Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Bayonetta 2 var från början i utveckling till PS3 och Xbox 360

I slutet av förra året bekräftade Nintendo att Platinum Games arbetar på Bayonetta 3 till Switch.


Vi fick också veta att Bayonetta 1 och 2 ska släppas till formatet.


Nu har Hideki Kamiya berättat mer om utvecklingen av Bayonetta-serien. Här får vi reda på att utvecklingen av Bayonetta 2 startade till PS3 och Xbox 360. Det här projektet blev senare lagt på is på grund av händelser inom Sega. 


Nintendo gick senare in och finanserade färdigställandet av Bayonetta 2 till Wii U. Nintendo finanserade samtidigt en version av Bayonetta till Wii U.


Det här tar oss till Bayonetta 3. Det här spelet finanserias också av Nintendo och alla rättigheter till det ligger hos Sega och Nintendo. De har bestämt att Bayonetta 3 ska komma till Switch.


"Jag kan inte förklara hur glad jag är att vi får chansen att göra Bayonetta 3", skriver Kamiya. "Vi ska göra allt som står i vår makt att göra spelet så bra som möjligt."


Bayonetta 1 och 2 kommer till Switch den här veckan. Vi har inget datum för Bayonetta 3 än.

Oskar Skog13 feb 2018Visningar: 695 

Taggar: Bayonetta 3, Nintendo, Platinum Games, switch

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

NicolausCamp13 feb 2018q

Så med andra ord, om folk ska vara arga på någon för att spelen inte kom till Sony eller Microsofts plattformar så är det Sony och Microsoft en ska vara sur på.
Jag är mest glad att vi fick spelet alls, för de två Bayonetta-spelen är verkligen, hands down, de bästa actionspel som skapats!

NicolausCamp13 feb 2018q

Läste igenom Kamiyas tweets nu, och blev överraskad när jag insåg att Bayonetta 1 först fick japanskt tal i Wii U-versionen, och det stämmer ju! Det finns inte på PS3 eller 360. Jag utgick bara från att det fanns på de japanska utgåvorna, men de hade ju tydligen engelskt tal de också.
Det var tydligen Nintendo som stod för kostnaderna för det japanska ljudspåret, och det var med deras tillåtelse som det fick inkluderas i PC-versionen också.
Så med andra ord är alltså originalspråket i Bayonetta-spelen engelska. Interesting...

The Sign Painter13 feb 2018q

Alltid kul att få höra lite bakgrund till sådana här projekt som hoppar runt vad gäller rättigheter och kontrakt. Brukar vara en jäkla röra att försöka reda ut vem som äger vad och varför.

Undrade lite hur de hade gjort med 3:an, men med tanke på att Nintendo själva utannonserade det så var det kanske självklart att de var delägare i projektet från start.

På ett sätt är det ju lite synd att serien ska behöva låsas på en konsol, för det är ju inte precis ett överflöd av action-spel på marknaden (speciellt inte av samma kaliber som Bayonetta). Men men, hoppas att 3:an blir lika bra som sina föregångare. [smile]

Notorious Gamer13 feb 2018q

Läste hans tweets (gillade till och med alla där Nintendo tas upp hehe) och det gjorde min dag bättre.

Längtar mycket till Bayonetta spelen till Switch.

Ribcage13 feb 2018q

NicolausCamp:

Så med andra ord, om folk ska vara arga på någon för att spelen inte kom till Sony eller Microsofts plattformar så är det Sony och Microsoft en ska vara sur på


Nä, Sega verkar det vara. Enligt den här nyheten iallafall. Sen betalade Nintendo för utveckling och exklusivitet.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

NicolausCamp:

Så med andra ord, om folk ska vara arga på någon för att spelen inte kom till Sony eller Microsofts plattformar så är det Sony och Microsoft en ska vara sur på.


Har väl vart självklart hela tiden att man inte skulle vara sur på Nintendo för tvåan. Däremot tycker jag personligen att man med all rätt kan vara lite smått sur över att Nintendo bestämde sig för att köpa till sig exklusivitet för trean och att Sega gick med på det - när det vid det laget var ganska glasklart att Sony och Microsoft tagit fel beslut med tvåan och insett att deras kunder faktiskt ville ha fler spel i serien.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

när det vid det laget var ganska glasklart att Sony och Microsoft tagit fel beslut med tvåan och insett att deras kunder faktiskt ville ha fler spel i serien.


Om det nu var så glasklart skulle väl Sony/Microsoft betalat för de rättigheterna för länge sen?
Finns ju ingenting som hindrar dem från att slänga pengar på PlatinumGames och be dem utveckla ett eget Bayonetta som är exklusivt för dem. PlatinumGames jobbar enligt kontrakt. Har du pengarna kan du be dem att göra precis vilket spel du vill, i stort sett...

NicolausCamp13 feb 2018q

Ribcage:

Nä, Sega verkar det vara. Enligt den här nyheten iallafall. Sen betalade Nintendo för utveckling och exklusivitet.


Sega ville inte betala för den fortsatta utvecklingen, men där kunde Sony eller Microsoft ha hoppat in... Det gjorde de inte, men Nintendo gjorde det, OCH finansierade även en Wii U-port av första spelet.
Så visst, Sega kan klandras för att de inte trodde på projektet, men det gjorde ju å andra sidan inte de andra heller...

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

NicolausCamp:

Om det nu var så glasklart skulle väl Sony/Microsoft betalat för de rättigheterna för länge sen?


Nej. För att det är inte så branschen ska fungera. Sega har pengar. De ska inte sitta där och vänta på att andra företag erbjuder sig att finansiera deras spel för att hålla igång sin verksamhet. Vi har kommit till en väldigt dålig plats om vi är okej med att modern spelutveckling går åt det hållet.

Jag skulle inte heller tycka att det vore rättvist om Sony betalar för Street Fighter VI om några år. Det går bra för Capcom igen. De har fan råd att satsa på sina egna spel. Samma sak gäller Sega.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Däremot tycker jag personligen att man med all rätt kan vara lite smått sur över att Nintendo bestämde sig för att köpa till sig exklusivitet för trean och att Sega gick med på det


As for Bayonetta 3, it was decided from the start that the game was going to be developed using Nintendo's funding. Without their help, we would not have been able to kick off this project.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Det tror jag också är ren bullshit. Sega har som sagt pengar. De ville bara inte använda dem.

Lat_Spenat13 feb 2018q

Virde: du är ju alltid småsur så fort ett spel inte släpps till Playstation.

Varför svär du inte över att Sony betalade för rättigheterna till Bloodborne om det nu är exklusiva spel du stör dig på?

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Samma sak gäller Sega.


Sega äger inte PlatinumGames. Däremot äger de Bayonetta som IP. Sega har valt att inte göra något med det. Sony eller Microsoft kunde vända sig till Sega och säga "Hej, vi vill göra ett Bayonetta-spel till vår konsol eftersom ni inte är intresserade av att göra något med IP:t själva. Här är en bunt med cash!"... men det gjorde de inte. Det gjorde däremot Nintendo. Case closed.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Det tror jag också är ren bullshit.


Det kommer direkt från en av Kamiyas tweets, och han har då aldrig slagit mig som extra lojal till någon specifik hårdvaruutvecklare.

Redfoxe13 feb 2018q

"Nintendo fixar bara egna exklusiva spel lol"
"Fan för att Nintendo tog det IP:et!"

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Jag skulle inte heller tycka att det vore rättvist om Sony betalar för Street Fighter VI om några år. Det går bra för Capcom igen. De har fan råd att satsa på sina egna spel. Samma sak gäller Sega.


Får även flika in här att det är skillnad på att ha råd och att tro på ett projekt. Sega trodde helt enkelt inte på Bayonetta som IP, och då ingår de i avtal med Nintendo som faktiskt var intresserade..
Capcom tex tror ju inte alls på Darkstalkers, uppenbarligen. Hade du haft något emot om Sony hoppade in med pengar för att sponsra ett nytt spel i den serien? Ett spel du aldrig hade fått se annars?

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Lat_Spenat:

du är ju alltid småsur så fort ett spel inte släpps till Playstation.


Nej. Däremot hoppas jag ju att spel jag vill köpa kommer till det format jag spelar på mest. Jag blir inte "alltid småsur" varenda gång ett spel inte kommer till formatet.

Lat_Spenat:

Varför svär du inte över att Sony betalade för rättigheterna till Bloodborne om det nu är exklusiva spel du stör dig på?


Jag bryr mig inte om Bloodborne, eller Souls för den delen. Inte min typ av spel, så jag kan inte påstå att jag medvetet klickar mig in på nyhetsartiklar som berör dem. Likaså finns där många spel som är exklusiva till Switch eller Xbox One som jag också saknar intresse för. Helt orimligt att kommentera varenda konsolexklusivt spel "bara för att", eller hur?

Jag bryr mig dock om fightingspel, och nämnde ett exempel där Sony gått in och betalat för ett ovan och skrev att jag hoppas att det inte händer igen.

Sen är väl Bloodborne delvis utvecklat av Sony, precis som Demon's Souls? Det är ju tekniskt också ett helt nytt IP och inte en uppföljare. Så det hade varit en mer rättvis jämförelse om Nintendo betalt och varit med och utvecklat ett Bayonetta-liknande spel, som då var ett helt nytt IP och faktiskt inte Bayonetta.

Ribcage13 feb 2018q

NicolausCamp:

Om det nu var så glasklart skulle väl Sony/Microsoft betalat för de rättigheterna för länge sen?


Men ska alla utgivare skylla på Sony och MS för att de inte släpper en uppföljare för att de inte har råd att tillverka spelet? Alla spel ska de betala utvecklingen för och de ska bli exklusiva, för annars ska du bli sur?

NicolausCamp13 feb 2018q

Ribcage:

Men ska alla utgivare skylla på Sony och MS för att de inte släpper en uppföljare för att de inte har råd att tillverka spelet? Alla spel ska de betala utvecklingen för och de ska bli exklusiva, för annars ska du bli sur?


Som utgivare backar en ju det en tror på. Sega trodde inte på Bayonetta och både Microsoft och Sony hade en chans att finansiera det. Det gjorde de inte, och nu blir folk sura på Nintendo för att spelet släpps alls? Då är det ju just Sega, Sony och Microsoft som ska kritiseras för att de helt enkelt inte trodde på spelet och varumärket.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

NicolausCamp:

Det kommer direkt från en av Kamiyas tweets, och han har då aldrig slagit mig som extra lojal till någon specifik hårdvaruutvecklare.


Han är också lite av en galenpanna [crazy]

Jag menar...





(vilket många begåvade artister förvisso är)

NicolausCamp:

Får även flika in här att det är skillnad på att ha råd och att tro på ett projekt.


Ja, och det är ju precis detta som är min poäng. Ingen trodde på Bayonetta 2. Men kom igen, att påstå att trean var i samma båt är bara absurt.

NicolausCamp:

Capcom tex tror ju inte alls på Darkstalkers, uppenbarligen. Hade du haft något emot om Sony hoppade in med pengar för att sponsra ett nytt spel i den serien? Ett spel du aldrig hade fått se annars?


För att göra en analogi här;

Om Capcom inte skulle haft tankarna på att göra ett Darkstalkers de närmsta 15 åren och ett företag (behöver inte vara Sony) kommer in och betalar för ett helt nytt spel, säg Darkstalkers 4... ok. Det är tråkigt att det behöver hända så, men det går att förklara som ett rimligt affärsbeslut. Detta är typ vad som hände med Bayonetta 2.

Om sedan Capcom efter att Darkstalkers 4 skapat stort intresse för serien igen låter företaget som köpte fyran köpa till sig Darkstalkers 5 när det är ganska tydligt att de kan stå för notan själva och att de nu vet att alla vill ha spelet... då är vi inne på vad som händer med Bayonetta 3 och där tycker jag det är svårare att säga "men det skulle aldrig ha hänt annars", för det låter som en dålig PR-ursäkt.

Ribcage13 feb 2018q

NicolausCamp:

Det gjorde de inte, och nu blir folk sura på Nintendo för att spelet släpps alls?


Det är ju fin PR att säga att spelet aldrig hade släppts. Jag har inte varit bakom dörrarna hos Sega så jag vet inte sanningen, de verkar lite svåra på den studion. Jag tror att de som nu är sura, som jag inte sett här, är det för att serien inte fortsätter på de format där det började utan köptes exklusivt. Om man vill vara arg på Sega eller Nintendo är väl upp till var och en. Det är väl trist för fansen hur som helst, om de inte vill punga upp för en ny konsol.

Sega har inte nämnt att de inte trodde på det. Men kanske utgivarnas budget tog slut av olika anledningar. Vet du vad för "händelser inom Sega" det handlar om så skulle det vara intressant att veta. Annars är det spekulation.

[.quote=NicolausCamp]Då är det ju just Sega, Sony och Microsoft som ska kritiseras för att de helt enkelt inte trodde på spelet och varumärket.[/quote]

Så till vida att man tycker att Sony och MS borde köpa tredjepartsspel exklusivt på princip varje gång de får frågan.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Ja, och det är ju precis detta som är min poäng. Ingen trodde på Bayonetta 2. Men kom igen, att påstå att trean var i samma båt är bara absurt.


Frågan är ju dock hur Sony/Microsoft-ägare hade reagerat på att inte få ta del av tvåan alls. Det är ju lite som det jag läste om Sony-spelare som inte ens tittade åt Titanfall 2 just för att första spelet aldrig kom till deras format (trots att tvåan var en fristående historia).

Sedan. Bayonetta-spelen är inte så stora som du verkar tro. Visst finns där en högljudd skara som älskar dem, men de är ju inte kioskvältare direkt, och inte ens Bayonetta 2 har ju sålt speciellt bra ändå och det känns inte som om varken Sega eller Nintendo gjorde någon större vinst på det. Kan du verkligen klandra Sega för att inte vilja ta en risk med ett tredje spel då? Jag kan det iaf inte...

NicolausCamp13 feb 2018q

Ribcage:

Så till vida att man tycker att Sony och MS borde köpa tredjepartsspel exklusivt på princip varje gång de får frågan.


Om det innebär att ett spel blir av överhuvudtaget så tycker jag definitivt att det är bättre än inget.

Lat_Spenat13 feb 2018q

Sony utvecklade inte något av Bloodborne eller Demons soul. De hjälpte bara till med pengar och reklam. De äger varumärkena, men de var inte på något vis delaktig i att utveckla spelen. Det gjorde Fromsoft.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

NicolausCamp:

Frågan är ju dock hur Sony/Microsoft-ägare hade reagerat på att inte få ta del av tvåan alls.


De hade ju kunnat inkludera en sammanfattning av handlingen eller något. För att ta upp Capcom igen så fick ju Microsoft Dead Rising 3. Det är liksom inte så att det inte händer.

NicolausCamp:

Sedan. Bayonetta-spelen är inte så stora som du verkar tro.


Jag tror inte de kostar jättemycket men drar in pyttelite pengar. Utvecklingskostnaden är nog anpassad efter försäljningen. Och då kan man ju undre varför de tror att de skulle sälja mindre om spelet släpptes till PS4, XBO och Steam också.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Jag tror inte de kostar jättemycket men drar in pyttelite pengar. Utvecklingskostnaden är nog anpassad efter försäljningen. Och då kan man ju undre varför de tror att de skulle sälja mindre om spelet släpptes till PS4, XBO och Steam också.


Skillnaden är ju att om Nintendo står för kostnaderna har Sega ryggen fri, men om Nintendo inte står för det får Sega göra det själva, och då blir det mer riskabelt för dem. Visst hade de troligtvis tjänat pengar, men troligtvis inte så mycket som de hade önskat. Många ställde sig ju skeptiska till att vi någonsin skulle få ett Bayonetta 3 iom att tvåan sålde såpass lite som det gjorde.
Som sagt, jag har full förståelse för att Sega inte är intresserade, men som ett sätt för Nintendo att locka kunder till sin konsol är det ju ett starkt kort.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Lat_Spenat:

Sony utvecklade inte något av Bloodborne eller Demons soul. De hjälpte bara till med pengar och reklam. De äger varumärkena, men de var inte på något vis delaktig i att utveckla spelen. Det gjorde Fromsoft.


Vad jag läst så har du fel i vart fall gällande Bloodborne. Sony kom till Fromsoft med hela konceptet om Bloodborne. Det var inget Fromsoft tänk göra utan Sony.

Enda anledningen till att jag vet detta är att jag älskar det mesta från Japan Studio, även om Bloodborne inte tilltalar mig [crazy]

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

NicolausCamp:

Skillnaden är ju att om Nintendo står för kostnaderna har Sega ryggen fri, men om Nintendo inte står för det får Sega göra det själva, och då blir det mer riskabelt för dem.


Vilket säkert även då betyder att Sega får mindre del av vinsten.

Fråga; hur hade Switch-ägare reagerat om Sony eller Microsoft köpte DMC5 och sen efter alla andra blivit upprörda även köpt DMC6 för Capcom var "osäkra"? [crazy]

Jag tycker bara det känns så absurt när vi talar om giganter som Capcom och Sega här.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Fråga; hur hade Switch-ägare reagerat om Sony eller Microsoft köpte DMC5 och sen efter alla andra blivit upprörda även köpt DMC6 för Capcom var "osäkra"?


Jag vettefan vad Nintendo-fans hade haft emot det då DMC aldrig ens släppts till en Nintendo-konsol.tidigare. [wink]

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Kanske inte bästa jämförelsen på så vis. Tänkte mest genremässigt.

Men säg Street Fighter VI som jag nämnde tidigare. Jag anser inte att det vore schysst av Sony att erbjuda en stor summa för att fortsätta få ha den serien exklusivt och att Capcom sen blir bländade av pengarna.

Som sagt, har full förståelse för tvåan. Tycker det låter som bullshit PR när de säger att de inte kunde gjort trean utan Nintendo. Sega hade definitivt haft råd att betala för kalaset samt att intresset är större nu än mellan ettan och tvåans släpp.

Jag menar... det här är ett företag som ansåg att det var värt att investera i Valkyria Revolution [rolleyes]

Alexander Rehnman13 feb 2018q

Tycker det är intressant med den "om inte vi får det så ska ingen få det"-mentalitet som ibland kommer upp i diskussioner som denna.

Jag menar, det är väl bättre att ett format får mer Bayonetta än att INGET format får mer Bayonetta, iallafall?

Om nu Nintendo har betalat för Bayonetta 2 + 3 är det i mitt tycke inte alls konstigt att spelen blir Nintendo-exklusiva som följd. Hade tyckt samma om Sony eller Microsoft gjort det, för den delen.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Alexander Rehnman:

Jag menar, det är väl bättre att ett format får mer Bayonetta än att INGET format får mer Bayonetta, iallafall?


Det är ingen här, i den här tråden, som sagt att de tycker så om tvåan. Men det känns orimligt att utgå från att trean var i samma position efter all uppståndelse kring tvåan.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Men säg Street Fighter VI som jag nämnde tidigare. Jag anser inte att det vore schysst av Sony att erbjuda en stor summa för att fortsätta få ha den serien exklusivt och att Capcom sen blir bländad av pengarna.


Som jag ser det har det ju mycket med just omkostnader och vinstpotential att göra.
Om vi går tillbaka till DMC. Säg att det har gått "hyffsat" för serien, men att Capcom inte känner att det är värt att investera mer i den. Någon kommer in och finanseriar en ny del exklusivt till deras format, och spelet blir en braksuccé.
Hade jag varit i ledningen på Capcom hade jag då godkänt en uppföljare som utvecklats till samtliga format.
Om spelet däremot inte nått förväntningarna eller bara precis gått med vinst, då hade nog jag dragit mig för att ge grönt ljus åt ytterligare en del utan någon form av backup, och detta är ju vad som ser ut att ha hänt med just Bayonetta.

Magnus Virdeborn:

Tycker det låter som bullshit PR när de säger att de inte kunde gjort trean utan Nintendo. Sega hade definitivt haft råd att betala för kalaset samt att intresset är större nu än mellan ettan och tvåans släpp.


Är det? Bayonetta 2 sålde som sagt inte speciellt bra. Det nådde inte ens upp till originalets siffror på ENDAST PS3, för att inte tala om alla andra format kombinerat.

Nu är serien i rampljuset igen just för att Nintendo utannonserat Bayonetta 3 och Switch-samlingen. Hade det inte hänt hade ju knappt någon pratat om Bayonetta längre. Du överskattar verkligen den seriens popularitet och dragkraft. Och hur mycket jag än önskar att Bayonetta var ett av världens bäst säljande spelvarumärken så är det helt enkelt inte så, och det är bara att acceptera det och gå vidare.

Super Player13 feb 2018q

Hur sålde tvåan?

NicolausCamp13 feb 2018q

Daniel John Johnsson:

Hur sålde tvåan?


Enligt VGChartz var det runt 850.000 totalt.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Daniel John Johnsson:

Hur sålde tvåan?


NicolausCamp:

Är det? Bayonetta 2 sålde som sagt inte speciellt bra.


Det var ett Wii U-spel. Svårt att argumentera att det kunde ha sålt massvis enbart på den premissen [wink]

Jag tvivlar inte en sekund på att det kommer sälja mer till Switch än Wii U. Trots att det är "gammalt" nu.

NicolausCamp:

Enligt VGChartz var det runt 850.000 totalt.


Om det stämmer är det ju dock en bra siffra, för Wii U.

Super Player13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Det var ett Wii U-spel. Svårt att argumentera att det kunde ha sålt massvis enbart på den premissen [wink]


Säga vad man vill om konsolförsäljningen i jämförelse med PS4 ...

Men spelförsäljning var det väl ingen större brist på. Där intresse fanns.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Om det stämmer är det ju dock en bra siffra, för Wii U.


För Wii U är det en "okej" siffra, men det är ju inget Mario Kart eller Smash Bros. direkt.
Och det är definitivt inte en siffra som skulle få Sega att utbrista "Gör Bayonetta 3 NU!!!!" [crazy]

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Nej, men titta på alla som skrek efter spelet och inte hade en Wii U. Intresset hade ju väckts. Tycker det stod klart att Sony och Microsoft tabbat sig som inte sett till att spelet kom till deras konsoler.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Nej, men titta på alla som skrek efter spelet och inte hade en Wii U. Intresset hade ju väckts. Tycker det stod klart att Sony och Microsoft tabbat sig som inte sett till att spelet kom till deras konsoler.


Fast det händer väl nästan alltid när ett spel som tidigare varit multi istället blir exklusivt till ett annat format? Nintendo-fans blev ju svinsura när Playstation fick Final Fantasy och "det bra" Castlevania-spelet tex. Exklusivitet kommer nog alltid väcka sådana reaktioner. Det gör liksom ett spel mer "åtråvärt".

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

NicolausCamp:

Fast det händer väl nästan alltid när ett spel som tidigare varit multi istället blir exklusivt till ett annat format?


Fast där var det ju på grund av att Nintendo tabbade sig och Saturn inte var tillräckligt kraftfull (även om den fick en dålig port av SotN).

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Fast där var det ju på grund av att Nintendo tabbade sig och Saturn inte var tillräckligt kraftfull (även om den fick en dålig port av SotN).


Visst, men Nintendo-spelarna var fortfarande sura. [crazy]

Johan Lorentzon13 feb 2018q

Bayonetta 1 sålde väl också mycket sämre än betygen det fick som är av någon anledning typiskt Platinumspel. De har en dedikerad fanskara men säljer långt sämre än de förtjänar. Var väl det Sega såg och ville därför inte satsa på en tvåa.

Platinum är ju lite av legosoldater, de sällar sig inte till något format specifikt, men utvecklar åt det håll pengarna kommer ifrån.

NicolausCamp13 feb 2018q

Johan Lorentzon:

Platinum är ju lite av legosoldater, de sällar sig inte till något format specifikt, men utvecklar åt det håll pengarna kommer ifrån.


Precis, och som det låter hade de ju gått under om inte NieR Automata blev den succé det blev. Deras spel säljer ju generellt sett inte speciellt bra annars, som sagt.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Men det är ju här uppföljarna kommer in i bilden. GBA och DS fick sex grymma Castlevania-spel i samma stil som totalt utklassade vad som släpptes till PS2 och Xbox.

SotN sålde, likt Bayonetta 2, inte så värst bra. Ändå fanns där ett intresse bland Nintendo-fans att köpa alla dess "riktiga" uppföljare. [crazy]

I vilket fall, tror inte vi kommer så mycket längre i den här diskussionen. Jag står i vart fall fast vid att jag tror att Sega utan tvekan hade kunnat finansiera B3 för alla konsoler och att det faktum att de inte gjorde det (men kunde satsa på Valkyria Revolution?) betyder att de bara inte bryr sig.

Problemet nu är ju att Nintendo i princip köpt upp hela Bayonetta-seriens framtid, vilket känns tråkigt.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Johan Lorentzon:

Platinum är ju lite av legosoldater, de sällar sig inte till något format specifikt, men utvecklar åt det håll pengarna kommer ifrån.


Det stämmer, men Bayonetta är inte deras IP. Det är Sega som äger det.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Problemet nu är ju att Nintendo i princip köpt upp hela Bayonetta-seriens framtid, vilket känns tråkigt.


Skaffa en Switch så känns det inte lika tråkigt. Guaranteed. [wink]

Super Player13 feb 2018q

Exklusiviteter har ju alltid varit och kommer alltid vara viktiga. Har väl ofta varit lite tydligare inom spelbranschen men även under Blu-Ray och HD-DVD tider kunde man ju se av detta. Eller som idag när olika streamingplattformar tävlar om ens intresse genom att buda på filmer det snackas om under festivaler eller teckna olika avtal om Star Trek, Marvel, DC, eller vad det nu än må vara.

Och Jay-Z och hans Tidal ...

Vet inte om det finns några rätt och fel i det hela. Är väl mest bara trist när pengarna i vissa fall går till att hålla undan spel från konkurrensen snarare än till att faktiskt engagera sig. Man kan ju vinkla det som att alla spelare får 'Rise of the Tomb Raider' efter ett års tidsexklusivitet, snarare än att det är bundet till plattformen för evigt, men egentligen betalades det ju bara för att alla andra skulle få det ett år senare.

Inte för att spelet skulle bli till.

Med Bayonetta-spelen kan man ändå se att Nintendo engagerat sig. Eftersom Sega ju vägrar. Då är det svårt att direkt klaga på det. Visst hade det varit bra om t ex Activision ville lägga de pengarna, och släppa det till allt, men uppenbarligen är deras Platinum* budget begränsad till snabb licens-shovelware.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Jag kommer göra det tids nog, men det är ingen prioritet. Dock ser jag förvisso mer fram emot ett eventuellt DMC5.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Daniel John Johnsson:

Och Jay-Z och hans Tidal ...


Vilket bottennapp!

NicolausCamp13 feb 2018q

Daniel John Johnsson:

Inte för att spelet skulle bli till.


Precis. Crystal Dynamics har ju sagt att Rise skulle blivit av oavsett (men även att Microsofts pengar och resurser hjälpte dem att göra ett bättre spel). I fallet Bayonetta låter det ju som om det hade varit förlorat om inte Nintendo hoppat in.

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

Som sagt, jag köper det för Bayonetta 2, men inte Bayonetta 3. Men det är vad det är.

Fast om de kör med samma ursäkt för Bayonetta 4 - "det hade inte kunnat bli av utan Nintendo!" så måste alla ändå hålla med om att det är bullshit [crazy]

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Fast om de kör med samma ursäkt för Bayonetta 4 - "det hade inte kunnat bli av utan Nintendo!" så måste alla ändå hålla med om att det är bullshit


Det beror på hur väl Bayonetta 3 säljer... and so the circle starts over. [crazy]

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

NicolausCamp:

Det beror på hur väl Bayonetta 3 säljer... and so the circle starts over. [crazy]


Jag är bombsäker på att alla tre spelen kommer sälja som smör till Switch.

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Jag är bombsäker på att alla tre spelen kommer sälja som smör till Switch.


Tror jag säkert. Nintendo verkar ha lockat tillbaka core-publiken till konsolen den här gången.

Kimus13 feb 2018q

Jag älskar verkligen det första Bayonetta-spelet. Det är fantastiskt. Uppskattade extremt mycket hyllningen av Space Harrier mot slutet av spelet - något som troligen gick väldigt många spelare förbi.
Hade aldrig köpt en XBOX 360 Refurbish och Bayonetta om jag inte jobbat för GAME.se (onlinebutiken) och fått maximal rabatt. Nintendo behöver verkligen en bra spelserie som Bayonetta och det är roligt att det nu kommer en 3:a.
Jag skulle väldigt gärna spela Bayonetta 2 och 3, men skulle aldrig köpa en Nintendo-konsol för att få det nöjet.
Grattis alla Nintendo Switch-ägare!

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

Jag är bombsäker på att alla tre spelen kommer sälja som smör till Switch.


(F.ö. skulle jag inte bli förvånad alls om Nintendo-fans skriker sig hesa och bojkottar serien om 4:an släpps till fler format än Nintendos. Typ "Det var bara bra så länge det var exklusivt!" osv [crazy])

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

(Du menar som med Rayman Legends?)

Magnus Virdeborn13 feb 2018q

(Viskar vi nu?)

NicolausCamp13 feb 2018q

Magnus Virdeborn:

(Du menar som med Rayman Legends?)


(typ så)

Magnus Virdeborn:

(Viskar vi nu?)


VAD SA DU!?

Delacroix13 feb 2018q

Kimus:

Uppskattade extremt mycket hyllningen av Space Harrier mot slutet av spelet - något som troligen gick väldigt många spelare förbi.


Ja, första Bayan hade extremt många Segahyllningar i sig, det piggade upp som fan <3

NicolausCamp13 feb 2018q

Inte bara Sega-hyllningar. [wink]

Bleatlessness13 feb 2018q

Glöm inte bort att Bayonetta är mer för Nintendo än Sega. Sega kan sälja ett spel. Nintendo kan sälja en konsol. De har alltså incitament större än om Bayonetta enskilt säljer bra.

Ribcage15 feb 2018q

Ny artikel från DF:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-is-swi...

Verkar som att One X-versionen fortsatt är den bästa konsolversionen av Bayonetta.

NicolausCamp15 feb 2018q

Ribcage:

Verkar som att One X-versionen fortsatt är den bästa konsolversionen av Bayonetta.


Inte så överraskande med tanke på hårdvaran i X, men om en jämför med exempelvis vanliga Xbox One så logger Switch-versionen före den, samt att det fortfarande är den enda versionen som är bärbar (och dessutom 720p i bärbart läge, vilket definitivt inte är helt fel!)

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.