist vi hörde någonting om säljsiffror vill jag minnas att det låg mellan 6.5-7.5M enheter. Lär ju ha varit i slutet på September eller så.

Detta känns nästan helt overkligt med tanke på hur Wii U presterade. Det är som om det är ett helt annat företag vi har att göra med.

Så skoj <3 Hoppas på ett välfyllt 2018 för Switch med exklusiva tredjepartstitlar med mera.

Oskar Skog12 dec 2017q

Otter11:

7.5M enheter. Lär ju ha varit i slutet på September eller så.


Ja, det var väl cirka 7,3 fram till den 30 september.

Micke Johansson12 dec 2017q

Härligt! Det är välförtjänt.
Gillar verkligen denna lilla konsol.

Notorious Gamer12 dec 2017q

Välförtjänt, den bästa jävla konsolen idag!

chipskille12 dec 2017q

De som skrattade åt Nintendos preliminära 10-mille prognos är plötsligt väldigt tysta. Alltid kul att se det gå bra för konsoltillverkarna, blir intressant att se hur pass det här håller i sig och om Nintendo lyckas med att använda den här fantastiska starten och bygga vidare på det.

Är själv väldigt nöjd med min Switch, den lämpar sig väl i kombination med PS4an.

Redfoxe12 dec 2017q

Nakroler12 dec 2017q

Nintendos mål om att nå 14mile till första årskvartalet 2018 låter plötsligt inte så omöjligt... Trots deras urdåliga blackfriday deals :Y

Otter1112 dec 2017q

Som konsol är det en liten detalj som gör att Switch, inte bara är portabel och tillgänglig på det sättet, utan sleep mode. Sleep mode är verkligen det bästa som hänt en hemkonsol.

Om jag har en halvtimme att avvara för att spela PS4, så får jag som bäst 15min aktivt spel och då är save point ej inräknat. En PS4 ska starta, spelet ska starta, ladda sparfil, spelas, och sen ska det sparas nånstans igen och stängas av.

Switch är verkligen homeknapp, spela, sleep. En sjukt underskattad detalj man lätt missar när man jämför de olika konsolerna och som gör Switch mer tillgänglig än någon annan.

Det Lilla Svinet12 dec 2017q

Haha ganska sjukt att den snart redan nått Wii Us siffror.
Det är dock en väldigt trevlig liten sak!

Siskan12 dec 2017q

Med drygt en vecka kvar av julhandeln och ett kvartal på räkenskapsåret så kan den mycket väl tangera Wii U när ett år har löpt. I Japan är det för övrigt nyårsveckan som är den traditionella reaveckan om jag inte missminner mig.

Aynez12 dec 2017q

Otter11:

Om jag har en halvtimme att avvara för att spela PS4, så får jag som bäst 15min aktivt spel och då är save point ej inräknat. En PS4 ska starta, spelet ska starta, ladda sparfil,


Jag tror du har missat en ganska gammal funktion på PS4 :D Har funnit sleep mode ett bra tag. Och även om det inte tar en halv sekund för den att starta (som switchen), så tycker jag att 4-5 sekunder är klart godkänt.

Otter1112 dec 2017q

Aynez:

Jag tror du har missat en ganska gammal funktion på PS4 :D


Har använt max några gånger under alla år jag haft PS4 [smile] Oftast slutar det med att jag måste sätta igång den för att stänga av den istället, eftersom jag inte vill att fläkten ska stå och snurra.

För vad gäller sleep mode är Switch kungen.

Aynez12 dec 2017q

Otter11:

eftersom jag inte vill att fläkten ska stå och snurra.


Det låter inget vidare. Kan nog vara en idé att skruva upp den och blåsa ur lite damm, så den inte överhettar och dör!

Infinity Times Two12 dec 2017q

Jag undrar vad dom kommer att göra med konceptet Switch de närmsta åren. Jag tror Nintendo kommer introducera nya versioner som förändrar spelupplevelsen, och kan förnya hypen för maskinen.

Kanske inte nödvändigtvis en "Switch Pro" där dom bara ökat på hästkrafterna, men möjligtvis accessoarer med ett eller flera spel i åtanke, liknande Circle Pad Pro för 3DS, Wii Motion Plus etc. Switch's förmåga att växla kontroller lämpar sig väl för detta.

Micke Johansson12 dec 2017q

Otter11:

Sleep mode är verkligen det bästa som hänt en hemkonsol.


Det var en funktion jag tyckte var värdelös från början, tills jag fick uppskattning för det på PS4an. På Switch är det ännu bättre, älskar verkligen denna funktionen nu. <3

JokerM612 dec 2017q

Otter11:

spelet ska starta, ladda sparfil, spelas, och sen ska det sparas nånstans igen och stängas av.


Stämmer inte alls! För:
Aynez:

Har funnit sleep mode ett bra tag. Och även om det inte tar en halv sekund för den att starta (som switchen), så tycker jag att 4-5 sekunder är klart godkänt.


Det enda som är dåligt i vissa spel, som Bloodborne, Salt & Sanctuary, är att gameplay tiden tickar ändå på!
4-5 sekunder? Vad har du för super PS4? Min tar ändå 20-30 sekunder.

Otter11:

Har använt max några gånger under alla år jag haft PS4 Oftast slutar det med att jag måste sätta igång den för att stänga av den istället, eftersom jag inte vill att fläkten ska stå och snurra.


Då är det något allvarligt fel på din PS4. För så skall det inte vara!

EDIT:
Tog 27 sekunder att starta min PS4 Pro och återgå till FIFA 18.
Utan att någon fläkt håller på i bakgrunden!
Som sagt, något är fel på din Playstation!

Fridell12 dec 2017q

Nintendo är ett sånt där företag man vill att det ska gå halvdant för då de har lätt till storhetsvansinnet. Personligen trodde jag att Switchs kulle sälja bättre än Wii U men att den når 10 miljoner så här snabbt trodde jag inte.

zodiaccross12 dec 2017q

Är ju lite av en Sonynörd,men varit nyfiken på konsolen. Finns det så mycket mer än mario,zelda och xenoblade 2? Hur ser 2018 ut? Man kanske skall vänta ett tag?

Fridell12 dec 2017q

zodiaccross:

mario,zelda och xenoblade 2


Kommande Yoshi / Kirby / Metroid osv. Bortsett från flaggskeppstitlar är det inte mycket intressant.

Sarato12 dec 2017q

zodiaccross:

Är ju lite av en Sonynörd,men varit nyfiken på konsolen. Finns det så mycket mer än mario,zelda och xenoblade 2? Hur ser 2018 ut? Man kanske skall vänta ett tag?


Om du gillar förstapartsspelen så är den absolut värd att skaffa nu. Det är främst de som driver konsolen, åtminstone för min del.

Bara Zelda och Mario gör den värd att köpa just nu.

NicolausCamp12 dec 2017q

Fridell:

Nintendo är ett sånt där företag man vill att det ska gå halvdant för då de har lätt till storhetsvansinnet.


Det påståendet tycker nog jag kan appliceras på ALLA storföretag, Sony och Microsoft inkluderade. Alla har gjort sig skyldiga till detta.

Johan Lorentzon12 dec 2017q

Infinity Times Two:

Circle Pad Pro för 3DS, Wii Motion Plus etc. Switch's förmåga att växla kontroller lämpar sig väl för detta.


Verkligen, har tänkt tanken att när vi får VC till den så är det ju lysande tillfället att släppa olika sorters Joycons med typ NES-tema eller SNES-tema.

Fridell12 dec 2017q

NicolausCamp:

Det påståendet tycker nog jag kan appliceras på ALLA storföretag, Sony och Microsoft inkluderade. Alla har gjort sig skyldiga till detta.


Beror på vilket perspektiv vi tittar på. Nintendo är ju legendariskt snikna och ovilliga att lyssna på sina konsumenter. Förmodligen därför de trivs så bra med Bergsala [cool]

yokisuci12 dec 2017q

Imponerande! Det ska bli spännande att se hur mycket fokus 3DS kommer få näsat E3. Miiverse för 3DS är nedlagt, nästa Pokémon kommer till Switch. Förhoppningsvis läggs allt krut på Switch.

Johan Lorentzon12 dec 2017q

Fridell:

Nintendo är ett sånt där företag man vill att det ska gå halvdant för då de har lätt till storhetsvansinnet


Fast alla får ju hybris när de är på toppen en generation. Nintendo fick det under Wii-generation som ledde till Wii U. Microsoft fick det under Xbox 360-generation som ledde till Xbox One. Sony ligger på toppen nu så det ska bli intressant att se om de klarar att hålla sig markbundna nästa generation eller om de ballar ur.

NicolausCamp12 dec 2017q

Johan Lorentzon:

Sony ligger på toppen nu


Fast never forget PS3-starten!

Fridell12 dec 2017q

Johan Lorentzon:

Fast alla får ju hybris när de är på toppen en generation.


Nja, inte helt träffsäkert. Nintendo har alltid haft hybris. Sony har varit hyfsat föredömliga i samtliga fall med mindre svackor.

JokerM612 dec 2017q

Johan Lorentzon:

Sony ligger på toppen nu


Johan Lorentzon:

nästa generation eller om de ballar ur.


NicolausCamp:

Fast never forget PS3-starten!


Han talar om om nuvarande generation då Playstation 4 har sålt som smör sen den släpptes!
Blir verkligen intressant och se om Switch är lika fräsch efter fem år på marknaden! Tvivlar hårt på det!

ibk_ille12 dec 2017q

Imponerande! Kul att konsolen har blivit såpass populär och att mottagandet varit varmt.

Jag är själv mycket sugen på att köpa en Switch men har inte riktigt känt att det är motiverat för mig att lägga pengarna på det just nu.

Notorious Gamer12 dec 2017q

ibk_ille:

Jag är själv mycket sugen på att köpa en Switch men har inte riktigt känt att det är motiverat för mig att lägga pengarna på det just nu.


Believe me mah dude, idag är det verkligen värt att skaffa en. :)

ibk_ille12 dec 2017q

Notorious Gamer:

Believe me mah dude, idag är det verkligen värt att skaffa en. :)


Om jag hittar en schyst deal under julrean eller nåt kanske jag slår till. Mario och Zelda lockar sjukt mycket!

Notorious Gamer12 dec 2017q

ibk_ille:

Om jag hittar en schyst deal under julrean eller nåt kanske jag slår till. Mario och Zelda lockar sjukt mycket!


Checka in Webhallen eller Media Markt isåfall, dom brukar ha bra rean.

ibk_ille12 dec 2017q

Notorious Gamer:

Checka in Webhallen eller Media Markt isåfall, dom brukar ha bra rean.


Brukar alltid kolla Webhallen först då jag gillar att handla där. Men får väl se till att lägga en bevakning på prisjakt lagom till julrean.

benedict12 dec 2017q

Ja sleep mode är en bra funktion Nintendo snott från vita ps4 m.m.

NicolausCamp12 dec 2017q

benedict:

Ja sleep mode är en bra funktion Nintendo snott från vita ps4 m.m.


Tja, 3DS har det ju också. Bara att slå ihop maskinen, så går den in i sleep mode. Typ precis lika smidigt som Switch.

Schizo_Deluxe12 dec 2017q

Hoppas dom släpper en version utan de löstagbara joyconsen.
En Vita man dockar helt enkelt.

Lat_Spenat12 dec 2017q

Vilket skämt Benedict.

Nintendo har haft sleep mode sen GBA SP.

Är det någon som snott något så är det Sony. Som med typ allt annat de gjort bra.

Sony är duktiga på många vis, men några pijonärer har de aldrig varit.

Bleatlessness12 dec 2017q

Wow, det trodde man inte för 1 år sedan.

För övrigt är sleep mode fantastiskt, och även första DS hade det 2004. Samt alla smartphones någonsin. Man förväntar sig det idag.

Silhuett12 dec 2017q

Lat_Spenat:

men några pijonärer har de aldrig varit.


Nej, förutom den lilla grejen att dom brejkade spel för mainstream och gjorde det accepterat på bred front med sin smått revolutionerande marknadsföring.

Det Lilla Svinet12 dec 2017q

Robert Larsson:

Nej, förutom den lilla grejen att dom brejkade spel för mainstream och gjorde det accepterat på bred front med sin smått revolutionerande marknadsföring.


Roligt nog kollade jag tillbaka på lite PS2 reklamfilmer idag. Ingen kan ju ha kollat på dessa och tänkt att en PS2 måste jag ha. Är nog bland det sjukaste jag sett i reklamväg haha.



Delacroix12 dec 2017q

Lat_Spenat:

Sony är duktiga på många vis, men några pijonärer har de aldrig varit.


Det är bara Sega som är pionjärer. Krattat manegen för typ alla.

Lat_Spenat12 dec 2017q

Att förneka Nintendo som pijonärer är arrogant.

Lat_Spenat12 dec 2017q

Och rent sagt korkat.

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

Delacroix:

Det är bara Sega som är pionjärer. Krattat manegen för typ alla.


Helt rätt.

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

Lat_Spenat:

Att förneka Nintendo som pijonärer är arrogant.


Lat_Spenat:

Och rent sagt korkat.


Ungefär som att hävda att Sony bara skulle ha kopierat Nintendo. Men så vet vi att du är sådär lagom anti-Sony också. Känns inte som att du försöker dölja det.

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Känns inte som att du försöker dölja det.


Fast du är å andra sidan inte så lite pro-Sony du heller. [crazy]

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

Fast du är å andra sidan inte så lite pro-Sony du heller. [crazy]


Eh, nej. Jag dissar dem ganska hårt för hur sketet de hanterar allt som inte är en numrerad PlayStation.

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Eh, nej. Jag dissar dem ganska hårt för hur sketet de hanterar allt som inte är en numrerad PlayStation.


Så må vara fallet, men av de tre är de ju ganska uppenbart vem du har en STARK preferens för.
Jag sticker inte under stol med att jag har en stark Nintendo-preferens tex, men jag personligen upplever ändå att du är klart mer positiv mot Sony än vad jag är mot Nintendo.
Men du upplever det säkert helt tvärtom, så det är väl skit samma egentligen. [crazy]

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

Så må vara fallet, men av de tre är de ju ganska uppenbart vem du har en STARK preferens för.


Jag köper enbart Sony-konsoler för de har bäst tredjepartsstöd från Japan (och jag tvivlar på att Nintendo någonsin kommer gå om dem gällande detta). Har inget med att märkeslojalitet att göra. Köper även Nintendo-konsoler. för övrigt. Främst deras bärbara.

Men den här diskussionen handlar inte om mig.

Visst har Nintendo gjort innovativa saker. Men det har även SEGA, Sony och även Microsoft. Och SEGA får i särklass minst cred för hur mycket de faktiskt tillfört. Det är allt jag vill få sagt här.

Skrotbert12 dec 2017q

Lat_Spenat:

Nintendo har haft sleep mode sen GBA SP.


Jag har haft tre eller fyra varianter av GBA SP, men ingen av dem har haft ett sleep mode.

Siskan12 dec 2017q

Som jag ser det så var NEC/Hudson pionjärer på många sätt med PC-Engine, en konsol som nästan ingen här har en relation till och därför tror att andra företag varit pionjärer när de i själva verket tagit efter denna. Med det sagt så har Sega och främst Nintendo varit pionjärer på många sätt ändå.

Företaget Sony i stort är kanske världens mest innovativa företag, men det har tyvärr inte återspeglats så mycket inom konsolverksamheten, förutom sådant som inte är spelrelaterat. DLNA till exempel. Eller att surfa på nätet med PS1 via en mobiltelefon i Japan.

Microsoft kanske har varit ledande inom online, men knappast pionjärer.

Skrotbert:

Jag har haft tre eller fyra varianter av GBA SP, men ingen av dem har haft ett sleep mode.


Tror nog att han blandar ihop det med det faktum att den var tänkt att ha det enligt Iwata, men i själva verket var DS först.

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Men den här diskussionen handlar inte om mig.


Jag tyckte mest att det var lite ironiskt hur någon som jag upplever som väldigt pro-Sony anklagar någon för att vara anti-Sony, och det är på de premisserna som jag tyckte att diskussionen handlade om dig, men skit samma.

Silhuett12 dec 2017q

Det Lilla Svinet:

Är nog bland det sjukaste jag sett i reklamväg haha.


Haha, ja Lynch gjorde ju verkligen dom märkligaste reklamfilmerna för PS2. Men har man sett hans filmer så är det inget som förvånar, den mannen producerar dom knepigaste rullarna jag sett från en "mainstream"-regissör. Man skulle vilja ta en titt in i hans huvud någon gång [crazy]

NicolausCamp12 dec 2017q

Siskan:

Microsoft kanske har varit ledande inom online, men knappast pionjärer.


Fast om du pratar om Microsoft i stort på samma sätt som du nyss gjorde om Sony kan du ju ändå placera dem i samma skuta. Pionjärer, fast kanske inte främst inom konsolmarknaden.

Siskan12 dec 2017q

NicolausCamp:

Fast om du pratar om Microsoft i stort på samma sätt som du nyss gjorde om Sony kan du ju ändå placera dem i samma skuta. Pionjärer, fast kanske inte främst inom konsolmarknaden.


Absolut. Och så kan man ge dem achievements också, om jag inte missminner mig. Men det är en funktion som jag personligen tycker drar ned upplevelsen.

Fridell12 dec 2017q

Lat_Spenat:

Sony är duktiga på många vis, men några pijonärer har de aldrig varit.


Jag skriver aldrig "lol" men här är det värt ett LOL

Lat_Spenat:

q
Att förneka Nintendo som pijonärer är arrogant.


LOL

Där kom ett till.

Magnus Virdeborn:

Visst har Nintendo gjort innovativa saker. Men det har även SEGA, Sony och även Microsoft. Och SEGA får i särklass minst cred för hur mycket de faktiskt tillfört. Det är allt jag vill få sagt här.


Detta. Vi hade ju t.o.m en tråd om hur mycket folk missuppfattat att Nintendo varit pionjärer med både det enda och det andra.

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

Jag tyckte mest att det var lite ironiskt hur någon som jag upplever som väldigt pro-Sony anklagar någon för att vara anti-Sony, och det är på de preferenserna som jag tyckte att diskussionen handlade om dig, men skit samma.


Finns ingen ironi här alls. Jag är knappast anti något annat företag bara för att flest tredjepartsspel jag vill ha kommer till PlayStation.

Du har säkert fler inlägg i Switch-tråden än vad jag har i PS4-tråden som legat uppe i flera år nu. Jag skulle inte se det som ironiskt om du skrev att någon var onödigt mycket anti-Nintendo.

Det krävs en extra slags bitterhet för att vara så mycket emot ett företag. Om det inte är uppenbart att de förtjänat det via handlingar som kan ses som anti-konsument (se EA och Activision).

Om du inte känner för att vara positiv, så varför inte bara förbli likgiltig liksom?

Siskan:

Företaget Sony i stort är kanske världens mest innovativa företag, men det har tyvärr inte återspeglats så mycket inom konsolverksamheten, förutom sådant som inte är spelrelaterat.


Det håller jag inte alls med om.

- De startade trenden med dubbla analogspakar och dubbla axelknappar.
- Net Yaroze tillät folk att utveckla sina egna PlayStation-spel, varav många släpptes gratis via demoskivor. Indiespel redan på 90-talet, med andra ord.
- PocketStation kom samtidigt som SEGA:s VMU. Det här med att ha en extern skärm som visade information om ett spel var nytt då.
- PS2 erbjöd i princip full bakåtkompatibilitet med föregående konsolgeneration.
- DualShock 2 och DualShock 3 hade även tryckkänsliga knappar.
- Parappa the Rapper var det första rytmikspelet.
- EyeToy kom ju onekligen före Wii.
- Integration av AR i spel. Se Invizimals.
- Cross-buy.
- Remote play. Det fungerade väl inte så värst bra, men du kan streama från PS3 till PSP.
- PlayStation VR är knappast världens första VR-headset, men varken Nintendo eller Microsoft har tagit det här steget.

Med mera.

Det går absolut att göra liknande listor om övriga företag också. Det känns som att de flesta här redan vet vad Nintendo gjort, men några exempel från SEGA:

- Master System är regionsfri.
- Stereoskopisk 3D (Master System)
- Game Gear visar bärbara spel i färg.
- Före PSN, XBL och till och med Satellaview fanns SEGA Channel.
- Saturn var först ett seriöst försök till online play via - 56k-modem. Dreamcast var först med att faktiskt få det att fungera utanför Japan.
- VMU.
- Dreamcast hade DLC.
- Minikonsol

Finns inte lika mycket från Microsoft, men de är inte utan innovationer heller (achievements, kontosystem, röstkommando etc).

Hela branschen bygger ju dock på att någon tar fram något nytt, eller i vart fall är först med att introducera det för den stora massan, som de andra bygger vidare på. Det är ju så vi kommer framåt i utvecklingen.

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

- PS2 erbjöd i princip full bakåtkompatibilitet med föregående konsolgeneration.


Atari 7800 från 1986 då? [wink]

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

Oj, här snackar vi verkligen en aktuell trendsättare som tog världen med storm! [wink]

Batsugun12 dec 2017q

NicolausCamp:

Fast du är å andra sidan inte så lite pro-Sony du heller.


Haha precis min tanke. 😄

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Oj, här snackar vi verkligen en aktuell trendsättare som tog världen med storm!


Handlade det inte om att vara pionjär? Att faktiskt alltså vara FÖRST med något? För om det handlar om att ta saker till den breda massan på ett framgångsrikt vis kan vi ju skriva bort mycket av det Sega gjort. [crazy]

Redfoxe12 dec 2017q

NicolausCamp:

Tja, 3DS har det ju också. Bara att slå ihop maskinen, så går den in i sleep mode. Typ precis lika smidigt som Switch.


Gammel DS hade det väl så också?
Riktigt praktiskt [love]

NicolausCamp12 dec 2017q

Redfoxe:

Gammel DS hade det väl så också?


Så är det ju, såklart.

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

Handlade det inte om att vara pionjär? Att faktiskt alltså vara FÖRST med något? För om det handlar om att ta saker till den breda massan på ett framgångsrikt vis kan vi ju skriva bort mycket av det Sega gjort. [crazy]


Likaså mycket från Nintendo också. Det mesta går att spåra tillbaka till något obskyrt.

Nu snackar vi om de största aktörerna, de som är med och formar konsolmarknaden. Deras inflytande.

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Nu snackar vi om de största aktörerna, de som är med och formar konsolmarknaden. Deras inflytande.


Atari var inte en av de större aktörerna? [confused]
Och i så fall, om du talar presens, vad fan gör Sega där då?

Redfoxe12 dec 2017q

NicolausCamp:

vad fan gör Sega där då?


Visar alla en ny nivå av maskotplågeri :D

NicolausCamp12 dec 2017q

Redfoxe:

Visar alla en ny nivå av maskotplågeri :D


True, men de har ju noll närvaro på hårdvarumarknaden idag, om du inte räknar alla dessa outsourcade Mega Drive-minikonsoler av skräpkvalitet. [crazy]

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

Atari var inte en av de större aktörerna? [confused]


Du menar att Nintendo inte dominerade konsolmarknaden under andra halvan av 80-talet?

Atari var ganska irrelevanta vid det laget. Folk stod inte och valde mellan en Nintendo- eller Atari-konsol då såsom folk velar mellan dagens konsoler, eller SNES vs. Mega Drive.

NicolausCamp:

Handlade det inte om att vara pionjär? Att faktiskt alltså vara FÖRST med något? För om det handlar om att ta saker till den breda massan på ett framgångsrikt vis kan vi ju skriva bort mycket av det Sega gjort. [crazy]


Likaså mycket från Nintendo också. Det mesta går att spåra tillbaka till något obskyrt.

Nu snackar vi om de största aktörerna, de som är med och formar konsolmarknaden. Deras inflytande.

För att ge ett exempel; Rumble Pak släpptes till N64 och fick ett varmt mottagande. Inte tror du väl att Sony la till rumble i sin DualShock kort efter Rumble Pak hyllats för att de kände sig inspirerade av udda PC-kontroller som hade det före N64?

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Atari var ganska irrelevanta vid det laget.


Och Sega är ganska irrelevanta på hårdvarumarknaden idag, så jag antar att vi bara kan stryka bort alla deras innovationer då. [bigsmile]

Magnus Virdeborn:

För att ge ett exempel; Rumble Pak släpptes till N64 och fick ett varmt mottagande. Inte tror du väl att Sony la till rumble i sin DualShock kort efter Rumble Pak hyllats för att de kände sig inspirerade av udda PC-kontroller som hade det före N64?


Jag har inte sagt att Nintendo var pionjärer med rumble-funktionen. De var de som gav den en stor plats på konsolmarknaden, men inte har jag väl ens nämnt denna, än mindre sagt att Nintendo var först? Återigen, det som är att vara en pionjär, vilket Atari var en gång i tiden.

Och om du sedan tycker att Atari inte hade mycket till inflytande på konsolmarknaden, då vet jag inte vad mer jag ska säga till dig än att du har fel. [crazy]

Fröken Keke12 dec 2017q

För att gå in på Ataris grej med bakåtkompatibilitet hade ju Mega Drive möjlighet att spela Master System-spel med ett tillbehör, om det räknas.

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

Och Sega är ganska irrelevanta på hårdvarumarknaden idag, så jag antar att vi bara kan stryka bort alla deras innovationer då. [bigsmile]


Fast det är ju inte ens samma sak. Vi snackar om hur bollen börjar rulla här.

Ta online play som exempel. Saturn var först. Fungerade vad jag förstått relativt bra i Japan, men var ju så klart mycket begränsat. Sen kom Dreamcast och verkligen introducerade det för hela världen, och därefter hakade både Sony och Microsoft på det tåget. Och SEGA var relevanta på konsolmarknaden där och då.

Atari 7800 var aldrig relevant för konsolindustrin och påbörjade inget.

NicolausCamp:

Och om du sedan tycker att Atari inte hade mycket till inflytande på konsolmarknaden, då vet jag inte vad mer jag ska säga till dig än att du har fel. [crazy]


Det känns som att du medvetet ignorerar kontext här.

Atari 7800 var irrelevant.

För att ge ett annat exempel. Utöver Rumble Pak så är N64 även känd för sin analoga spak.

Men så finns den här obskyra tredjepartskontrollen av Dempa, daterad 1989. Fungerade till en rad obskyra konsoler som endast släpptes i Japan, samt Mega Drive.



Betyder det att N64 inte var innovativ? För att dess två mest karaktäristiska funktioner redan gjorts av mindre, okända företag utan genomslagskraft?

Kanske bara är jag, men för mig är det ju självklart att Nintendo förtjänar någon form av erkännande här för sin vision. Till skillnad från tex Amiibo, där vi talar om kopiering av ett koncept som redan varit framgång för annat företag sedan tidigare.

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

Fröken Keke:

För att gå in på Ataris grej med bakåtkompatibilitet hade ju Mega Drive möjlighet att spela Master System-spel med ett tillbehör, om det räknas.


Samma sak med Game Gear och SMS-spel. Men ja, det krävdes tillbehör. Det är ju föregångaren till att rentav ha inbyggt stöd för föregående konsolgeneration.

Och det var ju det jag talade om tidigare; att allt bygger på vidareutveckling av redan existerande koncept.

SEGA var väldigt aktiva med att släppa alla möjliga tillägg till sin hårdvara.

Min poäng kring PS2 var inte att den "uppfann" bakåtkompatibilitet, men att det var den första mainstream-konsolen som kunde säljas med argumentet att du i princip köpte två konsoler i en - samt en DVD-spelare.

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Betyder det att N64 inte var innovativ? För att dess två mest karaktäristiska funktioner redan gjorts av mindre, okända företag utan genomslagskraft?


På ett sätt, ja, för de var inte först. Då skulle jag snarare säga att det var gameplay-innovationerna som de använde spaken till som förtjänar cred

Magnus Virdeborn:

Kanske bara är jag, men för mig är det ju självklart att Nintendo förtjänar någon form av erkännande här för sin vision.


Att någon tar en risk med ett osäkert kort är dock inte samma sak som att vara en pionjär, fortfarande.

Magnus Virdeborn:

Fast det är ju inte ens samma sak. Vi snackar om hur bollen börjar rulla här.


Och bollen började rulla iom Atari, eller Mega Drive som Keke nämnde då, eller varför inte ens Gameboy Color, som där gjorde sin konsol bakåtkompatibel med de äldre kassetterna, något de inte alls hade behövt göra trots väldigt snarlik teknik och att GBC kan jämföras mer med en "Pro" "X" eller "New"-uppgradering. Hur du än vänder och vrider på det får jag inte ihop hur en kan hävda att PS2 var först med en funktion de uppenbarligen inte alls var, oavsett om "det satte bollen i rullning" eller inte.

NicolausCamp12 dec 2017q

The lineup of Nintendo-published games also has fueled fueling Switch sales, Fils-Aime said. Three titles have been purchased by more than 50% of Switch owners: “The Legend of Zelda: Breath of the Wild” — which won game of the year at the 2017 Game Awards — “Mario Kart 8 Deluxe,” and "Super Mario Odyssey." Another title, third-person shooter “Splatoon 2,” has been purchased by one in four Switch owners, he said.

Så Mario Kart har alltså sålt mer än 5 miljoner på Switch. Minns när det utannonserades och folk var skeptiska om huruvida det skulle sälja bra eller inte iom att det "bara var en port". [crazy]

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

Gameboy Color, som där gjorde sin konsol bakåtkompatibel med de äldre kassetterna


Det är i princip samma hårdvara. Det är mjukvaran som skiljer sig åt.

NicolausCamp:

Hur du än vänder och vrider på det får jag inte ihop hur en kan hävda att PS2 var först med en funktion de uppenbarligen inte alls var, oavsett om "det satte bollen i rullning" eller inte.


Magnus Virdeborn:

Min poäng kring PS2 var inte att den "uppfann" bakåtkompatibilitet, men att det var den första mainstream-konsolen som kunde säljas med argumentet att du i princip köpte två konsoler i en - samt en DVD-spelare.

Fröken Keke12 dec 2017q

NicolausCamp:

Another title, third-person shooter “Splatoon 2,” has been purchased by one in four Switch owners, he said.


På tok för få.

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Det är i princip samma hårdvara. Det är mjukvaran som skiljer sig åt.


Räknas fortfarande som en "ny" konsol, med ett spelbibliotek som inte kunde köras på den gamla hårdvaran.
Att PS2 hade en DVD-spelare kan jag ge den, men bakåtkompatibiliteten? Not a chance!

Micke Johansson12 dec 2017q

NicolausCamp:

Så Mario Kart har alltså sålt mer än 5 miljoner på Switch. Minns när det utannonserades och folk var skeptiska om huruvida det skulle sälja bra eller inte iom att det "bara var en port". [crazy]


Kom igen Nintendo och ge oss Smash Bros nu också!

Kindo12 dec 2017q

Bra och tillgänglig hårdvara, bra marknadsföring, och framförallt bra spel... Det är inte konstigt att det här är en sån succé. <3

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

Not a chance!


Lite nyfiken på vad du anser Nintendo var pionjärer med då, för övrigt.

Jocke Andersson12 dec 2017q

En 40-60 miljoner sålda tror jag nog de kommer komma upp innan nästa maskin släpps.

Tror faktiskt försäljningen kommer tappa en del 2018/2019 nånting. Fram till Pokémon släpps då.

Spelmässigt ser ju 2018 lika bra ut som 2017, åtminstone hos Sony och Microsoft, vilka exklusiva spel kommer 2018 till Switch?
Har inte så stor koll där mer än Metroid.

Bleatlessness12 dec 2017q

Någon behöver fixa den gamla "it prints money"-giffen från DS-tiden.

Magnus Virdeborn:

Min poäng kring PS2 var inte att den "uppfann" bakåtkompatibilitet, men att det var den första mainstream-konsolen som kunde säljas med argumentet att du i princip köpte två konsoler i en


Jag vet inte heller om jag vill köpa det. PS2 har fördelen över Mega Drive att inte kräva en (passiv!) adapter, men om du ville göra något vettigt behövde du ett minneskort för PS1 också. (Nintendo hade ingenting på den stationära sidan förrän Wii.)

Magnus Virdeborn:

Det är i princip samma hårdvara. Det är mjukvaran som skiljer sig åt.


Nja, det är som påpekat mer en Pro-version. Du har förutom den uppenbara färgskärmen också 4x mer minne och 2x CPU-klocka.

Men absolut att det på inget sätt rör sig om ett hopp likt PS1->2. GBA däremot är bakåtkompatibel på samma grunder som PS2, nämligen med lite extrachip dedikerade för just det.

Sega var smartare och använda Master Systems huvudprocessor som ljudprocessor i Mega Drive. Wii är en trimmad GameCube invärtes.

Magnus Virdeborn:

Lite nyfiken på vad du anser Nintendo var pionjärer med då, för övrigt.


Om jag får flika in så är Nintendos bidrag alltid att standardisera beprövad teknik och använda till något vettigt. Styrspak, rumble, pekskärm, motion controls, allt det hade funnits länge på sidan om, likt du påpekat.

Samma sak kan egentligen sägas om Dreamcastens online, Playstations CD eller PS2s DVD.

Låt oss heller inte glömma att Sega med Mega Drive, Sony med Playstation och Microsoft med Xbox (mest 360) breddat spelarpubliken bortom vad Nintendo någonsin velat eller kunnat. Det är liksom inte ett nollsummespel.

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

Bleatlessness:

Om jag får flika in så är Nintendos bidrag alltid att standardisera beprövad teknik och använda till något vettigt. Styrspak, rumble, pekskärm, motion controls, allt det hade funnits länge på sidan om, likt du påpekat.


Men... då menar du enligt somliga här att Nintendo inte är pionjärer! [wink]

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Lite nyfiken på vad du anser Nintendo var pionjärer med då, för övrigt.


Mestadels sett till mjukvaran, annars sammanfattar Bleatlessness det ganska bra.
Att de är risktagare sett till hårdvara är en sak. En kan ju liksom inte riktigt kritisera dem för att spela med säkra kort där till skillnad från både Microsoft och Sony, även om det är teknik som använts förr (och då aldrig nått speciellt stor framgång, precis som Atari-historian jag nämnde tidigare för att liksom sluta cirkeln)

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

Mestadels sett till mjukvaran, annars sammanfattar Bleatlessness det ganska bra.


Så inte pionjärer alltså?

Vad är det du anser de varit först med gällande mjukvara?

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Så inte pionjärer alltså?


Tja, mer än Sony och Microsoft, helt klart, men sett till vad de var absolut först med så, nej, inte så mycket.

Magnus Virdeborn:

Vad är det du anser de varit först med gällande mjukvara?


Kan föreslå en titt på Mark Browns Game Maker's Toolkit på Youtube, där han har flertalet Nintendo-fokuserade videor. Det handlar inte så mycket om att uppfinna en genre, utan mer de små detaljerna som senare kommer att bli standard. Liksom, visuella och input-relaterade lösningar osv.

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

Tja, mer än Sony och Microsoft, helt klart, men sett till vad de var absolut först med så, nej, inte så mycket.


Mer än Microsoft? Ja. Mer än Sony? Njae. Jag ser dem som ungefär jämlika på den punkten.

NicolausCamp12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Mer än Microsoft? Ja. Mer än Sony? Njae.


På spel- och konsolmarknaden? Inget tvivel nånstans om att Nintendo gjort mer, framförallt om vi nu ska använda din definition av vad en pionjär är. Då ser jag inte hur det kan råda några som helst tvivel.

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

NicolausCamp:

På spel- och konsolmarknaden? Inget tvivel nånstans om att Nintendo gjort mer, framförallt om vi nu ska använda din definition av vad en pionjär är. Då ser jag inte hur det kan råda några som helst tvivel.


Du erkänner själv att Nintendo inte varit först med så mycket hårdvarumässigt och det mest rör sig om mjukvara, där du inte riktigt gav något konkret exempel.

Jag gav exempel på en hel del saker som Sony gjort (även om du valde att fokusera på en av dem).

Så nej. Det är inte så svartvitt som du verkar tro.

SEGA är också däruppe.

Siskan12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

De startade trenden med dubbla analogspakar och dubbla axelknappar.


Jag tycker personligen att Denpa-kontrollen du nämnt senare tar udden av både Sonys och Nintendos pionjärskap, men jag kan förstå om du vill lägga större vikt vid att en konsoltillverkare har implementerat dessa funktioner i sina standardkonsoler.
Men dubbla axelknappar var förstås en bra idé. Frågan är bara om det är märkvärdigare än att justera antalet vanliga knappar.

Magnus Virdeborn:

Net Yaroze tillät folk att utveckla sina egna PlayStation-spel


Första steget togs snarare med Famicom Basic, även om det inte gick att göra fullskaliga spel. Nästa steg tog NEC/Hudson med den mindre lyckade uppföljaren till PC-Engine, PC-FX. Det är ungefär samma princip som Net Yaroze, men istället för en utvecklingsenhet fanns två olika moduler för antingen PC-98 eller DOS som innehöll hårdvaran. Fördelen är att man kunde testspela direkt på datorn (eller rentav spela de vanliga spelen).

PocketStation, visst. Men hur revolutionerande det var kan man kanske ifrågasätta.

Vet inte om jag skulle säga att PS2 var förstmed bakåtkompatibilitet, men viktigare är kanske att det inte påverkade tidens spel.

Tryckkänsliga knappar, okej. Men användes de till något vettigt? Erkänner att jag har dålig koll, du har säkert en poäng här.

Magnus Virdeborn:

Parappa the Rapper var det första rytmikspelet.


Jag skulle säga Bandais Dance Aerobics.

Eye Toy kan de få en poäng för, absolut. Dock ingen höjdarprodukt tyvärr. Minns att Dreamcast hade en kamera också, men den kanske användes till något helt annat.

Invizmals kanske var först med AR och PSP kanske var först med ett sådant spel, men Sony utvecklade inte spelet. Men de kanske hade större inblandning än att vara utgivare.

Remote Play och Cross Buy kan jag ge dig, men kan diskuteras huruvida speciellt det senare verkligen påverkar spelupplevelsen.

Sony är dock absolut pionjärer med modern VR på konsolmarknaden och det är dessutom en av de mer betydande sakerna på senare år. Jag tycker inte att Virtual Boy förtar något av det, men bör nämnas.

Vad gäller Sega så kom 3D-glasögonen någon månad tidigare till Famicom om man ska vara petig, fast jag anser personligen att flera ungefär samtida produkter kan medföra att det finns fler än en pionjär, så jag säger inte att det är fel.
Atari Lynx var dock först med färg.

I övrigt har jag inga användningar. Sega var absolut pionjärer i många avseenden.

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

Siskan:

I övrigt har jag inga användningar. Sega var absolut pionjärer i många avseenden.


Fast enligt somliga här så är det ju bara Nintendo som varit riktiga pionjärer och ingen annan kommer ens i närheten. [wink]

Min ståndpunkt är, och har alltid varit, som jag nämnde tidigare att alla företag bidrag med att introducera nya koncept på konsolmarknaden och dessa vidareutvecklas sedan av såväl dem själva som deras konkurrenter och för tekniken framåt. Alla företag bidrar till denna utveckling, och med möjligt undantag för Microsoft som fokuserar mer på PC än Xbox så är alla lika delaktiga.

Siskan:

Tryckkänsliga knappar, okej. Men användes de till något vettigt? Erkänner att jag har dålig koll, du har säkert en poäng här.


MGS! [bigsmile]

Siskan12 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Fast enligt somliga här så är det ju bara Nintendo som varit riktiga pionjärer och ingen annan kommer ens i närheten.


Det är naturligtvis helt fel. Men det är inte lätt att göra sig välinformerad om dessa saker får medges. Så jag har viss förståelse för att den bilden finns.

Magnus Virdeborn:

Min ståndpunkt är, och har alltid varit, som jag nämnde tidigare att alla företag bidrag med att introducera nya koncept på konsolmarknaden och dessa vidareutvecklas sedan av såväl dem själva som deras konkurrenter


Jo absolut, håller med.

Magnus Virdeborn:

MGS!


Har faktiskt inte spelat det och vet inte vad det rör sig om, men i vilket fall så är det vid närmare eftertanke fråga om en bra funktion som kan nyttjas på bra sätt, så det kvittar.

ZeeZonn712 dec 2017q

NicolausCamp:

Tja, mer än Sony och Microsoft


Magnus Virdeborn:

Mer än Sony? Njae


TACK FRÅN BOTTEN AV MITT HJÄRTA!
Ni står för tisdagkvällens underhållning! [love]

Jag sitter här med vegansk julmust och tuggar på ekologiskt uppfött kött från en ko som har fått beta gräset, kalvat och blivit till åren. Inte en smula ska slängas av respekt för kon som hade ett namn.

Ni verkar förresten väldigt kåta på vem som var först med att landa en Trumpet på Nevada månen i svartvitt 2017. Alla vet ju redan att 3DO var den första pionjären på spelmarknaden... [rolleyes]

Hursom, jag tror att väldigt många anti-Nintendo "fanboys" är väldigt vresiga och sura just nu. Med anledning av att Switch är allt WiiU borde ha varit och det går bra för giriga Nintendo.

Jag är glad att det går bra för samtliga konsoltillverkare. Att vi har mer bra spel än någonsin, att vi kan välja. Those "Anti-fanboys" eller internethatarna som de kallas på andra fronter, kan jag och många andra vara utan.
Förresten mest giriga av alla är, trumvirvel...

VALVE

Och de kommer undan med det. Det är fel att tjäna pengar i en marknadsekonomi. [cool]

Roligt för Nintendo, Switch som plattform, och användarna av plattformen att det går så bra.

NicolausCamp12 dec 2017q

ZeeZonn7:

Jag är glad att det går bra för samtliga konsoltillverkare.


Håller med. Som jag skrev i en annan tråd häromdagen så gynnar det alla. Det gynnar kunderna för att de får fler och bättre spel till sina maskiner, och det hindrar konsoltillverkarna från att ligga på latsidan då de pushar varandra till att göra bättre ifrån sig och försöka överträffa konkurrensen. Summa summarum...
You get a car! You get a car! Everybody gets a car! ALLA vinner. [smile]

Magnus Virdeborn12 dec 2017q

ZeeZonn7:

Jag är glad att det går bra för samtliga konsoltillverkare. Att vi har mer bra spel än någonsin, att vi kan välja.


Instämmer.

För mig har den här diskussionen dock inte handlat om att svartmåla Nintendo på något vis, utan snarare den felaktiga bilden att enbart Nintendo stått för innovationen i branschen. Det är tyvärr väldigt många som inte vill erkänna övriga företags bidrag till konsolmarknadens utveckling. Tycker samtliga bör erkännas och hyllas.

Street Fighter II var inte det första spelet av sitt slag, men man kan ju konstatera det samtidigt som man även hyllar Capcom för att ha skapat ett spel som revolutionerade en genre.

Samma sak med Super Mario Kart.

Striddberry13 dec 2017q

Ett spel som jag blev oväntat väldigt positivt överraskad av är Mario+Rabbids. Sjukt roligt spel, perfekt som bärbart dessutom.

Novistador13 dec 2017q

Skrotbert:

Jag har haft tre eller fyra varianter av GBA SP, men ingen av dem har haft ett sleep mode.


Konsolerna i sig hade aldrig funktionen. Tror vissa spel till GBA har det dock.

För övrigt riktigt roliga siffror. Fan! Tre månader kvar tills det gått ett år sen lanseringsdagen. Ska bli skoj att se om den tar ikapp WiiU.

NicolausCamp13 dec 2017q

Novistador:

om den tar ikapp WiiU.


[bigsmile]

Schizo_Deluxe13 dec 2017q

With a March 3rd, 2017 launch, the data on December 10th, 2017 says that it took the Switch 9 months and 7 days to sell 10 million units.
In contrast, the PS4, launched on November 15th, 2013, took about 8 months and 29 days to sell 10 million units, almost identical. The difference being that Sony had a full holiday sales window while Nintendo hasn’t had that with the Switch yet.
The Wii also took about nine months to sell 10 million units, and that was when it was a worldwide, non-gamer craze unlike anything the industry had seen.
The Xbox One took about a full year to ship 10 million units, not sell-through, and we don’t have the data for those exact figures.
The Wii U, Nintendo’s last console, took 2 years and 7 months to sell 10 million units, and it ended its run at 13.5 million units. It is entirely possible, if not likely, that the Switch could outsell the Wii U in totality in its very first year on the market.

Säljer bra, Switchen. Saxat från FORBES.

sweetonion13 dec 2017q

Schizo_Deluxe:

With a March 3rd, 2017 launch, the data on December 10th, 2017 says that it took the Switch 9 months and 7 days to sell 10 million units.


Vad man borde ha i åtanke här är dock att det varit stor brist på switchen och fortfarande brist till viss del i Japan/USA. Om jag inte missminner mig så var det enorm brist på Wii under julhandeln också.

sweetonion13 dec 2017q

Schizo_Deluxe:

With a March 3rd, 2017 launch, the data on December 10th, 2017 says that it took the Switch 9 months and 7 days to sell 10 million units.


Vad man borde ha i åtanke här är dock att det varit stor brist på switchen och fortfarande brist till viss del i Japan/USA. Om jag inte missminner mig så var det enorm brist på Wii under julhandeln också.

Magnus Virdeborn13 dec 2017q

Ingen brist i Japan sedan flera månader tillbaka dock.

Schizo_Deluxe13 dec 2017q

sweetonion:

Vad man borde ha i åtanke här är dock att det varit stor brist på switchen och fortfarande brist till viss del i Japan/USA. Om jag inte missminner mig så var det enorm brist på Wii under julhandeln också.


Har ingen koll på bristen av enheter men Virdeborn verkar ju veta. Var ju brist i Japan just i början iallafall. Blir intressant att se hur den ligger till om något/några år jämfört med Sony och MS. Om man känner Nintendo rätt så kommer de att släppa nya versioner av Switch med jämna mellanrum för att hålla uppe försäljningen.
Sålt min efter Zelda men plockar nog upp en igen när det kommer någon ny version.

NicolausCamp13 dec 2017q

Schizo_Deluxe:

Har ingen koll på bristen av enheter men Virdeborn verkar ju veta. Var ju brist i Japan just i början iallafall.


Ja, Nintendo vågade väl inte chansa på att överproducera från start gissar jag på, vilket ju gjorde att det blev en rejäl flaskhals där i början. Nu har det ju släppt och det visar sig verkligen i veckoförsäljningen i öst också. Nu har den ju gått från typ 30-40000 i veckan till runt 120000-150000 istället. [crazy]

Magnus Virdeborn13 dec 2017q

Det syns ju delvis i den japanska försäljningsstatistiken att där givetvis inte råder brist längre, men man kan ju också fråga någon från Japan (frågade själv inte, men det kom upp i en diskussionen jag hade om spelförsäljning med någon som flyttat till Japan pga jobb).

The Sign Painter13 dec 2017q

Haha, så summa summarum;

60 månader har WiiU sålt 14M enheter (enligt VGChartz).

9 månader har Switch sålt 10M enheter.

Hatten av för Nintendo, jag trodde, i likhet med många andra, aldrig att det skulle gå såhär bra för Switch efter WiiU floppen. Lite lustigt hur fort saker och ting kan förändras.

Med tanke på att både julhandel och mellandagsreor är runt hörnet lär väl Switch sälja mer inom sitt första år än WiiU gjorde under fem år.

Schizo_Deluxe13 dec 2017q

NicolausCamp:

Nu har den ju gått från typ 30-40000 i veckan till runt 120000-150000 istället.


Hehe, lite skillnad där [smile]
Men man förstår ju att de inte ville överproducera i början och känna av marknaden först efter WiiU.
Sen var det väl något om att det var samma komponenter till iPhone eller Ipad eller nåt.

sweetonion13 dec 2017q

Vad jag har förstått genom att läsa forum så är den fortfarande utsåld i omgångar men att det inte är sån akut brist som det varit innan då de, som man ser i statistiken fått tredubbelt så mycket enheter i veckan.

Magnus Virdeborn13 dec 2017q

Som sagt, ingen brist i Japan. Inte heller i Europa. Möjligtvis i USA.

lonian13 dec 2017q

Mycket kommentarer här.
Hur mycket sålde ps4 för första året?
Finns några intressanta grafer?

chips13 dec 2017q

lonian:

Hur mycket sålde ps4 för första året?


De skeppade lite under 20miljoner PS4'or under sitt första år.

Ca 13 miljoner skeppade PS4'or under sina första 9 månader.

sanojas7513 dec 2017q

Det tog nästan exakt lika lång tid(diffar på några dagar) för Switch att sälja 10 miljoner till konsument som för ps4, skillnaden är att ps4 hade julförsäljningen inräknad i den perioden, så det är minst sagt imponerande siffror.

sanojas7513 dec 2017q

chips:

De skeppade lite under 20miljoner PS4'or under sitt första år.

Ca 13 miljoner skeppade PS4'or under sina första 9 månader.


Skeppade inte sålda. Frågan var väl hur många som såldes? Det såldes 10 miljoner ps4 under de första 9 månaderna, till kund.

chips13 dec 2017q

sanojas75:

Skeppade inte sålda.


Ja skrev det? Eller ville du bara förtydliga? :)

sanojas75:

Frågan var väl hur många som såldes?


Har inte Sony varit väldigt dåliga att säga hur många som har sålts till kunder?

sanojas7513 dec 2017q

chips:

“sanojas75:
Skeppade inte sålda.

Ja skrev det? Eller ville du bara förtydliga? :)


Nja det var mer att Lonians fråga var hur många som såldes, så ja, ett litet förtydligande[smile]

chips:

Har inte Sony varit väldigt dåliga att säga hur många som har sålts till kunder?


Det kanske var så, men nu finns det väldigt exakta uppgifter på när det hade sålts 10 milj iallafall, på dagen tillomed.

ReDead13 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Det syns ju delvis i den japanska försäljningsstatistiken att där givetvis inte råder brist längre, men man kan ju också fråga någon från Japan (frågade själv inte, men det kom upp i en diskussionen jag hade om spelförsäljning med någon som flyttat till Japan pga jobb).


Har varit i Japan sedan slutet av september! Nu har jag inte direkt letat vilt efter Switch, men alla gånger jag varit in i någon spelbutik/butik som säljer spel (totalt kanske 5-6 gånger, alltid olika platser) har den varit slutsåld iaf. Kan bara varit tillfälligheter dock såklart.

Hoppas på att kunna köpa en nu runt nyår om jag finner en till bra pris!

Mr.Minux13 dec 2017q

Switch sells over 55,000 units in South Korea in first three days

Earlier today, Nintendo reported that Switch has sold 10 million units around the world. We also have some specific data for South Korea.

In just three days, Switch has sold more than 55,000 units. The system launched on December 1.

Switch managed to surpass the launch week sales of DS, 3DS, and Wii. Additionally, it has already outperformed the launch months of each one of those systems.

källa

Batsugun13 dec 2017q

Magnus Virdeborn:

Ingen brist i Japan sedan flera månader tillbaka dock.


Det är fortfarande svårt att hitta sig en Switch på många ställen i Japan. Så det där stämmer ju inte riktigt.

Daniel John Johnsson13 dec 2017q

chips:

Har inte Sony varit väldigt dåliga att säga hur många som har sålts till kunder?


Sony rapporterar alltid sålda enheter.

sanojas7513 dec 2017q

ReDead:

Har varit i Japan sedan slutet av september! Nu har jag inte direkt letat vilt efter Switch, men alla gånger jag varit in i någon spelbutik/butik som säljer spel (totalt kanske 5-6 gånger, alltid olika platser) har den varit slutsåld iaf.


Det är det jag hört och läst också. När de levererar fler till butik så tar det slut, podcasten 8-4 play, som är stationerad i Japan av och med amerikanska personer, rapporterar också om bristen. Detta är ju inte bra iomed att det skulle kunna säljas fler, läste nu att Nintendo skulle leverera fler an någonsin tidigare i december, så det kanske ordnar sig.

chips13 dec 2017q

Daniel John Johnsson:

Sony rapporterar alltid sålda enheter.


Då var det kanske MS som har varit dåliga på det. Vet att det är någon av aktörerna som har varit väldigt vaga med sina siffror.

Daniel John Johnsson13 dec 2017q

chips:

Då var det kanske MS som har varit dåliga på det. Vet att det är någon av aktörerna som har varit väldigt vaga med sina siffror.


De har inte lämnat ut siffror sen 2014. Och de slår även ihop försäljningen för allt och ingenting de få tillfällen då de råkar göra något i PR syfte.

Hvdvrk13 dec 2017q

sanojas75:

Det tog nästan exakt lika lång tid(diffar på några dagar) för Switch att sälja 10 miljoner till konsument som för ps4, skillnaden är att ps4 hade julförsäljningen inräknad i den perioden, så det är minst sagt imponerande siffror.


Julförsäljningen har ingen som helst betydelse för PS4 då de hade sålt allt de tillverkade oavsett om det varit jul eller inte.

Julhandeln är snarare en fördel för Nintendo då de redan haft sin period där konsolen är svår att få tag på och nu när den är tillgänglig i stort sett överallt så kommer julhandeln och ökar intresset igen.

Det kan även vara värt att notera att PS4 sålt ca 10 miljoner under de senaste 6 månaderna - nästan fyra år efter release.

sanojas7513 dec 2017q

Hvdvrk:

Julförsäljningen har ingen som helst betydelse för PS4 då de hade sålt allt de tillverkade oavsett om det varit jul eller inte.


Då stämmer inte detta då?

chips:

Ca 13 miljoner skeppade PS4'or under sina första 9 månader.

sanojas7513 dec 2017q

Hvdvrk:

Det kan även vara värt att notera att PS4 sålt ca 10 miljoner under de senaste 6 månaderna - nästan fyra år efter release.


Den är en enorm försäljningssuccé ja, finns otroligt mycket bra spel till maskinen så det känns helt rätt.

Hvdvrk13 dec 2017q

sanojas75:

Då stämmer inte detta då?


Det jag menar är att det inte är någon fördel att ha en julhandel i en konsols första månader. De flesta nya konsoler säljer slut ändå.

Om Switch hade släppts strax innan jul hade den inte sålt mer än den gjorde när den släpptes i mars eftersom det inte fanns fler exemplar att sälja. Julhandeln är ingen fördel när konsoler släpps om de ändå säljer slut.

Fröken Keke13 dec 2017q

Hvdvrk:

Det jag menar är att det inte är någon fördel att ha en julhandel i en konsols första månader. De flesta nya konsoler säljer slut ändå.


Nja, det kan skapa rätt mycket publicitet runt varumärket om tillgången är jättelåg där. Se på hur Wii släpptes så att entusiasterna fick brottas med julhandlarna, det blev ju extra uppståndelse och var antagligen en av anledningarna till att så många lärde sig om att konsolen fanns.

Hvdvrk13 dec 2017q

Fröken Keke:

Nja, det kan skapa rätt mycket publicitet runt varumärket om tillgången är jättelåg där. Se på hur Wii släpptes så att entusiasterna fick brottas med julhandlarna, det blev ju extra uppståndelse och var antagligen en av anledningarna till att så många lärde sig om att konsolen fanns.


Ja, men om konsolerna säljer så mycket som det går att tillverka spelar ju inte julhandeln någon roll i hur mycket de säljer.

Det påstods att PS4 hade en fördel i försäljningssiffrorna jämfört med Switch eftersom den hade en julhandel i sina första månader. Detta stämmer inte eftersom båda sålde så mycket företagen kunde tillverka oavsett om det var julhandel eller inte.

Lat_Spenat13 dec 2017q

Men PS4 kanske sålde slut just tack vare julhandeln.

Och många önskade sig säkerligen PS4 i julklapp, men istället fick pengar att köpa när den väl fanns i butik/la en beställning osv.

Klart julhandeln hjälper. Det gjorde den även med Wii. Det är konsumentens största tid på året.

NicolausCamp13 dec 2017q

Switch sålde tydligen över 160000 ex i Japan förra veckan.

JokerM614 dec 2017q

sanojas75:

“Hvdvrk:
Det kan även vara värt att notera att PS4 sålt ca 10 miljoner under de senaste 6 månaderna - nästan fyra år efter release.

Den är en enorm försäljningssuccé ja, finns otroligt mycket bra spel till maskinen så det känns helt rätt.


Plus att det fortfarande kommer sanslöst många bra spel till den i framtiden!
Lite av min poäng den senaste veckan överm min oro för Switchens framtid.

sanojas7514 dec 2017q

JokerM6:

ite av min poäng den senaste veckan överm min oro för Switchens


Jag delar inte den oron. Drar inte upp alla argument varför här, men det var ju en liten debatt i Switch tråden om detta😊

Daniel John Johnsson14 dec 2017q

PS4 var slutsåld långt innan julhandeln 2013.

chips14 dec 2017q

Hvdvrk:

Ja, men om konsolerna säljer så mycket som det går att tillverka spelar ju inte julhandeln någon roll i hur mycket de säljer.


Julhandlen har alltid varit viktig för konsolförsäljningen. Det är den tid då det säljs som mest.

Första julförsäljningen för Sony var inte så viktig. För konsolen var ändå slutsåld.

För Nintendo är det lite annorlunda. Konsolen har sålt bra. Och nu har entusiasterna redan köpt. Så nu är de borträknade från julhandeln. Det är bra för Nintendo ur en säljmässig synpunkt.

Tobias Söderlund19 dec 2017q

Oskar Skog:

Nio månader senare kan vi konstatera att Switch har blivit en succé för företaget.

Tobias Söderlund19 dec 2017q

Oskar Skog:

Nio månader senare kan vi konstatera att Switch har blivit en succé för företaget.


Det skulle stå: Du råkar inte ha någon sådan här graf där man ser typ alla konsoler någonsin och hur de sålt från start och x månader framåt?

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.