Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

Ninety Nine Nights 2

Nintety Nine Nights 2 bjuder på mer blod och döda kroppar än vad som borde vara möjligt.

Jag tillhör dem som aldrig tackar nej till ett välgjort arkadactionspel, och det var således med ganska mycket pepp jag började spela Nintenty Ninte Nights 2. Spelet påminner mer om Dynasty Warriors-spelen än om Devil May Cry, för man köttar sig igenom hundratals fiender på stora slagfält och det krävs inte mycket finess för att överleva. Att se en vanlig bana ur NNN2 är snudd på parodiskt: skärmen formligen badar i livlösa kroppar och blodstänk. Formulan är dock underhållande, även om NNN2 inte gör något unikt och trots att kameran inte fungerar perfekt i alla lägen.
Mycket beror det på att grafiken är hyfsat imponerande. Trots att så mycket sker samtidigt på skärmen är detaljrikedomen relativt stor. Jag gillar också den ganska mörka art direction som utvecklarna har valt. I jämförelse med alla färgglada spel på Tokyo Game Show känns NNN2 hårt och rått.
som får mig att skriva om just detta spel och inte någon av de otaliga Dynasty Warriors-kloner som visas upp på mässan är dock inte i första hand den grafiska stilen, utan bossarna. Två bossar fanns spelbara på mässgolvet, och jag testade att slåss mot en av dem. Bossen i fråga är ett oformligt monster som har långa tentakler som det kan skjuta upp ur marken för att skada spelaren. Likaså sprutar det ut en giftig rök om man kommer för nära. Med jämna mellanrum blottar bossen sina svagare delar som annars döljs bakom pansarhud, och då gäller det att vara framme och hugga. Att få koll på attackkombinationerna och lära sig hantera magin samt att använda pareringsfunktionen ofta är ett måste om man ska överleva.
är förstås inte nyskapande. NNN2 bjuder över huvudtaget inte på särskilt mycket som vi inte har sett förut. Men det är ett klassikt och på det hela taget mycket välgjort arkadactionhantverk som är svårt att motstå för den som någon gång förälskat sig i den japanska spelkulturen.
Vad jag hoppas är att Feelplus lyckas variera spelet ordentligt. Det första NNN var på tok för enformigt för att underhålla i längden. Men den här gången är jag ändå optimistisk.

Pär Villner28 sep 2009 12:37Visningar: 6258

Kommentarer

Blader28 sep 2009q

Det första NNN sög ju balle, så detta lär väl inte bli så mycket bättre...

Redfoxe28 sep 2009q

Läste inte först vem som skrev det, men sen kom han in på bossar, då visste jag att det var Villner ;)

Mannen I Dimma29 sep 2009q

Verkar lovande, hoppas bara blodet kommer förbi europeisk censur.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.