Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Förspel

Star Wars: The Force Unleashed II

Det är svårt att göra en uppföljare på ett spel där huvudpersonen är död. Det är även svårt att låta bli när originalet har sålt sju miljoner exemplar och blivit det snabbast säljande Star Wars-spelet genom tiderna. Victor Sjöström har bevittnat hur Lucasarts återupplivar Starkiller.

Regnet faller över Kaminos oceaner.

En ensam TIE Advanced närmar sig och landar på en plattform bevakad av tvåbenta AT-ST:s. Darth Vader kliver ut. Han vandrar målmedvetet in i den anslutna byggnaden. Han åker hiss ner i djupet. (Vi föreställer oss gärna att han hummar lite förnöjt för sig själv under hjälmen.) Här nere förvaras en väl bevarad hemlighet, fjättrad med grova kedjor. Han är anledningen till Vaders besök på planeten. Han heter Starkiller och vad både galaxen och spelvärlden anbelangar är han stendöd.



Starkillers öde var en fin avrundning på det första The Force Unleashed men det ställde av naturliga anledning till problem för Lucasarts. Han hjälpte till att så fröet till det som skulle komma att bli rebellalliansen men dog martyrdöden ombord på den ännu inte färdigkonstruerade dödsstjärnan. I och med att det länge har varit känt att The Force Unleashed II inte är en föregångare utan en rak uppföljare har spekulationerna om hur Starkiller har lyckats överleva varit många. Sanningen är att han inte gjorde det. I alla fall inte om man får tro Darth Vader själv. Han förklarar för den unge, fängslade mannen att han inte är något annat än en misslyckad klon, enligt samma princip som republikens klontrupper bara var genetiska skuggor av prisjägaren Jango Fett. Hans åldrande har gått extra snabbt vilket gör att han redan nu ser identisk ut med sin förebild.

Processen har dock även gjort honom galen. Den enda fasta hållpunkten i det förvirrade kaoset av tankar som virvlar runt inuti hans huvud är minnesbilder av Juno Eclipse – piloten och kärleksintresset från originalspelet. När Starkiller väl bryter sig ut från sitt fängelse, stjäl Darth Vaders skepp och flyr från Kamino är det med ett enda mål i sikte. Att hitta Juno.



YOU HEAR ME BABY? HOLD TOGETHER.
Att återuppliva Starkiller var en av två detaljer som krävde omedelbar uppmärksamhet inför The Force Unleashed II. Punkt nummer två var buggarna. Det första The Force Unleashed var på många sätt alldeles lysande – få andra andra Star Wars-spel kunde framställa kraften på ett lika mäktigt och imponerande sätt som Starkillers bärsärkargång genom galaxen och berättelsen (som tilldelades pris av Writers Guild of America) var mycket intressantare än allt datoranimerat Jar Jar-trams och you-are-in-my-very-soul-tormenting-me-dravel som fanns i den nya filmtrilogin. Men på ett rent tekniskt plan var The Force Unleashed ärligt talat lika totaltrasigt som Millenium Falcons hyperdrive. Situationer som att Starkiller fastnade inuti objekt eller föll genom golv var mer en regel än ett undantag och sekvensen där man skulle rycka ner en stardestroyer från himlen var regelrätt usel. Julio Torres som är projektledare för The Force Unleashed II är säker på att uppföljaren kommer att bli betydligt bättre.

– Att utveckla The Force Unleashed sitter i vårt muskelminne nu. Vi är betydligt mer bekanta med koden än vad vi var förut.



På pappret låter det extremt lovande. Eliminerar man det största och huvudsakliga problemet som The Force Unleashed led av är man helt klart något stort på spåren. Enligt Torres har den största utmaningen att göra med kraften själv.

– Starkiller är jättemäktig redan från början. Annars hade det inte varit The Force Unleashed. Tricket är att få till en upptrappning under spelets gång så att man känner att man utvecklas. Samtidigt som vi vill få spelaren att känna sig som universums mäktigaste jedi, ett totalt bad ass.

Därmed har det tillkommit en hel del nya förmågor i The Force Unleashed II – även utöver den där grundläggande skillnaden att Starkiller numera har två ljussablar istället för en. Force fury är en overdrive-liknande kraft – tänk Luke Skywalker goes Super Saiyan. Lucasarts har även passat på att piffat upp Obi-Wans gamla mind trick och gett den en dödligare avslutning. Till en början förvrider den fortfarande sinnet på offret och får fiender att vända sig mot varandra men när de har spelat ut sin roll exploderar de även helt brutalt. Vad Alec Guinness hade tyckt om saken är oklart. Julio förtydligar:

– Tanken är att man ska känna sig som en bulldozer mot hela världen.



De nya krafterna kommer helt klart att behövas. Redan i den första teasern för spelet visades en varelse stor nog att kasta en rancor som en trasdocka genom luften. Jätten i fråga kallas för orlok och påträffas på Cato Neimoidia – en planet som präglas av gladiatorstrider. Starkiller lyckas spåra Kota hit men när han kommer fram är den gamle jedi-generalen fast på en arena där han har spenderat de senaste dygnen med att slåss för sitt liv.

Striden mot den gigantiske orloken ses ur samma perspektiv som Poseidon i God of War III eller Straga i Darksiders och man behöver med andra ord bara bekymra sig om hans överkropp.

Samma typ av quick time events som konkurrenterna använder sig av verkar dock inte Torres vara speciellt intresserad av.

– Vi undviker helst quick time events. De blir distanserande. Vi vill hellre att man känner en koppling till spelet. En koppling till kraften.

Victor Sjöström24 jun 2010 15:04Visningar: 8298

Kommentarer

Konstnären24 jun 2010q

Lite hype har man allt..

Lotias24 jun 2010q

jag gillade faktiskt ettan mycket (även fast det mer än ofta uppgav ångest skrik och svärande efter buggar) men ja, tvåan vill man faktiskt ha!

Anonym24 jun 2010q

Om de får till svårighetsgraden bättre än i ettan blir det nog ett köp

lolmumz24 jun 2010q

Jag vet inte vad jag tkr om det... Vi får se... :P

Volginovich24 jun 2010q

Skit. Kota är med.

Anonym24 jun 2010q

ser mycket fram emot det här.

Anonym24 jun 2010q

Det här ser man fram emot! Gillade första spelet starkt!

reeal24 jun 2010q

Är det bara jag som inte tycker buggar var något problem i första spelet?

moralpappan24 jun 2010q

reeal:

Är det bara jag som inte tycker buggar var något problem i första spelet?


Nej, det finns säkert någon enstaka till:D

reeal24 jun 2010q

Finns en sak som inte är realistiskt med detta spelet. I förra spelet så besegrar han ju Darth Vader med dom krafterna han hade då. Och i detta spelet, där han verkar va typ 10 gånger mer mäktig, så borde ju Darth Vader rimligen vara en lätt match..

QauNuckShin24 jun 2010q

Provade ettan till 360 och Wii. Grafiken var ju överlägsen på 360, likaså banorna och presentationen av storyn. Men fan, det kändes fantastiskt att göra force push med nunchuken! :D

Dalek8525 jun 2010q

ska köpa när den kommer ut :P

Joe E Tata25 jun 2010q

Ser grymt ut. Började spela ettan men tyckte det var ganska kasst, men nu verkar det bättre!

Men snälla Loading! Som vanligt när man läser era texter och skall titta vilka konsoller spelet kommer till så står det enbart ETT format spelet kommer till, i detta fall (och som i de flesta) står det XBOX 360. Man vet för bövelen aldrig om det är ett multiplattformsspel eller inte.
Så... Kommer detta till PS3 också?
Och snälla Loading! Kan ni inte brörja skriva ut alla plattformar spelen kommer till?

dannejanne25 jun 2010q

Joe E Tata:

Men snälla Loading! Som vanligt när man läser era texter och skall titta vilka konsoller spelet kommer till så står det enbart ETT format spelet kommer till, i detta fall (och som i de flesta) står det XBOX 360.


Har jag också tänkt på. Så fort det är ett multiformat spel så står det ändå alltid enbart xbox360. Borde inte vara så svårt att fixa så man kan lägga in fler format där. Det slutar alltid med att man måste leta upp i texten efter information till vilka konsoler det ska släppas och det känns som onödigt letande.

Bluescreen25 jun 2010q

Ettan var supertrasigt. Förhoppningsvis är detta det inte.

reeal25 jun 2010q

Bluescreen:

Ettan var supertrasigt. Förhoppningsvis är detta det inte.


Jag förmodar att du menar PC-versionen? På 360-versionen fanns det inga direkta problem.

jehuty25 jun 2010q

reeal:

På 360-versionen fanns det inga direkta problem.


Jag spelade på 360 och jo även där så var det sjukt mycket buggar, men det verkar ofta ha med spelstilen att göra. Har flera polare som spelade igenom det utan några direkta buggar alls medans för mig och några andra så var det näst intill ospelbart.

reeal25 jun 2010q

jehuty:

Jag spelade på 360 och jo även där så var det sjukt mycket buggar, men det verkar ofta ha med spelstilen att göra. Har flera polare som spelade igenom det utan några direkta buggar alls medans för mig och några andra så var det näst intill ospelbart.


Med vilken spelstil menar du att det yttrar sig mycket buggar?

Illusionist25 jun 2010q

jehuty:

Har flera polare som spelade igenom det utan några direkta buggar alls medans för mig och några andra så var det näst intill ospelbart.


Jag är väl någonstans där i mellan i så fall. Det var åtminstone lite buggigt för mig, men jag upplevde det mest när jag var i luften, exempelvis när man skall hoppa mellan plattformar eller att man fastnar i luften eller mellan två stenar.

Det var synd, för spelet blandar två av de häftigaste sakerna som finns, Star Wars och God of War.

Malmer26 jun 2010q

Spelade igenom ettan för första gången häromdagen. När jag stoppade i spelet så fick jag en prompt om en uppdatering. När jag sedan spelade igenom så var det inga buggar direkt att tala om. Däremot var platformshoppandet riktigt dåligt, beroende på hur kameran fungerade. Var även svårt att sikta eftersom spelet siktar med gubben och inte med kameran som de flesta andra spel. Allt annat var dock riktigt bra.

KingGiblet27 jun 2010q

Hade hellre sätt att storyn utspelade sig långt innan eller efter filmerna.

reeal:

I förra spelet så besegrar han ju Darth Vader med dom krafterna han hade då. Och i detta spelet, där han verkar va typ 10 gånger mer mäktig, så borde ju Darth Vader rimligen vara en lätt match..


Vader fejkade uppenbarligen.

adam is ace15 jul 2010q

Spoiler varning:

Det fanns ju 2 slut i ettan och denna följer bara 1 av de sluten.

Lonewolf29 okt 2010q

Lite kul att dom nämner att dom inte vill ha så mycket Quick Time Events, och ändå är spelet fullt av dom.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.