Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

TV-spelspodden S02A14 - Spelmedia vs sexism

dsa


Full fart framåt med Lillie, Amanda och Aaron i veckans avsnitt av TV-spelspodden!


Vi tittar på GTA Vs försäljningssiffror och funderar på om vi inte kommer få se ett GTA VI lämpligt nog fram mot denna generationens sista levnadsår, vi funderar på om spelmedia verkligen är ett hinder för distributören Play-Asias spel med sexistiska teman i väst och noterar att Riot ångrar ett visst designval.


Därefter blir det lite Stardew Valley, nakenbilder från e-sportsproffs, Extincion och en genomgång av hörlurarna Amanda och Lillie har fått från Plantronics.


Veckans fråga tar avstamp i samtalet kring Play-Asias utspel på twitter och lyder:


"Hur mycket påverkar det din spelupplevelse om ett spel innehåller sexistiska inslag?"


Gör din röst hörd!




iTunes
RSS-feed


Länkar som diskuteras:
GTA V säljer som smör
Play-Asia skyller på spelmedia
Riot ångrar karaktärsdesign
Stardew Valley multiplayer
Playstation 5 2020?
E-sportsproffs skickar nakenbilder


Hörlurar från Plantronics:
Amanda RIG 600
Lillie RIG 500e


Kontakta TV-spelspodden:
Twitter
Facebook
Instagram
Hemsida
Loading

Aaron Vesterberg Ringhög15 apr 2018Visningar: 231 

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Edvin J15 apr 2018q

Påverkas inte nämnvärt av det.
Tycker heller inte att en sexigt designad spelkaraktär per automatik innebär sexism.
Sex säljer inom all media, så även TV-spel.

Fröken Keke15 apr 2018q

Är lite på staketet, beror på hur illa och hur stort fokus det är. Kommer ju inte ens peta på uppenbart gubbsjuka grejer med 1800-talstänk som genomsyrar helt hur spelet presenteras för allmänheten.

Samtidigt finns det ju spel jag gillar som har lite trötta klichéer och dylikt. Mario-spelen är det första jag tänker på. Tycker inte det påverkar mig värst mycket alls där, även om jag såklart föredrar vad de gjorde med 3D World där de lät Peach vara en aktiv deltagare.

Så jag ser ju helst att vi avvecklar det så mycket vi kan, men jag kommer bara bli illa påverkad om det går över gränsen.

Aaron Vesterberg Ringhög15 apr 2018q

Tror det råder en uppenbar risk för att vissa förväxlar sexism med sex, sexuella teman och dylikt. Det är såklart viktigt att förstå att det är två helt olika saker innan en röstar eller tar till orda.

Annars kommer förmodligen ingen bli klok av det här.

Tänkvärt. [smile]

Aaron Vesterberg Ringhög15 apr 2018q

Fröken Keke:

Så jag ser ju helst att vi avvecklar det så mycket vi kan, men jag kommer bara bli illa påverkad om det går över gränsen.


Håller med om detta fullt ut. Och sedan är det ju väldigt olika var gränsen går också. Sånt vi är vana vid har en tendens att ofta accepteras än sådant vi är ovana vid liksom.

NicolausCamp15 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Det är drygt, men är tyvärr van. (Du röstade på detta alternativ)


Mina favoritspel är ju spel som bygger på dessa trötta klichéer, men nuförtiden bryr jag mig knappt om den här aspekten i spelen längre. Jag tänker inte avstå från ett spelmekaniskt solitt spel om sexism är den enda bromsklossen som står i vägen. Visst, jag kan sitta och rulla med ögonen åt det, men längre än så påverkar det inte min upplevelse nämnvärt. Hade jag tagit mer illa upp av det än jag gör hade det inte funnits mycket kvar i spelindustrin att vara glad över.

Helst vill jag ju se oss utvecklas och lämna detta bakom oss så gott det går, och varje gång någon tar ett steg i "rätt" riktning bör det uppmuntras. Jag vet att jag personligen gärna lyfter fram dessa spel som kastar om normerna lite extra.

Aaron Vesterberg Ringhög15 apr 2018q

NicolausCamp:

jag kan sitta och rulla med ögonen åt det, men längre än så påverkar det inte min upplevelse nämnvärt. Hade jag tagit mer illa upp av det än jag gör hade det inte funnits mycket kvar i spelindustrin att vara glad över.


Det här säger en hel del. Jag kände ju så inför mitt GOTY 2017, Nier: Automata, men där var det dock väldigt jobbigt att ständigt bli påmind.

Sen är det som du säger - hade en tagit mer illa upp hade det ju inte funnits mycket att hämta och det är väl därför jag undrar lite om det kan finnas en korrelation mellan sånt och det faktum att exempelvis flickor slutar spela spel i tonåren, varför kvinnor är underrepresenterade i e-sport och dylikt.

För mig som är man blir det ju mindre ansträngande att reagera på ett problem som genom historien varit till mäns fördel om du förstår hur jag tänker.

NicolausCamp15 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

För mig som är man blir det ju mindre ansträngande att reagera på ett problem som genom historien varit till mäns fördel om du förstår hur jag tänker.


Absolut, och det är därför jag lyfter upp att jag tycker att det är viktigt att belysa och lyfta fram de förändringar som sker och de bra exempel som görs. En mer öppen, välkomnande och inkluderande industri är en mer hälsosam och trevligare sådan för alla att umgås i.

Jocke Andersson15 apr 2018q

Påverkas inte överhuvudtaget av det.
Skulle jag mot all förmodan påverkas negativt på något sätt av ett spel hade jag stäng av spelet och spelat något annat.

hansolo15 apr 2018q

Det första spelet jag verkligen reagerade på var Champions: Return to Arms. Sen har det tyvärr bara rullat på.



Dragon's Crown är ju också helt sjukt.

Ayreonaut15 apr 2018q

Finns spel som har varit lite för "i ögonfallande" för min smak om vi säger så. Brukar i regel vara skitspel så det är ju lätt att hålla sig undan ändå.

Som Dead or Alive Paradise. Från fightingspel till lättklädda strandlekar där du agerar fotograf. [tired]

Arcana Heart skulle jag aldrig köpa heller.

Äger och har spelat Dragons Crown och jag håller med föregående talare. Gillar Vanilla Ware och tycker de gör bra spel. Men designen här är inte till spelets fördel enligt mig.

Muppbuss15 apr 2018q

Är trött på det ärligt talat. Det vore kul att kunna spela ett JRPG utan dåliga sexskämt och dusch-scener.

yokisuci16 apr 2018q

"Kanske.. Men seriöst, vem bryr sig? (Du röstade på detta alternativ)"

Har ärligt talat inget emot trötta klichéer, lättklädda damer, stereotyper eller muskulösa svettiga män som inte verkar gjort annat än legat i hårdträning och har ett känsloregister som i princip bara består av två toner. Så länge det inte går till överdrift, som i t.ex. Dragon's Crown, och så länge som det finns alternativ.

Ser det lite som med film - ibland kan det vara fruktansvärt skönt o slå sig ner med en film som har alla stereotyper och klichéer avbockade, samtidigt som man ibland bara blir trött på det och då finns det förhoppningsvis filmer som inte har det.

Wavecruiser16 apr 2018q

Alltså, seriöst varför i helvete orkar man ta åt sig? Är marknaden dekadent och förfular samhällets utveckling? Kanske, eller så tänker du bara mindre än din förmåga? Stereotyper, ja de där narcisstiska, bittra och gnälliga samhällskritikerna är också stereotyper. Men när folk pratar om stereotyper är det som de inte existerar, man har ett behov av att man vill förme sig lite mer än andra. Ett slags dömande, jag gillar det inte. Jag tror mänskligheten biter sig själv rejält i svansen i dessa frågor, för visst har väl inte människor fördomar?

FoxDie16 apr 2018q

hansolo:

Dragon's Crown


Wow gillar designen där, äntligen en muskulös kvinna.

hansolo16 apr 2018q

Ayreonaut:

Gillar Vanilla Ware och tycker de gör bra spel. Men designen här är inte till spelets fördel enligt mig.


Har både DC och Odin Sphere, riktigt bra spel men fan man skäms ju lite att äga dom. [crazy]

Aaron Vesterberg Ringhög16 apr 2018q

Ok. Sexism handlar ju i grund och botten om att kvinnor diskrimineras pga sitt kön. Detta är inget påhitt utan fakta och egentligen helt fritt från olika tolkningar om vi ser vill ordets innebörd. Bara så att vi är överens. [smile]
Sen kan vi såklart tolka in sagda diskrimineringar olika i olika lägen för att med olika perspektiv anse att något är sexistiskt i sig, men ja.
Dvs inte nödvändigtvis om stereotyper, sexuella teman, muskler eller något annat. Tror det, återigen, är ganska viktigt att vi delar kunskap om ordets innebörd innan vi fortsätter.

Så med det sagt.

yokisuci:

Har ärligt talat inget emot trötta klichéer, lättklädda damer, stereotyper eller muskulösa svettiga män som inte verkar gjort annat än legat i hårdträning och har ett känsloregister som i princip bara består av två toner.


Wavecruiser:

Stereotyper, ja de där narcisstiska, bittra och gnälliga samhällskritikerna är också stereotyper. Men när folk pratar om stereotyper är det som de inte existerar, man har ett behov av att man vill förme sig lite mer än andra.


Kanske missförstår jag er, men i mina ögon pratar ni om något helt annat här. Låter som om ni syftar på representation och sättet män och kvinnor porträtteras rent visuellt? En karaktär kan fortfarande vila på en stereotyp utan att designen har sexistiska inslag tänker jag.

Stereotyper är absolut ett viktigt ämne och finns mycket där att snacka om, men det är ju mindre med sexism att göra, ja såvida ni inte då menar specifikt "sexistiska stereotyper", där kvinnliga karaktärer presenteras vara uppenbart underlägsna män enkom pga sitt kön.

Är det dessa specifika stereotyper som ni syftar på? [smile]

Wavecruiser16 apr 2018q

En stereotyp är för mig ”ett sorts sätt att va”. Är det fel? Bryter de ett mönster och hänger inte med i samhällsutvecklingen? 😂 Varför är detta viktigt? Vill man tvinga folk åt rätt håll hur de ska vara och bete sig? Isåfall lycka till! 😎

Största anledningen, att skapa absurda spel är roligt och underhållande. Så länge det hålls på ett spelstadium och inte filmatiseras av ett pengastint filmbolag är det ok. Varför? Därför folk gillar ibland filmer mer än spel, vilket i slutändan leder till att filmbolag köper franchiser och sabbar dem.

Det jag kan se inom ex spelbranschen är, särskilt i västvärlden, majoriteten våldsspel/krigsspel. Minns att jag kollade igenom en PS3-back på Gamestop för nåt år sen och kunde konstatera detta faktum, det gjorde mig lite deprimerad. 😅 En farsot i den västerländska spelkulturen. Jo det finns en del guldkorn, men ah. Mesta är skit. För mig är det en stereotyp.

JackTheFlipper16 apr 2018q

Märker knappt av det, fast då spelar jag sällan Japanskt. Att det finns prostituerade i spel som GTA är naturligt och befogat för atmosfären. Att en tjej utan talförmåga springer runt i bara underkläder i MGS V Phantom Pain är smaklöst.

Aaron Vesterberg Ringhög16 apr 2018q

Wavecruiser:

En stereotyp är för mig ”ett sorts sätt att va”. Är det fel? Bryter de ett mönster och hänger inte med i samhällsutvecklingen? 😂 Varför är detta viktigt? Vill man tvinga folk åt rätt håll hur de ska vara och bete sig? Isåfall lycka till! 😎


Här tappade du mig helt. Har du lust att förtydliga vad du menar så jag kan förstå din poäng?

Menar du på något sätt att du inte anser att sexistiska inslag i populärkultur överhuvudtaget existerar i den bredd som jag uppfattar att du tror att jag upplever? [smile]

Wavecruiser16 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Menar du på något sätt att du inte anser att sexistiska inslag i populärkultur överhuvudtaget existerar i den bredd som jag uppfattar att du tror att jag upplever?


Det förekommer absolut men jag skulle vilja påstå att det är lite överdrivet, mkt av dagens stereotyper är väldigt mkt förknippat till utseende som har blivit något av ett kontroversiellt ämne. Personligen tycker jag det är upp till varje människas ensak hur de vill se ut, i spelvärlden blir det lite komplicerat. Vissa kanske tycker det projicerar en negativ syn på deras världsbild men då undviker man såna spel helt enkelt.

Aaron Vesterberg Ringhög16 apr 2018q

Wavecruiser:

Personligen tycker jag det är upp till varje människas ensak hur de vill se ut, i spelvärlden blir det lite komplicerat.


Ok jag förstår. Skulle du våga påstå att människors självbild blir påverkad av den kultur de konsumerar?

I sådana fall - förstår du hur jag tänker när jag menar att den som skapar kultur i kommersiellt syfte bör tänka på vilken typ av påverkan den har hos mottagaren?

Jag föreställer mig att de flesta människor vill skapa verk som påverkar åt det positiva hållet, oavsett väg dit. Och med det sagt tror jag också att (om vi håller oss till spel) spelutvecklare behöver ta konservativa uttryck i åtanke om de nu vill nå ut till en bredare publik än halva populationen. Åtminstone i sin marknadsföring. [smile]

Wavecruiser16 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Skulle du våga påstå att människors självbild blir påverkad av den kultur de konsumerar?


Nej, det tror jag inte. Tror de flesta har distans till vad de spelar.

Aaron Vesterberg Ringhög:

I sådana fall - förstår du hur jag tänker när jag menar att den som skapar kultur i kommersiellt syfte bör tänka på vilken typ av påverkan den har hos mottagaren?


Jag tror den som skapar kultur skapar utifrån det den vill se och är intresserad av, inte så mkt efter publikens önskemål. Möjligen om man befinner sig i mitten eller slutet av en trilogi.
Sen är beprövade knep bara en bonus till produktionen, man vet vad som säljer etc.

Jo det finns alltid ett mål, att det finns en tanke bakom.
Sen är ju inte alla lika skickliga men övning ger färdighet.
Men att låta spelutvecklare anamma en slags medvetenhet på spel, fungerar kanske för några men långt ifrån alla. Personligen tror jag en bit av humorn och själen försvinner då.

Aaron Vesterberg Ringhög16 apr 2018q

Wavecruiser:

Tror de flesta har distans till vad de spelar.


Ja det är ju inte det jag menar riktigt. Distans har självklart de flesta. [smile]
Jag syftar på varför vi går omkring i de kläder vi gör, varför vi har de ideal vi har och varför vi beter oss som vi gör. Jag är bombsäker på att vi är påverkade av den kultur vi konsumerar, vare sig det är media, reklam, litteratur, film, musik eller i det här fallet då - även spel. Men kanske är det så att du inte delar den synen när det kommer till just spel?

Wavecruiser:

Jag tror den som skapar kultur skapar utifrån det den vill se och är intresserad av, inte så mkt efter publikens önskemål.


Eftersom skaparna bakom de största spelen (se exempelvis GTA) "skapar" för att sälja, få mat på bordet och leva loppan tills de släpper ett nytt spel, tror jag de är bra mer bundna av sin publik än sin egen vision.

Undantag kommer alltid finnas, men i regel är jag väldigt osäker på om de stora AAA-produktionerna bara går efter egen magkänsla när hundratals människors jobb står på spel. [rolleyes]

Kleti16 apr 2018q

Hörde jag Yakuza 6-tråden springa o gömma sig?

https://youtu.be/mQyosVMhXrQ?t=39m19s

Fröken Keke16 apr 2018q

Män som inte känner sig påverkade av sexism, konstigt.

Wavecruiser16 apr 2018q

Vi klär oss efter sättet vi känner oss mest bekväma? På senare år? En bra fråga, kanske för att vi lever i en orolig tid, det är ett hårdare klimat och folk blir stressade.

Det är inte spel eller film som inspirerar verkligheten, det är verkligheten som inspirerar spel & film. Det är jag övertygad om, sen har vissa spel haft kraftig påverkan på världen, såsom Pokemon Go för att ta ett exempel.

Aaron Vesterberg Ringhög:

Eftersom skaparna bakom de största spelen (se exempelvis GTA) "skapar" för att sälja, få mat på bordet och leva loppan tills de släpper ett nytt spel, tror jag de är bra mer bundna av sin publik än sin egen vision.


GTA är lite inspirerat av precis allting, en grov samhällssatir.

yokisuci17 apr 2018q

Fröken Keke:

Män som inte känner sig påverkade av sexism, konstigt.


Ehrm, vad menar du med det...?

Aaron Vesterberg Ringhög:

Är det dessa specifika stereotyper som ni syftar på?


Nej, inte nödvändigtvis. Egentligen är "sexism" idag, enligt mig, ett minst sagt luddigt begrepp som många slänger på lite av varje. Precis som rasism. Så sett blir det egentligen väldigt knepigt att svara på frågan, så därför valde jag att köra fram stereotyper istället. Det är liksom svårt att göra skillnad på hudfärg i spel, eller som i detta fallet, kön. Så sett kan inte sexism eller rasism existera i spel, om man menar att rasism är när svarta får gå på andra sidan trottoaren och sexism är när kvinnor inte får ha ett visst yrke och enbart på grund av kön.

Av den anledningen valde jag att dra in stereotyper istället. Hela frågeställningen utgår liksom från något vänsterperspektiv där man till att börja med ser problem med sexism. Problem som jag inte vet om jag ser eller ej, för inte helt säker på frågan. Jag ser däremot problem med stereotyper och platta karaktärer. Om dessa ibland är sexistiska eller rasistiska, vet jag ärligt talat inte. Och kan inte säga att jag bryr mig om att slänga mig med de två orden heller.

Någon här nämner Quiet i MGS5. Är hon en sexistisk karaktär? Kanske, kanske inte. Men hon är en karaktär som ser ut och agerar på ett visst sätt för att, förmodar jag, attrahera en manlig publik? Ja, troligen.

Edvin J17 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Tror det råder en uppenbar risk för att vissa förväxlar sexism med sex, sexuella teman och dylikt. Det är såklart viktigt att förstå att det är två helt olika saker innan en röstar eller tar till orda.


Antar att detta är riktat till mig?
I så fall tycker jag det är tråkigt att du dumförklarar mig genom att insinuera att jag inte förstår att sexism betyder könsdiskriminering.
Och när du länkade till en artikel om en sexig karaktär i League of Legends så antog jag att det var ett exempel på vad du anser är sexism i spel, kanske var fel av mig.

Tycker att det är ett stort problem när könsdiskriminering förekommer i verkliga livet, som när kvinnliga speljournalister utsätts för överdrivna hot och trakasserier för att de har en impopulär åsikt.
Tycker inte att det nödvändigtvis är ett stort problem när en påhittad karaktär i ett TV-spel diskrimineras.

Vi kanske helt enkelt har olika åsikter om saken, men det är väl ingen anledning att kalla mig obildad?

^__^

yokisuci17 apr 2018q

Slog mig lite att vad säger det egentligen när folk blir mer upprörd över att en karaktär är lättklädd och eller går i taket över "damsel-in-distress", men att ägna sig åt att skjuta ihjäl folk enligt löpande band principen med en psykopat som huvudperson, det påverkas man inte av alls och är helt lugnt. [confused]

Eller om man hade kasta in massa kvinnliga fiender. Visst för att 9 av 10 huvudrollsinnehavare i spel är män, men finns det något action spel där man faktiskt överhuvudtaget får skjuta kvinnor på löpande band?

ablix17 apr 2018q

yokisuci:

men att ägna sig åt att skjuta ihjäl folk enligt löpande band principen med en psykopat som huvudperson, det påverkas man inte av alls och är helt lugnt.


Har också tänkt på det där, och har numer extremt svårt för spel som bara går ut på att döda folk. Försökte spela lite Uncharted igen men fann det hela väldigt osmakligt. Nya God of War ser bara äckligt ut.

Lite lättklätt har jag (oftast) inga problem med dock, men det beror så klart på sammanhanget.

Aaron Vesterberg Ringhög17 apr 2018q

Wavecruiser:

Det är inte spel eller film som inspirerar verkligheten, det är verkligheten som inspirerar spel & film.


Alright, jag läser att du helt enkelt inte anser att populärkultur påverkar oss i den utsträckning som jag gör. Let's agree to disagree. [smile]

Wavecruiser:

GTA är lite inspirerat av precis allting, en grov samhällssatir.


Är det här ett svar på mitt resonemang? Jag argumenterar för att visionen du refererade till, får sätta sig i baksätet till förmån för de kommersiella intressena. Lust att utveckla?

yokisuci:

Så sett kan inte sexism eller rasism existera i spel, om man menar att rasism är när svarta får gå på andra sidan trottoaren och sexism är när kvinnor inte får ha ett visst yrke och enbart på grund av kön.


Sorry, men hänger inte med här. Det du beskriver är rasistiska och sexistiska strukturer. Sådana strukturer existerar ju i allra högsta grad idag i många spel, så jag kanske bara feltolkar dig här?

yokisuci:

Det är liksom svårt att göra skillnad på hudfärg i spel, eller som i detta fallet, kön.


Lite samma sak här. Varför är det svårt att göra skillnad på hudfärg eller kön i spel?

yokisuci:

Hela frågeställningen utgår liksom från något vänsterperspektiv där man till att börja med ser problem med sexism.


Hur har vänsterpolitik något överhuvudtaget med sexism att göra? Känner massor av människor från alla håll och kanter inom mediet som ser precis samma sexistiska strukturer i populärkultur. Håller inte med för fem öre.
Eller så missförstår jag dig även här. [smile]

yokisuci:

Om dessa ibland är sexistiska eller rasistiska, vet jag ärligt talat inte. Och kan inte säga att jag bryr mig om att slänga mig med de två orden heller.


yokisuci:

Någon här nämner Quiet i MGS5. Är hon en sexistisk karaktär?


Ja alltså kanske summerar dessa två stycken det hela ganska bra? Det vill säga om du är osäker på vad sexism är och dessutom frågar "om Quiet är en sexistisk karaktär", uppfattar jag det som att du inte uppfattat innebörden av sexism som jag. Quiet är inte en sexistisk karaktär. Quiet är en karaktär presenterad med sexistiska inslag. Skulle hon "vara sexistisk" innebär det ju att hon skulle agera diskriminerande mot andra enkom pga deras kön liksom. Med mera.

Edvin J:

Antar att detta är riktat till mig?


Hej Edvin, nej faktiskt inte. Förlåt om du fick den uppfattningen. Hade jag riktat det till dig hade jag självklart citerat dig. Jag skrev som jag skrev för att jag snabbt (även utanför den här tråden) insåg att många gärna blandade ihop det ena med det andra.

Du skriver ju till och med själv om gråzonen, dvs skiljer på något som anses sexigt och något som påvisar sexism. [smile]

Edvin J:

Och när du länkade till en artikel om en sexig karaktär i League of Legends så antog jag att det var ett exempel på vad du anser är sexism i spel, kanske var fel av mig.


Ja alltså, nu vet jag inte om du lyssnat på avsnittet, men LOL-artiklen är ju inte vad veckans fråga kretsade kring utan snarare Play-Asias utspel på twitter om varför de inte kan sälja spel med sexistiska inslag i väst.

Edvin J:

Vi kanske helt enkelt har olika åsikter om saken, men det är väl ingen anledning att kalla mig obildad?


Ja eller hur, det vore ju dumt av mig. Hoppas du förstår att det inte var i närheten av riktat till dig. [smile]

Hakola17 apr 2018q

Jag tycker att spelskaparna i varje individuellt fall ska skapa det de känner är rätt för sin produkt. När deras spel sedan är i det offentliga rummet är det öppet för kritik.

Det finns marknader för alla möjliga typer av spel med alla möjliga typer av budskap, presentation osv.

Vill jag ha sexism i de spel jag jobbar på? Absolut inte, men jag vill heller inte vråla om hur andra jobbar eller vad de väljer att sälja.

yokisuci17 apr 2018q

ablix:

Har också tänkt på det där, och har numer extremt svårt för spel som bara går ut på att döda folk. Försökte spela lite Uncharted igen men fann det hela väldigt osmakligt.


Jag har inte speciellt svårt för det. Fast har inte heller svårt att se på film där hela poängen enbart är blod, inälvor och våld som underhållning. Däremot tänkt kring det ibland, och tänker man närmare kring våld som underhållning så är det ju egentligen ganska vrickat.
Fast försöker se det mest som just underhållning, och vad som är underhållande är långt ifrån alltid det mest sunda. Förhoppningsvis kan man (som vuxen individ) skilja på underhållning och verklighet.

Sarato17 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Det är drygt, men är tyvärr van. (Du röstade på detta alternativ)


Vissa spel är klart värre än andra men i spel som. Metal Gear Solid V:s Quiet så skämdes jag mest under bitarna där hon lekte omkring i vattnet.

yokisuci17 apr 2018q

Hakola:

Det finns marknader för alla möjliga typer av spel med alla möjliga typer av budskap, presentation osv.


Tack och lov. Och spel idag har ju bättre bredd än för säg...15 år sedan. Och förhoppningsvis fortsätter det åt det hållet.

Ribcage17 apr 2018q

Näe, som de flesta andra så bryr jag mig inte så mycket eller gör något åt det som bojkott eller dylikt. Jag spelar spel som Mario utan problem egentligen, som ni andra.
I många fall känns det som att sexismen har de valt för att de är lata och kör med gamla strukturer, i andra fall så är designen väl sexistisk och då skäms jag å spelskaparnas vägnar och inför sambon att spela spelet. För som exempel Dragons Crown skulle jag inte skaffa, baserat på designen. Den är bara pinsam.

Hakola17 apr 2018q

yokisuci:

Tack och lov. Och spel idag har ju bättre bredd än för säg...15 år sedan. Och förhoppningsvis fortsätter det åt det hållet.


Absolut.

Speciellt med indiescenen, Kickstarter och det faktum att det blir lättare och lättare för enskilda individer att sätta sig in i spelutveckling med Unity, Unreal osv. innebär ett bredare utbud.

Som Steam dock har visat är det på gott och ont.

Wavecruiser17 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Alright, jag läser att du helt enkelt inte anser att populärkultur påverkar oss i den utsträckning som jag gör. Let's agree to disagree.


Nej, därför det är en skillnad på verkligheten i spel och verklighet i den verkliga världen. Ytterst tacksam för det. Det går faktiskt att tröttna på populärkultur, då den blir mättande.
Har man intressen som att träna och resa, så kommer det andra gå fetbort.

yokisuci17 apr 2018q

Wavecruiser:

Har man intressen som att träna och resa, så kommer det andra gå fetbort.


Ehrm ursäkta men...va? [shake]
Bara för att man tränar och reser, så betyder ju inte det att man inte har tid över att på en regnig fredagskväll slå på en film? Inte ens de som har "resa" som intresse reser ju längre streckor mer än några gånger om året.
Lite OT, men förstår inte alls varför saker som film eller TV-spel skulle gå "fetbort" bara för att man reser eller tränar.

Aaron Vesterberg Ringhög17 apr 2018q

Wavecruiser:

Nej


Jo!
Lets visst agree to disagree. [wink]

Ribcage17 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Lets visst agree to disagree.


Jag säger inte att jag inte håller med dig, men tror du som någon skrev tidigare att våldsspelen påverkar i samma utsträckning?Skulle vi då kunna minska våldet i samhället av att minska på spel innehållande våld?

rymdanomali17 apr 2018q

Jag tycker det är en lite lustig motsägelse att vi ofta pratar om hur viktigt det är med bra förebilder och influenser i media, samtidigt som man ser mellan fingrarna på inslag relaterat till våld och sexism, i att detta inte skulle ha någon inverkan (om man inte är Fox News & co). Har ingen stark åsikt åt ena hållet eller andra, men det känns ju som en brist i resonemanget. Antingen påverkas vi väl av media, eller så gör vi det inte, oavsett om det är positivt eller negativt?

Wavecruiser17 apr 2018q

Vet inte vad jag ska säga! Jag kan bara relatera till mig själv, jag kan va utan film, serier, spel och t om musik i längre perioder. Det är ganska skönt.

NiceliBiceli17 apr 2018q

Är absolut trött på det, och väljer ibland bort spel som jag inte vill stödja finansiellt.

Om man anstränger sig så ser man ju i väldigt många sammanhang hur kvinnliga karaktärer ofta "särbehandlas" på olika sätt (framförallt hur de modelleras och animeras, men även vilka roller de utgör i spelet, hur de relaterar till de manliga karaktärerna osv). Är mest trött på det tror jag, och det är alltid lika befriande att få spela spel med kvinnliga karaktärer som inte har drabbats av det här (tänker spontant på Oxenfree, Life is Strange, Horizon med flera).

Maario17 apr 2018q

Skönt att kunna spela spel utan "nu ska jag leta efter påhittade problem"-glasögonen, måste bara bli jobbigt i längden.

Aaron Vesterberg Ringhög17 apr 2018q

Ribcage:

Skulle vi då kunna minska våldet i samhället av att minska på spel innehållande våld?


Osäker på vilken typ av resonemang det här är, men har det med den primära frågeställningen att göra? Grymt om du kunde hjälpa mig ombord här. [smile]

Maario:

Skönt att kunna spela spel utan "nu ska jag leta efter påhittade problem"-glasögonen, måste bara bli jobbigt i längden.


Håller verkligen med dig. Sen tror jag det är ytterst få inom spelmedia som söker efter påhittade problem, då spelen redan är fyllda med sina egna uppenbara problem. [wink]

Alexander Rehnman17 apr 2018q

Vad är det här? Titeln säger "Spelmedia vs. sexism" och då förväntar jag mig att omröstningslaternativen ska vara "Spelmedia" och "Sexism" och så är det något helt annat. Falsk marknadsföring!

Skämt åsido, det beror för mig helt på hur spelet gör det. Det är till exempel stor skillnad på när Bayonetta strippar för sina specialattacker (för det är så överdrivet att det blir fantastiskt) och vad Persona 5 gjorde med Ann efter spelets första dungeon (vilket är jättekonstigt, då det som ledde upp till spelets första dungeon handlade mycket om just sexism och hur det påverkat henne) som mest fick mig att sucka. Det är förvisso skillnad på sexism och sexuella teman, men hur Ann jämt och ständigt skulle ses som ett sexobjekt av killarna i teamet blev lite tjatigt.

Om vi pratar könsdiskriminering: Den typen man hör om i onlinespel och liknande är vidrig och borde inte finnas alls. Noll försvar för något där. Däremot finns det spel som har könsdiskriminering i spelmekaniken, där det inte alltid är helt konstigt. Crusader Kings 2, exempelvis. I många kulturer (men inte alla) är det tuffare att spela som en kvinnlig härskare på grund av historiska strukturer och liknande och ofta är det så att bara söner kan ärva, eller att döttrar bara ärver om det inte finns söner. (Dock kan man som spelare påverka lagstiftningen för att få ett mer jämställt rike, om man så önskar)

När man försöker spegla historien tycker jag inte det är så konstigt. Stora delar av vår historia är sexistisk, tyvärr, och att strunta i det är väl som att låtsas som att den sexismen aldrig fanns? Det må vara otrevligt, men blundar vi för våra historiska snedsteg löper vi risken att upprepa dem.

Compaq_kommundator17 apr 2018q

Alexander Rehnman:

När man försöker spegla historien tycker jag inte det är så konstigt. Stora delar av vår historia är sexistisk, tyvärr, och att strunta i det är väl som att låtsas som att den sexismen aldrig fanns? Det må vara otrevligt, men blundar vi för våra historiska snedsteg löper vi risken att upprepa dem.


Jag håller med till 100%.

Den typ av klumpiga sexism som finns i många spel och filmer är jag otroligt trött på. Egentligen så är jag väl trött på trötta stereotyper rent generellt.

Men jag anser att karaktärer i film, spel och litteratur ska ha tillåtelse att vara sexistiska, eller något annat osmickrande. Sexism existerar, så varför skulle man inte få skildra det? Det är min åsikt.

Jag har läst 60 hp litteraturvetenskap och under dessa kurser så var många studenter besatta av att tillskriva författaren mängder av egenskaper baserat på vad karaktärerna i boken gjorde. Om någon karaktär var rasist, ja då menade många att detta är ett uttryck för författarens innersta tankar. Om det finns en riktigt sexistisk(eller rasistisk) karaktär så menar jag inte att det nödvändigtvis behöver spegla författaren eller skaparen bakom konstverket.

Men ibland är bara sexismen omedveten och klumpig.

Vad jag har förstått så får Red Dead Redemption 2 redan kritik för att det skulle vara sexistisk pga vad det skildrad. Om det är så kan jag inte uttala mig om. Men bara för att spelet skildrar en osmickrande värld så menar jag att det nödvändigtvis inte behöver vara sexistiskt även om miljön och karaktärerna är det.

Mvh
Kommundatorn

Chiba17 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Jag är bombsäker på att vi är påverkade av den kultur vi konsumerar, vare sig det är media, reklam, litteratur, film, musik eller i det här fallet då - även spel. Men kanske är det så att du inte delar den synen när det kommer till just spel?


Jag tar för givet att du anser att även våld i spel påverkar oss i ganska stor utsträckning?

Jag tycker om både yttrandefrihet och konstnärlig frihet. Och jag känner heller inte riktigt att det är mitt jobb att tala om för folk hur de ska uttrycka sig.

Sexism suger. Men som tur är så har vi alla rätt att själva välja vilken sorts kultur vi vill konsumera. Rösta med plånboken.

Compaq_kommundator17 apr 2018q

Detta är inte riktat till någon specifik person i tråden. Det är bara en tanke.

När vi talar om våldets påverkan eller icke-påverkan så verkar det som att man ofta utgår ifrån att om våldsamma spel skulle påverka oss så skulle det göra oss mer våldsamma och eftersom att människor inte verkar bli mer våldsamma av spel så tänker man att det inte påverkar oss.

Men det finns ju även andra sätt som det kan påverka oss.

Hur vet jag inte. Kanske kan det i längden göra så att våld och krig trivialiseras. Det blir något man bara rycker på axlarna åt. Som krig osv som vi hör om på nyheterna. Jaja, det var ju tråkigt tänker man. Sen scrollar man vidare.

Återigen, bara en halvfärdig tanke från kommundator. Jag säger inte att det är så. Bara något jag tänkte på.

Mvh
Kommundatorn

rymdanomali17 apr 2018q

Chiba:

Rösta med plånboken.


Detta är ju bra och eftersträvansvärt i grunden, men om vi talar om ett spel som i alla andra avseenden tilltalar en som konsument, så måste man ju göra en avvägning kring huruvida det är värt att offra just den spelupplevelsen pga. sexistiska inslag eller att spelet med vissa medel tydligt riktar sig mot en viss demografi. Med tanke på hur branschen sett ut ett bra tag känns det som ett big ask; hade kanske inte blivit mycket kvar att spela om man skulle vara så principfast.

Vidare måste man ju kunna få kritisera inslag i verk även om du faktiskt valt att betala för det (kanske framförallt om du betalat för det?). Det behöver ju inte handla om att tala om för någon hur de får och inte får uttrycka sig, men i dessa tider där konsumenter kan göra sina röster hörda ganska tydligt för producenter via allehanda sociala medier så borde det få finnas ett mellanläge mellan bojkott - hyllningskör. Genom att komma med kritik så kan man ju göra tydligt att det finns intressen på marknaden som inte tillgodoses, intressen som kanske skulle förbli "mörkertal" om grupperna som står för dem bara höll tyst och väntade snällt. Bra att använda både plånboken och kritiska röster, skulle jag säga.

Compaq_kommundator17 apr 2018q

rymdanomali:

Bra att använda både plånboken och kritiska röster, skulle jag säga.


Du skriver mycket klokt du. Det uppskattas.

Om jag någon gång startar en podcast så skulle jag bjuda in dig.

Mvh
Kommundatorn

JackTheFlipper17 apr 2018q

yokisuci:

Någon här nämner Quiet i MGS5. Är hon en sexistisk karaktär? Kanske, kanske inte. Men hon är en karaktär som ser ut och agerar på ett visst sätt för att, förmodar jag, attrahera en manlig publik? Ja, troligen.


"Men lille vän, ta på dig en tröja eller nåt" var iallafall min första tanke. Tror att det är främst barn eller tonåringar som attraheras av en sån karaktär isåfall, vilket är ännu mer vrickat. Det är den typen av sexism jag reagerar på iallafall.

yokisuci:

Slog mig lite att vad säger det egentligen när folk blir mer upprörd över att en karaktär är lättklädd


Det beror i grund och botten på sammanhanget. Quiet springer runt på krigsfältet, inte en bordell.

Ribcage17 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

har det med den primära frågeställningen att göra?


Absolut. Hur tycker du att man bör göra med sexism i spel? Är väl den fråga jag undrade över. Vi säger att vi blir avtrubbade av både våld och sexism i spel, det förändrar samhället. Bör vi då ändra på spel på något sätt tycker du? Hur?

yokisuci18 apr 2018q

JackTheFlipper:

Tror att det är främst barn eller tonåringar som attraheras av en sån karaktär isåfall, vilket är ännu mer vrickat. Det är den typen av sexism jag reagerar på iallafall.


Och på vilket sätt är det "sexism"?

Personligen har jag inte något emot lättklädda damer. Varken i filmer eller spel. Däremot kan jag inte säga att jag har ett behov av det, för den sakens skull. Folk gillar lättklätt - oavsett om det är lättklädda damer på en strippklubb eller lättklädda herrar på en "girls night" eller gay klubb. Tror inte man behöver vara barn för det.

JackTheFlipper:

Det beror i grund och botten på sammanhanget. Quiet springer runt på krigsfältet, inte en bordell.


Ärligt talat...och? Ser fortfarande inte problemet med att hon är lättklädd för att vissa gillar att se lättklädda damer. Jag hade kunnat förstå problemet om hennes enda syfte var att gå runt och se konstant "sexig" ut, men nu är det ju faktiskt inte så.

Evangelah18 apr 2018q

Brukar försöka välja bort det, därför t. ex har jag inte velat köpa The Witcher serien ännu (sen hjälper det inte att Geralt är around). Där finns så mycket spel att spela, så därför lägger jag hellre pengarna på något annat spel istället.

Däremot så köper jag oftast ändå bilspel, även om det skulle vara skeft, lättare att se igenom fingrarna med sin favorit genre?

chips18 apr 2018q

yokisuci:

Jag hade kunnat förstå problemet om hennes enda syfte var att gå runt och se konstant "sexig" ut, men nu är det ju faktiskt inte så.


Har inte spelat spelet. Men av det jag hört om hennes karaktär varför hon är halvnaken så har det alltid låtit lite som en billig ursäkt för att göra just en lättklädd tjej som karaktär. Lite gubbsjukt om jag själv får säga.

Men, som sagt, jag har ju inte spelat spelet. Så det kan ju vara en del av informationen som har gått mig förbi. Så undrar lite vad det är med henne som rättfärdigar allt?

Detta är det jag vet som är själva anledningen för hennes utseende:

Dold text: Hon tar energi via solljus och behöver därför vara lättklädd för detta. Detta har vad jag hört inget med storyn att göra, utan är bara en "feature"

Hakola18 apr 2018q

chips:

Detta är det jag vet som är själva anledningen för hennes utseende:


Jepp. Hon är en groda eller liknande.

Typ som The End i MGS3, fast han behövde inte springa runt i mankini, så det är en rätt billig ursäkt. Att man kan låsa upp kläder åt henne (sent som fan i spelet) gör det hela lite löjligare.

chips18 apr 2018q

Hakola:

Typ som The End i MGS3, fast han behövde inte springa runt i mankini, så det är en rätt billig ursäkt.


Nu har jag en tankegång i huvudet där jag funderar på hur The End skulle se ut i mankini. [shake]

yokisuci18 apr 2018q

chips:

Så undrar lite vad det är med henne som rättfärdigar allt?

Detta är det jag vet som är själva anledningen för hennes utseende:


Det är "ursäkten" till att hon är lättklädd, ja. Med "Jag hade kunnat förstå problemet om hennes enda syfte var att gå runt och se konstant "sexig" ut" syftade jag dock inte på hennes kläder, utan henne som karaktär i spelet. Det enda syftet med kläderna är att det ska se "sexigt ut".

Hakola18 apr 2018q

yokisuci:

Det enda syftet med kläderna är att det ska se "sexigt ut".


Absolut.

Mitt stora problem med hela Quiet-grejen är mest hur de sa "Det finns en djupare anledning till hennes utstyrsel. När ni får veta varför kommer ni skämmas!"

Om Kojima istället sagt "Jag gillar sexiga damer. Punkt." hade det iaf. varit ärligt.

Alexander Rehnman18 apr 2018q

Hakola:

"Det finns en djupare anledning till hennes utstyrsel. När ni får veta varför kommer ni skämmas!"


För att vara ärlig behöver man ha en väldigt hög IQ för att förstå Hideo Kojimas spel. Designen är extremt subtil och utan en ordentlig förståelse av filosofi kommer de flesta spelmomenten gå rakt över en typisk spelares huvud. Dessutom har vi Kojimas cinematiska synsätt, vilket är en viktig del av hans personlighet - hans personliga filosofi grundar sig djupt i dystopiska filmer, exempelvis. Fansen förstår detta; de har den intelektuella kapaciteten att verkligen uppskatta djupet i denna spelmekanik, att förstå att den inte bara är rolig- den säger något djupt om LIVET. Som en konsekvens av detta ÄR folk som ogillar Hideo Kojimas spel verkligen idioter- så klart kommer de inte uppskatta, exempelvis, den djupare betydelsen i Quiets uppmärksammade karaktärsdesign, vilken i sig självt är en kryptisk referens till Itagakis japanska epik Deddo oa Araibu. Jag hånler vid tanken av hur en av dessa enfaldiga fårskallar kliar sig i huvudet när Hideo Kojimas geniala speldesign målas upp på dennes TV-skärm. Vilka dårar... jag tycker synd om dem. [badgrin]

Och ja, förresten, jag HAR faktiskt en Hideo Kojima-tatuering. Och nej, ni får inte se den. Den är enbart för damernas ögon- och även då måste de demonstrera att deras IQ är inom fem poäng (helst lägre) än min. Inget personalt, unge [cool]

chips18 apr 2018q

yokisuci:

Det enda syftet med kläderna är att det ska se "sexigt ut".


Så hon har dessa kläder för att hon ska se sexig ut? Byter hon dem någongång? För annars så är ju hon konstant sexig. Något som du sa att hon inte var i ett tidigare inlägg?

yokisuci18 apr 2018q

chips:

För annars så är ju hon konstant sexig. Något som du sa att hon inte var i ett tidigare inlägg?


Nej, det sa jag inte alls det.

"Jag hade kunnat förstå problemet om hennes enda syfte var att gå runt och se konstant "sexig" ut, men nu är det ju faktiskt inte så."

Jelly18 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

jag undrar lite om det kan finnas en korrelation mellan sånt och det faktum att exempelvis flickor slutar spela spel i tonåren, varför kvinnor är underrepresenterade i e-sport och dylikt.


Jag undrar om det finns en korrelation mellan att tjejer slutar spela i tonåren och att de presterar bättre i skolan än pojkar.

Kanske mognar de tidigare och prioriterar sin tid bättre.

Spel tar trots allt en löjlig mängd tid i anspråk.

Som inbiten spelfantast är det ibland lätt att glömma att spel främst är en form av underhållning, bland många andra former.

Är det verkligen så att smaklösa spel gjorda av män håller kvinnor borta från TV-spel? Kan det inte helt enkelt vara en fråga om intresse?

Jag ser faktiskt inte värdet i att fler ska spela. Givetvis ska inte spelintresserade kvinnor exkluderas eller mötas av sexism. Men varför denna ambition att få in fler kvinnor i e-sport och spelvärlden i stort? Jag ser inte hur det är mer meningsfullt än att fler skulle ägna sig åt sportbetting eller skaffa en prenumeration på Netflix.

Tror vi spelfantaster borde ha en mer avslappnad syn på spelande. Det är som att vi är på defensiven, som att vi försöker övertyga oinitierade om hur seriöst vårt intresse är. Men spel är ofta också skräp, eller helt enkelt ett kul sätt att få tiden att gå.

yokisuci18 apr 2018q

Jelly:

eller helt enkelt ett kul sätt att få tiden att gå.


Ibland verkar folk faktiskt glömma detta i takt med att spel försöker vara "något mer". Det är inget fel med spel som försöker vara "något mer", inte överhuvudtaget. Men de spel jag började med hade trots allt en handling som bestod på sin höjd bestod av ungefär tre meningar. Sedan bar det iväg på bana efter bana, för att det var roligt och ingenting annat.

Hakola18 apr 2018q

yokisuci:

Men de spel jag började med hade trots allt en handling som bestod på sin höjd bestod av ungefär tre meningar.


Dirty Harris18 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Usch ja. Bara bort med skiten snälla. (Du röstade på detta alternativ)


Jag bojkottar sexistiska spel, filmer, TV-serier och böcker. Och slutade i princip spela helt i vuxen ålder enbart på grund av den sexistiska kultur spelvärlden i stort befinner sig i.

NiceliBiceli18 apr 2018q

Jelly:

Men varför denna ambition att få in fler kvinnor i e-sport och spelvärlden i stort?


Jelly:

Är det verkligen så att smaklösa spel gjorda av män håller kvinnor borta från TV-spel? Kan det inte helt enkelt vara en fråga om intresse?


Problemet är väl snarare att de kvinnor som ägnar sig åt spel i olika sammanhang (vilket jag tror är ett stort antal) får liksom göra det på männens premisser.

Nu är inte jag en kvinna och kan inte tala ur en kvinnas perspektiv, men jag tror framförallt att många spel är utformade för en manlig publik (direkt eller indirekt). Det är ju klart då att det inte är lika roligt som kvinna att t.ex. behöva spela som den där manliga soldaten eller att se saker i spelet ur ett manligt perspektiv, vilket kan leda till ett ointresse. Sen har ju spelkulturen rent historiskt sett inte varit något genusneutralt område; TV- och datorspel som underhållning (och sådan teknik överlag) har riktats mer mot män än mot kvinnor, och därigenom associerats som något "pojkar/killar/män gör". Så jag tror att problemet i sig är ganska komplext och går att koppla till sociala och samhälleliga utvecklingar.

chips18 apr 2018q

yokisuci:

Nej, det sa jag inte alls det.


Ah, missade den biten. Ber om ursäkt :)

Men vi kan ju jämföra The End med Quiet då deras förmågor är liknande. Varför är The End klädd överallt förutom på huvudet men Quiet lättklädd?

Det blir ju lite av ett problem då de behandlar två karaktärer såpass olika trots att det är samma förmågor. Med i bakhuvudet får vi ha att spelvärlden har dragits med mycket machokultur och mycket "Sälj grej med tjej"-koncept. Det gör ju att man lätt drar tankarna åt det hållet när man ser Quiet.

För som Hakola sa, så hade det ju varit en grej om Kojima hade sagt "Jag vill att hon ska se sexig ut". Det är hans beslut. Men när företaget istället säger att det finns en förklaring för att hon ser ut som hon gör, så går det lite emot hur de behandlat The End.

Så att folk ser Quiet som problematisk tycker jag känns väldigt lätt att förstå. Inte att jag menar att du borde tycka att det är problematiskt med. Bara att det känns som ett lätt exempel där folk kan se problem.

rymdanomali18 apr 2018q

Finns det en story-förklaring för duschscenen också?

rymdanomali18 apr 2018q

Compaq_kommundator:

Om jag någon gång startar en podcast så skulle jag bjuda in dig.


Tack kommundator, men jag har dessvärre en väldigt dålig radioröst så får nog avböja.

Fröken Keke18 apr 2018q

NiceliBiceli:

Det är ju klart då att det inte är lika roligt som kvinna att t.ex. behöva spela som den där manliga soldaten eller att se saker i spelet ur ett manligt perspektiv, vilket kan leda till ett ointresse. Sen har ju spelkulturen rent historiskt sett inte varit något genusneutralt område; TV- och datorspel som underhållning (och sådan teknik överlag) har riktats mer mot män än mot kvinnor, och därigenom associerats som något "pojkar/killar/män gör".


En sak som inte riktigt underlättar är portvaktsattityden mot de spel kvinnor gillar, mycket på mobiltelefoner. Där blir vissa väldigt desperata på att proklamera vad som är ett "riktigt spel", och passar det inte den egna intresseramen blir det lätt att de säger att det inte räknas alls.

Sedan är det lätt att bli hemmablind och bara se vad man själv gillar som hela utbudet, fast många andra alternativ finns. Det är lätt att dra en ram runt mansinriktade spel och säga att där inte finns plats för kvinnor, och helt bortse från vad som ligger utanför.

Jag är osäker på hur mycket man ser efter kvinnors behov när man försöker trycka in oss i mäns intressen istället för att göra saker vi gillar.

Aaron Vesterberg Ringhög18 apr 2018q

Alexander Rehnman:

Titeln säger "Spelmedia vs. sexism" och då förväntar jag mig att omröstningslaternativen ska vara "Spelmedia" och "Sexism" och så är det något helt annat.


Avsnittet har en titel. Veckans fråga är utskriven ju! [wink]

Chiba:

Jag tar för givet att du anser att även våld i spel påverkar oss i ganska stor utsträckning?


Absolut. Våld, kärlek, sex, politiska åskådningar m.m. i spel påverkar såklart precis som det gör i annan populärkultur, om du frågar mig i alla fall.
Sen finns det olika sätt att bemöta det i sin analys.

Att påstå att normer genom världsbyggande, berättande och representation etableras ytterligare är nog närmare verkligheten än att påstå att den som spelar GTA automatiskt kommer gå och skjuta någon.

Om du förstår hur jag menar.

Att rösta med plånboken är ju någon som inte går att INTE hålla med om för övrigt. [smile]

Ribcage:

Vi säger att vi blir avtrubbade av både våld och sexism i spel, det förändrar samhället.


Jag ser ju inte på "våld i spel" överhuvudtaget på samma sätt som jag ser på "sexism i spel".
Mest för att våld är en utövning och sexism ett samhällsproblem i mycket större utsträckning (beroende på ens samhällssyn då). Så mitt svar blir nog - våld i spel kan avtrubba, men inte normalisera på samma sätt som redan etablerade normer behöver brytas.

Kräver nog bättre formulering denna, men jag hoppas du förstår hur jag ser på det. [smile]

Alexander Rehnman:

För att vara ärlig behöver man ha en väldigt hög IQ för att förstå Hideo Kojimas spel.


Det här inlägget. Var det ett skämt på en alldeles för hög nivå för mig eller vad... menar du? [cute]

Jelly:

Är det verkligen så att smaklösa spel gjorda av män håller kvinnor borta från TV-spel? Kan det inte helt enkelt vara en fråga om intresse?


Intresse väcks någonstans. Oftast i form av att vi eftersträvar något vi väcker ett behov av, av olik anledningar. En vanlig anledning är givetvis marknadsföring, om hur vissa målgrupper påverkar varandra och organisk marknadsföring av exempelvis kläder, mat och dylikt tilltalar visa men inte andra.

Med det sagt tror jag det ligger en ENORM miss i hur spel och hemmadatorer marknadsfördes mot unga män och pojkar i början av 80-talet trots att det var främst kvinnor som varit nästintill ledande inom programmering under perioden innan.

Finns många stora brett målande analyser att dra av hur detta, men jag tror stenhårt på hur lättpåverkad människan är. [smile]

Fröken Keke:

Jag är osäker på hur mycket man ser efter kvinnors behov när man försöker trycka in oss i mäns intressen istället för att göra saker vi gillar.


Word.

chips18 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Det här inlägget.


Det är nog menat som ett skämt. Lite som detta

Alexander Rehnman18 apr 2018q

Aaron Vesterberg Ringhög:

Det här inlägget. Var det ett skämt på en alldeles för hög nivå för mig eller vad... menar du?


Det är en omskrivning av en känd memetext som ursprungligen handlar om TV-serien Rick and Morty [crazy]

Var menat att vara lite satir kring det sätt folk snudd på dyrkar Kojima här och var.

Aaron Vesterberg Ringhög18 apr 2018q

chips:

Det är nog menat som ett skämt.


Alexander Rehnman:

Var menat att vara lite satir kring det sätt folk snudd på dyrkar Kojima här och var.


Snacka om att det är farligt nära att jag börjar bli "gubbe" på riktigt snart... [sad]

NiceliBiceli18 apr 2018q

Fröken Keke:

Jag är osäker på hur mycket man ser efter kvinnors behov när man försöker trycka in oss i mäns intressen istället för att göra saker vi gillar.


Verkligen!

Makoboy18 apr 2018q

Blir ett sexigt inslag sexistiskt bara om det är ojämlikt presenterat inom en kontext?

Aaron Vesterberg Ringhög19 apr 2018q

Makoboy:

Blir ett sexigt inslag sexistiskt bara om det är ojämlikt presenterat inom en kontext?


Hmm jag skulle vilja försöka ge mitt perspektiv men är faktiskt osäker på vad du menar. Har du lust att omformulera frågan så jag förstår bättre? [smile]

Trivigaunte19 apr 2018q

Gillar inte grabbig kultur i största allmänhet, och det är ju uppenbart att de lättklädda tuttbrudarna som florerar i vissa spel är skapade av grabbar, för grabbar, och dem slipper jag gärna. Enda exemplet jag kan komma på att jag spelat de senaste åren är strippscenen i Metro: Last Light. Eftersom den var frivillig och inte tillförde något till handlingen var den uppenbarligen bara godis för snubbarna som ville se lite mjukporr insprängt i dystopin (visst kanske det finns lesbiska spelare som gillar att iklä sig en macho mansroll för att glo på naket men mina fördomar säger att det är en minoritet i spelcommunityt). Kändes sådär fräscht.

Röstade på det mest negativa alternativet, men med det sagt har jag inte direkt valt bort några spel på grund av sexistiskt innehåll, det är snarare så att de spelen oftast inte tilltalar mig från första början. Och jag upprätthåller en kritisk blick även mot spelen jag gillar, så det är skönt med spel där kvinnliga karaktärer inte är mer än kvinnliga karaktärer (Alice-spelen, Mirror's Edge, Remember Me, Metroid, alla rollspel där man kan välja kön typ Elder Scrolls och Fallout - brukar skapa samma karaktär och hon heter Miranda och... ja okej hon är skitsnygg men vad fan det är mitt val!).

Nåt jag nog tycker är viktigare än objektifierande och stereotypa bilder av kvinnor i spel är att lyfta fram just representationen, med fler aktiva kvinnliga karaktärer. Jag är man och har vuxit upp sen åttiotalet med överväldigande majoritet manligt kodade hjältar, och det är fortfarande manliga hjältar som är standard, från jag vet inte Luke Skywalker till Simba i Lejonkungen och whatnot. Hur det 1. påverkat mig att ha få kvinnliga hjältar, och ännu mer 2. påverkar tjejer att ha få kvinnliga hjältar, det vet jag inte men att säga att det inte påverkar är att stoppa huvudet i sanden. Sen är det såklart individuellt men... slutsats: fler aktiva kvinnor i populärkulturen. För varje snubbe som gråter över Rey i nya Star Wars finns det tio gånger fler småtjejer som ser en hjälte de lättare kan relatera till än Luke (ser det själv på skolan jag jobbar på, så den uppfattningen är baserad på empiri snarare än ideologi, även om Wonder Woman nog är lite hippare här).

TL DR: jag föredrar kvinnliga huvudkaraktärer både av personliga och ideologiska preferenser

JackTheFlipper19 apr 2018q

yokisuci:

Och på vilket sätt är det "sexism"?


Kom igen.. Hon springer runt i en liten BH, trasiga strumpbyxor och stringtrosor. Hur är det en lämplig outfit för någon på krigsfältet? Det är bara larvigt.

yokisuci:

Personligen har jag inte något emot lättklädda damer.


Nej inte jag heller. Har däremot svårt för karaktärer som Quiet och andra exempel som postats här i tråden, där tjejer inte har några kläder på sig bara för att.

yokisuci:

Jag hade kunnat förstå problemet om hennes enda syfte var att gå runt och se konstant "sexig" ut, men nu är det ju faktiskt inte så.


Inte? Hon har väl knappt ens en personlighet.



Det här hade varit en mer lämplig outfit och det hade inte sett ut som att hon precis rymt från ett mentalsjukhus.

yokisuci19 apr 2018q

JackTheFlipper:

Kom igen.. Hon springer runt i en liten BH, trasiga strumpbyxor och stringtrosor. Hur är det en lämplig outfit för någon på krigsfältet? Det är bara larvigt.


Och så tar vi min fråga igen - på vilket sett är det sexism?

"Sexism or gender discrimination is prejudice or discrimination based on a person's sex or gender."

Ser fortfarande inte hur det är sexism att ha en karaktär som är lättklädd för att män ska ha något att titta på. Du får nog definiera vad du menar med sexism, då du verkar ha en annan definition än den ovan.

rymdanomali19 apr 2018q

yokisuci:

Ser fortfarande inte hur det är sexism att ha en karaktär som är lättklädd för att män ska ha något att titta på.


Så till vida kvinnliga spelare känner sig uteslutna skulle man väl kunna kalla det sexistiskt.

Dessutom så kan ju porträttering av karaktärer som dras med uppskruvad sexualisering i sig vittna om en sexistisk syn på karaktärens roll och funktion i mediet.

Vid ett enstaka tillfälle behöver det ju naturligtvis inte vara så, men många bäckar små bildar lätt mönster och skapar ett övergripande klimat. Inramning och kontext är också A och O; är verket menat att vara buskis och småpornografiskt, eller är det tänkt som en allmängiltig berättelse som tar sig själv och sin publik på allvar, som spelas av både män och kvinnor?

yokisuci19 apr 2018q

rymdanomali:

Så till vida kvinnliga spelare känner sig uteslutna skulle man väl kunna kalla det sexistiskt.


Fast då är det ju inte sexistiskt. Att kalla något sexistiskt bara för att man "känner sig uteslutna" känns ärligt talat ganska...tveksamt. Då kan man ju kalla allt möjligt sexistiskt.

rymdanomali:

Dessutom så kan ju porträttering av karaktärer som dras med uppskruvad sexualisering i sig vittna om en sexistisk syn på karaktärens roll och funktion i mediet.


Eller kan det vittna om en tveksam syn på män, som utgår ifrån att de är i behov av att se lättklädda tjejer i spel.

rymdanomali:

eller är det tänkt som en allmängiltig berättelse som tar sig själv och sin publik på allvar, som spelas av både män och kvinnor?


Även om både män och kvinnor spelar, så är det så att i vissa genrer så är det ordentlig slagsida åt män. Av den anledningen så kommer dessa genrer antagligen att fortsätta fokusera på en manlig publik.

rymdanomali19 apr 2018q

yokisuci:

Att kalla något sexistiskt bara för att man "känner sig uteslutna" känns ärligt talat ganska...tveksamt.


Att medvetet utesluta ett helt kön från deltagande kan väl i allra högsta grad visa prov på en särbehandlande attityd, speciellt eftersom att vi vet att tjejer också spelar?

yokisuci:

Eller kan det vittna om en tveksam syn på män, som utgår ifrån att de är i behov av att se lättklädda tjejer i spel.


Jo men precis! Tråkigt att bli reducerad till neanderthalare, va? Kanske t.o.m. sexistiskt? (Inte för att racka ned på neanderthalare).

yokisuci:

i vissa genrer så är det ordentlig slagsida åt män. Av den anledningen så kommer dessa genrer antagligen att fortsätta fokusera på en manlig publik.


Så kan det vara, men man kan ju fortfarande göra spel som är mer välkomnande för båda könen, även om ration skulle vara 70/30. Eller menar du att du skriver under på bilden av att män behöver sexobjekt i sina spel för att inte tappa intresset?

Sedan gissar jag på rak arm att fenomenet har minst lika mycket att göra med kreatörers egna förutfattade meningar, brist på normkritik och snäva uttryck att göra - vilket du själv verkar vara inne på - som med resultat från marknadsundersökningar.

yokisuci20 apr 2018q

rymdanomali:

Att medvetet utesluta ett helt kön från deltagande kan väl i allra högsta grad visa prov på en särbehandlande attityd, speciellt eftersom att vi vet att tjejer också spelar?


Fast nu är inte kvinnor uteslutna från deltagande. Det är bara att plocka upp valfritt spel och spela. Lika lite som "icke-vita" är uteslutna bara för att den absoluta majoriteten av karaktärer i spel råkar vara vita.

rymdanomali:

Tråkigt att bli reducerad till neanderthalare, va? Kanske t.o.m. sexistiskt?


Ärligt talat? Inte speciellt.

rymdanomali:

Så kan det vara, men man kan ju fortfarande göra spel som är mer välkomnande för båda könen, även om ration skulle vara 70/30.


Visst kan man det. Och i och med att fler kvinnor ägnar sig åt spelutveckling, kommer vi förhoppningsvis se en förändring.

Avgrundsvrål20 apr 2018q

Jag kollade ett par videos med svensk battle rap här om dan.

Några kan vara väldigt roliga och hanterar rimmen väldigt bra. Så körde de ett par musik-klipp i början vid introduktionen av deltagarna. Så var det nån som hade en låt vars refräng helt, bara så där, var att alla kvinnor är horor. Och många av dem verkade använda bög som punchline ständigt (det är ju omanligt, förstås) liksom hora, fitta, våldtäkt och allt annat man kan tänka sig. Inte alla, men det förekom ju klart. Helt bisarrt, tänker jag, vem använder ens såna uttryck 2018? Nå väl, det förvånar väl ingen att det var 100% män som deltog av vad jag kunde se bland videorna som låg uppe.

Vissa menar att hiphopscenen exkluderar kvinnor.

Och i ett klimat där ingen höjer på ögonbrynen över såna uttryck så går det ju knappast att förneka att så är fallet.

Man kan också hävda att hiphopscenen inte exkluderar kvinnor för att ingen säger att "nej ni får inte vara med" för "det är ju bara att plocka upp en skiva och lyssna".

Och ja, så är det ju förvisso.

Men det är också en slutsats man bara kan komma till om man är villig att medvetet se förbi mycket av den problematik som faktiskt finns där.

Jag säger inte att gamingkulturen är riktigt så illa. Eller det har inte jag upplevt iallafall (även om jag kan tänka att det finns kvinnor som har aningen fler upplevelser av den saken än vad jag har å deras vägnar, förstås).

Jag säger bara att det behöver inte nödvändigtvis finnas någon slags förbud av deltagande för att något ska kunna vara exkluderande.

I vilken utsträckning gamingkulturen sedan är det vet andra bättre än jag.

BigBozz20 apr 2018q

yokisuci:

Ser fortfarande inte hur det är sexism att ha en karaktär som är lättklädd för att män ska ha något att titta på. Du får nog definiera vad du menar med sexism, då du verkar ha en annan definition än den ovan.


Du går från klarhet till klarhet, håller med fullständigt. Bra argumenterat!

rymdanomali20 apr 2018q

yokisuci:

Fast nu är inte kvinnor uteslutna från deltagande. Det är bara att plocka upp valfritt spel och spela. Lika lite som "icke-vita" är uteslutna bara för att den absoluta majoriteten av karaktärer i spel råkar vara vita.


1. Ska kanske klargöra mina premisser här så att det inte råder några missförstånd: jag argumenterar egentligen inte utifrån hur verkligheten faktiskt ser ut. Har inte lika bra koll på spelutbudet idag som jag hade för några år sedan. Bollar mest med de resonemangen som förs här. Och med detta ur vägen:

2. Står i avgrundsvråls hörna, rent principiellt. Kärnan i diskussionen är ju hur välkomna konsumenter känner sig, vilket kan bero lika mycket på klimatet i sig som att någon står vid dörren och säger "nej, stopp, här får du inte komma in".

3. Måste nog säga att det är skillnad på att inte porträttera en grupp (svarta) än att porträttera dem sexistiskt (kvinnor), även om jag tycker att det förra också kan vara, vad ska vi kalla det, "passivt" uteslutande. Min flickvän, som faktiskt spelar en hel del, erfar understundom båda formerna och upplever det som en tydlig signal om att "det här är inte för dig".

Det här gäller absolut inte bara spel, utan är också väldigt vanligt i bl.a. filmer. När man hör till majoriteten och är så van vid att det mesta som produceras är riktat mot den egna gruppen och tillgodoser ens intressen kan det vara lätt att bli hemmablind och svårt att se det uteslutande. Lite som att man kanske inte går och tänker på offentliga platsers handikappanpassning om man själv inte har funktionshinder. Men andra människor kan ju tolka det majoriteten betraktar som normalt, och inte ser något fel på, på ett helt annorlunda sätt. Inte konstigt att folk grät glädjetårar när de såg Black Panther, tänker jag.

yokisuci:

Ärligt talat? Inte speciellt.


Då får vi konstatera att vi har olika åsikter här. [wink] Kan själv tappa respekten för ett verk om trött fanservice används för att fiska efter min uppmärksamhet i en story som i övrigt är bra och försöker få mig att ta den på allvar.

yokisuci:

Och i och med att fler kvinnor ägnar sig åt spelutveckling, kommer vi förhoppningsvis se en förändring.


Nåja, kul att vi båda verkar tycka att en förändring vore positivt i alla fall. [smile]

Hakola20 apr 2018q

yokisuci:

Och så tar vi min fråga igen - på vilket sett är det sexism?

"Sexism or gender discrimination is prejudice or discrimination based on a person's sex or gender."


Kollar man Merriam-Webster skiljer sig definitionen något.

"1 : prejudice or discrimination based on sex; especially : discrimination against women
2 : behavior, conditions, or attitudes that foster stereotypes of social roles based on sex"

Speciellt nummer två känns relevant då hon är den enda kvinnan i bland de viktiga karaktärerna och har en roll där hon inte kan prata och sättet hon presenteras på i spelets filmsekvenser är rätt tveksamma (åmar sig i regnet, har soldater stå och jubla när hon duschar etc.) -- så det är inte en direkt långsökt koppling till sexism.

Speciellt inte när spelets huvudman tweetade ut grejer som "Cosplayers: Your move" samt en bild på Quiet.

BigBozz20 apr 2018q

rymdanomali:

2. Står i avgrundsvråls hörna, rent principiellt. Kärnan i diskussionen är ju hur välkomna konsumenter känner sig, vilket kan bero lika mycket på klimatet i sig som att någon står vid dörren och säger "nej, stopp, här får du inte komma in".


Det är därför vi har marknadsekonomi. Det är inte meningen att alla konsumenter ska känna sig välkomna, det är rentav omöjligt. Vissa företag släpper så nischade produkter att endast en liten promille konsumerar och förstår storheten med dem.
Det fina med vårat ekonomiska system är att det ger dig valfrihet, om du inte gillar hur Quiet ser ut, så kan du alltid spela Horizon, Uncharted Lost Legacy eller Tomb Raider.
Men vissa personer är fast beslutna att klä på Quiet ändå, ibland är de inte ens intresserade av spelet överhuvudtaget, de agerar på ideologisk grund. Det är bra att de stöter på motstånd numera, folk har tröttnat på deras fascistmetoder.

Fröken Keke20 apr 2018q

BigBozz:

Men vissa personer är fast beslutna att klä på Quiet ändå, ibland är de inte ens intresserade av spelet överhuvudtaget, de agerar på ideologisk grund. Det är bra att de stöter på motstånd numera, folk har tröttnat på deras fascistmetoder.


Jag är intresserad av Metal Gear och tycker inte Quiet har att göra där efter bättre roller som Meryl, The Boss, Sniper Wolf och Olga.
Det är inte fascism att vilja ha en lite mer smakfull högre nivå av skapare man vet är kapabel till det.

Hakola20 apr 2018q

BigBozz:

Det fina med vårat ekonomiska system är att det ger dig valfrihet, om du inte gillar hur Quiet ser ut, så kan du alltid spela Horizon, Uncharted Lost Legacy eller Tomb Raider.


Det här håller jag med om. Olika spel är för olika målgrupper och det behöver inte vara mer komplext för det.

Ska man ta ett exempel från början av tråden så finns det definitivt en marknad för Dead or Alive Extreme, men huruvida den är stor nog för potentiella publishers är helt upp till dem.

Är det värt att backa en produkt, eller blir backlashen för stor eller inkomsten för liten? Det är någonting varje publisher tänker på med varje produkt de backar.

Att pusha för förbud är lite väl extremt (och censur har gärna en snöbollseffekt), men att vara kritisk är helt okej.

BigBozz:

Men vissa personer är fast beslutna att klä på Quiet ändå, ibland är de inte ens intresserade av spelet överhuvudtaget, de agerar på ideologisk grund. Det är bra att de stöter på motstånd numera, folk har tröttnat på deras fascistmetoder.


Här är jag lite mer oenig. Jag vet inte om fanart och paint overs, särskilt när de ofta bara är gjorda med glimten i ögat, kan kallas för fascistmetoder.

I vissa fall kan spelskaparna säga "Oj, fansen har ju rätt. Det här ÄR inte representativt för vår produkt eller vårt företag". De har även rätten att rycka på axlarna och säga "Men spela inte spelet då". Däremot har varje person rätt att uttrycka sin avsmak (eller support) för produkterna.

Även om jag inte alls håller med de som skriker ut mot våldsamma spel så känner jag att jag skulle gå för långt om jag kallade dem för fascister.

BigBozz20 apr 2018q

Fröken Keke:

Det är inte fascism att vilja ha en lite mer smakfull högre nivå av skapare man vet är kapabel till det.


Intressant. I ett spel där man utan vidare kan skära halsen av folk så är det största problemet en brud i bikini. Smakfullt prioriterat.

Hakola:

Även om jag inte alls håller med de som skriker ut mot våldsamma spel så känner jag att jag skulle gå för långt om jag kallade dem för fascister.


Klumpigt formulerat av mig. Syftade mest på folk som drar igång drev för att begå karaktärsmord på utvecklare som vågar stå för sin skapelse.

Fröken Keke20 apr 2018q

BigBozz:

Intressant. I ett spel där man utan vidare kan skära halsen av folk så är det största problemet en brud i bikini. Smakfullt prioriterat.


Nu råkar ju Metal Gear Solid vara en av få spelserier som ger fulla valmöjligheter att vara pacifist, vilket jag också tycker är halva behållningen när man spelar spelen. Det finns möjlighet att välja bort våld, men ingen för att välja bort sexism, så det fältet är onekligen mycket mer restriktivt.

BigBozz20 apr 2018q

Fröken Keke:

men ingen för att välja bort sexism, så det fältet är onekligen mycket mer restriktivt.


En kvinna i utmanande klädsel är inte sexism, läs definitionen som yokisuci skrev ovan.

chips20 apr 2018q

BigBozz:

En kvinna i utmanande klädsel är inte sexism, läs definitionen som yokisuci skrev ovan.


Objektifiering är en del av att befästa negativa könsstereotyper. T.ex att kvinnor är sexuella objekt. Något som sker i MGSV5 med quiet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sexism#Objectification

rymdanomali20 apr 2018q

BigBozz:

Det är därför vi har marknadsekonomi. Det är inte meningen att alla konsumenter ska känna sig välkomna, det är rentav omöjligt.


Jag håller med i att alla inte kan känna sig inkluderade av alla verk någonsin. Såklart. Och det är inte per automatik något fel med det.

Men jag tror också att marknader inte alltid är 100% optimerade till att vaska fram vad folk vill ha, åtminstone inte på egen hand. Om det finns vinst att göra genom att fortsätta att kränga spel där kvinnorollerna är bikinibrudar, så kommer detta ske, alldeles oavsett vad folk tycker om det egentligen. Om marknaden ska få till en förändring så måste ju tillräckligt många människor tycka att det är ett tillräckligt stort problem för att bojkotta spelen. Så kanske inte är fallet, om konsumenterna främst är män. Så kanske inte ens är fallet bland de kvinnliga konsumenterna. Ett bra spel är ett bra spel liksom, vill folk köpa det trots sexistiska inslag (och inte på grund av dem) så syns ju inte det i vinsterna.

Om den rena vinstlogiken faktiskt följs så finns ju heller inte utrymme för moraliska omdömen; som konsekvens genererar marknader inte alltid moraliskt riktiga resultat. Jag tycker således personligen att det borde finnas ett visst ansvar hos producenter att göra schyssta grejer, även om det skulle leda till en viss vinstförlust (och det tror jag förresten inte att bättre representation och mindre sexism nödvändigtvis skulle göra - kanske tvärtom?).

Dessutom tror jag faktiskt inte att spelskapare enbart agerar efter marknadsläget (trots vad kapitalistisk logik would have you believe). Innehållet i spel påverkas säkerligen av andra faktorer från producenthåll, som mentalitet, normer, ideal, företagskultur, osv. Detta illustreras ju också av ditt eget exempel, att det finns supernischade produkter som kanske främst är ett uttryck för producenternas egna preferenser - här är det ju omöjligen maximerad vinst som är det slutgiltiga målet.

På grund av dessa skäl tycker att kritik är ett berättigat och nödvändigt medel - vid sidan av att rösta med plånboken. Som sagt. Att vi har en marknadsekonomi gör ju inte folk eller företag immuna för kritik.

BigBozz:

Det fina med vårat ekonomiska system är att det ger dig valfrihet, om du inte gillar hur Quiet ser ut, så kan du alltid spela Horizon, Uncharted Lost Legacy eller Tomb Raider.


Så länge utbudet på riktigt är balanserat tror jag färre personer hade klagat. Och vi kanske är på väg dit, det vore ju bra!

Compaq_kommundator20 apr 2018q

Sexism kan väl vara ganska subtil också?

Typ, varför fokuserar kameran lite då och då en hel del på kvinnors rumpor i filmer men inte på männens?

Jag lyssnade på en podcast som diskuterade hur olika kamerafokus (eller vad man nu säger, hur det filmas i alla fall) låg på Wonder Woman i filmen "Wonder Woman" jämfört med filmen "Justice League". I den senare så förekom det t tydligen en hel del fokus och kameraåkningar på rumpa osv.

Mvh
Kommundatorn

BigBozz20 apr 2018q

chips:

Objektifiering är en del av att befästa negativa könsstereotyper. T.ex att kvinnor är sexuella objekt. Något som sker i MGSV5 med quiet.


Om hela hennes syfte hade varit att agera strippa åt resten av soldaterna så hade jag kanske kunnat köpa det. Men hon har dock en väldigt framträdande roll, riktig badass-karaktär faktiskt. Finns dessutom hundratals kvinnor som cosplayar som Quiet, de verkar inte ha problem med det. Konstigt att en vuxen man har det.

rymdanomali20 apr 2018q

BigBozz:

Finns dessutom hundratals kvinnor som cosplayar som Quiet, de verkar inte ha problem med det.


Vi kan ju inte tala om kvinnor som en helt homogen grupp, precis som vi inte kan göra det om män. Det är ju fullt möjligt att det finns åsikter som går åt båda hållen, även bland tjejer. Det ena ogiltigförklarar inte det andra.

micke_nes20 apr 2018q

Evangelah:

The Witcher


Oj vilken bra spelserie du missat.

yokisuci20 apr 2018q

chips:

Objektifiering är en del av att befästa negativa könsstereotyper. T.ex att kvinnor är sexuella objekt.


Samtidigt....

"Objectification plays a central role in feminist theory, especially sexual objectification.[138] Feminist writer and gender equality activist Joy Goh-Mah argues that by being objectified, a person is denied agency.[139] According to the philosopher Martha Nussbaum, a person might be objectified if one or more of the following properties are applied to them:"

Det är med andra ord feministisk teori som det handlar om. Men, om man ska utgå från punkterna i den listan så är Quiet inte objektifierad. Om man nu inte utgår från två av de tre tillagda punkterna:

"2. Reduction to Appearance – the treatment of a person primarily in terms of how they look, or how they appear to the senses;
3. Silencing – the treatment of a person as if they are silent, lacking the capacity to speak."

"According to objectification theory..."

Återigen...en teori. Tycker dessutom ärligt talat att hela den sidan om sexism förklarar ganska bra varför jag har problem med feminism. [rolleyes]
Alla artiklar verkar utgå från en idé om ett patriarkat, där kvinnan är den som är förtryckt och mannen är den som förtrycker, och det är framförallt kvinnan som behöver skyddas.

Lummeldolf20 apr 2018q

Evangelah:

Brukar försöka välja bort det, därför t. ex har jag inte velat köpa The Witcher serien ännu (sen hjälper det inte att Geralt är around).


Geralts syn på kvinnor ca1:10 in i klippet

chips20 apr 2018q

yokisuci:

Det är med andra ord feministisk teori som det handlar om.


Sexism som begrepp kommer ju ur en kvinnorörelse. Så om du inte tycker om att diskutera feministiska teorier så är det kanske dumt att diskutera just en feministisk Teori tillämpad på spelmediet.

Så därav kanske det är bäst att sluta där? Du har sagt vad du tycker. Vet inte riktigt var man ska ta detta vidare i något mer givande format.

Det börjar liksom gå lite full cirkel, det känns som något du kan hålla med om :).

BigBozz:

Men hon har dock en väldigt framträdande roll, riktig badass-karaktär faktiskt.


Bara för att det finns bra sidor så innebär det ju inte att man kan diskutera det man tycker är dåligt.

Sen håller jag med det rymdanomali säger. Att bara för att någon ur ett kön tycker en grej innebär det inte att alla andra ur samma kön gör det.

Vi är ju t.ex två män (så vitt jag vet :P) som har två olika åsikter i frågan. Bara för det innebär det ju inte att det ena eller andra skulle vara fullständigt rätt.

Makoboy20 apr 2018q

Inom evolutionär biologi finns betydande skillnader mellan manlig och kvinnlig psykologi som gör diskussion om jämlikhet otroligt komplex.

Visst attraheras pojkar framförallt av byst- och rumpformer och läppar om man måste generalisera (vilket man nog måste för att jämföra och hitta ojämlikhet).

Män verkar dessutom attraheras av lite svagare tjejer som kan behöva deras beskydd, medan kvinnor brukar avsky att beskydda män, och det har med skillnaderna i attraktion att göra.

Medan tjejer tycks attraheras av ledargestalter, socialt kapital, uppvaktningar, romantik och vampyrromantik tydligen. Disneys alla prinsar och Twilight är gjorda för tjejer framförallt.

BigBozz20 apr 2018q

chips:

Bara för att det finns bra sidor så innebär det ju inte att man kan diskutera det man tycker är dåligt.


Ibland känns det som att vissa tar för givet att deras syn på en karaktär är den rätta och att alla, även utvecklaren själv bör anpassa sig. Det är ett väldigt arrogant förhållningssätt som ibland har katastrofala följder för människor som bara vill ställa mat på bordet.
I fallet med Quiet så misslyckades försöket med att begå karaktärsmord på Kojima, det räckte inte med en bikini och lite rumpshots för att han skulle bli sexist-stämplad. Hade det varit en mindre känd/älskad utvecklare så hade den personen varit utan levebröd nu. Det är så man "kritiserar" och får till "positiv förändring" nuförtiden. Vidrigt är ordet.

Sen kan självklart vi diskutera vad som gör en specifik karaktär bra/dålig, det är en annan femma. Så länge vi låter utvecklarna arbeta i fred och röstar med våra plånböcker är det inget konstigt med det.

Tycker personligen att det största misstaget med Quiet var att inte ge henne en röst. Hon hade definitivt blivit djupare och fått en extra dimension. Jag vet inte om de försökte göra henne mystisk men hennes tysthet är oftast bara irriterande.
Angående hennes klädsel så föredrar jag personligen hennes svarta combat-suit som syns till i början av spelet, det gör jag verkligen.
Att hon sedan byter om till bikini är ingen deal-breaker för mig. Det var väl ett sätt att göra henne avvikande, vågad, minnesvärd rentav. Ett billigt knep? Kanske, men uppenbarligen funkade det. Hon blev ihågkommen på ett sätt hon kanske inte hade blivit om hon bara haft en vanlig combat-suit.
Att en sådan sak kan förstöra någons spelupplevelse tycker jag är helt absurt. Då kanske man behöver skygglappar ute i det otäcka samhället.

Makoboy20 apr 2018q

Jag har inte spelat Metal Gear men av det som handlar om Quiet i denna diskussion så får jag uppfattningen att speldesignern gjorde det som en parodi av sexistiska inslag i allmänhet och visar hur knäppa män verkar vara, samtidigt som de fick det man vill ha ungefär?

Makoboy20 apr 2018q

Varför finns det inga Twilight-liknande spel? Om det skulle finnas både tjejspel på marknaden, samt pojkspelen så skulle de bilda jämlikhet tillsammans.

Compaq_kommundator20 apr 2018q

Makoboy:

Inom evolutionär biologi finns betydande skillnader mellan manlig och kvinnlig psykologi som gör diskussion om jämlikhet otroligt komplex.


De populärvetenskapliga förmedlarna av evolutionspsykologin glömmer dock ofta att påpeka att det är väldigt svårt att veta vad som är ren biologi och vad som är kulturell påverkan. (Det gör ju inte deras bok lika rak då!)

Vad som har ansetts som "sexig och attraktivt" har verkligen varierat kraftigt bara under de senaste 100 åren. Och där måste kulturen ha spelat en väldigt stor roll då det funnits så otroligt många olika trender inom just vad som anses vara attraktivt.

Självklart så finns det biologiska skillnader mellan mänsklig hankön och honkön (även om vissa inte vill hävda att det är så) men jag tycker att man ska vara försiktig med att säga vad som är rent biologiskt och vad som är kulturell påverkan. Det är ganska svårt att komma fram till. Allt man kan komma med än så länge är hypoteser.

Makoboy20 apr 2018q

Det räcker troligtvis med att vi ser riktigt olika ut, för att det ska uppstå ojämlikheter i hur man på ett naturligt sätt tittar och beter sig mot varandra. Män har färre och mindre visuella attribut än vad kvinnor har, så det är klart att tjejerna behöver rikta in sig på fler saker kring männen än deras kroppar.

Ett manligt skägg bl.a är inte så mycket värt, jag tror inte att en skäggpanorering kan lindra påverkan av att tjejbyst hamnar i fokus lite senare. Antar att det behövs en närmast overklig mansbröstkorg för att väga upp korrekt, det finns i och för sig i Street Fighter IV med flera spel men vet inte om det gillas.

JackTheFlipper20 apr 2018q

BigBozz:

Att en sådan sak kan förstöra någons spelupplevelse tycker jag är helt absurt. Då kanske man behöver skygglappar ute i det otäcka samhället.


Jag reagerar sällan på lättklätt eller naket vanligtvis, det beror som sagt på kontext och presentation. Quiet i sin outfit är för mig samma sak som att Snake skulle springa runt i en mankini. Hela grejen är bara löjlig och barnslig. Hade jag varit 20 år yngre hade det såklart varit jättespännande med "bobs and vegana!!!" men nu känner jag mig bara förolämpad av spelutvecklarna och höjer på ögonbrynet. Klart att det stör spelupplevelsen.

Redfoxe20 apr 2018q

Lummeldolf:

Geralts syn på kvinnor ca1:10 in i klippet


Enda kommentaren på klippet:
How SJWish and dissapointing



Jag kan aldrig låta bli att läsa youtube kommentarer, ångrar det varje jädra gång

Antar att CD projekt försökte ändra lite där med tanke på hur Geralt kunde ligga runt i ettan, och få pinupkort på köpet :P

yokisuci21 apr 2018q

JackTheFlipper:

Quiet i sin outfit är för mig samma sak som att Snake skulle springa runt i en mankini.






Jag tycker nog ändå att det är viss skillnad i hur de där två plaggen uppfattas, men visst... [rolleyes]

LummeldolfI dag 08:12q

Redfoxe:

Antar att CD projekt försökte ändra lite där med tanke på hur Geralt kunde ligga runt i ettan, och få pinupkort på köpet :P


Det gör han dock fortfarande. Men han respekterar och högaktar många av de kvinnor han är med. Som tur är så har de kastat pinupkorten.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.