Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

New Super Mario Bros Wii

På ytan kan det verka oansenligt och flerspelarläget kan tyckas självklart. Men ingen som testar New Super Mario Bros Wii kan förneka att det representerar spelglädje i dess renaste form. Det här var E3:s bästa spel 2009.

Det är några timmar efter Nintendos presskonferens på E3 2009 och Shigeru Miyamoto ser trött ut. Det svarta håret har tappat sin lyster och ett par rejäla ringa har satt sig under ögonen.
En spelare som satt på sig propellerdräkten kan ta tag i en kompanjon och ta honom med sig i ett högt hopp. Därefter kan de två glida fram tillsammansEn spelare som satt på sig propellerdräkten kan ta tag i en kompanjon och ta honom med sig i ett högt hopp. Därefter kan de två glida fram tillsammans-- Jag börjar bli ganska utsliten, förklarar han. De senaste månaderna har jag varit djupt involverad i flera av de projekt, samtidigt som jag experimenterar med mina egna idéer. Jag kan inte lämna spelutvecklingen ens när jag åker hit. Så fort jag kommer tillbaka till mitt hotellrum här börjar jag skicka mail med idéer till mina kollegor i Kyoto. Arbetet tar verkligen aldrig slut.
Egentligen borde Miyamoto inte känna några skäl till oro. Wii är den överlägsna ledaren i konsolkriget och det har aldrig ens varit en match mellan Nintendo DS och PSP. Själv prenumererar Miyamoto på höga placeringar på tidskriften Times lista över världens mest inflytelserika. Nintendo har aldrig varit så kommerseiellt framgångsrika som de är just nu. Men det har skett till ett pris. För Nintendos kärnpublik har företaget aldrig varit mindre relevant än vad det varit de senaste två åren.
-- Under Gamecube-eran oroade jag mig över att vi sålde så få konsoler, konstaterar Miyamoto. Idag börjar det bli allt mer uppenbart att våra gamla fans inte riktigt litar på vad vi gör längre. Det är ett stort bekymmer.
Och årets E3 var ett enda långt försök att åtgärda problemet – att återupprätta kontakten med oss som gillar Nintendo för Mario och Zelda istället för Wii Play och Brain Training. Nintendo gav fansen allt det de bett om i minst tre års tid: ett nytt Metroid, ett nytt The Legend of Zelda, en uppföljare till Super Mario Galaxy – och så New Super Mario Bros Wii.
Den spelare som först ställer sig på bron kan vinkla den genom att vrida på Wii-kontrollen. På så vis kan man nå nya plattformar. Den spelare som först ställer sig på bron kan vinkla den genom att vrida på Wii-kontrollen. På så vis kan man nå nya plattformar. Det är New Super Mario Bros Wii som ligger Miyamoto närmast hjärtat. För en oinsatt framstår det som en ganska rak uppföljare till New Super Mario Bros med 80 klassiska plattformsbanor som upp till fyra spelare tillsammans kan spela. För Miyamoto själv är det dock ett snudd på revolutionerande spel.
-- Jag har alltid velat göra ett Super Mario-spel som bygger på samarbete. Jag tror att väldigt många människor har spelat de tidigare spelen tillsammans med andra. Även om det har funnits flerspelarlägen i några av de tidigare spelen, så har de inte alls byggt på samarbete, trots att det är vad jag eftersträvat. Faktum är att inför praktiskt taget varje Super Mario-spel har jag börjat med att tänka ut ett samarbetsläge, men när produktionen väl satt igång har det inte varit praktiskt möjligt att behålla något av de lägena på ett bra sätt. Det är först nu jag har kunnat hålla mig till mina originalidéer.

SAMARBETE I CENTRUM
Precis som brukar vara fallet med Nintendos spel i allmänhet, och Miyamotos i synnerhet, förstår man vidden av samarbetets Kameran zoomar ut om spelarna röra sig åt olika hålla, men det finns naturligtvis en gräns för hur långt ifrån varandra man kan komma.Kameran zoomar ut om spelarna röra sig åt olika hålla, men det finns naturligtvis en gräns för hur långt ifrån varandra man kan komma.betydelse i New Super Mario Bros Wii först när man testar det. Samarbetsmomenten präglar spelet på detaljnivå, och det är snudd på omöjligt att spela tillsammans med tre andra utan att kommunicera med varandra och vara samspelta. Om alla enbart koncentrerar sig på att komma i mål så snabbt som möjligt kommer de att stöta ihop med varandra i luften så att de ramlar nedför en avgrund, de kommer att ha ihjäl varandra med gröna skal och spelare som egentligen inte har nytta klassiska specialföremål som eldblomman och svampen kommer att ta dem ifrån kompanjoner som behöver dem för att överleva. Med en kompromisslös bandesign, full av precisionskrävande hopp, blir resultatet rent kaos.
För spelare som väljer att samarbeta öppnar sig däremot en värld av möjligheter. Det går att hoppa på varandra för att nå annars ointagliga plattformar, en spelare som tagit kontroll över Yoshi kan svälja en annan för att spotta honom förbi en lång avgrund och när en spelare dör kan de andra återuppliva honom genom att spräcka den såpbubbla som den döde kommer flygande i. Det förekommer regelbundet en typ av broar som en spelare kan vinkla genom att vrida på Wii-kontrollen, för att de andra på så vis ska kunna samla röda mynt, komma till nya platser eller rentav kunna nå toppen på flaggstången i banans Med pingvindräkten får man bra fotfäste på isblocken men kan också glida framåt på magen. Med pingvindräkten får man bra fotfäste på isblocken men kan också glida framåt på magen. slut. Bland fienderna finns ett illasinnat moln som sprutar ut ånga som döljer området det täcker. Genom att koordinera rörelserna kan en spelare hoppa bakom molen och göra slut på det så att de andra spelarna får sikten fri. Samtidigt är det naturligtvis fullt möjligt att spela på det motsatta sättet och göra sitt bästa för att sabotera för sina medspelare. I slutet av varje banan rangordnas spelarna efter hur bra de gjort ifrån sig, och det kommer garanterat vara svårt att låta bli att knuffa ut en spelare med lika många poäng eller sänka bron man styr precis innan flaggstången så att en konkurrent får poängavdrag. Men för Miyamoto är samarbetet det centrala.
-- Samarbetet är ett led i vår ambition att tilltala båda vana och ovana spelare, säger han. Min förhoppning är att duktiga spelare ska kunna hjälpa de som är ovana, så att alla kan ha roligt tillsammans. Det är ett perfekt sätt att komma över problemet med att spela som riktar sig till en bred publik blir för enkla.
Bortsett från att man Yoshi spotta ur sig sina medspelare går det att äta upp Hammer brothers hammare och eldblommornas eldbollar och spotta tillbaka Bortsett från att man Yoshi spotta ur sig sina medspelare går det att äta upp Hammer brothers hammare och eldblommornas eldbollar och spotta tillbaka Och New Super Mario Bros Wii är absolut inget enkelt spel. Under LEVELs testspelning är det flera banor som vi inte lyckas ta oss igenom vare sig en och en eller i samarbete, trots åtskilliga försök. Miyamoto och hans team har lagt alla äventyrsanspråk åt sidan för att istället göra New Super Mario Bros Wii till ett plattformsspel i dess mest renodlade form. Allt, precis allt, handlar om koordination och precision. En bana består enbart av roterande kugghjul ovan på en lavasjö. En annan bana består av färgglada klossar högt över molnen som ständigt rör sig i nya riktningar. På isbanan konfronteras Mario med plattformar som inte bara är ishala, utan dessutom trådsmala. En bana som utspelas i öknen bygger på att sandpelare sprutas upp ur marken med regelbundna mellanrum. Det vore kanske en överdrift att kalla idéerna originella, men här finns många inslag som är nya för Super Mario-serien. Det gäller inte minst de olika dräkter Mario kan sätta på sig. På E3 visas pingvindräkten, som ger en bättre fäste på hala isblock Flotten går genom en mörk grotta. Den enda belysningen är strålkastaren, som en spelare styr genom att vrida Wii-kontrollen. Flotten går genom en mörk grotta. Den enda belysningen är strålkastaren, som en spelare styr genom att vrida Wii-kontrollen. och som låter en kasta isbollar som förvandlar fienderna till isblock, och en propellerdräkt, med vilken det går att göra jättelika hoppa samtidigt som man svävar i luften.
Men inget av de nya inslagen flyttar fokuset från plattformsinsmomenten. Frågan är om något plattformsspel som släppts de senaste tjugo åren har varit så konsekvent genomfört. New Super Mario Bros Wii handlar till hundra procent om det barnsliga glädjerus som bara kan uppstå när man lyckas hitta en perfekt rutt genom kloakrör, över eldblommor, förbi Hammer Brothers, under frågeteckenblock och upp i toppen av en flaggstång. Det är när det tidlösa konceptet kombineras med samarbete som New Super Mario Bros Wii framstår som något nytt – så till den grad att man börjar tro på Miyamoto när han säger att han upptäckt den fjärde dimensionen.

Pär Villner13 okt 2009 16:04Visningar: 8515

Kommentarer

Anonym13 okt 2009q

Detta kan inte bli annat än suveränt.

Anonym13 okt 2009q

Det enda jobbiga med detta är att jag måste köpa fler Wii-motes, USCH!!!

MrMyxo13 okt 2009q

eatem:

Det enda jobbiga med detta är att jag måste köpa fler Wii-motes, USCH!!!


jepp för de går ju på en del.

fast jag har en negativ del till, detta kan bli väldigt lätt för en som spelar mycke. saknar svårigheten från mario 3 o world

sir_mack8613 okt 2009q

Då börjar vi längta på allvar:D

LAmeduck13 okt 2009q

Ett av årets mest efterlängtade spel?!

Känns som om man har sett det här förut.

Anonym13 okt 2009q

LAmeduck:

Ett av årets mest efterlängtade spel?!

Känns som om man har sett det här förut.


Så känns varje FPS-lir på PS3/XBOX360 med. Inte för att det är dåligt.

Anonym13 okt 2009q

Har såprt att tro att det här kommer toppa Uncharted 2, men allt kan hända och det här ser onekligen kalas ut.

Anonym13 okt 2009q

Mr Moppefjun:

såprt


svårt

Tippex På Pcn13 okt 2009q

För att ha varit en gammal nintendo fanboy så tycker jag det ser mysigt ut. Men jag är inte ett dugg sugen. Känner ungefär så här: -"Here we go again."

The Sign Painter13 okt 2009q

Längtar som sjutton. Mario med 4p kan inte bli mer än helt suveränt.

Marow13 okt 2009q

"Och New Super Mario Bros Wii är absolut inget enkelt spel. Under LEVELs testspelning är det flera banor som vi inte lyckas ta oss igenom vare sig en och en eller i samarbete, trots åtskilliga försök."

Det gör mig mest taggad faktiskt.

Anonym13 okt 2009q

Äsch. Låter tungt att Miyamoto blivit sliten, vem kan ersätta honom liksom? - Säkert många, men det krävs både rätt person, tid, plats och marknad.

Miyamoto är ju inte bara en briljant person, utan en knytpunkt i spelvärldens kreativa centrum. Det tar tid att forma en sån.

The Sign Painter13 okt 2009q

Marow:

"Och New Super Mario Bros Wii är absolut inget enkelt spel. Under LEVELs testspelning är det flera banor som vi inte lyckas ta oss igenom vare sig en och en eller i samarbete, trots åtskilliga försök."

Det gör mig mest taggad faktiskt.


Det är antagligen för att spelet är det första som använder "Kind Code" systemet som Nintendo gjort.

jorgandr13 okt 2009q

Läter ofantligt bra, men samtidigt är jag lite oroad över att jag ändå kommer att få en för mig stympad spelupplevelse jämfört med Super Mario World, Super Mario Bros 3 och Super Mario 4, när Villner skriver att de tagit bort allt utforskande, alla hemliga världar och så vidare.

jrmaster13 okt 2009q

Kommer garanterat köpa detta. Ser så otroligt kul ut.

PDR13 okt 2009q

Låter skoj.. det här kan man säkert spela med såna som är lite sämre på tvspel också.. man får låta dem ta alla power-ups och själv spelar man som liten hela tiden. Grymt bra koncept! :)

Juleskum13 okt 2009q

o vad man längtar

bleunt14 okt 2009q

Fick veta i dag att jag kommer få recensionsex.
Ibland längtar man så det pirrar.

Jimmy Seppälä14 okt 2009q

Inget GC-kontroll stöd?

Anonym14 okt 2009q

Årets mest efterlängtade spel, efter Super Mario Galaxy 2.

Kajjan15 okt 2009q

Seppälä:

Inget GC-kontroll stöd?


Det tror jag inte eftersom du på vissa ställen ska tilta wii moten i olika endamål

Anonym15 okt 2009q

"Inget GC-kontroll stöd?"

Varför skulle man vilja ha det? Wiimoten är ju mycket bättre till 2d spel

Anonym17 okt 2009q

Kajjan:

Det tror jag inte eftersom du på vissa ställen ska tilta wii moten i olika endamål


I vissa co-op-element använder ju en en spelare wiimoten som ficklampa.

DinMama18 okt 2009q

får ladda upp med fler Wiimotes och femtioelva paket batterier :D

Gustav Nyberg19 okt 2009q

Jag tror aldrig jag har längtat så mycket efter ett spel så som jag längtar efter det här!
Om jag får säga min mening så tror jag att detta kommer sälja ungefär~ lika stort som Super Mario Bros. till NES gjorde.

pantoricke 9 dec 2009q

Grymt!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.