Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Aleksandar Buntic recenserar Shadow of the Colossus

SHADOW OF THE COLOSSUS
(PS4)
Aleksandar Buntic


När jag började i högstadiet hamnade jag i en klass med en hel del nya ansikten. Jag var rätt nervös inför den första dagen, men ganska snabbt skaffade jag nya vänner. Bland annat blev jag vän med den längsta personen jag någonsin träffat och likt mig var han också en gamer. Jag minns första gången jag var över på besök och han visade mig sin spelsamling. I samlingen fanns det en massa spel jag aldrig tidigare hade hört talas om som Katamari Damacy, Donkey Kong Jungle Beat och Shadow of the Colossus. När jag fick se det sistnämnda spelas på skärmen blev jag helt mållös. Tror till och med jag fick ett blåmärke när hakan slog ner i marken. Den öppna världen, de gigantiska kolosserna, musiken och grafiken var verkligen helt nytt för mig. Det kändes som jag befann mig i framtiden.


När jag kom hem den dagen var jag tvungen att ta reda på hur jag kunde få tag på spelet. Den lokala spelbutiken, Tv-spelshörnan, hade inget exemplar av det. Han hade inte ens hört talas om spelet och var väl för upptagen med att sälja sitt knark på baksidan för att ha koll på sådana juveler till spel. När jag väl fick tag i spelet spenderade jag hela dagar med att utforska och försöka besegra dessa kolosser. Än idag har andra spel svårt att toppa den känslan jag fick av att spela Shadow of the Colossus.


Tolv år senare sitter jag framför tv-skärmen och spelar en remake av Shadow of the Colossus till min Playstation 4. Det var ungefär lika många år sen som jag sist spelade spelet och jag är lika mållös nu som jag var då. Den nya utgåvan är en fantastisk hyllning till originalet utan att uppoffra kärnan. De stora förändringarna i denna remake förbättrar det tekniska bakom spelet och förnyar det estetiska. Bluepoint Games, tillsammans med Team Ico, har valt att bygga om världen med nya texturer och effekter för att ge spelet en mer modern känsla. Resultatet är en otroligt vacker värld. Spelet skiljer sig en del på en standard Playstation 4 och en Playstation 4 Pro. På en standard Playstation 4 rör sig spelet i 30 bilder per sekund med en upplösning på 1080p medan man kan välja om man vill köra spelet i 4K eller 60 bilder per sekund på en Playstation 4 Pro. Det finns även några få nya hemligheter gömda i spelet.


Berättelsen i Shadow of the Colossus börjar med att huvudkaraktären Wander rider in i det förbjudna landet med en död kvinna, vid namn Mono, i sin famn. Hans mål med resan är att försöka väcka Mono till liv. I ett tempel i det förbjudna landet kommer Wander i kontakt med en mystisk röst som berättar för honom att den kan hjälpa honom rädda Mono om han dödar alla de kolosser som lever där. Berättelsen är väldigt tvetydig och mycket av det som händer skapar en olustig känsla inom mig. Det jag gör känns aldrig helt rätt, men samtidigt måste jag göra det för att rädda Mono. Berättelsen innehåller även en hel del intressanta tvistar.


Efter den korta introduktionen får jag kontroll över huvudkaraktären och möjligheten att fritt utforska den öppna världen. Jag gillar att det känns som att spelskaparna litar på min förmåga att lära mig spelet på egen hand. Det är skönt att slippa långa texter eller klipp som förklarar hur jag spelar spelet. Trots att världen är tom är det rogivande att utforska den och oftast finner jag den mer intressant än de flesta öppna världar i dagens spel. Det har något med att det kartan inte är fylld med massa markörer som visar var allt jag kan göra finns. På så sätt känns det mer som jag är en del av världen. Jag hoppar upp på Argo, min lojala häst, och rider iväg mot min första koloss.


Striderna i Shadow of the Colossus har alltid varit det mest intressanta med spelet. Olikt många andra liknande spel känns striderna mer som pussel där varje koloss har en viss specifik lösning. För att besegra kolosserna måste jag först klättra upp på deras håriga delar av kolossernas kroppar för att sedan penetrera deras svaga punkter med mitt svärd. Det känns fruktansvärt brutalt när jag borrar in mitt svärd igenom kolossens hud. När Wander klättrar förbrukar han energi och det gäller att ha bra koll på hur mycket energi man har för att klara av att nå de olika punkterna. Samtidigt försöker kolosserna att skaka bort dig vilket dränerar ännu mer energi. De tidiga striderna klarar man ganska lätt utan att tänka på energimätaren, men det blir kritiskt senare in i spelet. Kolosserna är variationsrika och erbjuder också unika spelmekaniska element. Den första man stöter på är en stor och slö koloss, medan de senare kan vara allting ifrån flygande ormar till snabba tjurliknande varelser. Jag gillar att lösningarna inte alltid är så självklara och att det är upp till spelaren att testa sig fram för att lyckas bemästra sina motståndare. Det finns ingen bättre känslan än den när man vinner över något man finner svårt på egen hand.


Spelet erbjuder även ett nytt fotoläge som du kan starta vart du än befinner dig i världen. Där kan du välja bland olika filter, redigera färgerna, kontrasten, ljusstyrkan och leka med rörelseoskärpan. Det går dessutom spela hela spelet med med något av filtren påslaget vilket i sin tur förändrar atmosfären en hel del.


Det största problemet med originalutgåvan finns fortfarande kvar i remaken. Kameran är din värsta fiende och under många av striderna flyger den runt överallt och skapar problem med dina rörelser. Det kan vara frustrerande att strida när man inte riktigt ser vad som sker på skärmen eller när man missar ett hopp för att kameran helt plötsligt bestämt sig för att röra på sig.


Bluepoint gör ett fantastiskt jobb med att modernisera Shadow of the Colossus utan att uppoffra det som gjorde originalet till ett mästerverk. Trots den irriterande kameran är Shadow of the Colossus fortfarande ett av spelhistoriens mest intressanta spel.

Relaterade bilder

Oskar Skog30 jan 2018Visningar: 1550 

Taggar: Fumito Ueda, Ico, Shadow of the Colossus, The Last Guardian

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Xeno130 jan 2018q

Ska spela detta för första gången i mitt liv så småningom. Verkar onekligen bra...

Tiny Elvis30 jan 2018q

Hur är kontrollen? Mitt minne av SoTC var att kontrollen var skapligt hopplös stundtals.

Schizo_Deluxe30 jan 2018q

This is the new benchmark for what a remaster should look like, standing as the best remaster ever released on any platform. Put simply -- this is how it’s done.

-Gamingtrend

Blir att plocka upp :-)

Aleksandar Buntic30 jan 2018q

Tiny Elvis:

Hur är kontrollen?




Känns som originalet. De har polerat en del av animationerna i och med att de var tvungna att göra det från grunden. Hade inga problem med kontrollen. Det var mer kameran som kunde ställa till det.

voffen30 jan 2018q

Jag har hört att kontrollen förbättrats och att input lag har mer eller mindre försvunnit.

gorbatjov30 jan 2018q

Det blir självfallet ett köp framöver! <3

SlimKrim30 jan 2018q

Det ser verkligen fantastiskt ut nu. Men jag har tyckt, sedan allra första gången jag spelade det 2005, att det varit helt hopplöst att spela. Jag har klarat det en gång och gett upp varje gång jag försökt mig på det igen. Hoppas att den nya, fantastiska looken och den något uppgraderade kontrollen gör att jag kan uppleva det här igen. För som upplevelse är det fantastiskt.

Wihlborg30 jan 2018q

Plattade PS3-versionen för ett par dagar sedan och la en order på detta lir. Det var mitt favoritspel till PS2an och jag har klarat NTSC-versionen hela sexton gånger! Har ett inplastat ex av PAL-versionen som tyvärr bara ligger och skräpar i en låda.

Har en rätt så stor kärlek till Ueda's värld. Måste ta tag i att platta ICO en dag också, man kan ju faktiskt dra igenom det på en kväll, en halv till och med.

Vilken koloss är er favorit? #13 är svår att klå~<3

Aleksandar Buntic30 jan 2018q

Wihlborg:

Vilken koloss är er favorit? #13 är svår att klå~<3


#13 och #5 är klart favoriter :).

Wihlborg30 jan 2018q

Aleksandar Buntic:

#13 och #5 är klart favoriter :).


Båda flygarna är riktigt fina! Det blir så episkt när man är i luften.

Jimmy Seppälä30 jan 2018q

Har de remastrat soundtracket också?

Karl Hungus30 jan 2018q

Jag spelade aldrig det när det kom, eftersom jag aldrig köpte någon PS2 utan mest spelade hos min bror. Min bror hade det och jag såg honom spela det. Det ska bli fint att äntligen få spela det i en värdig version.

Aleksandar Buntic30 jan 2018q

Jimmy Seppälä:

Har de remastrat soundtracket också?


http://twinfinite.net/2018/01/shadow-of-the-colossus-compose...

De har gjort små korrigeringar. Där kan du läsa om det.

Gottfrid30 jan 2018q

Jag är väl rätt ensam om detta, men av vad jag har sett föredrar jag hur den blygsamt uppdaterade PS3-versionen ser ut.

TygApan30 jan 2018q

Måste man fortfarande spela igenom hela spelet först för att låsa upp hard? Jag antar ju att det är så men skulle man inte behöva det så blir det ett köp, annars inte.

Fridell30 jan 2018q

Fan så glad jag blir av att läsa det här! Skönt att spelet verkar vara intakt, kanske t.o.m bättre än originalet.

Jimmy Seppälä:

Har de remastrat soundtracket också?


Varför skulle de ha gjort det menar du?

Magnus Virdeborn30 jan 2018q

Fin recension! Tycker det ser ut som en riktigt förträfflig remake. Jag har inga speciella kopplingar till originalet, men blir sugen att spela det här.

Aleksandar Buntic30 jan 2018q

TygApan:

Måste man fortfarande spela igenom hela spelet först för att låsa upp hard?


Hard mode var upplåst i början för mig. Dubbelkollade nu med ett ett annat psn konto och jag kan välja hard mode där. :)

Daniel Eyre30 jan 2018q

Gottfrid:

Jag är väl rätt ensam om detta, men av vad jag har sett föredrar jag hur den blygsamt uppdaterade PS3-versionen ser ut.


Förstår precis vad du menar. Denna remaster ser fantastisk ut och utvecklarna ska verkligen ha en stor eloge för det. Men jag föredrar hur originalet och framför allt PS3-remastern ser ut. Denna värld utformades utifrån begränsningar vilket ledde till dess ödslighet och avmätta estetik. Det finns en poäng med att färgschemat är omättat och jordigt. Världen är steril och död, vilket får dess enstaka tecken på liv att kännas så mycket större, viktigare, finare. Som de små ödlorna, eller den solbleka lilla skogsgläntan. Jag älskar den estetiken, i allt sitt simpla, enkla, torra. Detta har gått helt förlorat i den nya remaken. HELT. Det är ju som ett helt nytt spel. Så mycket mer inbjudande, välkomnande, mysigt. Det är ju hur härligt som helst. Det var aldrig därför jag spelade Shadow of the Colossus.

Gottfrid30 jan 2018q

Daniel Eyre:

Jag älskar den estetiken, i allt sitt simpla, enkla, torra.


Precis så, ja.

Magnus Virdeborn30 jan 2018q

Daniel Eyre:

Denna remaster


*Remake [wink]

Daniel Eyre30 jan 2018q

Magnus Virdeborn:

*Remake


Haha, sant. Skrev till och med remake senare i inlägget...

Fridell30 jan 2018q

Magnus Virdeborn:

*Remake


Så ska det se ut!

Detsamma gäller musiken som alltså är uppdaterad och justerad inte remastrad. Vissa termer verkar vara ämnade enbart för att förvirra människor hah.

Jimmy Seppälä30 jan 2018q

Fridell:

arför skulle de ha gjort det menar du?


Jag undrade bara om de pillat med det eller inte :)

Tobias Söderlund30 jan 2018q

Gillar utseendet i båda fall, men hade jag fått välja i nuläget hade jag gått med originalets estetik. Inte helt jämförbart, men något går liksom förlorat på ett vis som för tankarna till The Wind Waker och dess HD-remaster... även om detta är en remake.

Lyman30 jan 2018q

Kul läsning!

Ska bli trevligt att äntligen ta sig tid att klara detta. Började att spela det på ps2 en gång i tiden och älskade det men av någon anledning spelade jag aldrig klart det. Men nu ska det äntligen bli dags! [love]

Får dock vänta några veckor. Redan i slutet av januari känner jag en viss frustration över att jag inte hinner spela allt intressant som släpps nu. Och nu lär det väl bara rulla på så här resten av året. Det är inget lätt liv man lever.

Fröken Keke30 jan 2018q

Gottfrid:

Jag är väl rätt ensam om detta, men av vad jag har sett föredrar jag hur den blygsamt uppdaterade PS3-versionen ser ut.


Nej, jag håller med. Är okej med att piffa upp grafik, men inte att på stort ändra ett väldigt uttänkt estetiskt uttryck.

Zensu30 jan 2018q

Är så redigt sugen på detta spel! Men samtidigt vet jag inte om jag ska köpa Breath of the wild eller detta...

Tobias Söderlund30 jan 2018q

(En bättre liknelse hade varit att jämföra originalet av Tomb Raider med Anniversary... där Anniversary tycktes missa poängen med originalets estetik...)

Magnus Virdeborn30 jan 2018q

Tycker originalet ser totalt irrelevant ut jämte remaken för folk som inte har spelat det här tidigare.

Resident Evil till GameCube har inte alls samma atmosfär som originalet men är ändå både vad jag skulle kalla en riktigt bra remake samt ett bättre spel.

Tobias Söderlund30 jan 2018q

”Tycker originalet ser totalt irrelevant ut jämte remaken för folk som inte har spelat det här tidigare.”

Det är dock en lustig sak att säga, även om jag köper resonemanget. Vi har naturligtvis inte en aning om vad folk som inte har spelat originalet är ute efter, tänker jag.

Även om en majoritet som ej spelat originalet lättare blir intresserade av en samtida produktion är det inte nödvändigtvis det som de söker efter. Nu är ju dock inte detta något som verkar omgjort som påtalade Tomb Raider, för att inte tala om kommande remaken av FF7, men tror min poäng ändå går at greppa.

TygApan30 jan 2018q

Aleksandar Buntic:

Hard mode var upplåst i början för mig. Dubbelkollade nu med ett ett annat psn konto och jag kan välja hard mode där. :)


Men det är ju helt fantastiskt!

Fröken Keke30 jan 2018q

Tobias Söderlund:

Det är dock en lustig sak att säga, även om jag köper resonemanget. Vi har naturligtvis inte en aning om vad folk som inte har spelat originalet är ute efter, tänker jag.


Jag har fortfarande inte kommit till att spela det här eller Ico, men gör jag det blir det Playstation 3-versionen då det håller sig närmare originalet som jag ändå inte kan spela med tanke på att jag inte har någon Playstation 2.

Tobias Söderlund30 jan 2018q

Hm, intressant. Skall bli intressant att se vilka som kommer köpa denna remake... även. Om en majoritet redan har spelat originalet eller om de tillhör den ej invigda skaran.

judge death30 jan 2018q

När man ser detta spelet som reklam på loadings frontsida och denna tråd mm så kan jag inte låta bli att undra om det inte är 2005 igen, dock var det ett skitår för mig så...glad det inte är. Men lite nostalgiskt.

Hmm remaken är riktigt bra men dock hoppar jag över spelet pga jag fann det verkligen urtrist, världen är stendöd och finns i princip inget att se förutom alla gamla ruiner som kan få mig att undra vad som fanns i denna värld, men jo världen är verkligen stendöd.

Bortsett från giganterna då som är episka men tycker det finns klart roligare spel att spela.

Eiinnd30 jan 2018q

Originalet var ju aldrig jättesnyggt egentligen, men jag tycker den knaggliga grafiken tillförde på något sätt.

Mr Orange30 jan 2018q

Ska bli intressant att spela igenom det med den nya grafiken.

Mr Orange30 jan 2018q

Jag hoppas Wander's ansikte ser likadant ut som i originalet. Hittar ingen bild där man ser ansiktet.

Mattias Leisky30 jan 2018q

Jag gillade originalets estetik och själva storyn, men inte själva spelkonceptet. Anledningen är att jag väl egentligen aldrig gillat bossar i spel. Nu har detta dock så sakteligen förändrats, förmodligen mycket tack vare WoW, så jag ser verkligen fram emot detta. Trist bara att man får nöja sig med 30 fps på vanliga PS4. Jag väntade och väntade på att de skulle släppa en vit PS4 Pro men Sony släpade verkligen fötterna efter sig där.

(begriper inte att man inte lanserar konsoller med fler färgval)

Nåväl... det känns omotiverat att skaffa en Pro då det inte är överdrivet många spel som piffats upp till 60 pga Pro:n, så det får väl vara - jag får klara mig med att spela Shadow of the Colossus på den vanliga PS4:an. Får se om jag väntar på en prissänkning eller rentav slår till direkt. Denna remake är nämligen helt fantastisk rent utseendemässigt sett i min bok.

Aleksandar Buntic30 jan 2018q

För mig är denna remaken den perfekta moderniseringen av originalet. Estetiskt är det som om originalet skulle göras idag. Det känns otroligt troget Ueda och hans teams stil. För mig är det en mycket vackrare upplevelse och dessutom har ju mycket av det tekniska fixats.

Stabil 30fps (eller 60 fps om man har en pro) kontra en väldigt ostabil 20fps. Lätt val för mig.

Denna remake (inklusive remaken på Yakuza 1) är den bästa remaken jag varit med.

Tobias Söderlund30 jan 2018q

Apropå det, hur hanteras tid spenderad på bossar utan någon direkt framgång att tala om? Blir man fortfarande guidad, eller är det något som plockats bort redan i HD-remastern?

Aleksandar Buntic30 jan 2018q

Du kan välja att stänga av tutorial och Dormin hints (tror det är tipsen när man inte når någon framgång efter en tid). :)

Aleksandar Buntic30 jan 2018q

Mr Orange:

Jag hoppas Wander's ansikte ser likadant ut som i originalet.


Här har du en bild:

Aleksandar Buntic30 jan 2018q

Här är en bra video som jämför PS2 med PS4 Pro (Wanders ansikte lär dyka upp här):

https://www.youtube.com/watch?v=LODbd3sWj5g

Wihlborg30 jan 2018q

Aleksandar Buntic:

Denna remake (inklusive remaken på Yakuza 1) är den bästa remaken jag varit med.


Är i slutet av Kiwami och har suttit och funderat på om det varit den bästa remaken av ett spel någonsin, men kan tänka mig att SotC kommer ta den tronen.

n e o v i o l e n c e31 jan 2018q

Har funderat ett tag på vad som skulle bli årets första spelköp men nu har ju valet blivit tämligen enkelt.

Förälskad sedan länge i originalet och ser fram emot att få bli nykär igen.

Att det, dessutom, verkar vara den bästa remake som någonsin gjorts och det av ett spel jag redan håller så nära hjärtat och som även säljs till rabatterat pris är ju utan tvekan årets kulturgärning.

Voxbrallan31 jan 2018q

Jo estetiken är verkligen helt rubbad i den här remaken. Bilderna kunde lika gärna vara tagna från Twillight Princess.

Mr Orange31 jan 2018q

Aleksandar Buntic:

Här har du en bild:


Tycker han ser bättre ut i originalet. Förstår inte varför man ska ändra på utseendet.

HetaHarriet31 jan 2018q

Det här är ju ett spel av skit! Ej likt Zelda

n e o v i o l e n c e31 jan 2018q

PS4 är sannerligen gåvan som aldrig slutar att ge.

Ännu ett mästerverk att avnjuta på det perfekta formatet.

Simon B31 jan 2018q

För första gången är jag nu riktigt sugen på en PS4 och det för ett spel :O

n e o v i o l e n c e31 jan 2018q

Simon B:

För första gången är jag nu riktigt sugen på en PS4 och det för ett spel :O


Om du skulle tycka om det här så har du Uedas senaste, The Last Guardian, att spela till konsolen också.

NicolausCamp31 jan 2018q

Jag föredrar helt klart estetiken i remaken, samtidigt som jag tycker att den förmedlar i stort sett samma känsla som originalet, iaf för mig. Det känns som en respektfull och trogen tolkning.
Att spelet, som ser helt sanslöst kärleksfullt omarbetat ut, säljs till ett såpass nedsatt pris när andra, mer traditionella remasters kan gå för fullpris så får ju verkligen Sony konkurrenterna att behöva ställa sig i skamvrån.
Hade jag haft en PS4 hade jag skaffat det, trots att jag äger PS3-utgåvan ihop med Ico. Jag har inte alls samma starka band till SotC som flera andra här, men jag gillar det, och jag uppskattar verkligen den här typen av modernisering som vi ser med spel som detta och förra årets Crash-samling. Håller tummarna för att detta blir en framgångshistoria. [smile]

Simon B31 jan 2018q

n e o v i o l e n c e:

Om du skulle tycka om det här så har du Uedas senaste, The Last Guardian, att spela till konsolen också.


Ja det spelet har jag missat. När jag satt och kollade igenom släppta spel såg jag att det finns åtminstone 4-5st till jag gärna vill spela. Ett av dessa är dessutom en annan remaster. The Last of Us.

Xeno1 2 feb 2018q

Wihlborg:

NTSC-versionen


Skillnad på PAL? 50 hz?

Wihlborg 2 feb 2018q

Xeno1:

Skillnad på PAL? 50 hz?


Har faktiskt ingen aning ska jag erkänna!

gadwin 3 feb 2018q

Tråkigt att det inte finns någon samlingsutgåva i Europa. Har ju de två tidigare releaserna i fina stålboksversioner... :/

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.