Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

Okamiden

Två år efter att Capcom fattade beslutet om att avveckla Clover Studios visar man upp Okamiden, den egenutvecklade uppföljaren till den bortgångna spelmakarens tveklöst bästa spel.

När jag under Tokyo Game Shows andra dag frågade Hideki Kamiya om vad han tyckte om Okamiden svarade han att med de numera bevingade orden "dot, dot, dot". Efter en kort spelstund i Capcoms monter kan jag fylla i mellan punkterna.

Oavsett vad Kamiya må tycka är det svårt att inte se vargvalpen Chibiterasu som mässans mest bedårande skapelse. Det är rentav svårt att inte le när Chibiterasu lekfullt skuttar fram med ett blomsterspår efter sig och den lille Kuninushi gungandes på ryggen. Just Kuninushi visar sig son till Susanos son (ni minns väl den late svärdsmannen från det första spelet?) och Chibiterasus följeslagare. Genom honom introduceras nya spelmoment i ett spel där annars grundkonceptet såväl som grafiska snitt är sig likt, trots övergången från PS2 och Wii till Nintendo DS.

En direkt fysisk skillnad är däremot hur man på ett mer intuitivt sätt använder sig av stylus-pennan för att teckna fram spelets olika besvärjelser. Däribland en ny som går ut på att teckna en väg för hur Kuninushis ska gå och på så vis få honom att nå platser Chibiterasu inte kan komma åt. Annars känns trollformlerna igen. Med ett rakt sträck över fienderna skär man genom dem, en cirkel får de kala körsbärsträden att slå ut i full blom och en välplacerad kvadrat återställer en raserad bro.

Spelupplevelsen är alltså trots det mindre kraftfulla formatet bekant och av det jag spelade har Capcom lyckats återskapa mycket av känslan från originalet. Ett irritationsmoment visar signa något oväntat vara hur långsam övergången är till själva ritmomentet. Jag ska inte säga att det förstör spelet, det gjorde det inte under min korta speltid. Samtidigt hoppas jag verkligen att Capcom göra något åt det. Och med det hyfsat ospecificerade släppdatumet "2010" finns det ingen anledning att man inte skulle göra det.

Johan Hallstan26 sep 2009 11:13Visningar: 20225

Kommentarer

Anonym26 sep 2009q

Oj, så det är inte en portning. Snacka om att Capcom är lömska mot sina tidigare studios.

Hmm, undrar vem det egentligen är som ritar i luften när den lilla fé-artisten nu inte sitter på ryggen?

Gottfrid27 sep 2009q

Jag är rädd...

Detta kan förstöra mina minnen...

Men jag kan inte motstå...

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.