Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Det här är Dark Souls Remastered

Bandai Namco har bekräftat att det kommer en ny version av Dark Souls.


Den kallas Dark Souls Remastered och är under utveckling till PS4, Switch, Xbox One och PC.


Den här nya versionen kommer att släppas den 25 maj.


Här är den första trailern.


Oskar Skog11 jan 2018Visningar: 726 

Taggar: Dark Souls, Bandai Namco

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

yokisuci11 jan 2018q

Ja, vad ska man säga....? Härlgt! Har inte orkat klara det på PS3, men lär köpa det på Switch förutsatt att den fysska utgåvan är "komplett" (tll skillnad från L.A Noire".

Kadaverdoris11 jan 2018q

Sedär ja, grattis till oss alla!

Jocke Andersson11 jan 2018q

Hade ju hellre sett en remaster på Demon's Souls. Men denna kan ju vara värt för att få spela igenom Blighttown utan att bli galen på frameraten,

IAMM11 jan 2018q

För en som är nykonverterad till SoulsBorne-universumet (ogillade Bloodborne i ett år och håller nu det, tillsammans med Dark Souls 3 till några av de bästa spelupplevelser jag haft) så är detta typ de bästa nyheter jag hört sedan... ja. Bra jävla nyheter bara!

Magnus Virdeborn11 jan 2018q

yokisuci:

lär köpa det på Switch förutsatt att den fysska utgåvan är "komplett"


https://pbs.twimg.com/media/DTRFhg7WsAAfBNG?format=jpg

Albin Mobäck11 jan 2018q

Behövs det, tänker jag spontant.

Sen minns jag Blight Tow..

Hoppas att Demons Soul får liknande behandling, men PS-exklusiviteten lär väl sätta stopp för det?

Newjezus11 jan 2018q

Passar inte alls till detta formatet.. Kommer krossa min switch

Cait Sith11 jan 2018q

Magnus Virdeborn:

Switch: 720p bärbart, 1080p dockat, 30 fps och DLC säljs separat


DLC var väl inkluderat?

Terzom11 jan 2018q

Var det verkligen nödvändigt? Det är ju inget fel på originalet, går fortfarande att spela utan problem, så gammal är det ju inte.

Magnus Virdeborn11 jan 2018q

För övrigt, verkar som PS4 får det här?



Taget från ResetEra. Kan ju så klart vara fejk.

Cait Sith:

DLC var väl inkluderat?


Ja, det var jag som läste fel.

Dennis Bosäter11 jan 2018q

Wow! Detta hoppade upp som nummer ett på spel jag ser fram emot!

Jag upplevde mitt första Souls-like spel på Playstation 4 med Bloodborne och liksom IAMM började det lite knackigt men efter några timmar var jag frälst. Efter det har jag spelat igenom Dark Souls II, Dark Souls 3, NiOh, The Surge, Lords of the Fallen och älskar dom alla (även det sistnämnda).

Ska bli ett sant nöje att ta del av det första Dark Souls och ser gärna en remaster på Demon's Souls också.

Oxol11 jan 2018q

Magnus Virdeborn:

Tyvärr.


Fast Switchversionen verkar vara samma som XboxOne/PS4 (om man inte har Pro/X) bortsett från frameraten? Och att det är bärbart. DLC är inkluderat enligt din bild.
Så har man valet Xbox/PS4 eller Switch står det mellan 60fps eller bärbart som säljargument, vilket känns ganska vettigt.
EDIT: Jag var inte först att påpeka det och du rättade till det innan mig. Aja, så kan det gå [smile]

Magnus Virdeborn11 jan 2018q

Jag skulle dock inte bli förvånad om Switch-versionen kräver extra nedladdning, likt LA Noire. Det här med plats på spelkorten är ju ett riktigt problem och Nintendo ska inte börja erbjuda utvecklare de större varianterna förrän nästa år.

yokisuci11 jan 2018q

Magnus Virdeborn:

https://pbs.twimg.com/media/DTRFhg7WsAAfBNG?format=jpg


Säger ju faktiskt ingenting om den fysska utgåvan. Men man får la förutsätta att den kommer vara komplett, och inte kräva nedladdning av halva spelet. Vet inte hur stort orginalet var.

Cait Sith11 jan 2018q

Oxol:

Så har man valet Xbox/PS4 eller Switch står det mellan 60fps eller bärbart som säljargument, vilket känns ganska vettigt.


Japp, känns som de flesta multiformatstitlar kommer vara/är så. Det är jag helt ok med, och känns som att alla kan bli nöjda oavsett preferens. :)

yokisuci11 jan 2018q

Terzom:

Var det verkligen nödvändigt? Det är ju inget fel på originalet, går fortfarande att spela utan problem, så gammal är det ju inte.


Ja, det var det. Jag har betydlgt mer tid till att spela Switch spel, då jag kan ha Sitchen bredvd mig o spela lite i "mellanpauserna" när jag gör annat. Aldrig orkat engagera mg längre stund i något JRPG t.ex, och skulle nog inte spelat så mycket Xenoblades om det inte vore för ovan nämnda fördel med Swtch. Så...gimme! [bigsmile]

Magnus Virdeborn11 jan 2018q



Verkar som Dark Souls Trilogy Box till PS4 också är bekräftat.

http://www.darksouls.jp/news/detail_180111_2.html

A Dark Souls Trilogy box has been announced for PlayStation 4 in Japan. It features Dark Souls Remastered, Dark Souls 2: Scholar of the First Sin, Dark Souls 3: The Fire Fades Edition. Additionally, it will have soundtracks for each of the games, knight and bonfire bookends, an encyclopedia, and a special art set. As of yet this has not been announced for other regions.

https://www.gamespot.com/articles/dark-souls-remastered-conf...

yokisuci11 jan 2018q

Magnus Virdeborn:

Jag skulle dock inte bli förvånad om Switch-versionen kräver extra nedladdning, likt LA Noire.


Det får vi verkligen hoppas att det inte kräver.

Oxol11 jan 2018q

Cait Sith:

Japp, känns som de flesta multiformatstitlar kommer vara/är så. Det är jag helt ok med, och känns som att alla kan bli nöjda oavsett preferens. :)


Verkligen. Känns som en okej kompromiss.
För mig som inte bryr mig nämnvärt om 60fps (har inte märkt någon större skillnad, så länge det är stabilt) är det dessutom väldigt värt med Switchversioner över andra!

Cait Sith11 jan 2018q

Magnus Virdeborn:

Jag skulle dock inte bli förvånad om Switch-versionen kräver extra nedladdning, likt LA Noire. Det här med plats på spelkorten är ju ett riktigt problem och Nintendo ska inte börja erbjuda utvecklare de större varianterna förrän nästa år.


Håller med om att det här är ett problem. Nu bryr jag mig varken om Dark Souls eller fysiska utgåvor, men det är illa när en fysisk utgåva inte är fysisk.

Scapula11 jan 2018q

Hurra! Blev förälskad i genren i och med Bloodborne, har sedan dess spelat DS3 och DS2 i otroliga mängder men ej tagit mig an DS än. Så det känns extra gött att det kommer en remaster. :)

Kleti11 jan 2018q

Sitter som vanligt och funderar på o skaffa pece så jag kan spela mitt Steam-ex av DrkS...

Jaaaaa! Äääntligen! (Med mycket trött röst)

Robbanlasse kom tillbaka!

Nightswipe11 jan 2018q

Nice. Blir kanske ett köp till PC så har jag alla där!
Synd bara att Demon's Souls ännu ligger orört.

Kleti11 jan 2018q

Tror Vanilla PS4/XBONE kommer ha nära 60 fps medan möjligheten till 4K kommer finnas på Pro. 2:an var ju liksom 60 fps på vanilla.

Terzom:

Var det verkligen nödvändigt? Det är ju inget fel på originalet, går fortfarande att spela utan problem, så gammal är det ju inte.


Gammalt som gemet.
Man vill kunna streama och ta bilder och ha sig.

Du härliga pvp-framtid är vår!

Nextendo11 jan 2018q

60 fps på Switch med väl?

Magnus Virdeborn11 jan 2018q

Nextendo:

60 fps på Switch med väl?


Nej, 30 fps.

rymdanomali11 jan 2018q

reddit-användare:

This game is too frustrating for me to play on a system that I can throw


Jorå, om DS3 är något att gå på så känns detta som ett eventuellt bekymmer! Men spännande. Hade inga problem med 30fps för ovan nämnda spel, så Switch-versionen kan nog locka.

Schizo_Deluxe11 jan 2018q

Härligt. Bara spelat tvåan och trean av dom.
Tvåan föll mig inte i smaken men gillade del tre.

Gurramurra11 jan 2018q

Underbara nyheter. Ett av de bästa spelen jag har spelat, kommer absolut köpa.

Fäjgår11 jan 2018q

Tack vare det här har jag precis beställt en Switch och bokat spelet till Switch och PS4. From är inte bra för min plånbok.

Delacroix11 jan 2018q

Det ska bli ett sant nöje att åter tampas med Artorias och Manus [love]

Redfoxe11 jan 2018q

Ser fram emot att få pisk igen av Ornstein och Smough

lonian11 jan 2018q

Kommer köpa det på Switch. Aldrig kört förut.
Om det av någon anledning inte funkar bra där så lär jag köpa det på ps4 i stället.

Elin Ekberg11 jan 2018q

Dark Souls?

På Switch?

deniva11 jan 2018q

Fan vad kul!!

Wihlborg11 jan 2018q

Jocke Andersson:

Hade ju hellre sett en remaster på Demon's Souls


Håller med.

Känner mig dock helt färdig med det spelet, men det är ett riktigt bra spel för er som ej lirat det än.

Kalaspuff11 jan 2018q

Men du. Fan va bra.

Fridell11 jan 2018q

Roliga nyheter. Får se om man pallar detta denna gången nu då. Kändes så segt första gången jag provade, särskilt i jämförelse med Bloodborne.

Delacroix11 jan 2018q

Jocke Andersson:

Hade ju hellre sett en remaster på Demon's Souls.


Jag vet inte, Demons Souls är ett svagare spel i överlag men har sina stunder absolut. Vissa moment är helt magiska medan (mycket) annat inte är något vidare. Känns ofta som ett spel med betastatus. Sen är jag inget stort fan av warpandet mellan zoner, tappar lite magi där.

Ändock, riktigt bra men jag föredrar DrkS alla dagar i veckan.

Men en remake ser jag gärna, grundlig, där zonerna byggs ihop på ett bättre sätt samt inte så styltigt gameplay.

Jocke Andersson11 jan 2018q

Efter Dark Souls 2 SOTFS så kan jag inte återgå till 30 fps i denna serien igen, så Switch versionen går bort direkt.

Delacroix:

Demons Souls är ett svagare spel i överlag


Det enda jag inte kört så hade vart skönt med en remake/remaster. Förhoppningsvis kommer det väl snart!

Xeno111 jan 2018q

Jocke Andersson:

Efter Dark Souls 2 SOTFS så kan jag inte återgå till 30 fps i denna serien igen, så Switch versionen går bort direkt.


Lite så.

Ska dock bli intressant att se hur det ser ut i dockat läge. Dark souls bärbart är ju...mindblowing.

Delacroix12 jan 2018q

4K HDR på PS4 Pro [love]

NicolausCamp12 jan 2018q

Jocke Andersson:

Efter Dark Souls 2 SOTFS så kan jag inte återgå till 30 fps i denna serien igen


Betyder det att du inte planerar att spela trean på konsol alls?

Bambaclatt12 jan 2018q

Bra val ändå, även om Demon's Souls är fantastiskt, så är Dark Souls bättre på alla punkter. Blir nog köp till både PS4 och Switch.

Nobodywashere12 jan 2018q

Terzom:

Var det verkligen nödvändigt? Det är ju inget fel på originalet, går fortfarande att spela utan problem, så gammal är det ju inte.


Föurtom till konsol att fps är ungefär ibland lika lågt som att slå barn typ.

deniva12 jan 2018q

Samt att PC-porten lämnar en del att önska.

Xeno112 jan 2018q

Framförallt gött med en ordentlig remaster i DS3 andan.

n e o v i o l e n c e12 jan 2018q

Även om DkS är en självklar grundsten för många av oss i våra spelmässiga referensramar så är nog ändå första delen mycket av en obskyritet för en majoritet.

Känns som att det var främst med tvåan och sedermera Bloodborne och trean som populariteten exploderade och det blev ett fenomen.

Hade av rent egoistiska skäl hellre sett en remaster av Demon´s Souls, eftersom det är det enda jag inte spelat, men har full förståelse att det är Dark Souls som får det.

Samt att det är en möjlighet för alla att få uppleva spelhistoriens kanske bästa bosstrio i Manus, Artorias och Kalameet.

Jocke Andersson12 jan 2018q

NicolausCamp:

Betyder det att du inte planerar att spela trean på konsol alls?


Det spelade jag innan SOTFS. 60 fps gör verkligen spelet till ett HELT annat spel. Detta är ett spel jag faktiskt hade kunnat tänka mig att köpa till Switch, men när inte den dockade är 60 fps som de andra versionerna så får det bli en av de andra. Hade ju hellre föredragit 720p 60 fps dockat än 1080/30.

deniva12 jan 2018q

n e o v i o l e n c e:

Även om DkS är en självklar grundsten för många av oss i våra spelmässiga referensramar så är nog ändå första delen mycket av en obskyritet för en majoritet.


Ja och ettan har kvar lite av det där opolerade, smutsigt elaka som spelet ibland kan dras med och också kosta på sig innan serien var en kommersiell succé, och det är det som jag tycker ger ettan mervärde idag. Och kanske det som gör ettan svårt att spela om man började med exempelvis bloodborne/dark souls 3.

"Risken" är väl att man tar bort dessa skavanker i remastern. Men ser fram emot en väl fungerande PC-version i 1080p och 60 FPS, och säkert någon ny funktion i spelet!

Silhuett12 jan 2018q

2018 kunde inte börjat med en bättre nyhet.

n e o v i o l e n c e12 jan 2018q

deniva:

Ja och ettan har kvar lite av det där opolerade, smutsigt elaka som spelet ibland kan dras med och också kosta på sig innan serien var en kommersiell succé, och det är det som jag tycker ger ettan mervärde idag.


Ja, verkligen.

Spelade Prepare To Edition för några år sedan och tycker att spelet är minst lika fantastiskt idag. Och Artorias Of The Abyss är, enligt mig, det bästa. materialet i hela Souls-serien och ettan kommer överlag alltid vara min favorit i serien.

deniva:

Och kanske det som gör ettan svårt att spela om man började med exempelvis bloodborne/dark souls 3.

"Risken" är väl att man tar bort dessa skavanker i remastern.


Mm, jag instämmer men de kommer nog att behöva göra en hel del förändringar och förbättringar, trots allt. Annars blir det nog lite av en chock för de som börjat med Bloodborne och trean eftersom allting går så mycket snabbare.

Ah, det blir gött oavsett och ett givet köp framöver.

NicolausCamp12 jan 2018q

Jocke Andersson:

Det spelade jag innan SOTFS.


Då är jag med! [smile]

Kadaverdoris12 jan 2018q

Jag avskyr From Software med passion. Sitter med Witcher 3 men kan inte låta bli att fnaska runt i Bloodborne igen, närmar mig slutet förvisso men dras mer åt Dark Souls 2 direkt därpå än att ta tag i backloggen som jag tänkt mig egentligen.

Skitspel [love]

Delacroix12 jan 2018q

Switchens box har avslöjats.

NicolausCamp12 jan 2018q

LOL! [bigsmile]
Fast seriöst... Dark Souls borde ha ett valbart easy-läge.

tobbAddol12 jan 2018q

NicolausCamp:

Fast seriöst... Dark Souls borde ha ett valbart easy-läge.


Det har det ju också. Kallas coop :P

Alexander Rehnman12 jan 2018q

NicolausCamp:

Fast seriöst... Dark Souls borde ha ett valbart easy-läge.



[wink]

För mig är charmen med Souls-serien att det är så pass svårt och urjävligt till och från att man verkligen måste dedikera sig till att kämpa och bli bättre så man kan känna den där euforiska känslan av att ha lyckats när bossen dunkar i golvet... fram tills nästa jävlighet kommer och man återigen känner sig liten, rädd och svag.

Med det sagt så skulle jag inte bli förbannad om Souls-spelen fick "easy modes", men jag skulle aldrig använda det personligen, då det för min del skulle ge en sämre upplevelse. För mig handlar det just om den höga svårighetsgraden och "git gud", något som Souls gör helt fantastiskt.

NicolausCamp12 jan 2018q

Alexander Rehnman:

jag skulle aldrig använda det personligen


Nej, vi har ju liksom en tråd om detta redan... nånstans, och jag tycker ju som så. Själv skulle jag ju börja på Normal, men om det helt enkelt blev för överväldigande så hade jag gärna sett att det fanns ett easy-läge ändå som jag kunde byta till.
Men men...

Magnus Virdeborn12 jan 2018q

Ja, vi diskuterade väl det för ett tag sen. Jag tycker också att dessa spel hade mått bra av att ha easy mode för folk som antingen bara vill njuta av spelvärlden och handlingen, men kanske även vill börja enkelt och sen trappa upp i takt med att de blir bättre.

Kadaverdoris12 jan 2018q

Med tanke på hur jädrans massa spel det finns som redan är öppna för alla eller brutala för fåtalet, vilket man nu föredrar, så tycker jag att det känns fräscht och genuint att det finns undantag som vågar vara precis så utmanande som utvecklaren tänkt sig.

Finns det ett värde med easy mode kommersiellt? Ja absolut.
Tillför det något till spelet i sig? Knappast. Risk and reward.. strukturen på världarna.. allt kretsar kring utmaningen.

Jag hoppas sannerligen inte att svårighetsgraden blir valbar. Låt något få sticka ut ur den homogena klump som är spelindustrin.

Jocke Andersson12 jan 2018q

När jag först spelade Dark Souls så stängde jag av efter någon timme, tyckte det var ett skitspel man inte gjorde annat än dö i.

Efter många år när jag gav spelen en chans till och satte mig med Bloodborne så insåg jag att det faktiskt ligger något i det där med "git gud" och att hela grejen med spelen är att hitta ett sätt att ta sig igenom vad som först verkar vara brutalt svårt.

Skulle jag ha något emot ett "easy" läge fanns valbart? Självklart inte, vad gör det mig om någon väljer det?

Däremot skulle hela spelet tappa sin mening och vad som gör Dark Souls till Dark Souls försvinna.

Fridell12 jan 2018q

Kadaverdoris:

Med tanke på hur jädrans massa spel det finns som redan är öppna för alla eller brutala för fåtalet, vilket man nu föredrar, så tycker jag att det känns fräscht och genuint att det finns undantag som vågar vara precis så utmanande som utvecklaren tänkt sig.


Detta, hundra gånger om.

Fan nisch alltså! Specialisering och underground hela dagen.

Det är så svårt att förklara för folk (även om de fattar det så fattar de inte, typ) just det där med hur stor grej med risktagande det är i dem spelen. Easy mode hade aldrig funkat.

Det enda jag hade önskat mig är en Paus-funktion [cry]

tobbAddol12 jan 2018q

Håller med ovanstående om att ha svårighetsgraden som den är... Men även om jag halvt skämtade förut så är faktiskt coop-läget något som gör spelet mycket lättare. Och imo är det det som är easy mode. Är en boss för svår? Bjud in en eller två extra kompisar/randoms som hjälper dig så blir den mycket lättare.

NicolausCamp12 jan 2018q

Grejen är ju att jag främst är intresserad av världsbyggandet i spelen som är så omtalat, och där kommer utmaningen för mig i vägen. Vi spelar alla spel av olika skäl. De flesta spelar DS för utmaningen som jag förstått, medan jag själv mest vill upptäcka och utforska, även om stridandet verkar kul det också.
Ni får väl tycka att jag är trångsynt om ni vill för att jag vill göra något mer inkluderande samtidigt som det inte på något vis påverkar spelet för de som vill spela det som vanligt (för det gör det inte, om en inte har dålig disciplin), men det finns inte för mig att rättfärdiga att inte erbjuda ett val för mindre fingerfärdiga spelare, och den exkluderande, själviska och rent ut sagt elitistiska attityd som många DS-fans dras med tycker jag verkligen är skittrist.
Jag lär inte använda mig av Funky Kong i Donkey Kong Tropical Freeze tex, men nog fan tycker jag att det är ett grymt tillskott som gör att fler kan ta del av spelet.
Men nu tänker jag hålla käften om det här, för jag inser att det inte kommer förändra något ändå, och att DS-fans troligtvis bara kommer håna mig för att jag "inte förstår" etc.
Har liksom redan lagt ner tillräckligt med tid på den här diskussionen nu genom åren.

Fröken Keke12 jan 2018q

Halva grejen med Dark Souls för folk är väl att det är svårt? Tror det är en rätt stor säljpunkt i dagsläget.

NicolausCamp12 jan 2018q

Fröken Keke:

Halva grejen med Dark Souls för folk är väl att det är svårt? Tror det är en rätt stor säljpunkt i dagsläget.


Visst är det så. Hela marknadsföringsmaskineriet för serien handlar ju om att "Du kommer att dö!". Det är ju ett högst medvetet val att göra spelen och marknadsföra dem på det sättet.
För mig är det lite som om de hade sålt Breath of the Wild med endast Master Mode. Hade nog iaf jag tyckt var tråkigt.

Lillejan13 jan 2018q

Jag är glad att demon, ds och Bloodborne är inte för alla. Hela konceptet och atmosfären skulle ha gått förlorad om valbarheten fanns där. Bloodborne var inkörsporten för mig, yharnam var brutal, men jag gav inte upp. Där, exakt där ligger from softwares magi.

Kalaspuff13 jan 2018q

Handlar inte så mycket om att inte vilja inkludera andra spelare eller någon slags elitistisk attityd angående utmaning, utan om att hela konceptet med att dö och ta lärdom är en sådan fundamental del av Dark Souls att det inte fungerar att ta bort det. Vill du inte göra det så vill du helt enkelt inte spela Dark Souls.

NicolausCamp13 jan 2018q

Kalaspuff:

Vill du inte göra det så vill du helt enkelt inte spela Dark Souls.


Jag vill upptäcka och utforska världen som jag tycker ser väldigt intressant ut, som jag sagt, men tack för att du upplyser mig om vad jag "vill" spela. [crazy]

Lillejan:

Hela konceptet och atmosfären skulle ha gått förlorad om valbarheten fanns där.


Kalaspuff:

hela konceptet med att dö och ta lärdom är en sådan fundamental del av Dark Souls att det inte fungerar att ta bort det.


En "fundamental" del av Fire Emblem har alltid varit permadeath, men nu finns där ett casualläge som kringgår detta.
En aspekt av Donkey Kong Country-spelen av Retro är at de är utmanande, fast båda spelen har fått valbara easy-lägen i sina portar.
Är dessa spel förstörda nu, när det finns fler sätt att spela spelen på?
Eller vänta. Svara inte. Det är liksom ingen mening med att fortsätta älta det här. Ni tycker en sak, jag tycker en annan, och vad vi än säger kommer vi inte ändra på våra åsikter här. Nu lämnar jag detta och nöjer mig helt enkelt bara med att säga att jag tycker att det borde finnas ett easy-läge.

Fröken Keke13 jan 2018q

De borde göra lättare svårighetsgrad upplåsbar efter att man klarat spelet.

n e o v i o l e n c e13 jan 2018q

NicolausCamp:

Visst är det så. Hela marknadsföringsmaskineriet för serien handlar ju om att "Du kommer att dö!". Det är ju ett högst medvetet val att göra spelen och marknadsföra dem på det sättet.


Fast du förstår ju verkligen inte poängen med Dark Souls och det är så uppenbart att du bara har en väldigt ytlig och överblickande koll på serien.

Och alla i den här tråden har ju mer eller mindre påpekat det så du får ju helt enkelt acceptera att du har fel i sak.

Dark Souls har aldrig handlat om att det ska vara svårt för sakens skull. Det var aldrig Miyazakis vision med spelet utan det var istället att få spelare att känna sig nöjda och tillfredsställda med sig själva när ded efter mycket blod, svett och tårar lyckades övervinna vad som från början tycktes vara helt omöjliga odds.

Det här var något som vid tidpunkten för Dark Souls var i stort sett icke-existerande i spelbranschen där alla spel skulle innehålla tutorials, kartmarkörer och handhållande.

Svårighetsgraden har aldrig någonsin varit ett självändamål i Miazakis verk. Det är isåfall ett påfund som marknadsföringsmaskineriet hos Bamco tagit fasta på i efterhand när det blev ett fenomen men något jag betvivlar att Fromsoft och Miyazaki själva står bakom.

Dark Souls kom i en tid när det inte fanns några andra spel som liknade det och som revitaliserade hela spelindustrin

Hela fundamentet i Dark Souls är att det inte har någon svårighetsgrad och skulle detta på något sätt implementeras så skulle ju hela konceptet behöva göras om från grunden.

Bara att du tar upp exempel på spelserier som är helt väsenskilda från Dark Souls som jämförelse visar ju bara på att du inte har den blekaste aning om vad du pratar om.

NicolausCamp13 jan 2018q

n e o v i o l e n c e:

Bara att du tar upp exempel på spelserier som är helt väsenskilda från Dark Souls som jämförelse visar ju bara på att du inte har den blekaste aning om vad du pratar om.


Utgår från att du faktiskt inte spelat serierna jag nämner, som ju faktiskt är utmanande på samma trial and error-vis i sina grundutföranden.

Se det såhär istället, om Dark Souls 4 skulle släppas, eller Bloodborne 2, och de hade ett easy-läge. Hur skulle det påverka din upplevelse av spelet? Skulle du känna att den blev sämre för att du har vetskapen om att du KAN göra spelet lättare för dig själv? Skulle du känna dig "lurad" för att där finns en svårighetsgrad som du inte ens behöver röra? Får det dig att känna dig mindre värd som spelare för att medel-svensson också kan spela och klara spelet? Känner du dig mindre speciell? Blir du sur för att du och git gud-spelarna inte längre har er lilla exklusiva klubb? Går du så långt att du till och med struntar i att spela spelet bara för att det nu öppnats för fler? En behöver ju inte vara en siare för att se att ett sådant beslut skulle göra en stor del av fan-basen förbannad liksom.

Du snackade om ett cirkelrunk för BotW, men det är ju verkligen INGENTING mot Souls-seriens exkluderande och giftiga spelarbas. Det känns typ som spelvärldens motsvarighet till enprocentarna för mig. En liten förening som sitter och ser ner på andra för att de helt enkelt inte har vad som krävs för att nå deras "status".

n e o v i o l e n c e:

du har fel


Det kallas för en åsikt.

Men men. Jag ska skaffa Switch-versionen, jag ska ha kul med den, och jag ska göra mitt yttersta för att ta mig igenom den. Jag kanske lyckas, jag kanske misslyckas, det får bli som det blir, men det förändrar fortfarande inte att jag tycker att det borde finnas ett easy-läge för de som vill. Sen får du väl skrika "hädelse" och anse att jag har fel bäst du vill.

Tack för mig!

EDIT (Vill även redan nu passa på att be om ursäkt för den onödigt aggressiva framtoningen i inlägget ovan, det är bara ett väldigt frustrerande ämne för mig att diskutera och det känns inte som om jag når fram om jag inte tar i från tårna)

Elin Ekberg13 jan 2018q

Jag kommer att köpa både Switch-versionen och PS4-versionen, tror jag. Dels för att kunna spela det bärbart, var jag vill, och svära och skrämma slag på medresenärerna på tågresorna och så vidare.

Men det blir inte den sparfilen som jag kommer spela allvar på. För ... jag ser ju inte riktigt hur Switch-versionens kontroller kommer att vara till fördel när det gäller att besegra dessa mastodontbossar. En gång till. Jag som heller aldrig har spelat expansionen till det första Dark Souls (minns att jag spelade och lärde mig älska serien med uppföljaren, inte originalet) ser väl också fram emot att få prova det. Liksom jag vill in i den där tavlan och slåss mot den osynliga bossen i snön. Eller om det är aska man klampar runt i, jag minns inte.

När det kommer till svårighetsgraden så vet jag inte vad som skulle finnas kvar av de här spelen om man gjorde spelen lättare - själva saken med att spela Souls är ju att möta jättesvårt motstånd och känna den där kittlande känslan när man lyckas och kommer vidare. Ett litet fördömt nedrans rum i taget. Utan utmaningen så finns det väl inte så mycket kvar. Jag menar. Man fattar aldrig berättelsen (förrän efteråt, när man kollat upp den på internet). Det finns inte en massa karaktärer och filmsekvenser. Nästan aldrig någon som säger åt dig var du ska gå. Jag vet inte om det är så mycket till världar, egentligen. Inte under tiden som man spelar i alla fall.

Sedan är jag väl lite emot spelare som säger att man bara kan spela Souls på ett enda sätt och det är det rätta - alla spelar väl sina spel på vilka premisser som man vill. Jag tycker det är jätteroligt att spela Co Op i Souls. Bossarna blir lättare, många av passagerna blir lättare, när man är två. Men det är förbannat roligt att gå in i den här världen tillsammans med en annan spelare som också bara försöker att göra sitt för att överleva. När bossen sedan är besegrad, och man hälsar varandra välgång, så är det i alla fall det som symboliseras. Tillsammans. Mot helvetesbestarna.

Haha, och kanske är det lite skrytigt. Men jag skulle nog också säga att alla Souls-spel mest är svåra i början och att man efter en viss tröskel, när man kommit in i det, inte skyr monstren lika mycket. Efter att man har knäckt koden, så att säga (jag pratar då inte om frivilliga bossar som ... jag ännu inte har vunnit emot).

NicolausCamp13 jan 2018q

Elin Ekberg:

När det kommer till svårighetsgraden så vet jag inte vad som skulle finnas kvar av de här spelen om man gjorde spelen lättare - själva saken med att spela Souls är ju att möta jättesvårt motstånd och känna den där kittlande känslan när man lyckas och kommer vidare.


Alla spelare har ju olika förutsättningar. Vad är det som säger att en "sämre" spelare inte kan känna samma tillfredsställelse när den lyckats ta ner en jobbig boss på ett teoretiskt easy-läge som en elitspelare gör i det "vanliga" läget? Det är väl mest dit jag vill nå. Jag förstår hela den där "blod, svett och tårar"-mentaliteten och jag vet hur skönt det kan kännas att överkomma ett sådant hinder. Jag säger inte heller att alla spel ska vara för alla, men att öppna sig liiiiiite mer iaf, att ge liiiiiite mer svängrum för de som vill.... är det verkligen så dåligt?

Xeno113 jan 2018q

NicolausCamp:

Får det dig att känna dig mindre värd som spelare för att medel-svensson också kan spela och klara spelet? Känner du dig mindre speciell? Blir du sur för att du och git gud-spelarna inte längre har er lilla exklusiva klubb?


Du raljerar rätt hårt nu.

..

Vad är meningen med spel om inte ens utvecklarna får skapa sin egen produkt?

Då kan man ju lika bra skapa alla spel som passar alla. Och då kan jag säga att allt vad fantasi/kreativitet osv faller. Du vill att en av grundpelarna i Souls-DNA ska rubbas genom att erbjuda easy mode. Souls är perfekt för dagens spelklimat, bryter av gräddfilsmentaliteten och bjuder på en resa där du får kämpa dig igenom spelet.

From Software har ju verkligen något speciellt som faller MÅNGA i smaken. En produkt och helhet som går ut på att du ska lära dig spelet från grunden för att få förmånen att smaka på resten av kakan. Har inget med "stolthet" "jag är bättre än dig" "medel-svensson gå och spela my little pony" att göra.

Kalaspuff:

Vill du inte göra det så vill du helt enkelt inte spela Dark Souls.


Väl sagt.

Elin Ekberg13 jan 2018q

NicolausCamp:

Jag förstår hela den där "blod, svett och tårar"-mentaliteten och jag vet hur skönt det kan kännas att överkomma ett sådant hinder


Jag förstår vad du menar [smile]

Och jag säger verkligen ingenting för att vara elitisk. Jag hoppas att du inte tycker det.

Men jag undrar då också vad som skulle finnas kvar om man tog bort allt det som man har byggt hela spelet på. Dark Souls är ju sin utmaning. Skulle det ens vara roligt att spela utan den? Det är ju rätt avskalat spel i övrigt.

NicolausCamp13 jan 2018q

Elin Ekberg:

Men jag undrar då också vad som skulle finnas kvar om man tog bort allt det som man har byggt hela spelet på. Dark Souls är ju sin utmaning. Skulle det ens vara roligt att spela utan den? Det är ju rätt avskalat spel i övrigt.


Elin Ekberg:

Och jag säger verkligen ingenting för att vara elitisk. Jag hoppas att du inte tycker det.


Nej, men ibland låter det som om folk tycker att bara för att något finns där så måste en använda sig av det. Det är ju ingen som tvingar dig att spela på ett potentiellt easy-läge, du kan fortfarande avnjuta spelet på precis samma sätt som du alltid gjort.
Det är ju som när Nintendo implementerar de där super guide-grejerna som spelar igenom banan åt dig om du förlorar ett visst antal gånger. Du kan strunta i att använda den helt och hållet, men det låter på folk här som om "Fan då, nu MÅSTE jag använda den där bara för att den finns!"
Nej.
Nej, det måste du inte.
Jag tycker bara mest det låter som dålig självdisciplin.
Liksom, ge "elitspelarna" en fin ingame-medalj eller en exklusiv achievement eller något som visar att de minsann inte ens tagit i easy-läget med tång om det nu ska vara så.
Ni får väl tycka att jag inte förstår osv, men jag kommer aldrig be om ursäkt för att jag vill göra saker mer inkluderande. Det ser jag som ett litet pris att betala för en större gemenskap i längden.

Fridell13 jan 2018q

NicolausCamp:

Jag säger inte heller att alla spel ska vara för alla, men att öppna sig liiiiiite mer iaf, att ge liiiiiite mer svängrum för de som vill.... är det verkligen så dåligt?


Faktiskt ja. Du sätter dig ju emot vad nån annan har skapat enbart för att du själv vill ha det på nåt annat sätt.

Ber du ett obskyrt indieband att inte spela icke funktionell harmoni i ett spår enbart för att du hade haft det lättare att ta till dig och uppskatta vanlig tonal musik? Självklart inte. Kreatören sätter sin skapelse i första rummet och väljer vem den är till för.

Du som konsument har en självklar rätt att påpeka att spelet inte passar dig på grund av olika anledningar men skaparen har inget ansvar att göra som du vill.

Du skulle ändå inte få ut nåt av dessa spel om de var lite enklare, story och världen är inte som du tror (gissar jag) och de både behöver spelets utmaning för att funka. [cool]

Edit; Återigen, man kan omöjligt greppa Dark Souls / Bloodborne om man inte tragglat ett tag. Som utomstående tror mana tt man förstår men det gör man inte. Jag talar av egen erfarenhet. När DS kom så tyckte jag det var segt och onödigt svårt och struntade i det ett bra tag framöver.

n e o v i o l e n c e13 jan 2018q

Nicolaus:

Alltså, du är hela tiden så enormt snabb på att dra alla Souls-spelare över en kam och gaffla om att det är något sorts elitistiskt tänk det handlar om när vi förklarar för dig i inlägg efter inlägg att Det.Går.Inte.Att.Lägga.In.Svårighetsgrader.I.Dark.Souls.Punkt.

Men det är ju liksom inte det det handlar om utan vi försöker bara få dig att förstå vad de här spelen, utvecklarnas ambitioner och fundament bygger men det funkar ju uppenbarligen inte så jag vet inte ens om det är någon poäng att diskutera saken ytterligare.

Och ja, självklart, hade det varit dåligt att lägga in valbara svårighetsgrader i spelet för det hade ju varit som ett slag i ansiktet på Miyazaki och hela hans vision med spelet och så fruktansvärt respektlöst mot honom och resten av Fromsoft.

Att lägga in valbara svårighetsgrader i Dark Souls hade varit som att ta bort möjligheten att hoppa i Super Mario Bros. Det hade varit ett helt annat spel och då kan vi lika gärna döpa om hela spelserien.

Sedan var det så pinsamt uppenbart att du skulle ta upp mitt inlägg i GOTY-tråden att jag hade tänkt lägga in ett disclaimerinlägg efter mitt postade inlägg igår natt men jag tar det nu istället.

Jag har ju redan konstaterat att, givetvis, var det bara ett substanlöst försök till provokation utan någon direkt djupare mening bakom så din jämförelse haltar betydligt.

Du vill att en spelskapare ska göra om hela sin grundfilosofi med ett spel för att tillgodose dina önskemål och alltså, det är så fruktansvärt egoistiskt att jag inte vet var jag ska börja.

Du får helt enkelt acceptera att alla spel inte är tillgängliga för alla och att om du vill spela spelet får ta dig an det på utvecklarnas villkor. Inte dina.

Jag går inte in i en tråd och begär att utvecklarna ska ta bort hoppfunktionen till nästa Mariospel för att jag tycker att det är så jävla tråkigt att behöva hoppa men det är i stort sett samma princip som det du gör här.

NicolausCamp13 jan 2018q

Fridell:

Du skulle ändå inte få ut nåt av dessa spel om de var lite enklare


With all due respect, det har inte du den blekaste aning om. [crazy]

NicolausCamp13 jan 2018q

n e o v i o l e n c e:

Och ja, självklart, hade det varit dåligt att lägga in valbara svårighetsgrader i spelet för det hade ju varit som ett slag i ansiktet på Miyazaki och hela hans vision med spelet och så fruktansvärt respektlöst mot honom och resten av Fromsoft.


Nu menade jag ju då mest att det hade varit HANS beslut, men whatever...

Fäjgår13 jan 2018q

Det som gör att jag är emot ett easy läge i DS är för att From själva har sagt att dom inte är intresserade av att göra det och att spelet är gjort för att överkomma något som känns omöjligt till en början. Alla spel behöver inte vara för alla. Jag önskar att fler vågade göra vad dom vill istället för att försöka tilltala så många som möjligt då det oftast bara resulterar i en medioker sörja.

Fridell13 jan 2018q

NicolausCamp:

With all due respect, det har inte du den blekaste aning om.


Det är möjligt men du skulle åtminstone inte få ut nåt som är grejen med spelen.

Visst kan man exempelvis spela Metroidvania-spel utan att gå förbi första hindret och lulla omkring fram och tillbaka i samma korridor i 3 timmar och kanske finna ett nöjde i det. Men det är ju inte det som gör spelet så då får man finna sig i att det är uppbyggt på ett visst vis.

Analogin med att man tar bort hopp-funktionen i ett Mario-spel är ganska så slående.

Elin Ekberg13 jan 2018q

NicolausCamp:

Ni får väl tycka att jag inte förstår osv, men jag kommer aldrig be om ursäkt för att jag vill göra saker mer inkluderande. Det ser jag som ett litet pris att betala för en större gemenskap i längden.


Nej, du ska givetvis inte ber om ursäkt för någonting. Dina tankar är välkomna och uppfriskande [love]

Det är möjligt att jag, som ligger hemma och är sjuk, kanske inte heller är så himla tydlig med vad jag menar.

NicolausCamp13 jan 2018q

n e o v i o l e n c e:

fruktansvärt egoistiskt


Jag sa inte att det skulle vara där för MIN skull, så jag ser inte riktigt hur det gör MIG egoistisk. Jag tycker ju snarare tvärtom, att det är egoistiskt att låsa ute vissa spelare bara för att de har andra förutsättningar än vad du har.

n e o v i o l e n c e13 jan 2018q

Btw, den här dryga, elitistiska gig gud-mentaliteten finns bara hos en liten, betydelselös minoritet inom Souls-communityn. Många Dark Souls-spelare anser snarare att de förstör för communityn genom att inte vara inbjudande till nya spelare.

Och på Loading är den nog så gott som icke-existerande.

Här välkomnar nog alla att nya spelare tar sig an deras favorit-serie.

NicolausCamp13 jan 2018q

n e o v i o l e n c e:

Btw, den här dryga, elitistiska gig gud-mentaliteten finns bara hos en liten, betydelselös minoritet inom Souls-communityn. Många Dark Souls-spelare anser snarare att de förstör för communityn genom att inte vara inbjudande till nya spelare.


n e o v i o l e n c e:

Och på Loading är den nog så gott som icke-existerande.

Här välkomnar nog alla att nya spelare tar sig an deras favorit-serie.


Det känns ju ändå bra. [love]

Fridell13 jan 2018q

Javisst, Darksouls / Bloodborne är sannerligen inte för alla men alla är välkomna att börja älska spelen.

Elin Ekberg13 jan 2018q

NicolausCamp:

Det känns ju ändå bra.


Om du ska spela det på Switch kan vi kanske spela tillsammans någon gång [bigsmile]

NicolausCamp13 jan 2018q

Fridell:

alla är välkomna att börja älska spelen.


Elin Ekberg:

Om du ska spela det på Switch kan vi kanske spela tillsammans någon gång


Åh, nu blir en ju alldeles varm inombords. [smile]
Det här är ju en av anledningarna till att jag gillar Loading så mycket som jag gör. [love]

Fridell13 jan 2018q

En kul grej är ju att det som skiljer en van "Soulborne" mot en nybörjare är att den förstnämnda har dött betydligt fler gånger [crazy]

Kalaspuff13 jan 2018q

NicolausCamp:

men tack för att du upplyser mig om vad jag "vill" spela


Det gör jag inte. Jag menar bara att det är skillnad på att begära rimliga förändringar och att önska sig ett helt annat spel. Vill du ha ett läge i Super Mario Odyssey utan plattformande så betyder det egentligen att du inte vill spela Super Mario Odyssey.

Sen är det ju inte alls konstigt att du ser en justerbar svårighetsgrad som en rimlig begäran (eftersom det är så det vanligtvis fungerar i spel), men min poäng är att det i det här fallet inte skulle fungera. Att dö och ta lärdom är en grundpelare som gameplayet och världen är byggda på.

NicolausCamp:

och vad vi än säger kommer vi inte ändra på våra åsikter här


Sant. Du behöver såklart spela själv för att förstå att dö och "vara dålig" bara är en del av det. [bigsmile]

n e o v i o l e n c e13 jan 2018q

NicolausCamp:

Det känns ju ändå bra.


Såklart.

Vi kommer ju alla vilja hjälpa både varandra och nya spelare när remastern har släppts.

Det känns ju naturligt att det kommer att bli en ny publik som tar sig an just första Dark Souls den här gången så då vill man ju att denna publik ska få ett så bra första intryck som möjligt.

Visst finns det rövhattar inom communityn som är mindre trevliga och välkomnande mot nya spelare i allmänhet och spelare som tycker att det är för svårt,(vilket jag tycker att man ska få tycka om man vill) i synnerhet men jag vill nog påstå att det är ett försvinnande litet antal.

Som sagt co-op Nicolaus. Både med mänskliga spelare och NPC-summons så kan du vända vad som tycks som en omöjlig situation till något betydligt mer hanterbart vilket jag tror att du kommer bli varse om.

Det har ju fått benämningen jolly co-op av en anledning[smile]

NicolausCamp13 jan 2018q

n e o v i o l e n c e:

Som sagt co-op Nicolaus. Både med mänskliga spelare och NPC-summons så kan du vända vad som tycks som en omöjlig situation till något betydligt mer hanterbart vilket jag tror att du kommer bli varse om.

Det har ju fått benämningen jolly co-op av en anledning


Jag hade faktiskt ingen aning om detta inledningsvis.
När jag började spela PC-versionen tyckte jag att "Men det här är väl inte så illa! Det finns ju hints och tips osv överallt som säger precis hur jag ska göra! Jag trodde det här var ett sånt där 'testa dig fram'-spel", och att det först var efteråt som jag blev varse om att det var andra spelare som hade lämnat dessa tips efter sig för mig att ta del av". [crazy].
Det ska även nämnas att jag trodde att det var dit som co-op sträckte sig, inte att en faktiskt kunde spela ihop med andra, om än i nån form av begränsad utsträckning.
Oavsett vad jag nu tycker om valbar svårighetsgrad osv så är jag ju iaf väldigt pepp på spelet. [smile]

n e o v i o l e n c e13 jan 2018q

NicolausCamp:

Jag hade faktiskt ingen aning om detta inledningsvis.
När jag började spela PC-versionen tyckte jag att "Men det här är väl inte så illa! Det finns ju hints och tips osv överallt som säger precis hur jag ska göra! Jag trodde det här var ett sånt där 'testa dig fram'-spel",


NicolausCamp:

och att det först var efteråt som jag blev varse om att det var andra spelare som hade lämnat dessa tips efter sig för mig att ta del av".


Hahaha. Jag spelade ju det offline första gången så jag gjorde säkert upplevelsen tusenfalt mycket svårare för mig själv.

Det var första flera år efteråt som jag förstod själva innebörden av onlinefunktionen och hur det fungerar och hur den är integrerad i hela upplevelsen.

Såhär i efterhand inser jag att jag inte ens förstod hälften av alla funktioner i spelet när jag tog mig an det första gången och av någon anledning så brydde jag mig inte nämnvärt om att ta reda på det heller vilket jag brukar göra annars, haha.

Vilket man nog bör göra för just den där aspekten med att allting ska vara så otroligt luddigt och diffust i spelet har jag väl aldrig tyckt direkt har förhöjt upplevelsen i Dark Souls.

Lore är en sak, den gillar jag att man ofta får tyda själv utan att det finns några direkt konkreta svar, men inte när det gäller primära delar av spelmekaniken.

NicolausCamp:

Oavsett vad jag nu tycker om valbar svårighetsgrad osv så är jag ju iaf väldigt pepp på spelet. [smile]


Ja, vi lämnar den där diskussionen därhän nu.

Min personliga uppfattning är att det här spelen alltid är som svårast i spelets inledande skede. Dels, naturligtvis, för att man är nybörjare på det men även för att man är så klent rustad.

Sen blir det oftast mer hanterbart ju längre man har spelat.

Till skillnad från Nioh, exempelvis, som aldrig blev lättare, enligt mig, oavsett var i spelet man befann sig, haha.

Rent teoretiskt kan du ju förbereda dig med Nioh redan nu om du vill, för jag vet ju att du spelar en del på PC, och om du kan hantera det så kommer inte Dark Souls vara några somhelst problem, kan jag nästan garantera.

NicolausCamp13 jan 2018q

n e o v i o l e n c e:

Lore är en sak, den gillar jag att man ofta får tyda själv utan att det finns några direkt konkreta svar, men inte när det gäller primära delar av spelmekaniken.


Det här är ju det som är bland det som intresserar mig mest, just berättandet. Spel har ju inte riktigt funnit en egen identitet när det gäller just berättande utan förlitar sig ofta på att kopiera hur film och böcker gör det (Hej, Metal Gear!), men just det här att historien berättas passivt, via visuella indikatorer, via miljön du faktiskt rör dig i, utan att förlita sig på flashiga mellansekvenser osv känns ju som en sån där "bara möjligt i ett spel"-grej, vilket jag så gärna uppmuntrar!

n e o v i o l e n c e:

Rent teoretiskt kan du ju förbereda dig med Nioh redan nu om du vill, för jag vet ju att du spelar en del på PC, och om du kan hantera det så kommer inte Dark Souls vara några somhelst problem, kan jag nästan garantera.


Jag hade dock tänkt invänta en rea på Nioh, och det lär ju inte ske innan Dark Souls släpps. [crazy]

Scapula13 jan 2018q

NicolausCamp:

rea på Nioh


329 kr för Nioh plus alla DLC (billigare om du har PS+) eller 229 kr för bara Nioh (på PS store). Men du kanske väntar på att det ska bli gratis [bigsmile]
Edit: Fan, är rean slut? :( Gällde för bara ett par dagar sedan, skulle själv köpa det då jag sålde min fysiska utgåva.

En till svårighetsgrad hade inte stört mig direkt, men är nöjd som det är. Och man blir bättre! Efter åtskilliga timmar Bloodborne och DS3 så kändes DS2 betydligt lättare än vad det hade gjort ifall jag inte spelat spelserien innan. Det gäller att inte ge upp, men det är sannerligen svårt i början.

NicolausCamp13 jan 2018q

Scapula:

329 kr för Nioh plus alla DLC (billigare om du har PS+) eller 229 kr för bara Nioh. Men du kanske väntar på att det ska bli gratis


Har ingen PS4, kör på PC. Kostar 50 Euro på Steam. För 330:- hade jag köpt det nu.

n e o v i o l e n c e13 jan 2018q

NicolausCamp:

Det här är ju det som är bland det som intresserar mig mest, just berättandet. Spel har ju inte riktigt funnit en egen identitet när det gäller just berättande utan förlitar sig ofta på att kopiera hur film och böcker gör det


NicolausCamp:

(Hej, Metal Gear!), men just det här att historien berättas passivt, via visuella indikatorer, via miljön du faktiskt rör dig i, utan att förlita sig på flashiga mellansekvenser osv känns ju som en sån där "bara möjligt i ett spel"-grej, vilket jag så gärna uppmuntrar!


Mm, det är en otroligt häftig aspekt av spelet, det håller jag med om.

Jag kan ägna timmar åt att läsa på om lore:n i de här spelen och försöka pussla ihop den fragmentariska berättelsen och bara det är ju en stor del av upplevelsen med de här spelen och gör ju att man lever sig in i dem så mycket mer.

Men jag vill nog ändå lägga in en liten brasklapp för att berättelsen inte är i fokus i spelet och kanske inte heller så där fantastiskt omvälvande och det finns vissa som hävdar att den bara är en efterkonstruktion.

Dock så är världen fantastisk och just all lore som man kan hitta och får tyda själv gör att den känns så mycket rikare och mer levande.

NicolausCamp:

Jag hade dock tänkt invänta en rea på Nioh, och det lär ju inte ske innan Dark Souls släpps.


Just fan, det är ju typ nysläppt på PC och priset är ju såklart därefter.

Ne, då är det nog inget alternativ.

Hade turen att plocka det billigt på Black Friday-rean men det var till PS4.

NicolausCamp13 jan 2018q

n e o v i o l e n c e:

Men jag vill nog ändå lägga in en liten brasklapp för att berättelsen inte är i fokus i spelet och kanske inte heller så där fantastiskt omvälvande och det finns vissa som hävdar att den bara är en efterkonstruktion.


Det har jag förstått, men...

n e o v i o l e n c e:

Dock så är världen fantastisk och just all lore som man kan hitta och får tyda själv gör att den känns så mycket rikare och mer levande.


Som sagt, alla letar efter olika saker i sina spelupplevelser, och just det här tilltalar mig väldigt mycket. Världsbyggande, liksom, speltekniska framsteg, nytänkande. Fler steg framåt för att spel ska kunna stå på egna ben utan att behöva så mycket stöd från andra berättande medium som det gör idag. Strävan efter att göra något eget och unikt.
Du spelar ju inte NieR Automata uteslutet för dess klockrena action tex, utan även för att det gör intressanta saker med narrativet som aldrig riktigt setts innan.
Av samma anledning gillade jag verkligen Hellblade, inte specifikt för dess stridssystem eller pussel, utan för hur de faktiskt integrerade berättandet i spelet på ett nytt, spännande och unikt sätt.
Fördelen med min ålder, som jag ser det, är att jag fått vara med sen NES tog sina första staplande steg och har fått följa mediets utveckling varje steg på vägen sen dess, och för varje gång som såna här saker händer blir en lite extra glad i en industri som mer och mer kommit att präglas av årliga call of dutys, lootboxar, fokustestande etc. Att känna att för all skit vi utsätts för så finns det fortfarande de som tar mediet framåt.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.