Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

PS4 har sålt 73,6 miljoner exemplar

Sony har meddelat att PS4 sålde 5,9 miljoner exemplar över hela världen under julperioden.


Den här perioden räknas från den 20 november till den 31 december.


Det här gör att PS4 nu sålt 73,6 miljoner exemplar totalt fram till den 31 december.


55,9 miljoner spel såldes till PS4 under den här julperioden. Det gör att det nu totalt har sålts 645 miljoner spel till Sonys konsol.


Antalet personer som prenumerar på PS Plus är nu 31,5 miljoner. 

Oskar Skog 9 jan 2018Visningar: 683 

Taggar: PS4 Pro, PS4, Playstation VR, Sony, Share, PS Plus, PS Vita, ps now, Shuhei Yoshida, Mark Cerny, Dual Shock, spotify

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

NicolausCamp 9 jan 2018q

Galna siffror! Verkar inte finnas något som står i vägen för Sony nuförtiden.

Kadaverdoris 9 jan 2018q

Förståeligt. Har aldrig haft så många bra minnen på en och samma plattform som jag har på PS4. Galet bra generation för Sony.

n e o v i o l e n c e 9 jan 2018q

Alltså, det är heeeelt jävla insane att den säljer sex miljoner exemplar på två månader fyra år in i dess livstid även om det är under julen.

Men ja, det är högst välförtjänt. Redan nu den bästa konsolen någonsin sett till spelutbudet och då är vi, som sagt, bara drygt fyra år in i dess livstid.

Hoppas att den fortsätter krossa allt motstånd även framöver. Jag älskar PS4 av hela mitt hjärta.

Det perfekta formatet med de perfekta spelen.

Schizo_Deluxe 9 jan 2018q

27 millar kvar tills dom passerar Wii och har de tre mest säljande stationära tvspelsenheterna någonsin då.
Inte så illa. Får se om dom hinner med det innan PS5.

Hans Li Engnell 9 jan 2018q

Jag trodde aldrig att PS4 skulle klara av att sälja 100 miljoner enheter. Nu ser det dock ut att hända, vilket är oerhört imponerande.

Karl Hungus 9 jan 2018q

Välförtjänt, då det är en fantastiskt bra konsol med ett fantastiskt spelutbud. Kanske den bästa konsolen någonsin tillsammans med PlayStation 1 och Super Nintendo.

Rocksteady 9 jan 2018q

Visar verkligen på vikten av exklusiva spel till en konsol. Jämfört med en konsol utan exklusiva spel.

FarbrorMartin 9 jan 2018q

Hans Li Engnell:

Jag trodde aldrig att PS4 skulle klara av att sälja 100 miljoner enheter. Nu ser det dock ut att hända, vilket är oerhört imponerande.


Nej, men du kanske inte trodde att xbox one skulle floppa så hårt heller. Det är väl snarare brist på konkurrens som har gjort att PS4 har fått en walk-over seger.

Titta tillbaka en generation så såg det ut såhär:
PS3 = 80 miljoner sålda
XBOX360 = 80 miljoner sålda
Wii = 100 miljoner sålda.

Det ger totalt minst 260 miljoner enheter sålda i en generation.

Om vi tittar på denna generation som dock inte är slut ännu så har vi ungefär dessa siffror:

PS4 = 74 miljoner sålda
xboxone = 30 miljoner sålda
WII-U = 14 miljoner sålda.

Totalt 118 miljoner sålda. Så totalt så lär de hamna långt under föregående generation.

PS5 lär väl hitta ut på marknaden 2019/2020.

Jag hoppas personligen att MS och XBOX kan komma igen och skapa lite sund konkurrens på marknaden för att undvika att Sony får hybris med PS5.

Microsoft gör det mesta rätt förutom att ha det viktigaste spelen.

Alienshade 9 jan 2018q

För mej så var ps3 bättre. Laddade ner egna familje bilder och cd skivor mm på den. Gjorde saker lite enklare. Men jag förstår att det är lite föråldrat nu. Ogillar bara att behöva använda en pc överhuvudtaget. Ps4an känns på så sätt som ett steg tillbaka i användarvänlighet.

ppr74 9 jan 2018q

Rocksteady:

Visar verkligen på vikten av exklusiva spel till en konsol. Jämfört med en konsol utan exklusiva spel.


Jag tror att vikten av exklusiva spel överdrivs. Jag anser att framgången för PS4 främst beror på det billigare priset vid lansering och Microsofts katastrofala lansering. Allt efter det är snöbollseffekten.

Ta bara en titt på listan över de mest sålda spelen på PS store som publicerades för några dagar sedan. 10 eller 11, beroende på hur man ser det, av spelen i topp 15 är multiplayerspel.

Många hoppade över till PS4 för att Xbox framtoning inte var den bästa. Det berodde definitivt inte på de exklusiva spelen. Och när multiplayer är så populärt som det är så är det bara naturligt att PS4 ångar på.

Jag är helt övertygad om att om båda konsoler hade släppts för $399 och hade varit lika i kraft så hade siffrorna varit 55/45 till Sonys fördel, på ett ungefär. Och de 10 procenten hade varit tack vare exklusiva spel och PSVR.

gadwin 9 jan 2018q

5% dropp ifrån rekordjulhandeln 2016. Det är inte illa med den hårdare konkurrensen och avsaknaden av aggressiva deals i december (USA) vilket de har haft de senaste åren.

20.2 miljoner under kalenderåret 2017. Deras bästa år med bred marginal.

2013: 4.2M
2014: 14.3M / 18.5M
2015: 17.4M / 35.9M
2016: 17.5M / 53.4M
2017: 20.2M / 73.6M

Det här årets lineup är galen, de lär hamna omkring 20 miljoner igen. 100+ miljoner mitten på 2019 är högst sannolikt.

ppr74:

Jag är helt övertygad om att om båda konsoler hade släppts för $399 och hade varit lika i kraft så hade siffrorna varit 55/45 till Sonys fördel, på ett ungefär.


Nu tror jag du överskattar MS världs-appeal. Förra generationen slutade de oavgjort trots att Sony fumlade bort det mesta med PS3 och lanserade konsolen 1-1,5 år senare.

FarbrorMartin 9 jan 2018q

gadwin:

Nu tror jag du överskattar MS världs-appeal. Förra generationen slutade de oavgjort trots att Sony fumlade bort det mesta med PS3 och lanserade konsolen 1-1,5 år senare.


Fast å andra sidan så sålde xbox360 nästan enbart på 2 marknader USA och Europa. Trots att ps3 sålde 10 miljoner flera enheter i japan. 360 sålde väl ungefär 20 miljoner fler enheter i USA.

I början av denna generation så var det ju Xbox one som gick bort sig.

gadwin 9 jan 2018q

FarbrorMartin:

Fast å andra sidan så sålde xbox360 nästan enbart på 2 marknader USA och Europa.


Precis min poäng (MS hade bara övertag i UK dock). Scenariot som målades upp var att ingen skulle haft ett övertag från början = MS hade inte haft total dominans i USA och UK.

Jocke Andersson 9 jan 2018q

Tycker det är intressant att året både Nintendo och Microsoft släpper nya konsoler inte har någon som helst effekt på PS4 försäljningsmässigt.

Känner att det är välförtjänt, har inte varit såhär nöjd med en konsol förr.

Redfoxe 9 jan 2018q

Bra maskin, men alla dessa patcher, hela jävla tiden.

JokerM6 9 jan 2018q

FarbrorMartin:

PS4 = 74 miljoner sålda
xboxone = 30 miljoner sålda
WII-U = 14 miljoner sålda.


Switchen då?
Redfoxe:

Bra maskin, men alla dessa patcher, hela jävla tiden.


Väl bra att spelen och konsolen patchas? Är det något spel som du tycker patchas lite väl ofta?

Daniel John Johnsson 9 jan 2018q

gadwin:

Nu tror jag du överskattar MS världs-appeal. Förra generationen slutade de oavgjort trots att Sony fumlade bort det mesta med PS3 och lanserade konsolen 1-1,5 år senare.


Det här. Microsoft dödade Xbox snabbt för att lansera 'HD' generationen långt före konkurrensen. Framgångarna för Xbox 360, i alla fall inledningsvis, hade mycket att göra med att de var först ut och att Sony sedan tog flera år på sig samt då kom med en lyxprodukt med väldigt hög prislapp. Det var knappast vad merdelen av PS1 och PS2 publiken ville ha.

Tror mer Xbox och Xbox One talar för Microsofts popularitet än vad just Xbox 360 gör.

Ska ju även tas in att PS3 lyckades sälja mer i slutändan trots 2007 datumet m.m.

The Sign Painter 9 jan 2018q

Riktigt maffiga siffror, finns inget som kan sätta käppar i hjulen för Sony känns det som [bigsmile]

Förståeligt dock, bästa konsolen de gjort i mitt tycke. [love]

FarbrorMartin 9 jan 2018q

gadwin:

Precis min poäng (MS hade bara övertag i UK dock). Scenariot som målades upp var att ingen skulle haft ett övertag från början = MS hade inte haft total dominans i USA och UK.


Det är fullt möjligt. Men jag tror dock att det hade varit jämnare om inte MS hade gjort som de gjorde med One.

Jag tycker att ppr74 har en poäng att i verkligheten så spelar kanske inte exklusiva spel en sådan stor roll.

Det kan nog vara att upplevd möjlighet kan vara viktigare än vad det i realiteten är.

FarbrorMartin 9 jan 2018q

JokerM6:

Switchen då?


Är väl starten på genearation 9 i så fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eighth_generation_of_video_gam...

JokerM6 9 jan 2018q

FarbrorMartin:

Är väl starten på genearation 9 i så fall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eighth_generation_of_video_gam...


Dom nämner dock inte Pro och X.
Vilket påverkar försäljningslistorna....

Det jag menar är att Switchen tillhör generation 8...

Ribcage 9 jan 2018q

JokerM6:

Dom nämner dock inte Pro och X.
Vilket påverkar försäljningslistorna....


De hamnar under PS4 och Xbox One likt en slim-version gör det eller 3DS-versionerna hamnar under dess generation.

Så jo, de nämner Pro och X.

Så antingen är det slut med generationer nu, eller så är Switch gen 9 likt Dreamcast var gen 6 trots att den släpptes mitt i generationen.

Man kan såklart argumentera för att Nintendo och kanske även nu de andra om de fortsätter att uppgradera, befinner sig utanför generationer?

Fridell 9 jan 2018q

ppr74:

Jag anser att framgången för PS4 främst beror på det billigare priset vid lansering och Microsofts katastrofala lansering.


Knappast. Det du nämner har absolut del i det hela men det är absolut spelen som driver konsolen framåt.

FarbrorMartin 9 jan 2018q

JokerM6:

Dom nämner dock inte Pro och X.
Vilket påverkar försäljningslistorna....

Det jag menar är att Switchen tillhör generation 8...


1. de nämner visst xbox one x och ps4 pro i generation 8
2. Vi kan väl lika väl säga att switch är en ny generation bärbar i så fall?

Hans Li Engnell 9 jan 2018q

ppr74:

Jag är helt övertygad om att om båda konsoler hade släppts för $399 och hade varit lika i kraft så hade siffrorna varit 55/45 till Sonys fördel, på ett ungefär.


Xbox har egentligen aldrig varit stort utanför Nordamerika frånsett i Storbritannien. Sony totaldominerar i Europa och i denna generation har PS4 dessutom lyckats vinna den nordamerikanska marknaden, vilket måste svida för Microsoft. Det kan förstås svänga tillbaka igen nästa gång, men eftersom Japan är förlorat och Xbox aldrig riktigt lyckats i Europa blir det svårt att matcha Sony globalt vad än Microsoft gör. Om vi nu ska stirra oss blinda på sålda enheter.

Kadaverdoris 9 jan 2018q

Kan vi inte bara klassa Switch som första generationens hybrid och vara skitglada?

Daniel John Johnsson 9 jan 2018q

Den följer ju enligt Nintendo själva mest upp 3DS förra gen, inte Wii U. Båda hör således till denna tid.

Gurramurra 9 jan 2018q

Extrema siffror på sådan kort tid. Helt välförtjänt.

ZeeZonn7 9 jan 2018q

Välförtjänt Sony!

[love][love][love]

Dock vill jag gärna se lite fler nya spel som inte är:

HD-remasters
Collections

Den här generationen med Sony i spetsen har till skillnad från föregående generation alltför få nya spel och alldeles för många av ovannämnda, som en best of generation.
Det är tankar jag har gått och burit på länge med PS4 VS PS3. Inte alls lika mycket nyproduktioner. Vore roligt att se siffror på hur det faktiskt förhåller sig.

Daniel John Johnsson 9 jan 2018q

ZeeZonn7:

Vore roligt att se siffror på hur det faktiskt förhåller sig.


Utan att räkna ser det ut som liknande nivåer av nyproducerade spel man publicerat. Listan ser väl dessutom ut att sakna en del spel.

Fridell 9 jan 2018q

Personligen är jag jätteglad för Remasters / Remakes och former av samlingar. Spelhistorien upplevs igen av både nya och gamla spelare, bevaras och bevittnas i nytt ljus.

Daniel John Johnsson 9 jan 2018q

Fridell:

Spelhistorien upplevs igen av både nya och gamla spelare, bevaras och bevittnas i nytt ljus.


Håller med. Tycker det är märkligt hur spelare och till exempel musiklyssnare, filmtittare eller bokläsare är helt och hållet oliktänkande vad gäller nyutgåvor. Må det så handla om att man samlar, vill spela om eller köper för att spela titeln för första gången.

Det finns inga krav på att köpa just de spelen igen om man redan äger dom. Tror det handlar mer om att många personligen inte har förmågan att låta bli trots att det släpps många nya spel också ...

gadwin 9 jan 2018q

Daniel John Johnsson:

Det finns inga krav på att köpa just de spelen igen om man redan äger dom.


Argumentet brukar vara att man vill se nya spel istället. Det är nog däremot ytterst ovanligt att det förekommer på det viset. Remasters tar inte ifrån resurser från nya spel, de gynnar allt som oftast nyproduktioner istället, och de görs sällan av originalteamen utan av specialiserade portningsteam.

KöREL 9 jan 2018q

Ribcage:

Så antingen är det slut med generationer nu, eller så är Switch gen 9 likt Dreamcast var gen 6 trots att den släpptes mitt i generationen.


Det är ju lite luddigt var generationsgränserna ska dras. Man måste väl se till både hårdvaruprestanda och releasefönster för att det ska bli logiskt.

Dreamcast ansågs väl vara starten på gen 6 för att den var ett så stort steg framåt jämfört med N64 och PS1. Hade hårdvaran varit mer jämförbar med de två konsolerna så hade nog folk sett den som den sista konsolen i gen 5 istället.

Nintendo har ju mer eller mindre legat en generation efter prestandamässigt ända sedan Wii, men deras konsolsläpp har ju ändå varit någorlunda synkade med Sony och MS, så det är väl därför man räknar in dem i samma generation som konkurrenterna.

Om Wii U nu var Nintendos kliv in i gen 8 så ser jag nog Switch mer som ett nytt försök för dem att lyckas i den generationen, eftersom prestandan fortfarande ligger så nära Wii U.

Hade Switch varit betydligt mer kraftfull än PS4 och X1 och/eller släppts något år senare så hade jag kunnat gå med på att se det som starten på gen 9.

Daniel John Johnsson 9 jan 2018q

gadwin:

remasters tar inte ifrån resurser från nya spel


Precis. Liksom författare inte sitter och skriver om sina böcker för pocket och filmregissörer inte filar på Blu-Ray's i tusentals timmar. Men visst ser man av just den kritiken du nämner hela tiden vad gäller just spel.

Fridell 9 jan 2018q

gadwin:

Remasters tar inte ifrån resurser från nya spel, de gynnar allt som oftast nyproduktioner istället, och de görs sällan av originalteamen utan av specialiserade portningsteam.


Så fungerar det givetvis. Tacksamma är vi för det.

Roger Ling 9 jan 2018q

På väg mot hundra mille. Det är raskt marscherat.

Ribcage10 jan 2018q

KöREL:

Om Wii U nu var Nintendos kliv in i gen 8 så ser jag nog Switch mer som ett nytt försök för dem att lyckas i den generationen, eftersom prestandan fortfarande ligger så nära Wii U.


Där vet jag inte om jag håller med. Wii U hade väl inte klarat av Wolfenstein, Skyrim med mera? Sen att den är snäppet mer bärbar gör att det blir än mer imponerande. Men visst, de försöker slå igen i gen 8, med en maskin från gen 9. ;)

Jimmy Seppälä10 jan 2018q

Ribcage:

Skyrim med mera?


Wii U hade definitivt klarat Skyrim :P

Ribcage10 jan 2018q

Jimmy Seppälä:

Wii U hade definitivt klarat Skyrim :P


Nåja, kanske nedskalat. Men inte i nivå med Switch-versionen som i vissa fall verkar klå eller är i nivå med PS4-versionen.

Nåja, jag är inte så insatt i specs rakt av på dem. Men bärbarheten gör sitt och det är klart att den är mycket mer avancerad med det i åtanke. Utan att tänka på det så verkar den ändå klå Wii U.

Jimmy Seppälä10 jan 2018q

Ribcage:

Nåja, kanske nedskalat. Men inte i nivå med Switch-versionen som i vissa fall verkar klå eller är i nivå med PS4-versionen.


Men med 360/PS3-versionerna vilket var vad jag tänkte på.

Ribcage10 jan 2018q

Jimmy Seppälä:

Men med 360/PS3-versionerna vilket var vad jag tänkte på.


Ah jo, så man skulle kunna säga att Wii U är en generation bakåt från Switch. Så sant [wink]

Daniel John Johnsson10 jan 2018q

På vilket sätt är Switch versionen bättre?

Största skillnaden mellan Wii U och Switch är väl annars stöd för spelmotorer. Fotfarande begränsat men bättre. Och Unreal Engine 4 är väldigt bra med tanke på hur utvecklare enkelt kan skala.

NicolausCamp10 jan 2018q

Daniel John Johnsson:

På vilket sätt är Switch versionen bättre?


Undrar också detta. Bortsett från att Switch-versionen spelas på en portabel enhet är ju XBO/PS4-versionen överlägsen, rent tekniskt, på alla andra plan, med god marginal.

Daniel Eyre10 jan 2018q

NicolausCamp:

Bortsett från att Switch-versionen spelas på en portabel enhet är ju XBO/PS4-versionen överlägsen


Ja, det är ju knappt ens jämförbart. Upplösningen skiftar lite som den vill, miljödetaljer typ vegetation ser mycket sämre ut, osv. Lite trist med tanke på hur gammalt spelet är.

KöREL10 jan 2018q

Ribcage:

Där vet jag inte om jag håller med. Wii U hade väl inte klarat av Wolfenstein, Skyrim med mera?


Skyrim fanns ju på PS3 och 360 och Wii U ska ju vara mer kraftfull än dem (på papperet om jag minns rätt, få spel som bevisat det i praktiken men det beror nog mest troligt inte på brister i hårdvaran). Visst, Switch-versionen av Skyrim har ju några enstaka nya bells and whistles men det kan man ju förvänta sig att den ska klara av tycker jag.

Vad gäller spel som Wolfenstein och Doom (som båda använder idtech 6) så är det ju verkligen på gränsen att Switch klarar dessa. Doom skulle aldrig fungerat på Switch om inte den motorn varit så grymt skalbar och vältrimmad som den är, och om portningen inte varit så ambitiös.

Ribcage:

Men visst, de försöker slå igen i gen 8, med en maskin från gen 9. ;)


Vad är det med Switch som gör att du tycker den tillhör gen 9?

Tycker inte alls att det känns självklart åt något håll.

Sett som stationär konsol så är det ju ingenting i Switch som är särskilt next-gen när konkurrenternas 4 år gamla hårdvara springer cirklar runt den och nästa konsol från Sony eller Microsoft fortfarande är ganska långt borta (om nu inte MS tänkt att One X ska vara deras entry i gen 9, hur nu det ska kunna gå [confused]).

Visst att den ju "egentligen" är en bärbar konsol i grunden och att den imponerar ur det perspektivet men tycker ändå det känns lite märkligt att säga att den skulle tillhöra en ny generation.

Å andra sidan kanske det inte kommer gå att definiera gen 9 på något enkelt sätt. Mycket beror på hur nära inpå PS5 som MS kommer vara villiga att lägga sig med nästa Xbox. Släpps de någorlunda samtidigt och har jämförbar hårdvara med varandra så har vi ett tydligt generationshopp där och Nintendo är de som sticker ut kör sitt eget race (som de ju redan gör på andra sätt).

Men om MS däremot försöker hålla liv i Xbox One X så länge som möjligt efter att PS5 släppts och sedan släpper en egen konsol typ 2 år senare som utklassar PS5 så har vi ju en riktig soppa, där varje konsoltillverkare har sina egna tydliga generationshopp men där branschen som helhet blivit ett enda kaos.

Daniel John Johnsson10 jan 2018q

Switch kan väl nästan ses som en revidering.

Samma grej, bättre tänkt.

NicolausCamp10 jan 2018q

Switch är förvisso en hybrid, men den använder ju hårdvara som i första hand är utvecklad för bärbara enheter iom Tegra-chippet och ARM etc, så om den ska ställas mot något så är det ju just bärbara enheter.

KöREL10 jan 2018q

Daniel John Johnsson:

Switch kan väl nästan ses som en revidering.

Samma grej, bättre tänkt.


Det är så jag ser det. Nån på Nintendo sa "Gör om, gör rätt" och sen gjorde man det.

chipskille10 jan 2018q

Imponerande siffror, helt klart. Väldigt roligt att det går bra för Sony, mer (och fler) spel till folket!

Ribcage10 jan 2018q

NicolausCamp:

Undrar också detta. Bortsett från att Switch-versionen spelas på en portabel enhet är ju XBO/PS4-versionen överlägsen, rent tekniskt, på alla andra plan, med god marginal.


Jadu, har väl skrivit med lite väl många fanboys på sistone helt enkelt.

En skrev detta: "I städer och grottor kan det rent av se lite bättre ut då det används mycket mer statiska skuggor på platser som inte var beskuggade alls i PS4-versionen "

Nåväl, jag kan gott vara duktigt misinformerad på den punkten.

KöREL:

Wii U ska ju vara mer kraftfull än dem


Nope, det tror jag inte.

KöREL:

Vad är det med Switch som gör att du tycker den tillhör gen 9?


De släppte en konsol i gen 8. Nu har de släppt en ny generation som har allt en ny generation konsoler brukar ha vilket är bättre prestanda, exklusiva spel och helt nytt namn bland annat.

KöREL:

Sett som stationär konsol så är det ju ingenting i Switch som är särskilt next-gen


Fast Nintendo har inte satsat på det förr, utan det har varit kontrollmetoder och skärm och dylikt. På sistone.

KöREL:

och Nintendo är de som sticker ut


Vissa menar väl på att Nintendo är utanför de andras konsolgenerationer, vilket är sant på ett plan. Men även MS har gjort en uppgradering mitt i generationen vilket om de fortsätter på samma spår kan leda till att även de är utanför den konstellationen. Så då har PS en generationsgång, Nintendo har en och MS har en. Utdaterat begrepp då kanske?

KöREL:

där varje konsoltillverkare har sina egna tydliga generationshopp men där branschen som helhet blivit ett enda kaos.


Precis, vilket väl är vad det lutar mot nu. Generationsbegreppet är luddigt.

KöREL12 jan 2018q

Ribcage:

Men även MS har gjort en uppgradering mitt i generationen vilket om de fortsätter på samma spår kan leda till att även de är utanför den konstellationen.


Det har ju Sony också gjort...?

Ribcage12 jan 2018q

KöREL:

Det har ju Sony också gjort...?


Ja jo Pro kan man också räkna till det. Men jag vet inte om de pratat om att generationer kan vara över likt MS gjort.

NicolausCamp12 jan 2018q

Det här är ändå lite intressant. Microsofts Aaron Greenberg tweetade detta för ett tag sedan...

Was trying to just thank folks for supporting us and the incredible success following the launch of Xbox One X. But yes Xbox outsold PS4 in December for Gen 8 consoles according to NPD data, while Nintendo also had a great month as Switch had most overall units.

Låter ju som om Xbox One X säljer ganska bra i staterna ändå. Om Microsoft sålde mer än Sony måste de ju ha haft ganska fina siffror i december. Kul att det verkar gå bra för alla aktörer.

"Konsolmarknaden är död!" eller vad var det som sades i slutet av förra generationen? [crazy]

Magnus Virdeborn13 jan 2018q

NicolausCamp:

Switch är förvisso en hybrid, men den använder ju hårdvara som i första hand är utvecklad för bärbara enheter iom Tegra-chippet och ARM etc, så om den ska ställas mot något så är det ju just bärbara enheter.


Däremot ser vi väldigt ofta folk som vänder på argumentet beroende på hur det ser ut för Nintendo. Går det bra jämfört med andra konsoler så är det tydligen fair game att klassa den som konsol. Går det sämre så är den ju mest bärbar, trots allt. Så lägligt, liksom. [crazy]

Jag ser ju dock Switch som den andra av två Nintendo-konsoler under den här generationen. Känns väldigt mycket som vad Wii U skulle ha varit från början.

Däremot ser jag det nog mer som en konsol med möjlighet att spela bärbart också, snarare än tvärtom - eller ens lika mycket åt bägge håll.

NicolausCamp13 jan 2018q

Magnus Virdeborn:

Däremot ser jag det nog mer som en konsol med möjlighet att spela bärbart också, snarare än tvärtom - eller ens lika mycket åt bägge håll.


Fast hur en än vänder och vrider på det är det fortfarande en utveckling av deras bärbara enheter sett till just hårdvara om en kollar på de interna komponenterna, då det är hårdvara som är specifikt utvecklad för mobila enheter. Då spelar det ingen roll om Nintendo själva klassar den som en stationär konsol eller inte, för innehållsmässigt ÄR den en mobil enhet. Sen får folk tjafsa hur mycket de vill om vad den ska klassas som, det förändrar inte det faktum om vad som finns under huven på den.

Magnus Virdeborn13 jan 2018q

Det jag syftade på var att man inte kan vrida och vända på huruvida man klassar det som en bärbar eller stationär konsol beroende på vilket som låter mest fördelaktigt för Nintendo.

NicolausCamp13 jan 2018q

Magnus Virdeborn:

Det jag syftade på var att man inte kan vrida och vända på huruvida man klassar det som en bärbar eller stationär konsol beroende på vilket som låter mest fördelaktigt för Nintendo.


Vi är ju dock i en lite underlig sits med just Switch iom att det är den första hybridkonsolen på marknaden, iaf den första som blivit någorlunda framgångsrik. Den innebär ju lite av ett paradigmskifte iom att den varken är det ena eller det andra, vilket alltid varit fallet sedan tidigare.
Personligen klassar jag den i första hand som en bärbar enhet just pga av argumentet jag gav ovan, och det står jag fast vid, men du måste ju ändå erkänna att klassificeringen är helt olik något vi tidigare sett. Förut var det bärbart ELLER stationärt, och nu har vi en bärbar som är byggd från grunden för att kunna användas stationärt också. Fullt förståeligt att det orsakar en del förvirring sett till indelning då.
Sedan ger jag blanka fan i vad som får den att framstå som mest fördelaktig. Jag är som sagt bara glad över att det går bra för alla tre aktörer på marknaden och att konsolmarknaden frodas som aldrig förr. Alla vinner!

Magnus Virdeborn13 jan 2018q

Absolut, men syftar ju inte på dig utan snarare hur jargongen går hos vissa Nintendo-fans just nu. Saker som 720p30 i dockat läger bortförklaras med "men det är ju en bärbar enhet ändå", men sen skrivs det mycket om hur den säljer bättre än Xbox One och är en comeback för Nintendo osv (men om man ser den som en efterföljare till 3DS så är det ju inte en comeback, egentligen).

Sen är det ju kanon att det går bra för alla tre företag, så klart.

Anubis13 jan 2018q

NicolausCamp:

"Konsolmarknaden är död!"


Konsolmarknaden, PC marknaden, allt är dödförklarat enligt självutnämnda experter.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.