Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

Assassin's Creed 2

LEVEL har kikat närmare på Ubisofts efterlängtade uppföljare.

Hypen kring Assassin’s Creed II har blivit enorm, precis som den en gång var inför det första spelet. Och det trots att vi hittills bara sett demonstrationer och trailers – precis som med hypen inför det första spelet.
Tokyo Game Show lät Ubisoft äntligen besökarna styra den nye hjälten Ezio i renässansens Italien, och det som visades måste sägas vara övertygande, även om en del frågetecken fortfarande kvarstår.
Den spelbara banan är tagen en bit in i spelet och äger rum i Venedig. Mycket av kritiken mot Assassin’s Creed handlade som bekant om att uppdragen var för enformiga, och Ubisoft visar direkt att de lärt sig av kritiken. Ezio kan med en gång uppgradera utrustning och vapen i olika butiker, vilket är saker som bestämmer hur man sedan bör spela. Med en stark rustning och en stora stidsklubba blir Ezio livsfarlig i närstrid, men om han nöjer sig med sina vanliga kläder och sina knivar blir han smidigare under flykterna. Venedig har också en mycket mer vertikal och varierade arkitektur än någon av städerna i föregångaren, vilket öppnar för en långt större variation den här gången.
uppdrag är att döda en högt uppsatt person i Venedig vid namn Emilio. Detta kräver fler och mer omfattande förberedelser än morden gjorde i originalspelet. Ezio är till exempel först tvungen att ta ut fem bågskyttar som annars skulle ha skjuta ned honom i mordögonblicket. Dessa bågskyttar ersätter sedan Ezios alierade Antonio med sina egna män som klätt ut sig för att Emilio inte ska ana oråd. För att identifiera bågskyttarna använder man läpligen Ezios ”eagle eye”-förmåga som gör att bågskyttarna markeras med olika färger beroende på i vilken grad de utgör ett hot. Att göra sig av med bågskyttarna är kräver att smyger sig fram genom Venedigs kaotiska bebyggelse, och sätten att göra sig av med fiender på har blivit långt fler än i föregångaren. Ofta är skillnaden mellan två attacker bara rent kosmetisk, men det tillför mycket för att hänga sig ned från en husfasad, vänta tills en vakt kommer tillräckligt nära och sedan blixtsnabbt hopa upp och kasta ned vakten i en av Venedigs kanaler.
När bågskyttarna är neutraliserade gäller det att bryta sig in i mordoffrets fort. Efersom det är tungt bevakat kan en bra idé vara att ta hjälp av civila som man betalar för att att de ska ställa sina tjänster till ens förfogande. Tjuvar kan till exempel råna vakterna och vackra kvinnor kan charma dem.
Genom att förvilla vakterna kan Ezio ta sig in i fortet och smyga sig fram mot sitt mål. På vägen är han tvungen att göra sig av med ytterligare en del vakter, men det dröjer inte länge förrän man nått fram till Emilio och kan ta honom av daga.
Demon på Tokyo Game Show var onekligen imponerande. Kontrollen känns ännu bättre än i det första Assassin’s Creed. Grafiken ser också helt fantastisk ut, och det råder ingen tvekan om att Ubisoft har gjort en mer raffinerad uppdragsdesgin den gången. Ändå kvarstår en del frågetecken. Till exempel verkar uppdraget som visades upp vara linjärt i grunden, olika mål måste bockas av för att det ska vara möjligt att komma vidare, istället för att spelaren själv kan ta ställning till hur han vill gå till väga. Och själva grundstommen i hur uppdragen byggs upp tycks vara densamma som i Assassin’s Creed. Lyckas å andra sidan Ubisoft variera upplägget så bra genom hela spelet som de gör i det uppdrag de visat upp så är detta faktiskt inget problem.

Pär Villner27 sep 2009 03:57Visningar: 5326

Kommentarer

Nobodywashere27 sep 2009q

Låter bra, har aldrig spelat det första AS, vet bara att folks äger att det är tok enformigt, men ska nog köpa 2an när det kommer.

SurimuShady27 sep 2009q

Alltså att spelet är enformigt tycker jag inte är ettans största problem, för spelmomenten är ju ändå roliga. Visst det är mycket upprepning, men vad är grejen med slutet, liksom wtf?

Illusionist27 sep 2009q

Är det ett problem att det råkar vara lite linjärt nu?
Jag ser hellre att det blir linjärt, engagerande och varierat än fritt, okoncentrerat och enformigt.

Tummen upp för ett mer linjärt upplägg.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.