Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Amanda Steén recenserar A Way Out

A WAY OUT
(PS4, PC (testat), Xbox One)
Amanda Steén


För två år sedan satte jag och, vad som skulle bli en av de viktigaste personerna för mig, oss ned i en soffa för att spela Brothers: A Tale of Two Sons. Vi hade på förhand bestämt att vi skulle dela på handkontrollen på det egendomliga viset att fatta tag om varsin sida för att i sin tur styra varsin karaktär. Detta skulle generera ett sannerligen speciellt band – både oss emellan såväl som till spelet. Brothers blev det årets starkaste spelupplevelse för mig. Och nu, två år senare, var det dags att med samma kompanjon istället greppa tag om varsin handkontroll och sida vid sida ta oss an A Way Out.


Att Josef Fares nya spel A Way Out hade höga förväntningar på sig är minst sagt en underdrift. Redan under förra årets E3 var detta spel något som jag såg fram emot mest under kommande år. Något som dock har oroat mig lite fram tills att jag faktiskt var i spelets slutskede var att det led av något jag kallar biosjukan – det vill säga att trailern upplevdes som oerhört avslöjande. Jag har sett detta hos många filmer som släpps idag och känslan det frambringar är att berättelsen går att pussla ihop nästintill fullständigt av att bara se trailern. Mina tankar gick således, trots min entusiasm – är A Way Out ännu mer än det jag redan fått se?


I spelets inledande fas får vi välja vem som skall styra vilken karaktär. En av oss styr Leo – en hetlevrad, impulsiv karaktär som bär sina känslor på utsidan. Den andre styr Vincent – en karaktär som är mer eftertänksam, beräknande och återhållsam. Många skulle kanske argumentera för att det likväl skulle kunnat vara två kvinnor i detta äventyr – men jag instämmer dock inte då jag upplevde att de klaffade lysande med miljön de befinner sig i. Såklart är det alltid viktigt att se saker och ting från ett inkluderande perspektiv, men här finner jag ingen problematik i att huvudkaraktärerna är av det manliga könet. Dessa två karaktärer utgör oerhört bra kontraster till varandra såväl personlighetsmässigt som spelmekaniskt. Under spelets gång kan du utföra val som ligger närmare den ene eller den andres natur – detta är val som de två spelarna fattar unisont vilket gör att det finns olika vis att tackla situationerna. På förhand hade vi dock hört mycket om att det finns oerhört många lösningar samt vis att ta sig an spelet. Dock upplevdes A Way Out som hyfsat strömlinjeformat ändå, vilket mycket möjligt är en illusion då spelet kändes väldigt intuitivt i hur en tog sig igenom det.


Dessa två skiljt olika karaktärers vägar korsas när de, på grund av olika anledningar, har försatt sig i en fängelsesits i sjuttiotalets förenta stater. De två kommer i kontakt med varandra via deras gemensamma vision – att fly därifrån. Båda två har ouppklarade affärer på utsidan gallren och de taggtrådsprydda murarna. De bestämmer således att ta hjälp av varandra och tillsammans försöka ge sig ut på fri fot. Via fysiskt samarbete på det spelmekaniska planet såväl som kommunikativt samarbete tar de sig an en hel kluriga hinder för att nå sitt mål. Jag vill nog påstå att det är en stor fördel att ta sig an detta spel tillsammans i en soffa med en person en känner – av den enkla anledningen att samarbetet i vissa fall behöver sitta som en smäck, något det enklast gör om kommunikationen två personer emellan är välfungerande.

Något jag uppskattade igenom hela upplevelsen var att en generellt sett vaggades in i en känsla av realism. Hinder finns på vägen och allting går inte fullt ut som en dans på rosor – precis som i det verkliga livet. Det är därtill imponerande att de hinder som presenteras för spelarna känns som en naturlig del av vägen mot målet och inte något som enbart fyller ut speltid.


Den mer realistiska illusionen bröts dock några enstaka tillfällen då det fanns delar där en stannade i ett moment under en längre period och dialoger helt plötsligt började upprepa sig. Att en skall smyga förbi en vakt som säger samma saker om och om igen och att en nästan börjar tro att han har Alzheimers. Eller för all del att min karaktär fem gånger i rad säger att han bara skall gå och kissa innan läggdags för att täcka upp för kamraten i cellen bredvid utan att någon tycker att det är några konstigheter. Det är ju uppenbart att ordväxlingsmöjligheterna tagit slut och inte att han har diabetes, liksom. Bortsett från dessa enstaka små malörer tycker jag dock att dialogen är oerhört välskriven och att skådespelarna levererar manuset väl. Det känns som att är väl sammansvetsade med karaktärerna, hur de talar och vad de faktiskt yttrar.


För en person som älskar film är detta ett spel som gång på gång onekligen kliar en på ryggen – det är oerhört märkbart att personen i fråga som skapade denna idé också har en stark anknytning till film. Till att börja med är det cinematiska berättandet och kameraarbetet superbt – både hur fokuset skiftar mellan våra två huvudkaraktärer men också hur det parallella spelandet vävs ihop. I synnerhet minns jag ett tillfälle när spelarna växeldrar olika actionbetonade moment i en byggnad och det var så klipskt och stilfullt utfört att jag nästintill satt mållös. För att återknyta till kliandet på ryggen innehåller spelupplevelsen massvis med suveräna populärkulturella och filmiska referenser som var inbakade i såväl dialog som spelmoment – något både jag och min kompanjon fann förtjusande. Vi kände oss kliade på precis rätt ställe, helt sonika.


För att återknyta till min tidigare ställda fråga. Är det nu så att A Way Out kanske är ännu mer än det jag redan fått se på förhand? Svar ja. Ja - flera gånger om. Det är ett spel som flertalet gånger överraskar dig med vändningar i berättelsen såväl som leverans av variation samt innovation igenom spelmomenten. Och att få möjligheten att sitta ihop med någon och ta del av en spelupplevelse på detta vis. Det är storslaget. En ynnest. Min hatt åker av för detta spel!


A Way Out tar med dig på en stilfull och unik kooperativ färd ut från finkan och in i en helt ny variant av kittlande spelupplevelse.

Relaterade bilder

Oskar Skog22 mar 2018Visningar: 1643 

Taggar: A Way Out, Josef Fares

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Treesmoker22 mar 2018q

Jag läser aldrig recensioner, men vet du om det går att spela det själv? Alltså följer andra gubben med som AI, eller har de påtvingat fram coop?

Oskar Skog22 mar 2018q

Treesmoker:

Jag läser aldrig recensioner, men vet du om det går att spela det själv?


Bara co-op, det är hela poängen med designen i spelet.

Kleti22 mar 2018q

Wow! Det var oväntat!

Treesmoker22 mar 2018q

Oskar Skog:

Bara co-op, det är hela poängen med designen i spelet


"poäng" är inte med i resonemanget när det gäller spel.... Finns tusen olika "poänger". Jag menar mer exakt vad händer, står den ena karaktären still och man kan inte gå vidare? Eller har de löst det som Beyond Two Souls, där man iallafall kunde spela själv om man kände för det.
Dvs, mekanik. Vilken "poäng" spelet har väljer man ju själv :)

Oskar Skog22 mar 2018q

Treesmoker:

står den ena karaktären still och man kan inte gå vidare?


Det går inte att spela det ensam.

Och det är klart att "poäng" är en av grunderna för all design.

Som det här spelets poäng är att man ska vara två stycken som spelar det.

Kleti22 mar 2018q

Går det att spela co-op online som ett alternativ i spelet, eller går det att lösa med Share Play eller vad det heter?

Oskar Skog22 mar 2018q

Kleti:

Går det att spela co-op online som ett alternativ i spelet


Ja, men det finns ingen matchmaking. Så du måste veta vem den andra personen är.

Kleti:

lösa med Share Play


Det följer med ett "free game pass" med alla spel. Det betyder att bara en behöver köpa det, den andra spelaren kan "följa med" på resan utan att betala något.

Treesmoker22 mar 2018q

Oskar Skog:

Det går inte att spela det ensam.

Och det är klart att "poäng" är en av grunderna för all design.


Hahaha.. Om du bara visste.... Aja, nu har spelet en poäng för mig, att knäcka designen och spela det själv. ;) även om det innebär att switcha handkontroll varannan sekund [bigsmile]

Aynez22 mar 2018q

Det här med co-op only är lite av en idé som är bättre på papper än i verkligheten.

Robin Pettersson22 mar 2018q

Ända sedan jag var liten har jag väntat på en spelupplevelse som är helt anpassat för co-op på det sätt A way out är. Ett spel kan komma undan med att vara mediokert om det finns co-op, det gör det alltid roligare.

lonian22 mar 2018q

Jag hoppas verkligen de gör fler såna här spel och att det blir någon form av standard. Det är ju roligast att spela tillsammans i samma soffa. Har tänkt skaffa detta ihop med en kompis när vi finner tid.

Silhuett22 mar 2018q

Josef Fares hatar ensamma människor.

Daniel John Johnsson22 mar 2018q

Silhuett:

Josef Fares hatar ensamma människor.


Fuck them man

Silhuett22 mar 2018q

Daniel John Johnsson:

Fuck them man


Fuck them up their stupid asses.

Tomiggo22 mar 2018q

Jag har inga vänner som spelar spel. Fares hatar mig!

;)

Treesmoker22 mar 2018q

Hyfsad floskel att säga att "alla spel blir bättre om man spelar tillsammans med någon"
Stämmer inte alls. Är nån trend just nu. Tycker det känns slappt och att man outsourcar story/gameplay till spelarna istället för att producera det själv. Andra spelare tillför sällan nånting. Spelar liksom inte spel för att nån annan spelare ska ge mig upplevelsen lol. Men men, blev väl billigare för dem i detta fallet. De skulle ju kunna gjort som med Nate och Sam i Uncharted 4, men om nån känner för att spela Sam så funkar kontrollen för player 2 också. Det hade varit mer win-win för alla.
Är local coop dessutom fegvalet splitscreen? Eller lyckades de skriva ett manus som håller båda spelare på samma skärm? Har de lyckats med det, som typ Rayman Legends gjorde, då kaaaanske det blir ett köp.

Treesmoker22 mar 2018q

Ser bra ut, 35 reviews och ett snitt på 80. Snäppet högre på de mindre relevanta plattformarna t.o.m.

http://www.metacritic.com/game/playstation-4/a-way-out

lonian23 mar 2018q

Det blir roligare att spela i samma rum än genom nätet tycker då jag. Finns en anledning till varför man lanar.

Schultz23 mar 2018q

Förstår mig överhuvudtaget inte på folk som klagar eller verkar upprörda över att detta är co-op enbart. Som att utvecklarna kränker någon genom att ha tagit det beslutet. Tycker det är svinkul att nån vågar satsa helhjärtat på ett sånt här koncept och inte kompromissar.

chips23 mar 2018q

Hellre att det är låst co-op och man tar konceptet hela vägen än att det skulle vara något valbart.

Foxxy23 mar 2018q

Folk som klagar har ingen att spela med och känner sig utelämnade. Simple as that.
Tycker spelet ser intressant ut. Det förra Brothers var riktigt bra.

Amanda Steén23 mar 2018q

Det är det kooperativa i spelet som verkligen skapar en unik upplevelse. Jag hade verkligen inte velat ha det på något annat vis, i synnerhet på grund av anledningar jag inte kan gå in på.

Kimus23 mar 2018q

Till alla som klagar på att A Way Out är ett co-op-spel som kräver en kompis att spela med.
Är ni så online-skadade att det inte går att uppskatta ett spel ihop med EN kompis?
Med samma logik borde i så fall JAG klaga på CS, WoW, League of Legends, Monster Hunter:World och Sea of Thieves.
För jag vill spela med kompisar jag känner och kan inte få ihop till ett team i något av de spelen.
Därför har jag valt att skippa de spelen.
Om ni inte kan acceptera hur ett spel ska spelas – spela något annat.
Fungerar helt okej för mig.

dammskog23 mar 2018q

Att klaga på att ett spel är coop only är som att klaga på att ett FPSspel med en bra story är ett FPS spel när man inte tycker om FPS spel.

Modigt av utvecklarna att ta ett sådant begränsande beslut i speldesignen.

Ni som är arga. Det finns hundratals otroligt bra spel som ni inte spelat än. Fokusera på något av dem istället.

chips23 mar 2018q

Amanda Steén:

kooperativa


Hur svårt är spelet? Funderar på om detta är något som man skulle kunna spela med min sambo som ej är en spelare själv.

sejtan23 mar 2018q

Roy och Rogers mack...

Treesmoker23 mar 2018q

Kimus:

Är ni så online-skadade att det inte går att uppskatta ett spel ihop med EN kompis?


Haha, va? Offline-skadade menade du såklart.
Ja, kanske, eller "skadad" är fel ord. Man är van nu vid grymma stories, karaktärer, manus. Multiplayer känns så passé liksom. Hellre en intressant NPC (Nick Valentine, Ellie, Sully, listan kan göras lång) än nån annan "spelare'. Är inte intresserad av att spel ska vara" sociala".. Det var ett buzzword för 10 år sen.

Men ja, jag kan tänka mig att för en gångs skull spela med EN kompis då. Men skulle hellre sett att det var en AI för oss som spelar för att slippa allt socialt tvång som samhället i övrigt bombarderar en med, men att de som vill det kan press play on control B, typ. Tänk L4Ds lösning.
Fares identifierade en market slot, och tog den. Ur business synpunkt var det ju iofs smart.

Amanda Steén23 mar 2018q

chips:

Hur svårt är spelet? Funderar på om detta är något som man skulle kunna spela med min sambo som ej är en spelare själv.


Jag skulle säga att ni borde ge det en chans åtminstone & spela det ihop! Det är så varierat och innehåller en sådan mängd olika moment att det gissningsvis blir vissa delar som blir lättare och vissa lite svårare.

lonian25 mar 2018q

Köpte detta på Elgiganten för 249kr ! Helt rätt pris.
Satt sedan med min bästa vän och lirade från dag till kväll och vi garvade som satan hela vägen.

Treesmoker:

skulle hellre sett att det var en AI för oss som spelar för att slippa allt socialt tvång


Visst, det vore en tanke men kan personligen säga att jag tyckt spelet hade vart väldigt trist att spela med en AI. Det är ju som byggt för att man skall få spela moment tillsammans, plocka upp en skiftnyckel och skruva i skruvar med rätt knapptryck och sedan langa över den till sin kompis som sedan gör detsamma.

Treesmoker25 mar 2018q

lonian:

Visst, det vore en tanke men kan personligen säga att jag tyckt spelet hade vart väldigt trist att spela med en AI. Det är ju som byggt för att man skall få spela moment tillsammans, plocka upp en skiftnyckel och skruva i skruvar med rätt knapptryck och sedan langa över den till sin kompis som sedan gör detsamma


Jag har svängt nu och tycker att det är bra att det är "påtvingat"
För det första är skaparens vision viktigare än vad "kunden vill ha" och för det andra är det ett vakum i PS4ans portfolio på bra couch COOP spel! Jag kan typ bara komma på Rayman Legends, finns det ens några fler? Detta såg vår gode Josef och knep utrymmet. Det får han en eloge för. Att hitta nån att gejma med är inget problem, dessutom om det är sant att jag kan stoppa in disken och sedan kan en kompis hemifrån sig spela med mig utan att hen äger spelet, så är ju det lite revolution det också, eller?

Sarato25 mar 2018q

Det här spelet lär spelas i veckan med en kär vän. Det verkar rysligt intressant.

Någon som vet hur frameraten rullar på i splitscreen?

Treesmoker:

Hyfsad floskel att säga att "alla spel blir bättre om man spelar tillsammans med någon"
Stämmer inte alls. Är nån trend just nu.


Nej. Det var däremot en trend för cirka 6-7 år sedan. Då skulle alla spel ha obligatorisk co-op.
A Way Out är undantaget.

TygApan25 mar 2018q

Treesmoker:

för det andra är det ett vakum i PS4ans portfolio på bra couch COOP spel! Jag kan typ bara komma på Rayman Legends, finns det ens några fler


Bra, på rak arm:

Helldivers
Alienation
Dead Nation
Guns Gore & Cannoli
Lovers in a dangerous spacetime
Overcooked
NHL XX (och andra sportspel förstås)
Magicka 2
Nex Machina
Resogun

Diablo 3 och Skyforce är rätt ok också.

Treesmoker25 mar 2018q

TygApan:

Bra, på rak arm:

Helldivers
Alienation
Dead Nation
Guns Gore & Cannoli
Lovers in a dangerous spacetime
Overcooked
NHL XX (och andra sportspel förstås)
Magicka 2
Nex Machina
Resogun

Diablo 3 och Skyforce är rätt ok också


Tackar för detta! Har ett par av dem redan, måste testas med nån polare.

lonian25 mar 2018q

Det ska ju gå att lira Rise of tombraider och Uncharted 4 coop också, men då måste jag hämta in min andra ps4 till samma rum och köra på två skärmar. Det går naturligtvis att fixa upp men vore smidigast med splitscreen. :)

Kimus25 mar 2018q

Treesmoker:

Haha, va? Offline-skadade menade du såklart.


Näe, jag menade faktiskt online-skadade. =)
Det är trots allt en norm med ett offline-läge/singleplayer-kampanj och ett online-läge - oavsett om spelet är tänkt för singleplayer/offline- eller onlinespel.
Kort sagt, en norm att kunna spela ensam eller med andra - även om det ena spelläget är mer framtvingat.
Exempel? Battlefield 1 - ett spel som trots singleplayerkampanj är en utpräglad onlineupplevelse. Uncharted 4 - ett singleplayerspel med en onlinedel som troligen inte är skälet till att folk köper spelet...
Då spel ursprungligen alltid var offline låter det online-skadat när massa haters ser det som en rättighet att alla spel ska ha en online- och en singleplayerdel.
Jag delar helt enkelt inte den uppfattningen.

Treesmoker25 mar 2018q

Kimus:

Näe, jag menade faktiskt online-skadade. =)
Det är trots allt en norm med ett offline-läge/singleplayer-kampanj och ett online-läge - oavsett om spelet är tänkt för singleplayer/offline- eller onlinespel.


Ålrajt :) spela online, känns som en livstid sedan. Men antar att folk gör det fortfarande. Själv är jag nöjd om jag slipper andra människor en liten stund.
Vissa spel trycker ju online läget upp i nyllet på en när man försöker socialt disconnecta. För mig är det som att Netflix skulle spamma meddelanden mitt i filmen "so and so is also watching right now, press X to join the party"
Usch bort! :-p

Oskar Skog25 mar 2018q

Treesmoker:

om det är sant att jag kan stoppa in disken och sedan kan en kompis hemifrån sig spela med mig utan att hen äger spelet


Det är sant.

Den som köper spelet får en kod som gör att en kompis kan vara med och spela genom det.

Nu tror jag inte att den här koden ger kompisen en kopia av spelet, som den sedan kan spela tillsammans med någon annan, utan om jag förstått det rätt hänger koden ihop med ditt exempar.

Isabell Rydén25 mar 2018q

Oskar Skog:

Nu tror jag inte att den här koden ger kompisen en kopia av spelet


Precis.

Man laddar ner en testversion av spelet och kan sedan joina sin kompis genom att han/hon bjuder in en.

Kleti25 mar 2018q

Jag tror inte det följer med någon kod eftersom det även går att köpa spelet digitalt. Utan man kan troligtvis spela spelet flera gånger med olika kompisar.

http://www.gamerevolution.com/guides/378059-a-way-out-how-in...

Aleksandar Buntic25 mar 2018q

Kleti:

Jag tror inte det följer med någon kod eftersom det även går att köpa spelet digitalt. Utan man kan troligtvis spela spelet flera gånger med olika kompisar.


Förbrukar man inte koden när man bjuder im en spelare som inte äger spelet? Det är så jag fattat att koden funkar, fysiskt som digitalt.

Kleti25 mar 2018q

Aleksandar Buntic:

Förbrukar man inte koden


Återstår att höra om det existerar någon "kod". Det verkar ju bara krävas att man bjuder in en kompis på sin vänlista som då måste ladda hem demot som vem som helst kan göra redan nu. Men kanske finns det en "kod" som förbrukas när man bjudit in en kompis och spelat, men jag har svårt att tro det.

Aleksandar Buntic25 mar 2018q

Kleti:

Men kanske finns det en "kod" som förbrukas när man bjudit in en kompis och spelat, men jag har svårt att tro det.


Jag har tänkt att testa det snart med en kompis. Minns att när jag bjöd in min flickvän att det stod något konstigt som fick mig att tro att det var en "kod" som förbrukades.

zero_126 mar 2018q

Spelade igenom spelet i en sittning igår och är mycket imponerad i det stora hela, kanske den bästa co-opupplevelsen jag haft.

Aleksandar Buntic:

Förbrukar man inte koden när man bjuder im en spelare som inte äger spelet?


https://www.reddit.com/r/PS4/comments/85k6hs/we_are_josef_fa...
Enligt AmAn här så är det obegränsat antal personer man kan spela med och det är så jag har förstått att det ska fungera!

ibk_ille26 mar 2018q

Spelade igenom det med en polare i en sittning i fredags. Vi båda tyckte det var extremt bra. Jag gillade att storyn gjorde lite vändningar som inte varken jag eller min kompis såg komma. Många fina referenser till olika filmer dessutom.

Slutet var fan helt magiskt. Vilken enormt härlig referens dessutom till en av de bästa filmerna någonsin.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.