Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

Dead Rising 2

Dead Rising 2 är enligt de japanska reglerna för censur för våldsamt för att visas öppet på Tokyo Game Show. Efter en första provspelning förstår vi varför.

”När jag besökte mässgolvet var det första som slog mig att det är slut för den japanska spelindustrin. Att det hela är över nu.”. Keiji Inafunes står på en liten scen framför mig och hans kritik av sina landsmäns spelskapande må vara något överdriven, men samtidigt saknar den inte grund. Under årets upplaga av Tokyo Game Show har utannonseringarna varit fåtaliga och spelen förutsägbara. ”Det här är något jag vill ändra och hoppas att ni kommer känna att det finns hopp för den japanska spelindustrin när ni sett vad jag har att visa”, fortsätter Inafune.
Jag vet inte om Inafune och Capcom ensamma kommer att kunna ändra på det något dystert läget med ett spel som utvecklas i Kanada, men Dead Rising 2 är efter en första provspelning övertygande.
Tankarna förs osökt till Peter Jacksons Braindead när Chuck Greene klyver sin första zombie med ett välriktat svärdshugg och blodet sprutar på klassiskt spalatterfilmsmanér. Överkroppen slås av kraften mot en enarmad bandit och faller till golvet, benen ligger redan där. I demoversionen befinner sig Chuck på ett Casino. Målsättningen är inte bara klara livhanken i tio minuter utan också förgöra så många zombies som möjligt. Till buds står en imponerande vapenarsenal (stickvapen, gitarrer, flaskor, badbollar, svärdfiskar, skjutvapen, motorsågar m.m.) och lyckas man döda 300 odöda väntar ett hemligt pris. Med andra ord finns det ingen tid att spilla.
Precis som i det första spelet varierar attackerna beroende på hur länge man håller ned attackknappen. Chuck kastar sig in bland de enarmade banditerna, får möjligheten att plocka upp barstolarna intill dem, men är nöjd med svärdet från blickfånget intill. Hals över huvud styr jag honom fram genom dönickarna och klyver flera zombies i ett och samma hugg (Horisontellt! Vertikalt! Vertikalt igen!).
Plötsligt tar det roliga slut. Precis som i originalet går spelets tillhyggen sönder efter ett tag. En olustig känsla av utsatthet sköljer över mig när horden zombies tycks känna vittring av mig och närmar sig. Jag styr Chuck mot den andra våning plockar upp en käpphäst av bara farten och motar med den bort några påträngande gäster som hänger i en trappa. På övervåningen hittar jag automatvapen av det tyngre slaget. Jag inbillar mig att vad som följer är ungefär vad som skett om George A. Romero hade fått för sig att tolka den klimatiska slutscenen från Scarface. Chuck kliver upp på balkongen, riktar mynningen mot folkhavet och skjuter urskiljningslöst. Resultatet låter sig inte dröjas. Kulorna sliter det döda köttet i stycken och kropparna faller på hög. Skjutkontrollen har gjorts tajtare än vad den var i det första spelet.
600 kulor senare befinner sig Chuck åter på golvet. Framför honom: ett hembygge som består av två motorsågar på vardera änden av ett längre järnrör, som svingas besinningslöst. 300 zombies. Och priset visar sig vara en kulsprutebestyggad rullstol, såklart! Den resterande tiden kryssar Chuck i maklig takt runt i sin nya mördarmaskin.

Dead Rising 2 känns inte speciellt nydanande, utan mest av allt som en vördnadsfull uppföljare. Blue Castle Games har genom sina oräkneliga samtal med Capcom lyckats att på pricken fånga den speltekniska delen av originalet. Frågan som återstår är om man är lika stora satiriker som den Osaka-baserade speljätten.

Johan Hallstan27 sep 2009 06:56Visningar: 5257

Kommentarer

ensockerbagare27 sep 2009q

Hade inget 360 när ettan kom och har därför missat det, men detta kommer jag definitivt hålla koll på

Wiilmer27 sep 2009q

Konceptet är coolt men jag är inte ett stort fan av gore och splatter. :/

Johan Olander27 sep 2009q

Spelade första till 360 men tyckte det var ganska värdelöst :/

Klappmyts28 sep 2009q

missolini:

Spelade första till 360 men tyckte det var ganska värdelöst :/


Det är ju inte direkt ovanligt att PS3-ägare tycker det om exlusiva spel till 360 (gäller även tvärtom, som alla 360-ägare som bara säger att Uncharted är Tomb Raider + Gears of War).

parantes28 sep 2009q

Dead Rising var fantastiskt. Ser mycket fram emot detta.

GaB28 sep 2009q

Jag är rätt säker på att det här blir en riktigt bra uppföljare, så länge man inte förväntar sig några jätteförändringar i spelupplägget. Och det gör inget tycker jag.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.