Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Alexander Rehnman recenserar Total War: Warhammer II - Rise of the Tomb Kings

TOTAL WAR: WARHAMMER II - RISE OF THE TOMB KINGS
(PC)
Alexander Rehnman


I höstas släpptes Total War: Warhammer II, där vi rörde oss västerut i Warhammer-världen för att ta del av kapplöpningen för “The Vortex”, den kraftfulla magistormen som High Elves, Dark Elves, Lizardmen och Skaven alla ville ta kontroll över. I spelets första betalda expansion, Rise of the Tomb Kings, tar vi del av samma händelser, men från ett nytt perspektiv.


Långt söderut ligger det uråldriga ökenriket Nehekhara, hemvist åt expansionens titulära ras Tomb Kings, en ras av odöda faraoner som använder sig av nekromanti för att framkalla stora arméer av skelettkrigare. Tomb Kings är inte intresserade av “The Vortex”, men i samband med att en tvåsvansad komet passerar och kapplöpningen börjar upptäcker de att “The Black Pyramid of Nagash” i Nehekharas öken har vaknat till liv. Då pyramiden besitter stor kraft vill var och en av de odöda kungarna lägga beslag på den för sin egen vinning. Detta leder till en intern kamp för de magiska böcker som krävs för att öppna pyramiden och det är där du som spelare kommer in och axlar rollen som en av kungarna.


Likt alla andra raser i Total War: Warhammer-serien har Tomb Kings egen spelmekanik, baserat på Warhammer-lore. Sättet Tomb Kings spelas på skiljer sig ganska markant från många andra raser, främst genom att det är helt gratis att skapa och underhålla arméer, då detta görs genom att återuppliva gamla krigare istället för att anställa soldater och köpa utrustning åt dem. Denna fördel kommer givetvis med ett antal nackdelar för att kompensera. Tomb Kings är kraftigt begränsade när det kommer till att införskaffa nya generaler och hur många enheter av vissa typer de kan ha i sina arméer och dessutom är många av enheterna ren kanonmat som snabbt utplånas på slagfältet, vilket dock kompenseras av att andra enhetstyper, samt hjältarna, är betydligt starkare men svårare att få tag på.


Att många av Tomb Kings enheter lätt dör ute på slagfältet blir dock till en lite mindre nackdel när den unika förmågan “Realm of Souls” kommer in i bilden. Dör tillräckligt många Tomb Kings-enheter i ett slag kommer de kvarvarande automatiskt börja hela sig innan vissa av de fallna krigarna reser sig igen och efter ännu fler dödsfall får spelaren gratis framkalla en styrka Ubshanti, Tomb Kings elitkrigare, var som helst på slagfältet. Detta gör att det som inledningsvis kan kännas som ett rejält nederlag inte sällan slutar i en seger, om än med en ordentligt decimerad armé.


Något annat unikt för Tomb Kings är det crafting-system som tillkommer i expansionen. Där andra raser kan plundra vapen och utrustning från fallna fiender har Tomb Kings istället möjlighet att tillverka dem på egen hand, genom att använda sig av resurser som samlas ihop genom att kontrollera områden på kampanjkartan. Detta system kan också användas för att framkalla legendariska legioner och på så sätt göra sina arméer ännu starkare, vilket gör det till ett viktigt verktyg i kampen om Nehekhara.


Utöver Tomb Kings och Nehekhara tillkommer inte mycket nytt till Total War: Warhammer II med Rise of the Tomb Kings. Kanske inte så konstigt, med tanke på expansionens namn och det faktum att den kostar 17,5 euro. Om man gillar Tomb Kings sedan tidigare eller bara har tröttnat på de andra raserna är expansionen helt klart värd sitt pris, då Tomb Kings unika spelmekanik gör dem riktigt roliga och intressanta att spela med, samt att deras egna kampanj bjuder på flera timmar av nytt innehåll. Är man inte intresserad av att spela som dem gör man nog bäst i att lägga pengarna på något annat eller spara dem till nästa expansion, vad det nu blir.


Total War: Warhammer II var redan riktigt bra sedan tidigare och Rise of the Tomb Kings lägger till roliga nyheter för den som gillar just Tomb Kings. Den nya rasen har några av spelets estetiskt häftigaste och galnaste enheter, intressant och unik spelmekanik, samt en egen kampanj, vilket i mitt tycke gör dem värda att prova på. Om man inte är intresserad av Tomb Kings finns däremot inte särskilt mycket att hämta här.

Relaterade bilder

Oskar Skog 8 feb 2018Visningar: 526 

Taggar: Total War: Warhammer II, Rise of the Tomb Kings

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.