Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

Front Mission Evolved

Double Helix Games har på kort tid blivit förvaltare av japanska speltitlar. Efter ett misslyckat försök med Silent Hill står nu hoppet till Front Mission.


När jag träffade Front Mission Evolveds producent Shinji Hashimoto i samband med E3 berättade han öppenhjärtigt för mig hur några av de största inspirationskällorna för det nya spelet, som utvecklas tillsammans med Double Helix Games. Hashimoto nämnde bland annat att han var stort fan av Infinity Ward och deras förmåga att i synnerhet Call of Duty 4: Modern Warfare berätta en filmisk historia. Vidare nämndes From Softwares skamligt förbisedda Chromehounds. Främst för den minutiösa förmågan att justera varje liten enskild detalj på de gigantiska robotarna. Utsikterna såg med andra ord ljusa ut för den långtgående Front Mission-seriens generationsdebut.
Det tar ungefär en halv minuts provspelande av demoversionen på mässgolvet för att konstatera att ingenting av det Hashimoto talade sig varm om finns på plats. Snarare har man styrt Front Mission evolution som serie mot det alltmer trötta Armoured Core.
Av de tre tillgängliga klasserna väljer jag väljer sniper-klassen. Mest för att det är något härligt absurt över hela idén med en 15 meter höga robotar som springer runt med prickskyttegevär. Några justeringar får jag inte göra. Uppdraget börjar direkt.
Jag befinner mig i de ödsliga delarna av ett massivt industrikomplex byggt kring äldre ruiner i en öken. Eftermiddagssolen reflekteras i de kala byggnaderna och jag slås av hur ojämn grafiken känns, då robotarnas detaljrikedom blir till en stark kontrast mot den karga omgivningen. Jag låter min stora koloss lunka fram, hittar en boost-knapp och ser hur roboten glider över marken som på skridskor. Att hoppa känns mest slött och meningslöst, så jag tar beslutet om att hålla mig till marken. Plötsligt skymtar jag en fiende, jag tar sikte, trycker av – skottet missar huvudet med en hårsmån, men sliter istället med sig armen. En trög eldstrid i långsamt tempo utbryter och följs upp av fler under den korta provspelningen. Mot slutet av demoversionen har jag redan tröttnat, men då skiftar perspektivet. Jag befinner mig plötsligttill fots och ser hur robotarna tornar upp framför mig. Visst, ett rätt häftigt grepp, men Square Enix och Double Helix Games har långt kvar för att övertyga.

Johan Hallstan29 sep 2009 12:50Visningar: 5164

Kommentarer

Redfoxe29 sep 2009q

hade hellre sett att dom släppt Front Mission 5!

Libeck29 sep 2009q

Action, Tredjeperson, Sci-fi ??? WTF!
vart är strategin?

NiNba11 nov 2009q

vad är det för fealing? jag känner Lost Planet vibbar

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.