Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Eric Lindholm recenserar Atelier Lydie & Suelle

ATELIER LYDIE & SUELLE: THE ALCHEMISTS AND THE MYSTERIOUS PAINTINGS
(PS4 (testat), Switch, PC)
Eric Lindholm


Tvillingarna Lydie och Suelle har bestämt sig för att de tillsammans med sin pappa ska bli stadens bästa alkemister. Kruxet är bara att ingen av dem har speciellt mycket erfarenhet när det kommer till att blanda ihop ... vad det nu är som ska blandas ihop (man verkar kunna tillverka allt från småkakor till bomber, fiskespön och insektshåvar genom alkemi), deras pappa är inte till mycket hjälp och konkurrensen i staden är stenhård. Ingen drömsituation, med andra ord. När de får hjälp av en betydligt mer erfaren och kunnig alkemist ser läget betydligt ljusare ut och när de av en händelse upptäcker att de kan ta sig in de världar som visas på vissa tavlor öppnar sig ytterligare möjligheter. Ungefär så inleds Atelier Lydie Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings, vilket är det nittonde spelet i Atelier-serien. Serien, som ursprungligen och huvudsakligen har givits ut i Japan, verkar ha som gemensam nämnare att de låter spelaren driva och utveckla en alkemi-verkstad.


Genom att samla ingredienser, lära sig recept och tillverka olika saker utvecklar man sin verkstad och ökar dess ranking. Vanligtvis är det lättast att ge sig ut i vildmarken eller på landsbygden för att hitta rätt ingredienser och efter ett tag får man även möjlighet att göra det genom att bege sig in i de mystiska tavlor som titeln hänvisar till. Vill man bättra på finanserna kan man ta sig an diverse sidouppdrag, vilka sträcker sig från samlande och tillverkande till att besegra vissa monster och för att göra lite reklam och sprida sin verksamhets ryktbarhet kan man även uppnå olika mål, till exempel sätta upp ett visst antal reklamaffischer, besegra ett visst antal monster eller öka sin kunskap. Då och då får man genomgå ett sorts prov för att se om man är redo att öka sin ranking.


Striderna är omgångsbaserade enligt den för genren ganska vedertagna mallen. Till skillnad från andra spel i genren har striderna en aningen tillbakadragen roll och man tillbringar betydligt mer tid med samlande än stridande. Givetvis tvingas man slåss ibland, men mitt intryck är att det inte är lika vanligt förekommande som i andra spel i genren. Eftersom utvecklarna dessutom har haft den goda smaken att inte använda sig av slumpmässiga strider kan man dessutom ofta välja om man vill slåss eller springa därifrån, något som vanligtvis fungerar alldeles utmärkt. Jag vet inte om det egentligen är något att vara kritisk mot, men striderna kan ibland kännas både i ytligaste och enklaste laget. Det kan dock vara en smaksak eftersom man å andra sidan kan se det som att de som inte är lika insatta i genren här har ett bra spel att börja med, något som min 10-åriga dotter kan intyga. Hon har på egen hand tagit sig åtskilliga timmar in i spelet och uppskattar det nog på sätt och vis ännu mer än vad jag gör.


När jag ska försöka beskriva Atelier Lydie Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings är det första ord som dyker upp trivsamt. Det är ett trivsamt spel, helt enkelt. Det är en ljus och färgglad värld man beger sig in i och både handlingen och tonen i spelet är, åtskilliga timmar in, ganska lättsam. Systrarna och deras sällskap tar det mesta med en axelryckning och en klackspark. Dialogen är sådär typiskt snackig, som man ofta förknippar med ett JRPG och mellansekvenserna duggar förhållandevis tätt och är oftast ganska triviala. De kan handla om att en rival kommer på besök eller att systrarnas flummiga pappa misslyckas med något projekt. Med tanke på att handlingen till stor del kretsar kring Lydie och Suelles vardag bidrar även dessa sekvenser dock till att föra handlingen framåt. Det mesta fungerar förhållandevis problemfritt, även om det ibland kan bli lite otydligt vad man ska göra härnäst, exempelvis för att få tag i en viss ingrediens. Det inträffar dock inte alltför ofta och är egentligen lite av en petitess.


Ett väldigt trivsamt och förhållandevis lättsmält JRPG. Den som letar efter ett spel med dramatisk handling och stora känslor, eller med ett djuplodande stridssystem för den delen, bör dock leta någon annanstans.

Relaterade bilder

Oskar Skog11 apr 2018Visningar: 514 

Taggar: Atelier Lydie & Suelle: The Alchemists and the Mysterious Paintings

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Monomate36011 apr 2018q

Har inte börjat spela än, är i slutet på NNK2, men sen så. :)
Av någon senil anledning hade jag dessutom förbokat spelet från två olika ställen. Så har två ex ... :’)
Trivsamt: det kan hag skriva under på. :)

ZidaneIX11 apr 2018q

Väldigt glädjande att se se en recension av ett Atelier spel på Loading!

Precis som du skriver är det kanske inte den djupaste JRPG serien, men det är väldigt mysigt. En serie som fler borde ge en chans!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.