Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Far Cry 5 är Ubisofts näst största lansering någonsin

Ubisoft släppte nyligen det senaste spelet i Far Cry-serien.


Du kan läsa vår recension av Far Cry 5 här.


Nu meddelar Ubisoft att Far Cry 5 har fått en bra start på försäljningen. Spelet har mer än dubblat det som Far Cry 4 sålde på samma tid.


Det har även blivit Ubisofts nästa största lansering i företagets historia. Det är bara The Division som sålt mer under den första veckan på marknaden.


Vi får också reda på att mer än 50 procent av försäljningen för Far Cry 5 har varit via digital distribution.

Oskar Skog 4 apr 2018Visningar: 617 

Taggar: Far Cry 5, Ubisoft

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Daniel Eyre 4 apr 2018q

Oj, oväntat ändå. Man är ju rätt trött på seriens formel, för att inte tala om Ubisoft-spel i stort. Men jag måste erkänna att jag är överraskad av spelet. Det är extremt välgjort och dess mer jordnära värld tilltalar mig faktiskt mer än de senare spelen. Mycket av det onödiga fettet har trimmats bort och det är helt enkelt mycket roligare att spela. Riktigt bra spel, så länge man inte är EXTREMT trött på denna typ av lir.

Silhuett 4 apr 2018q

Second place is the first loser.

Hans Li Engnell 4 apr 2018q

Seså. Nu har väl Ubisoft råd att fixa ett nytt Rayman?

Schizo_Deluxe 5 apr 2018q

Hade mer skoj med Primal men det är ett välgjort bra spel.
Med en sån kvalité så förtjänar de att få sälja många exemplar.

NicolausCamp 5 apr 2018q

Hans Li Engnell:

Seså. Nu har väl Ubisoft råd att fixa ett nytt Rayman?


I open world!
Med radiotorn!

Schizo_Deluxe 5 apr 2018q

Arcade delen tyckte jag sög dock. Antingen online där man får spela på dåligt designade banor om inte folket man spelar med röstar på Ubis egna vilket sker förvånande sällan.
Hero mode sög med om det inte var just Ubis egna banor man tar sig an. Lyckats spela en enda som var rolig som var designad av en privatperson.
Det gjorde at onlinetrophiesarna bara var skräp att ta sig igenom.

Elin Ekberg 5 apr 2018q

Jag gillar det jag har spelat hittills, det är som folk redan har varit inne på väldigt roligt att spela. Det bjuder på en hel del rätt roliga situationer, vissa skriptade. Andra på grund av tillfälligheter. Det är dock ett spel som är stöpt i samma Ubisofts-mall som deras övriga spel. Så där att du måste göra en massa, massa, olika sidosaker för att komma vidare i berättelsen. Om du inte gör det så kommer inte huvudbossarna fram, liksom. Jag känner också att handlingen skulle ha kunnat vara lite mer ... "mer". Det finns något väldigt tilltalande i hemskheterna som sker i den här världen och man förstår någorlunda skurkarnas motiv (jag har inte kommit till första riktiga bossen ännu - så jag kan ju ha fel vad gäller det här), men det hade lätt kunna vara en blivande klassiker om man hade utforskat dessa inslag mer än vad man gör. Far Cry 5 blir aldrig så djupt som det så gärna vill ge sken av.

Det finns också en fråga om djurplågeri som jag ställer mig lite tveksam till. Jag brukar inte tänka på sådana här saker när spelar spel annars, men i Far Cry 5 är det emellanåt en sak som tar emot. Som när man ska skära av könsorganet på en tjur genom att mangla sönder djuret med en traktor. Eller tända eld på det. Jag blir direkt osäker på om utvecklarna vill att jag ska tycka att det är roligt att tortera djuren eller om man vill väcka avsky. Som sagt, jag brukar inte reagera nämnvärt på att döda djur i spel. I Assassins Creed gör man det ju för att förbättra sin utrustning. Men specifikt det här kändes som någonting annat.

Delacroix 5 apr 2018q

Spännande ändå!

Läser ofta att det är samma fast ändå ganska olikt sig och mycket bättre än föregångarna. Tröttnade på FarCry efter 2:an men nu kanske det är dags att plocka upp det igen.

Assassins Creed Origins är ju helt fantastiskt så Ubisoft kanske börjar styra upp skutan.

Daniel Eyre 5 apr 2018q

Delacroix:

samma fast ändå ganska olikt sig och mycket bättre än föregångarna.


Exakt såhär skulle jag sammanfatta spelet.

Elin Ekberg:

Så där att du måste göra en massa, massa, olika sidosaker för att komma vidare i berättelsen.


Absolut, men för en gångs skull tycker jag faktiskt att de sysslorna är rätt kul. Det är tydligt att Ubisoft till slut lyssnat LITE på kritiken de alltid får för sina snävt mallade open world-spel. Inte varit med om en enda riktigt tråkig fetch quest ännu, och man behöver inte längre genomsöka varje kvadratmillimeter av världen efter collectibles. Jag gillar verkligen spelet! Igår åkte jag på road trip med auto-styrning i en kvart bara för att titta ut på den vackra skogen utanför bilfönstret. Otrolig stämning, bland det mest atmosfäriska på länge för mig.

Schizo_Deluxe:

Hade mer skoj med Primal men det är ett välgjort bra spel.


Haha, tog mig en hel minut innan jag fattade vad du menade. Att det alltså inte var detta:

Schizo_Deluxe 5 apr 2018q

Daniel Eyre:

minut


Hehe, det var ju inte riktigt det [wink]

JackTheFlipper 5 apr 2018q

Största skillnaden från tidigare spel är att dom tagit bort saker som radiotorn eller att behöva jaga ner specifika djur för bättre utrustning. Spelet är snyggt och välgjort, absolut. Stridssystemet känns lite klumpigare än i föregångarna, chain takedowns med kastkniv är borta osv. Annars är det fortfarande Far Cry - och jag gillar ju Far Cry.

Elin Ekberg:

Så där att du måste göra en massa, massa, olika sidosaker för att komma vidare i berättelsen.


Jag kände tvärtom. Jag blev påtvingad att ta mig an story'n när jag egentligen bara ville ta det lugnt och göra sidogrejer.

Lyman 5 apr 2018q

Välförtjänt. Känns som ett gott tecken att det i både fallet med Assassin's Creed och Far Cry lönat sig att lyssna på kritiken och inte bara köra på med samma sak. Jag upplever i alla fall att Far Cry 5 är väldigt annorlunda jämfört med tidigare delar men fortfarande tillräckligt mycket Far cry för att man ska känna sig hemma direkt.

Lite förvånande att så stor andel köpt digitalt då det i alla fall på Ps4 var billigare att köpa fysiskt. Det är inte okej. Nu köpte jag digitalt ändå för jag var för lat för att gå till affären just då men men en bättre människa än mig hade kanske valt bort digitalt av den anledningen. För vill man få folk att köpa digitalt känns det inte okej att samma utgåva av spelet kostar 100-150 kronor mer där än att köpa det fysiskt i butik.

JackTheFlipper:

Jag kände tvärtom. Jag blev påtvingad att ta mig an story'n när jag egentligen bara ville ta det lugnt och göra sidogrejer.


Precis så kände jag också. Lekte runt och hade skitkul och helt plötsligt förflyttades man till något tråkigt uppdrag någon helt annanstans. De uppdragen plågade jag mig bara igenom för att kunna fortsätta ha kul med det jag gjorde innan. Tyckte inte det kändes helt lyckat att tvinga på spelaren storyn på det sättet.

Schizo_Deluxe 5 apr 2018q

Både i Assassin's Creed origins och det här har dom ju bättre sidouppdrag.
Var noga med att betygsätta när man kunde i föregående spel Assassins spel, ganska skoj funktion. Hade gärna sett det i Far cry 5 med.

Uppdraget som Elin nämnde när man ska ta kulorna av tjurar fick mig att skratta högt när jag spelade det när man hoppade in i en skördetraktor och körde över en [bigsmile]

Elin Ekberg 5 apr 2018q

Daniel Eyre:

Jag gillar verkligen spelet!


Ja, det gör jag också! Men då för bitarna där man får utforska världen och leta efter saker att samla. Men du har rätt i att det inte känns lika överdrivet i Far Cry 5. Jag vet inte om jag hade orkat att göra en Assassins Creed Origins en gång till, nämligen ... den kartan hade verkligen jättemycket saker att göra och jag ... ja, jag gjorde ju allt. Det tog mig väldigt, väldigt lång tid att göra. Så där att man blev ganska mätt på genren efter det. Så det är snällt att jag slipper spendera lika många timmar på detta i Far Cry 5. Det gör det också roligare att gå till de små skattgömmorna.

JackTheFlipper:

Jag kände tvärtom.


Ja, det finns några partier som man blir tvingad att göra när de dyker upp, men jag syftade ju på att man måste göra sidouppdragen för att komma vidare. Det krävs ju erfarenhetspoäng och så för att få gå till de sista riktiga uppdragen inom varje område.

Daniel Eyre 5 apr 2018q

Elin Ekberg:

Det tog mig väldigt, väldigt lång tid att göra.


Det... förstår jag. [chocked] Jag har inte vågat ge mig in det alls. Har bara inte den tiden känner jag. För det är klart att man drabbas av den där completionist-andan när man väl sitter där.

Lyman 5 apr 2018q

Jag tar tillbaka alla fina ord jag skrev om spelet för ett par timmar sedan. Har nu avinstallerat spelet och hoppas Ubisoft brinner i helvetet.

Tarzan 5 apr 2018q

Jag tröttnade väldigt snabbt, tyvärr.

Zensu 5 apr 2018q

Bara jag som råkade ut för dag/natt buggen? [sad]

Lyman:

Ubisoft brinner i helvetet.


Woah bruh, vad hände?

JackTheFlipper 5 apr 2018q

Lyman:

Tyckte inte det kändes helt lyckat att tvinga på spelaren storyn på det sättet.


Antar att Ubi trodde det var precis det vi ville ha eftersom att det varit sånt gnäll över allt annat man kunde göra i spelen innan.

Lyman 5 apr 2018q

Zensu:

Woah bruh, vad hände?


"You've been marked" hände. Hände mig 2 gånger inom loppet av 10 minuter och då fick jag nog. Var i Jacobs område och blev så frustrerad att jag inte kunde klara det uppdraget spelet tvingade iväg mig på så jag stängde av och avinstallerade i ren ilska. Men kanske överdrev lite, ska ta ett par dagar paus nu så klarar jag det säkert på första försöket sen när jag lugnat mig lite. Men det är fortfarande riktigt usel speldesign. Det är synd på ett annars så kul spel. Allt jag vill är att leka runt och ta spelet i min egen takt, inte tvingas iväg på såna här saker.

Wishwood 5 apr 2018q

Lyman:

"You've been marked" hände. Hände mig 2 gånger inom loppet av 10 minuter och då fick jag nog.


Det där är väl bara en del av storyn? Låt dem ta dig tillfånga, så får du spela ett storyuppdrag. Sedan kan du fortsätta med det du höll på med tidigare.

Händer ju ändå bara två eller tre gånger, och det kan man ju stå ut med.

Hans Li Engnell 6 apr 2018q

NicolausCamp:

I open world!Med radiotorn!


Nja...[chocked]

Daniel Eyre 6 apr 2018q

Lyman:

Men det är fortfarande riktigt usel speldesign.


Verkligen inte. Det är en smart lösning för att lotsa spelaren genom storyn (även om storyn i fråga är rätt tunn). Som Wishwood påpekar händer det vid endast ett fåtal tillfällen i spelet och fungerar som ett sätt att få in spelaren i mer scriptade uppdrag. Det är ungefär 2% av din totala speltid.

Daniel Eyre 6 apr 2018q

Lyman:

Hände mig 2 gånger inom loppet av 10 minuter och då fick jag nog.


Detta är väl ändå bokstavligt talat omöjligt? De uppdragen dyker ju bara upp när man maxat bitar av den där aggressionsmätaren för varje område? Vilket ju kräver rätt mycket pillande med sidouppdrag, slumpmässiga händelser osv. Några tio minuter är det ju inte tal om. Eller har du hittat någon helt annan grej som jag inte känner till?

Elin Ekberg 6 apr 2018q

Jag börjar bli klar med det mesta i den södra regionen. Jag har besökt dem flesta ställen och har klarat 47/52 sidouppdrag, så det börjar väl bli dags att bege mig vidare. Jag tror att nästa ställe blir Faiths. Jag tycker att man har lyckats väldigt bra med några av sidouppdragen. Bäst hittills var nog det senaste. När Kim skulle föda. "I dont care about the pigs!"

Hittills är det läskigaste med spelet den där järven som verkligen har bestämt sig för att köra Rambo med mig - tre gånger har den dykt upp från ingenstans och jag skriker högt varenda gång.

Ma-kasu 6 apr 2018q

Klarade nyss spelet, överlag var det en ganska trevlig sandlåda, speciellt i co-op. Fin värld, gameplay-loopen var helt okej med roliga, slumpmässiga händelser då och då. Man kan alltid hitta på skojiga, kreativa saker i Ubisoft's spel.

Södra regionen var bäst för mig. Intresset dalade stadigt genom Faith's och Jacob's regioner när man i stort sett bara gjorde samma saker om och om igen. Den övergripande storyn kommer aldrig riktigt någonvart och den kändes tunn när den kom till sitt slut. 7/10.

Jag hade gärna sett Ubisoft ge sig på ett spel i stil med Uncharted eller The Last of Us, med dess otroliga talang och resurser dom trots allt besitter. Försöka berätta något fokuserat och speciellt. Dom har så otroligt många open world spel i sitt stall att man lätt blir trött och överväldigad.

Lyman 6 apr 2018q

Wishwood:

Det där är väl bara en del av storyn? Låt dem ta dig tillfånga, så får du spela ett storyuppdrag. Sedan kan du fortsätta med det du höll på med tidigare.


Ja så är det och jag kan väl köpa om det händer ett par gånger under spelets gång men minst 3 gånger per region känns i alla fall enligt mig för mycket. Spelar man väldigt intensivt blir det rätt tjatigt. Speciellt i Jacobs område kändes det väldigt enformigt.

Daniel Eyre:

Verkligen inte. Det är en smart lösning för att lotsa spelaren genom storyn (även om storyn i fråga är rätt tunn).


Där går våra åsikter isär. Jag kan som sagt köpa om det hände någon gång under spelets gång men jag tycker det sker för ofta för att det ska kännas motiverat alla gånger. Det dom gav mig i storyväg under vissa av de där händelserna tycker jag man kunnat hitta mer varierande sätt att få fram.

Daniel Eyre:

Detta är väl ändå bokstavligt talat omöjligt? De uppdragen dyker ju bara upp när man maxat bitar av den där aggressionsmätaren för varje område?


Om det verkligen var exakt 10 minuter är jag såklart inte säker på då jag inte satt och klockade tiden men något åt det hållet i alla fall.

Möjligt är det absolut. Flög helikopter (älskar att flyga helikopter i detta spel) och sprängde byggnader, transporter och gjorde nåt uppdrag från helikoptern också. Då går det rätt fort att gå från en punkt på mätaren till nästa. Det är ju dessutom så att de inte alltid tar en direkt när man nåt en punkt så det går komma en bit mot nästa punkt innan man fångas in. Tror inte de tog mig fören jag landade och klev ur helikoptern, sen gjorde jag det där uppdraget och sen fortsatte jag leka runt i helikoptern och då gick det väldigt fort upp till nästa punkt.

Kan erkänna att min reaktion var överdriven och jag vill såklart inte att Ubisoft ska brinna i helvetet men just där och då var jag väldigt frustrerad. Vill inte spoila men de där uppdragen man tvingas iväg på i Jacobs område innehåller så många moment som jag verkligen ogillar i spel så när jag blev avbruten när jag hade som roligast två gånger på kort tid för att tvinga mig igenom det där så blev det lite mycket.

Daniel Eyre 6 apr 2018q

Lyman:

Vill inte spoila men de där uppdragen man tvingas iväg på i Jacobs område innehåller så många moment som jag verkligen ogillar i spel så när jag blev avbruten när jag hade som roligast två gånger på kort tid för att tvinga mig igenom det där så blev det lite mycket.


Det låter trist, har inte kommit dit själv ännu. Jag köper såklart dina åsikter, också. Jag har inte alls stört mig på den typen av narrativ design än så länge, kanske för att jag ändå tycker att storyuppdragen varit helt okej hittills.

Alexander Rehnman 6 apr 2018q

Borde vi inte ha en officiell Far Cry 5-tråd för allmänna diskussioner om spelet? Känns som vi kommit ifrån nyhetens ämne lite.

Aleksandar Buntic 6 apr 2018q

Håller med Lyman om att de där situationerna verkligen inte är ett optimalt sätt att presentera en berättelse på. Det tar en verkligen ur det man gör för stunden och det känns ologiskt att det händer 9 gånger i spelet. Det är ett billigt knep för att röra berättelsen framåt.

Själva berättelsen är dock intressant, så jag köper det för att jag gillar det jag får. Hade dock gillat det ännu mer om de kom på mer kreativa sätt att presentera berättelsen.

Det största problemet är fortfarande mängden fiender man stöter på precis överallt. Man får liksom inte vara i fred i typ 3 minuter ens. Ibland vill jag bara åka lite bil och ha det gött utan att bli störd. Tycker de tidigare spelen i serien skötte den aspekten bättre.

Spelet är dock riktigt kul. Loopen fungerar bra och berättelsen motiverar än att spela vidare.

Helt välförtjänt av Ubisoft. De har verkligen vågat gör lita annorlunda saker med sina serier. Hoppas bara att de vågar gå vidare i den riktningen och polera dessa förändringar för framtida spel.

Legionz 7 apr 2018q

Om jag kränger djurhudarna, nollställs challenge räknaren då? Man får ju massa perk points när man har 10. Eller behåller man countern, fast slipper bära omkring på dem?

Elin Ekberg 8 apr 2018q

Nu har jag besegrat två "bossar" (eller hur man nu ska kalla dem). Det var lite tråkigt att det andra området som jag gick till var rätt så snarlikt det första, och det får väl kanske ses som ett litet bakslag. Jag tycker fortfarande det är väldigt spännande att spela, och spelet tar ju faktiskt upp några rätt intressanta teman längs vägen så det ska absolut bli spännande att se hur det slutar. Men hittills har det varit som bäst i början. Jag hade ju gärna sett något miljöombyte. Kanske att man hade fått besöka någon ... ja, låtit mig springa i ett köpcentrum eller på en bana som sticker ut från allt det övriga. Gillade Faiths del ganska mycket. En hel del "flum" och så.

Ska göra lite sidospår i hennes område innan jag går vidare. När man har besegrat en boss så verkar ju alla områden bli lite lugnare också.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.