Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

Final Fantasy XIII

Square Enix visade upp två nya spelbara sekvenser på Tokyo Game Show. Daniel Grigorov testade dem.

Den 17 december släpps Final Fantasy XIII i Japan. Och det kommer naturligtvis att bli en succé. Ingenstans på mässan är köerna så långa som till det avspärrade området där Square Enix låter oss ta del av det första nya spelbara materialet sedan demon i våras. Provspelningen delas upp i två separata sekvenser. I den första spelar man som Lightning, spelets rödhårige huvudperson, och pojken Hope. Spelaren ska styra Lightning genom vad som liknar en militärhangar av något slag. Genom att gömma sig bakom stora packlådor undviker Lightning att bli upptäckt av de vakter som patrullerar området. Målet är att ta sig till andra sidan av området där Hope väntar nere i en kloak. Efter det här kommer man ut i någon form av grottsystem där fler fiender väntar och man blir tvungen att slåss. Efter bara några slagväxlingar kan spelaren aktivera en av Lightnings summonmagier, Odin. Det nya summonsystemet är mer actionorienterat än tidigare och låter spelaren växla mellan två olika slags summonlägen.
Summon-magierna kan slåss som vanliga karaktärer med resten av sällskapet.Summon-magierna kan slåss som vanliga karaktärer med resten av sällskapet.Här hittar ni en film som visar hela sekvensen: http://www.n4g.com/events_tgs2009/News-400827.aspx

I den andra sekvensen styr man spelets motorcykelburne hjälte Snow, Szah och Oerba Dia Vanille genom ett tempel. Sekvensen avslutas med en strid mot en stor fågelliknande varelse där jag lyckades få Snow att framkalla Shiva-systrarna som greppade varandras händer och bildade en motorcykel. Även Szah summonmagi förvandlades till ett fordon, något som liknande en dragster. Ni kan själva titta på sekvensen här:



Tetsuya Nomuras karaktärsdesign övertygar bara mer och merTetsuya Nomuras karaktärsdesign övertygar bara mer och merDet bestående intrycket efter dagens provspelning var att Final Fantasy XIII ser ut att bli precis så bra som jag hoppats. I de senaste spelen har Tetsuya Nomuras karaktärsdesign varit ojämn, men frågan är om han någonsin har varit bättre än nu. Det nya summonsystemet känns också väldigt intressant och borgar för mer action i striderna, vilket är precis ett sådant nytt grepp som jag efterlyste redan i det förra spelet.

Daniel Grigorov26 sep 2009 09:31Visningar: 26055

Kommentarer

Rallycar26 sep 2009q

Ser sjukt bra ut!

noisefloor26 sep 2009q

Förutom uppenbara attitydproblem och i mitt tyckte riktigt risig klädsmak hos exempelvis snubben i den vita rocken och risken att man får dras med kvartslånga summons som inte går att trycka/välja bort, så känns det här faktiskt allt mer lockande. Har verkligen känt en ovilja att ta till mig de, i mitt tycke, fula karaktärerna (hjältinnan undantagen) men det känns faktiskt lite bättre nu. Stridssystemet ser spännande ut och om de bara får till karaktärsutveckling och inte slarvar bort storyn som i FFXII så kommer det bli bästa spelet i serien sedan FFIX. Gåshud efter fmv:n i slutet.

Stort minus för Transformers-konceptet och motorcykelstuntsen dock, men det ska väl förhoppningsvis inte vara så störande sett till helheten.

HetaHarriet26 sep 2009q

Det ser snyggare ut än senast. Ja transformers-grejen är inte häftigt, snarare töntigt!

wavefool26 sep 2009q

Ska direkt beställa det i December. Kan inte spela detta med engelska röster.

Mathias Novak26 sep 2009q

Ett flertal av karaktärerna, inkluderat Team Nora och Snow, är inte designade av Nomura. Som i mitt tycke gjort betydligt bättre ifrån sig tidigare i VIII och X. Det är nu när han sammarbetar med Nao Ikeda som designen faktiskt känns väldigt ojämn och något sunkig. Men det är i princip det enda jag kan klaga på.

fahq26 sep 2009q

Keeps looking better.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.