Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Gör Bandai Namco både Metroid Prime 4 och Ridge Racer 8 till Switch?

Nintendo avslöjade utvecklingen av Metroid Prime 4 till Switch under E3 förra året.


Allt vi fick då var en logotyp för spelet samt informationen att det inte var Retro Studios som arbetade med projektet. Istället var det en ny grupp av talangfulla utvecklare, under överseende av Kensuke Tanabe.


Nu har det kommit uppgifter om att det är Bandai Namco Singapore som arbetar med Metroid Prime 4. 


Enligt information på Linkedin arbetar studion med ett förstapersonsspel/äventyrsspel till Switch, något som beskriver Metroid Prime rätt bra.


Ska vi tro på det här arbetar de även på Ridge Racer 8 till Switch.


Det skulle inte vara första gången som Nintendo och Bandai Namco samarbetade om utvecklingen på ett av Nintendos varumärken. De gjorde Super Smash Bros till Wii U och Nintendo 3DS tillsammans.

Oskar Skog 7 feb 2018Visningar: 753 

Taggar: Metroid Prime 4, Ridge Racer 8, Bandai Namco, Nintendo, switch

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Daniel John Johnsson 7 feb 2018q

Anar mellanmjölk.

Oskar Skog:

Det skulle inte vara första gången som Nintendo och Bandai Namco samarbetade om utvecklingen på ett av Nintendos varumärken. De gjorde Super Smash Bros till Wii U och Nintendo 3DS tillsammans.


Även Star Fox: Assault, Mario Super Sluggers/Superstar Baseball, Pokkén Tournament, Wii Sports Club, Donkey Konga och Mario Kart Arcade, ju.

JokerM6 7 feb 2018q

Riiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidge Raaaaaaaacer

Minns att jag gillade trean till PS1 och PSP spelet.

Metroid Prime 4 av Namco?! Får lite Ninja vibbar över hela grejen, Metroid: Other M

The Sign Painter 7 feb 2018q

JokerM6:

Får lite Ninja vibbar


Var det första jag tänkte också. [crazy]

Men det står ju bara FPS på deras linked-in, så det skulle lika gärna kunna vara så att Namco håller på att göra en Switch re-make av Metroid Prime trilogin medan Nintendo utvecklar Prime 4 själva.

Eller så skulle det kunna vara ett helt nytt FPS också, såklart.

Mr Orange 7 feb 2018q

JokerM6:

Får lite Ninja vibbar över hela grejen, Metroid: Other M


Som är ett bra spel.

JokerM6 7 feb 2018q

Mr Orange:

Som är ett bra spel.


Som också är det sämsta Metroid spelet (flipper och Nintendo DS spelet ej inräknat)
Lite som Super Mario Odessey, bra Mario spel men låååååååååångt ifrån mästerverket Super Mario 64 eller Galaxy 2 t.ex.

Redfoxe 7 feb 2018q

Ett RR hade varit jäkligt najs.
Bra soundtrack iallafall i serien.
Annars är allting idag bara licensmusik.
Tråk.

lonian 7 feb 2018q

Jämför man Other M med de andra så visst är det möjligen inte lika bra men jag tycker spelet är långt ifrån dåligt, isåfall hade jag inte spelat om det två gånger.

Redfoxe 7 feb 2018q

Är väl mest Storyn som är enormt pinsam i Other M.

Delacroix 7 feb 2018q

Oskar Skog:

Enligt information på Linkedin arbetar studion med ett förstapersonsspel/äventyrsspel till Switch, något som beskriver Metroid Prime rätt bra.


Fast jag tycker det låter som att det kan vara lite vad som helst [rolleyes]

NicolausCamp 7 feb 2018q

Delacroix:

Fast jag tycker det låter som att det kan vara lite vad som helst


Fast samtidigt har det ryktats i flera månader om att det är just Bandai Namco som arbetar på MP4.

Bambaclatt 7 feb 2018q

Nintendo hatar verkligen Metroid.

Daniel John Johnsson 7 feb 2018q

Ja, Linkedin profilen är något som stöder infon, det är inte buzzet i sig.

Delacroix 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Fast samtidigt har det ryktats i flera månader om att det är just Bandai Namco som arbetar på MP4.


Tänk om det är gamla mästerverket the Conduit som dammats av?

NicolausCamp 7 feb 2018q

Delacroix:

Tänk om det är gamla mästerverket the Conduit som dammats av?


Ingenting är omöjligt, antar jag, men jag tvivlar starkt på det. [crazy]

Delacroix 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Ingenting är omöjligt, antar jag, men jag tvivlar starkt på det.


Jag håller mina tummar för Condiut och hoppas att det är Retro som ligger bakom Prime.

NicolausCamp 7 feb 2018q

Delacroix:

Jag håller mina tummar för Condiut och hoppas att det är Retro som ligger bakom Prime.


Retro har dock redan bekräftat att det inte är de som arbetar på MP4...

Daniel John Johnsson 7 feb 2018q

Delacroix:

Jag håller mina tummar för Condiut och hoppas att det är Retro som ligger bakom Prime.


Oskar Skog:

Allt vi fick då var en logotyp för spelet samt informationen att det inte var Retro Studios som arbetade med projektet. Istället var det en ny grupp av talangfulla utvecklare, under överseende av Kensuke Tanabe.

Delacroix 7 feb 2018q

Daniel John Johnsson:

Allt vi fick då var en logotyp för spelet samt informationen att det inte var Retro Studios som arbetade med projektet. Istället var det en ny grupp av talangfulla utvecklare, under överseende av Kensuke Tanabe.


Jaja, det är inte på liv och död.

Nightswipe 7 feb 2018q

Bambaclatt:

Nintendo hatar verkligen Metroid.


Det har kanske blivit en lite för tuff serie för dem att axla?

Det hade kanske gått mer åt gullegull & cel-shadinghållet ifall de själva lagt manken till.

Oh, Metroid federation force.

[wink]

LinkSWE 7 feb 2018q

Snälla gud låt det vara sant att rr8 är på gång:D

Bambaclatt 7 feb 2018q

Nightswipe:

Det har kanske blivit en lite för tuff serie för dem att axla?


Det har jag svårt att tro.

Nightswipe:

Oh, Metroid federation force.


Precis, Nintendo hatar Metroid.

Fridell 7 feb 2018q

Det kan ju verkligen vara antingen katastrof eller succé här. Ny studio med yngre förmågor som kanske är gigantiska Metroid-fans och får de resurser som behövs. Då kan det funka bra. Dessvärre vågar jag inte gissar på huruvida det kommer gå kring det här spelet med tanke på hur misshandlad serien är av Nintendo.

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

Namco kan brinna i helvetet om RR8 inte kommer till fler format.

Mr Orange 7 feb 2018q

JokerM6:

Som också är det sämsta Metroid spelet (flipper och Nintendo DS spelet ej inräknat)
Lite som Super Mario Odessey, bra Mario spel men låååååååååångt ifrån mästerverket Super Mario 64 eller Galaxy 2 t.ex.


Angående Metroid så skiljer sig våra åsikter.

Men Mario Odyssey håller jag med dig om. Sunshine och första Galaxy är mina favoriter.

Mr Orange 7 feb 2018q

Delacroix:

Tänk om det är gamla mästerverket the Conduit som dammats av?


Enda jag minns ur det spelet är "Michael, i don't have time to explain why this is happening!"

NicolausCamp 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Namco kan brinna i helvetet om RR8 inte kommer till fler format.


Undrar var de kommentarerna höll hus när Namco släppte en massa Sony-exklusiva RR-spel. [rolleyes]

Daniel John Johnsson 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Undrar var de kommentarerna höll hus när Namco släppte en massa Sony-exklusiva RR-spel. [rolleyes]


Port peggades säkert jättemkt i insändarna 1994.

NicolausCamp 7 feb 2018q

Daniel John Johnsson:

Port peggades säkert jättemkt i insändarna 1994.


Ridge Racer 7 släpptes exklusivt till PS3 2007, och jag kan inte dra mig tillminnes att folk skrek efter det till andra format då. Inte heller Vita-spelet från 2011.

Tycker liksom bara att den där mentaliteten är lite roande.
"Jag köper konsolen när det kommer spel som intresserar mig!"
*det släpps spel som intresserar till formatet i fråga*
"Brinn i helvetet för att ni låser det till ett annat format!"
[crazy]

Tobias Söderlund 7 feb 2018q

Exklusiviteter är såklart helt okej så länge som de är till PS4!

[bigsmile]

BN kan inte göra Metroid värre än TN gjorde. Är fullständigt inte orolig om det är MP4 som BN pysslar med.

Daniel John Johnsson 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Ridge Racer 7 släpptes exklusivt till PS3 2007


Som i princip var en nyutgåva av Ridge Racer 6 till Xbox 360. Det har väl nästan alltid funnits RR till alla konsoler ungefär samtidigt, med ett par undantag kanske (Wii).

Även N64, GC osv. hade ju spel, om än inte alltid samma.

NicolausCamp 7 feb 2018q

Tobias Söderlund:

BN kan inte göra Metroid värre än TN gjorde. Är fullständigt inte orolig om det är MP4 som BN pysslar med.


Något jag oroar mig lite för är just Japans relation med FPS. Har nämnt det tidigare, men jag kan verkligen inte komma på ett enda riktigt bra Japan-utvecklat FPS, iaf inte ett som slagit. Det får en liksom ändå ge den västerländska spelmarknaden att det är verkligen deras område.
Självklart kan det komma att förändras, men jag väljer att förhålla mig lite skeptisk till jag faktiskt får se något...

Tobias Söderlund 7 feb 2018q

Ridge Racer 64 är rätt bra.

R:Racing Evolution till Gamecube har jag ej spelat.

Wii fick inget Ridge Racer.

NicolausCamp 7 feb 2018q

Tobias Söderlund:

Ridge Racer 64 är rätt bra.


Kan det ens räknas? Utvecklat av Nintendo trots allt, inte Namco.

Delacroix 7 feb 2018q

Är det någon som bryr sig om Ridge Racer, på riktigt alltså?

Cellplast 7 feb 2018q

För helvete.

NicolausCamp 7 feb 2018q

Delacroix:

Är det någon som bryr sig om Ridge Racer, på riktigt alltså?


Cellplast:

För helvete.


Uppenbarligen. [crazy]

Sarato 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Namco kan brinna i helvetet om RR8 inte kommer till fler format.


Jag är tveksam på att de bara skulle släppa det till Switch. Det lär komma till åtminstone PS4 också.

Fröken Keke 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Något jag oroar mig lite för är just Japans relation med FPS.


Måste Metroid Prime nödvändigtvis vara förstaperson, då?
Jag är inte orolig att ett dåligt jobb kommer göras, däremot är jag redo på att vi kan komma att se lite oväntade böjningar som vissa antagligen kommer vara väldigt arga över.
Nintendo är oftast inte så nöjda över att gå i samma banor hela tiden, jag kommer nog bli rätt besviken om det här ser ut som alla andra Prime-spel.

JokerM6 7 feb 2018q

Mr Orange:

Angående Metroid så skiljer sig våra åsikter.


Berätta mer [smile]
Tycker inte heller Metroid: Other M är direkt dåligt!
Men bättre än första Prime nej nej.
Kan faktiskt sträcka mig så långt att Other M är ungefär lika bra som Prime 2 och 3. Tröttnade rejält på den där jävla mörka världen i tvåan medans Prime 3 är konstant brunt, grått.
Bättre än Super Metroid, Metriod Fusion, Zero Missions och AM2R (fan remaken av Metroid 2) knappast :)
Metriodvania AKA Metriod i sitt essé!

Så Prime 4, jag kommer inte gråta blod ifall det inte är first person.
Ett 2D Metriod med pixel grafik är bara o glömma.
Trejde perspektiv i en 3D-väld a la Link, Snake och tusen andra, skulle jag vilja att dom försökte sig på.
Ifall det är Nintendo som utvecklar Prime 4 så varför inte lixom, dom skrev ju om recepten för Zelda och 3D Mario förra året.
Förnya Metriod eller ge oss 2D pixel. Ett till first person pang pang scanna pang pang...nja....

NicolausCamp 7 feb 2018q

Fröken Keke:

Måste Metroid Prime nödvändigtvis vara förstaperson, då?


Tänker väl mest att alla spel som haft Prime i titeln (Pinball borträknat) har varit i just förstaperson, men i slutändan är det ju upp till Nintendo.

Fröken Keke 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Tänker väl mest att alla spel som haft Prime i titeln (Pinball borträknat) har varit i just förstaperson, men i slutändan är det ju upp till Nintendo.


Det har ju samtidigt alla varit av samma utvecklare (bortsett Hunters?), och jag kan tänka mig att låsningen till förstaperson kan vara lika giftig här som den var när Metroid Prime utannonserades och folk bestämde i förväg att det var en skändning just för att det var i förstaperson.

Oskar Skog 7 feb 2018q

Sarato:

Jag är tveksam på att de bara skulle släppa det till Switch.


Om Bandai Namco utvecklar ett nytt Ridge Racer nu är det för att Nintendo betalar pengar till dom för att göra just det.

Jag tror inte att ett nytt Ridge Racer skulle hända annars.

NicolausCamp 7 feb 2018q

Fröken Keke:

Det har ju samtidigt alla varit av samma utvecklare (bortsett Hunters?)


Federation Force också. Det var inte Retro.

Bleatlessness 7 feb 2018q

Har studion eller någon lead developer något bra på CV:t?

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Undrar var de kommentarerna höll hus när Namco släppte en massa Sony-exklusiva RR-spel. [rolleyes]


Delvis för att vi lever i en annan tid nu, men sedan har du ju också fel. Jag har aldrig argumenterat emot folk som velat ha Ridge Racer till andra format.

NicolausCamp:

Ridge Racer 7 släpptes exklusivt till PS3 2007, och jag kan inte dra mig tillminnes att folk skrek efter det till andra format då. Inte heller Vita-spelet från 2011.


Ridge Racer 7 är nästan samma spel som Ridge Racer 6, ett spel som Microsoft betalade för att få (tillsammans med andra spel från Namco) i hopp om att ge 360 en starkare start och vinna över före detta PS2-kunder.

Om inte Microsoft hade gjort det tror jag chansen att Ridge Racer 6 släppts till bägge format varit större. Som du kanske vet släpptes Ridge Racer Unbounded sedan till PS3, 360 och PC. Att det inte kom till Wii hade nog mer att göra med att Wii låg så pass långt efter. Det var väldigt få spel som kom till Wii, men som kom till alla andra format. Så det kan ju inte hävdas att där fanns en ovilja att gå multi-plat överlag.

Du har säkert också glömt att Ridge Racer kom till N64, DS och 3DS?

Det här har inget med fanboyism att göra.

NicolausCamp:

Kan det ens räknas? Utvecklat av Nintendo trots allt, inte Namco.


Ridge Racer Vita var inte heller utvecklat av Namco, men du räknar det.

Tobias Söderlund:

Exklusiviteter är såklart helt okej så länge som de är till PS4!


Nej, det är tråkigt då också.

Men det blir extra tråkigt när en serie som är mer förknippat med ett format/företag än övriga plötsligt blir exklusivt för ett annat.

Hur skulle Nintendo-ägare känna kring ett nytt Ace Attorney exklusivt för PS4 eller Xbox One? Skulle man inte 1) önska att det helst var till alla format och 2) om det tvunget skulle komma till ett format så vore Switch det mest logiska?

NicolausCamp 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Delvis för att vi lever i en annan tid nu, men sedan har du ju också fel. Jag har aldrig argumenterat emot folk som velat ha Ridge Racer till andra format.


Har bara väldigt svårt att tänka mig att du kände något i stil med "Namco ska brinna i helvetet för att de inte portar Ridge Racer Type 4 (tex) till Saturn och N64!" när det spelet utannonserades.

Magnus Virdeborn:

Ridge Racer Vita var inte heller utvecklat av Namco, men du räknar det.


Det visste jag inte.

Magnus Virdeborn:

Du har säkert också glömt att Ridge Racer kom till N64, DS och 3DS?


Nope.

Magnus Virdeborn:

Hur skulle Nintendo-ägare känna kring ett nytt Ace Attorney exklusivt för PS4 eller Xbox One? Skulle man inte 1) önska att det helst var till alla format och 2) om det tvunget skulle komma till ett format så vore Switch det mest logiska?


Jag hade iaf inte sagt att Capcom skulle brinna i helvetet. Om något hade jag i så fall övervägt om jag tycker att det andra formatet i fråga var värt pengarna för att spela det spelet.

EDIT: Exempelvis var Bayonetta 2 en stor anledning till att jag faktiskt skaffade Wii U. Något jag knappt ens övervägde innan det spelet hade utannonserats.

Oskar Skog 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Men det blir extra tråkigt när en serie som är mer förknippat med ett format/företag än övriga plötsligt blir exklusivt för ett annat.


Om Sony hade velat ha ett nytt Ridge Racer är jag säker på att dom skulle kunnat betala utvecklingen för det.

Lyssna på Fake-Kaz.

sanojas75 7 feb 2018q

Om jag minns rätt så sa Nintendo nåt i stil med att Metroid Prime 4 utvecklas av en ” ny och talangfull studio”. Den skulle ledas av nån jag minns namnet på nu. En ny studio, det är väl inte Bandai Namco då? Eller de kanske menar en ny studio från Bandai Namco?

Aleksandar Buntic 7 feb 2018q

Om Nintendo betalat för att Ridge Racer 8 ens får chansen att existera så är det ju likadant som SF5 till PS4. Dvs. Helt ok. :)

NicolausCamp 7 feb 2018q

sanojas75:

Om jag minns rätt så sa Nintendo nåt i stil med att Metroid Prime 4 utvecklas av en ” ny och talangfull studio”. Den skulle ledas av nån jag minns namnet på nu. En ny studio, det är väl inte Bandai Namco då? Eller de kanske menar en ny studio från Bandai Namco?


Var det inte snarare ett nytt team? Behöver alltså inte röra sig om en ny studio, bara att det rör sig om andra utvecklare som inte arbetat med Prime-serien tidigare.

sanojas75 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Var det inte snarare ett nytt team?


Så kanske det var ja.

Redfoxe 7 feb 2018q

Aleksandar Buntic:

Om Nintendo betalat för att Ridge Racer 8 ens får chansen att existera så är det ju likadant som SF5 till PS4. Dvs. Helt ok. :)


Som med Bayonetta 2.

TeScones 7 feb 2018q

Jag vill inte bli hypad för nästa Metroid spel förrän mer information kommer ut, hur dess struktur kommer att vara och om det finns återkommande personer i den nya studion som jobbat med serien sedan tidigare och/eller om det är personer som har passion för serien. Jag vill hoppas, men jag är bara lite tveksam.

Oskar Skog 7 feb 2018q

sanojas75:

En ny studio, det är väl inte Bandai Namco då?


Dom menar en ny studio för Metroid-serien.

sanojas75 7 feb 2018q

Oskar Skog:

Dom menar en ny studio för Metroid-serien.


Ok, på så vis.

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Har bara väldigt svårt att tänka mig att du kände något i stil med "Namco ska brinna i helvetet för att de inte portar Ridge Racer Type 4 (tex) till Saturn och N64!" när det spelet utannonserades.


Å andra sidan var jag 12 när det släpptes? Mycket händer på 18 år, vet du.

Oskar Skog:

Om Sony hade velat ha ett nytt Ridge Racer är jag säker på att dom skulle kunnat betala utvecklingen för det.


Att Sony, Nintendo och Microsoft ens ska behöva "moneyhatta" för spel som utvecklare borde släppa oavsett är ju dock en tråkig utveckling. RR7 gick det bra för. Likaså PSP-spelen. Tror det gick bra för 3DS-liret också. Sen slutade Namco släppa spelen. Det har dock funnits en önskan om en comeback väldigt länge nu. Namco borde lyssna på fansen, inte vänta på att ett stort företag ska komma in med en stor summa pengar.

Om RR8 blir Switch-exklusivt får man väl hoppas att det görs om till RR9 ett år senare när de ser att folk vill ha RR till övriga konsoler också. Likt hur RR7 egentligen bara är RR6.5 innehållsmässigt.

NicolausCamp 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Å andra sidan var jag 12 när det släpptes? Mycket händer på 18 år, vet du.


Och samtidigt tvivlar jag på att du hade skrivit samma sak som du skrev tidigare om spelet var utvecklat exklusivt till PS4 istället...

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Och samtidigt tvivlar jag på att du hade skrivit samma sak som du skrev tidigare om spelet var utvecklat exklusivt till PS4 istället...


Då har du fel och borde sluta vara så jävla cynisk [rolleyes]

NicolausCamp 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Då har du fel och borde sluta vara så jävla cynisk


Jag föredrar realistisk. [wink]

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Jag föredrar realistisk. [wink]


Givetvis hade jag inte skrivit exakt likadant för jag hade inte drabbats på samma vis, men jag hade fortfarande känt att det var precis lika jävligt att ett sånt här spel, år 2018, blev plattformsexklusivt samt haft full förståelse för alla som satt med andra format och skrivit "WTF?". Om någon skrev det jag skrev hade jag tummat upp och sagt "helt klart".

NicolausCamp 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

jag hade inte drabbats på samma vis




Soul Calibur 6 utannonserades ju precis och på förhand ryktades det om en Switch-version. Var är dina kommentarer om att det är sjukt dåligt att Bamco inte släpper det spelet till Switch också? Eller dina medhåll om att det borde ha kommit dit också? Jag kan då inte minnas att jag sett dem...
EDIT: Och om du har gjort detta så ber jag på förhand om ursäkt för mitt misstag.

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Soul Calibur 6 utannonserades ju precis och på förhand ryktades det om en Switch-version. Var är dina kommentarer om att det är sjukt dåligt att Bamco inte släpper det spelet till Switch också


Det är inte samma sak eftersom Switch förmodligen inte kan köra spelet. Om Tekken 7 går i 720p på Xbox One, hur tror vi SC6 ska kunna fungera på Switch? Seriös fråga. Man får helt enkelt acceptera att vissa spel aldrig kommer kunna portas till Switch. FFXV är ett annat exempel, om vi inte räknar Pocket Edition.

Jag är ju inte emot att SCVI släpps till Xbox One och Steam, eller hur? Det får gärna släppas till Switch också, om de mot förmodan lyckas få det att fungera (vilket jag tror blir svårt).

NicolausCamp 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Det är inte samma sak eftersom Switch förmodligen inte kan köra spelet.


För Unreal-motorn är ju inte skalbar eller så. [rolleyes]


Magnus Virdeborn:

Jag är ju inte emot att SCVI släpps till Xbox One och Steam, eller hur?


DET däremot är inte samma sak. Det är ju tvärtom. Där pratar du om att potentiellt vara sur över att ett spel släpps till ett format utöver det du har. [crazy]

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

NicolausCamp:

För Unreal-motorn är ju inte skalbar eller så. [rolleyes]


Du kanske missade vad jag skrev. Om Namco inte kan få Tekken 7 att flyta på i 60 fps i mer än 720p på Xbox One, en konsol som fortfarande är starkare än Switch prestandamässigt, tror du då att de kan producera en acceptabel Switch-port av ett likvärdigt spel som behåller 60 fps?

NicolausCamp:

DET däremot är inte samma sak. Det är ju tvärtom. Där pratar du om att potentiellt vara sur över att ett spel släpps till ett format utöver det du har.


Fast det är som sagt annorlunda när man snackar om en konsol som möjligtvis inte kan hantera spelet. Det är inte riktigt lika illa som med Wii, men Switch saknar definitivt hästkraften att köra vissa moderna spel som annars går fint att släppa till samtliga av de övriga formaten.

Om vi istället hade snackat om, tjae, Mega Man 11 och det släppts till allt utom Switch hade jag ju reagerat och tänkt "vad fan är det här för knas?".

I fallet med SCVI så tror jag, helt ärligt, att det kommer bli svårt för just Namco att fixa det till Switch utan problem. Då kan jag istället tänka mig att Switch eventuellt får något SoulCalibur all-stars utan handling och lite annorlunda grafik.

NicolausCamp 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Du kanske missade vad jag skrev. Om Namco inte kan få Tekken 7 att flyta på i 60 fps i mer än 720p på Xbox One, en konsol som fortfarande är starkare än Switch prestandamässigt, tror du då att de kan producera en acceptabel Switch-port av ett likvärdigt spel som behåller 60 fps?


Ja, för Unreal-motorn är så jävla flexibel och kapabel att jag är helt övertygad om att de hade kunnat göra en bra version av spelet även där. Och om du nu tycker att den versionen är undermålig så finns ju den där magiska grejen där, att du INTE BEHÖVER spela just den utgåvan, fast att den finns där åt de som vill. [wink]

Magnus Virdeborn:

Switch saknar definitivt hästkraften att köra vissa moderna spel som annars går fint att släppa till samtliga av de övriga formaten.


Visst är det så, men Tekken 7 och Soul Calibur 6 är sannolikt inte några av dem.

Magnus Virdeborn:

I fallet med SCVI så tror jag, helt ärligt, att det kommer bli svårt för just Namco att fixa det till Switch utan problem.


Is there any chance of a Switch version, so we can have Link again?

Motohiro Okubo: SoulCalibur VI development started more than three years ago. And nobody knew anything about Switch back then. So, as a matter of fact we are not working on Switch, as of now. But of course, personally, I’m interested in the platform. So if the Unreal Engine can adapt to Switch, and evolve itself, then maybe the possibility will be more.

Källa

Tror nog att jag litar mer på spelproducenten om jag ska vara uppriktig. [wink]

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Ja, för Unreal-motorn är så jävla flexibel och kapabel att jag är helt övertygad om att de hade kunnat göra en bra version av spelet även där.


Fast det här handlar inte om motorn. Det handlar om Namcos kompetens. Och jag gav ett exempel på hur de hade problem med ett likvärdigt spel på en mer kraftfull konsol.

NicolausCamp:

Visst är det så, men Tekken 7 och Soul Calibur 6 är sannolikt inte några av dem.


Fast det är ju helt befängt att tro att Tekken 7 skulle flyta på bättre på Switch än Xbox One.

NicolausCamp:

Och om du nu tycker att den versionen är undermålig så finns ju den där magiska grejen där, att du INTE BEHÖVER spela just den utgåvan, fast att den finns där åt de som vill. [wink]


Återigen, du utgår från att jag sagt eller tycker saker som jag inte gör. Jag har inget emot tanken på att spelen i fråga kommer till ännu fler format.

NicolausCamp:

Link


De får gärna skippa honom dock. [wink]

NicolausCamp 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Fast det här handlar inte om motorn. Det handlar om Namcos kompetens. Och jag gav ett exempel på hur de hade problem med ett likvärdigt spel på en mer kraftfull konsol.


Säger du att Bandai Namco är inkompetenta?

Magnus Virdeborn:

Fast det är ju helt befängt att tro att Tekken 7 skulle flyta på bättre på Switch än Xbox One.


Hahaha! Var sa jag det!? Var kom det ifrån? [bigsmile]

Magnus Virdeborn:

Återigen, du utgår från att jag sagt eller tycker saker som jag inte gör. Jag har inget emot tanken på att spelen i fråga kommer till ännu fler format.


Fast det en säger och det en INTE säger, säger samtidigt en hel del. [wink]

Magnus Virdeborn:

De får gärna skippa honom dock.


Eh, couldn't care less. Kul om han är med, bryr mig inte om han uteblir.

Redfoxe 7 feb 2018q

NicolausCamp:

För Unreal-motorn är ju inte skalbar eller så.


DBFZ for the 3DS ;D

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Säger du att Bandai Namco är inkompetenta?


Inte nödvändigtvis, men uppenbarligen kan de inte få Tekken 7 att visas i mer än 720p på en konsol som är mer kraftfull än Switch?

NicolausCamp:

Hahaha! Var sa jag det!? Var kom det ifrån? [bigsmile]


Poängen var snarare att hur låg upplösning är ens acceptabelt, i dockat läge för Switch, den här generationen?

NicolausCamp:

Fast det en säger och det en INTE säger, säger samtidigt en hel del. [wink]


Då har du dragit fel slutsats.

NicolausCamp:

Eh, couldn't care less. Kul om han är med, bryr mig inte om han uteblir.


Personligen ogillar jag hur han attraherar så många som inte bryr sig om varken serien eller genren utan bara vill spela som honom och spamma. Är förvisso mot gästkaraktärer i fightingspel överlag, då jag tycker det har börjat bli för mycket och inte längre känns speciellt, men när man ändå är inne och spekulerar eller diskuterar vem man helst ser så... varför inte Zelda själv istället?

NicolausCamp 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Poängen var snarare att hur låg upplösning är ens acceptabelt, i dockat läge för Switch, den här generationen?


Upplösning är inte allt. Street fighter V är ett annat exempel på ett spel som använder Unreal-motorn, och som kan rulla på riktigt fint, även på riktigt svag hårdvara med vissa justeringar i texturkvalitet, ljussättning, skuggor etc, och det ser fortfarande helt okej ut. Detta samtidigt som du kan bibehålla upplösningen, alternativt använda en adaptiv lösning. DBFZ-exemplet ovan tex är ju verkligen EXTREMT och hade rullat på Switch utan problem "with room to spare".
Eller återigen Snake Pass. 864p 30FPS på PS4, 675p 30FPS på Switch, samtidigt som den visuella nedgraderingen inte alls är så hemsk. Känns som om du verkligen gång på gång underskattar vad Switch är kapabel till.

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

Vi kan lämna diskussionen vid att jag gärna ser SCVI till fler format (helst med cross platform play). Jag kommer inte klaga över att det släpps till format som jag inte har, och jag har full förståelse för alla som vill ha ett spel till ett format det inte finns till (även om man däremot kan diskutera hur pass troligt eller möjligt detta är, som ett separat ämne).

Jag hoppas RR8 släpps till så många konsoler som möjligt, och Steam då. Serien behöver en revival och det får den inte genom att vara plattformsexklusiv.

Aleksandar Buntic 7 feb 2018q

Man kan nog inte bedöma spels möjlighet och spelföretags vilja till portning baserat på hur vissa spel skulle kunna funka till Switch. Tekken 7 skulle uppenbarligen inte vara en lätt portning om man vill behålla 60 fps (vilket det fightingspel kräver enligt mig). Som Magnus skrev. 720p och 60fps på Xbox One bådar inte gott för Tekken 7 på Switch. Men det behöver ju inte betyda att Soul Calibur 6 inte skulle fungera.

Men 60 fps kommer vara viktigt.

Dragon Ball FighterZ verkar ju vara otroligt väl optimerat och bör ju gå, precis som Street Fighter 5 hade gått om det inte var konsolexklusivt. Tror det är rätt stor skillnad i hur krävande dessa spel är (om man jämför med Tekken 7 och Soul Calibur 6).

Tycker också du, NicolausCamp, försöker måla en bild av Magnus som inte alls finns i denna tråden. Känns dumt när han flertalet gånger förklarat att han givetvis vill att spelen ska komma till flera format.

NicolausCamp 7 feb 2018q

Aleksandar Buntic:

Men 60 fps kommer vara viktigt.


Är det verkligen det? Jag tänker ju inte att Switch-versionerna skulle vara de som används i tävlingssammanhang här. Switch marknadsförs mycket som en familjekonsol, inte nödvändigtvis endast för hardcore-spelarna. Är 60FPS viktigt för medelsvensson som inte kunde ge ett jota om EVO?

Jag intalade mig själv att "Doom i 30FPS kommer ALDRIG funka!", och nu sitter jag här, motbevisad, och inser att det funkar alldeles utmärkt!

Street Fighter 4 på 3DS rullar i 30FPS, och det går alldels utmärkt att spela.

Sonic Forces hade jag inga som helst problem med att köra på Switch, trots halverad bilduppdatering.

Visst kan det vara svårt att gå från PS4 till Switch om vi snackar ett spel som är ett riktigt grafikmonster på förstnämnda, men se det såhär... Det handlar inte om DIG eller MIG. Det handlar om de som bara har en Switch, det handlar om de som är okej med grafiska kompromisser (vilket de flesta Switch-ägarna nog ändå är, annars hade de väl inte köpt en konsol med såpass utdaterad hårdvara), det handlar med de som bara vill spela ett par matcher Tekken eller Soul Calibur i sängen, på tåget, på bussen, på rasten. Jag tror att dessa människor är fler än du tror.

Magnus Virdeborn 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Street Fighter 4 på 3DS rullar i 30FPS, och det går alldels utmärkt att spela.


Får mig att tänka på reklamen där Harada berättar för Ono att Tekken 3D är 60 fps, har 3D-effekt och en hel film inkluderad på spelkortet [bigsmile]

NicolausCamp 7 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Får mig att tänka på reklamen där Harada berättar för Ono att Tekken 3D är 60 fps, har 3D-effekt och en hel film inkluderad på spelkortet


Guld! [bigsmile]

Aleksandar Buntic 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Är 60FPS viktigt för medelsvensson som inte kunde ge ett jota om EVO?


Jag skulle säga att det påverkar väldigt mycket hur spelet spelas. 30fps gör alltså att spelet är hälften så snabbt. Och spel där frames är så pass viktigt som de är i just fightingspel gör att den skillnaden märks tydligt och påverkar grunden av spelet.

Inte alla spel kommer påverkas av att frame raten, men vissa spel skulle jag säga att det absolut är viktigt.

De flesta fightingspel har ju sin frame rate knuten till spelmekaniken. Street Fighter 5 blir helt ospelbart om ens dator inte klarar av 60 frames:

https://www.youtube.com/watch?v=E5IcIPRYpBU

NicolausCamp:

Street Fighter 4 på 3DS rullar i 30FPS, och det går alldels utmärkt att spela.


Street Fighter 4 på 3DS är ju stabila 60fps om man tar bort 3D-effekterna, vilket alla borde göra för det gör spelet så himla mycket bättre. Ska funka online om jag inte minns fel (vilket i säg är rätt skumt då det absolut påverkar online-delen av spelet).

Redfoxe 7 feb 2018q

NicolausCamp:

Är det verkligen det?


Gällande fightingspel säger jag definitivt ja.
Föredrar även Racing i 60fps.

Magnus Virdeborn 8 feb 2018q

Redfoxe:

Gällande fightingspel säger jag definitivt ja.
Föredrar även Racing i 60fps.


High five.

NicolausCamp 8 feb 2018q

Aleksandar Buntic:

Street Fighter 4 på 3DS är ju stabila 60fps om man tar bort 3D-effekterna, vilket alla borde göra för det gör spelet så himla mycket bättre. Ska funka online om jag inte minns fel (vilket i säg är rätt skumt då det absolut påverkar online-delen av spelet).


Hade ingen aning om detta. Hade dragit ner 3D-slidern, vilket är vad som normalt sett är det enda som krävs för att stänga av 3D:n, men av någon anledning tyckte Capcom att en var tvungen att gå in i options och stänga av 3D där för att få upp spelet till 60. Lär sig nåt nytt varje dag. [crazy]
Min poäng är dock att jag har spelat det en hel del, i 30, och det har gått bra, för mig, och jag är ändå inte helt okänslig för bilduppdatering, högre än medel iaf.

Aleksandar Buntic:

30fps gör alltså att spelet är hälften så snabbt.


Om du ska rita upp varje bildruta ja. Det får de ju självklart förändra då. Och återigen, du kan fortfarande spela på konsol eller PC om nedskräningarna blir för allvarliga för dig, men varför neka andra nöjet att spela ett spel bara för att du anser att upplevelsen blir sämre för dig.

NicolausCamp 8 feb 2018q

Kollade f.ö. på lite gameplay av Tekken Mobile. Inget av klippen jag såg kom ens i närheten av 60FPS. Och ändå spelar folk det? Det är ju nästan som om en skulle tro att folk är *flämt* okej med 30FPS i en fighter! [surprised]
Yes, I'm a bit sarcastic. [crazy]

Aleksandar Buntic 8 feb 2018q

NicolausCamp:

Om du ska rita upp varje bildruta ja. Det får de ju självklart förändra då. Och återigen, du kan fortfarande spela på konsol eller PC om nedskräningarna blir för allvarliga för dig, men varför neka andra nöjet att spela ett spel bara för att du anser att upplevelsen blir sämre för dig.


Jag har aldrig nekat folk nöjet. Vart läser du det? Det enda jag har sagt är att frame rate är otroligt viktigt för fightingspel och att det inte enbart har med folk som är proffs och spelar EVO. Det påverkar mig och jag är långt ifrån proffs.

X spel funkar prima med sådana här inställningar då måste spel y funka utmärkt på denna konsolen. Tror det är att göra det enkelt för sig helt enkelt. Det handlar dessutom inte bara om möjligheten att få ett spel att fungera, det handlar om spelföretagens vilja att optimera för andra konsoler. Och som även producenten säger: Vi får se hur bra Unreal Engine är kompitabelt med Switchen.

Som jag skrev tidigare går det inte heller att jämföra ett spelföretag och deras spels möjligheter att appliceras på flera format med andra spelföretag och deras spels möjligheter.

Att Dragon Ball FighterZ är så skalbart behöver inte betyda att Soul Calibur 6 skulle vara det. Jag hoppas givetvis att Switchen får en portning. Även om jag äger konsolen skulle det inte bli ett köp på den. Men om fler kan spela så är det utmärkt (det är ju inte riktigt det vi diskuterat, men men.. måste vara övertydlig tydligen).

Prioriteringslista i fightingspel:

1. Stabil FPS.
2. Hög FPS.

Och givetvis båda skapade i grunden för spelet.

Aleksandar Buntic 8 feb 2018q

NicolausCamp:

Kollade f.ö. på lite gameplay av Tekken Mobile. Inget av klippen jag såg kom ens i närheten av 60FPS. Och ändå spelar folk det? Det är ju nästan som om en skulle tro att folk är *flämt* okej med 30FPS i en fighter! [surprised]


Tekken Mobile är anpassat för just mobiler i grunden. Det är skillnad. Det är nästan som man kan tro att Tekken 7 skulle funka på mobiler i och med att Tekken Mobile finns. Yes, I'm a bit sarcastic. :P.

NicolausCamp 8 feb 2018q

Aleksandar Buntic:

Jag har aldrig nekat folk nöjet. Vart läser du det? Det enda jag har sagt är att frame rate är otroligt viktigt för fightingspel och att det inte enbart har med folk som är proffs och spelar EVO.


Just för att DU hävdar att 60FPS är så viktigt och ifrågasätter poängen med att släppa spelet utan detta?

Aleksandar Buntic:

Att Dragon Ball FighterZ är så skalbart behöver inte betyda att Soul Calibur 6 skulle vara det.


Känns rent spontant som om Switch skulle klara det där med låga inställningar. Och som sagt, samma spelmotor som DBFZ.


Aleksandar Buntic:

Tekken Mobile är anpassat för just mobiler i grunden. Det är skillnad. Det är nästan som man kan tro att Tekken 7 skulle funka på mobiler i och med att Tekken Mobile finns.


Ja, varför inte? [wink]

Aleksandar Buntic 8 feb 2018q

NicolausCamp:

Just för att DU hävdar att 60FPS är så viktigt och ifrågasätter poängen med att släppa spelet utan detta?


Ja, du får tolka det så. Det är intressant hur du både stämplar mig och Magnus som vi inte vill att andra format ska ha spelen. <3

(trots att vi gång på gång på gång hävdar att så inte är fallet).

60 fps är viktigt när spelen är skapade för just den bilduppdateringen. Om spelet är uppbyggt med 30 fps så är mekaniken bakom spelet också uppbyggt för det. I Soul Caliburs fall tror jag både spelskaparna och de flesta fansen skulle uppskatta om spelet kördes i den hastigheten (uppskatta betyder inte att de inte säger nej till en annan version av spelet). Sen får de gärna släppa spelet till Switch och om 30fps är max på switch, så fine.

NicolausCamp:

Känns rent spontant som om Switch skulle klara det där med låga inställningar. Och som sagt, samma spelmotor som DBFZ


DBFz och Tekken 7 är inte samma spel och inte skapat av samma spelföretag. Och dessutom finns inte DBFz på Switchen, så det är ganska svårt att säga något om det. Spelmotorn är en sak, den vet vi funkar på Switch, spelet i säg är en annan femma. Det måste du väl ändå förstå?

Den där videon säger egentligen ingenting om Switch klarar det eller inte.

NicolausCamp:

Ja, varför inte?


De får gärna göra det. Det blir nog ingen succé dock. :)

NicolausCamp 8 feb 2018q

Aleksandar Buntic:

(trots att vi gång på gång på gång hävdar att så inte är fallet).


Från vad jag läst har du gjort det en gång, nu i ditt senaste inlägg, och jag är inte ens säker på att det var där från start, utan kom in som en redigering efter att jag redan hade börjat svara. [crazy]

Jag försöker dock inte stämpla dig, om du nu tolkat det så. Att jag sedan upplever att Magnus har lite väl starka Sony-tendenser (inte bara i den här tråden, annars hade jag nog inte ens brytt mig om att skriva det där första inlägget till att börja med) utifrån hans historik här sticker jag inte under stol med. En hel del klagande under Nintendo-relaterade nyheter och hans lilla korståg mot port-begging osv.

Aleksandar Buntic:

Spelmotorn är en sak, den vet vi funkar på Switch, spelet i säg är en annan femma. Det måste du väl ändå förstå?


Självklart gör jag det, och från jag sett av spelen ser jag inte alls varför de inte skulle kunna funka bra på Switch. Ingen hade någonsin trott att vi skulle få se Doom på Switch, yet here we are...

Aleksandar Buntic:

De får gärna göra det. Det blir nog ingen succé dock. :)


Huruvida det blir en succé eller inte var inte poängen. [smile]

Aleksandar Buntic 8 feb 2018q

NicolausCamp:

Från vad jag läst har du gjort det en gång, nu i ditt senaste inlägg, och jag är inte ens säker på att det var där från start, utan kom in som en redigering efter att jag redan hade börjat svara.


Två gånger och dessutom är det väl rätt underförstått i de andra inläggen.

NicolausCamp:

Självklart gör jag det, och från jag sett av spelen ser jag inte alls varför de inte skulle kunna funka bra på Switch. Ingen hade någonsin trott att vi skulle få se Doom på Switch, yet here we are...


Tror det är lite svårt att avgöra möjligheten för spelet att köras på Switch baserat på videos. De där videosen är ju gjorda på datorer som klarae spelen på högre inställningar?

Aleksandar Buntic 8 feb 2018q

NicolausCamp:

Huruvida det blir en succé eller inte var inte poängen.


Succé i form av spelbarhet (och då även i uppsjattning).

Mr Orange 8 feb 2018q

JokerM6:

Bättre än Super Metroid, Metriod Fusion, Zero Missions och AM2R (fan remaken av Metroid 2) knappast :)


Håller fullständigt med här förutom att jag inte spelat Metroid 2 än.

Metroid prime gillar jag, men jag blev inte frälst av det. Just nu känns det som att jag hellre skulle vilja spela Other M än Prime igen.

Mr Orange 8 feb 2018q

JokerM6:

Prime 3 är konstant brunt, grått.


Tycker Prime 3 var underhållande när det var nytt.

NicolausCamp 8 feb 2018q

Aleksandar Buntic:

Två gånger och dessutom är det väl rätt underförstått i de andra inläggen.


My mistake then.

Aleksandar Buntic:

Tror det är lite svårt att avgöra möjligheten för spelet att köras på Switch baserat på videos. De där videosen är ju gjorda på datorer som klarae spelen på högre inställningar?


Visst är det så, men när du ser dessa videos, och du ser de låga inställningarna, tänker inte du att det där hade varit fullt möjligt att göra på Switch?
Slänger de ut en konvertering likt WWE2K18 får det ju självklart vara. Det är en produkt som INGEN borde spela, utifrån vad jag sett, men med rätt optimering för formatet ser jag verkligen inte varför det inte skulle fungera med Tekken 7 eller Soul Calibur 6 på Nintendos bärbara.
Och som sagt, producenten låter ju inte negativt inställd till det heller, direkt.
Och Haradas ursäkt för Tekken 7 var för att de inte kunde få tag på Switch-enheter för att de var slutsålda överallt. [crazy]

NicolausCamp 8 feb 2018q

Aleksandar Buntic:

Succé i form av spelbarhet (och då även i uppsjattning).


Har du sett den skit som folk spelar på sina mobiler och är okej med? [tired]
Tror inte det skulle vara några problem. [crazy]

lonian 8 feb 2018q

JokerM6:

Så Prime 4, jag kommer inte gråta blod ifall det inte är first person


NicolausCamp:

Tänker väl mest att alla spel som haft Prime i titeln (Pinball borträknat) har varit i just förstaperson


Jag gråter inte heller om det släpps ett nytt Metroid som inte har first persion view men i Prime serien vill jag ha det vilket för mig ger en speciell känsla på serien. Other M var ju i blandat med third person view och även sidescroller ,så kan jag gärna tänka mig att spela ett nytt Metroid så igen. Inslagen där från first person view var ett misslyckande så det får gärna plockas bort helt i så fall samt alla dryga filmsekvenser som inte tillför något positivt. Gillar mer spel som målas upp med sekvenser som händer direkt i spelet.

Jocke Andersson 8 feb 2018q

NicolausCamp:

Att jag sedan upplever att NicolausCamp har lite väl starka Nintendo-tendenser (inte bara i den här tråden, annars hade jag nog inte ens brytt mig om att skriva det där första inlägget till att börja med) utifrån hans historik här sticker jag inte under stol med. En hel del klagande under PlayStation-relaterade nyheter och hans lilla korståg om att PS4 spel minsann släpps på Steam också osv.


Förlåt. Var tvungen [crazy]

Hoppas du inte tar illa upp, kände att det var dags att bli lite skojfriska i tråden /Team Sony

Dold text: Det börjar bli väldigt mycket dags att köpa Switch för min del nu ;)

NicolausCamp 8 feb 2018q

Jocke Andersson:

Förlåt. Var tvungen


[love]
Fast det har jag å andra sidan inte förnekat. Jag har tom sagt vid flera tillfällen att mina preferenser ligger hos Nintendo. Jag försöker vara objektiv, för fanboyande tjänar ingen på och skapar bara en otrevlig stämning, men att jag brinner starkast för Nintendo och deras spel borde väl vara självklart för de flesta som känner mig någorlunda väl på det här forumet nu.

Jocke Andersson 8 feb 2018q

NicolausCamp:

Fast det har jag å andra sidan inte förnekat. Jag har tom sagt vid flera tillfällen att mina preferenser ligger hos Nintendo


Jag har stundtals sett framför mig hur du har byggt ett litet altare där du placerar Switchen innan läggdags och tänder några ljus samt offrar en skål med ris i sann japansk anda åt valfri Nintendo-gud [bigsmile]

Men jo samma här, mina preferenser ligger hos PlayStation, även om jag absolut inte skulle säga att de är fläckfria. Finns saker med Sony och deras beteende jag inte gillar.
Jag ogillar Nintendo som företag pga deras för ofta konservativa och stundtals skumma ideér om saker och ting, som jag tycker förvärrades avsevärt runt Wii-tiden (som börjar bli väldigt mycket bättre nu iom Switch). Samt saker som typ Bergsala, som de borde bryta med. Helst igår.

Men det är Nintendo som företag det.

Spelen är det inga som helst fel på.

Jag gillar deras spel väldigt mycket, och tillsammans med Sega och PlayStation har Nintendo format hela mitt intresse för spel. Så när jag låter fanboyig (pro-sony/anti-nintendo) är jag det enbart för att jäklas lite. För ärligt talat så är det egentligen bara spelen jag bryr mig om, vilket borde vara viktigast för alla spelintresserade [smile]

NicolausCamp 8 feb 2018q

Jocke Andersson:

Men det är Nintendo som företag det.


Precis. Jag har gett Nintendo mycket skit också, framförallt för deras online som fortfarande är typ århundranden efter Sony och framförallt Microsoft.
Bergsala är så gott som bojkottat...
32GB internt minne? Ehhhhh...
Mobilapp för röstchatt? Ehhhhhh...
Deras Apple-liknande prissättning? Ehhhhh...
osv. Finns mycket en kan kritisera dem för, och det gör jag.

Sedan blir jag ju glad när det går bra för spelbranschen från alla aktörer, för när någon drar ifrån så betyder det att de andra måste kämpa extra hårt för att vinna tillbaka vårt förtroende. Jag har applåderat Sony för deras framgång med PS4, vilket i sin tur har lett till att Microsoft bla. gett upp sina galna, första planer för Xbox One och nu har gjort en helomvändning som en inte kan bli annat än imponerad av när det gäller att vara konsumentvänliga. Liksom, alla vinner, och det är värt att fira!

Jocke Andersson:

För ärligt talat så är det egentligen bara spelen jag bryr mig om, vilket borde vara viktigast för alla spelintresserade


Spelen ÄR det viktigaste, men konsolen hjälper ju till att forma upplevelsen också, och det ska inte underskattas. Switch hybridnatur har verkligen överträffat alla mina förväntningar tex, och det faktum att jag hellre väljer starkt nedgraderade versioner av spel bara för att kunna spela på den, trots att jag har en Xbox One här också som jag lika gärna kunnat använda för det syftet, säger ju ändå en del.

Men ja, jag är som sagt mest glad att spelbranschen är i ett såpass bra skick som den är i idag och att en kan få fantastiska spelupplevelser vilken konsol en än väljer. [smile]

Jocke Andersson:

Jag har stundtals sett framför mig hur du har byggt ett litet altare där du placerar Switchen innan läggdags och tänder några ljus samt offrar en skål med ris i sann japansk anda åt valfri Nintendo-gud


That's a bit weird though. [crazy]

JokerM6 8 feb 2018q

Mr Orange:

Tycker Prime 3 var underhållande när det var nytt.


Jo men det var det.
Men lite såhär efterhand (plus så hade jag kollat på The Completionist video där han reminded me om olika saker) så var både Prime 2 och 3 ljusår efter i spelbarhet, spelglädje än första Prime.
Prime hade såna fantastiska och olika miljöer.
Medans tvåan började bra men blev fort väldigt mörkt dess och mörklila som inte var tilltalande estetiskt, och trean med bruna och gråa nyanser.

Jag litar på Nintendo med Prime 4 faktiskt.
Dom såg till och satte standard för hur fps-äventyr spel skall spelas på konsol med Goldeneye.
Sen kom Metroid Prime och visade vart skåpet skall stå.
Tror att 4:an kan sätta nya standarder, precis som med dom gjorde med Zelda och open-world spel (kommer märkas definitivt i nya Red Dead)

Mr Orange 8 feb 2018q

JokerM6:

Medans tvåan började bra men blev fort väldigt mörkt dess och mörklila som inte var tilltalande estetiskt


Just Prime 2 har jag aldrig spelat pga denna anledning. Det ser så mörkt och trist ut.

Mr Orange 8 feb 2018q

JokerM6:

(kommer märkas definitivt i nya Red Dead)


Det tror jag också. Nu när Botw har visat vad äkta frihet är så känns det begränsat att tex inte kunna simma (som i Red Dead Redemption)

Fröken Keke 8 feb 2018q

Mr Orange:

Just Prime 2 har jag aldrig spelat pga denna anledning. Det ser så mörkt och trist ut.


Spelade det bara när det var nytt, och det är klart inte alls lika minnesvärt som det första dels i miljöer och scenarion.
Däremot vad jag läst och hört om det nu i efterhand ska det ha en struktur som är mycket mer strömlinjeformad med mindre rännande i gamla miljöer fram och tillbaka, något folk klagade på mycket med ettan. (Hade dock aldrig problem med det.)

sanojas75 8 feb 2018q

Jag tycker Prime 3 är riktigt bra. Inledningen är sådär men sen tar det ordentligt. Älskar området med linbanorna man tar fram och tillbaka.

JokerM6 8 feb 2018q

Mr Orange:

Det tror jag också. Nu när Botw har visat vad äkta frihet är så känns det begränsat att tex inte kunna simma (som i Red Dead Redemption)


Haha, ja just fan!

Dess klättersystem är också ett måste fanimig.
Horizon och Red Dead har så vackra miljöer och man vill bara högre upp för att kunna se dess skönhet!

Såg ett klipp häromdagen där dom pratade om Red Dead 2, med rörliga bilder från Red Dead Redemption, fy fan vad snyggt det är alltså. Estetiskt kommer det hålla väldigt länge till, tekniskt så håller det fortfarande också tycker jag [smile]
När fienderna blir skjutna och nerskjutna...fan inte sett något bättre och snyggare ännu.
Minns att jag klagade på The Divisions animationer när folk blev skjutna.
Oj oj, Red Dead 2 kommer bli larvigt bra att det är sjukt!
Och snälla ha kvar honor systemet, att planlöst döda och köra över folk utan konsekvens för ens karaktär är trist!

deniva 8 feb 2018q

Metroid Prime 2 är väldigt bra, men det har en påtagande klaustrofobisk känsla i och med den mörka världen som gör det nästan jobbigt att spela.

Mr Orange 9 feb 2018q

Fröken Keke:

Däremot vad jag läst och hört om det nu i efterhand ska det ha en struktur som är mycket mer strömlinjeformad med mindre rännande i gamla miljöer fram och tillbaka


Det välkomnar jag. Jag känner inte alls samma ro när jag spelar nuförtiden jämfört mot några år sedan.

Mr Orange 9 feb 2018q

JokerM6:

Såg ett klipp häromdagen där dom pratade om Red Dead 2, med rörliga bilder från Red Dead Redemption, fy fan vad snyggt det är alltså


Lust att länka till det klippet?

JokerM6:

Estetiskt kommer det hålla väldigt länge till, tekniskt så håller det fortfarande också tycker jag


Det håller jag med om [smile]

JokerM6:

Minns att jag klagade på The Divisions animationer när folk blev skjutna


Ja, det var ju stor skillnad på deras "in game" footage dom visade på E3, mot vad slutprodukten blev.

(men jag hade fortfarande kul med det i co-op med en kompis)

JokerM6 9 feb 2018q

Mr Orange:

Lust att länka till det klippet?


Var ACG klippet

Mr Orange:

Ja, det var ju stor skillnad på deras "in game" footage dom visade på E3, mot vad slutprodukten blev.


Jo jo, men var inte direkt jag tänkte på, utan animationerna när folk får kulor i sig ;)
Kolla Red Dead
Kroppen flyger på ett sånt jävla snyggt sätt, när dom skjuts ner från hästar, precis som spagetti-western filmerna.
Annars är ju Division rätt fint det också, rent tekniskt, skuggorna som blir av strålkastarna är fortfarande Resident Evil 1 Gamecube imponerande men estetiskt blir det rätt så trist med ett platt och snöigt Manhattan.
Minns när jag såg en uppförsbacke i det spelet haha, var som att hitta ett easter egg

Mr Orange:

(men jag hade fortfarande kul med det i co-op med en kompis)


Lägg till mig på PSN ifall du vill lira nån gång:
JokerM

Ayreonaut 9 feb 2018q

Namco? Helt okej, hellre det än Team Ninja.

Mr Orange 9 feb 2018q

JokerM6:

Jo jo, men var inte direkt jag tänkte på, utan animationerna när folk får kulor i sig ;)


Aha.

JokerM6:

Kolla Red Dead
Kroppen flyger på ett sånt jävla snyggt sätt, när dom skjuts ner från hästar, precis som spagetti-western filmerna


Jag håller med. Du är en sån som lägger märke till detaljer i spel. Jag är likadan.

RDR är enligt mig Rockstar's bästa spel.

JokerM6:

strålkastarna är fortfarande Resident Evil 1 Gamecube


[smile] jag jämför också vissa moderna spel med just Resident Evil till GC. Jag blir fortfarande imponerad av eldeffekterna från eldkastaren.

Mr Orange 9 feb 2018q

JokerM6:

Lägg till mig på PSN ifall du vill lira nån gång:
JokerM


Visst, Lägger till dig ikväll när jag ska spela Sotc!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.